A vita, melyet fel fogunk eleveníteni, a
hetvenes évek közepétől a nyolcvanas évek elejéig tartott.
Kezdjük a szereplőkkel, nem a személyek, hanem a megközelítések
szintjén.
A tudományfilozófia a 20. század közepén
szerveződött önálló filozófiai diszciplínává, főként az
Ausztriából és Németországból a nácizmus elől az Egyesült
Államokba emigráló logikai pozitivisták tevékenységének
hatására. Az „analitikus” jelzőt az ötvenes évektől kezdve az
európai irányzatoktól eltérő irányba fejlődő angolszász
filozófia elhatárolására használják. A „tudományfilozófia”
kontextusában némileg redundáns, mivel az intézményes
tudományfilozófia eleve angolszász vállalkozás volt, ám nem árt
jelezni, hogy nem ez az egyetlen módja a tudományra vonatkozó
filozófiai reflektálásnak.
Az analitikus tudományfilozófia
érdeklődésének fókuszában akkoriban a következő kérdések álltak.
Mi a tudomány demarkációs kritériuma, azaz hogyan lehet a
tudományt elhatárolni a nemtudományos megközelítésektől? Hogyan
fest a tudományos elméletek szerkezete? Milyen módon
kapcsolódnak a tudományos elméletek a megfigyelési-kísérleti
bázishoz? Miben különböznek a tudományos törvények a többi
általános érvényű kijelentéstől? Mi a tudományos magyarázat?
Milyen feltételeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy valamilyen
kísérleti eredmény alátámasszon, konfirmáljon egy elméletet? Mit
jelent az, hogy egy elmélet egy másikra redukálható? Az ilyen
kérdések megválaszolása együttesen választ hivatott adni arra a
kérdésre, hogy miben is áll a tudományos módszer, hogy mi az,
ami a tudományt a legeredményesebb megismerési vállalkozássá
avatja.
Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján, a lassan
szintén akadémiai diszciplínává izmosodó tudománytörténet komoly
kihívásokat vetett fel a tudományfilozófia számára. Ezeket
Thomas Kuhn neve fémjelzi, aki azzal kezdi könyvét, hogy ha a
tudományt nem a jelenlegi tankönyvekben kanonizált eredmények
alapján akarjuk megérteni, hanem részletesen megvizsgáljuk az
eredmények létrejöttének történeti folyamatát, egészen más képet
nyerünk a tudományról, mint ha a végeredményből indulunk ki.
Kuhn és társai alaposan felborzolták a kedélyeket, mert sokak
szemében úgy tűnt – joggal vagy jogtalanul, most ne firtassuk –,
hogy relativista elképzeléseket képviselnek, s hogy a tudomány
objektív fejlődése illúzió. Az, hogy a rivális paradigmák Kuhn
szerint „összemérhetetlenek”, a relativista olvasatban azt
jelenti, hogy amikor a győzedelmes paradigmákat az elődeiknél
jobbnak nevezzük, akkor nem arról van szó, hogy objektíven
jobbak, hanem hogy a történelmet a győztesek írják.
A filozófusok a történészek bizonyos
megállapításait elfogadták, de a relativista színezetű
konklúziókat elvetették, s ezzel elindult egy hosszú vita a
tudomány fejlődéséről. Ez a hetvenes évek végére kifulladt, s
eredménytelenségéből az a tanulság szűrhető le, hogy nem
alkothatunk olyan általános narratívát a tudomány történetéről,
amely egyfelől világosan lehatárolt fogalmakkal operál, és
részletes leírást nyújt a tudomány alakulásának mintázatairól,
másfelől összhangban is van azzal, amit a tudomány történetéről
tudunk
Ennek a vitának a vége felé jelenik meg az,
amit jobb szó híján empirikus tudásszociológiának fogok nevezni,
s ami alatt olyan törekvéseket értek, amilyeneket a hetvenes
években az edinburgh-i Sciences Studies Unit (Barnes, 1974;
Bloor, 1976), a Harry Collins köré csoportosuló bath-i
szociológusok (Collins, 1985), illetve Bruno Latour és Steve
Woolgar (Latour – Woolgar, 1979) képviseltek. Ez a kutatás azért
empirikus, hogy közvetlenül vizsgálják a kutatók tevékenységét:
interjúvolják őket, a nyakukba lihegnek a laboratóriumban, a
többi kutatónak szánt írásaikat olvassák. A szociológia terminus
nagyon tágan értendő: magában foglalja a nem szűken szociológiai
megközelítéseket (például az antropológiaiakat), de még a
társadalomtörténetet is.
