A Kárpát-medencében 895-ben megtelepült
honfoglaló magyarság színpompás ötvösművészetének
vitathatatlanul legszebb emlékei a férfiak fegyverövén hordott
bőrtarsolyok fedelét díszítő tarsolylemezek voltak. E kisméretű
tarsolyokban egykori tulajdonosaik a tűzkészséget (csiholó,
kova, tapló) és egyéb apró tárgyaikat hordták. Az egykori
társadalmi elit férfi tagjai tarsolyuk lecsapódó fedelére
szereltették fel e 10–13 cm magas és 8–11 cm széles, kecses,
pajzs alakú díszlemezeket. Közülük az első a felvidéki Galgócon
került elő 1868 nyarán, árokásáskor. A magyar régészet
atyamestere, Rómer Flóris már a következő évben rövidre fogva
ismertette is a jeles tárgyat, s használati módját is helyesen
ismerte fel, megjegyezvén, hogy alakja erősen emlékeztet a
huszárok tarsolyának formájára (HMK, 388–390.).
E tárgyak készítési fortélyait Fettich Nándor
mutatta be részletekbe menően, s ugyanő tett kísérletet
készítési helyük és idejük tisztázására is. (Közbevetőleg meg
kell itt jegyeznem, hogy ugyancsak Fettich mutatott rá az ún.
„kettős keltezés” fontosságára. Ennek lényege abban summázható,
hogy a sírban lelt tárgynak korát az ugyanott előkerült többi
sírmelléklet alapján általában csak arra az időre keltezhetjük,
amikor ezek a temetéskor a sírba kerültek, nem pedig arra,
amikor azok készültek. Márpedig gyakrabban ez utóbbi időpont a
lényegesebb.) A kiváló régész úgy vélte, hogy a Kárpát-medencei
új hazában felszínre került tarsolylemezek nem itt, hanem még a
Kárpátoktól keletre fekvő szállásokon, Kijev, Csernyigov és
Poltava környékén készülhettek, az egykori Levédia nyugati
részén, avagy a vele szomszédos területeken (Fettich, 1937,
93.). Eszerint a délceg magyar vitézek már e pompás lemezekkel
ékesített tarsolyokat viseltek veretekkel díszes fegyveröveiken,
amikor a vereckei kapun át új hazájukba jöttek.
A tarsolylemezek száma mára huszonhétre
emelkedett. A múlt század harmincas éveiben még azt lehetett
remélni, hogy a magyar kutató által megjelölt területen – ahol
egyébként valóban sok magyar jellegű régészeti lelet került
napvilágra – az újabb feltárások majd egyre-másra hozzák
felszínre a tarsolylemezeket. Csakhogy ezekből itt máig nem
került elő egyetlen darab sem. Erre kiváló régészeink (László
Gyula, Dienes István) már a hatvanas évek elején felhívták a
figyelmet. Dienes két remek dolgozatban vázolta fel a
bőrtarsolyok díszítésmódjának fejlődéstörténetét. 1964-ben
kimutatta, hogy kezdetben a tarsolyok lecsapódó fedőlapját
csupán bronz és ezüstveretekkel díszítették. Felfigyelt az
oroszországi viking sírokban lelt, a mieinkkel azonos szerkezetű
veretes tarsolyokra, amelyek alakját nálunk 1941-ben László
Gyula állította helyre a bodrogszerdahelyi lelet alapján
(László, 1944, 436.) (1. kép 1.). Ugyancsak ő mutatta be
először a Ladoga-tó vidékén eredeti helyzetében feltárt viking
tarsolyt, továbbá a Kijev, Csernyigov és Szmolenszk körzetében
napvilágra került tarsolyvereteket is (Dienes, 1964, 102–110.).
Ez utóbbiak a mi példányainkkal azonos szerkezetűek: a
bőrtarsoly lecsapódó fedelének közepére rombusz alakú, a közepén
téglalap alakú nyílással áttört bronzveretet erősítenek, amelyen
átbújtatják a tarsolytestre erősített, fémszalagból készült
fület, s ezen vezetik át a veretes zárószíjat (1. kép 1.).
