másutt az egészséges táplálkozás promóciója a
cél (Doetinchem, 2010; WHO, 2016). Egyébként az ilyen címen
beszedett adóbevétel teljes nagysága sehol nem jelentős.
Magyarországon nem éri el a 30 Mrd Ft-ot. Az Egészségbiztosítási
Alap 2000 Mrd Ft-os kasszájához képest ezt még aprópénznek sem
nevezhető. Látni kell azonban, hogy az efféle adók
diszkriminatívak és szociálisan regresszívek. Sokszor olyan
vállalatokat sújtanak, amelyek csak az extrán adózó terméket
gyártják (például chips és egyéb sós sütemények gyártói). Még
ennél is komolyabb probléma, hogy az egészségre káros termékek
megadóztatása – és ebbe most beleérthetjük a dohányra és az
alkoholra kivetett extra adókat is – alapjában véve a gazdagokat
hozza relatíve jobb helyzetbe (angolul: pro-rich). Ez a
magyarázata annak, hogy az USA-ban Obama elnök ellenállt a
cukros üdítők megadóztatásának. A Coca Cola a szegények itala,
és arányaiban ők adják a dohányzók többségét is.
5. Kötelező bérarányos járulék = bismarcki
modell. Napjainkban leginkább a német és francia nyelvű EU-s
államokban működtetik. Nagy előnye a bismarcki modellnek, hogy
relatíve független a költségvetéstől, ezért a napi politikától
is. A rendszerben annyi bevétel keletkezik, amennyit az
egymással versengő biztosítók6
a munkaadóktól és a munkavállalóktól begyűjtenek. Érdemes
azt is tudni, hogy a bismarcki rendszerben a
kényszerszolidaritásnak van – és kezdetektől fogva mindig is
volt – felső határa. A legmagasabb jövedelműek számára ma a
kilépés (opting-out) határa 4575 €/hó szinten van megállapítva.
Vagyis aki ennél többet keres, annak nem kötelező államilag
szabályozott biztosítást kötnie. Ha nem akar, akkor nem köt
semmilyet vagy csak magánbiztosítást. A bismarcki rendszer
Magyarországon 1992 után nem vált be, mert a magas tb-járulék
(ideértve a nyugdíjat is) jövedelemeltitkolásra ösztönöz. Ez az
ellentmondás már a 90-es évek közepe óta jól ismert a
szakemberek számára, de egyetlen kormánynak sem sikerült
megszüntetnie a magas tb-terhek miatti ellenérdekeltséget.
6. Egyénre szabott biztosítási díj = önkéntes
magánbiztosítás. Ebben a rendszerben az alapvető probléma az,
hogy az önkéntes üzleti magánbiztosítások – mivel nincs bennük
semmilyen állami támogatás – sok munkavállaló és munkaadó
számára alapesetben is túlságosan drágák lehetnek.7
Ráadásul korábbi kórtörténete miatt (pre-existing medical
conditions) a kockázatosnak tűnő jelentkezőket a biztosítónak
érdemes lehet elutasítani. Ebben a modellben külön kérdés, hogy
mi történik a nem dolgozókkal (például nyugdíjasok, eltartott
családtagok) – ki fizet utánuk. Ha viszont van benne
adóelengedés formájában állami támogatás – így működnek például
a magyar önkéntes egészségpénztárak –, akkor az pro-rich
megoldás. A nyereségesen működő nagyvállalatoknak ugyanis így
olcsóbb bért fizetni, mint adózott és tb-járulékkal terhelt
munkabér formájában.8
7. Adózott jövedelem (out-of-pocket
payments). A legjelentősebb „zsebből fizetett” tételek szerte a
világon orvosi/kórházi co-payment, a járóbetegek
gyógyszervásárlásai, a magánorvosok számlái (ezen belül
Magyarországon a hálapénz). Az efféle tételek aránya a
nemzetgazdaság összes folyó egészségügyi kiadásán belül
mindenütt jelentős: az OECD-országok átlagában 20%, az Egyesült
Államokban 12%, Magyarországon viszont 28%. Ez a
gyógyszerkiadások magas aránya miatt van így. Egyértelmű – és
sokak szerint aggodalomra okot adó tendencia –, hogy hazánkban
makroszinten a magánfinanszírozás aránya 1990 óta gyorsabban nő,
mint a közkiadások. Persze, ha ez nem így lenne, akkor nem is
lenne finanszírozható a rendszer.
