Az utóbbi évtizedekben az emberi lét
újratermelésében dominánssá váltak a reprezentációs
(információs, kommunikációs, kognitív, kulturális) technikák. E
technikák kiterjedt használata miatt valóságfelfogásunk is
alapvetően átalakult, s a valóság új értelmezésében meghatározó
szerepet kezd játszani a virtualitás fogalma. A virtualitás
természetének megértése korunk egyik legjelentősebb filozófiai
feladatává vált.
Széles körben elterjedt felfogás szerint, akár egyes létezőkről,
akár a „valóságról mint olyanról” van szó, virtuálisnak azt
tekintik, ami nem valós, de olyan, „mintha” az lenne,
virtualitás pedig az, ami nem a valóság, de olyan, „mintha” az
lenne – valamiféle „mintha” valóság. Másként mondva: a
virtualitás valamiféle részleges, látszólagos, állhatatlan, vagy
nem-teljes valóság.
Eme elterjedt felfogás meghaladását a
virtualitás természetének a filozófia történetére és a virtuális
valóság filozófiai problémáira alapozott elemzéseitől
remélhetjük. Egyrészt, abból indulunk ki, hogy a filozófia
történetében a virtualitás természetének számos leírásával és
elemzésével találkozhatunk – igaz, főként más fogalmak által
megragadott változatokban, mindenekelőtt a létre, a létezésre, a
valóságra vonatkozó ontológiai gondolatmenetekben. Így ha
röviden felidézzük az ontológia történetének néhány fontosabb
problémáját, azonosíthatókká válnak a virtualitás jellegzetes
megjelenési formái és filozófiai leírásai. Másrészt
felhasználhatjuk a napjainkban konstruált virtuális valóságok
filozófiai elemzéseinek egyes eredményeit, amelyek szerint a
virtualitás természetének megértésében alapvetőek a jelenlét, a
világszerűség és a pluralitás fogalmai.
Mindezek együttes figyelembe vételével arra a
következtetésre jutunk, hogy a virtualitás természetének
filozófiai jellemzéséhez ki kell bővíteni a hagyományos
arisztotelészi duális ontológiai rendszert, s a valóság szerinti
lét és a lehetőség szerinti lét mellett be kell vezetni a
virtualitást is, mint a lét ama harmadik szféráját, amelyben
aktualitás és potencialitás elválaszthatatlansága nyilvánul meg.
Eszerint a felfogás szerint a virtualitás az együtt létező
aktualitás és potencialitás, az a létszféra, amelyben aktualitás
és potencialitás szükségszerűen együtt létezik, és éppen
egymástól való elválaszthatatlanságuk jellemzi e létezőket.
Ilyenformán a virtualitás a nem abszolút mértékkel rendelkező
valóság, a valóság, amelynek nem eleve adott abszolút jellege,
hanem viszonylagos és változó mértéke van. Megmutatható, hogy a
reprezentációs technikákkal előállított (információs,
kommunikációs, kognitív és kulturális) létezők eredendően
virtuálisak.
A virtualitás elemzésének időszerűsége
Közismert, hogy a virtuális, illetve virtualitás kifejezések az
információs/kommunikációs technikák 20. századi robbanásszerű
elterjedése nyomán váltak népszerűvé. Olyan korszakról van szó,
amelyben a film, a televízió, a képek kulturális használatának
elterjedése, a minden kulturális szférára kiterjedő
digitalizálás és a digitális számítógépek általános igénybe
vétele, az információs vagy a tudásalapú társadalmi
szerveződések megjelenése formálta át világunkat.
Természeti és társadalmi környezetünk új és
új formákban való „leképezései”, a leképezések minden határon
túlmenő tökéletessége és változatossága, a mindennapi rutinnal
előállítható technikai képek özöne, a képek, hangok, szövegek
digitalizálása és egyszerűen végrehajtható sokszorosítása és
manipulálása, a mindent közvetítő média, a számítástechnika
mindenütt jelenvalósága, a mérhetetlen mennyiségben keletkező
információ és ismeret meghatározó gazdasági, társadalmi
szereplővé avanzsálása számtalan szokatlan természetű létezőt
állítottak elő. Ezek a folyamatok az internet létrejöttével
összefonódnak (vegyük észre, hogy az „interneten” ismét – sok
változatban – leképeződik a korábban más formákban már
leképezett „valóság”) és szinte elképzelhetetlenül komplex, új
létezőket generálnak. A század végétől kibontakozó – az élet
minden területére kiterjedő – univerzális internethasználat az
efféle létezőkkel való együttélést a mindennapok integráns
részévé tette.
Vajon miként lehet különbséget tenni egy
„valóságos” objektum és fejlett technikával előállított „képe”
között? Vajon észlelhetjük-e a média valóságot ábrázoló, illetve
azt manipuláló tevékenységének különbségeit? Vajon valóságos-e
egy kép, egy adat, egy szöveg, ha az emberi érzékszervek számára
közvetlenül hozzáférhetetlen formában létezik csupán? Vajon
milyen mértékben valóságosak a közösségi hálókon szerveződő
emberi kapcsolatok? Végtelen sok ezekhez hasonló dilemma
következtében (a kultúrában persze nem először) ismét alapvető
szükségletté vált a létezők természetének, a létnek magának,
illetve a valóság természetének újragondolása. A virtuális lét
és a virtualitás tapasztalata, illetve fogalma valamiféle
„megoldást” kínál a valóságosság dilemmáival való együttélés
folyamatában. Észlelhetjük, hogy számos létező nem a
„hagyományos” értelemben valóságos, de ugyanakkor létezésükhöz
mégse férhet semmi kétség. Úgy tűnhet, többféle létezés is
lehetséges – ez ügyben könnyen eszünkbe juthatnak például a
gondolatok, illetve a gondolkodás és a tudat természetére és
létezésmódjára vonatkozó „nehéz problémák” is. Filozófusok,
különösen elmefilozófusok számára ezek jól ismert nehézségek,
így érthető, ha ezekre az új dilemmákra a filozófiában keressük
a megoldásokat. Akár a filozófia történetében, akár mai
gyakorlatában.