A fedelén négy sarokverettel is ékes, újfehértói tarsolyunk
(HMK, 207.) hasonmása a legtöbb kelet-európai, „magyar típusú”
övtáska, főként a viking temetőkben és a volgai bolgároknál.
Ezen kívül számos, más típusú veretes tarsolyt ismerünk a
cseremiszeknél, mordvinoknál, a Káma-vidéken, a volgai
bolgároknál és az észak-kaukázusi alánoknál.1
(A belső-ázsiai nomádoknál is járta a tarsolyok viselete,
ezeknek azonban különleges fém zárószerkezetük volt.)
Az akkor ismert leletek alapján Dienes az
alábbi következtetést vonta le: „Az előzmények hiányában arra
kell gondolnunk, hogy az általánosan elterjedt veretes
tarsolyokat a díszes fedőlappal borított tarsoly csak
közvetlenül a honfoglalás előtt váltotta fel őseink viseletében,
és a tarsolylemezek elsősorban honfoglalóink ötvöseinek
készítményei lehettek.” (Dienes, 1964, 110.) Akkori összegzése
máig érvényes, hiszen az említett huszonhét tarsolylemez mellett
máig is csak tíz veretekkel díszített tarsoly ismeretes
honszerzőink sírjaiból. Ugyanitt arról is szót ejtett, hogy
eladdig egyetlen tarsolylemez vált ismertté Kelet-Európából, az
őscseremisz (ősmari) vezselovói temetőből (HMK, 34.), további
másik kettő pedig a svédországi birkai nagy viking temető 644.
és 819. sírjából. Ez utóbbiak is a X. század elejére keltezhetők
a velük talált arab pénzek alapján (Arbman, 1940–1943; Taf.
129/1a–1b. 222–223, 295.).2
1972-re pedig Dienes töredékeiből újjáalkotta
az általa korábban felvázolt fejlődéstörténeti sor eddig hiányzó
láncszemét, a budapest-farkasréti veretes tarsolyt, amelynek
fedelét már majdnem egészen befedték a veretek. Innen jutott
arra a következtetésre, hogy a tarsolydíszítés fejlődése a
néhány verettel ékes fedőlaptól a veretek számának gyarapodásán
át vezet a fedéllemezzel való borításhoz. Véleménye szerint: „Ez
a fejlődés épp a honfoglalás idején jutott el kiteljesedéséhez…”
(Dienes, 1972, 58; 1973.) Ez a fejlődés azonban nem jelent
abszolút időrendi következetességet is, tehát nem biztos, hogy
minden veretes tarsoly korábbi a lemezeseknél. E két díszítésmód
időrendje bőven egymásba csúszik, amikor mindkét díszítésmódot
alkalmazzák. A farkasrétihez igen közeli tarsoly került elő
keleten is, Csernyigovtól nem messze, a sesztovicai normann
temető 42. kurgánjában (1. kép 3.) (Makarov, 2012, 352.
13. kép.).
A veretekkel már nagyrészt befedett tarsolyok
zárószerkezete még a régi maradt: a zárószíjak ugyanúgy
rögzítették a tarsoly fedelét, mint a korábbi típusú
tarsolyokon. Ez a helyzet akkor változott meg, amikor a fedelet
már nem veretek, hanem lemezek fedték. Ezeknél a szíjat már nem
lehetett a fedél külső oldalán futtatni, mert egyrészt a szíj
számára nem lehetett a lemez felületén bújtatót kialakítani,
másrészt pedig a szíjak eltakarták volna a díszes lemez középső
sávját. Ezért azt a megoldást választották, hogy a tarsolyfedél
külső oldalára helyezték a díszlemezt, a hátsó oldalára pedig
egy ugyanolyan alakú és nagyságú, bronz vagy vörösréz
alátétlemezt illesztettek, majd az elülső oldalról – a szegély
mentén – a közéjük fogott fedéllel együtt, a két lemezt
nitszegekkel egymáshoz erősítették. A hátlapon azonban a tarsoly
hossztengelyében a lemezen egy keskeny sávban befelé kiemelkedő
hátat kalapáltak ki, s az így kialakult résen a fedél mögött
húzták át a zárószíjat. Jól szemlélteti ezt a szerkezeti újítást
a tarcali tarsolylemez (HMK, 120.), ahol az elülső aranyozott
ezüst díszlemez mögött lévő rézlapon látható a bújtatószíj
számára kialakított 2,8 cm széles csatorna, amelynek oldalait a
lemez felső és alsó végénél egy-egy aklaszeggel zárták le (1.
kép 4.).
