Különös világban élünk, soha nem volt ennyi
ismeretünk ennyi mindenről, ugyanakkor soha nem voltak ekkora
ellentétek ismereteink értelmezésében. Hatalmas az
információéhségünk, és roppant könnyen hozzá tudunk férni az
információkhoz, ennek ellenére soha nem tartottuk kevésbé
becsben a tényeket, mint sokan manapság. 2006-ban az Oxford
Szótár felvette a szócikkei közé a google (guglizás) szót mint
igét, az online információkeresés egyre hétköznapibb
cselekvését. Tíz évvel később, 2016-ban ugyanez az Oxford Szótár
a post-truth (valóságon-túliság) szót választotta az év
szavának, a szótár szerint ez a kifejezés „olyan körülményeket
jelöl, vagy olyan körülményekre vonatkozik, amikor az objektív
tények kevésbé befolyásolják az emberek véleményét, mint az
érzelmek és a személyes meggyőződés.”
A valóságon-túli világban a tények nem
számítanak többé, és a valóság irrelevánsnak tűnik, különösen
akkor, ha ellentmond az emberek meggyőződésének, erre számtalan
példa van. Vannak látszólag ártalmatlan példák, mint a
fülgyertyázás, amikor az oldalán fekvő személy külső füljáratába
egy csöves viaszgyertyát illesztenek, és meggyújtják. Állítólag
(és ezt egyesek elhiszik) így el lehet távolítani a fülzsírt,
mert a meleg levegő lefelé (!) áramolva a gyertyában
megolvasztja a fülzsírt, majd azt a visszaáramló meleg levegő
kiszívja. A dolog ostobaságnak hangzik, de veszélytelen,
leszámítva azt, hogy a kezelt személy haja esetleg meggyullad.
Más hiedelmek nem ennyire ártalmatlanok,
egyesek szerint a védőoltások mérgező anyagokat tartalmaznak, és
autizmust okozhatnak, és bár ennek valótlanságát sokszorosan
bebizonyították, egyre több szülő utasítja el a védőoltásokat,
ami járványok kialakulásához vezethet. Sokan bízzák rá magukat
az „alternatív” gyógymódokra, és mellőzik a hatásos kezelést,
gyógyulásukat kockáztatva.
Más bizonyítatlan, hamis vagy irracionális
hiedelmek is viharszerű gyorsasággal hódítják meg a világot,
mint például a divatos és egyre őrültebb étrendek. Minden
panaszra, minden kívánságra van valamilyen étrend:
méregtelenítés, rákellenes étrend, öregedést késleltető,
stresszoldó, cukormentes, paleo, csak hús, vegán, tojásmentes,
csak tojásos… Egyesek bármi áron keresik a gluténmentes
élelmiszert (és ezek valóban drágák), még akkor is, ha halvány
sejtelmük sincs arról, hogy mi az a glutén, és soha nem volt
ezzel kapcsolatos problémájuk – nagy üzlet: az Amazonon
rákeresve 12 400 könyvet találunk a gluténmentes étrendről, sőt
találhatunk az interneten gluténmentes sampont és dezodort is.
Meglepő, hogy mennyi látszólag értelmes ember
hisz a szélsőséges összeesküvés-elméletekben: a
chemtrail-elmélet hívői meg vannak győződve arról, hogy a
repülőgépek mögött húzódó fehér csík olyan kémiai anyagokat
tartalmaz, amelyeket a kormányok szóratnak a levegőbe, hogy az
embereket elnyomva tartsák, és nagyon sokan gondolják úgy, hogy
az 1969-es holdraszállás csak egy tévéstúdióban eljátszott
jelenet volt.
Könnyű félresöpörni ezeket a példákat (és
számos másikat) azzal, hogy nem jelentenek problémát, illetve
hogy elsősorban azoknak okoznak bajt, akik ezekben hisznek, akik
nem gondolkoznak racionálisan. De ha tágabban nézzük a dolgot,
akkor azt kell látnunk, hogy mindez része egy aggasztó, egyre
általánosabb tendenciának, amely nem veszi figyelembe a
tényeket, a logikát, magáévá teszi a mágikus gondolkodást. Ez a
hozzáállás pedig összezavarja és megmérgezi azokat a vitákat,
amelyek tényeken alapuló döntéseket igénylő kérdésekről szólnak,
mint például a klímaváltozás, a megújuló energiaforrások, a
biológiai sokféleség csökkenése, befektetés az űrkutatásba stb.