A filozófiai lételmélet (ontológia)
lényegében egyidős a filozófiával magával. A létezők, a létezés
vagy a lét jellegére és természetére, a valóság jellemzésére, a
valóság és nem valóság világos megkülönböztetésére vonatkozó ősi
kérdéseket már az első filozófusok is feltették, s ezek a
filozófia alapvető kérdései maradtak egész történetében. A
lételméleti kérdésekre adott filozófiai válaszok sajátossága,
hogy a hozzáférhető összes emberi tapasztalat
figyelembevételével születnek, valamint, hogy a kritikai
gondolkodás révén öltenek formát. Figyelemre méltó, hogy mind az
összes emberi tapasztalat, mind a kritikai gondolkodás sokféle
módon férhető hozzá, azonosítható és hasznosítható – így a
filozófiák száma (és bármely filozófiai kérdésre adott válaszok
száma) szükségképpen magas. Ez a helyzet a lételméleti
álláspontokkal is. A filozófia történetében nagyszámú és sok
vonatkozásban eltérő ontológiai elv, eszme, illetve rendszer
keletkezett. Napjaink ontológiai problémáinak, így a virtuális
létezés természetének megismerésében is nyilván nagy jelentőségű
az ontológia történeti változatainak tanulmányozása – annak
ellenére, hogy magának a virtualitás terminusnak az
ontológiatörténetben alig leljük nyomát.
Az természetesen világos, hogy az
ontológiatörténet akár csak vázlatos áttekintése túlmutat egy
efféle dolgozat keretein, így a későbbiekben csak arra
vállalkozhatunk, hogy nagy vonalakban felidézzünk egyes –
alaposabban csak megfelelő filozófiatörténeti tanulmányok nyomán
érthető – ontológiai álláspontokat. (Valamivel részletesebb
tárgyalást nyújtanak a Ropolyi, 2001, 2004, 2006, 2010) írások.)
E történeti áttekintés során is megmutatkozik
azonban egyfajta ontológiai elkötelezettség. Abból indulunk ki,
hogy az összes emberi tapasztalat keletkezésének, észlelésének
és kritikai elemzésének során meghatározó szerepet játszanak
különféle technikák. (Technikának a „technikai” szituációk
fölötti emberi kontrollt nevezzük, amelynek révén mesterséges –
nem természetadta – létezők jönnek létre. Technikai termék az
ember maga, a társadalom, az ember egész világa is [Ropolyi,
2006, 2016].) Ezt úgy is mondhatjuk, hogy konstruktivista
ontológiai nézőpontot választunk: a létezők, a lét, a valóság
értelmezésében az összes emberi tapasztalatra figyelünk, de az
emberi, társadalmi viszonyok folytonos újraelőállítása során
szerzett tapasztalatokat tekintjük meghatározóknak. Azaz
ontológiai álláspontjaink kialakításában az emberi, társadalmi
viszonyok folyamatos előállításának, újratermelésének technikái
(e „termelési” folyamat módozatai) a legfontosabbak. Ha ezek
változnak, akkor változik az ontológia is. A most tárgyalt
esetben is erről van szó: a mai emberi létviszonyok létrehozása
szempontjából a meghatározó „termelési” folyamatokban az anyagi
viszonyokat manipuláló hagyományos technikák háttérbe szorulnak,
s előtérbe kerülnek a mentális vagy materiális reprezentációkkal
dolgozó (kognitív, kommunikációs, kulturális, illetve
információs) technikák. Az utóbbi évtizedekben az emberi,
illetve társadalmi viszonyok újraelőállításában már ezek a
technikák tekinthetők meghatározó eljárásoknak. A virtualitást
és a virtuális létezést ezek a változások állították előtérbe, s
elsősorban e technikák elemzései révén lehet őket megérteni.
A fentiekben említett szemléletmód
alkalmazásának hasznos terepe lehet egy konkrét technika, az ún.