A banai tarsoly készítői azonban még a régi
zárószerkezetet alkalmazták a hálómintába szőtt
palmettacsokrokkal díszes ezüstlemezzel borított fedélen (HMK,
362–364.). Nyilván itt még nem ismerték az akkor megjelent új
eljárást, ezért a lemez közepén (és a vörösréz hátlapon)
hossznégyszög alakú nyílást vágtak ahol a tarsoly testére
erősített bújtatószalagot átdugták. A díszlemez felületén erős
kopásnyom mutatja az egykori zárószíj nyomát, ami hosszú
használatra ural. Valamikor azonban a bújtatószalag eltört, s a
nyílás széle is megsérült. (Ennek eredeti alakját a vörösréz
alátétlemezen épen maradt nyílás alapján tudtuk a rajzon
rekonstruálni (2. kép 1.). Érdekes azonban. hogy a kívül
futó zárószíj nyoma kissé kiemelkedik a fedőlemez síkjából, amit
korábban Dienes is észlelt, magyarázatát azonban nem lelte
(Dienes, 1973, 208.). Magam úgy vélem, ez azzal magyarázható,
hogy a megsérült tarsolylemez javítását végző mester már jól
ismerte a lemezes tarsolyok zárószerkezetét, s az új zárószíjat
már a díszlemez alatt bújtatta át. A szíj számára azonban nem a
hátlapot, hanem a vékony ezüstlemezt hajlította meg.
A banai tarsoly szerkezeti archaizmusával
kapcsolatban Dienes az alábbi időrendi megjegyzést fűzte: „Épp
kezdetleges felszerelési módja miatt a banai tarsolylemezt egyik
legkorábbi darabunknak kell tartanunk…” (Dienes, 1973, 207–208.)
Ezzel a megállapítással ma is egyet kell értenünk, az újabb
hazai és kelet-európai leletek tanúságai alapján is. Ebből pedig
alighanem az is következik, hogy a tarsolyok fedelének lemezzel
való borítása valóban a honfoglalás körüli időkre, talán a X.
század elején válhatott élő gyakorlattá, ahogyan Dienes vélte.
Ezt erősíti meg az a tény is, hogy a kelet-európai magyar
szálláshelyeken sehol nem került még elő tarsolylemez. A
bemutatott sesztovicai tarsoly azt példázza, hogy Csernyigov,
Kijev, Szmolenszk és a Ladoga-tó környékén sincs egyelőre nyoma
e lemezek használatának, s jelenleg úgy látszik, ott a
tarsolydíszítés nem is jutott el erre a fokra. Mint láttuk, a
skandináviai viking területeken is csak két lemezzel borított
tarsoly ismeretes, mindkettő a birkai temetőből.
A tarsolylemezek megjelenése után tehát
nálunk a banai tarsolyon kívül – az eddig ismert leletek alapján
ítélve – sehol nem alkalmazták a korábban ismert
zárószerkezetet. Azt azonban mégsem mondhatjuk, hogy ez utóbbi
konstrukció gyorsan feledésbe merült volna, hiszen emléküket
megőrizte tarsolylemezeink mintázata.
Az eperjeskei aranyozott ezüstlemez
függőleges középső tengelyében fut a kétoldalt sraffozott
sávokkal lehatárolt, levelekkel díszített szalagsáv, amelynek
alsó és felső szélét egy-egy aranyozott kerek szögfej határol le
(HMK, 73.). Aligha lehet kétséges, hogy a díszlemez mintázatát
két részre osztó szalagsáv nem lehet más, mint a zárószíj
jelölése, amely ekkor már az előlap hátsó oldalán húzódott
(2. kép 2.).
A kecskemét-fehéregyházi aranyozott ezüst
díszlemez közepén pedig egy olyan, szokatlanul nagyméretű
rombusz alakú, régi típusú bújtatóveretet ábrázolt az egykori
ötvös mester, amelynek közepén egy ékkőfoglalat helyezkedik el
(HMK, 307–308.) (2. kép 3.).
