„Modernizáció-blokk”
az Ethno-Lore évkönyvben
A blokkban található írások: Sárkány Mihály: Bevezetés (11–17.);
Dyekiss Virág: A környezet értelmezésének hagyományos módjai az
avami nganaszoknál (19–34.); Mészáros Csaba: A környezetészlelés
változásai Szibériában az állami modernizációs törekvések tükrében.
Jakutia példája. (35–61.); Safonova Tetiana – Sántha István: A
modernizáció elemei a kelet-szibériai evenkik kultúrájában.
(63–90.); Hoppál Mihály: A mandzsu sámánság megújulása. (91–111.);
Somfai Kara Dávid: Iszlám és népi iszlám. Kirgiz modernizációs
konfliktusok. (111–121.); Szilágyi Zsolt: Nomád ideológia
továbbélése Mongóliában, a 21. században. (123–136.); Sz. Kristóf
Ildikó: Tárgyak, szövegek, a „bennszülöttek nézőpontja(i)”:
kulturális ideológiák és/vagy posztkoloniális újraértelmezések az
amerikai indiánok – és kutatóik – körében. (137–160.); Vargyas
Gábor: Régi-új értékek, régi-új konfliktusok. Egy hegyi törzs, a
brúk, a vietnámi háborúban. (161–185.); Berta Péter: Tulajdonlási
verseny, üzleti etika és konfliktuskezelés. Egy Gábor roma
presztízstárgy posztszocialista életrajza 1992–2012. (187–235.)
Jelen írás vállaltan aránytalan. Egyrészt,
célkitűzése szerint sem az egész évkönyv, hanem csupán egyik fele, a
modernizáció-blokk ismertetésére vállalkozik. Másrészt, nem arra
törekszik, hogy minden írásról hasonló terjedelemben írjon, hanem
arra, hogy az egyik tanulmány részletesebb ismertetésén keresztül
hozza közelebb a néprajztudományt az olvasóhoz. Ezúton is elnézést
kérek mind Berta Pétertől, amiért leegyszerűsítem a tanulmánya
gondolatmenetét, mind pedig a többi szerzőtől, amiért az ő
tanulmányaik méltatása nem ugyanakkora terjedelemben kerül
ismertetésre.
Amennyiben az olvasó figyelmét felkelti a recenzió,
úgy ajánlom figyelmébe a modernizáció-blokk szerkesztője, Sárkány
Mihály által írt előszót, amely online elérhető az MTA BTK
Néprajztudományi Intézet honlapján, az Évkönyv rovatban. És ennél is
melegebb szívvel ajánlom az olvasó figyelmébe magát a kötetet.
Berta Péter regényt írt, pontosabban egy
fordulatos, kalandos krimit jegyzett le, amelynek minden mozzanata
történetileg (és néprajzilag) hiteles. Berta történetének
főszereplője egy tárgy: egy régi ezüstkupa. A Gábor-cigányok
(Gábor-romák?) a kanna nevet adták a főszereplőnek, amely ezzel új
életet kezdett.
Soha nem tudhatjuk, hogy egy tárgy mennyit is ér
valójában. Egy késő-reneszánsz ezüstkupa a maga történeti értéke (és
ezüsttartalma alapján) a szabadpiacon 10 ezer US dollárt ér. A
Gábor-cigányok (romák) azonban ennek a tízszeresét is, sőt olykor
húsz–negyvenszeresét is megadják érte. Bizony, 400 000 USD is lehet
az ára egy fedeles kupának! (2013. márciusi árfolyamon: 9 millió
forint, egy másfélszobás pesti lakás ára!)
Kedves olvasó: adna-e Ön ennyi pénzt egy szép, régi
erdélyi ezüstkupáért?
