2011-ben észrevétlenül, csendben negyvenéves
lett a magyar politikaiszocializáció-kutatás. Nem pukkantak
pezsgősdugók, senki nem tudta, hogy jeles évforduló van. Az idén
szeptemberben már negyvenöt éve volt annak, hogy megjelent S.
Molnár Edit A politikai szocializáció néhány sajátosságának
jelentkezése iskoláskorba lépő gyermekeknél. Egy vizsgálat
módszertani lehetőségei című írása a Tömegkommunikációs
Kutatóközpont (közkeletűen: TK) Tanulmányok című sorozatának
1971/9. számában, de most sem történt semmi. Nem csodálkozhatunk
ezen, hiszen S. Molnár Editnek ezt az írását egyedül Szabó
Ildikó igyekezett nagy tisztességgel megtartani a tudományos
emlékezetben azzal, hogy minden irodalomjegyzékében, amelynek
egy picike történeti vonatkozása is volt, feltétlenül
szerepeltette. Ám a hetvenes években nem követte a publikációt
sem a téma, sem a javasolt módszer folytatása, bár a TK
kutatásaiban – a TK-sokkal folytatott kutatási beszélgetésekről
megmaradt személyes emlékeim szerint – továbbra is jelen voltak
a politikai szocializáció iránti érdeklődés elemei.
De nemcsak S. Molnár Edit írásának
jelentősége, magának a TK-nak a története sem kapta még meg a
magyar szociológiatörténet-írástól azt az érdeklődést, amit
méltán megérdemel. A MSZMP KB. Társadalomtudományi Intézete
mellett, mely a szociológia és a politikatudomány egyik bölcsője
volt Magyarországon – s amelyről szintén csak Gombár Csaba
emlékezett meg értőn egy interjúban (Marelyn Kiss, 2012) –, a TK
a közvélemény-kutatást honosította meg magas tudományos szinten
és földrajzi környezetünkben egyedülállóan. Ahogyan kutatási
folytatása nem volt S. Molnár Edit írásának, a szórványos
szocializációs szempontok még inkább kiestek a tudománytörténeti
emlékezet rostáján (Lásd például Kulcsár et al., 1972).
Még kevésbé van feldolgozva az akkor is
kisebb jelentőségűnek tartott, de jelentős kutatókat útnak
indító intézmények – például az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat (ILV)
– története. Pedig ez az intézmény foglalkozott leginkább
ifjúsági témákkal, amelyek jelentős része természetesen a kor
„agitprop” céljaihoz kapcsolódott (Lásd például Bognár, 1974;
Horváth–Sik, 1977; Szabó, 1977), amelyek természetesen a
szocializáció direkt módját preferálták.
Ha csak a közreadott művek címét és évszámát
nézzük, akkor is láthatjuk, hogy már a hetvenes években is
változik a politikai légkör és a tudományos légkör is.1
A fiatal kutatók, akik az említett intézmények
munkatársaiként a pártvezetés eredeti kívánságában kötelező
penzumként megírták a „hangulatjelentéseket” egyes intézkedések
fogadtatásáról, hogy tudományosan igazolják az ideológiai
téziseket, egyre inkább a tudományosságra tették hangsúlyt, és
valóban kíváncsiak voltak arra, hogy hogyan is működik a magyar
társadalom.2 Ezek
többnyire nem igazi politikaiszocializáció-kutatások, hanem a
fiatalok körében végzett politikai szociológiai kutatások.
Közben szerzett módszertani ismereteiket a kutatók szintén
továbbadták egymásnak és az érdeklődőknek. A TK és az ILV
kiadványai vegyesen közölték a kutatási eredményeket és a közben
megszerzett módszertani ismereteket.
Magyarországon a politikai szocializáció
kutatásának minden évtizedben más sajátosságai vannak. A
hetvenes években az jellemzi, hogy bár korán megjelenik,
valójában nincs. Az első cikk címében S. Molnár Edit ugyan
minden bizonytalanság nélkül nevén nevezi – mintha ez mifelénk a
legtermészetesebb dolog volna. Bár korlátozott számú intézményt
kellene áttekintenünk, hogy intézményesülését vizsgálhassuk,
tárgyunk, a politikai szocializáció kutatása nem jelenik meg
többet ebben az évtizedben, legföljebb más kutatások
mellékszempontjaként.
