közgazdaságtan, nemzetközi gazdálkodás, pénzügy és
számvitel szakról érkeznek. Azok a tanulók, akik valamilyen
filozófiai jellegű tárgyat hallgatnak az egyetemen, tehát jogászok,
bölcsészek, nemzetközi tanulmányok szakra vagy bármely más humán
irányultságú képzésre járnak, mikroökonómiát tanulnak. A
szakkollégium első évét (juniorképzés) elvégezve a collegium
hallgatói szakirányos képzésben folytathatják tanulmányaikat, miután
felvételt nyertek az öt különböző szakirány valamelyikére:
közgazdaságtan, jog, nemzetközi kapcsolatok, Közép-Európa,
média/kommunikáció.10
A tanulmányi rendszer mindkét szakkollégium
esetében kiválóan mutatja az interdiszciplinaritás előnyeit,
amelynek kidolgozása az adott intézmény tanulmányi felelőseinek
érdeme. A szakmák közti átjárhatóság megteremtéséhez vezető út
rendkívül összetett háttérmunkát követel meg a szakkollégium
oktatóitól – és kurzuskezdeményező diákjaitól –, akik a végtelen
számú ismeretanyagból a közösség számára leghasznosabb,
legértékesebb tudáshalmazt szeretnék összeállítani, felkínálni és
átadni a diákoknak. Ők lesznek ugyanis az interdiszciplinaritás
elsődleges haszonélvezői és megvalósítói is.
A szakkollégisták a kurzusok által sokféle
tudományterületet érintenek, megtanulják az együttgondolkozás
folyamatát. Előnyt jelent, hogy a tagok a legkülönbözőbb
felsőoktatási intézményekből és tudományterületekről igazolnak ide,
tehát egy hivatalos vita vagy foglalkozás alkalmával rendkívül
sokféle vélemény hangozhat el, segítve az interdiszciplináris
fejlődést. A képzés felkészíti a diákokat más szakmabeliekkel való
együttműködésre is, az interaktív óráknak köszönhetően hozzá tudnak
szólni a szakmájukon kívül eső témákat érintő vitákhoz is. Az
interdiszciplinaritás megvalósulásához azonban elengedhetetlen a
diákok nyitottsága, érdeklődése, befogadókészsége. Az egyetemi
tanulmányok során elsődleges cél az általuk választott tudományágban
való jártasság megszerzése, aminek fontos eleme a a szakosodás. A
szakkollégiumok szerteágazó kurzuskínálata más jellegű ismeretek
elsajátítására készteti őket. Így miután a szakkollégisták
elvégezték az egyetemet és megszerezték a szakkollégiumi diplomát
is, nemcsak kiváló szakemberek lesznek, hanem széles látókörrel
rendelkeznek, vezető értelmiségiekké válhatnak.
A szakkollégiumok helyzete
a törvényhozásban
Az első Országos Szakkollégiumi Találkozót 1985-ben szervezték meg,
rá húsz évre pedig már kormányrendeletbe került a szakkollégiumiság
mint a tehetséggondozás egyik legfontosabb pillére. A jelenleg
hatályos kormányrendelet három kiemelt színterét különíti el a
tehetséggondozásnak (PhD-képzés, Országos Tudományos Diákköri
Mozgalom, minősített szakkollégiumok).11
Hosszú utat tett meg a Szakkollégiumok Egyeztető Fóruma (SZÉF), hogy
ezt elérje, és még korántsem ért az út végére. A szakkollégiumok
életének egyik legfontosabb mérföldköve az 1995-ben, Zánkán a
harmadik szakkollégiumi találkozón elfogadott Szakkollégiumi Charta,
amely az alapelveket foglalja össze. Az alapelvek a követezők:
• A szakkollégium széles körű autonómiával és
kiterjedt önkormányzattal rendelkezik.
• A szakkollégiumi munka középpontjában a magas
színvonalú munka áll.
• A szakkollégium egyik alapértékének a szakmai
tevékenységen túl, a társadalmi problémákra érzékeny értelmiségi
réteg kinevelését tartja.
• A szakkollégium aktív tagságát egyetemisták vagy
főiskolások közössége alkotja.
• A szakkollégisták együttlakó bázissal
rendelkeznek, illetve erre törekednek.