Az ezüstkupa régiségének és művészeti értékének (a
mi fogalmaink szerint) nincs jelentősége a gáboroknál. „Az elmúlt
100-150 év során – írja Berta – mind a gábor, mind a
sátoros/corturar/chărhar „népcsoport kialakított egy-egy olyan
presztízsgazdaságot, amely az ezüsttárgyak két nagy csoportját
foglalja magában: a poharakét (taxtaj), illetve a fedeles kupákét
(kana, lit. ’kanna’). E tárgyak mindegyikét erdélyi szász és magyar
ötvösök készítették, és valaha erdélyi arisztokraták, polgárok,
céhek és református gyülekezetek tulajdonát képezték. […] A poharak
és kannák életrajzának nem-roma szakasza iránt mindkét roma csoport
tagjai elhanyagolható érdeklődést tanúsítanak. Az egykori szász vagy
magyar ötvösök, […] tulajdonosok helyét a korábbi gábor tulajdonosok
veszik át. A presztízstárgyak értékének összehasonlítása, a vételár
meghatározása során kizárólag a saját roma csoportjukhoz tartozó
korábbi tulajdonosok hírnevét […] veszik alapul.”
A szóban forgó kanna (és társa, egy pohár) 1992-ben
a közép-kelet-európai történelem főáramába kerül, amikor
tulajdonosa, (Pista) minden vagyonát pénzzé téve a biztosnak látszó
pilótajátékba fekteti. A velem egyidősek számára referenciaként
szolgálhat, hogy ezt az országos méretű csalást akkoriban Romániában
Caritásnak hívták, és a Zsil-völgyi bányászokat (kedvezményképpen)
különvonat szállította a kolozsvári stadionban berendezett
gigapénztárba. Pista előbb a poharat, majd a kannát adja zálogba, és
előbb a remélt hatalmas hasznot, majd az üzleti hírnevét, majd roma
becsületét, és végül (1995-ben) az életét veszíti el. Talán
öngyilkos lesz, de a történetünk szempontjából ez mellékszál. A
főszereplő a kanna.
A kanna 1993-ban Rupihoz kerül zálogba. Rupi
készpénzt fizet a zálogtárgyért, annyit, amennyit én álmodni sem
mernék. (Berta ennél pontosabb fogalmakat ad meg: ennyi és ennyi
akkori német márka, ami ennyi akkori amerikai dollárnak, illetve
ennyi havi fizetésnek felel meg. Aki kíváncsi, járjon utána!) Rupi
sosem kapja meg a pénzét, mert Pista belebukik a Caritas-pilótajáték
csődjébe. Szegény Rupi! Minden ingatlanát, marosvásárhelyi telkét,
épülő benzinkútját elviszi a jelzálog.
Rupi, a gábor cigányok közt is kivételesen jómódú,
ám galamblelkű, bigott protestáns erkölcsű kereskedő 1994-ben (az
ószövetségi Jób módjára?) minden vagyonát elveszíti, földönfutóvá
lesz. S ha ez nem lenne elég, 1996-ban még a roma erkölcsi
megbecsülését is elveszíti, amikor a nála zálogba helyezett kupát
maga is elzálogosítja, amihez a roma etika szerint nem lenne joga.
(A gábor üzleti erkölcs szerint egy zálogtárgyat csak a tulajdonos
engedélyével adhatsz tovább.)
Lehet-e kiút ebből a gödörből?
2006-ban Rupinak új lehetőséget ad az élet, hogy a
konkurens roma csoportnál, a sátorosoknál „fogva tartott” kupát
meglepően olcsón, 40 000 euróért visszaválthassa. (Persze, a
nemzetközi műkincspiacon legfeljebb 10 000 € lenne az értéke, no de
itt?) Nem habozik, kifizeti, és hazaviszi, és ennek Maros megye
minden romája a csodájára jár. Hajnalra, mire Rupi hazaér, már egy
népes gábor delegáció várja a kapuban, s a kiváltást történelmi
tettként üdvözölik. Emberemlékezet óta nem váltottak ki gáborok
semmiféle kannát a cărharoktól!