A huszonhét tarsolylemezt a hazai és
nemzetközi kutatás honfoglalás kori művészetünk
csúcsteljesítményei közt tartja számon, s X. századi
művészetünket – Fettich Nándor nyomán – többen még ma is „a
tarsolylemezek körének” tartják. Már csak ezért is felkeltik
érdeklődésünket azok az újabb kelet-európai tarsolydíszítő
lemezek, amelyek az utóbbi időben napvilágra kerültek.
A Duna-deltától a Kínai Nagy Falig húzódó
óriási eurázsiai steppesáv nomád népei körében a vaskortól és
késői középkorig bizonyára mindenütt elterjedt az övön hordott
tarsoly viseletének szokása. Anyagukat (a bőrt, vásznat és
nemezt) ugyan többnyire nem őrizte meg a föld, de a szkítáknál,
türköknél és a kunoknál alakjukat a sírszobrok kövébe faragták.
A bennünket itt most érdeklő korai középkorban elsősorban a
rangos, harcos férfiak hordtak ékes tarsolyokat, ám viseltek a
nők is hasonló övtáskákat, nem ritkán gazdagon díszítetteket is.
Mert nem csupán pompás lemezekkel díszes tarsolyok voltak
egykor, hanem szépen kivarrott vászon, díszes bőr- és
nemeztarsolyok is. Mivel ezek előállítása egyszerűbb és olcsóbb
volt, jóval gyakoribbak is lehettek. Szerves anyagból lévén, nem
maradtak ránk, egykori szépségük foszlányait azonban megőrizték
az időtálló fémlapok mintázatai. A szolyvai lemez (HMK, 178.)
felső szegélyének rojtjai például a bőrdíszműves mesterek
alkotásaira utalnak, a túrkevei lemez (HMK, 295.) finom vonalai
a varrottasok szépségét dicsérik, míg a hálós szerkezetű
díszítésmód a régi szőttesekre emlékezetét hordozzák (például
Galgóc, Bana).
A Kárpátoktól keletre 1961-től hosszú ideig
csak a már említett felső-volgai őscseremisz ezüst tarsolylemezt
ismertük mint hozzánk legközelebbit. A jelképes sírból
(kenotáfiumból) származó, felületén az életfa mellett a hátsó
lábaikon álló két oroszlánt ábrázoló lemez (2. kép 4.)
állatalakjai néhány vonásukban hasonlóságot mutatnak a mi
tiszabezdédi (HMK, 181–182.) lemezünk állataival, valamint a
Perm közelében lelt kudeszevai ezüstcsésze oroszlánjával. Ennek
alapján véltem úgy korábban, hogy e lemez talán magyar munka
lehet. Csakhogy 2011 óta van már hasonmása is, amelyet szintén a
Vetluga folyó közelében találtak, Ruszenyiha falu mellett,
ugyancsak egy őscseremisz temető áldozati gödrében. Itt maga a
bőrtarsoly nem maradt meg, csupán a fedelét díszítő vékony
ezüstfólia alsó része (3. kép 1.). A rossz állapotú
lemeztöredék alsó részén itt is kivehető a két oroszlán alakja
(ráadásul ugyanabban a pózban), tehát ez a tárgy is a veszelovói
mintájára készült. A két oroszlán között azonban az életfát – a
közölt fotó alapján – másként jelölte az egykori mester: mintha
itt egy rovátkolt fémszalag futna a lemez hossztengelyében
(Nyikityina, 2013, 152–153, 155.; 2. kép 3.). Ez a szalag
azonban – csakúgy, mint a birkai lemezeken – a lemez alatt futó
zárószíjat is jelölheti. Nem kizárt tehát, hogy a cseremiszek is
eljutottak a tarsolyok lemezzel való borításának fokára. (A
tárgy eredetiben való vizsgálata nélkül azonban mindez nem több
laza feltevésnél.)
