Bevezetés
Bár a globális éghajlatváltozásért elsősorban felelős üvegházhatású
gázok forgalmáról ma már sokat tudunk, a visszacsatolások és
kölcsönhatások egy részéről mindmáig csak hozzávetőleges ismereteink
vannak. Ez kihat az éghajlati modellek megbízhatóságára, hiszen azok
ezekre az ismeretekre épülnek. A kölcsönhatások és visszacsatolások
pontosabb megismeréséhez és számszerűsítéséhez kiterjedt, hosszú
távon fenntartott, nagypontosságú, összehangolt mérőhálózat
szükséges.
Az éghajlat alakulására, szabályozására vonatkozó
ismereteinket nagyrészt a maihoz közel álló környezeti viszonyokra
vonatkozóan szereztük, és az ezeket az ismereteket felhasználó
éghajlati modelljeinket is csak a maihoz meglehetősen hasonló
helyzetre tudjuk kielégítően tesztelni. A gyorsulni látszó
éghajlatváltozás az eddigiektől lényegesen eltérő környezeti
viszonyokat teremthet. Nem zárható ki teljesen, hogy ilyen
körülmények között bizonyos folyamatok az eddigi ismereteinktől
eltérő módon viselkednek, illetve, hogy olyan folyamatok is
belépnek, amelyek eddig esetleg elkerülték a figyelmünket. A
váratlan, esetleg sürgős válaszlépéseket igénylő változások idejében
történő észleléséhez kiterjedt, folyamatosan fenntartott,
összehangolt mérőhálózat szükséges.
A potenciálisan igen súlyos következményekkel
fenyegető globális éghajlatváltozás mérséklése érdekében
mindenképpen szükség van az üvegházhatású gázok kibocsátásának
csökkentésére, erre vonatkozó nemzetközi egyezmények megkötésére. Az
egyezmények részesei nemzeti kibocsátásukat ma egységes metodika
alapján, közvetett adatokból számolják (IPCC, 2006). A területi,
technológiai és egyéb különbségek miatt az így kapott adatok nem
feltétlenül tükrözik pontosan a tényleges kibocsátást, márpedig a
természeti folyamatok ez utóbbitól függnek. Elsősorban a nagy
területi reprezentativitású, magas tornyokon végzett légköri
koncentrációmérések, kombinálva a kibocsátott anyag légköri
eloszlását megadó mért meteorológiai adatokkal, megadják a
lehetőséget arra, hogy az egyes területek tényleges kibocsátását
objektív mérések felhasználásával ellenőrizzük (inverz légköri
terjedési modellek). Megfelelően kiterjedt és pontos, összehangolt
mérőhálózat segítségével ellenőrizhetővé válik a szerződések
betartása, pontosíthatók a nemzeti kibocsátáskorlátozási stratégiák,
figyelembe vehetők a helyi sajátosságok, megítélhető az intézkedések
hatékonysága.
Az ICOS létrejötte és céljai
Bármelyik fenti felvetést is nézzük, akár a tudományos megismerés
érdekét, akár a veszélyes változások idejében történő észlelését,
akár a környezetpolitika szempontjait, mindenképpen kiterjedt, nagy
pontossággal működő, nemzetközileg összehangolt és – egyebek között
a természetes ingadozások miatt – hosszú távon stabilan fenntartott
mérőhálózatra van szükségünk. Európában 2005 táján született meg egy
egységes üvegházgázmérő-hálózat létrehozásának gondolata, amely a
korábbi évek kutatási projektjei során vagy ezektől függetlenül
létrehozott mérőállomásokat foglalná egységes rendszerbe, garantálva
a mérések magas minőségét, a hálózat időbeni stabilitását és
célszerű kiépítését. A hálózat az Integrated Carbon Observation
System (ICOS – integrált szénmegfigyelési rendszer) nevet kapta. A
név nem egészen pontos, hiszen a tervezett mérési program nemcsak
szénvegyületeket, hanem például a szenet nem tartalmazó, de
ugyancsak erősen üvegházhatású dinitrogén-oxidot és
kén-hexafluoridot is magában foglalja.
Az ICOS célja olyan európai skálájú, integrált,
nagypontosságú, kutatási szintű infrastruktúra létrehozása, amely
elősegíti az üvegházhatású gázok biogeokémiai körforgalmának
pontosabb megértését; az üvegházgáz-forgalomban bekövetkező
bármilyen változás észlelését; az üvegházhatású gázok felszín-légkör
fluxusának nagy területi felbontású meghatározását és természeti
folyamatokhoz kapcsolását. Továbbá a regionális üvegházgázmérlegek
meghatározásán keresztül támogatja a környezetpolitikai döntések
előkészítését, végrehajtásuk ellenőrzését, és biztosítja a mérési
adatokhoz való széleskörű hozzáférést.