virtuális valóság konstrukciójának és filozófiai, ontológiai
problémáinak vizsgálata. Virtuális, mesterséges vagy szintetikus
valóságról akkor beszélünk, ha számítástechnikával manipulált
észlelési eszközök (szemüvegek, kesztyűk, sisakok stb.) által
létrehozott és folyamatosan fenntartott helyzetekben az ember
valóságos környezete helyett valamely más környezetben lévőnek
tapasztalja magát (Rheingold, 1991; Heim, 1993, 1998; Lauria,
1997; Lombard – Ditton, 1997; Grimshaw, 2014). Efféle eszközök
különösen fontos szerepet játszanak játékokban, de sok más
szimulációs szituációban is hasznosak lehetnek. Működtetésük és
elemzésük számos egyszerű és világos összefüggést szolgáltat a
virtualitás megértéséhez. A virtuális valóságok konstrukciója
során abból a fentebb említett jellemzőből indulnak ki, hogy
virtuális az, ami nem valós, de olyan – akár az egyes
létezőkről, akár a „valóságról, mint olyanról” van szó –
„mintha” az lenne (Heim, 1998, 220.). A virtualitás az, ami nem
a valóság, hanem valamiféle „mintha” valóság, ami olyan „mintha”
valóság(os) lenne. Egyszerűen szólva: a virtualitás valamiféle
részleges, látszólagos vagy nem teljes valóság. A virtuális
valóságok ontológiájának tanulmányozása során válik világossá,
hogy a virtuális valóság létrehozásában, valamint a virtualitás
természetének megértésében alapvetőek a jelenlét, a
világszerűség és a pluralitás fogalmai (Lauria, 1997; Lombard –
Ditton, 1997; Ropolyi, 2001, 2004, 2006, 2010).
Virtualitás és valóság
az ontológia történetében
Az emberi lét újratermelésének történeti formálói között
kitüntetett szerepet játszanak a modern technikák. Ilyenformán
konstruktivista nézőpontból a modernitás meghatározó jelentőségű
korszak, s indokoltnak tűnik a modern ontológia kitüntetettsége,
valamint a valóság és virtualitás premodern, modern és
posztmodern változatainak hangsúlyos megkülönböztetése. Az egyes
virtualitásváltozatok karakterisztikumait a korszakra jellemző
valóságértelmezések nyomán próbáljuk azonosítani és felvázolni.
A premodern realitás és virtualitás korai
formáit tartalmazó mágikus világkép jellegzetessége, hogy
valóság és virtualitás megkülönböztethetetlenek. Minden, ami
valóságos, egyúttal olyan is, „mintha” valóságos volna, minden,
ami valóságosnak látszik, az valóságos is. A mágikus
virtualitás: a virtualitás mint realitás vagy a realitás mint
virtualitás.
Az antik filozófiai reflexió elvezetett a
lényegük szerint eltérő, és esetenként a lét különféle szintjein
egzisztáló különböző létezők által benépesített plurális világ,
illetve az alapvetően különböző létezők által benépesített
világok pluralitásának különféle elképzeléseihez.
Parmenidész érzéki benyomásainkat a látszatok
közé sorolta, szerinte a tulajdonképpeni valóság konstrukciója a
gondolkodásban megy végbe. Álláspontjának jelentőségét nehéz
volna túlbecsülni, hiszen a nyugati kultúrában azóta is ez a
kettős tendencia érvényesül: a valóság konstrukciójában
valamilyen módon vagy az érzéki úton szerzett benyomásaink
összevetésével dolgozó „materialista-empirista” tradíció vagy a
helyes gondolkodás követelményét érvényesítő
„idealista-racionalista” tradíció ajánlásait követjük.
Nyilvánvaló, hogy a két tradícióban a valóság és virtualitás
szférái különbözőek lesznek.
Ezúttal nyilván nem tudjuk részletesen
tárgyalni Platón és Arisztotelész nagy jelentőségű
álláspontjait, pusztán legfontosabb elveik megemlítésére
szorítkozunk. Platón két világa (a tökéletlen érzéki világ és az
ideák tökéletes világa) szemléletes formában állítja elénk az
antik virtualitás és valóság szféráit. Az érzéki valóság a
változások és változékonyság birodalma; világszerűen teljes, de
világa alacsonyabb értékű a teljesen valóságos ideák világához
viszonyítva. A világszerű „platóni virtualitás” a múlékony és
esetleges valóság, az igazi valóság tökéletlen másolata. Az
érzéki világbeli megismerés is korlátozott: ezen az úton
legfeljebb a virtualitásra vonatkozó helyes véleményeket
alakíthatunk ki, de a valóságot magát tartalmazó örök igazságok
elérhetetlenek maradnak a számunkra.
Virtualitás és valóság kérdésében
Arisztotelész legfontosabb gondolata valószínűleg a lét két jól
elkülöníthető szférájára, nevezetesen a valóság szerinti és a
lehetőség szerinti létre vonatkozó tanítása volt. A valóság
szerinti lét teljes, a lehetőség szerinti lét azonban híján van
a teljességnek (éppen megvalósulása révén teljesedne be).
Véleményünk szerint az aktualitás és potencialitás
arisztotelészi fogalmai alapvetőek a virtualitás megértésében.
Mint látni fogjuk, a virtualitást a lehetőségek adottságaként
lehet értelmezni, mégpedig úgy, hogy a lehetőségeket
„aktualitásukkal” együtt vesszük figyelembe. Nagy jelentősége
van, hogy az arisztotelészi felfogásban a lehetőség szerinti és
valóság szerinti lét világunk minden létezőjét megilleti, azaz
valóság és virtualitás „el van osztva” a létezőkben, illetve a
létezők között, és nem koncentrálódik egymástól elválasztott
külön világokba. Ilyenformán az „arisztotelészi virtualitás” a
konkrét létezők – lehetőség szerinti létén alapuló –
individuális adottsága. Arisztotelész a valóság és lehetőség
kategóriáinak alkalmazásával értelmezi a mozgást: a mozgás a
lehetőség megvalósulása. Lehetőség és valóság egymásba való
kölcsönös átmeneteivel értelmezhetjük a tényleges valóság és a
virtualitás dinamizmusát: az arisztotelészi értelemben vett
virtualitás és valóság egyaránt változékony természetű.
