Kosáry Domokost a történelem a maga totalitásá-ban
érdekelte, az életmű mennyiségi mutatói alapján azonban egyértelműen
leszögezhetjük: a 20. század egyik legnagyobb magyar történészét egy
életen át intenzíven foglalkoztatta a reformkor és a polgári
forradalom, mint „az új Magyarországot megalapozó hatalmas
történelmi tett”, a kiegyezés, amelyben előnyös kompromisszumot és
kivételes esélyt látott a magyarság számára, valamint Kossuth,
Széchenyi és Görgey alakja.
Már bölcsészdoktori disszertációját, amely
huszonhárom éves korában könyv formában is megjelent, a
Görgey-kérdés történetének szentelte. Ebben a magyar történeti tudat
örökzöld vitatémájának – áruló volt-e a szabadságharc katonai
vezetője – történetét követte végig saját koráig. Műve hasonlóan
megosztotta a közvéleményt, mint annak idején mesterének, Szekfű
Gyulának A száműzött Rákóczi-ja. Ehhez a kérdéshez a 90-es években
is visszatért, ifjúkori munkáját kiegészítette az időközben eltelt
közel hatvan év fejleményeinek vizsgálatával (a „kiegészítés”
valójában egy újabb kötetet jelentett), de, mint azt az új kiadás
előszavában öntudatosan leszögezte: alaptézisei nem szorultak
felülvizsgálatra. Nem változott Kosáry motivációja sem, ami a témára
irányította a figyelmét: könyve „sokszor érzelemtől átfűtött
szabálytalan emlékirat is az 1936–1994 közötti időszakról” (Orosz
István). Történészi munkásságának fő kritikai célpontja ugyanis újra
az önáltató nemzeti romantika volt, amely számos 19. századi
személyiséget és eseményt vont be a mitológia ködével, emelt szinte
szakrális státuszba. A Görgey-kérdést, illetve tágabb értelemben a
szabadságharc megítélésének alakulását magát is történeti
jelenségként, a hazai politikai változások lenyomataként értelmezte.
Vizsgálatát ennek megfelelően nem korlátozta a történetírás
produktumaira, hanem kiterjesztette a politikai gondolkodás, illetve
a közvélemény – mai szóval public history – alakulására is.
Valójában nem az volt számára az igazi kérdés, hogy mennyire reális
vagy méltányos Görgey személyének megítélése, hanem az, hogy a
történetírás és a történeti tudat „mennyiben s miként tudott és tud
a múlt realitásaival szembenézni”. A múlt eltorzított értelmezése
ugyanis Kosáry szerint – ebből a meggyőződésből is táplálkozott a
hév, amivel tudósként és felelős értelmiségiként gyakran vitába
szállt – szoros kölcsönhatásban áll a jelenbeli tájékozódó és
mérlegelő készséggel. Szinte törvényszerű, hogy munkája a szerző
ellenséggé nyilvánításának egyik fő motívumává vált annak a
korszaknak a nyitányán, amelyben a politika minden korábbinál
erőszakosabban vonta magához a múltértelmezés monopóliumát.
Az időközben európai iskolázottságot is szerzett
fiatal tudós következő nagy műve biografikus jellegű volt.
Harmincévesen a 19. század egyik legnagyobb magyarjának, Kossuth
Lajosnak az első tudományos igényű életrajzán kezdett dolgozni.
