Modernitás és globalizáció
The Dialectics of Modernity –
Recognizing Globalization
Ez a globalizációval foglalkozó tanulmánykötet legalább két
vonatkozásban lehet emlékezetes az olvasó számára. Az egyik
vonatkozása, hogy multi- vagy interdiszciplináris megközelítésekben
foglalkozik a globalizáció egyik vagy másik témakörével, azaz a
globalizáció kérdésköreit minden szerző korunk egyik összetett és
életünk minden területét átható problémaként próbálja értelmezni. A
másik vonatkozása az, hogy szerzői maguk is első kézből ismerik
globalizálódó világunkat. Személyes kutatói életútjuk is azt
mutatja, hogy a világ különböző részein dolgoztak és kutattak,
illetve a nagyvállalatoktól, az akadémiai kutatóintézeteken
keresztül a felsőoktatásban volt és van jelenleg is a munkahelyük. A
szerzők éppen a kutatás globalizálódása révén laza kutatócsoportokat
is tudtak alkotni az elmúlt negyedszázadban. A kötetben a
legnépesebb csoportot a magyarok teszik ki, de a franciák, a
németek, az osztrákok és az oroszok is képviselnek helyi
kutatóműhelyeket.
A kötet huszonegy tanulmányt tartalmaz, amelynek
többsége angol nyelvű, ugyanakkor van benne öt francia és német
nyelvű tanulmány is. A kötet háromnyelvűsége maga is jelzés a
globalizáció jövőjére vonatkozóan, vagyis annak nem feltétlenül kell
együtt járnia a szakmai többnyelvűség megszűnésével.
A kötetben a tanulmányok négy csoportba vannak
rendezve. Annak ellenére, hogy a szerkesztő nem adott nevet az egyes
részeknek, az olvasó könnyen felfedezhet valami logikát a
tanulmányok csoportosításában és sorrendjében. A recenzió szerzője
jövőkutatóként azt vette észre, hogy az első rész tanulmányai a
globalizáció fogalmával, értelmezéseivel és jelentésének
dinamikájával foglalkoznak. A második rész tanulmányai a
globalizáció társadalmi-gazdasági vonatkozásait taglalják. A
harmadik rész írásai a globalizáció jelenének értelmezéséből
kísérlik meg annak lehetséges jövőit kibontani. A negyedik rész
pedig a nyugati kultúra szempontjából különösen fontos
viszonyrendszerrel, a globalizáció és a technológia viszonyával és e
rendkívül dinamikusan változó viszony jövőformáló szerepével
foglalkoznak.
Az első rész hét, különböző stílusú és terjedelmű
tanulmányt foglal magába. François de Bernard tíz tézisben foglalja
össze a globalizáció fogalmának jelenlegi használatával kapcsolatos
reflexióit. Ezek közül az én figyelmemet az ragadta meg, hogy a
globalizáció jövője nincs megírva, és erőteljesebb kritikai
kutatásokra lenne szükség ahhoz, hogy a globalizáció
megállíthatatlan folyamata kulturálisan és társadalmilag az
emberiség hasznára szolgáljon. Alexander N. Chumakov szerint viszont
a globalizáció ember általi befolyásolása csak hiedelem. A
globalizáció ugyan emberek által kiváltott folyamat, de azok
együttes tevékenységének eredője, amely magától formálódik. A
globalizáció komplex folyamatai és jelenségei a modernitás keretében
érthetők meg és tanulmányozhatók. Minthogy dinamikus jelenség, így
fogalmának is dinamikusnak kell lennie, és ezért annak egyes
hullámai, szakaszai és az azok közötti átmenetek tanulmányozandók.
Ennek keretében lehetne foglalkozni a globalizáció jövőjével is,
vagyis azzal, hogy milyenné kellene annak válnia, és a tudatos
emberi tényező játszhat-e kulcsszerepet a globalizáció jövőjének
formálásában.
Kiss Endre a globalizáció fogalmát a globalizáció
1989-es, nyilvánvalóan láthatóvá válásával kezdi tárgyalni.
