Bevezetés
Miután korábbi tanulmányaimban is intenzíven foglalkoztam a
német–magyar tudományos kapcsolatok történeti aspektusaival,2
tanulmányomban arra teszek kísérletet, hogy
tapasztalati áttekintést nyújtsak a magyar tudósok jelenlétéről
a német tudományos intézetekben, különös tekintettel az
egyetemekre. Három különböző szintet vizsgálok: az egyetemi
hallgatók szintjét; a tudományos kutatók szintjét, különös
tekintettel a fiatal kutatókra, és az egyetemi tanárok és a
habilitált tudósok (magántanárok) szintjét – és első – egyelőre
csak ideiglenes – megállapításokat teszek a demográfiai és
életrajzi tényekre vonatkozóan, valamint arról, hogy milyen
szakokat képviselnek a magyar tudósok, és mi külföldre távozásuk
oka.
E három szint megkülönböztetése abból a
felismerésből fakad, hogy a külföldi tudósok aránya szintről
szintre jelentősen csökken. Míg az egyetemi tanulmányaikat
elkezdő hallgatók és a doktorálók körében a külföldiek aránya
17, illetve 19%, a tudományos személyzet körében már csak 10%,
míg a külföldi egyetemi tanárok aránya csak 6% (Wegner, 2016,
26.).
A három szint vizsgálata különböző
módszerekkel és forrásokkal lehetséges.
A hallgatói szinten tett megállapításaimat a
hivatalos felsőoktatási statisztika adataira alapozom, valamint
felhasználtam a DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst)
2016-ban megjelent, az egyetemi tanulmányok és kutatások
nemzetköziségével foglalkozó tanulmányát is (Wissenschaft
weltoffen, 2016).4
A tudományos személyzet szintjére vonatkozóan
ugyanezekre a forrásokra támaszkodtam, emellett felhasználtam
GATE-Germany5 szintén
2016-ban, széles körben végzett empirikus felmérése eredményei
alapján készült tanulmányát a fiatal külföldi tudományos
szakemberek németországi helyzetéről (Wegner, 2016).
Az egyetemi tanárok szintjére vonatkozó
megállapítások a Kürschners Deutscher Gelehrten-Kalender című
adatbankból (Kürschners Deutscher Gelehrten-Kalender, 2016)
származó adatoknak a szerző által történő elemzésén, valamint
további, az egyes tudósokra vonatkozó, széles körű internetes
kutatásokon alapulnak.
A jelen tanulmány számadatainak könnyebb
megértése végett az 1. táblázat rövid
áttekintést nyújt a német felsőoktatási rendszerről, amely 187
egyetemből és 245 főiskolából áll, méretéről és szakmai
szerkezetéről. A 381 269 főből álló tudományos személyzet közül
45 749 a professzor, ebből 26 773 egyetemi tanár és 18 976
főiskolai tanár.
A hallgatók szintje
A német felsőoktatási intézményekben 2015-ben (a 2014/15-ös
tanév első félévében) összesen 321 569 beiratkozott külföldi
hallgató volt,6 ez az
összes hallgató 11,9%-ának felel meg. A Németországban tanuló
magyar hallgatók száma 2021 volt, azaz az összes hallgató
0,07%-a, illetve a külföldi hallgatók 0,6%-a. Magyarország így
az országok listáján a 35., az európai államok (Törökországot
nem tartalmazó) listáján pedig a 14. helyet foglalja el. A
külföldi hallgatók számának általános alakulásával ellentétben,
mely az elmúlt tíz évben (2005–2015) 31%-os növekedést mutatott,
a magyar hallgatók száma erősen csökkent. Számuk 2005-ben (a
2004/05-ös tanév 1. félévében) még 2404 volt, majd folyamatos
csökkenés eredményeképp elérte az 1677-et (2010/2011. I. félév),
s csak ez után emelkedett lassan 2021-re (2014/2015. I. félév);
jelenlegi számuk tehát csak a korábbi érték 84%-ának felel meg.
A 2. táblázat további részleteket
tartalmaz.