Végezetül azért tudás- és nem
tudományszociológia, mert szemben a korábbi
tudományszociológiával, van mondanivalója a tudomány
tartalmáról. A klasszikus tudományszociológus Robert K. Merton
például olyan kérdéseket vizsgált, hogy milyen etikai normák
vezérlik a kutatást, e normák megsértései közül egyesek miért
gyakoribbak másoknál, hogy a kutatók elismertsége milyen
tényezőkön múlik, de úgy gondolta, hogy az olyan kérdések,
például, hogy az egyik tudományos elképzelés miért szorította ki
a másikat, már nem tartoznak a szociológiára. A tudománynak
megvannak a maga játékszabályai, s a kutatók ennek alapján
döntik el, hogy melyik elképzelés perspektivikusabb. Ebben a
hagyományos tudományszociológia szerint nem játszanak közre a
szociológus által vizsgálható tényezők. A szociológusok csak azt
vizsgálhatják, hogy kik, mennyien, milyen motivációkból és
milyen intézményes keretek között foglalkoznak tudománnyal.
Természetesen nem vitatták, hogy a tudomány tartalmi változásai
speciális esetekben magyarázhatók társadalmi tényezőkkel,
jelesül akkor, amikor ezek nem a tudomány játékszabályai szerint
történnek. A mendeliánus genetika például nem azért szorult
vissza a 30-as években a Szovjetunióban, mert a mendeli genetika
a tudomány standardjainak alapján megmérettetett és könnyűnek
találtatott, hanem mert a mendeliánusokat megölték vagy lágerbe
zárták. Az empirikus tudásszociológia elveti a szociológia
hatókörének ilyen korlátozását. Ezt legvilágosabban az
edinburgh-iak fogalmazták meg, akik pontosan ezért nevezték
megközelítésüket a tudásszociológia „erős” programjának. Az
általuk elfogadott szimmetriaelv kimondja, hogy a tudományban az
igazság és tévedés, a racionális és az irracionális, a siker és
a kudarc ugyanolyan módon magyarázható. Ez szakítást jelent
azzal a nem pusztán a tudományszociológiában uralkodó
elképzeléssel, hogy a tudomány sikereit és kudarcait másként
kell magyarázni, s amely szerint a siker úgymond magából a
tudomány természetéből következik – a tudomány, ha hagyják
normálisan, a saját szabályai szerint működni, akkor
eredményeket produkál –, míg „külső”, társadalmi tényezők csak a
kudarcok magyarázatában játszhatnak érdemi szerepet. (Sőt,
szakítást jelent a klasszikus mannheimi tudásszociológiával is,
mely a különféle ideológiai elképzelések társadalmi alapjait
vizsgálta, s az empirikus tudományszociológiához hasonlóan
tagadta, hogy a tudomány gondolatai, tartalmai szociológiai
módszerekkel elemezhetők volnának.)
A szereplők bemutatása után most sorra veszem
az egyes felek fő vádjait, majd megvizsgálom, hogy mennyiben
jogosak.
Az analitikus tudományfilozófusok szerint az
empirikus tudásszociológia végső soron megkérdőjelezi a tudomány
racionális mivoltát.1 Ezt
három mozzanatra alapozták: az előbb említett szimmetriaelvre,
az empirikus tudásszociológia relativizmusára, valamint arra,
ahogy a társadalmi tényezőkre hivatkozó magyarázatokat a
tudásszociológusok elképzelték.