Felfogásában ez a globalizáció egy új hatalmi és dominanciarendszert
jelent, amely a történelem aktorai közötti viszonyokat is
minőségileg alakítja át. Ezt levezetve és történelmi tényekkel
alátámasztva jut el arra a következtetésre, hogy a globalizáció
kifejlett formájában a végső és dinamikus formája lesz a társadalmi
tér idősítésének. Különösen érdekesek azok a fejtegetései, amelyek a
modernitás és a globalizáció viszonyát tárgyalják a humán
emancipáció történelmi elemzésével összekapcsolva. A globalizáció
jövőjével kapcsolatban ez az utóbbi vonatkozás azért fontos, mert a
globális aktorok és irányítási mechanizmusok jelenlegi hiánya
egyelőre nem tudja megakadályozni a globalizáció negatív hatásait,
például a társadalmi tőke sorvadását, a természeti javak
pusztulását. Deák István a globalizáció és a fenntarthatóság szoros
teoretikus kapcsolatát boncolva jut arra a következtetésre, hogy a
globalizáció és a fenntarthatóság nemcsak negatív
kapcsolatrendszerükben – a globális függőségben, szennyezésben és
fenntarthatatlanságban – járnak együtt, hanem a globalizáció
elősegítheti a kollektív gondolkodás és a kooperáció hálózatainak
kiépítését is. Mindkettőt elengedhetetlennek tartja a globális
fenntarthatóság megvalósításához.
Brunczel Balázs Niklas Luhmannak a modern
politikaelméleti modell megújítására tett erőfeszítéseit mutatja be,
és végzi el annak dekonstruálását. Ezzel a tanulmánnyal indul el a
tanulmányok egyik körének az a vonulata, amelyek a globalizáció
kapcsán új elméleti megközelítést szorgalmaznak. Brunczel elfogadja
Luhman új elméletalkotásra törekvését, amely szerint a
politikaelméletnek a normativitástól el kell szakadnia, és a
gyakorlatból, arra reflektálva kell kialakulnia, illetve
folyamatosan változnia, hogy azt a gyakorlat használni tudja.
Brunczel ezt az új elméleti megközelítést dekonstruálva kimutatja,
hogy Luhman törekvése ugyan helyes, de nem tudta megoldani a
kitűzött feladatot, mert csak a politikai rendszerek szimbolikus
aspektusait dekonstruálta, és nem konstruált helyettük új
szimbolikus tartalmakat. Ugyanakkor Luhman megközelítését és
elméletmegújító törekvését nem tekinti a kritikai elméletalkotás
részének. Brunczelnek ezzel a megállapításával maximálisan egyet
lehet érteni, mert a gyakorlatra történő reflektálás összekapcsolása
a jövőformálás lehetőségeinek kimunkálásával nem része a luhmani
gondolatrendszernek. Stephen I. Ternyik a globális valóság
vizsgálatának jövőformálásba történő felhasználását viszont nem
tartja lehetségesnek. Bár úgy véli, hogy a nagy adatbázisok
elemzésével egyértelműen kimutatható, hogy mind a schumpeteri, mind
a kondratyevi hullámokban megmutatkozik a téridő sűrűsödése, avagy a
téridő változásának gyorsulása, amely megváltoztatja a társadalmi
dinamika eddigi mintázatát. E dinamika feltárása a népesség, az
innováció, az energia és a pénz komplex oksági láncolatának útján
lehetséges, de ez a komplex dinamika Ternyik szerint csak
metodológiailag kommunikálható, nem kontrollálható befolyásolásra
törekvő társadalmi-gazdasági vezérléssel. Bo Strath viszont még
reménykedik abban, hogy a világtörténelem megírásában a nyugati vagy
Európa-centrikus közelítésmódot meg lehet haladni, ha a
világtörténelmet nem a nemzetek kumulatív történetének eredőjeként
fogjuk fel. A globalizáció kapcsán már alkalmazható lenne egy
másféle, a globalizációt középpontba állító történetfelfogás,
amelynek révén előálló múltbeli tapasztalatok szerinte átfordíthatók
lennének a jövővárakozások horizontjába.
A kötet tanulmányainak második csoportját alkotó
öt írás a globalizáció és a társadalmi-gazdasági aspektusok
kapcsolatát helyezi a középpontba.