2005 és 2015 között a női hallgatók aránya
70,0%-ról 59,9%-ra, azaz 10 százalékponttal csökkent ugyan, de a
magyar hallgatók között a külföldi hallgatók összességével
összehasonlítva még így is jelentősen nagyobb a nők aránya
(59,9%, míg 49,2%), valamint lényegesen kevesebb közöttük azok
száma, akik itt szeretnék befejezni tanulmányaikat (magyar:
78,7%, más külföldi: 88,1%) – ez arra utal, hogy a magyar
hallgatók között sokkal többen vannak azok, akik csak
ideiglenesen tanulnak Németországban. Ami a magyar hallgatókat
illeti, közülük 11 százalékponttal több azok száma, akik
egyetemre iratkoztak be, mint a külföldi hallgatók összességének
esetében (82,1%, míg 71,1%).
A 2021 magyar hallgató közül 675 az Erasmus
program keretében tanul Németországban határozott ideig. E
programon belül a magyar hallgatók száma 2004 és 2014 között
csak 19,3%-kal emelkedett, ami a legtöbb más származási
országgal összehasonlítva átlagon aluli (Wissenschaft weltoffen,
2016, 21.)
Érdemes közelebbről is megvizsgálni a magyar
hallgatók által választott szakokat.
A statisztikai adatokból egyértelműen
kiderül, hogy a magyar hallgatók a hallgatók összességével és a
többi külföldi hallgatóval összevetve lényegesen nagyobb számban
vannak jelen a nyelv- és művelődéstudományi (22,3% és 18,5%,
illetve 16,1%), valamint művészeti szakokon (9,6% és 3,4%,
illetve 5,2%), és sokkal kevesebben a matematikai és
természettudományi szakokon (13,4% és 18,2%, illetve 17,9%).
Különösen feltűnő a mérnöktudományok 14,2%-os viszonylag
alacsony aránya, szemben a többi külföldi hallgató csoportjával,
ahol ezek a szakok 27,1%-os arányukkal a legfontosabb
szakcsoportot alkotják (Wissenschaft weltoffen, 2016, 18–19.;
Statistisches Bundesamt, 2015b, 6. tabl.). A szakoknak ez a
spektruma lényegében változatlanul tükröződik az egyetemi
tanulmányaikat elkezdő és elvégző magyar hallgatók számában,
csak a jog-, gazdaság- és társadalomtudományok körében
figyelhető meg csekély emelkedés, 36,4%, illetve 38,0%.
A hallgatók szintjén végül megállapíthatjuk,
hogy a németországi felsőoktatási intézmények általában, de
különösen a természet- és mérnöktudományok, jelentős részben
elveszítették a történelmi múltban nagy jelentőségüket és
vonzerejüket a külföldre távozó magyar hallgatók körében.
A tudományos kutatók szintje,
különös tekintettel a fiatal kutatókra
Felmerül az a kérdés, hogy ez a negatív megállapítás a német
felsőoktatási intézményekben foglalkoztatott, az egyetemi
tanárok szintje alatt vizsgált magyar tudományos személyzetre is
érvényes-e.
Erre a kategóriára vonatkozóan is közlöm a
hivatalos felsőoktatási statisztika legfontosabb szerkezeti
adatait (3. táblázat).7
Az adatok szerint a tudományos személyzet
létszáma a német felsőoktatási intézményekben az elmúlt
évtizedben jelentősen nőtt. A tudományos személyzet létszáma
összesen 59%-kal, a külföldi tudományos személyzeté 84%-kal, a
magyar tudományos személyzeté pedig 106%-kal emelkedett; a
külföldiek aránya a teljes tudományos személyzetben 10,5%, a
magyar kutatóké a teljes személyzetben 0,1%, a külföldi
személyzetben 1,3%
A németországi felsőoktatási
intézményekben tehát a magyar kutatók mennyiségi súlya a
tudományos személyzeten belül gyakorlatilag kétszer akkora, mint
a magyar hallgatóké. Magyarországról 533 tudományos kutató
dolgozik német felsőoktatási intézményekben, ezzel Bulgária és
Románia után a 15. helyet foglalja el az európai államok között,
a világ országai között pedig a 20. helyet.
A nagy, egyetemeken kívül álló
kutatóintézetek (Max Planck Társaság, Leibniz Társaság,
Helmholtz Társaság, Fraunhofer Társaság) körülbelül 8900
külföldi kutatót foglalkoztatnak (2014).8
Ha abból indulunk ki, hogy a felsőoktatásban a magyar
kutatók aránya 1,3% és az egyetemeken kívül álló
kutatóintézetekben az arány hasonló, akkor még kb. 115
Németországban dolgozó magyar kutatóval kell számolnunk.