A szimmetriaelvet azért kifogásolták, mert
osztották azt az álláspontot, hogy a tudomány sikereit
játékszabályai biztosítják. A kutatók bizonyos módszertani elvek
szerint konstruálnak és mérlegelnek elméleteket, fogadnak el és
vetnek el bizonyítékokat és magyarázatokat, választanak az
egymással rivalizáló elméletek közül, és a tudományfilozófia
pontosan e szabályok azonosítására és precíz megfogalmazására
törekedett. Ezek a szabályok olyan tényezőket említenek, mint
kísérleti adatok, logikai kapcsolatok, valószínűségek, de nem
említenek semmi olyasmit, ami társadalmi jellegű volna. Mármost,
ha a tudomány sikereit ugyanúgy társadalmi tényezőkkel kell
magyarázni, mint a kudarcait, akkor a tudományfilozófusok által
favorizált magyarázatoknak, úgy tűnik, tévesnek kell lenniük.
A tudományos módszerre hivatkozó magyarázatok
elutasítása véleményük szerint azért jelenti a tudomány
racionális mivoltának elutasítását, mert úgy gondolták, éppen a
módszertani szabályokban ölt testet a tudomány racionalitása. Ez
a racionalitás instrumentális: azért érdemes tudományt űzni,
mert a legalkalmasabb eszköz bizonyos célok elérésére. E
célokkal kapcsolatban zajlottak viták – a fő „jelöltek” között
olyanok voltak, mint az empirikus ismeretek gyarapítása, a magas
valószínűség, az igazság vagy az ahhoz való közelítés –, de
abban egyetértés volt, hogy a tudományt módszertani szabályai
teszik alkalmassá e célok elérésére. A tudásszociológiai
magyarázatok, ezzel szemben, nem adnak számot a tudomány
sikerességéről, hiszen a szimmetriaelv alapján közömbösek a
sikerre vagy kudarcra nézve. Hadd illusztráljam egy banális
példán, hogy miért. Íme, két magyarázat arra, hogy Jancsi miért
kérte meg Juliska kezét. Egy: Jancsi szerette Juliskát, és elég
jól ismerte ahhoz, hogy arra számíthasson, hogy boldog lesz
vele. Kettő: részeg volt. Az első magyarázat fényében a
leánykérés racionális: a házasság révén Jancsi jó eséllyel
biztosíthatja boldogságát. A második nem racionális: a részeg
leánykérésből éppúgy lehet boldog, mint rettenetes házasság.
A második megfontolás a tudásszociológusok
relativizmusa. A racionalizmus szerint vannak univerzális
szabályok, amelyekkel a tudásigények jogossága elbírálható. A
relativizmus (klasszikus formájában) tagadja az univerzális
szabályokat. Az, hogy egy tudásigény jogos-e, attól függ, honnan
nézzük. Mármost a tudásszociológusok közül sokan nyíltan
vállalják a „relativizmus” címkéjét, és az univerzális szabályok
létét is megkérdőjelezik. David Bloor például arról értekezik,
hogy a Közép-Afrika északi részén élő zande népcsoport logikája
különbözik a miénktől (Bloor, 1976).
A harmadik mozzanat az, hogy a
tudásszociológia erős programjának képviselői a vita idején a
releváns társadalomtényezőket az adott kutatók társadalmi
érdekeiben vélték megtalálni. Például Stephen Shapin a
tizenkilencedik század eleji edinburgh-i frenológiavitákban a
feltörekvő középosztály felső osztályok privilégiumai elleni
harcának lecsapódását látja (Shapin, 1975). Amennyiben az elme
vizsgálatához elengedhetetlenek a csak az egyetemen
megszerezhető anatómiai és elmefilozófiai ismeretek, akkor az
egyetemre nem járó osztályok nem formálhatnak igényt az elmével
kapcsolatos ismeretekre. Ha ellenben, ahogy a frenológia
tanítja, a mentális tulajdonságok megállapíthatók a koponya
formájáról, akkor – mivel a koponya formájának megállapításához
nem szükségesek egyetemi stúdiumok – az elmével kapcsolatos
tudás a középosztály számára is elérhető. Az effajta
magyarázatok (lásd még Barnes – Shapin, 1979) természetesen azt
sugallják, hogy ha a tudomány nem is pusztán ideológia – Shapin
is hangsúlyozza, hogy a vitákban szűken értelmezett tudományos
kérdésekről volt szó –, de van egy fontos ideológiai komponense.
