Alternatív kutatási technikák
A kortárs kutatásmódszertan világában mind a mai napig nem
egyértelműen tisztázott, még kevésbé elfogadott a kvalitatív
kutatások, illetve kutatásmódszertani fogások alkalmazása a
kutatók körében. Rendre joggal merül fel a kérdés: miért
tekinthető hitelesnek és tudományosan megalapozottnak bármilyen
olyan jellegű módszer alkalmazása, amely nehezen mérhető és
értékelhető, vagyis csupán komoly munka árán kvantifikálható?
Vajon egy gondosan kiszámolt matematikai, statisztikai
adathalmaz pontosabb képet ad-e a valóságról, mint akár egy
interjúsorozat, akár egy internetes fórumon lezajlott társalgás
elemzése?
Ha a fenti kérdésre nem is kapunk egyértelmű
választ a mostani kötetből – hiszen nem is a kérdésben való
egyértelmű állásfoglalás a célja –, mégis, számos más kérdésre
készséggel megfelel. A címben megjelölt „alternatív kvalitatív”
kutatási módszerek közül a szerzőpáros összesen tízet ismertet.
Ezek a következők (a könyv tartalomjegyzékében szereplő
sorrendben): grounded theory, esettanulmány, netnográfia,
videográfia, narratív technika, értelmező vagy interpretatív
fotóinterjú, kutatói önmegfigyelés vagy önreflexió, projektív
technikák, metaforaelemzés, illetve a képasszociációs eljárás
(5–8.).
A kötet felépítése egyáltalán nem mondható
mindennapinak: az eredetileg tankönyvnek szánt alkotás műfaját
tekintve, a cím alapján „kézikönyv”, ennek megfelelően az egyes
fejezetek felhasználóbarát módon mutatnak be egy-egy kvalitatív
technikát azoknak, akik számára a vizualitás, illetve a képi
láttatás megkönnyíti a megértést és a könnyebb
áttekinthetőséget. Didaktikailag is jól használhatóak az
összefoglaló táblázatok, amelyek egy-egy témát sűrítenek össze,
megjelenítve például a kvalitatív-kvantitatív kutatás között
fennálló különbségeket, vagy a kvalitatív mintavételi
eljárásokat. A könyv ezenkívül abban is kétségkívül formabontó,
hogy a fejezetenként megjelenő mottók (Haris Mária [Jodie]
költőnő írásai) tágítják a gondolkodás horizontját, „fokozzák a
kutatói inspirációt”. A szerzők saját műfaji meghatározása
alapján a kötet egyfajta „térkép”, mellyel eszközt kínálnak
annak, aki a „járatlan utat választja a járt helyett”. Jelen
írás célja, „hogy megismertesse az olvasót az alternatív
kutatási technikákkal, olyan módszerekkel, amelyeket egyelőre
nem, vagy csak alig használnak a hazai marketing- és menedzsment
tudományokban” (20.). Ugyanakkor a könyv olvasása közben
megismert módszerek egyáltalán nem állnak távol más
társadalomtudományoktól és azok művelőitől sem, így ezek
implementálása egy vagy több lehetséges kutatásba új színt
vihetne a kortárs alkalmazott kutatásmódszertani eljárások
sorába.
Az első fejezet, amely a kutatóknak a témára,
valamint az esetleges módszerekre való ráhangolódását szolgálja
(13–75.), a kvalitatív kutatás filozófiai hátterével ismerteti
meg az olvasót. Ez a fejezet azt hivatott bizonyítani, hogy a
kvalitatív kutatás tudományfilozófiai alapjai ugyanolyan
stabilak (vagy instabilak?), mint a kvantitatív módszereké, a
különbségek csupán a valóság és a tudomány eltérő értelmezéséből
erednek. A kvalitatív kutatást tekinthetjük egy „vita részének”,
egy „nem rögzített igazságnak”, ami sokkal inkább „kísérlet
arra, hogy megragadjuk a mélyben rejlő értelmet” (26.).
