Pályák és képek
„Légy üdvözölve Stambul, elhaló török dicsőség egyetlen kincse,
világok büszkesége, ragyogó napkeleti bűbáj fényes hazája,
viruló rom, romladozó virány” – írta a mindössze huszonhat éves
Vészi József (1858–1940) az egykori Nemzet hasábjain 1884.
április 18-án abban a tárcájában, amelyben a trónörökös pár
tervezett utazásába vezeti be az olvasót. Amolyan „előzetes
tudósítást” – két tárcát két egymást követő napon – küldött a
lapnak Vészi, akinek választékos stílusa, eleven könnyedséggel
gördülő mondatfolyamai már ekkor megelőlegezik a tündöklő
tehetségű újságírót. Hogyan is sejthette volna, hogy az apjának
nem engedelmeskedő Rudolf trónörökös öt év múlva már halott, s
titokzatos és tragikus halála mintha előrevetítette volna a
Monarchia későbbi végzetes megpróbáltatásait?! Széchenyi Ágnes
testes kötete az újságíró-fejedelem és bizonyos értelemben
„dinasztiaalapító”, az Aradról induló self-made man, Vészi
József remek portréjával kezdődik, akit pályájának csúcsán
például Thomas Mann, Stefan Zweig és Arthur Schnitzler is
köszöntött. Másodikként a szerző Vészi egyik lányának vejét, a
szintén kiemelkedően tehetséges, a Nagyváradon Adyval együtt
újságíróskodó Bíró Lajos (1880–1948) pályáját kíséri végig a
magyarországi szerkesztőségektől a forgatókönyvírásban szerzett
világhírnévig. A szerző által is többször idézett Nagy Endre –
az Egy város regénye című kötetében – szelíd (ön-)iróniával
beszéli el, hogy a kiadó-tulajdonos megkérte, fogadna egy
fiatalembert az állomáson, aki majd 70 koronáért korrektorként
fog dolgozni a lapnál. – De miért éppen én? Ott a Bíró Lajos
vagy az Ady Endre – fortyan föl dacosan Nagy Endre, aki végül is
kimegy a pályaudvarra, hogy fogadja a Debrecenből érkező nyurga
fiatalembert, aki nem más, mint Krúdy Gyula. Bíró pályája a
váradi szerkesztőségből a Korda-fivérek közelébe vezetett, és az
egykori bravúros stiliszta, a sajtó önreflektív elemzésének
egyik úttörője a forgatókönyvírás klasszikusa lett. Vészi-rokon
a hatalmas irodalmat földolgozó, az anyagot fölényes
biztonsággal kezelő Széchenyi Ágnes kötetének harmadik, talán
legellentmondásosabb szereplője is. Horváth Zoltán (1900–1967)
feleségül vette Molnár Ferenc és Vészi Margit lányát, Molnár
Mártát, vagyis Vészi József unokáját, akit a sajtómúlt kutatói
második férje után inkább Sárközi Mártaként emlegetnek.
Széchenyi Ágnes találó jellemzése szerint Horváth Zoltán
„Nyugtalan és nyughatatlan ember volt, sokszor újrakezdett
élettel”. Elkötelezetten baloldali, még szinte gyerekemberként
kezd politizálni. Túlzásokra hajlamos természetéből fakadóan
élesen, sőt olykor talán igazságtalanul támadta a
Horthy-rendszert, majd a szociáldemokraták és a kommunisták
egyesülésekor maradéktalanul meg akart felelni Rákosiéknak.
Mindhiába, koncepciós perben elítélik, több mint hat évet tölt
börtönben. A politikával sohasem békült ki, Kádárék még élete
utolsó évtizedében is figyeltették, lehallgatták, vegzálták. A
politikus Horváthnál, úgy fest, szerencsésebb lett a kutató,
úrrá tudott lenni legfőbb bíránkon, az időn: a korántsem
hibátlan, olykor elfogult, 1961-ben megjelent Magyar
századforduló című munkája – ahogy Széchenyi Ágnes írja – „ma is
alapmunka, közkönyvtárak örökös hiánykötete”. Halála előtt három
évvel pedig közreadta kétkötetes, tudományos igényű Teleki
László-monográfiáját, amelyhez nem más gratulált melegen és
„szeretettel”, mint Illyés Gyula, noha az urbánus-népi
„választóvonal” két oldalán álltak.