• A szakkollégium nagy hangsúlyt helyez tagjai
emberi és szakmai fejlődésére, az alapképzés első éveitől az
egyetemi, illetve a főiskolai képzés végéig.
Az 1993. évi felsőoktatási törvény12
még nem említi a szakkollégiumot, rá tíz évre már az 1993. évi
felsőoktatási törvény 2003. évi módosításában13
nevesített intézménytípusként jelent meg a diákotthonokról, azaz a
hallgatói szálláshelyekről szóló értelmező rendelkezésekben. A
szakkollégiumot főként a charta alapelveit felhasználva definiálja,
de még nem elég pontosan, és ahogy a Szakkollégiumi helyzetkép c.
tanulmányban írják: „a jogszabályban az önkormányzatiság és
autonómia elve nem specifikusan, hanem a hallgatói önkormányzatok
jogaként jelent meg, azaz nem alapkritériumként a szakkollégium
működésében.” (ADITUS, 2011)
A 2005. évi törvényben14
a szakkollégiumok támogatására külön pályázati rendszert fogalmaztak
meg: „… pályázati úton adható támogatás lehet különösen (…) a
szakkollégiumi feladatok ellátásához.”A 2009. évi törvény
módosításában15 nemcsak a
Charta elveihez igazítják azt, hanem még ki is egészítik és
létrehozzák a Szakkollégiumi Kiválósági Központ kategóriát. Ez a
kategória arra volt hivatott, hogy meghatározzon egyfajta elit
szakkollégiumot a szakkollégiumok között. Ennek a címnek a
kiosztására azonban eddig még nem került sor.
Idén a felsőoktatási törvény módosításában már
kiemelt tehetséggondozási egységként jelenik meg a
szakkollégiumiság, kritériumrendszerét pedig a Szakkollégiumok
Egyeztető Fórumának teljeskörű bevonásával dolgozzák ki.
Szakkollégiumok beágyazottsága
A szakkollégiumok társadalmi beágyazottsága a különféle intézmények
hálózat szintű együttműködésével és egyedi kapcsolatokkal
jellemezhető. Ezek a hosszú távú, partnerszerű kapcsolódásoktól –
mint pl. egy üzleti-támogatói viszony – egészen az alkalmi
kooperációkig terjedhetnek. A hálózatba tömörülés és
kapcsolatrendszer kiterjesztése jelentősen befolyásolhatja egy
szakkollégium működését és annak sikerességét. Ezt vizsgálva öt
olyan szféra nevezhető meg, amely a szakkollégiumok esetében
partnerként releváns lehet.
Elsőként a többi szakkollégiummal való
összefonódást elemezzük. Az elmúlt két évtized a magyar
szakkollégiumok történetében a mozgalommá válás időszakának is
tekinthető. A folyamat eredményeként rendszeres kapcsolatok jöttek
létre, ugyanakkor ebből az erős hálózatból a mozgalom közel
egynegyede a közelmúltig szinte teljesen kimaradt. Ennek megfelelően
a további hálózatépítés iránya kettős. A megfogalmazott cél egyfelől
az erősebb kapcsolatok minőségének javítása és a gyenge kapcsolatok
erősítése, másfelől további csomópontok létrehozása, újabb
kapcsolatok bevonása (Fazekas – Sik, 2007).
További együttműködésre alkalmas szakmai partnerek
a felsőoktatási intézmények. Az elmúlt öt évben összességében a
szakkollégiumok közel fele létesített intézményes kapcsolatot
valamilyen felsőoktatási intézménnyel. Az akadémiai közegből,
valamint az üzleti és a civil szférából is kerülnek ki partnerek. Az
üzleti kapcsolatok során elsősorban cégekkel együtt megvalósított
közös projektekről, és vállalati kutatóhelyek biztosításáról, míg a
civil szférával való együttműködésben CSR-tevékenységről (Corporate
Social Responsibility – CSR: vállalatok társadalmi
felelősségvállalása) és egyéb irányú nonprofit projektekről
beszélhetünk. A kapcsolati diverzitás vizsgálata során azt
tapasztaljuk, hogy a szakkollégiumok közel egyharmada nem létesít
kapcsolatot más intézménnyel. A maradék kétharmad egy vagy több
(legfeljebb hat) kapcsolattal rendelkezik. Ezek között kiemelkedő a
felsőoktatási intézményekkel és a forprofit kutatóhelyekkel
létesített kapcsolatok száma. (Gerő, 2011)
Az együttműködések jelentős előnyökkel járnak:
közös pályázati lehetőségek, a kapcsolati tőke bővítése, s a
tapasztalatok rendszerszintű megosztása és egymás inspirálása. Nem
elhanyagolható az a fajta együttműködési kultúra sem, amelyet a
szakkollégiumi működés közben sajátítanak el a tagok, és amelynek a
későbbi munkavállalásuk során is hasznát vehetik. A szakkollégiumok
modellértékű munkát végeznek ebben a tekintetben (is).