A virtualitás középkori változatai hasonlóak
a platóni változathoz, talán annyi eltéréssel, hogy a
tökéletesség fokozatainak hierarchiájában elrendezett
struktúrájuk komplexebb a platóni változatnál. Az egész földi
élet a virtualitás birodalmában zajlik, vagyis minden létező
valamilyen mértékben virtuális – Istent kivéve.
A tipikus premodern ontológiák tehát világok
együttlétező sokaságát vagy egy plurális világot állítanak
elénk. A valóság mindkét esetben olyan megszerkesztett
konstrukció, amelynek elemei a bizonyosság, tökéletesség,
esetlegesség, állandóság és értékesség különböző mértékével
bírnak. Premodern virtualitásnak a valóság azon elemét, részét
vagy változatát tekinthetjük, amelyik vagy nem rendelkezik a
társadalmilag adott valóságmeghatározó tényezők maximális
mértékével, vagy képes elveszíteni ezt a maximális mértéket. A
premodern virtualitás egyfajta valóság, nevezetesen a
bizonytalan, tökéletlen, esetleges vagy változékony valóság. A
premodern valóság nyitott, számos különböző világot
konstruálhatunk a valóság összetevőinek virtualizálása révén.
A modern realitás és virtualitás jellemzője,
hogy a modernitás Isten és az ő világa közötti középkori reláció
individualizált formáját tette általánossá: Isten és a világ
viszonya reprodukálódott az egyes individuumok és az ő saját
világuk esetében is. A modern individuum Isten és a középkori
hűbérurak környezetükhöz való viszonyának modelljét követve
saját világának alkotója, ura és parancsolója. A feudális
hatalmi struktúra „pluralizálódott” és „demokratizálódott”:
immár minden modern polgár számára elérhetőnek tetszett. A
modern individuum tényleges valóság feletti uralmát egy olyan
hatalom biztosíthatta, amelyik valóságos, megkérdőjelezhetetlen,
bizonyos, és hatékonyan működik.
A modernitásban a hatalmi szituáció
szerkezeti elemeit (magát az individuumot, működésben lévő
hatalmát és a hatalomgyakorlásának alávetett egyes objektumokat,
azaz a természetet, a másik individuumot, a tulajdont stb.)
tekinthetik ténylegesen valóságosnak.
A modernitás kifejlődése során vált
jelentőssé az objektív és szubjektív valóság közötti különbség.
Ennek a különbségnek a lehetősége, azaz az érzéki benyomásokat
elszenvedő ember „belső” vagy „külső” világának mint tényleges
valóságnak a deklarációja a nyugati ontológiai tradíció második
nagy szakadásához vezetett, és a modern materializmus és a
szubjektív idealizmus egymásnak ellentmondó filozófiai
rendszereiben öltött konkrét formát.
A modern korban ilyenformán egyetlen teljes
értékű valóságról beszélhetünk, ez az ember számára a „külső”
vagy „belső” világot képviseli, és a valóság objektív és
szubjektív változatait jelenti. A személyiségekbe beépített
virtuális világok a személyiség plurális és individuális
karakterének fontos forrásai. A valóság korábbi megkülönböztető
jegyei (tökéletesség, bizonyosság stb.) mellé fel kell vennünk a
hatalmat mint aktív teremtő erőt is. A modern valóság képes
létrehozni és kontrollálni magát, és önszerveződési folyamatok
során fejleszteni saját szerkezetét. A modern virtualitás
viszonyait legalaposabban talán a napjainkban oly népszerű
filozófiai szemléletmód, a fenomenológia elemzi.
A modern virtualitás az a valóság, amelyik
teremtett, amelyiknek nincs abszolút hatalma, vagy amelyik képes
elveszíteni azt, az a valóság, amely nem uralkodik, hanem amely
felett uralkodnak. A modern valóság és virtualitás
individualizált világai együtt biztosítják az individuális
létezők környezetük feletti feltétlen uralmát.
A posztmodern realitás és virtualitás
jellemzője, hogy a posztmodern ideológia a modernista ambíciók –
mindenekelőtt persze a hatalmi ambíciók – kudarcának kritikai
reflexiója. A posztmodern lényegében kétféle stratégiát ajánl.
Sokan képviselik a hatalomgyakorlás mindenféle változatairól
való lemondás stratégiáját, esetleg az önuralom lehetőségének a
fenntartása mellett. Mások szerint inkább azzal lehetne
megszabadulni a modernista hatalmi ambícióktól, ha úgy teszünk,
„mintha” a modernista célok már megvalósultak volna, s
ilyenformán már nem az általuk kijelölt célokat követve kell
élnünk. Az elsőként említett változat a hatalomgyakorlás
elutasításának, a második változat a céljaink megvalósítását
behatároló korlátok elvetésének a stratégiája. Mindazonáltal a
valóság és virtualitás kérdésében mindkét stratégia képviselői
eléggé hasonló pozíciókat foglalnak el.
A posztmodern lételmélet egy központ nélküli
ontológia. A legtöbb tradicionális ontológiai rendszerben
központi helyet biztosítanak valamiféle „tényleges” valóság
számára, s a többi, valamilyen mértékben valóságosnak tekintett
létezők szféráit ekörül a központ körül rendezik el, addig a
posztmodern gondolkodásban a „tényleges” valóság és a valóság
egyéb területei (azaz a |
|
virtualitás) közötti határvonal elmosódott,
vagy deklaráltan nem is létezik. Valóság és virtualitás
szétválaszthatatlanul szétterül az egész posztmodern
univerzumban.
