Időszerű etika
Boros Jánosnak immár negyedik filozófiai tanulmány- és
esszégyűjteménye jelenik meg a Gondolat Kiadó Iskolakultúra
könyvsorozatában. (Az előző három: Filozófia! [2009]; A tudomány, a
tudás és az egyetem [2010]; Demokrácia és szabadság [2011].) A
szövegek keletkezéstörténete legalább annyira változatos képet
mutat, mint műfaji hovatartozásuk. Tulajdonképpen az elmúlt
tizennégy év (1999–2013) termékei. Van közöttük magyarul, van
angolul megjelent szöveg is (Mobile Communication Ethics – Mobil
kommunikációs etika. Etika, ígéret és téridő, 39–46.)), van, amelyik
már mindkét nyelven napvilágot látott (Narratív filozófia. Esszé
Heller Ágnesről – Engaging Agnes Heller: A Critical Companion,
126–151.), és vannak olyanok is, amelyek csak francia
konferenciaelőadásként voltak eddig hallhatóak. (A kisebbség fogalma
elfogadható-e a demokráciában? (59–64.); Interdiszciplinaritás és
demokrácia, 54–58.) Mindenik szöveg a filozófiai etika területéből
merít, kiemelve annak általános eszmetörténeti és magyarországi
vonatkozásait. A könyv főhőse pedig nem más, mint Immanuel Kant,
pontosabban: az ő filozófiájának néhány alapfogalma.
De nézzük meg inkább kicsit közelebbről a kötet
(egyébként műfaji diverzitása szerint tagolt) szerkezetét. (i) Az
első rész az etika kortárs irányzataival (normatív, narratív,
dekonstruktív etika, intuicionizmus, szupernaturalizmus,
emotivizmus, metaetika) foglalkozik, annak egyfajta
keleidoszkópszerű bemutatását nyújtja. A könyvnek ez az első része
több lexikonszerű cikket tartalmaz, amelyek közül a pragmatizmus
mint társadalomelmélet tárgyalása például az egyszeri olvasó számára
is egyértelműen hangsúlyos szerepet kap, különösen pedig annak
„egyéni felelősségen” alapuló etikafelfogása (24–26.). Ez a
módszertani individualizmus a könyvben végig meghatározó szerephez
jut, mint ahogyan az a kanti elgondolás is, amely a saját ész
használatának bátorságáról szól (22.). A fejezet végül egy, a mobil
kommunkáció etikájáról értekező (de tulajdonképpen önálló) írással
fejeződik be. Ez az idő problémájának etikai megjelenéséről szóló
gondolatokat fog csokorba, végül pedig az ígéret filozófiai fogalmát
igyekszik meghatározni.
(ii) A demokrácia etikai megalapozhatóságáról,
illetve a demokratikus törvények etikai megalapozottságának
kérdéséről beszél a második tematikus egység, amely négy
problémafelvető tanulmányt tartalmaz (47–64.).
(iii) A harmadik rész a tudomány és a szabad,
felelős társadalom összefüggéseinek témájában tulajdonképpen
programatikus tanulmányokat közöl, amelynek egyik központi
gondolata, hogy a filozófia sajátossága az „értelmező beszédmód”.
Mivel a filozófia ezt műveli, sem a tudományok szolgálóleányának,
sem pedig a tudományok kontrollinstanciájának nem tekinthető. Ez
adja autonómiájának legfontosabb összetevőjét.
(iv) A negyedik egység egyrészt Lukács Györggyel,
másrészt pedig a budapesti iskola két emblematikus képviselőjével
(és talán két legfontosabb etikai gondolkodójával), Heller Ágnessel
és Vajda Mihállyal foglalkozik. Az itt található szövegek vagy
kultúrhistóriai motívumokkal is tarkított szabad filozófiai esszék
(például Lélek és város, 152–156.), vagy pedig
élettörténeti-életműtörténeti kísérletek a két utóbb említett
gondolkodóról. Ezek a szövegek végül néhány óvatos kritikai
megjegyzést fogalmaznak meg (például Negatív küldetés. Vajda Mihály
etikája, 161–184.).
De tekintsünk most el a műfaji és tematikus
változatosságtól. Tekintsünk el szerzőnk azon szándékától is, hogy
valamiképpen a demokrácia filozófiáját járja körül. Ami a könyvet a
leginkább átfogja, talán mégsem ez, hanem az az egyre erősödő
képzetünk, hogy a tanulmányok szerzője pragmatikus kantiánus vagy –
jobban mondva – kantianizáló pragmatikus. Nézzük meg azt is, hogy ez
utóbbi kifejezés mit is takar. Nos, elsősorban olyan, a pragmatikus
individualizmus (egyéni felelősség) elvi alapzatán álló szerzőt, aki
Kant filozófiájának egy sajátos értelmezését nyújtja, illetve annak
e sajátos értelmezésen keresztül közvetített motívumait használja.