Sajátossága, hogy interpretatív – bár a kvantitatív kutatás is
az, hisz „az is, hogy mit kutatunk, milyen kutatási kérdéseket
teszünk fel, s hogyan találjuk meg rájuk a választ, azt jelenti,
hogy miként interpretáljuk a világot.” (27.) A kutatási terv
elkészítését szolgáló bevezető rész után következnek az egyes
technikákat részletesen bemutató fejezetek, amelyeket a
kutatásban betöltött kutatói aktivitás, továbbá a kutatás
alanyai által létrehozott hozzájárulás formái szerint
különítettek el a szerzők. Megismerhetjük az elméletgyártás
technikáit (grounded theory 85–126.), a dokumentáló technikákat
(esettanulmány 129–155., netnográfia 157–185., videográfia
187–206.), az elbeszélő technikákat (narratív technika 209–241.,
értelmező fotóinterjú 243–261., kutatói önmegfigyelés 263–276.),
valamint a kreativitást elősegítő technikákat (projektív
technika 279–317., metaforák alkalmazása 319–335., kollázs
technika, képasszociáció 337–354.). A következőkben néhány
gondolat erejéig kitérünk az egyes módszereknek, illetve azok
alkalmazásának ismertetésére.
A narratív technikák kapcsán érdemes
megemlíteni, hogy az a hazai társadalomtudományi kutatásokban
nem idegen terep – erre utal maga a szerző is, bemutatva, hogy
„a társadalomtudományok sem lehetnek mentesek a narrativitás
elemeitől” (211.). Sőt, Jerome Brunert idézve azt állítja, hogy
„a narratívum nem csupán a kommunikáció, hanem az emberi
gondolkodás sajátos műfaja is” (211.). Erre utal az a tény is,
hogy nemzetközi szinten már a 70-es évektől elterjedt a narratív
módszer, amelyet Magyarországon Kovács Éva és Vajda Júlia
honosított meg az 1990-es években: ekkor kezdtek el kutatásokat
végezni az elsősorban Fritz Schütze és Gabriele Rosenthal által |
|
kifejlesztett narratív élettörténeti interjú
hermeneutikai elemzésének módszerét felhasználva. Tudomásunk
szerint ezt a módszert jelenleg sem alkalmazzák (kellően) széles
körben, annak ellenére sem, hogy a társadalomtudományi karokon
lassan két évtizede a kutatásmódszertani órák tematikájában
fellelhető ez a technika.
A könyv érdemben foglalkozik az új
IT-technológiák kínálta lehetőségek kutatásmódszertani
felhasználásával is, amely az újonnan jelentkező „okos” eszközök
használatához és azoknak a mindennapi életben történő
alkalmazásához köthető. Ezen eszközök révén olyan adatforrások
is keletkeznek, melyek elemzése a hagyományos technikák
módosításával lehetséges csak, hisz „az online terep online
módszereket kíván” (158.). Ehhez a terephez köthető az
úgynevezett netnográfia (net és etnográfia szavak egyesítése)
módszere, amely „adaptálja az etnográfiai kutatási technikákat
az online közösségek kultúrájának vizsgálatához” (157.),
forrásként pedig az online kommunikációs felületeket használja
(például: blogok, fórumok, játékfelületek).
Szintén újszerű módszer, és az előzőhöz
hasonlóan az etnográfián alapul, a dokumentumfilm hagyományaira
építő megközelítés, a videográfia. Ez a metódus azon csoportok
kutatására is alkalmas, ahol a verbalitás nehézkes (például
mentálisan sérült páciensek esetében). A videográfián belül
külön csoportot alkot az önéletrajzi ihletésű autovideográfia,
amely az önéletrajzi technikára építve az egyén saját
élményeinek lefilmezésére támaszkodik, a fenti eljárással
teremtve meg az egyéni narrációt. Remekül alkalmazható olyan
kutatási területeken, ahol például az interjútechnikák nem
működnek, lásd a korábban említett mentális sérültek esetében.