A kutatók körében nagy feltűnést és
meglepetést okozott néhány éve, hogy a fémkeresővel cirkáló
orosz műkincsvadászok a Permi Egyetemnek adtak egy fényképet,
amelyen igen jól kivitelezett, magyar típusú aranyozott ezüst
tarsolylemez látható, a rajta |
|
lévő ember- és állatábrázolások azonban
bizonyára az Urál vidékén készülhettek (Belavin – Krilaszova,
2010.).3 A tárgy
lelőhelyéről semmit sem tudunk. Valószínű. hogy nem Perm
környékén készültek, ahol vannak e korban – igaz, más típusú –
tarsolyok. Ezt a tárgyat azonban olyan helyen tették a sírba,
ahol a helyi népességnek fogalma sem volt, hogy mire való, ezért
a szemek és a száj helyén lyukat vágtak rajta s halotti
szemfedőként tették egy elhunyt arcára (Fodor, 2013, 20. 36.
kép.).
Ugyanilyen kincskeresőktől származik az a
három tarsolylemez is, amelyekről 2016-ban szerzett tudomást a
tudományos világ. E tárgyak ugyanis a nálunk teljesen ismeretlen
moszkvai Mardzsani Alapítvány birtokában vannak, amely intézmény
az Ermitázzsal együtt 2016 nyarán Kazányban kiállította e
törvénytelen úton felszínre hozott leleteket (Rudenko, 2016a,
338–341.). Alábbi rövid leírásukat a katalógus szerzője,
Konsztantyin Rudenko dolgozatai alapján állítottuk össze.
Mindhárom tarsolylemez ezüstből készült, vas
alátétlemezzel. Méreteik nagyjából megegyeznek a mi
tarsolylemezeinkével. Az első lemez felületét a hossztengely
mentén elnagyoltan kialakított, vonalkázott felületű szalagsáv
osztja két részre, a szalag közepén téglalap alakú nyílást
vágtak a szíjbújtató számára (3. kép 2.). A nyílás
sarkainál egy-egy szögfej látszik, amelyekkel a bújtató testét a
hátlaphoz erősítették. A lemez bal oldalát felül egy kopjás
lovas meglehetősen primitív ábrázolása díszíti. Az oldal alján
nyakörves nagymacska (gepárd vagy leopárd) látható, alatta még
egy meghatározhatatlan figurával. A lemez jobb oldalán felül
három levélből álló csokor látható. Alatta egy talán antropomorf
lény két karját felfelé nyújtja, alul pedig lábaival egy lóra
hasonlító állat fején egyensúlyoz. Az ábrázolások felületét
enyhén aranyozták. A meglehetősen bizonytalan vonalakat késsel
vagy vésővel karcolták be, az alul látható állatok testére kerek
poncokat ütöttek be. A lemezt szegélysáv keretezi, melynek belső
határvonalán ütötték be a szegecseket. A lemez bal oldalának
alsó részén a szegély nagyrészt kitörött (Rudenko, 2016a,
340–341.).
A következő példányon (3. kép 3.) a
középütt lévő kivágásban benne van a bújtató lemezszalag, rajta
négy levélből álló díszítéssel. A zárószíj helyét csak laza
vonallal jelölték, a fotón azonban jól látszik a szíj okozta
erős kopásnyom. A szegélysávot szintén pontokkal kialakított
vonal határolja, kivéve a lemez felső részét. A peremen
szabályosan elhelyezett szögfejek, illetve szöglyukak
helyezkednek el. A lemez testének két oldalát azonos minta
díszíti: két-két, vonalakkal tagolt körszelet, közepükön kis
köralakkal. Az alsó és felső körszeletek közt levelekből álló
növényi minta van. A minták felületét aranyozás fedi. (Rudenko,
2016a, 338–339.)
A harmadik lemezen (3. kép 4.) a
középső bújtatólyuk közepénél helyezkedik el két kerek szögfej,
a lyuk oldalait vonal és a sarkoknál egy-egy körív keretezi. A
helyenként kitöredezett szegélynél bekarcolt vonal jelöli a
szegélysávot, amelyen a szögfejek és szöglyukak vannak. A
zárószíj helyét nem jelöli vonal, csak a kopásnyom jelzi. A
felület két oldalát itt is tükörképszerűen díszítették: alul
egy-egy oroszlán alakjával, fölül pedig leveles növényi
mintával. A vonalakat ezen a lemezen véséssel alakították ki, a
mintákat a másik két lemezhez hasonlóan (csak talán kissé
dúsabban) aranyozták (Rudenko 2016a, 238.).