A nyolcvanas évek két szempontból is
különböznek a hetvenesektől. Egyrészt eltűnnek a direkt
„agitprop” szempontok, másrészt egyre inkább a „Társtud” – a
MSZMP KB Társadalomtudományi Intézete – lesz a téma gazdája. Már
a nyolcvanas évek első felében megjelennek olyan publikációk,
amelyek tényleg a politikai szocializációval foglalkoznak, a
szocializáció szinte divattéma lett. Ehhez az oktatásszociológia
jelentős térhódítása is hozzájárult. A kutatók elkezdenek
megismerkedni a külföldi – elsősorban francia és amerikai –
szakirodalommal. Csepeli György és Szabó Ildikó a TK égisze
alatt a nemzettudat alakulását kezdte vizsgálni (Szabó –
Csepeli, 1982, 1984). A Társtud egyre nagyobb figyelmet
fordított a témára, 1985-ben már kérdőíves vizsgálat
eredményéről számolt be Csatáry Ildikó.3
Kezdetben persze az ifjúsági szervezet hatását kutatták
(például Stumpf, 1985). 1985-ben Stumpf István készített ebből
összefoglalást, általánosabb szempontot követtek Kéri László
írásai (Kéri, 1985), majd az évtized második felében a politikai
szocializáció maga lett egy kutatócsoport témája. A csoport
tagjai Boros László, Csatáry Ildikó, Dögei Ilona, Kéri László,
Stumpf István és Tót Éva voltak. Az intézet beszerezte a
külföldi szakirodalmat, és azt fel is dolgozták. Csepeli
továbbra is rendszeresen publikált a nemzeti identitás
kutatásának témájában.
Ezek a fejlemények jelzik, hogy a politikai szocializáció
kutatása a nyolcvanas években bevetté vált, és elkezdett
intézményesülni.4
Ezt a folyamatot bizonyos értelemben
megszakította a rendszerváltás. Az intézményesülés értelmében
mindenképpen, hiszen az intézményrendszer átalakult. A területen
működő kutatók azonban aktívan reagáltak: egyrészt most már
teljesen nyílt megfogalmazásokban publikálták az előző
társadalmi rendszerben folyt politikai szocializációról alkotott
képüket – például Szabó Ildikó Az ember államosítása címmel
(Szabó, 1991) – és több gyűjteményes kötetben is próbáltak
reagálni a változásokra (Csepeli et al., 1992; Gazsó – Stumpf,
1995).
Az első, zavaros időszakban lépett be egy új
szereplő a politikai szocializáció kutatásába: az ELTE
Szociológiai Intézete – szó szerint a semmiből. A kutatás
egyszerű hallgatói gyakorlat formájában folyt, és senki sem
gondolta, hogy tartósan a terület kutatásának egyik érdekes
színfoltja lesz. A kialakuló kutatássorozat vezetője, Csákó
Mihály feltehetően a MSZMP KB politikai szocializáció kutatói
között ismerkedett volna meg e terület problematikájával, ha
1980-ban politikai okokból meg nem válik tőle az intézet. Így
azonban a rendszerváltás légkörében az egyetemre visszakerülvén
hallgatóinak kérésére kezdte a fiatal serdülők politikához való
viszonyának alakulását vizsgálni 1989-ben. Először három
általános iskolai osztályban végeztek kérdőíves felvételt, majd
négy év múlva, a következő választási évben már hat hetedik
osztályra növelték a mintát – olyan iskolákból, amelyek
„elegendően különböznek egymástól”.5
1994-ben Csákó a kérdőív frissítésébe meghívta Szabó
Ildikót, aki később több kutatási hullámban aktívabban is részt
vett, és haláláig tartó intenzív kutatói kapcsolatot ápolt
Csákóval. Mivel a szervezeti bázis mindig a hallgatói szakmai
gyakorlat volt, már 1998-ban ki lehetett terjeszteni a kutatást
más egyetemi városokra (Debrecen, Győr), az ELTE-n fokozatot
szerző Murányi István és az 1994-es kutatásban még hallgatóként
részt vevő, de 1998-ra már az MTA Regionális Kutató Intézetének
nyugat-magyarországi részlegénél dolgozó Nárai Márta révén. A
vidéki bővítéseket nem sikerült állandósítani, bár egyes külön
kutatásokban sikerült szélesebb összefogást létrehozni (például
az Iskola és társadalom 2005 és 2008 kutatásokban öt, illetve
hat intézmény kutatóit), amelyekben már szintén megjelentek az
időközben kutatóvá érett generáció tagjai, mint például Bognár
Adrienn Pécsett. A hetedikesek kutatására irányuló fővárosi
kutatássorozat hat felvételt ért meg, és a kilencvenes évek
közepétől 2010-ig szigorúan ugyan nem összehasonlítható, de így
is egyedülálló forrásnak számító adatbázist hozott létre. Ezek
átfogó feldolgozását Csákó mindmáig halogatja, de lényegében
minden fontos aspektusáról jelentek meg elemzések – az idő
előrehaladtával egyre gazdagabb anyagon.