Márpedig úgy szoktuk gondolni, ahogy az analitikus
tudományfilozófusok mindig is gondolták, hogy a tudomány
racionális mivoltának egyik aspektusa éppen az, hogy nem
ideologikus, azaz nem partikuláris társadalmi csoportok
esetleges érdekeit szolgálja, hanem a tudás gyarapításának
általános érdekét.
Most amellett szeretnék érvelni, hogy az első
két megfontolás megalapozatlan, a harmadik pedig ma már nem
tűnik olyan súlyosnak, mint akkoriban. A fenti sorrendben fogok
haladni. Ami a tudomány sikereinek magyarázatát illeti, a
tudásszociológusok kategorikusan tévesnek tartják a
tudományfilozófusok pártolta, a tudományos módszerre hivatkozó
magyarázatokat. A kifogásuk az, hogy ezek a magyarázatok nem
elég mélyek, s e kifogás Ludwig Wittgensteinnek a
szabálykövetéssel kapcsolatos álláspontján alapul. Wittgenstein
szerint a szabályok alkalmazását az új, az eddigiektől különböző
esetekre – legyen szó akár etikai, akár logikai, akár
szemantikai, akár bármilyen más szabályról – a szabályt
alkalmazó közösség gyakorlata határozza majd meg. A szabály
nyelvi megfogalmazása és eddigi alkalmazásai nem döntik el
eleve, mi a helyes alkalmazás az új típusú esetben. Íme egy
példa. Az euklideszi geometriában két egyenes akkor és csak
akkor nem metszi egymást, ha a köztük lévő távolság állandó, míg
a nemeuklideszi geometriában a két tulajdonság elválik
egymástól. Akkor most milyen egyenesekre helyes a „párhuzamos”
szót alkalmazni: a nem metszőkre vagy az egyenlő távolságot
tartókra? A wittgensteiniánus álláspont szerint a „párhuzamos”
szó korábbi használata nem dönti el a kérdést. Hogy melyik
válasz lesz a helyes, egyedül azon múlik, hogy a releváns
közösség – a matematikusok közössége – hogyan dönt. Vagyis a
szabályra hivatkozó magyarázat mögött ott rejlik a közössége
döntése, amely viszont szociológiai magyarázatot kíván.
Ami a relativizmust illeti, azzal érdemes
kezdeni, hogy a tudásszociológusok nem azt a fajta relativizmust
képviselik, amelyek szerint nincs univerzális szempontrendszer a
tudásigények elbírálására, mert ami az egyik nézőpontból igaz,
az a másikból hamis, semleges, objektív vagy univerzális
nézőpont pedig nem létezik. Relativizmuson azt értik, hogy az
igaz és a hamis nézetek elfogadása egyformán magyarázatra
szorul. Egy igaz nézet elfogadása nem magyarázható pusztán
azáltal, hogy igaz. A valóság önmagában nem determinálja, hogy
róla alkotott nézeteink megfeleljenek neki. Annak, hogy egy
nézetet elfogadunk, egyéb okai is vannak. Ez a fajta
relativizmus tehát nem a tudásigények jogos vagy jogtalan
voltára, hanem magyarázandó mivoltukra vonatkozik. Szerepe
elsősorban módszertani jellegű: ha az igaz hitek elfogadását
természetesnek tekintjük, és nem vizsgáljuk, esetleg fontos
belátásoktól foszthatjuk meg magunkat.