Mint a fenti összehasonlításból is kitűnik,
nemcsak nehezíti a paradigmaváltás értékű finanszírozási
reformok beindítását, hogy az alaprendszereknek egyidejűleg
vannak ismert előnyei és hátrányai, de az is, hogy valójában
minden országban kevert rendszerek működnek. Amikor egy-egy
országban mégis paradigmaváltás történik (és véleményem szerint
erre nagy szükség lenne Magyarországon is), minden azon múlik,
hogy a döntéshozó elit milyen mértékben hisz a piacgazdaságban
és a versenyben, és milyen arányú szerepet tart kívánatosnak a
központi kormányzat részéről. Ez politikai értékválasztás
kérdése. (Részletesebben lásd Mihályi [2006, 2007, 2008b])
Kulcsszavak: egészségügyi reform, finanszírozási modellek,
adók és járulékok
IRODALOM
Doetinchem, Ole (2010):
Hypothecation of Tax Revenue for Health. World Health Report
(2010) Background Paper, No. 51. WHO •
WEBCÍM
Gottret, Pablo – Schieber, George
(2006): Health Financing Revisited. Washington DC: The World
Bank •
WEBCÍM
Kreiszné Hudák Emese – Varga Péter –
Várpalotai Viktor (2015): A demográfiai változások
makrogazdasági hatásai Magyarországon európai uniós
összehasonlításban. Hitelintézeti Szemle. 14, 2, 88–127. •
WEBCÍM
Magyar Nemzeti Bank (MNB) (2013):
Elemzés az államháztartásról 2013. február Kivetítés a
költségvetési egyenleg és az államadósság alakulásáról
(2013–2027). Budapest: MNB •
WEBCÍM
Mihályi Péter (2003a): Bevezetés az
egészségügy közgazdaságtanába. Veszprém: Veszprémi Egyetemi
Kiadó
Mihályi Péter (2003b): A regionális
megközelítés buktatói a magyar egészségügy reformjának
szemszögéből. Egészségügyi Gazdasági Szemle. 41, 1–2, 15–23.
Mihályi Péter (2006): Egészségügy: A
halogatott reform (Válogatott tanulmányok), (PEM Tanulmányok 2.)
Budapest: Professzorok az Európai Magyarországért Alapítvány
Mihályi Péter (2007): Az
egészségbiztosítás reformjának fogalmi keretei. Esély. 5, 3–33.
•
WEBCÍM
Mihályi Péter (2008a): A 21. század
egészségügyének alapproblémái – Amerikai egészségügy magyar
szemmel. Egészségügyi Gazdasági Szemle. 46, 5, 11–18. •
WEBCÍM
Mihályi Péter (2008b): Mivé lett az
egészségügyi reform? Az Elemző. 4, 1, 101–124.
OECD Health Statistics (2016): •
WEBCÍM
Saltman, Richard B. – Bankauskaite,
Vaida – Vrangbæk, Karsten (eds.) (2007): Decentralization in
Health Care. (European Observatory on Health Systems and
Policies Series) Maidenhead: McGraw Hill–Open University Press •
WEBCÍM
Shakarishvili, George (ed.) (2005):
Decentralization in Healthcare. OSI: Local Government and Public
Service Initiative •
WEBCÍM
TED (2016): The Conference Board.