A kilencvenes évek közepétől 2010-ig tartó
időszak történetei az igazi felkészültséggel kezdetben nem
rendelkező ELTE-t integráló erővé avatták. Ennek szimbolikus
csúcsa az a szakmai vita lehet, amelyben a családi szocializáció
kutatására alakult négyfős csapat – Csákó Mihály, Murányi
István, Sik Domonkos és Szabó Ildikó – a kérdőív alapos
bírálatára Angelusz Róbertet, Bognár Adriennt, Csepeli Györgyöt,
Domokos Tamást, Erős Ferencet, Gombár Csabát, Heller Máriát,
Kriza Borbálát, Marián Bélát, Somlai Pétert és Szelényi Zsuzsát
tudta meghívni, igazi közös szellemi vállalkozásként.
A rendszerváltás utáni évtizedeket újabb és
újabb fiatal kutatógenerációk belépése jellemzi a politikai
szocializáció kutatásába. A kilencvenes években már említettem
Murányit és Nárait, a következő évtizedben Bognárt, de
megjelenik Szabó Andrea és Bauer Béla, akik elsősorban az
ifjúságkutatás oldaláról közelítenek témánkhoz. Jellemző, hogy
az ifjúságkutatásnak folyamatosan van – bár mindig
veszélyeztetett és változó – intézményi bázisa, a politikai
szocializáció kutatásának bázisa az, hogy a kiadványokban mindig
kap egy fejezetet.
Az egyik legjelentősebb műhely, amely fiatal
szociológusokat nevel, akiknek egy része
politikaiszocializáció-kutató lesz, Szabó Ildikó műhelye a
Debreceni Egyetemen, amely a Campus-kutatás jóvoltából jöhetett
létre. A kutatási projekt nem volt tisztán politikai
szocializációs irányú, inkább egy szélesen értelmezett
életmódkutatásnak lehet felfogni, ami jól mutatja, hogy még
Szabó Ildikó kutatói besorolása sem teljesen makulátlan. Szabó
Ildikó egyébként ebben a projektben nemcsak jelentős kutatónak,
hanem jó szervezőnek is bizonyult, aki a hallgatók, majd
doktoranduszok vezetésével sikerre vitte a kutatást, és egyúttal
pályára állított egy csapat fiatalt, akik közül Bocsi Veronikát,
Sőrés Anettet, Pataki Gyöngyvért mindenképpen számon kell
tartani a politikai szocializáció kutatói között is. Velük
nagyjából egy időben válik kutatóvá Sik Domonkos, aki 2004-ben
még Csákó hallgatói gyakorlatán vesz részt, de a 2010 utáni,
főleg a családi szocializáció kutatása utáni években jelentőssé
válik saját munkája: doktori védésén túl számos kötetet jelentet
meg. A Corvinuson védi meg disszertációját Oross Dániel, aki a
legfiatalabb kutatónemzedékhez tartozik. Ez már a 2010-es
évtized nemzedéke.
A hazai politikai kutatás történetét nemcsak
azért nem tudom megírni, mert nem vagyok tudománytörténész, és
többet támaszkodom az emlékeimre, mint a forrásokra, hanem azért
sem, mert Magyarországon ennek a területnek nincsenek egyértelmű
határai sem elméletileg, sem a kutatási gyakorlatban. Viszonylag
ritkán indul kutatás kifejezetten a politikai szocializáció
valamely aspektusáról, elmosódnak a határok az |
|
ifjúságkutatás, az oktatásszociológia, a
családszociológia, a politológia felé. Ennek egyik oka bizonyára
az, hogy a politikai szocializációs kutatásoknak nincs sajátos
megrendelőjük, gyakrabban kutatói érdeklődésből születnek, mint
társadalmi megrendelésből, s ennek következtében a kutatók sem
élnek meg egymagában e terület kutatásából. Az IPSA RCPSE6
keretében, amellyel a nyolcvanas évek magyar kutatói –
például Csepeli, Stumpf – már megismerkedtek, sőt Daniel R.