A teljes tudományos személyzet és a külföldi
tudományos személyzet szakcsoportonkénti eloszlásával összevetve
feltűnő a magyar kutatóknak az orvostudományok területén
megfigyelhető magas – a magyar kutatók közel egyharmada (!) ezen
a területen dolgozik – és a mérnöktudományok területén
megfigyelhető alacsony aránya.
A valamely felsőoktatási intézményben vagy
egyetemeken kívül álló kutatóintézetben alkalmazotti
jogviszonyban álló magyar kutatókon kívül számos ösztöndíjas
vendégkutató dolgozik Németországban. Épp ezért nagyon fontosak
a nagyobb támogató szervezetek, mint például az Alexander von
Humboldt Alapítvány, a DAAD, DFG (Deutsche
Forschungsgemeinschaft) és más olyan alapítványok adatai, melyek
nagy számban támogatják ösztöndíjjal a valamely felsőoktatási
intézményben vagy egyetemeken kívül álló kutatóintézetben
töltendő, rövidebb-hosszabb kutatási tartózkodásokat. Az így
támogatott külföldi vendégkutatók száma Németországban
(2014-ben) összesen 33 549 volt. A magyarországi ösztöndíjasok
száma 535 volt, ez az összes ösztöndíjas 1,6%-ának felel meg
(Wissenschaft weltoffen, 2016, 130.). A magyar ösztöndíjasok
száma azonban évről évre ingadozik, és a 2014-es érték – 535 –
volt a legalacsonyabb, míg egy évvel korábban (2013-ban) még
642-en kaptak ösztöndíjat. Ez a kb. 17%-os visszaesés lényegesen
nagyobb, mint az összes odaítélt ösztöndíj visszaesése, kb. 7%.
Fontosnak tűnik még annak megállapítása,
tudományos pályafutásuk mely szakaszában kaptak ösztöndíjat az
érintettek. Szignifikáns különbség figyelhető meg az összes
külföldi és a magyar vendégkutató között, amennyiben a
magyaroknak odaítélt ösztöndíjak kétharmadát már doktorált
kutatók kapták, és csak egyharmadát doktoranduszok, az összes
külföldi vendégkutató között ez az arány kb. fele-fele
(Wissenschaft weltoffen, 2016, 131.). Ez egyúttal azt is
jelenti, hogy az ösztöndíjasok lényegesen hosszabb időt töltenek
Németországban, különösen érvényes ez az Alexander von Humboldt
Alapítvány legalább két évre odaítélt ösztöndíjaira.
A magyar ösztöndíjasok által képviselt
szakokat illetően szintén szignifikáns jellegzetességek
állapíthatók meg. Feltűnő a matematika és a természettudományok
magas, valamint a mérnöktudományoknak a külföldi kutatók
összességéhez mért alacsony aránya. A felsőoktatásban
foglalkoztatott magyar tudósokkal összevetve az orvostudomány
feltűnően jelentéktelen szerepet játszik.
A Németországban dolgozó magyar tudósok egy
további csoportjaként azok a vendégoktatók tekinthetők, akik az
Erasmus program keretén belül valamelyik német felsőoktatási
intézményben tanítanak. 2014-ben Németországban 2782
vendégoktató tanított, közülük 144 érkezett Magyarországról (=
5,2%). Európa huszonhárom országa közül Magyarország ezzel a 9.
helyet foglalta el (Wissenschaft weltoffen, 2016, 135.).
Összefoglalva az adatokat: 2014-ben összesen
1212 magyar tudományos kutató tartózkodott Németországban: 533
egyetemi és főiskolai alkalmazott, 535 ösztöndíjas valamelyik
felsőoktatási intézményben vagy egyetemeken kívül álló
kutatóintézetben és 144 vendégoktató. Ezen kívül van még
ismeretlen számú, a statisztikákban meg nem jelenő további
magyar kutató, például egyetemeken kívüli kutatóintézetek
alkalmazottai (becslések szerint kb. 115), egyetemi és intézeti
partnerkapcsolatok keretében érkező látogatók, akiket nem
valamelyik fenti szervezet finanszíroz, hanem magánpénzből
tartózkodnak Németországban, vagy Magyarország finanszírozza
itt-tartózkodásukat. Összességében a Németországban tartózkodó
magyar tudósok számát reálisan 1300–1500 főre tehetjük.