De hogyan is viszonyulnak a
tudásszociológusok az univerzális értékelési
szempontrendszerhez? Tekintsük Bloor példáját. A zandék élete a
boszorkányság körül forog. A boszorkányságról úgy tartják, hogy
öröklődik, és posztmortem vizsgálattal megállapítható, hogy
valakinek a testében jelen volt a boszorkányságért felelős
anyag. Ha tehát egy törzs egyik ősénél a posztmortem vizsgálat
boszorkányt jelzett, abból mi azonnal levonjuk a következtetést,
hogy az egész törzs boszorkány. Amikor a zandékat vizsgáló
antropológus felhívta erre a zandék figyelmét, azok megértették
aggályait, de kitartottak amellett, hogy egy egész törzs nem
lehet boszorkány. Vannak, magyarázták, úgynevezett „hideg”
boszorkányok, akik hordozzák |
|
ugyan a boszorkányanyagot, de semmi olyasmit
nem tesznek, amit a boszorkányok szoktak, tehát gyakorlatilag
nem is boszorkányok. De miért is mutatja a példa, hogy a
zandéknak más a logikájuk? A hideg és valódi boszorkányok
megkülönböztetése révén a zandék teljes mértékben tiszteletben
tartják a logika szabályait. Bloor kommentárja az, hogy a zandék
pszichológiailag hasonlók hozzánk, azaz természetes
következtetési hajlamaik egyeznek a miénkkel, társadalmi
intézményeik azonban különböznek. Amennyiben a logikát az
intézményesült gondolkodási módokhoz kapcsoljuk, akkor azt kell
mondanunk, hogy logikájuk különbözik a miénktől (Bloor, 1976,
145.). Csakhogy a racionalista, aki a logika szabályok
univerzalitását vallja, logika alatt nem konkrét témákhoz
kapcsolódó intézményes következtetési gyakorlatokat ért, hanem
olyan általános szabályokat, amelyeket bármilyen téma kapcsán be
kell tartani. Az a logika, amelyről a tudományfilozófusok
beszélnek, és amelyről Bloor beszél, nem ugyanazon az
absztrakciós szinten helyezkedik el. Ez a belátás
általánosítható: amikor a tudásszociológusok tagadják az
univerzális szabályokat, szabályon nem absztrakt,
tartalomfüggetlen szabályokat értenek, hanem ezek alkalmazását
valamilyen konkrét kontextusban.
Szemben az előző kettővel, a harmadik
megfontolás jogos: a tudományos elképzeléseket a kutatók tágabb
társadalmi érdekeivel összefüggésbe hozni, s ily módon
ideologikusság gyanújába keverni, valóban a tudomány racionális
mivoltának kétségbe vonása. Ugyanakkor az érdekmodell soha nem
tartozott az empirikus tudásszociológia alapvető
elkötelezettségei közé. Csupán az edinburgh-i csoport
alkalmazta, az is csak pár évig. Tíz évvel később Shapin Simon
Shafferrel írt közös könyvében (Shapin – Shaffer, 1985), amely
azóta is a szociologizáló tudománytörténet-írás klasszikusának
számít, már nyoma sincs.
Arra jutottunk tehát, hogy az analitikus
tudományfilozófusok vádjaiban, miszerint az empirikus
tudásszociológusok megkérdőjelezik a tudomány racionális voltát,
kevés igazság van. Most nézzük a másik irányból: hogyan
vélekednek a tudásszociológusok az analitikus
tudományfilozófiáról? A vita során a tudásszociológusok nem az
analitikus tudományfilozófia ellen, hanem saját megközelítésük
legitimitása mellett érveltek. Ugyanakkor írásaikból az derül
ki, hogy az analitikus tudományfilozófiát lényegében meghaladott
vállalkozásnak tekintik (Bloor, 1983; Fuller, 1993), amely, ha
szofisztikált formában is, de a tudománnyal kapcsolatos naiv
álláspontot képviselte. Aztán – narratívájuk szerint – jött
Thomas Kuhn, és megnyílt a tér egy új és izgalmas vállalkozás
előtt. Az analitikus tudományfilozófia ilyen értékelése mellett
azonban nem nagyon találunk érveket. Való igaz, hogy a vitában
megfogalmazott defenzív érvek átfogalmazhatók a
tudományfilozófia elleni támadó érvekké, de ebben a formában nem
lesznek különösképpen erősek. Lássunk kettőt.