Fontos a Baudrillard-féle hiperrealitás
fogalma is: a hipervalóság világában a valós és nemvalós közötti
különbség teljesen elhomályosul. A képek és jelek, a szimulációk
és szimulakrumok már nem referálnak semmire, önmagukat jelentik,
saját valóságuk van. Nem a valóság elleplezését szolgálják,
hiszen „tényleges” valóság nincs, hanem a valóság hiányának az
elleplezését, a valóság helyettesítését. A posztmodern
virtualitás maga a posztmodern realitás. Ez a helyzet úgy alakul
ki, hogy egyrészt a valóság radikálisan pluralizálódik, másrészt
a valóság és virtualitás közötti éles határ megszűnik, vagy
éppenséggel az egész világot átfogó méretűre terjeszkedik. Így
tulajdonképpen értelmét is veszíti valóság és virtualitás
megkülönböztetése, s az új konglomerátum jelölésére új fogalmat
kellene keresni, talán éppen a Baudrillard-féle hipervalóság
fogalmát. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a posztmodern
személyiség számára a valóság és virtualitás helyett inkább ezek
konstrukciójának van jelentősége.
A virtuális valóság filozófiai problémái
A virtuális valóság nagyon jól reprezentálja a virtualitással
kapcsolatba hozható és más technikák (pl. az internethasználat)
esetében is megfigyelhető összefüggéseket. A virtuális valóság
ténylegesen és kifejezetten valamiféle valóság technikai
előállítására vállalkozik, s ilyen értelemben a valóság és
virtualitás konstrukciójáról szóló gondolatmenetek gyakorlati
megerősítését vagy cáfolatát is szolgálhatja – valóságos
metafizikai laboratórium (Lauria, 1997). Elemzők sokaságát
vonzza, és így jelentős számú érdekes tanulmány segít a dolog
megértésében (Heim, 1993; Lauria, 1997; Heim, 1998; Grimshaw,
2014).
Megmutatható, hogy virtuális valóságok
konstrukciója során meghatározó szerepet játszik a jelenlét, a
világszerűség és a pluralitás (Ropolyi, 2001, 2004, 2006, 2010).
A jelenlétet úgy jellemezhetjük, „mint az
ember szubjektív tapasztalatát arról, hogy egy bizonyos helyen
vagy környezetben van, még akkor is, ha fizikailag másutt
helyezkedik el” (Witmer – Singer, 1998). A virtuális valóság
technológiája által előállított virtuális (néha szintetikusnak
mondott) környezet képes létrehozni ezt a tapasztalatot az adott
környezetbe belemerülő személyben. Matthew Lombard és Theresa
Ditton szerint: a jelenlét „a közvetlenség perceptuális
illúziója. A ‹perceptuális› kifejezés arra utal, hogy ez a
jelenség magába foglalja az ember érzékelési, kognitív és
affektív feldolgozó rendszereinek – a személy környezetében lévő
objektumok és entitások által kiváltott – folytonos (valós
idejű) válaszait. A »közvetlenség illúziója« akkor lép fel,
amikor egy személy elmulasztja a kommunikációs környezetében
lévő médium jelenlétének észlelését vagy felismerését, és úgy
válaszol, mintha a médium ott se volna” (Lombard – Ditton,
1997).
Ebben a definícióban a jelenlét pszichológiai
vonatkozásait hangsúlyozzák, de tudatában vannak a társadalmi
aspektusok jelentőségének is. A jelenlét összetett jelenségkörén
belül elkülöníthetjük a személyes és a társadalmi, a teljes és
részleges jelenlétet, és számos további változatot is.
A jelenlétet formáló belevontság és
belemerülés különböző környezetek esetében és különböző
személyek esetében eltérő lehet. Az eltérések kísérleti
meghatározása a jelenlét szignifikánsan különböző mértékeit
rendeli az egyes személyekhez és szituációkhoz (Witmer – Singer,
1998). A jelenlét mértéke egyenesen arányos a valóságosság
mértékével.
A világszerűség meghatározottsága arra utal,
hogy a jelenlét mindig más jelenlétek hatására válik jelenlétté.
Adott jelenlét feltételeinek rendszere, a jelenlét „kontextusa”
egyaránt tartalmaz a jelenlét szubjektumához kötött elemeket és
olyanokat is, amelyek inkább a jelenlét környezetéhez
kapcsolhatók. A jelenlét más jelenlétekből álló
feltételrendszere akkor hatékony, ha – legalább elvben –
kimeríthetetlenül gazdag és teljes, más szóval, ha a feltételek
összessége világot képez a jelenlét számára.
A jelenlét feltételeinek „világszerűsége” a
valóságkonstrukció alapja. Ha a jelenlét világban való lét,
akkor lehet szó a valóság konstrukciójáról. A valóság világban
való jelenlét; a valóság a jelenlét és a világ kölcsönhatásában
jön létre mint a jelenlét és a világ kölcsönös ismeretsége. A
valóság a jelenlevő világ. Egyszerűen szólva: a valóság a világ
emberi „modellje”, a jelenlét az ember „világbeli helye”.
A világszerűség részleges megvalósulása,
időlegessége, végessége, inkomplett jellege a valóság
konstrukciója helyett a virtualitás konstrukciójára vezet.