Félresöprik a tudományt mint a valóságnak csak egy másféle
lehetséges értelmezését, mint egy számos más hiedelemmel egyenlő
súlyú „hiedelmet”.
Ennek a valóságon-túli hozzáállásnak nagyon
rossz következményei vannak: a demokrácia feltételezi –
pontosabban megköveteli –, hogy a polgárok döntései tényszerű
bizonyítékokon alapuljanak. A jelenlegi társadalmak, jólétünk,
fejlődésünk, egészségünk, gazdaságunk, igazságszolgáltatásunk
mind azt igénylik, hogy a valóság, a tények és a logika legyen
az alapja közös cselekedeteinknek és döntéseinknek. A
valóságon-túliság komoly fenyegetés a demokráciára nézve.
Hogy 2016-ot a valóságon-túliság évének
nevezhetjük, ennek oka a Brexit és Trump: széles körű egyetértés
van abban, hogy a valóságnak, a tényeknek és a logikának nagyon
kevés közük van a brit népszavazáshoz és az amerikai
választásokhoz, és egyre nő a félelem, hogy ugyanez lesz a
helyzet a közelgő európai választások és népszavazások esetében
is.
Megérthető ez az őrület? Megmagyarázhatja-e
valamilyen logikus gondolatmenet a fülgyertyázást és Trumpot?
Helyre tudjuk-e hozni a dolgokat, vissza tudjuk-e kapni
racionális világunkat? A válasz igen, és ahogy látni fogjuk, a
magyarázatot a tudomány adhatja, és a megoldás nagy részben a
tudomány kommunikálásán és a kommunikáció mikéntjén múlik.
Mindannyian nagyon rosszak vagyunk a helyes
tények megismerésében. Mindenekelőtt érzékeink nem megbízhatóak,
nem támaszkodhatunk rájuk az adatgyűjtésben. Még az olyan
látszólag egyszerű dolog, mint egy tárgy hőmérsékletének az
érzékelése sem megy elfogadható pontossággal. Ismert a kísérlet:
tegyük egyik kezünket forró vízbe, a másikat hidegbe, majd
mindkettőt merítsük langyos vízbe. Ugyanazt a vizet az egyik
kezünkkel hidegnek, a másikkal forrónak érzékeljük. De ugyanígy
végigpróbálhatjuk többi érzékszervünket is – megbízhatatlanok,
ráadásul korlátozottak: az elektromágneses spektrumnak például
szemünk csak egy keskeny sávját (látható fény) érzékeli.
Agyunk megbízhatatlan az adatok rögzítésében,
amiről úgy gondoljuk, hogy biztosan emlékszünk rá, arra lehet,
hogy hibásan vagy akár hamisan emlékezünk. Ez annyira
elviselhetetlen számunkra, hogy nem veszünk róla tudomást,
például hiába mutatja számos bizonyíték, hogy a szemtanúk
gyakran rosszul emlékeznek, a bíróságok sokszor hoznak ítéletet
a szemtanúk vallomása alapján még akkor is, ha az ellenkezik más
bizonyítékokkal.
Agyunk olyan módon fejlődött, ami előnyös
volt a túlélés szempontjából, de zavar minket a valóság
megismerésében. Véletlenszerű, bizonytalan érzékeléseket
határozott dolgokká formálunk, például egy felhőt állat
alakúnak, vagy egy holdkrátert arcnak látunk. Az egybeeséseket
sokszor hajlandók vagyunk ok-okozati összefüggésnek gondolni.
Sokszor tesz minket előítéletessé az elsőként szerzett
információ, és gyakran gondolunk valamit igaznak csak azért,
mert sok ember gondolja annak. Hajlamosak vagyunk arra is, hogy
csak azokat a tényeket vegyük figyelembe, amelyek egybevágnak a
várakozásainkkal, és a sztereotípiák is torzíthatják a tények
érzékelését.