Germannal, a kutatási bizottság akkori elnökével közösen
szerkesztettek kötetet is, s akikkel ugyanígy megismerkedett a
következő évtizedben Csákó, Szabó I., majd jóval később Sik is,
itt csupa olyan kutatóval találkoztak, akik kizárólag politikai
szocializációs témákat kutattak, mégpedig függetlenül attól,
hogy a tengeren túl vagy Nyugat-Európában – Norvégiában,
Hollandiában vagy Németországban – működtek. Magyarországon
azonban egyetlen olyan kutató élt, akit ebben a szigorú
értelemben politikaiszocializáció-kutatónak nevezhetünk: Szabó
Ildikó. Ő teljes munkásságát ezen a területen fejtette ki,
kizárólag a politikai szocializációt kutatta, és csak erről
publikált.7 Egy fokkal
kevésbé szigorú meghatározás esetén
politikaiszocializáció-kutatónak tarthatjuk Csepeli Györgyöt,
bár ő nagyon sokféle témához hozzányúlt már eddigi életében, de
a politikai szocializáció témái folyamatosan jelen vannak
munkásságában. Végignézve publikációinak listáját azt látjuk,
hogy nincs olyan év, amelyben ne szerepelne legalább egy – de
inkább több – politikai szocializációs cím. Épp ellenkező a
helyzet Csákó Mihállyal, aki 1989-től folyamatosan végez
politikai szocializációs kutatásokat, de a kilencvenes években
még korábbi oktatásszociológiai témái a döntőek, és egy országos
felsőfokú mobilitási vizsgálatot is vezet – és döntőnek
tekinthetjük, hogy ő maga nem tartja magát a politikai
szocializáció kutatójának.8
Ez csak a következő évtized második felére változik meg,
amikor már nemcsak a fővárosi hetedikesek négyévenkénti
felmérését végzi, hanem két nagy és nagy visszhangot keltő
középiskolai kutatást is vezet (2005-ben és 2008-ban). Ezekben
válnak szorossá a kapcsolatok Szabó Ildikóval és Murányi
Istvánnal. S végül a családi politikaiszocializáció-kutatás
(Csákó et al., 2010) megszervezésével válik talán végképp
politikai szocializáció kutatóvá, csak 2012 óta az
oktatásigazgatási intézmények nem engedik be rendes kutatási
terepére: az általános és középiskolákba, hogy kutathasson.9
Murányi István szintén gyakran foglalkozik politikai
szocializációs témákkal, nemzetközi kutatásokban is, de ő sem
kizárólagosan. Az ő példája azt mutatja, hogy talán a nemzetközi
kapcsolatok lehetnek megerősítő hatással a politikai
szocializációs kutatás határaira, ha valaki csak hazai
projektekben működik, bizonyára nem engedheti meg magának az
ilyen bezárkózást.
Sik Domonkos már a tízes években pozícióba
kerülő generáció kiemelkedő képviselője. Egyáltalán nem tartja
magát a politikaiszocializáció-kutatás határaihoz, annál is
kevésbé, mivel filozófiai diplomáját nem dísznek tartja, hanem
egyik fő tevékenységi ága megalapozójának. Ez a kettősség
azonban komoly nyereség a politikai szocializáció kutatásának
is, mert Sik Domonkos az egyetlen, akit igazán elméletalkotónak
tekinthetünk ezen a téren Magyarországon. Ezzel nem kívánjuk
tagadni vagy akárcsak lebecsülni Szabó Ildikó vagy Csepeli
György és mások munkásságát, de ők nem a politikai szocializáció
elméletéhez járultak hozzá, hanem a magyar politikai
szocializáció elméletéhez. Mindkettejük munkássága, mint még
sokaké, a nemzet problematikája körül rendeződik. Már említett
közös korai cikkükben a nemzeti érzés kutatásával foglalkoztak,
és Szabó Ildikó utolsó nagy műve „még mindig” a nemzet
rendezetlen tematikájával foglalkozik (Szabó, 2009.). A „még
mindig” nem a kutatói makacsságot jelzi, hanem a politikai
szocializációt meghatározó magyar valóság makacsul megoldatlan
problémáját, amellyel egy életen át kell foglalkozni a világnak
ezen a táján. Ennek elméleti feldolgozása komoly tett, de tárgya
nem maga a politikai szocializáció, hanem a magyar politika
kínlódása.