A kötet egyetlen női főszereplője a már
említett Sárközi Márta (1907–1966), akit segítőkészsége,
embersége, talpraesett cselekvési ösztöne, s – egyáltalán nem
utolsósorban – íráskészsége, biztos irodalmi ízlése a körülötte
forgolódók egyenrangú társává tesz; a Válasz 1946-os
újraindítása pedig olyan tett, amelyet az irodalomtörténet és a
tágan értelmezett sajtóvilág egyaránt a legmagasabb polcra
helyez. Képzeletbeli vagy valóságos ideológiai vonalakat lépve
át, a folyóiratban megjelenik Szabó Lőrinc, Németh László és
Bibó István, de munkatárs volt az „urbánus” világból Vas István,
Sőtér István, Weöres Sándor, s írt ide például Pilinszky János
is, akitől ezt az újholdasok nem vették túl jó néven. A
főszerkesztő Illyés Gyula fokozatosan átengedi a folyóirat
összerakásának nem kevés tényleges gondját Sárközi Mártának, aki
így lép örökébe korán katolizált, 1945 márciusában Balfon
elpusztított férjének, Sárközi Györgynek, az első Válasz
főszerkesztőjének. Ha lenne olyan, hogy „emberségtörténet”,
akkor ennek egyik vitathatatlan főszereplője a szegénységet és a
nyomort humorral viselő, ha kell, almát áruló, ha kell,
műstoppolást vállaló Sárközi Márta lenne. Saját szavaival: „A
család férfi tagjai hol emigráltak, hol immigráltak, hol az volt
a baj, hogy zsidók, hol az, hogy keresztények, hol az, hogy
kitértek, hol az, hogy visszatértek. […] |
|
1943-ra már teljesen megzavarodtam magam is,
bújtattam kommunistát a hátsószobában, harmadikutast a
cselédszobában, nyilast a vécében, zsidót a padláson,
keresztényt a pincében.”
Széchenyi Ágnes kötetének ötödik főalakja
némiképpen más pályákon mozog. Sajtóhoz, irodalomhoz neki is van
bőven köze, de Kornfeld Móric (1882–1967) elsősorban mégis
bankár és üzletember. Édesapja, Kornfeld Zsigmond a nagynevű
Rotschild-ház egyik képviselőjeként, a tőzsde elnökeként
szerzett hírnevet, sokoldalúan tehetséges fia az iparbárók
pályáján haladt előre, miközben szellemi tekintélye is egyre
nagyobb lett. A Tolna megyei Iregen többezer holdas, messze
földön híres mintagazdaságot hozott létre, amiben nagy része
volt feleségének, Weiss Mariannának, Weiss Manfréd lányának. Az
iregi vendégkönyv – ahogyan a kötetben olvassuk – szinte
„leltározza” a kor szellemi, politikai elitjének jelentős
részét. Méltán jegyzi meg minden valamirevaló sajtótörténeti
kézikönyv, hogy Kornfeld Móric anyagilag is támogatta az
1938-ban Pethő Sándor főszerkesztésével megindított Magyar
Nemzetet, amelynek első hat éve máig őrzi helyét a honi
újságvilág történetének legfényesebb lapjain. A széthulló
rendszerrel elpusztult a vagyon, s a magyar modernizációban és
mecenatúrában végig eminens szerepet játszó dúsgazdag család
csak a nácikkal kötött különleges egyezménnyel kerülhette el,
hogy sok százezer zsidó származású honfitársunk szörnyű sorsára
jusson. Gyár, vagyon és birtok megsemmisülhetett, de a
gondolatok megmaradtak, s máig érvényesek, például Kornfeldnek
az az eszmefuttatása, amely megkülönbözteti a politikust az
államférfitól: ez utóbbi művész, tehát intuitív, az előző
viszont mesterember, aki igen kiváló lehet, de legjobb esetben
logikus – írja Kornfeld, s azt már csak én teszem hozzá, hogy mi
„legrosszabb eseteket” is ismerünk, sőt kontárok garmadához is
volt és van „szerencsénk”.