A premodern és modern virtualitás
előállításában a művészetek, a vallások, a filozófia, a politika
különféle világszerű képződményeket (műalkotásokat, másik
világokat, világképeket, saját világokat stb.) vettek igénybe
konstrukcióikhoz. Természetesen egyáltalán nem egyszerű a
világszerűség kritériumait megtalálni, és beszélni róluk. Három
tipikus megközelítés (Martin Heidegger, Henry Nelson Goodman és
Lukács György) kerül említésre a szerző írásaiban (Ropolyi,
2001, 2004, 2006, 2010).
A pluralitás feltétele arra utal, hogy a
valóság és virtualitás megkülönböztetése csak akkor lehetséges,
ha a valóságot nyitottnak gondoljuk el. Ennek a tézisnek a
magyarázatához értelmeznünk kell a valóság nyitottságát. Ezt a
feladatot a parmenidészi/zénoni/hérakleitoszi ontológiai
nézetekre figyelve oldhatjuk meg.
Megmutatható, hogy a sok létezése és a mozgás
létezése mellett való döntés a világ nyitottsága mellett való
döntés. Ez a döntés engedi be világunkba a sokféleséget
(pluralitást), és ez a döntés teszi a valóságot állhatatlanná, s
a változások megengedésével lehetővé teszi a virtualitást is.
Parmenidésznél az érzéki világot érzéki
élmények létesítik, a gondolkodás világát örökkön érvényes
eszmék töltik ki. Az érzéki tapasztalatok által konstruálható
valóság nem egységes, nem homogén, nem örök és nem változatlan.
Ez a sokféleség és változékonyság valósága, vagyis a
virtualitás. Másként mondva: ez a valóság (strukturálisan és
dinamikailag is) nyitott – azaz sokféle, egymás számára
környezetet létesítő és változó létezőből áll.
A gondolkodás által konstruált eszményi
valóság egységes, homogén, örök és változatlan. Egyetlen és örök
valóság, azaz a „tényleges” valóság. Másként mondva: ez a
valóság (strukturálisan és dinamikailag is) zárt – azaz
nincsenek különböző részei, nincsen környezete és nem változik.
Vegyük észre, hogy a „nyílt valóság” és a
„virtualitás” kifejezések használata során ugyanarról beszélünk,
de más módon. A kontextuális különbségek megvilágításához az
arisztotelészi valóság és lehetőség kategóriáit fogjuk igénybe
venni.
A nyitottság a lehetőségeivel együtt
figyelembe vett valóság, a nyitottság tehát inkább a valóság
attribútuma. A virtualitás a valóságával együtt figyelembe vett
lehetőség, a virtualitás tehát inkább a lehetőségek attribútuma.
A nyitottság nyilvánvalóan azt is jelenti,
hogy a valóságot strukturáltnak (megvalósult és meg nem valósult
lehetőségek együttesének) tekintjük, továbbá számítunk a
változásaira is, hiszen a változások – lehetőségek
megvalósulásaként – a valóság természetes attribútumai. A
lehetőségek nem valamiféle járulékos részei a nyitott
valóságnak, hanem azt teljesen átható, integráns összetevői. A
virtualitás azt is jelenti, hogy a lehetőségek valamilyen
valóság lehetőségei, abban az értelemben is, hogy adott
valósághoz tartozó, és abban az értelemben is, hogy valamilyen
valósághoz vezető lehetőségekről van szó. A virtualitáshoz ilyen
módon ugyancsak strukturált és változó valóság illeszkedik.
Nyitottság és virtualitás tehát valóság és
lehetőségek együttlétezését leíró fogalmak, különbségük
„mindössze” abban áll, hogy a valóságot tekintjük-e a
lehetőségekkel együttlétezőnek, vagy fordítva: a lehetőséget
tekintjük valóságával együttlétezőnek – és persze ugyanúgy a
létezők és a világ strukturáltságának és változékonyságának a
kifejezésére szolgáló fogalmak.
A virtualitás mint harmadik létszféra
Az ontológia történetében és a virtuális valóságok filozófiai
elemzéseiben található értelmezések nyomán a virtualitást
önálló, a két arisztotelészi létszférától világosan
megkülönböztethető, harmadik létszféraként azonosíthatjuk.
Álláspontunk sajátosságát az adja (és például Alfred North
Whitehead vagy Gilles Deleuze virtualitás felfogásaitól való
eltérését mindenekelőtt az magyarázza), hogy lényeges
komponensekként figyelembe vesszük a virtuális valóság
„metafizikai laboratóriumában” zajló tevékenységek tanulságait
is.
A virtuális létezés effajta értelmezéséhez
visszatérünk az arisztotelészi ontológiához. Arisztotelész
felfogása szerint a valóság szerinti lét és a lehetőség szerinti
lét, az aktualitás és potencialitás világosan elválik egymástól,
jól megkülönböztethető szférái a létnek – még akkor is, ha a
konkrét létezőkben egyszerre és egymást áthatva jelennek meg.
Ezzel kapcsolatos elgondolásainak fontosabb részleteit főként a
Metafizika Kilencedik (Θ) könyvében (1045b28–1052a11)
találhatjuk meg. Nagy hatású elgondolása hosszú ideig jó alapot
szolgáltatott a létezők jellegének, szerkezetének és
változásainak értelmezéséhez.