Érvelésünk sem mindig megbízható, még a
helyes tények ismeretében is sokszor messze nem logikus és
koherens, ahogyan ezeket használjuk, számos tudat alatti hatás
befolyásolja döntéseinket. Az sem ritka, hogy egyszerre hiszünk
egymásnak ellentmondó dolgokban, noha ez lehetetlennek tűnne az
olyan racionális, logikusan gondolkodó lény számára, mint
amilyennek állítjuk magunkat. Sokunk gyakorlottan él együtt
kognitív disszonanciákkal, igaznak fogadva el két vagy több
logikailag ellentmondó nézetet a világról.
De mindig ilyenek voltunk: tökéletlenek,
előítéletesek, nem nagyon képesek a tényeket összegyűjteni, a
valóságot megtalálni, logikus döntéseket hozni. A populizmus nem
mai találmány, számos diktátor használta ki gyengeségeinket,
téves értelmezéseinket, előítéleteinket és elfogultságainkat
hatalmának megszerzéséhez. De valami alapvetően megváltozott:
bár mindig voltak körülöttünk sarlatánok és populisták, de ma
már ezek nem is próbálnak igazmondónak vagy következetesnek
látszani, s ennek ellenére a támogatottság soha nem látott
szintjét érik el. Mi történik?
Beszéljünk egy kicsit a klímaváltozásról!
Mindannyian tudjuk, hogy ez politikailag érzékeny téma. Emiatt a
politikailag szembenálló véleményű emberek nagyon eltérően
állnak ehhez a kérdéshez, nézeteiket erősen befolyásolja
politikai gondolkodásuk (a világnézeti elfogultságuk). A
tudomány álláspontja világos ebben a kérdésben: a klímaváltozás
valóságos, és fő oka az emberi tevékenység. Azt várnánk ezért,
hogy a tudás és a tudományos tájékozottság ellensúlyozza a
politikai nézeteket, ezért várhatóan a politikailag szembenálló
emberek véleménykülönbsége csökken tudományos tájékozottságuk
növekedésével. Meglepő módon éppen az ellenkezője az igaz. A
különböző politikai csoportok tagjainál, minél tájékozottabbak a
tudomány kérdéseiben, annál szélsőségesebben eltérő a véleményük
a klímaváltozás veszélyeiről. Ezt nevezhetjük a világnézethatás
felerősödésének – nagyon logikus eredmény, még akkor is, ha
elsőre nem látszik annak. Ha sokat tudunk egy bizonyos
tárgykörről, akkor várhatóan nem elég egyetlen bizonyíték, érv
vagy eltérő megközelítés ahhoz, hogy megváltoztassa a
véleményünket. Emellett minél többet tudunk valamiről, minél
képzettebbek vagyunk tudományosan, annál könnyebben választjuk
ki a rendelkezésünkre álló tények tömegéből azokat, amelyek
megerősítik az elképzelésünket, annál felkészültebbek vagyunk
arra, hogy érveinkkel megkérdőjelezzük azoknak a tényeknek az
érvényességét, amelyek ellentmondanak a meggyőződésünknek. Más
szavakkal, a nagyobb mennyiségű ismeret erősebb alapot ad ahhoz,
hogy ragaszkodjunk az álláspontunkhoz.
A világnézethatás felerősödését számos
témában vizsgálták a fegyvertartástól a mesterséges
ételszínezékekig, a nanotechnológiától a genetikailag módosított
élelmiszerekig. Politikailag semleges témákban ez a hatás nem
jelentkezik (például az ételszínezékeknél), az ismeretek
bővülése ugyanabban az irányban változtatja meg a véleményeket
politikai állásponttól függetlenül. De ha egy kérdésben a
különböző társadalmi csoportoknak eltérő az álláspontjuk, akkor
az emberek többnyire kiválogatják azokat a tényeket, amelyek
megfelelnek az ő csoportjuk által képviselt álláspontnak.