Az ICOS tervezete 2006 végén került a Kutatási
Infrastruktúrák Európai Stratégiai Fóruma (European Strategy Forum
on Research Infrastructures – ESFRI) elé. Itt a jelen formájában
huszonöt évre tervezett programot két fázisban tartották
megvalósíthatónak, illetve megvalósítandónak. A 2011 végéig tartó
előkészítő fázist az EU a 7. Kutatási-Fejlesztési Keretprogram
keretében finanszírozza. Ennek sikeres befejezése után a második,
2031-ig tartó operatív fázisban már csak a központi létesítmények
(adatbázis, módszertani és információs központok, központi
laboratórium) fenntartását vállalja az Európai Unió. Az adatgyűjtést
végző mérőállomásokat mindkét fázisban nemzeti
forrásokból kell fenntartani, hasonlóan néhány más európai
monitoring hálózathoz. Az állomások fenntartása fejében jutnak hozzá
a tagállamok a központok szolgáltatásaihoz, a hálózat által gyűjtött
és feldolgozott információkhoz. A működés részleteinek kidolgozása
az előkészítő fázis feladata.
Az ICOS technikai, szervezeti előkészítésében
tizenegy ország1 tizenhat intézménye
vesz részt: kutatóintézetek, egyetemek, illetve a működési és
intézményi keretek kidolgozására egy jogi iroda. A munkát a francia
Atomenergia és Alternatív Energiák Bizottság (Commissariat à
l’énergie atomique et aux énergies alternatives) koordinálja. Magyar
intézmény nincs az ICOS előkészítői között, mivel Magyarországon
nincs dedikált éghajlat- vagy légkörkutató intézmény, és az Országos
Meteorológiai Szolgálatnál, valamint az egyetemeken jelenleg
rendelkezésre álló szakmai kapacitás elégtelen ahhoz, hogy egy ilyen
nagyságrendű projektbe érdemben bekapcsolódhassunk. Térségünkből a
Cseh Tudományos Akadémia Biológiai és Ökológiai Rendszerek Intézete
(Ústav systémové biologie a ekologie) vesz részt a munkában,
elsősorban a légkör és a bioszoféra közötti vizsgálatok
előkészítésében.
„Az ICOS és részeinek létrehozása politikai döntés
kérdése, amely tükrözi az egyes országok
éghajlatvédelmi-környezetvédelmi elkötelezettségét. A politikai
döntéshez az ICOS Előkészítő Fázisa tudományos megalapozással,
pénzügyi becslésekkel és szervezeti javaslatokkal járul hozzá. Az
ICOS teljesítménye, információszolgáltató képessége alapvetően attól
függ, hogy a mérőhálózat »faltól falig« egyenletesen lefedi-e
Európát és az észak-atlanti térséget.” – mondta Philippe Ciais, az
ICOS koordinátora, a részt vevő országok képviselői számára tartott
2009. májusi munkaülésen. Ennek megfelelően számos olyan ország is
hivatalosan jelezte már a majdani hálózathoz való csatlakozási
szándékát, és megkezdte a nemzeti előkészületeket, amely nem tagja
az előkészítő projektnek (Írország, Lengyelország,
Norvégia, Olaszország, Portugália).
Az ICOS szorosan kapcsolódik más hálózatokhoz és programokhoz (pl.
Integrated Global Atmospheric Chemistry Observations [IGACO],
Integrated Global Carbon Observations [IGCO], Global Earth
Observation System of Systems [GEOSS]), és egyike a megvalósulás
felé legjobban haladó ESFRI-projekteknek.2
Az ICOS céljai részletesen megtalálhatók a projekt
honlapján.
WEBCÍM >
|
|
Az ICOS szervezeti felépítése és jogi keretei
Az ICOS kb. harminc, hosszú távon fenntartott, professzionális
(kutatási) szinten működtetett, egységesített műszerparkú és
mérési programú légköri, továbbá ugyanennyi
ökológiai (a légkör és a bioszféra közötti nyomanyagcserét vizsgáló)
alapállomásból álló hálózatot akar kialakítani, amihez további, nem
az alaphálózathoz tartozó mérőállomások is társulhatnak. Az ICOS
nagyrészt a ma is meglévő mérőállomásokra épít (1.