Jacques Poulain több évtizedes filozófiai
munkájának eredményeire építi globalizációelemzését. Mivel
legintenzívebben éppen a nyelv, a kommunikáció és a filozófiai
pragmatizmus problémáival foglalkozott, azt az ellentmondást állítja
középpontba, hogy az igazságosság, a konszenzusképzés, a
kommunikáció új transzparenciája, a boldogsághoz és az
igazságossághoz fűződő elvárások épp a globalizáció kiteljesedésének
korszakában nemcsak hogy nem érvényesülnek, de gyakran saját
ellentétükbe is fordulnak. Ennek a jelentősége annál is nagyobb (és
sokban még alapvetően feltáratlan is), hogy éppen ezek az értékek
váltak a 70–80-as évek alapvető értékeivé és cselekvésorientáló
irányaivá. François de Bernard az előző tanulmányhoz hasonló
felvetésében az emberi jogoknak ezt a paradoxonját, belső
ellentmondását elemzi. Leonid E. Grinin és Andrey V. Korontayev
tanulmányukban arra a megfigyelésre és világtapasztalatra hívják fel
a figyelmet, hogy a globális világban a nem demokráciában élő népek,
országok számára is egyre vonzóbb a nyugati típusú demokrácia. Az
ennek érdekében történt gyors, forradalmi átalakulások (pl.arab
tavasz) a diktatúrákat és a régi társadalmi kapcsolatrendszereket
lerombolták, de a demokrácia nem tudott kialakulni ezekben az
országokban. A piacgazdaság hirtelen megjelenése is inkább kárt
okozott, mint a gazdasági helyzet javulását. Gyakori, hogy a friss
demokráciák a nehézségektől megrettenve és a demokratikus szabályok
társadalmi gyakorlatának hiánya miatt autoriter rendszerekké
alakulnak át. Az utóbbi időkben inkább ezek az autoriter rezsimek
(Kína, Vietnam, Irán, Tajvan stb.) értek el gyorsan javuló gazdasági
és társadalmi eredményeket. Ebből vonták le azt a következtetésüket,
hogy reformokkal, hosszadalmas és fokozatos átmenetekkel lehetne
demokratizálni a globális világot. E régi vágású politikai tanulmány
a jövőt inkább a ma sikeres elemeinek folytatása és elterjesztése
formájában képzeli el. Bár pragmatikus közelítésmódja kétségtelen,
gyakorlati tanácsa több szempontból is megkérdőjelezhető. Ezek közül
most csak arra gondoljunk, hogy vajon a globális világban
szabályozható-e a demokratizálódás makroszinten, vagy kívülről, más
társadalmak és/vagy erőcentrumok által? Alexander N. Chumakov
tanulmányában már nagyobb ívű és hosszabb távú jövőkérdéseket
taglal. Abból indul ki, hogy a globalizáció globális társadalmat is
teremt a kulturális-civilizációs átalakulásokon keresztül. Szerinte
már elkezdődött a planetáris kultúra formálódása, amely azonban
mégsem lesz teljesen egyforma, egységes kultúra. A jövő nagy kérdése
szerinte ezért az, hogy vajon a kölcsönösen függő integrált világban
milyen lesz az új humanizmus? Azt javasolja ezért, hogy a globális
kutatások koncentráljanak az emberi természet kutatására. |
|
Kelen András a szociális gazdaság definiálására
és empirikus vizsgálatának lehetőségére tesz javaslatot.
Felfogásában a szociális gazdaság társadalmi célokat szolgáló üzleti
modell, amelynek kialakulása a globalizáció és a hálózatépítés
kapcsán figyelhető meg. Ez a szociális gazdaság nemcsak egy-egy
személyiség köré szerveződik, hanem valóságos kollektivitást,
közösséget és közös tulajdont építő akció és elfoglaltság, valamint
üzleti vállalkozás is. Irányítása a tagok részéről participatív, és
hálózatosan szervezett módon valósul meg. Tudományos kutatás
szempontjából és mérhetőségük megteremtése érdekében a szerző
egyelőre egy proxyn keresztüli tanulmányozást ajánl, amely írása
érvei szerint a hálózatosodás és az emberek hálózatokhoz
kapcsolódásának mértéke. Kár, hogy a szerző nem fejtette ki azt a
befejező és jövőformálásra vonatkozó gondolatát, miszerint a már
nyomokban fellelhető szociális gazdaságok demokráciájuk és
antikapitalista képződmény jellegük következtében új társadalmi
alternatívát képviselhetnek a globális kapitalizmussal és a militáns
globalizmusellenes mozgalmakkal szemben is.
A tanulmánykötet harmadik része öt tanulmányt
tartalmaz, amelyek a globalizáció jelenének értelmezéséből kísérlik
meg annak lehetséges jövőit kibontani.
Heiszler Vilmos, a sajnálatosan korán elhunyt
kiváló történész az egyes népek rekonstruált önképeit hasonlítja
össze részben egymással, részben pedig azokkal az elképzelésekkel,
amelyeket „kívülről” alkotnak meg a népekről. Mindennek nemcsak a
globalizáció, de az európai integráció szempontjából is jelentős
fontossága van, hiszen a népek önképe erőteljes átnyúlás a
globalizáció (és az integráció) kulturális dimenziójába, amelyről
napjainkban már többé-kevésbé megállapítható, hogy mind a kutatás,
mind a nyilvános diszkusszió elhanyagolta azokat. Richard Saage a
globalizáció korszakának nemzetközi politikai viszonyait vizsgálja.