A különféle fórumokon való részvétel és
felszólalás, valamint saját fórumok szervezése bevett eszközei a
szakkollégiumi érdekérvényesítésnek. Ez a véleményformálási szándék
– az eddigi tapasztalatok alapján – főleg oktatás-, illetve
gazdaságpolitikai kérdések köré szerveződött. Többnyire ugyanazok a
szakkollégiumok tekinthetők aktívnak a véleménynyilvánításban, és
lényegében ugyanazok a szakkollégiumok sikeresek a döntések
befolyásolásában a különböző fórumokon – legyen az országos,
egyetemi vagy szakkollégiumok közötti egyeztetés (Fazekas, Sik,
2007).
A mozgalmon kívüli szereplőkkel való kommunikálás
gyakoriságát megközelíti a szakkollégiumok egymás közötti
párbeszédének gyakorisága. Ebből arra lehet következtetni, hogy a
szakkollégiumokat közösen érintő témákban többnyire egyeztetik
álláspontjaikat, véleményeiket, így növelve érdekérvényesítésük
hatását. Ezt a folyamatot az utóbbi időben a Szakkollégiumok
Egyeztető Fóruma segíti. (URL4)
Fundraising és/vagy friendraising
Az együttműködések egy igen speciális formája a forrásfejlesztés és
a kapcsolati tőke bővítése. Ha megvizsgáljuk a 2011-es évre
vonatkozó költségvetések összetételét, akkor láthatjuk, hogy a
forrásstruktúra függ az egyes intézménytípusoktól. Az SZJA 1%-a, a
magánszemélyektől és vállalkozásoktól érkező adományok az egyesületi
típusú szakkollégiumok többségének jellemző bevételi forrása. Ennek
értéke a legjobb esetben is csak az összköltségvetés 17%-a alatt
mozog. A forrásdiverzifikáció akkor is fontos szempont, ha egy
intézménynek van egy domináns támogatója vagy fix bevételi forrása
(Gerő, 2011).
A begyűjtött pénz többféle módon hasznosul. Van,
amikor infrastrukturális fejlesztésekre kerül sor, és van, amikor a
professzionalizációra (külföldi, neves oktatók meghívására; nyelvi
képzések, tréningek lebonyolítására) fordítódik, rosszabb esetben a
működésre, üzemeltetésre folyik el. Emellett előfordul, hogy a
befolyt összeg szinte teljes egészében az ösztöndíjalap fejlesztését
szolgálja.16
A pénzügyi stabilitás mindenhol cél, ám a tapasztalatok szerint
bizonyos fokú forráshiányos állapot mindig jótékony hatással bír még
egy egészséges szervezet működése esetén is. Egy ilyen körülmény
ugyanis olyan döntési helyzeteket idézhet elő, amelyek a nagyobb
innováció felé mutatnak, és az intézmény értékeinek megerősítését
szolgálják.
Elitképzés és társadalmi felelősségvállalás
„Egy nagy tehetség – amolyan »igazi« -, harmonikus. Mindig, minden
korban vannak közönyös tömegek, elbizakodott műértők, pöffedt
kritikusok, tehetségtelen partnerek, kontár vetélytársak. Az igazi
tehetség mindezt feloldja önmagában.” (Márai Sándor)
Ha társaságban szóba kerül az elit kifejezés,
nagyon vegyes véleményeket, fogalommeghatározásokat kapunk az elit,
értelmiségi kifejezések kapcsán. Ha nemcsak a hétköznapi életben,
hanem a szakirodalom szintjén próbálnánk meghatározni e fogalmak
jelentését, akkor sem kapnánk adekvát választ arra a kérdésre, hogy
mit értünk társadalmi elit alatt. Egy hagyományos definíciót az elit
szó jelentéséről Bibó István ad a következő kifejezéseket használva:
„különlegesen okos, tisztességes emberek”, „pozitív
magatartásminták”, „társadalom vezetői” (Pál, 1996)
Ha az értelmiségi kifejezést próbáljuk
meghatározni, talán még ennél is nehezebb dolgunk van. Ehhez
Szelényi Iván modelljét hívnám segítségül, amely szerint az
értelmiségnek három szintjét különböztethetjük meg: az
értelmiségieket mint az „eszmék embereit”, a szakembereket mint a
piaci kapitalizmus értelmiségiét, valamint az intelligenciát mint a
tudásuk teleológiai összetevőjét megőrző kelet-európai
értelmiségieket. (Szelényi, 1990) De mégis ki vagy milyen
szerv(ezet) „termeli” ezt az elitet és az értelmiségieket?