K. A. Rudenko az Urál-vidéken készült vagy
előkerült ötvöstárgyaknak s a bemutatott lemezeknek igen nagy
jelentőséget tulajdonít a kazár–magyar művészeti kapcsolatok
terén. Igaz, nem tud arról, hogy a magyar szakirodalomban László
Gyula már 1943-ban felvetette, hogy a jelzett területeken
korábban előkerült ún. „keleti ezüstök” (tálak, csészék) közül
néhány magyar munka is lehet. Ám Rudenko ezekhez hasonlóan
értékeli a művészetileg másodrangú tarsolylemezeket is. A
katalógusba írt dolgozatának egyenesen a Magna Hungaria és
Levédia: a magyarok Kazáriában címet adta.
Természetesen a történeti források tükrében a
kazár–magyar történeti kapcsolatok igen fontosnak ítélhetők, ám
az biztosan nem állítható, hogy Magna Hungaria a kazár birodalom
része lett volna, bár egyértelműen elvetni sem lehet. Azt
viszont fentebb már láthattuk, hogy a bemutatott állítólagos
kazárföldi tarsolyok párhuzamai a X–XI. századi magyar
tarsolyokkal lettek volna szoros rokonságban (Rudenko, 2016a,
339.), hiszen az első magyar tarsolylemezek valóban nagyjából a
X. sz. elejére keltezhetők, de készítésük csak a X. század első
felében, esetleg első két harmadában valószínűsíthető. A szerző
arra sem volt figyelemmel, hogy a kazár tarsolylemezeken
gyakorta lelkes lények megjelenítését látjuk, ami a magyar
lemezeken soha nem fordul elő. Ugyanitt a szerző azt is
meggyőződéssel állítja, hogy az őscseremisz tarsolylemezek a X.
század második felében jelennek meg. Ez azonban aligha hihető a
veszelovói lemez említett közeli magyar kapcsolatai, valamint a
ruszenyihai lemez zárószíjat utánzó díszítése miatt, amely
sajátosságot ugyancsak a X. sz. elejére keltezhetjük a birkai
lemezek alapján.
Rudenko a bemutatott három, állítólagos kazár
lemezt a szogdiai művészethez kapcsolja, ami teljes félreértés
(Rudenko, 2016b, 73–79.). A kazár művészeti emlékeknek eleve
kevés közük van a szogdiaihoz, a tarsolylemezeknek különösen. A
meglehetősen kezdetlegesen kivitelezett ábrázolások e tárgyakon
aligha vethetők össze a közép-ázsiai szogd mesterek
alkotásaival, vagy a X. századi, pompásan kivitelezett magyar
tarsolylemezekkel.
Először is nem igazolható, hogy a bemutatott három oroszföldi
lemez kazár földön készült. Másrészt e leletek ugyan
beilleszthetők a magyar tarsolydíszítés fejlődési folyamatába –
ahol a lemezek felületén a zárószíj jelölése a tarsolylemezek
megjelenésének időszakára esik – ám ennek magyar földön
megvannak az előzményei, amelyek a kazároknál hiányoznak.
Veretes tarsolyokat ugyan ismerünk a szaltovói műveltség egyik
népcsoportjánál, az alánoknál, de nem a Don-vidéken, hanem
csupán az Észak-Kaukázusban. (Nálunk is vannak alán típusú
veretes tarsolyok, lásd HMK, 94.) Nincsenek veretes tarsolyok
azokon a területeken sem, ahol magának a kazár etnikumnak a
települési területét feltételezhetjük – például a Szal- és a
Manics-folyók között. Nehezen érthető tehát, hogy az itt
bemutatott „kazár” tarsolyok hogyan jöhettek itt létre
előzmények nélkül. Vagy talán azzal magyarázható a kazároknál az
előzmények hiánya, hogy a kazárok a magyar honfoglalás
előestéjén tanulták el a magyaroktól ennek a lemeztípusnak a
készítését, s így lett ez náluk a lemezek első s egyben utolsó
változata? E feltevés azonban egyáltalán nem kézenfekvő, hiszen
az etelközi magyarok éppen a kazárok ellen lázadó kabarok
befogadása (nagyjából a IX. sz. közepe) után aligha ápolhattak
baráti kapcsolatokat a kazárokkal. Az is elképzelhetetlen, hogy
e három lemez kereskedők révén kerülhetett a magyaroktól a
kazárokhoz, hiszen ilyen kezdetleges tarsolylemezek a magyar
ötvösműhelyekben nem készültek.