Ezekre a neoliberális politikai berendezkedés volt meghatározó, a
kommunizmus eltűnésének hatásai, majd 2001-től színre lépett a
nemzetközi terrorizmus. A terrorizmus, de mint a szerző nyomatékosan
hangsúlyozza is, korántsem az egyedüli tényező volt abban a
folyamatban, amelyben a győzelmes demokratikus rendszerek komolyan
veendő demokráciaelméleti deficiteket szenvedtek el, amelyek
releváns fundamentál-demokráciai korrekciókat írnának elő. Leonid
Grinin és Andrey V. Korotayev hagyományos előrejelzést ad a
globalizáció geopolitikai és geoökonómiai vonatkozásairól. A szerzők
a jelen trendjeit megkeresve azt az állításukat bizonyítják, hogy az
új trendek a jövőben is folytatódni fognak. Mit is neveznek ma új
trendnek a globalizációban? Azt, hogy a központok országainak,
vagyis az USA és Európa alkotta hegemóniának az ereje csökken, és a
periféria bizonyos országainak (Kína, India, Vietnam stb.) ereje
pedig erősödik. Erre a következtetésre a gazdasági növekedési ütemek
összevetése alapján jutottak. E trend folytatása révén a
globalizációban véget ér a Nyugat hegemóniája, és egy abszolút
vezető hatalom nélküli világ fog kialakulni. Ez viszont nem biztos,
hogy békésen fog megtörténni, sokkal inkább az a valószínű, hogy
erősödik például a tradícionalizmus és a globalizmus közötti
küzdelem, valamint a blokkosodásnak is több változata kerül
kipróbálásra. Az instabilitás után viszont lehetségesnek tartják egy
globális középosztályra támaszkodó globális hálózati társadalom
kialakulását. Ennek a trendekben és trendváltásokban hívő
előrejelzésnek az a szépséghibája, hogy a gazdasági növekedési
ütemekben rejlő különbségek fennmaradása teljesen bizonytalan. Erre
már láttunk jó példát a hruscsovi Szovjetunió USA-t legyőző, a
növekedési ütemkülönbségekre alapozott előrejelzésében, illetve
annak megvalósíthatatlanságában. Egy kis teljesítményű ország sokkal
gyorsabb növekedést produkálhat, mint egy nagy és erős gazdasággal
rendelkező ország. Arról sem szabadna megfeledkezni, hogy a
globalizáció jelenlegi körülményei és erőviszonyai között érhetik el
bizonyos országcsoportok növekedési ütemük felgyorsulását. A
növekedési ütem és az a mögötti teljesítmények csak az egyik
tényezőként vehetők figyelembe a globális gazdasági-hatalmi
viszonyok átrendeződésében.
Kiss Endre a birodalmi viszonyok megjelenését és
a globalizációt befolyásoló hatásait veszi számba. Az egypólusúvá
vált világban számtalan jele van annak, hogy a globális
együttműködések mellett a háttérben kemény versenyek folynak,
valóságos globális háború is dúl. E háború költségét viszont az
egyes országok társadalmi reprodukciós kondícióik romlásával fizetik
meg. Meggyőzően támasztja alá e háború valódiságát többek között az
olimpiák rendezésének megszerzésében dúló reprezentációk harcával,
az ideológiák egymás elleni harcával, amelyeknek új jellemzői, hogy
az ideológiai harcok az egyes ideológiákon belül éleződnek ki, vagy
a terrorizmus valós és ideologikus felerősödésével. Figyelemre méltó
a fejtegetése a fundamentalizmusok sokaságának megjelenésére és
harcára vonatkozóan, amelyekkel szemben a szolidaritás, az
emancipáció, az individualizálódás, az emberi jogok nem
versenyképesek. Jövőre vonatkozó utalása viszont meglehetősen
pesszimista, de figyelemfelhívó azáltal, hogy szerinte ezek az új
jelenségek nem ellenőrizhető irracionális világhelyzetet teremtenek.
Fülöp Márta tanulmánya egy empirikus kutatásról
számol be, amelyben a hazai, magyar egyetemista fiatal felnőttek
globalizációval szembeni attitűdjét vizsgálta. Eszerint a magyar
fiatalok, ha közgazdász hallgatók, akkor sokkal elfogadóbbak a
globalizációt illetően, mint a bölcsészhallgatók. Az utóbbiak az
egységesülést, a nemzeti kultúrák szerepcsökkenését negatívan ítélik
meg, és körükben erőteljessé vált a nemzeti identitás felerősödése.