Ötven évvel a politikus halála és negyed századdal a Monarchia
felbomlása után úgy érezte, elérkezett az idő „a történetírás
szakmai igényeinek és előírásainak megfelelő” életrajz megírására,
amivel vissza lehet foglalni a heroizált történelmi személyiséget
attól az „érzelgős és erőszakos »függetlenségi« politikától”, amely
kisajátította saját kultikus céljaira. 1942–43 folyamán elkészült a
háromkötetesre tervezett életrajz első kötete, Kossuth Lajos a
reformkorban címmel, ám az 1944-re tervezett megjelenés a háborús
események miatt elmaradt, és a könyv csak 1946-ban jutott el az
olvasókhoz. A szerző egy fiatal nemzedék tagjaként abban látta
feladatát, hogy európai tapasztalatait hasznosítva a múltról szóló
diskurzusban olyan irányzatot juttasson szóhoz, sőt távlatilag
vezető szerephez, amely megfelel a polgári demokráciák igényeinek. E
célkitűzésbe illesztve vizsgálta a magyar nemzeti-polgári átalakulás
problémáit és Kossuth történelmi szerepét is. Az egyszerre
tárgyilagos és elegáns szövegű életrajz jó szakmai visszhangja – az
Akadémia Horváth Mihály-jutalommal tüntette ki – sem menthette meg a
szerzőt attól, hogy hamarosan megkezdődjön a kiszorítása a
tudományos élet központi intézményeiből. 1949-es félreállításában
szerepet játszott az is, hogy Görgey- és Kossuth-könyveiben
fenntartásokkal viszonyult az úgynevezett nemzeti függetlenségi
hagyományokhoz, amelyeket a kommunista ideológia saját előzményeként
akart instrumentalizálni.
Nemzedéktársaival, barátaival átmentésre
berendezkedve megosztoztak a diktatúrában is vállalható feladatokon.
A Kossuth-kutatást barátja, Barta István vette át tőle, míg ő a
bibliográfiát választotta mentőcsónak gyanánt. A következő években a
Révai József nevével fémjelzett „kommunista nacionalizmus” jegyében
ünnepelték Kossuthot, és próbálták hasznosítani nevének tőkéjét
annak a politikának a legitimálására, amely éppen az általa
megtestesített nemzeti liberális örökség lényegét semmisítette meg.
Ennek jegyében került sor 1952-ben – születésének 150. évfordulója
alkalmából – a kétkötetes Kossuth-emlékkönyv megjelentetésére. A
korra jellemző paradoxonként az „emlékmű” nem készülhetett volna el
a félreállított szakértelem igénybe vétele nélkül: a négy marxista
szerző mellett hét régi, „polgári”
|
|
történész írta a tanulmányokat. A reformkori
pályakép megrajzolásához Kosáryt megkerülhetetlennek ismerték el. Ő
maga úgy értékelte közreműködését, hogy szégyellnivaló alkalmazkodás
nélkül sikerült megoldania a feladatot. Ebben – emlékezése szerint –
fontos szerepe volt annak, hogy Révaiban politikai elfogultsága
mellett is élt valami nosztalgia a régi Magyarország és a reformkor
iránt, s ez valamelyest a szakmai minőség szempontjait is érvényre
engedte jutni.
Kivételesen hosszú ideig megőrzött alkotóerejének
bizonyítékaként ezt a fiatalkori művét is kibővítette, és 2002-ben,
a Kossuth-bicentenárium alkalmából újra megjelentette. Az új kiadás
előszavában ismét a jó lelkiismeret adta önérzettel állapíthatta
meg: „Az újat, ahol szükségesnek mutatkozott, igyekeztünk
felismerhetően beilleszteni eredeti szövegünkbe, amelynek lényegi
mondanivalóját és megállapításait azonban nem kellett módosítanunk.”
Ez az átdolgozása is – a Görgey-könyvhöz hasonlóan – ékes
bizonyítéka annak, hogy nyitottságát, szellemi frissességét
mindvégig megőrizte: a történettudomány legfrissebb eredményeit, a
hozzá képest unokák generációjának számító történészek munkáit is
beledolgozta a bővített kiadásba.