Ezen a ponton érdemes megvizsgálni azon
külföldi, főleg magyar tudósok motivációját és mobilitási
jellemzőit, akik Németországot választották működési
területükül. Ehhez Antje Wegner nemrég megjelent, ún. MIND-
(Motivationen Internationaler Nachwuchswissenschaftler in
Deutschland) tanulmányát használtam fel (Wegner, 2016). Az ott
megjelent aggregált adatokon kívül, melyek több mint 1500 fiatal
külföldi tudós megkérdezésén alapulnak, a szerző azokat a
nyersadatokat is rendelkezésemre bocsájtotta, melyek a
megkérdezett, magyar állampolgárságú tudósokra vonatkoznak az
egész csoporton belül – számuk összesen 21 volt.9
Fiatal tudósokon a tanulmány olyan doktorált külföldi
tudósokat ért, akik még nem érték el az egyetemi tanári szintet,
és akik németországi felsőoktatási intézmények alkalmazottai,
ösztöndíjasai vagy vendégoktatói, -kutatói.
A megkérdezett kutatók 12%-a rövid időre,
maximum egy évre, 22%-uk egy–hároméves kutatási projekt
elvégzése céljából érkezett Németországba, 66%-uk pedig
határozatlan időre szóló alkalmazotti viszonyban áll itt. A
fiatal magyar tudósok aránya tartózkodási idő szerint 10, 38 és
52% (Wegner, 2016, 46.). A megkérdezett fiatal magyar tudósok
adatai lényeges eltérést mutatnak a külföldi kutatók
összességétől, de a szakoknak fentebb közölt adataitól is. A
szakok közül a legjelentősebb a fizika, aránya 23,8%, de
viszonylag erősebben vannak képviselve a bölcsészettudományok
(33,3%) is, míg az orvostudomány és a mérnöktudományok semmiféle
szerepet sem játszanak.
A fiatal külföldi tudósokra jellemző, hogy
81%-uk egyetemi tanulmányait hazájában végezte, sőt, a magyarok
esetében ez az arány még ennél is magasabb, 91%. A doktori
végzettséget tekintve a mobilitás jelentősen nagyobb. Az összes
fiatal külföldi kutatónak csak 69%-a doktorált hazájában, a
magyaroknak pedig 67%-a, 17%, illetve 24%-uk viszont már
Németországban (Wegner, 2016, 52–53.).
Magyarország és Németország tudományos
kapcsolatainak korábbi vizsgálataiban10
is kiemelkedő szerepet játszott a tudományos mobilitás
célországának és motivációjának, az ún. kényszerítő (Push-) és
vonzó (Pull-) tényezők kérdése. Wegner MIND-tanulmánya összesen
tizenegy vonzó és hat kényszerítő tényezőt azonosít, melyeket a
6. és 7. táblázat
mutat be fontosságuk sorrendjében.
Mind a külföldi tudósok összességére, mind a
magyar tudósokra igaz, hogy a lényeges vonzó tényezőket, melyek
meghatározók voltak akkor, amikor a németországi tartózkodás
mellett döntöttek, a kutatómunka konkrét keretfeltételei
szolgáltatták, amellett a munkatársak szakértő státusza, a
kutatási infrastruktúra minősége és a vendéglátó intézmény
reputációja. Ezzel szemben más vonzó tényezők sokkal kevésbé
lényegesek.
Tanulmányában Wegner megállapítja, hogy a
kényszerítő tényezők közül egyértelműen dominál a külföldi
kutatási tapasztalatok fontossága, az összes többi kényszerítő
tényező viszont származási országonként nagy változatosságot
mutat. Ez a fiatal magyar kutatókra is igaz. A megkérdezettek
szerint Magyarországon ugyan elég karrierlehetőségük van,
kiemelt szerepet játszanak azonban az olyan tényezők, mint
például az „alacsony kereset” és „bizonytalan politikai
helyzet”, és a nemzetközi versenyképesség is problematikusnak
tűnik.
A kényszerítő és vonzó tényezők áttekintése
után öt alapvető tényezővel írható le a fiatal külföldi kutatók
Németországba irányuló mobilitásának motivációja (Wegner, 2016,
69–70.):
• kutatási feltételek, a németországi
egyetem, illetve főiskola szakértelme, reputációja;
• hazai kényszerítő tényezők;
• általános, valamint kulturális hátterű
érdeklődés a külföldi kutatás iránt;
• karrierrel kapcsolatos ösztönzők;
• családi, illetve személyes okok.
Az öt tényezőből öt tipikus motivációs típus
alakítható ki (Wegner, 2016, 71–72., 73–85.): |