A kvalitatív kutatások előnye, hogy kreatív módon új
interpretációkat hoznak létre, a válaszadó kreativitásának
kiaknázásával is – felszínre hozva eddig nem hozzáférhető,
tudatalatti vagy eddig még meg nem fogalmazott tartalmakat. A
marketingkutatások élen járnak ezeknek a korábban a pszichológia
területén használt technikáknak a használatában és
fejlesztésében, a társadalomtudományoknak pedig kifejezetten
hasznukra válhatna, ha szélesítenék kutatási módszertanuk
palettáját, például az ilyen fajta újításokat felhasználva. A
fenti, újonnan kidolgozott módszerek körébe tartoznak az ún.
projektív technikák, amelyek arra is alkalmasak, hogy feloldják
a kutató és a válaszadó közötti kommunikációs szakadékot. A
projektív technika egy adott helyzet okainak a megértésére
létrejött indirekt kérdezési módszer. A cél nem a mérés maga,
hanem a résztvevőben rejlő érzelmek, hitek, attitűdök,
motivációk feltárása. Ezek segítik a kutatót abban, hogy
megismerje a kutatás alanyának belső világát úgy, hogy közben a
válaszadók is kellemesen érezhetik magukat. A projektív
technikák közé sorolhatók az asszociációs technikák, a
kiegészítő, a konstrukciós vagy létrehozó, valamint az
expresszív technikák.
Egy másik, a metaforákat használó módszer
célja értelmi modellek készítése, hiszen az emberi gondolkodás
is nagyrészt metaforákon alapszik. A ZMET- (Zaltman Metaphor
Eliciation Technique) eljárás multidiszciplináris megközelítése
magában egyesíti a neurobiológia, a pszichoanalízis, a
nyelvészet és a művészetelmélet módszereit. Alapvető
feltételezése, hogy az emberi jelentések legtöbbjét valamilyen
képi formában osztjuk meg, ezért a ZMET is képeket használ a
vizsgált témakörben megjelenő metaforák verbalizálásához és
kifejtéséhez. A kutatás során felhasználandó képeket nem a
kutatók adják, hanem a kutatás résztvevői gyűjtik össze saját
elgondolásuk szerint: ily módon a kutató semmifajta befolyást
nem gyakorolhat a résztvevő döntéseire. Ezzel a lépéssel a
válaszadók korábbi tudása és tapasztalatai, előzetes elvárásai,
illetve értelmezései kerülnek domináns helyzetbe, majd az
interjú során a „képekbe és metaforákba vetítve mondják el mély,
közvetlen megkérdezéssel nem feltárható gondolataikat” (324.).
Egy ilyen kutatás során általában húsz-huszonöt interjú készül
el, melyek elemzésével a kutató képes összeállítani az ún.
konszenzustérképet, amely tartalmazza a felmerülő fogalmakat,
valamint a közöttük meglévő kapcsolati hálózatokat.
Egy formabontó és újszerű olvasói
megközelítéssel dolgozó, korábban eddig nem látott, illetve
kanonizált kvalitatív kutatási módszereket felvonultató könyvet
tarthat a kezében az olvasó. Ezen módszerekkel felszerelkezve a
kvalitatív kutatók talán tényleg többet látnak majd
kutatásukban, mint a mélyinterjút és a fókuszcsoportot. Más
kutatók, laikusok számára pedig egy újfajta megközelítést
tartogathat a kötet, s amíg az olvasó megismeri az általa
kiválasztott módszereket, addig is jó kedélyűen és kreatívan
követi a térkép útvonalát. (Horváth Dóra – Mitev Ariel:
Alternatív kvalitatív kutatási kézikönyv. Budapest: Alinea
Kiadó, 2015, 394 p.)
Kárpáti László
Eszterházy Károly Egyetem
Neveléstudományi Doktori Iskola |
|