Itt kezd értelmet kapni a
„valóságon-túliság”. Abban a világban, ahol egyre többen férnek
hozzá egyre több információhoz, egyre erősebb és egyre
általánosabb lesz a világnézethatás. Az emberek sok szempontból
„szakértővé” válnak, hozzáférnek mindenféle bizonyítékhoz,
amellyel alátámasztják a világnézetüket. És ahogy mindannyian
tudjuk, az interneten mindennek az alátámasztására találunk
bizonyítékot, és messze nem könnyű a valódit megkülönböztetni a
hamistól. |
|
Ráadásul meg is válogatjuk, hogy milyen
tények jussanak el hozzánk: kiválasztjuk, hogy milyen újságokat
olvasunk, milyen tévécsatornákat nézünk. Szociális hálózatainkat
részben információforrásnak, részben olyan fórumnak használjuk,
ahol az elképzeléseinket megvitathatjuk, de gondosan
megválogatjuk, hogy kit fogadunk el a Facebookon barátnak, vagy
kit követünk a Twitteren. Mindig találunk rengeteg online
adatot, amely „világosan” alátámasztja álláspontunkat,
érintkezésbe léphetünk a világ bármely pontján olyan emberekkel,
akik ugyanúgy gondolkoznak, mint mi. A saját
információbuborékunkban élünk, engedve, hogy a világnézethatás
szélsőségesen felerősödjék. Nem csoda tehát, hogy a társadalmak
mélyen megosztottak nagyon sok témában.
Sokan próbálják ezt a hatást ellensúlyozni:
az amerikai elnökválasztási kampányban a hírmédiumok közös
jellemzője lett a tények ellenőrzése (fact checking), a Google
beépített erre egy eszközt, és a Facebook is töri a fejét azon,
hogyan tudná kipukkasztani információbuborékunkat. A
valóságon-túlira a tények ellenőrzése született válaszként. De
ez nem biztos, hogy elég.
Furcsa szerepet játszhatnak a tények: ha
ellentmondanak valaki személyes meggyőződésének, akkor
visszaüthetnek, és még inkább megerősíthetik ezt a meggyőződést.
Egy vizsgálatban azt nézték, hogy mennyire hatásosak a különböző
módszerek a védőoltás-ellenességet fenntartó félreértések
eloszlatásával kapcsolatban. A szülőket véletlenszerűen sorolták
a kontrollcsoportba, illetve olyan csoportokba, amelyekben négy
különböző módon próbálták a résztvevőket felvilágosítani az
MMR-védőoltással kapcsolatos tényekről: egyik csoportnak képeket
mutattak a védőoltással megelőzhető betegségek, a mumpsz, a
kanyaró és a rubeola hatásairól, a másik csoporttal tényszerűen
közölték, hogy nincs bizonyíték az MMR-védőoltás és az autizmus
közötti kapcsolatra, a harmadikkal ismertették azokat a
veszélyeket, amelyeket a védőoltással megelőzhető betegségek
jelentenek, a negyediknek pedig bemutattak egy valódi esetet egy
olyan csecsemőről, aki majdnem belehalt a kanyaróba. Az
eredmények megdöbbentőek voltak, hiába cáfolták a kapcsolatot a
védőoltás és az autizmus között, és csökkentették sikeresen a
szülők téveszméit ezzel kapcsolatban, nem sikerült növelni a
szülők szándékát, hogy beoltassák a gyereküket. Még ennél is
rosszabb volt az eredmény abban a csoportban, ahol képeket
mutattak a betegségek hatásairól: itt a szülőknek még
határozottabb lett a meggyőződésük, hogy a védőoltások
veszélyesek, és minden csoportban voltak szülők, akiknek csak
megerősödött az elhatározásuk, hogy nem oltatják be a
gyereküket. A tények visszaütöttek.