Igen ám, de Rupi nem lett a kanna birtokosa, csak a
zálogjogot vásárolta vissza. A tulajdonos az Özvegy, Pista özvegye.
Az özvegy neve nem derül ki a tanulmányból, nem is fontos, hiszen a
szereplők a tárgyak. Sokkal részletesebb leírást kapunk például a
cărhar zálogos fő kincsének tartott aranykupáról: „előkérték a
cărhar házigazda legértékesebb […] harminc antik érmével díszített
poharát… Ivórészének alján egy nagyméretű érme látható, amely – Rupi
értelmezését idézve – azt ábrázolja, hogy Jézus Krisztus osztotta az
úrvacsorát, és – aranyozására utalva – kívül-belül úgy ég, mint a
villany!”
A fordulatos történet nem ér véget 2006-ban: van
még benne rendőri korrupció, hagyatéki tárgyalás, uzsora, erőszak,
átok és sok minden, csak éppen megnyugvás nincs, legalábbis a cikk
lezártáig. Akit részletesebben érdekel, olvassa el Berta jelen
írását, és jövőbeni műveit.
Szubjektív recenziómban csupán egyetlen tanulmányt
mutattam be részletesen, Berta Péter írását (Tulajdonlási verseny,
üzleti etika és konfliktuskezelés. Egy gábor roma presztízstárgy
posztszocialista életrajza, 1992–2012. [187–235.]) Azért
választottam ki ezt az írást, mert ettől remélem, hogy az olvasó a
leginkább közel érezheti magához, hiszen Erdélyben
jártunkban-keltünkben óhatatlanul is találkoztunk gáborokkal, és így
az is érdeklődhet a színes rakott szoknyák, ezüst pitykegombos
mellények, eredeti amerikai cowboykalapok, fapapucsok, pajesz és
copf által külsőségekben is megkülönböztethető, háromnyelvű
Gábor-cigányok iránt, aki a kötet többi tanulmányának témáját túl
távolinak érzi. Pedig hát lehet-e távoli népeknek tartani a
szibériai nyelv(?)rokonainkat(?), és félretolni a beolvasztásuk tett
szovjet kísérletek félsikereit és az újabb korok asszimilációs
|
|
törekvéseit? (Dyekiss Virág, Mészáros Csaba,
Safonova Tetiana – Sántha István) Hát nem minden őshonos nép
küzdelme ugyanúgy a miénk, mint az amerikai indián (indigenous),
ausztrál (aboriginal) hawaii stb. népcsoportoké? (Sz. Kristóf
Ildikó) A kérdés persze költői, a recenzióíró véleménye mindenesetre
az, hogy ezekkel a kérdésekkel foglalkozni egyszerre érdekünk,
erkölcsi kötelezettségünk és intellektuális kihívásunk. A
következőkben ezekről írok néhány szót, gondolatébresztő gyanánt.
Érdekeink és morális kötelezettségeink
a Kárpát-medencén túl
Néhányan talán azt gondolják, hogy egy magyarországnyi méretű kis
országnak „úri luxus” a Kárpátok gerincén kívül kutatásokat
finanszírozni. Ez de facto nincs így. Magyarország a világ fejlett
országai közé tartozik, és ezért a nemzetközi fejlesztési
kötelezettségvállalásainknak eleget kell tennünk. Nemzetközi
jövedelmünk meghatározott részét (évek óta) távoli helyszíneken kell
elköltenünk, például a transszaharai Afrikában, távoli (vagy
közelebbi) ázsiai területeken. Ha a magyar államnak van önálló
koncepciója, akkor annak megfelelően kialakíthat önálló
segélyprogramokat, ha nincs, akkor továbbra is csak finanszírozó
szerepre szorítkozhat a nagyobb nemzetközi humanitárius
beavatkozásoknál, Afganisztánban, Irakban, Etiópiában stb. A nagyobb
nemzeti külpolitikai mozgástér miatt, illetve azért, hogy a
segélyprogramjaink hatékonysága növekedjék, jól felfogott érdekünk,
hogy bizonyos földrajzi régiókról, az ott folyó modernizációs
programokról behatóbb képet alkossunk.