Sik Domonkos a kivétel. Őt az érdekelte,
hogyan, milyen feltételek mellett lehetséges egyáltalán a
társadalomban politikai szocializáció, és megalkotta ezt az
elméletet. Elmélete kétségkívül nem a közkeletű politikai
szocializációs felmérések közelében helyezkedik el – a RCPSE
„igazi” politikai szocializáció kutatói egyszerűen a filozófia
körébe sorolták azt, amennyit Sik megismertetett velük.
Szerintem fontos jelek ezek, mert azt
mutatják, hogy bár most már a kutatás minden szintjén jelen
vannak a politikai szociológia magyar kutatói, témáik csak
egyetlen ponton kapcsolódnak eléggé össze: a nemzet
problematikájában. Bár Sik a maga elméleti következtetéseit
empirikus kutatásból, a családi politikai szocializáció
elemzéseiből kiindulva építette fel, elmélete nem
termékenyítette meg sem a nemzettel kapcsolatos témák kutatását,
sem a többi szocializációs témát. Én fölöttébb kedvelem ugyan –
talán mint volt filozófus oktató – ezt a filozofikus elméletet,
attól tartok, a kutatások gyakorlati témáival való kapcsolatot
igazában csak Sik Domonkos teremthetné meg, és ha az ő
érdeklődése másfelé fordul, akkor elmélete hosszú időre pusztán
szép múzeumi tárgy marad, a politikai szocializáció kutatói
pedig tőle függetlenül fogják témáikat választani és elemezni.
Egyértelműen létezik tehát Magyarországon egy
kutatási terület, amelyet politikai szocializációnak hívnak. Sok
kutató van, aki működik ezen a területen, de általában más
területen is kénytelen10
működni. Egyetlen olyan kutató volt, aki kizárólag ezekkel a
témákkal foglalkozott, és egy másik, akinek munkásságában a téma
jelenléte teljesen folytonos. Ők mindketten jelentősek az újabb
nemzedékek nevelése szempontjából is. A kutatói gárda
utánpótlása biztosított: minden évtizedben megállapítható egy
néhány fős új generáció megjelenése. Fontos sajátossága a magyar
politikaiszocializáció-kutatásnak, hogy csontváza, intézményi
beágyazottsága nincs. Egyetlen kutatóhelynek sem kiemelt témája,
egyetlen egyetemnek sem kitüntetett kutatási iránya. Sorsa
valójában azon a bizonytalanságon nyugszik, amely a magyar
politikai helyzet és ezen belül az ifjúság orientációjának
bizonytalansága, azaz bármennyire tudományosan fogalmazzuk meg,
alapjában még mindig az érdekel bennünket mint kutatókat, milyen
közeli és távolabbi jövőt tudunk kiolvasni a fiatalokról
készített pillanatfelvételekből. Pedig M. Kent Jennings és
Richard D. Niemi már a hatvanas években arra figyelmeztettek,
hogy még két felvétel sem alkalmas folyamatok extrapolálására.
Nálunk hosszú távú kutatásra nincs esély: a kutatási irány azért
marad fenn, mert a kutatói érdeklődés időnként megtalálja az
utat a kutatási lehetőségekhez. Hogy hogyan, az érdekes kutatási
téma lehetne a tudományszociológiában.
Kulcsszavak: politikai szocializáció, tudománytörténet,
társadalomkutatás, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, ILV,
Társadalomtudományi Intézet, ELTE, Campus-projekt,
kutatónemzedékek, IPSA RCPSE
IRODALOM
Bognár Tibor (1974): A
propagandisták szerepéről a KISZ politikai oktatásában, ILV
Közlemények. 2,
Boros László (2017): A nyolcvanas
évek spontán ifjúsági mozgalmai, Educatio. 1,
Csákó Mihály – Murányi István – Sik
Domonkos – Szabó Ildikó(2010): A családi politikai
szocializációról (Vizsgálati szempontok egy empirikus
kutatáshoz). Társadalomkutatás, 28., 4, 419–446.