A harmadik 19. századi történeti személyiség,
akivel Kosáry elmélyülten foglalkozott, Széchenyi István volt. (A
„békekorszak” szülöttei számára már kevéssé átélhető kuriózum, hogy
a róla szóló mű börtönben íródott.) Az ’56-os forradalom forrásait
mentő történész a cellában – stílusosan – Széchenyinek Döblingben, a
tébolyda önkéntes fogságában töltött éveiről írt monográfiát. Műve
csak 1981-ben látott napvilágot a következő bevezetővel: „A szerző
jól emlékszik arra, hogy annak idején mennyit kételkedett, vajon a
magányos szobában, ahol a lapokat írta, […] könyvhalmok között,
tud-e kielégítő formát adni bárminek, és vajon a világtól elzárt
atmoszféra valóban segíthet-e valami hasonlót a múltban is
megérteni.” A legnagyobb magyar utolsó évtizedét és halálát
mikroszkopikus vizsgálat alá vevő monográfia szerves része az
életműnek, annak a szenvedélyes következetességnek a szempontjából
is, amivel Kosáry fellépett az „intellektuális alvilág” által
terjesztett, gombamód szaporodó, olykor még mítosznak is értelmetlen
és értelmezhetetlen konstrukciók, például Széchenyi meggyilkolása
vagy a barguzini Petőfi ellen. A nemzeti emlékezet tisztánlátását
féltette tőlük, amit pedig a gyakorlatban is megnyilvánuló alkotóerő
egyik fontos elemének tartott.
A 19. századdal foglalkozó életmű mennyiségét és
minőségét jól érzékelteti az a tény, hogy e rövid áttekintésben csak
említésnyi hely marad A magyar sajtó története 1848–1867 című
kézikönyvnek, amelyben Kosáry a reformkor és a szabadságharc
politikai sajtójáról adott máig nélkülözhetetlen áttekintést. Ő írta
a történettudomány rendszerváltásának egyik reprezentatív
összefoglalásában, a Magyarok Európában című könyvsorozatban az
1711–1867 közötti korszakot áttekintő Újjáépítés és polgárosodás
című kötetet.
Szintén csak álláspontjának axiomatikus
összefoglalására van mód, amikor a kiegyezés érékeléséről 1970 körül
folytatott vitát megemlítjük: „A kiegyezés a magyarok számára,
nagyrészt 1848/49 erőfeszítéseinek eredményeként, […] olyan előnyös
[…] hatalmi pozíciót biztosított, amilyennel sem előzőleg, a 16.
század óta, sem természetesen azóta nem rendelkeztek. A magyarok
minden korábbinál jobb lehetőséget kaptak arra, hogy Európa
fejlettebb országaihoz felzárkózhassanak.” Ugyanakkor igen kritikus
volt abban a tekintetben, hogy a későbbi magyar politikai elit mit
kezdett ezzel az előnnyel a fő probléma megoldásában. Ennek, a
nemzetiségi kérdésnek a tárgyalásában a történeti megközelítés és a
„humánum” szempontjainak összeegyeztetésére törekedett.
Meggyőződéssel vallotta: „egyik nemzetnek sem áll érdekében, hogy az
egykori ellentéteket, értelmezésük helyett, történetírásaik
folytassák tovább”.
Kosáry az európai horizontú összehasonlító
történetszemlélet jegyében szinte egész életében foglalkozott
Magyarország nemzetközi helyzetével, kiemelten a francia
kapcsolatokkal. Ezért is tekinthetjük szimbolikusnak az életmű
egésze szempontjából a forradalom 150. évfordulóján – nyolcvanhat
évesen! – megjelentetett monográfiáját, amelynek tárgya Magyarország
és a nemzetközi politika 1848– 49-ben. Szimbolikus a mű, mert a
Kosáryra jellemző körültekintő racionalizmussal, szakszerűséggel és
eleganciával demonstrálja, mit is értett egyik történészi hitvallása
alatt: „A magyar történelem – és általában a történelem – folyamata
összetettebb és ellentmondásokban is gazdagabb, semhogy
gyermekmesékkel volna értelmezhető, méghozzá úgy, mintha ez az
ország szigetként állt volna valami távoli óceánon, és nem Európa
egy olyan zónájának részeként, ahol a feltételeket, a mozgás
lehetőségeit jelentős mértékben körülhatárolták a nemzetközi
tényezők.”
Kulcsszavak: Kosáry Domokos, reformkor, szabadságharc
|
|