Az egyik szerint – nevezzük antiteleologikus
érvnek –, az az elgondolás, hogy az igaz vélekedéseket igaz
mivoltuk tökéletesen megmagyarázza, és csak a tévedés igényel
külön magyarázatot, teleologikus jellegű. Az ilyen magyarázat
feltételezi, hogy az elmének természetes hajlama van az igazság
fellelésére, így a gondolkodás folyamatát annak végeredményével
magyarázza. A modern tudomány azonban kiküszöbölte a
teleologikus magyarázatokat, így ha hűek akarunk maradni hozzá,
az igaz hitek esetében is oksági magyarázatokat kell
követelnünk. Csakhogy az igaz mivolton alapuló magyarázat nem
teleologikus, hanem általános mintázaton alapul, mint amikor
arra a kérdésre, hogy miért kelt ma Géza reggel 6-kor, azt a
választ kapjuk, hogy minden reggel 6-kor kel. Az ilyen általános
mintázatokra természetesen adható oksági magyarázat (Géza 8-ra
jár dolgozni, a munkahelyéig fél óra az út, stb.). Az analitikus
tudományfilozófus sem tagadja, hogy az igaz hitnek is vannak
okai, csak éppen ezeket az okokat nem tekinti különösen
érdekesnek. Ha egy kutató igazat hisz, annak tipikusan az az
oka, hogy a megfelelő adatok alapján és helyesen okoskodik.
Adható oksági magyarázat arról, hogy miért álltak rendelkezésre
megfelelő adatok (ti. miért mérte le ez, ezt és ezt), és hogy az
illető miért okoskodott helyesen (magas IQ, jó képzés), de hát
ez utóbbiak legfeljebb a tudománytörténészek vagy pszichológusok
számára lennének érdekesek. Ezért a teleologikus gondolkodás
vádja nem áll.
A másik az elméletek empirikus bizonyítékok
általi aluldetermináltságának tézisén alapul, amely azt mondja
ki, hogy empirikus bizonyítékok bármilyen tág halmaza elvben
számtalan különböző elméletet alátámaszt. Így felmerül a kérdés,
hogy a kutatók miért éppen ezt az elméletet alkotják meg, nem
pedig a lehetséges alternatívák valamelyikét. Erre a
bizonyítékok nem adnak választ, így más típusú magyarázatra van
szükség, s a tudásszociológusok szerint ilyen lehet a
szociológiai magyarázat. Ha ez jó érv is amellett, hogy
fontolóra vegyük a szociológiai magyarázat lehetőségét, az
analitikus tudományfilozófiát csak akkor cáfolná, ha az tagadná
az aluldetermináltsági tézist, vagy a szociológiai magyarázat
elvi lehetőségét. De nem tagadja.
A végeredmény tehát az, hogy az analitikus
tudományfilozófiának és az empirikus tudásszociológiának
kölcsönösen lesújtó véleménye van a másikról, miközben e
vélemények nem alapulnak erős érveken. A kölcsönösen lesújtó
vélemények hátterében, úgy gondolom, az áll, hogy a két
vállalkozásnak egészen mások a célkitűzései, s mivel a saját
célkitűzéseiket kérik számon a másikon, azt, nem meglepő módon,
elhibázottnak tartják.
Az analitikus tudományfilozófia, amikor a
tudomány megértésére törekszik, a tudomány teljesítményének
titkát igyekszik megfejteni: mit tekintsük a tudomány céljának,
és melyek azok a módszerek, amelyek révén jellegzetesen eléri
azt. A paradigmatikus esetek, amelyeket vizsgál, a sikerek:
amikor a hipotézis igazolás nyer, amikor az elmélet magyarázatot
nyújt, amikor a korábbi álláspontot jobbra cseréljük. Azokra a
mozzanatokra vadászik, amelyekben a konkrét esetek siker mivolta
áll. Mitől magyarázat ez? Mitől igazolás ez? És így tovább. A
válaszokat magas absztrakciós szinten fogalmazza meg. Hiszen
gondoljunk bele: a Michelson–Morley-kísérlet a
relativitáselmélet mellett szóló bizonyíték, a
Galápagos-szigeteken élő pintyek csőrének formája a darwini
evolúciós elmélet melletti bizonyíték, és ugyan mi köze a
Michelson–Morley-kísérletnek a pintyekhez? A közös vonások
megragadásához számtalan különbségtől kell elvonatkoztatni, így
a megfogalmazás igen formális lesz: konkrét tartalmi mozzanatok
helyett közelebbről nem specifikált elméletek, adatok, valamint
logikai és valószínűségi viszonyok szerepelnek csak benne.