2016. The Conference Board Total Economy Database™ •
WEBCÍM
Thomson, Sarah – Foubister, Thomas –
Mossialos, Elias (2009): Financing Health Care in the European
Union. (European Observatory on Health Systems and Policies
Series). WHO •
WEBCÍM
WHO (2016): Putting Taxes into the
Diet Equation. WHO Bulletin. 94, 4, •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Más volt a helyzet
száz-százötven évvel ezelőtt, és más a helyzet ma a fejlődő
országokban. A 19. század végén, a bismarcki betegbiztosítás
bevezetésekor is az orvosok munkaidejének csak a felét tette ki
a gyógyítás, alapjában véve azt ellenőrizték, hogy az otthon
maradt biztosított nem táppénzcsaló-e. A 20. század második
felétől kezdve – olcsón vagy drágán –, gyógyíthatóvá váltak a
korábban reménytelen, halálos betegségek, illetve baleseti
sérülések, amelyek többsége csecsemő- vagy időskorban
jelentkezik. A szegény, fejlődő országokban, ahol nincs modern
infrastruktúra, ott a víz- és csatornahálózat kiépítése, a
szemétszállítás megszervezése, az alapfokú oktatási intézmények,
a népegészségügyi hálózatok kiépítése stb. okkal tekinthető az
egészségügybe történő befektetésnek (is) (Mihályi, 2003a).
<
2 Értelemszerűen
megvizsgálandó az is, hogy a munkaképes fiatal felnőttek milyen
arányban dolgoznak, és milyen arányban tanulnak a
felsőoktatásban. Magyarországon a nappali tagozatos egyetemi és
főiskolai diákok száma kb. 200 ezer fő, ezt kell
összehasonlítani a 15–74 éves korosztály 4,0 milliós létszámával
(a külföldön dolgozók és közmunkások nélkül). Látjuk, hogy ez
nem jelentős arány (< 5%).
<
3 A 2011-ben
elfogadott Alaptörvényben már nem szerepel a
társadalombiztosítás intézménye, 2017. január 1-től megszűnt az
OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár) is.
<
4 2013 óta többször
is felmerült egy-egy pillanatra, hogy az állam – a
gyógyszertárakhoz hasonlóan – az egészségügyi
magánszolgáltatókat is bekényszerítse a Nemzeti Adó- és
Vámhivatalhoz bekötött online pénztárgépek főszabálya alá, de
azután ez a terv mindig gyorsan lekerült a napirendről.
Formálisan ennek az az egyik oka, hogy e tevékenységek többsége
tárgyi adómentes körbe tartozik, melyekre az áfatörvény
értelmében sem számla-, sem nyugtaadási kötelezettség nem
vonatkozik, így a NAV szerint a kötelező pénztárgéphasználat
előírása nem értelmezhető (URL1).
<
5 Tudomásom szerint
egyetlen kivétel van, a magánintézmények által végzett
kozmetikai sebészet – itt elvben meg kell fizetni a 27%-os
ÁFÁ-t.
<
6 Németországban
jelenleg 116 betegségbiztosító (Krankenkasse) között lehet
választani.
<
7 Ez az állítás nem
vonatkozik az USA-ra, ahol – mint a fentebb bemutatott 3.
megoldás kapcsán leírtuk – a magán egészségbiztosítók rendszere
közvetett módon éppen az állami adókedvezményekre épült.
<
8 Az
egészségpénztárak taglétszáma meghaladja az egymillió főt, ám a
tagok szolgáltatásokat igénybe vevő hozzátartozóival együtt
közel hárommillió embert juttatnak nem jelentéktelen mértékű
adókedvezményhez. Bár erről nincs statisztika, vélelmezhető,
hogy a népesség legszegényebb, alsó 3–4 decilisébe tartozó
polgárok közül csak nagyon keveseknek van módjuk arra, hogy
belépjenek egy önkéntes egészségpénztárba.
< |