További fordulatok és nyitott kérdések
A problémafelvetések és a vita jelentőségét aztán a további
fordulópontok is igazolták. Épp az albizottsági ülést követő
napon terjesztette be a kormány a közigazgatási perrendtartásra
és az általános közigazgatási rendtartásra vonatkozó
törvényjavaslatait a parlamentnek.
2016. december 6-án a parlament elfogadta az
általános közigazgatási rendtartásról és a közigazgatási
perrendtartásról szóló jogszabályokat. Sajátos jogtechnikai
megoldásként az eredetileg tervezett szervezeti átalakítások egy
része a közigazgatási perrendtartásba lett beépítve. Mindezzel a
szervezetileg önálló közigazgatási bírósági rendszer nem jön
létre, az eddigi – rendes bírósági struktúrába épülő –
közigazgatási és munkaügyi bíróságok és kollégiumok megmaradnak.
Ugyanakkor megnevezett a törvény egy „közigazgatási
felsőbíróságként eljáró bíróságot”, funkcióját a Fővárosi
Törvényszékre szabva, ahol a már említett kiemelt jelentőségű
ügyek első fokon indulnak. Jelentős részben megvalósult a
regionális átalakítás: a társadalombiztosítási, szociális
ellátásokkal és a közigazgatási szerződésekkel kapcsolatos perek
kivételével (amelyekben továbbra is a közigazgatási és munkaügyi
bíróságok fognak eljárni az eddigiek szerint) a jelenlegi
bírósági szervezetrendszeren belül kijelölt nyolc regionális
központ lesz illetékes.
A jogszabály kihirdetésére ekkor még nem
került sor; a köztársasági elnök a közigazgatási
perrendtartásról szóló, még ki nem hirdetett törvény közjogi
érvényességének vizsgálatát kezdeményezte az
Alkotmánybíróságnál. Az elnök indítványának helyt adva az
Alkotmánybíróság (AB) megállapította a megtámadott rendelkezések
alaptörvény-ellenességét (2017/1 (I. 17.) AB határozat).
Egyrészt, a közigazgatási felsőbíróságként eljáró bíróságra
vonatkozó rendelkezés a bíróságok szervezetét szabályozó
sarkalatos (kétharmados) törvény tárgykörébe tartozik, egyszerű
többségű törvénnyel tehát nem lehetett volna érvényesen új
bíróságot létrehozni. Másrészt, a törvény olyan hatáskört ad a
közigazgatási felsőbíróságként eljáró Fővárosi Törvényszéknek,
amelyet a médiatörvény sarkalatos törvényi rendelkezése korábban
már más bíróság hatáskörébe és kizárólagos illetékességébe
utalt. Harmadrészt pedig, a törvény alaptörvény-ellenes módon
utalja a választási bizottságok tevékenységével kapcsolatos
pereket ugyanezen bíróság hatáskörébe.
Az AB döntésével összhangban módosított
törvényjavaslatot a Parlament február 22-én fogadta el, és
március 1-én hirdette ki a Magyar Közlöny 2017/30. száma 2017.
évi I. törvény a közigazgatási perrendtartásról címmel. Az új
szabályok, fogalmak, jogintézmények értelmezése és elméleti
rendszerezése, jogalkalmazási kérdések megválaszolása érdekében
kommentár íródik, képzések szerveződnek, és más tudományos
testületek mellett a Közjogi Albizottság is folytatja a vitát
különböző fórumain.2 A
folyamatnak pedig még nincs vége. A törvény csak 2018. január
1-től lép hatályba, az átalakítás tényleges tartalma pedig több
területen is további pontosító jogszabályi rendelkezések
függvénye. Az akadémiai diskurzusnak, szakmai álláspontok
kifejtésének így nemcsak utólagos magyarázó ereje, hanem még
gyakorlati szerepe is lehet.
Kulcsszavak: közigazgatási bíráskodás, bírói függetlenség,
bírósági szervezetrendszer, közigazgatási perrendtartás
IRODALOM
2017. évi I. törvény a közigazgatási
perrendtartásról •
WEBCÍM
2017/1 (I. 17.) AB határozat az
Országgyűlés által 2016. december 6-án elfogadott, a
közigazgatási perrendtartásról szóló törvény tárgyában
előterjesztett előzetes normakontroll ügyében •
WEBCÍM
Bencze Mátyás (2014): A bírósági
rendszer átalakításának értékelése. MTA Law Working Papers. 1,
41. •
WEBCÍM
Bordás Péter (2016): Közjog és
közösség! Közjogi Albizottság a tudományági együttműködés
jegyében. Közjogi Szemle. 9, 2, 70–71.
Fleck Zoltán (2016): Szakmai és
politikai érvek a közigazgatási bíráskodás kapcsán. Közjogi
Szemle. 9, 4, 16–19.
Figula Ildikó (2016): A
közigazgatási bíráskodás tervezett átalakítása az eljáró bíró
szemszögéből. Közjogi Szemle, 9, 4, 20–25.
Horváth M. Tamás (2016): Különb
bíráskodás. Tematikus tanulmányok elé. Közjogi Szemle. 9, 4,
1–2.
Közigazgatási Bíráskodás – Az
Országgyűlés Hivatala Képviselői Információs Szolgálatának
2016/47. sz. Infójegyzete (2016. október 6.) a kormány által
T/12234. számon benyújtott törvényjavaslathoz (készítette:
Draskovich Erika) •
WEBCÍM
Küpper, Herbert (2014): Magyarország
átalakuló közigazgatási bíráskodása. MTA Law Working Papers. 1,
59. •
WEBCÍM
Rozsnyai Krisztina (2016): Perjogi
önállósulás és különbírósági jelleg a közigazgatási
bíráskodásban. Közjogi Szemle. 9, 4, 3–9.
T/12234. számú törvényjavaslat a
közigazgatási perrendtartásról (Országgyűléshez benyújtva 2016.
szeptember 23-án) •
WEBCÍM
Törvénytervezet az egyes
törvényeknek a közigazgatási bíráskodás megújításával összefüggő
módosításáról (2016. augusztus 8.) •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Az eredeti
kormányzati elképzelések ismertetését és részletes elemzését
lásd: Rozsnyai, 2016.
<
2 A tudományos
ülések mellett ehhez a testület KözJogPlatform (URL1)
felülete nyújt lehetőséget, ahol egyebek mellett a közigazgatási
bíráskodással kapcsolatos további jogalkotási folyamat hírei és
vitái nyomon követhetők, illetve a szakmai vélemények
közvetlenül teret kapnak.
<
|