A gyűjtemény nagy érdeme, hogy minden tanulmány
személyes tereptapasztalaton alapul, ennek megfelelően nem holmi
rögzült kultúraképeket közöl, hanem átalakulóban lévő, mai
kihívásokra adott válaszok, illetve lehetőségekkel élés példái.
Dyekiss Virág azt elemzi, hogy miként lesz egy
földrajzi terület a benne élők számára táj (Albert Réka találó
kifejezése nyomán). Egy szibériai kis nép fiai Párizsba vetődnek
vendégszereplésre, és ezt mesélik el évtizedekkel később a
kutatónőnek. A történetben szó sincs Szajnáról, Notre-Dame-ról vagy
Eiffel-toronyról, hanem állandó vándorlásról óriási repülőgépen vagy
egy mesébe illő autóbuszon, amelynek át lehetett látni az ablakán. A
fellépés egy tó mellett volt, egy magas hegyen álló magas házban.
Röviden: a hagyományos érzékelési sémák működtek: fókuszban a mozgás
van, és minden esetben kap egy rövid jellemzést a szállítójármű és a
szállás. A többi – alig fontos.
Mészáros Csaba egy jakutföldi szaha (régiesen:
jakut) közösségben vizsgálta a tájhoz, időhöz, közelebbről az
égtájakhoz fűződő viszonyt, és ennek generációs különbségeit.
Például Észak (khotu) hagyományosan a hideg és szárazság égtája,
ahol az érintetlen természetben vademberek laknak (például az
evenkik). A szovjet időszakban ez volt a feltárandó, meghódítandó
terület, ami rendszerváltás után a kiüresedő, alkoholizmusba és
bűnözésbe fulladó ipartelepeket és az ipari, például nukleáris
anyagokkal szennyezett területeket jelenti – utal erre számos mai
népszerű vicc a világító madarakról vagy sokfejű/lábú vadállatokról.
Safonova Tetiana és Sántha István az evenkik között
kutattak, és érdeklődésük középpontjában a hétköznapi (vadász-)
életbe beszivárgó dolgok, fogások állnak. Az evenkik épp a modern
eszközöknek köszönhetően tudják fenntartani hagyományos
életformájukat. Csak olyan eszközöket fogadnak be, amelyeknek megvan
(megvolt) a hagyományos párja, például szállítóeszközök,
vadászfegyverek stb. A szerzők kamerája hamar helyet kap az evenki
kultúrában, mert úgy kezelik, mint a már ismert távcső egy új
változatát.
Hoppál Mihály leírja, hogy a mandzsu sámánok életformája épp azért
megy át jelentős változásokon, mert mind ők maguk, mind a többségi
társadalom felismerte az ebben rejlő turisztikai értéket. „Mi
használtuk őket és ők használtak minket”, írja a kutató. „Mi,
nyugatiak, megmutattuk nekik, hogy miként használják saját
kultúrájuk emblematikus jelenségeit – ez esetben a sámánok
kultúráját – a (jelen) társadalmi-politikai helyzetben.”
Somfai Kara Dávid a kirgiz modernizáció kapcsán ír
a helyi, „népi” iszlám hányattatásairól: míg a népi vallásosság
képviselőit korábban a szovjet rendszer üldözte, most a
fundamentalista iszlámtól kap egyre erősödő szemrehányásokat.
Szilágyi Zsolt Mongólia nomád hagyományaival
foglalkozik. Bár a legelőváltásos nagyállattartás itt is
visszaszorulóban van (egyre több a városlakó, jelentős az ipar és a
szolgáltatás szektor), a nomád hagyományok a nemzeti toposzok közé
tartoznak, Dzsingisz kán kultusza a reneszánszát éli, és megszokott,
hogy a városlakó (lakótelepi) mongolok jurtát tartanak nyaralóként.