Csepeli György – Kéri László –
Stumpf István (szerk.) (1992): Állam és polgár. Budapest: MTA
PTI
Diósi Pál (1975): Az iparban dolgozó
városi fiatalok politikai ismeretei és tájékozódásuk. ILV
Közlemények. 2,
Gazsó Ferenc – Stumpf István
(szerk.) (1995): Vesztesek: Ifjúság az ezredfordulón. Budapest:
Ezredforduló Alapítvány
Horváth Ágota – Sík Endre (1977):
Közvéleménykutatás a fiatalok külpolitikai véleményéről. ILV
Közlemények. 1,
Jakab Zoltán (1976): „Ezt a nevet
már hallottam…” Fiatalok ismeretei és hiedelmei Rákosi Mátyásról
és Rajk Lászlóról. Rádió és Televízió Szemle. 2, 129–139.
Kéri László (1985): Ifjúság és
politikai szocializáció. In: Bojti Ferenc (szerk.): Politizáló
fiatalok. Tanulmányok a fiatalok politikai szocializációjáról.
Budapest: Zrínyi Kiadó
Kulcsár László – Nagy Márta – S.
Molnár Edit (1972): A lakosság politikai érdeklődése. Budapest:
Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Marelyn Kiss József interjúja
(2012): Volt egyszer egy intézet – beszélgetés Gombár Csabával.
2000 Irodalmi és Társadalmi havi lap. 10, 3–14. •
WEBCÍM
Stumpf István (1985): Az ifjúság
társadalmi-politikai képviselete. In: Szoboszlai György –
Badacsonyi György (szerk.): Biztonság és együttműködés. A Magyar
Politikatudományi Társaság Évkönyve. Budapest: Magyar
Politikatudományi Társaság
Szabó Ildikó – Csepeli György
(1982): Párhuzamos értékrendek a 10–14 éves gyerekek politikai
világképében. Előadás a II. Szociálpszichológiai
Munkaértekezleten. A II. Szociálpszichológiai Munkaértekezlet
sokszorosított anyaga
Szabó Ildikó – Csepeli György
(1984): Nemzet és politika a 10–14 éves gyerekek
gondolkodásában. (Tanulmányok, beszámolók, jelentések 4)
Budapest: Tömegkommunikációs Kutatóközpont
Szabó Ildikó (1977): Ismeretek és
vélemények a Hazafias Népfrontról. Közvélemény-kutatás. A KISZ
KB Kutatási Tájékoztatója 1977/1
Szabó Ildikó (1991): Az ember
államosítása. Politikai szocializáció Magyarországon. (Tekintet
Könyvek) Budapest: Tekintet Alapítvány
Szabó Ildikó (2009): Nemzet és
szocializáció. A politika szerepe az identitások alakulásában
Magyarországon 1867–2006. Budapest: L’Harmattan Kiadó
LÁBJEGYZETEK
1 Miközben még a
Hazafias Népfront ismeretét kell feltárni, már megjelenhet a
kritikai irónia a címadásban: lásd például „Ezt a nevet már
hallottam…” Fiatalok ismeretei és hiedelmei Rákosi Mátyásról és
Rajk Lászlóról (Jakab, 1976).
<
2 Jó példája ennek:
Diósi, 1975.
<
3 Szabó Ildikó
közlése.
<
4 A csoport
munkájáról jelen előadás elhangzása óta adalékokat nyújt Boros
László az Educatio 2017. tavaszi számában.
<
5 Az elit iskolákat,
a lakótelepi iskolákat és a belső, szlamosodó kerületek iskoláit
különböztették meg egymástól.
<
6 International
Political Science Association Research Committee of Political
Socialization and Education.
<
7 Úgy gondolom, hogy
verseskötetétől, anekdotagyűjtemé-*nyétől és posztumusz
életrajzi kötetétől eltekinthetünk e megállapításnál.
<
8 Amikor Daniel
German felkéri, hogy írjon előszót a már említett közösen
szerkesztett kötethez, erre hivatkozva utasítja el.
<
9 2016 novemberében
kap személyre szóló engedélyt.
<
10 Ez nem jelent
szubjektív kénytelenséget, lehet, hogy mindent örömmel
csinálnak.
< |
|