Az adatok megerősítik tehát, hogy ha
valakinek a véleménye hiedelmeken alapul, akkor az ennek
ellentmondó tényeket mintegy fenyegetésnek érzékeli, még
erősebben ragaszkodik a hiedelméhez, és minden lehetséges
stratégiát felhasznál ennek megerősítéséhez. Számos ilyen
stratégia létezik. A tények és hiedelmek küzdelmében virágzanak
az összeesküvés-elméletek: azt állítják például, hogy a nagy
gyógyszergyárak fizetnek a tudomány művelőinek, hogy elrejtsék
az igazságot a védőoltásokkal kapcsolatban, és hamis tényeket
közöljenek. Érv lehet a tudatlanság is: „nem vagyok kutató”
kijelentéssel tolnak félre tudományos tényeket a globális
felmelegedéssel kapcsolatban, mondván, hogy ezek túl
bonyolultak, helyükbe a józan ész „bizonyítékait” téve: nincs is
globális felmelegedés, hiszen évtizedek óta nem volt ilyen hideg
télen. A demokratikus alapjogokat is használhatják érvként:
gyakori a jogom van ehhez a véleményhez kijelentés egy olyan
vita lezárására, amelynek tárgya világosan nem vélemény kérdése.
Trükkök serege áll rendelkezésre, ha valaki
nem akar szembenézni a tényekkel, de a valóságon-túli világban
ezek rosszindulatúvá válnak. A valóságon-túli világ híveinek
nincs szükségük összeesküvés-elméletekre vagy illogikus
érvelésre, hogy elbánjanak azokkal a tényekkel, amelyek
ellentmondanak a hiedelmeiknek; nyíltan elfogadottá vált
számukra, hogy a hiedelem fontosabb, mint a tények. Sőt, ha
nemcsak arra van szükség, hogy ne vegyék figyelembe a tényeket,
hanem olyan tényekre is szükségük van, amelyek alátámasztják a
hiedelmeiket, könnyű dolguk van. Amit valaha hazugságnak
neveztünk, azt ma „alternatív ténynek” hívják. Nem kell
megtárgyalni, megvitatni vagy elutasítani a bizonyítékokat. Ha
elegen mondják, hogy nem foglalkoznak a tényekkel, akkor a
tényeknek és az érveléseknek semmi értelmük.
Elég sötét ez a fenti kép. De mit tehetünk a
világnézethatás ellensúlyozására? Esetleg gyűjthetünk adatokat
megbízhatóbb eszközökkel, mint az érzékszerveink? Elképzelhető
egy olyan ismeretegyüttes, amelybe csak akkor kerül bele valami
igaznak, ha sokan megerősítik, vallásuktól, politikai
véleményüktől vagy társadalmi normájuktól függetlenül, és csak
azokat a tényeket fogadjuk el, amelyek függetlenül igazolhatók,
és potenciálisan kimutatható, ha nem igazak? Lehetővé tehetjük,
hogy az eredményeinket folyamatosan teszteljék, nyilvánossá
tesszük őket, és gondosan leírjuk, hogyan jutottunk az adott
eredményekre? Kimondhatjuk, hogy csak az az érvényes
ismeretrendszer, amely tudatosan elfogadja, hogy minden ismeret
bizonyulhat helytelennek?
Mindez már megvalósult, létező dolog, ezt
nevezik tudománynak. De vajon a valóságon-túli világ nem azt
jelzi, hogy a tudomány kudarcot vallott? Igazából nem! Azoknak a
dolgoknak a száma, amelyekben a tudományban művelt emberek
egyetértenek, messze meghaladja azokét, amelyekben a
világnézethatás miatt nem értenek egyet. És még ha időbe is
kerül, az emberek hajlandók megváltoztatni nézeteiket komoly
tudományos bizonyítékok alapján. Ezért próbálnak a
valóságon-túli világ hívei kétségeket kelteni magával a
tudománnyal szemben. Nézzünk néhány, a tudományt hitelteleníteni
próbáló állítást.
A tudomány nem magyaráz meg mindent. Igaz.
Éppen ez a tudomány egyik legnagyobb erőssége: pontosan
megmondja, hogy mit nem magyaráz meg.
Egyes tudományos folyóiratokban állítanak
valamit, másokban éppen az ellenkezőjét. Igaz, ez nagyon sokszor
megtörténik a tudományban: így növekszik a tudásunk. De ez nem
azt jelenti, hogy többféle valóság létezik, vagy, hogy két
oldala van ugyanannak a kérdésnek.
A tudomány eredményei soha nem 100
százalékban biztosak, a tudósok például soha nem mondják, hogy
valami 100 százalékban biztonságos. Pontosan így van. A tudomány
mindig becsületesen elismeri módszereinek határait,
következtetéseinek korlátozott pontosságát.