Magyar olvasóknak különösen érdekesek a szerző tapasztalatai a
„határon túli” mongolokról: a Mongol Köztársaság és a kínai
Belső-Mongólia lakói egyaránt magukat tartják a mongolság autentikus
képviselőinek. A Kínában élők szerint az ulánbátoriak csak amolyan
„városi mongolok”, akik nyugatot majmolják, míg a mongóliaiak
szerint a Góbitól délre élő mongolok – „kínaiak”.
Sz. Kristóf Ildikó az észak-amerikai indián etnikus
megújulás (American Indian Ethnic Renewal) jelenségét vizsgálta. A
„posztmodernizálódás” jelenség kapcsán leírja, hogy mennyire nincs
egységes etnikai értelmiségi álláspont vagy ideológia, de arra is
rávilágít, hogy kezdenek kialakulni bizonyos közös pontok. Ilyen új
elem például az amerikai indián muzeológia, amely arra helyezi a
hangsúlyt, hogy a tárgyakat nem úgy kell tárolni, ahogy azt a mai
gyűjtemények teszik: katalógusszámmal ellátva, egy fiók mélyén,
hanem körkörös, holisztikus vagy ritualisztikusnak nevezett
világképbe ágyazottan. „Azért követelik vissza a tárgyakat tőlünk,
hogy – különféle rítusok elvégzése után – visszaállíthassák a
(tárgyak és emberek) kapcsolatát, és visszahelyezhessék a tárgyakat
az univerzum azon helyére, amely megilleti őket”.
Vargyas Gábor a vietnámi háború kevéssé ismert
oldalát interpretálja számunkra. A kb. 55 ezer fős brú népcsoport
időtlen idők óta égetéses-irtásos rizstermesztést folytatott a
hegyek között, a laoszi határ közelében, míg életükbe bele nem szólt
a háború.
A brú békés nép. Az adatközlő szavaival: „Ezek a vietnamiak, ha
valaki bejött az országukba […], ők felvették a harcot ellenük. Mi
viszont, ha valaki gyilkolni kezd bennünket, mi brúk azonnal
elmenekülünk!” „Ha jöttek a vietnámiak, hogy harcoljunk velük,
harcoltunk! Ha jöttek az amerikaiak, hogy harcoljunk velük,
harcoltunk! … Akárki katonái voltunk is, a halált nem szerettük.”
Volt, hogy megbeszélték a kommunistákkal: „ha harcra kerül a sor,
majd fölénk lőj!”
A tanulmánykötet (pontosabban
„modernizáció-blokk”) földrajzi orientációja
A tanulmánygyűjtemény kilenc tanulmánya közül hat tárgyal
belső-ázsiai vagy szibériai témát, Vargyas Gábor délkelet-ázsiai
tanulmányával együtt hét az Ázsiára fókuszáló tanulmányok száma.
Ezek mellett jelenik meg két tanulmány, Berta Péteré (európai,
magyar ajkú romák) és Sz. Kristóf Ildikóé (amerikai indiánok és
kutatóik nézőpontjai). Ez valószínűleg arányban áll a mai magyar
etnológiai kutatások fő földrajzi irányával, amely egy
posztkoloniális korban új alapokat jelenthet az őshonos népek és a
donorországok stratégiai együttműködéséhez – még ha ez nem is túl
örvendetes az afrikanista szerkesztő vagy a latin-amerikanista
recenzióíró számára. Sárkány Mihály (szerk.) (2012): Modernizáció,
kulturális beidegződések és ideológiák. In: Balogh Balázs
főszerkesztő: Ethno-Lore XXIX. Az MTA Bölcsészettudományi
Kutatóközpont Néprajzi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézet
Évkönyve. Budapest: MTA BK NTI, 11–235.
Letenyei László
kulturális antropológus
Budapesti Corvinus Egyetem
|
|