Az emberi lét újraelőállítási technikáiban az
utóbbi évtizedekben egyre határozottabban megmutatkozó
változások azonban világossá tették az arisztotelészi ontológiai
feltevések korlátait. A tradicionális technikák jól
jellemezhetők a valóság szerinti lét és a lehetőség szerinti lét
kategóriáival, de manapság a közvetlen, anyagi létre alapozott
eljárások helyett a közvetített, reprezentációs létformákkal
dolgozó technikák váltak világunkat meghatározó tényezőkké. A
(mindenekelőtt a kognitív, kommunikatív, információs és
kulturális tevékenységek során megnyilvánuló) reprezentációs
létformák esetében azonban potencialitás és aktualitás mindig
egymástól elválaszthatatlanul van jelen, sőt, a reprezentációs
létformák éppen ezzel az elválaszthatatlansággal jellemezhetők.
A reprezentációs létformák a virtuális létezés eminens hordozói.
Úgy is kifejezhetjük magunkat, hogy a virtuális lét nem
lehetőség szerinti lét és nem valóság szerinti lét, nem
potenciális lét és nem aktuális lét, hanem a lét olyan módja,
amelyik potenciális lét és aktuális lét egyszerre, vagyis
virtuális létezési mód.
Reprezentációs technikák létrehozása és
működtetése során a legalapvetőbb tevékenység jelek előállítása
és kezelése. A jel relációs létező: létesítése két létező
közötti reláció felállítását jelenti. Jelek segítségével
fogalmazható meg és osztható meg másokkal bármiféle üzenet, csak
ilyen módon hozható létre bármiféle információ és tudás,
létesülhetnek kulturális szimbólumok. Vegyük észre, hogy a jel
egyrészt egy létező (a jelölő), de olyan, mintha egyúttal valami
más is lenne, egyszerre mindkettő, hiszen egy másra (a jelölt
létezőre) utal, azt helyettesíti, a helyett áll ott. Más szóval
a jel kettős természetű: valóságosan valamiként létezik (például
egy rajzolat a papíron), és ugyanakkor lehetőség szerint is
létezik, mégpedig általában valami másként (például
beszédhangként). E szükségképpeni kettős természetből, kettős
létből, abból, hogy a jel csak akkor jel, ha egy létező
egyszerre létezik potenciálisan és aktuálisan is, az következik,
hogy a jel virtuálisan létezik, s virtuálisan létezik minden
belőle létrehozott képződmény is.
Az információ egy tipikus relációs létező:
azt láthatjuk, hogy a jel (mint forma) és a jelentés (mint
tartalom) egyaránt valamiféle létező interpretációja révén
keletkezik. Az interpretált létező formailag jel, tartalmilag
jelentés, együttlétezésük: információ. Úgy is mondhatjuk, hogy a
jel és az információ is relációként létező, vagyis az
interpretáció folyamatában előálló kapcsolatot, két létező
egymáshoz rendelését (a közöttük felállított, az interpretátor
által létesített viszonyt) jelöli. Tudományos nyelven
interpretáció helyett általában kódolást, illetve dekódolást
mondanak, s előszeretettel foglalkoznak a forma (a jelek
manipulálásának technikáira vonatkozó) összefüggéseivel,
kísérleti és elméleti elemzéseivel.
Ugyanakkor világos, hogy minden relációs létező a fenti
értelemben kettős természetű, azaz a relációs létezés virtuális
létezés (Ropolyi, 2016). Az információ, tudás, ismeret, érték,
kultúra virtuális létezők. Adekvát leírásukhoz az arisztotelészi
duális ontológia helyett egy komplikáltabb ontológiai rendszert
kell kialakítanunk, amelyben az aktualitás és potencialitás jól
azonosítható entitásai mellett számolnunk kell a szükségszerű
elválaszthatatlanságuk következményeként felismerhető harmadik
létmóddal, a virtuális léttel. Virtuális létezők népesítik be a
lét harmadik szféráját, a virtualitás szféráját. A virtualitás
szférája kontinuus: az abszolút valóságos és az abszolút
lehetséges között van kifeszítve. A virtualitás létszférája
szemléletesen úgy képzelhető el, mint egy olyan szakasz, amely
az aktualitás és potencialitás mint e szakasz két végpontja
között elterülő tartomány: a valóság és a lehetőség inkább e
végpontokkal reprezentálhatók, a virtualitás (és a nyitottság)
az e pontokat összekötő szakasszal. Virtualitás és nyitottság
úgy viszonyul egymáshoz, mint az aktualitás és potencialitás
által határolt két (balról, illetve jobbról) nyílt intervallum a
matematikában.
Az eddig mondottakból összefoglalóan az
következik, hogy a virtualitás a (nem abszolút) mértékkel
rendelkező valóság, a valóság, amelynek nem eleve adott,
abszolút jellege van, hanem alakítható és megismerhető,
viszonylagos és változó mértéke. A virtualitás a mértékkel
rendelkező valóság, a különböző mértékben valóságos létezők
birodalma. A reprezentációs létforma létezői valamennyien
virtuálisak: valóságosságuk mértéke az emberi reprezentációs
praxisok működtetése során intenzíven változik.
Vegyük észre, hogy az ontológiai rendszer
újraértelmezésének eme feladata nagyon hasonlít a véletlen
értelmezésének 17. századi feladatához. Ma lényegében ugyanaz
történik a valóság fogalmával, mint ami a 17. században a
bizonyosság fogalmával történt. Az akkori társadalmi és
kulturális változások előtérbe állították a bizonyosság és
bizonyítottság újraértelmezését, és a valószínűség fogalmának
bevezetésére serkentették a Port Royal logikusait, Gottfried
Leibniz-t, Christiaan Huygens-t és kortársaikat (Hacking, 1975).