Szintén a tudományfilozófia céljai alapján
érthető meg, hogy a miért távoli és utólagos perspektívából
szemléli a fejleményeket. Az, hogy melyek az igazolás,
magyarázat, előrelépés stb. ismérvei, csak ilyen perspektívából
ismerhető fel. Vegyünk egy olyan kutatót, aki eredménytelenül
vizsgálódik, és egy olyat, aki jelentős eredményt ér el. Ha
közelről nézzük, ugyanazt csinálják: ügyködnek a
laboratóriumban, a számítógép előtt, kollégákkal csevegnek,
e-maileznek, cikkeket olvasnak és írnak stb. Ahhoz, hogy
meglássuk a különbséget, a végeredményre – az elkészült
publikációra – és annak recepciójára kell figyelnünk. Maga a
kutatási folyamat érdektelen.
Amikor az analitikus tudományfilozófus egy
konkrét esetet (jellegzetesen egy tudománytörténeti epizódot,
melynek értékeléséről konszenzus van – megmagyaráz, akkor nem
arra a kérdésre válaszol, hogy miért éppen ez történt, s nem
valami más, hanem arra, hogy miért értékeljük az adott epizódot
igazolásnak, cáfolatnak, előrelépésnek stb. Más szóval, nem az
események okait keresi, hanem az események szokásos
kategorizálásának vagy értékelésének az alapját. (Profán
példával: nem az érdekli, hogy pontosan az események milyen
sorozata vezetett ahhoz, hogy Kovács pénze Szabóhoz vándorolt,
hanem hogy milyen mozzanatok miatt minősül ez lopásnak.)
Ennek a lényegében normatív beállítódásnak az
alapján érthető meg, hogy az analitikus tudományfilozófia
idegenkedik a szimmetria elvétől. Abból indul ki, hogy a
tudomány jellegzetesen eredményes. Amikor tehát eredményes,
abban nincs semmi meglepő, és nem is igényel magyarázatot. Ha
éppen nem eredményes, akkor ez nyilván valamilyen külső
behatásra vezethető vissza. Ez az, amiért a szociológiai
magyarázatokat a kudarcra tartogatja. Úgy jár el, mint a
pedagógus, aki csak akkor hívatja be a szülőt, ha a gyermek
teljesítménye romlik. A négyes-ötös diák egyszeriben
kettes-hármas dolgozatokat kezd írni: valaminek meg kellett
változnia! Ez persze nem jelenti azt, hogy a tudományfilozófia
tagadná azt, hogy a tudomány sikerének lennének okai, hogy a
„miért ez történt” kérdésekre létezne válasz, csak éppen ez a
kérdés nem foglalkoztatja.
Az analitikus tudományfilozófia filozófia,
nem pedig tudomány: egyetlen tudományos diszciplína sem
vizsgálja úgy a tárgyát, ahogy az analitikus tudományfilozófia a
tudományt. Az empirikus tudásszociológia, ezzel szemben,
tudományos vállalkozás, amellett a társadalomtudományról nem
gondolja azt, hogy lényegileg különbözne a természettudománytól.
Figyelmét ezért nem az eleve sikeresnek tekintett epizódokra
irányítja; a siker és kudarc egyformán érdekli. Amikor pedig meg
akar érteni egy epizódot, nem arra kíváncsi, minél fogva
tekinthető ez sikeresnek, hanem hogy miért pontosan ez történt
(milyen körülmények játszottak közre abban, hogy Kovács pénze
Szabóhoz került, és lépések milyen sorozata vezetett oda). Mivel
az események okai érdeklik, nem indulhat ki abból a feltevésből,
hogy az utólag sikernek vagy kudarcnak minősített epizódokat
jellegzetesen más tényezők okozzák. Ezért a szimmetriaelvet
teljesen természetesnek tekinti. Kissé sántító hasonlattal, ha a
tudományfilozófus olyan, mint az etikus, aki az erkölcsileg
helyes cselekedetek kritériumait keresi, akkor a
tudásszociológus olyan, mint a pszichológus, aki azt vizsgálja,
hogy az emberek miért cselekszenek úgy, ahogy cselekszenek. Az
etikus mondhat olyasmit, hogy az erkölcsileg helyes cselekedetek
erkölcsileg helyes volta nem szorul oksági magyarázatra, a
helytelen cselekedeteket pedig jellegzetesen olyan motivációk
okozzák, mint az önzés vagy a rosszindulat. A pszichológusnak az
erkölcsileg helyes cselekedetek okait is vizsgálnia kell, s nem
indulhat ki abból a feltevésből, hogy a helyes és helytelen
cselekedetek szisztematikusan más motivációkból fakadnak.