Vannak kreácionista vagy védőoltás-ellenes
tudósok. Ez is igaz. De pont ez a lényege a tudománynak: nem az
számít, hogy egyesek mit hisznek vagy mondanak, hanem az, amit a
tudományos közösség széles körben érvényesnek ismer el,
többszörös, függetlenül nyert bizonyítékok hatására. Egy tudós
lehet védőoltás-ellenes, a tudomány soha.
A tudomány művelői súlyos hibákat is
elkövetnek, ezért el kell fogadjunk másféle magyarázatokat s
tényeket is. Igen, a tudományban számos jól dokumentált hibát
követnek el, de ez nem teszi automatikusan érvényessé az
alternatív magyarázatokat.
Ezek a tudományt támadó felvetések semmit nem
cáfolnak, éppen hogy a tudománynak azokat a pozitív
tulajdonságait emelik ki, amelyek érvényessé teszik. Hogy ezeket
sokan negatívumnak tekintik, az azt mutatja, hogy mennyire
keveset tudnak az emberek arról, hogy valójában mi is a
tudomány, a valóságon-túliság elleni küzdelem éppen a tudományos
viselkedés megismertetéséről is kell szóljon.
Ez elvezet minket két fontos szemponthoz,
amelyet sokszor nem veszünk figyelembe a tudomány kommunikálása
során. Az egyik, hogy hajlamosak vagyunk a szakértőket mint egy
bizonyos téma szaktekintélyeit bemutatni, sokszor mondunk
igaznak valamit, mert „az a neves tudós ezt mondta”. Ezt soha
nem szabad. A tudóst olyan emberként kell bemutatni, aki egy sor
információt tud számunkra szolgáltatni, válaszolni tud a
kérdéseinkre, segít, hogy mi magunk vonhassuk le a
következtetéseket.
Tudatosítanunk kell az emberekben a tudomány
egy másik, nagyon fontos jellegzetességét, ez talán a
legfontosabb a valóságon-túli világban. Születésünktől fogva a
dolgok igazolását a tekintélyek adják: eleinte a szüleink
mondják meg, mi a rossz és mi a jó, majd a tanárok, a papok,
imámok, egyéb egyházi tekintélyek, a politikai vezetők, a
kommentátorok, a tájékozott szakértők, de még a filmsztárok sem
haboznak, hogy megmondják, például, hogy hogyan kell
táplálkoznunk. Egy olyan világban növünk fel, amelyben a
tényeket a tekintélyek teszik érvényessé. Egyetlen olyan
ismeretrendszer van, amely nem a tekintélyen alapul, ahol az
érvényességet a bizonyítékok adják, és ez a tudomány. Ez az
óriási, alapvető különbség, amelyet el kell fogadnunk minden
elemzésnél, vitában vagy döntéshozatali folyamatnál: ha azt
mondjuk, hogy valami azért helyes vagy helytelen, mert „egy
szakértő ezt állítja”, ez közvetve azt is jelenti, hogy el kell
fogadnunk ennek a szakértőnek a tekintélyét; ha azt mondjuk,
hogy „a tudomány szerint ez így van”, ez azt jelenti, hogy ezt
számos bizonyíték világosan igazolja, és hogy ezt bárki
ellenőrizheti.
Ha a tudomány kommunikálásában ki kellene
választani egyetlen központi üzenetet a valóságon-túli világ
polgárai számára, akkor ennek a tekintélyen alapuló igazolás és
a tudományos alapú bizonyítás közötti különbségnek kellene
lennie.
A cikk a Spokes magazinban, az Ecsite (az európai science
centerek és tudományos-technikai múzeumok szövetsége) lapjának
2017. februári számában megjelent írás rövidített változata.
Fordította Egyed László.
Kulcsszavak: világnézethatás, post-truth, valóságon túl,
tények visszaütése, tudományos bizonyítás, tekintély
A cikk linkje: Gomes da Costa, António (2017): From Ear Candling
to Trump: Science Communication in the Post-Truth World. Spokes.
#27. February •
http://tinyurl.com/jtw9uxx
|
|