Egyáltalán termelni kell, vagy reprodukálja önmagát ez a társadalmi
réteg?
A korábbi felsőoktatásról szóló törvény17
megpróbált erre választ adni a Szakkollégiumi Kiválóság Központok
kapcsán, amely szerint a szakkollégiumi cím olyan intézményeknek
adományozható, amelyek elsődleges feladatuknak a tudásalapú
elitképzést jelölik meg (ADITUS, 2011). Az, hogy az elit kifejezést
a szakkollégiumokhoz kapcsoljuk, – bár nem szükségszerűen, de –
jelenthet valamilyen minőségbeli különbséget az egyetemekkel
szemben. Ennek oka lehet az egyetemek sokszor tömegképzés szóval
fémjelzett politikája. Korábban, az egyetemek alapítását követően
hosszú évszázadokig azokat tekintették egyfajta értelmiségi elitnek,
akik az egyetemeket elvégezték, és az ott megszerzett tudásukat
később a társadalomban kamatoztatták. Az egyetemi paletta
kiszélesedésével a felsőoktatási intézmények ezt a rangjukat
elvesztették, és ezzel párhuzamosan a magyar felsőoktatásban
megjelentek a szakkollégiumok.
A Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban az
elitképzés, mint az egyházi szakkollégiumokban általában, a
keresztény (jelen esetben jezsuita) értékrenddel párosul.18
Ez annyiban különbözteti meg a nem egyházi szakkollégiumoktól a
képzést, hogy a tehetséggondozást a meglévő nyitott, értelmiségi
gondolkodással párhuzamosan úgy folytatja az intézmény, hogy a
szakkollégisták olyan értékrendet is elsajátíthassanak, amellyel
példaként szolgálhatnak hitük megélésében is. Ez az értékrend a
Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban nem elválasztható az
értelmiségi képzéstől, hiszen azt alapjaiban átszövi a keresztény
gondolkodásmód és reflexió a társadalmi problémákra.
Azt is látni kell, hogy az elitképzés hatalmas
társadalmi felelősséggel jár, ha olyan réteget szeretnénk nevelni,
amely a társadalom mintája, vezetője lehet. A szakkollégiumok ezért
nagy felelősséget hordanak a vállukon. Felelős döntéseket a
nevelésről, keresztény értékrend átadásáról megfontoltan kell hozni:
a hallgatókat megfelelően fel kell készíteni a társadalmi valóságra.
Segíteni kell őket, hogy tudatosuljon bennük az a cél, amelyet az
adott intézmény megfogalmaz magának, és ezt a célt
felelősségteljesen vállalnia is kell a hallgatóknak.
Milyen szavak jellemzik – véleményünk szerint – az
értelmiségit és az elitet? Nyitottság a társadalomra, az egyes
emberekre és a problémákra; reflexió ezekre, valamint az embernek
saját magára; tenni akarás, hogy a problémák megoldásán dolgozzon az
ember, legalább a saját élethelyzetében. Ezek a szavak jellemzik
legjobban az értelmiségit, és ez által az összes szakkollégiumot is.