Mint azt egyik szintetikusabb esszéjében mondja
Kantról, nála „az etika nem parancsolatok rendszere, hanem az
igazságosságra való dinamikus nyitottság (kiemelés tőlem), a mozgó
és saját törvényeit kereső racionalitás […]” (161.). Ez a gondolat
jól összefoglalja Boros koncepciójának egy fontos elemét, vagyis
azt, hogy alapvetően nem egy strukturális-ismeretelméleti elemzés
felől fogja
|
|
fel Kantot. Inkább egy olyan transzformatív elvet
érvényesít, amely Kant etikájának alapjait keresi A tiszta ész
kritikájának (=TÉK) elméleti filozófiájában. Jól illusztrálja ezt a
mobilkommunikáció etikájáról szóló tanulmány, amelynek fő tézise,
hogy idő és cselekvés összefüggésének tisztázása nélkül nincsen
korszerű vagy időszerű etika. Ebben Boros úgy érvel, hogy a kanti
ismeretelmélet egy konstitutív rétegének (tér, idő, tiszta
szemléleti formák) etikai-regulatív használatát domborítsa ki,
mégpedig azáltal, hogy épp a regulatív oldalról indul ki. Az ígéret
például olyan kortárs etikai probléma, amelynek regulatív státusza
csak a konstitutív elvekre visszamenve érthető meg. A társadalmi
együttműködések rendszere (ahogy a nem látható jövőben teljesülő
vagy nem teljesülő ígéret is) nem alapítható csak a tér
háromdimenziós megismerő formájára (45.). Azt ki kell egészíteni az
idő által képviselt és ezen túlmutató negyedik dimenzióval. Ez a
pragmatikus józan ész bizonyos összetevőivel szemben álló gondolat
(a megismerés negyedik, idői dimenziója) kanti fogalmakban azonban
koherensen értelmezhető.
Ugyanakkor nagyon úgy tűnik, hogy Boros egy olyan
Kant-felfogást használ, amelyben a szemléleti és értelmi
megismerő-mozzanatok (a megismerés két különböző forrása)
tulajdonképpen egyenértékűek: nincs kitüntetett mozzanata az emberi
megismerés szerkezetének (egyenragú mozzanatok működnek együtt).
Ráadásul ez az a sajátosság, amelyben minden ember egyenként
osztozik. Mivel mindenkiben egyénenként megvan ez a sajátosság, ez
az a pont, amely a közös cselekedetek alapját is megteremtheti.
(Lásd Otfried Höffe hasonló koncepcióját, amelyet a TÉK-et elemezve
„episztémikus kozmopolitizmusnak” nevez (Höffe, 2011, 286–347.).
A könyvvel kapcsolatos egyik központi kérdésünk
ugyanakkor az lehet, hogy megalapozható-e a demokrácia Kant alapján?
Ha a demokrácia a liberális individualizmust jelenti, illetve az
egyéni önállóság és szabadság egyfajta keretelméletét, akkor nagyon
is. Persze ebben az esetben semmilyen fajta kisebbségi-közösségi
jogosultságot nem tudunk megalapozni. Mindez annak köszönhető, hogy
az ember két világ polgára: érzéki és eszes lény. Érzéki lényként
egységes formákkal rendelkezik a környezet felfogására,
elrendezésére és (az említett felfogásban) ennek analógiájára eszes
lényként – vagyis egyszerűen: emberként – méltósággal is bír. Ezen a
méltóságon túl azonban az emberek egyes csoportjainak nincsenek
sajátos, még ezen túl is emberibb (de csoportonként változó)
tulajdonságai. Ezt a problémát viszi el Boros egy ad absurdum
érvelés keretében egészen odáig, hogy a demokráciában (főleg pedig
egy ilyen kantiánus pragmatista individualizmus szerint felfogott
demokráciában) kisebbségi megkülönböztető jegyek tulajdonképpen
nincsenek. Ez pedig annak köszönhető, hogy a fenti értelemben csak
egyének léteznek, akik ráadásul egyenként mind kisebbségeket
alkotnak. Az egyedüli dolog pedig, ami változatlanul összeköti őket,
emberi méltóságuk. (Lásd ennek újabb teóriájához Jean-Cristoph Merle
szerkesztésében Spheres of Global Justice [2013], különösképpen
143–290. Magyarul pedig: Demeter M. Attila Balogh Artúr és a
liberális kisebbségvédelem elvi buktatói [2013], 19–30.)
Ha tehát a demokrácia egy olyan eszmerendszer,
amelyből kiindulva – szerzőnk felfogása szerint – egyedül lehet
szabad társadalmat alapítani, ha a demokráciát egy módszertani
individualista felelősség koncepciója szerint látja elgondolhatónak,
valamint, ha minden individuum egyenként alkot egy-egy teljesen
atomizált kisebbséget (ez a tulajdonság pedig úgy illeti meg őket,
mint az emberi méltóság), akkor már nem állunk távol a
végkövetkeztetéstől: „Csak kisebbségek képesek szabad társadalmat
alapítani”, hangzik el a 63. oldalon. Számomra kétségtelen, hogy ez
lehet az egyik olyan gondolat, amely könyvünk kapcsán távolabbi
kritikai reflexióknak is teret adhat. (Boros János: Időszerű etika.
Esszék a felelősségről. [Iskolakultúra könyvek (szerk. Géczi János]
Budapest–Veszprém: Gondolat, 2013. 186 p.)
Zuh Deodáth
PhD, tudományos munkatárs
Pécsi Tudományegyetem
IRODALOM
Demeter M. Attila (2013): Balogh Artúr és
a liberális kisebbségvédelem elvi buktatói. Századvég. 67, 19–30.
öffe, Otfried (2011): Kants Kritik der
reinen Vernunft. Die Grundlegung der modernen Philosophie. C. H.
Beck, München
Merle, Jean-Cristoph (ed.) (2013): Spheres
of Global Justice. Springer, Dordrecht.
|
|