Összegezve az elmondottakat: az újabb keleti
analógiák megerősítették, hogy honfoglalás kori művészetünk
kiemelkedő leletcsoportját képviselő tarsolylemezeink korábban
megfigyelt fejlődéstörténete továbbra is érvényes maradt. E
lemezek első példányai minden bizonnyal a honszerzés időpontja
körüli években készülhettek, de már bizonyára a
Kárpát-medencében. A korábbi veretes tarsolyok díszítésének
fejlődése kéz a kézben járt az oroszföldi vikingeknél és
honfoglalóinknál, ám az előbbieknél a lemezborításnak már nincs
nyoma, csak az északi viking mesterek készítettek néhány
bronzlemezt (Birka). A magyar típusú, pajzs alakú lemezek innen
keletre legközelebb az őscseremiszeknél jelentek meg, eddig két
példányban, amelyek magyar földről kereskedelmi úton kerülhettek
ide, méghozzá a X. század elején. Az újabban közzétett,
meglehetősen kezdetleges díszítésű, ún. „kazár” tarsolylemezek
származása fölöttébb bizonytalan, s aligha van közük a mi magas
művészi színvonalat képviselő tarsolylemezeinkhez. Ráadásul a
rablóásatásokból származó lemezek a Don-vidéken előzmény
nélküliek. A szintén bizonytalan eredetű ún. permi lemez
valószínűleg az egykori Magna Hungaria területén készülhetett.
A Kelet- és Közép-Európában előkerült
tarsolylemezek közül a magyarországiak képviselik a legmagasabb
művészi színvonalak. Ennek oka kétségtelenül abban keresendő,
hogy a kalandozó hadjáratok idején az országba igen nagy
mennyiségű nemesfém-adó áramlott be, ami erősen fellendítette a
magyar ötvösművészetet a X. század első felében. E művészeti
stílus még magán hordozta a keleti jegyeket, amelyek között
felismerhetőek a közép-ázsiai (a mai Szamarkand, Bokhara vidéki)
szogd művészet jellegzetességei, amit ma már – magyar felismerés
nyomán – a nemzetközi kutatás is magáénak vall. (Például a
levelek erezetét lezáró hármas pontok, a tárgyak alakjai, mint
például a zempléni és a kétpói csésze stb. [Vö. HMK, 35.,
236–237., 307.]) Ezek a sajátosságok fellelhetőek az Urál tágabb
vidékén előkerült ún. „keleti ezüst tárgyakon”, ami arra utal,
hogy e művészi hatás is valahol errefelé érte a még keleten lakó
magyarságot. Honfoglalóink viseletének nem egyetlen keleti
eredetű csoportját alkotják a tarsolydíszek: a szaltovói, alán
és kazár elemekből alakultak ki a Kárpát-medencében a szintén
kiváló ötvöstárgyakból álló női hajfonatkorongjaink (Fodor,
2014.).
Kulcsszavak: tarsoly, tarsolylemez, vikingek, kazárok,
alánok, Urál-vidék, Szogdia, Birka, Ladoga, Dnyeper, Csernyigov,
Kijev, Levédia, Etelköz
IRODALOM
Arbman, Holger (1940–1943): Birka I.
Die Gräber. Tafeln, Text. Uppsala: Almqvist & Wiksells
Belavin, Andrej M. – Krilaszova,
Natalja B. (2010): Tarsolylemez Perm környékéről. Folia
Archaeologica. 54 (2008–2010), 243–255. •
WEBCÍM
Dienes István (1964): Honfoglalás
kori tarsolyainkról. Folia Archaeologica. 16 (1964), 79–112. •
WEBCÍM
Dienes István (1972): A honfoglaló
magyarok. Bp., Corvina
Dienes István (1973): Honfoglalás
kori veretes tarsoly Budapest-Farkasrétről. Folia Archaeologica.