Szintén az oksági összefüggések iránti érdeklődés magyarázza,
hogy a tudásszociológus miért vizsgálódik más perspektívából,
mint a tudományfilozófus. Valamilyen eseményt az akkor és ott
jelen lévő tényezők okoznak, nem pedig távoli és utólagos
körülmények.
Mindezek érthetővé teszik, hogy a
tudásszociológusok miért tartják szinte perverz, teleologikus
megközelítésnek a tudományfilozófiát. A tudományfilozófia, ha
tudományos megközelítésnek tekintjük, valóban perverz. És ennek
a fordítottja is igaz: a tudásszociológia a tudomány
teljesítményének mibenlétéről semmit nem tud mondani. A vádak
tehát végső soron azon alapulnak, hogy a két megközelítés
félreérti egymást. A tudásszociológia oksági magyarázatként
értelmezi a kiválóság kritériumainak feltárását, a
tudományfilozófia pedig a teljesítmény tagadásának véli a
teljesítmény iránti közömbösségét.
Mindebből csak annyi következik, hogy a két
megközelítés elvben elfér egymás mellett; nem ugyanazokra a
kérdésekre adnak rivális válaszokat, hanem más kérdéseket
vizsgálnak.2 Ugyanebből
az okból azonban nem is igen lehetséges köztük együttműködés. A
vita során azonban ez nem nagyon tisztázódott. A kommunikáció a
két megközelítés között megszűnt, s mindkét fél nagyjából azt
gondolja a másikról, mint a vita idején.
A tanulmány elkészítését az OTKA K 109638. számú pályázata
támogatta.
Kulcsszavak: tudományfilozófia, tudásszociológia,
relativizmus, racionalizmus, a tudásszociológia erős programja,
analitikus filozófia
IRODALOM
Barnes, Barry (1974): Scientific
Knowledge and Sociological Theory. London–Boston: Routledge and
Kegan Paul
Barnes, Barry – Bloor, David (1998):
Relativizmus, racionalizmus és tudásszociológia. (ford. Forrai
Gábor) In: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Budapest:
Osiris–Láthatatlan Kollégium, 189–207.
Barnes, Barry – Shapin, Steven
(eds.) (1979): Natural Order: Historical Studies of Scientific
Culture. Beverly Hills–London, Sage
Bloor, David (1976): Knowledge and
Social Imagery. Chicago: University of Chicago Press
Bloor, David (1983): Wittgenstein: A
Social Theory of Knowledge. New York: Columbia–MacMillan,
Collins, Harry M. (1985): Changing
Order: Replication and Induction in Scientific Practice.
London–Beverly Hills: Sage
Fuller, Steve (1993): Philosophy of
Science and Its Discontents. New York–London: Guilford
Latour, Bruno – Woolgar, Steve
(1979): Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts.
Beverly Hills: Sage Publications
Laudan, Larry (1984): The
Pseudo-science of Science? In: Brown, James Robert (ed.):
Scientific Rationality: The Sociological Turn. Dordrecht:
Springer, 41–73.
Shapin, Stephen (1975):
Phrenological Knowledge and the Social Structure of Early
Nineteenth-century Edinburgh. Annals of Science. 32, 8, 219–243.
Shapin, Stephen – Schaffer, Simon
(1985): Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the
Experimental Life. Princeton: Princeton University Press
LÁBJEGYZETEK
1 Természetesen az
analitikus tudományfilozófusok nem voltak egységesek. A
radikális kritikusok (például Larry Laudan [1984]) mellett
voltak megengedőbbek, és akadt kimondott szimpatizáns is.
<
2 Amiből egy
tudásszociológus vélhetően arra következtetne, hogy vitájuknak
végső soron nem elméleti okai vannak.
< |
|