A fiatal felnőtt és leendő magyar értelmiségünk jelenlegi,
globalizációra vonatkozó értékítéletéből nem olvasható ki sem a
globalizációt elfogadó, sem az azt elutasító egységes felfogás.
Valószínű, hogy e fiatalok életútjuk során a felfogásuk gyakorlati
eredményessége alapján fognak változtatni a globalizációhoz való
hozzáállásukon. A fiatalok egyéni és szubjektív attitűdjéből nem
vonhatunk le határozott következtetéseket a magyar társadalom
jövőbeni, globalizációhoz való viszonyáról, és a jelenlegi
attitűdökből sem körvonalazható semmilyen valóságformáló egyéni
stratégia. Az ilyen természetű empirikus vizsgálatok rendszeressé
válása viszont hathatósan segíthetné a hazai társadalom
attitűdváltozásainak megismerését és annak figyelembe vételét a
politikaformálásban.
A kötet negyedik része, amely négy tanulmányból
áll, a globalizáció és a technológia viszonyára és kapcsolatuk
jövőbeni következményeire koncentrál.
Ernst Oldemeyer tanulmánya egy teoretikusan
többszörösen is igen érdekes és fontos témakört ragad meg. Egyrészt
a globalizáció, úgy is mint a modernizáció örököse, sőt, mint Kiss
Endre tanulmánya tételesen is kifejezi, a modernizáció
„dialektikája”, elválaszthatatlanul fonódik össze a technológia
fejlődésével. Miközben Oldemeyer ezt a témát ragadja fel,
megközelítése kivételesnek mondható, a huszadik század
életfilozófiáinak perspektívájából vizsgálja a technológia elméleti
problémáit. Ezzel nemcsak új tudományos megközelítést valósít meg,
de mintegy akaratlanul találkozik a globalizációban élő mindennapi
tudat technológiáról alkotott nézeteivel is. Nico Stehr az
információs korszak technológiához kapcsolt társadalmi elméleteiről
ad egy igen részletes áttekintést. A mához érve és a jövőre tekintve
amellett érvel, hogy a tudástársadalom fejezi ki korszakunk
társadalmának lényegét, mert a tudás mint a társadalmi akciókhoz
szükséges kapacitás válik valóságformáló erővé technológia és
hatékony emberi közreműködés formájában. Ennek ellenére nem gondolja
azt, hogy a tudástársadalom az egyedüli társadalmi modell a
globalizáció korában, hanem csak a modern társadalmak egy modellje,
ami egyféle megfejtése a mai világállapotnak. Hans-Peter Söder
szerint a web és a kibertér mint kiterjesztett realitás a globális
tudástársadalmon is túlmutathat. A poszt- és a transzhumanizmus
témakörök globális fellépése arra hívja fel a figyelmet, hogy a
humanizmus tartalma is megváltozhat a jövőben, ha az ember-gép
viszonylat például koorganizáció jelleget ölt. Rob van Kranenburg az
internet, a kiterjesztett realitás és a dolgok internetje mint új
technológiai eszközök megjelenésében láttatja a globális emberi jövő
új formáját. E három kulcstechnológia elfogadása, használata és
fejlesztése azzal járhat, hogy globális világországot kell
építenünk, ahol minden intelligencia megtalálható, azok egyenlőek és
elfogadottak. Előrejelzésmódszertanilag azért érdekes a tanulmány,
mert azt állítja, hogy a gyenge jelek klaszterekbe szerveződésével,
szervezett networkök kialakításával lehet eljutni ehhez az alulról
és önszerveződéssel irányított globális világhoz.
A tanulmánykötetből a recenzens csak egy, a
jövőkutatókat és a jövő iránt fogékony olvasókat érdeklő vonulatot
emelt ki. Ezen kívül lehetett volna még például a globális
tanulmányok tematizálásának sokszínűségét, valamint annak változását
is követni, vagy pedig a globalizáció fogalmának multi- és
interdiszciplináris mivoltát kiemelni. A tanulmánykötetnek éppen ez
a sokszínűsége és rétegzettsége teszi vonzó olvasmánnyá az egyes
tanulmányokat, vagy ad lehetőséget válogatni a tanulmányok között.
Mindezekkel együtt jó szívvel ajánlja a recenzens a Kiss Endre által
felfedezett és összefogott szerzők munkáit elolvasásra,
továbbgondolásra és az olvasó szakterületén történő hasznosításra.
(Endre Kiss editor: Studies on the Theoretical Perspectives of
Globalization. Sopron: Arisztotelész Kiadó, 2014, p. 310.)
Hideg Éva
egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem
Társadalomtud. és Nemzetközi Kapcsolatok Kar
|
|