24 (1973) 177–217. •
WEBCÍM
Éry, Kinga K. (1968): Reconstruction
of the Tenth Century Population of Sárbogárd on the Basis of
Archaeological and Anthropological Data. Alba Regia. 8–9
(1967–1968) 93–147. Pl. XXVI-LXV. •
WEBCÍM
Fettich Nándor (1937): A honfoglaló
magyarság fémművessége. Budapest: Magyar Történeti Múzeum
Fjodorova [Fedorova], Natalia V.
(1990): Silverware of „Magna Hungaria.” Congressus Septimus
Internationalis Fenno-Ugristarum, 6. Debrecen: 160–165.
Fodor István (1975): Verecke híres
útján… Budapest: Gondolat
Fodor István (1977): Altungarn,
Bulgarotürken und Ostslawen in Südrussland. (Archäologische
Beiträge.) Acta Antiqua et Archaeologica. Szeged, XX.
Fodor István (1979): Einige
Beiträgre zur Entfaltung der ungarischen Kunst der
Landnahmezeit. Alba Regia 17 (1979) 65–73. •
WEBCÍM
Fodor István (2007): Olmin dvor.
Folia Archaeologica. 53, 193–202.
Fodor István (2013): Ősi halotti
maszkok. Katalógus. Budapest: Magyar Nemzeti Múzeum
Fodor István (2013a): A veszelovói
tarsolylemez. In: Révész László – Wolf Mária (szerk.): A
honfoglalás kor kutatásának legújabb eredményei. Tanulmányok
Kovács László 70. születésnapjára. Szeged: SzTE, 457–470.
Fodor István (2014): Honfoglalás
kori korongjaink és párhuzamaik. Folia Archeologica. 56,
133–185.
HMK – Fodor István (szerk.): A
honfoglaló magyarság. Kiállítási katalógus. Budapest: Magyar
Nemzeti Múzeum
K[issné] Bendefy Márta – Petkes
Zsolt – Türk Attila (2017) Archaeological Evidence for
Leatherworking in the Hungarian Conquest Period (10th C.) In:
Trudi Kamszkoj arheologo-étnograficseszkoj ékszpedicii, vip.
XII. Perm. 207–229. PGPU
László Gyula (1944): A honfoglaló
magyar nép élete. Budapest: Magyar Élet
Makarov, Nikolaj A. (2012): (ed.)
Rusz v IX-X vekah. (Arheologicseszkaja panorama.)
Moszkva–Vologda: Dvernyosztyi Szevera •
WEBCÍM
Nyikityina, Tatjana B. (2013):
Pojasznie koselki/szumocski v szrednyevekovih mogilnyikah
Vetluzsszko-Vjatszkogo mezsdurecsja. Povolzsszkaja arheologija.
2, 151–161.
Rudenko, K. A. (2016a): Velikaja
Vengrija i Levedija: vengri v Hazarii. Putyesesztvie ibn
Fadlana: Volzsszkij puty ot Bagdada do Bolgara. Katalog
visztavki. Moszkva: 334–345.
Rudenko, K. A. (2016b): Redkie
nahodki épohi Hazarszkogo kaganata (zametki o hazaro-vengerskom
iszkussztve). Teorija i praktika arheologicseszkih
isszledovanyij. 3, 63–82.
LÁBJEGYZETEK
1 Itt jegyzem meg,
hogy jelen dolgozatomban nem térhetek ki e sokféle tarsolytípus
vizsgálatára, most csupán az ún. magyar típusú tarsolyok
(amelyeket a nemzetközi szakirodalom körte, patkó vagy líra
alakúaknak is nevez) fejlődéstörténetét követem nyomon fő
vonásaiban.
<
2 A felső-volgai
őscseremisz jelképes sírban lelt – mára, sajnos már elveszett –
lemez talán még Etelközben vagy már az új hazában készült magyar
munka is lehetett (Fodor, 1979, 69.).
<
3 Az ilyen jellegű
tárgyak Natalia Fjodorova véleménye szerint talán az egykori
Magna Hungariában – a keleti magyarok földjén – készülhettek
(Fjodorova, 1990.).
< |
|