A bizonyosság és bizonyítottság mértékének mérésére Leibniz az
abszolút bizonyosság és az abszolút „nembizonyosság”
tartományának az 1 és 0 közötti intervallumra való leképezését
javasolta. Ezzel végképp létezővé és értelmezhetővé vált a
dolgok és állítások meghatározottságára és bizonyosságára
vonatkozó évszázados duális struktúra meghaladása. Az ennek
nyomán létrejött statisztikus világkép szemléletmódja mai
világfelfogásunk nélkülözhetetlen komponense.
Hasonló fejleményekre számíthatunk a
virtualitás értelmezésének napjainkban zajló folyamatai nyomán.
A mai társadalmi, gazdasági és kulturális változások előtérbe
állítják a valóság és valóságosság újraértelmezését, és a
virtualitás fogalmának bevezetésére serkentik a virtuális
valóság filozófusait. Bizonyára hamarosan kialakulnak a
valóságosság mértékének mérésére szolgáló, széles körben
elfogadott eljárások, s a virtualitás ontológiai és
ismeretelméleti tárgyalása világfelfogásunk nélkülözhetetlen
komponensévé válik.
A statisztikai szemléletmód működésben van,
és kifejeződik a mai tudományos gyakorlatnak a kvantumfizikától,
az evolúcióelméleten át a szociológiáig terjedő széles
spektrumában. A virtualitás természetének megnyilvánulásai
meghatározóan jelen vannak a mai ember reprezentációs
praxisában, figyelembe vételük döntő fontosságú az információ, a
kommunikáció, a kultúra, a kogníció működésének és
karakterisztikumaiknak a megértésében. Ma még nehezen felmérhető
jelentősége van annak is, hogy az utóbbi harminc évben
kifejlődött egy új emberi reprezentációs közeg, az internet,
ahol a tradicionálisan elkülönülten zajló reprezentációs
praxisok egy új egységbe fonódnak össze (Ropolyi, 2006, 2012).
Az internet a késő modern ember konstrukciója, a természeti és a
társadalmi létformákat követő, azokra ráépülő emberi létforma, a
hálólét közege, a virtualitás birodalma.
Ontológiai szempontból napjainkban legalább
két koherens világkép képviselhető. A „tradicionális” felfogás
szerint csak abszolút aktuális és abszolút potenciális dolgok
léteznek. A virtualitást mértékkel rendelkező valóságnak tekintő
felfogás szerint pedig minden lét aktuális és potenciális is,
vagyis minden lét virtuális.
Kulcsszavak: virtualitás, valóság, virtuális valóság,
filozófia, nyitottság, információ, reprezentációs technikák
IRODALOM
Grimshaw, Mark (2014) (ed.): The
Oxford Handbook of Virtuality. New York: Oxford University Press
Hacking, Ian (1975): The Emergence
of Probability. A Philosophical Study of Early Ideas about
Probability, Induction and Statistical Inference, Cambridge:
Cambridge University Press
Heim, Michael (1993): The
Metaphysics of Virtual Reality. New York–Oxford: Oxford
University Press
Heim, Michael (1998): Virtual
Realism. New York–Oxford: Oxford University Press
Lauria, Rita M. (1997): Virtual
Reality: An Empirical-Metaphysical Testbed. Journal of
Computer-Mediated Communication. 3, 2, DOI: 10.1111/j.1083-6101.
1997.tb00071.x •
WEBCÍM
Lombard, Matthew – Ditton, Theresa
(1997): At the Heart of It All: The Concept of Presence. Journal
of Computer-Mediated Communication. 3, 2, DOI:
10.1111/j.1083-6101.1997.tb00072.x •
WEBCÍM
Rheingold, Howard (1991): Virtual
Reality. New York: Summit Books
Ropolyi László (2001): Virtuality
and Plurality. In: Riegler, Alexander – Peschl, Markus F. –
Edlinger, Karl et al. (eds.): Virtual Reality. Cognitive
Foundations, Technological Issues & Philosophical Implications.
Frankfurt am Main: Peter Lang, 167–187.
Ropolyi László (2004): A virtuális
valóság természetéről. In: Pléh Csaba – Kampis György – Csányi
Vilmos (szerk.): Az észleléstől a nyelvig. Budapest: Gondolat,
30–55.
Ropolyi László (2006): Az Internet
természete. Internetfilozófiai értekezés. Budapest: Typotex
Kiadó
Ropolyi László (2010): Virtualitás és valóság. Többlet. II, 1
(IV), 5–49. •
WEBCÍM
Ropolyi László (2012): Prolegomena
egy hálólételmélethez. In: Bajnok Andrea – Korpics Márta –
Milován Andrea et al. (szerk.): A kommunikatív állapot.
Diszciplináris rekonstruk-ciók. Budapest: Typotex Kiadó,
145–154. •
WEBCÍM
Ropolyi László (2016): Virtuality
and Reality – Toward a Representation Ontology. Philosophies.1,
1, 40–54. •
WEBCÍM
Witmer, Bob G. – Singer, Michael
J.(1998): Measuring Presence in Virtual Environments: A Presence
Questionnaire. Presence. 7, 3, 225–240. |
|