Feledy Botond
Végzettség: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Állam- és Jogtudomány Kar, Jogász szak, Institut d’Études Politiques
Nemzetközi Kapcsolatok (MA), jelenleg a Szent Ignác Jezsuita
Szakkollégium rektora
Kovács Enikő
BMGE Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar,
Műszaki menedzser szak (BSc), II. évfolyam
Mayer Evelyn
PPKE Jog- és Államtud. Kar, Jogász szak,
I. évfolyam
Pintér Melinda
Végzettség: ELTE Állam- és Jogtudományi
Kar, Politológus (MA), jelenleg a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium
tanulmányi vezetője
Pólya Viktor
ELTE TTK, Biológia-Földrajz tanári (MA),
II. évf.
Sipka Bence
ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar,
Pszichológia szak (BA), II. évf.
Tóth Tamás
ELTE Állam- és Jogtud. Kar, Jogász szak,
III. évf.
összeszerkesztette: Tamás Réka
PPKE Bölcsészet- és Társadalomtudományi
Kar, Pszichológia szak (MA), I. évf.
Kulcsszavak: szakkollégium, elitoktatás, tehetséggondozás,
felsőoktatás, kiválóság, akadémiai kiválóság, mobilitás, társadalmi
mobilitás, ösztöndíj, szakmaiság, kompetenciafejlesztés, önképzés,
társadalmi felelősségvállalás, tudományos elit, multidiszciplináris,
interdiszciplináris
IRODALOM
ADITUS Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.
(2011): Szakkollégiumi helyzetkép felmérése. OFI, Budapest •
WEBCÍM
Dolbert, Susan Clouse (2002): Future
Trends in Alumni Relations. 16th Australian International Education
Conference, Hobart •
WEBCÍM
Fazekas Mihály – Sik Domonkos (2007): A
magyarországi szakkollégiumok: érdekérvényesítés, forrásszerzés,
kommunikáció. Nemzeti Civil Alapprogram, Kutatási zárójelentés. •
WEBCÍM
Gaztambide-Fernández, Rubén (2009): What
Is an Elite Boarding School? Review of Educational Research. 79, 3,
1090–1128. DOI: 10.3102/003465430 9339500
Gerő Márton (szerk.) (2011):
Szakkollégiumi kutatások eredményei. (OFI–FEMIP könyvek) 95–99.
McNay, Ian (2002): Governance and
Decision–making in Smaller Colleges. Higher Education Quarterly. 56,
303–315. DOI: 10.1111/1468-2273.00220
Pál Kinga interjúja Szalai Erzsébettel
(1996): A holnap elitje? A mai elit nemigen szereti, ha
megpiszkálják a tabukat. •
WEBCÍM
Szelényi Iván (1990): Az értelmiség az
államszocialista társadalmak szerkezetében. In: Szelényi Iván: Új
osztály, állam, politika. Európa, Budapest, 7–51. •
WEBCÍM
FELHASZNÁLT HONLAPOK
URL1 Bibó István Szakkollégium
honlapja
URL2 Szent Ignác Jezsuita
Szakkollégium honlapja
URL3 Mathias Corvinus Collegium
honlapja .
URL4
1 •
2 •
3 •
4
LÁBJEGYZETEK
1 Forrás: Bibó István
Szakkollégium honlapja
<
2 Forrás: Bibó István
Szakkollégium honlapja
<
3 Forrás: Bibó István
Szakkollégium honlapja
<
4 Forrás: Bibó István
Szakkollégium honlapja
<
5 Forrás: Szent Ignác
Jezsuita Szakkollégium honlapja
<
6 Forrás: Nemzeti
Erőforrás Minisztérium Oktatási Hivatal (www.oktatas.hu)
<
7 Forrás: Szakkollégiumi
Charta, 2013
<
8 Lásd a felsőoktatásról
szóló 2005. évi CXXXIX. törvény (a továbbiakban: Ftv.) 66/A§ (2) d).
Lásd még: ADITUS, 2011
<
9 készségfejlesztő
foglalkozás
<
10 Forrás: Mathias
Corvinus Collegium honlapja
<
11 24/2013. (II. 5.)
Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatási kiválóságról
<
12 1993. évi LXXX.
Törvény a felsőoktatásról
<
13 Ftv. 124/E. §- ának n)
pontja
<
14 2005. évi CXXXIX.
Törvény a felsőoktatásról
<
15 2009. évi CXXXVIII.
törvény a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény
módosításáról
<
16 Forrás: Szent Ignác
Jezsuita Szakkollégium honlapja
<
17 2005. évi CXXXIX.
törvény a felsőoktatásról
<
18 Forrás: Szent Ignác
Jezsuita Szakkollégium honlapja
<
|