Széchenyi Ágnes kötetének hatodik
főszereplője, Szegi Pál (1902–1958) sem akárki, noha életében
nem jelent meg önálló kötete. Pedig pályájának egyik
legfontosabb szereplője, egy ideig barátja, Illyés bámulta
műveltségét, „Kosztolányi rábízta könyvtára katalogizálását”, az
avantgárd követőjeként Kassák Lajos köréhez tartozik, Szántó
Juditot ő mutatta be József Attilának, s franciás műveltsége
okán elemzi és értékeli irodalmunk Villon-fordításait. Széchenyi
Ágnes kötetéből még nagyon sok mindent tudunk meg Szegi
munkásságáról, például azt, hogy „lebilincselő képelemző”, aki a
Rákosi-korban a Szabad Művészet főszerkesztői székéből már
inkább ítészként s nem analitikusként értékeli a művészeket,
holott 1948-ban még „az analitikus elmélyedés okos szerénységét”
ajánlotta a kritikusoknak. Önmagával elégedetlen alkat, sok
csalódás érte, de „fogalom volt. Tekintély.”
Hat főszereplő kereste és találta meg
szerzőjét Széchenyi Ágnesben, aki Bíró Lajos pályaívét ebben a
kötetben rajzolta meg először, a többi ötről már adott közre
kötetet. Mindjárt könyve elején leszögezi, hogy központi
kategóriája a kritikai és a tudományos életrajz, ennek
megfelelően távolságtartó elemzéseket olvashatunk, a szerző és
„hőse” között a legkisebb távolság talán Sárközi Márta esetében
tapasztalható, s teljes joggal, hiszen a sokak csodálatát kivívó
asszony embersége és cselekvő bátorsága a legteljesebb erkölcsi
megbecsülést érdemli. A kritikai és tudományos jelzőhöz azonban
még egyet hozzátennék: az olvasmányost. Ennek köszönhető, hogy
az egybeszerkesztett és a jegyzetapparátusokkal újjáformált hat
monográfia jól illeszkedik egymáshoz; s ennek köszönhető az is,
hogy a hat pálya egyetlen térré rendeződik, a kivételesen
értékes, a szöveget pompásan kiegészítő, jobbára magántulajdonú
képek pedig tablóvá: a Monarchia „Gründerzeitjétől” az
összeomláson, a korántsem egynemű Horthy-korszakon, a háborús és
holokauszt-iszonyatokon át az 1945-ös reményteli újrakezdésig,
majd a Rákosi-kor rémségein, az ötvenhatos föllángoláson át a
Kádár-korig, vagyis közlemúltunkig. Ragyogó portrék pillantanak
az olvasóra, lebilincselő történetek, tragikus és felemelő
életutak zajlanak e térben, amelyek sajtó- és irodalomtörténeti,
eszme- és mentalitástörténeti folyamatokká állnak össze. S ha
egy szőrszálhasogató szerkesztő itt-ott találna is kevéske
igazítanivalót, az szemernyit sem változtat azon, hogy a magyar
művelődéstörténet tudományos földolgozását Széchenyi Ágnes olyan
munkával gazdagította, amelynek szövege és képanyaga egyaránt
megkerülhetetlen laikusnak és szakembernek, kutatónak és
egyetemistának, tudósnak és „ártatlan” olvasónak. (Széchenyi
Ágnes: Pályaképek/ Művelődéstörténeti metszetek a 20. századból.
Budapest: Corvina, 2015. 383 p.)
Martin József
professor emeritus, Eszterházy
Károly Egyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék |
|