ábra), hiszen ezek rendelkeznek a szükséges
alapinfrastruktúrával, és rendelkezésre áll a felkészült
szakembergárda is.
Az ICOS által tervezett légköri hálózat lehetővé
teszi az ismeretszerzést, a riasztást és a kibocsátás
meghatározását, de közvetlenül nem teszi lehetővé a kibocsátás
felbontását antropogén és természetes eredetűre, márpedig ez a
környezetpolitikai döntések szempontjából fontos. Ismernünk kell a
bioszféra és az óceánok légkörhöz kapcsolódó nyomanyagforgalmát
ahhoz, hogy az emberi tevékenység légköri hatását
különbözetként számíthassuk. A bioszféra nyomanyagforgalmának
meghatározására alkalmazhatunk matematikai modelleket. Ezek
pontosításához, adott helyszínre adaptálásához azonban legalább a
legjellemzőbb ökológiai rendszerekre vonatkozóan folyamatos
méréseket kell végeznünk. Ezt a célt szolgálja az ICOS ökológiai
mérőhálózata.
A 2. ábra az ICOS
szervezeti felépítését mutatja. A szürke mezőben lévő intézményeket,
a koordinációt, a módszertani- és kutatómunkát, az adatbázist, az
eredmények közzétételét finanszírozná az Európai Unió, míg a
mérőállomásokat az érintett tagországok. A központi létesítmények
fenntartására az ICOS előkészítő projektje a közelmúltban írt ki
pályázatot. A Központi Kalibrációs Laboratóriumra Németország és
Franciaország, a Légköri Módszertani Központra elsősorban
Franciaország (és talán Finnország), az Ökológiai Módszertani
Központra Olaszország, az Óceáni Módszertani Központra Norvégia és
az Egyesült Királyság aspirál. Az ICOS-hálózat adminisztratív
székhelyéért Franciaország és Finnország is jelentkezni készül.
Döntés 2010 végén – 2011 elején várható.
A módszertani központok a kutatáson és a közvetlen
mérési-módszertani munkán túlmenően gondoskodnak a feladatkörükbe
tartozó mérőállomások munkájának koordinálásáról, a szükséges mérési
standardokról, a rendszeres összehasonlító mérésekről, a szakemberek
képzéséről és továbbképzéséről, szükség esetén pedig
műszerkölcsönzéssel, helyszíni segítségnyújtással biztosítják a
mérések folyamatosságát. A módszertani központok kapacitását a
tervezett alapmérőhálózat igényeihez illesztik, ezért a társult
állomások csak térítés ellenében, illetve a nemzeti tagintézményeken
keresztül tudják igénybe venni a szolgáltatásokat.
Az ICOS az elképzelések szerint nonprofit, hosszú
távra tervezett, közhasznú, tagsági alapú, központilag koordinált,
területileg megosztott szervezet lesz. Jogilag európai kutatási
infrastruktúra konzorciumként (European Research Infrastructure
Consortium – ERIC) jön létre. A közeljövő eldöntendő kérdése, hogy
egyetlen jogi személyként hozzák-e létre, vagy anyaintézményből és
tagintézményekből álljon-e? A módszertani központok várhatóan
nagyobb intézményeken belüli önálló egységekként fognak működni, míg
a kiterjedt mérési programot végző állomások működtetésére
országonként számos intézmény fog össze.
Magyarország és az ICOS
Magyarországon az Országos Meteorológiai Szolgálat közel harminc éve
végez nemzetközi mérőhálózatokba (Meteorológiai Világszervezet,
Global Atmosphere Watch hálózat) is bekapcsolt légköri
szén-dioxid-méréseket. A részben nemzetközi együttműködésben
(National Oceanic and Atmospheric Administration, USA) végzett
metán, dinitrogén-oxid- és kén-hexafluorid-mérések is mintegy másfél
évtizedes múltra tekintenek vissza. A jelenleg nyolc állomásból álló
európai, magas mérőtornyos üvegházgáz-megfigyelő hálózatban a
Körmend közelében lévő hegyhátsáli mérőállomás rendelkezik a
leghosszabb mérési múlttal (Haszpra et al., 2008). A mérőállomás
tevékenysége Európaszerte ismert és elismert, hiszen az elmúlt
évtizedben az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel együttműködve számos
Európai Unió által finanszírozott nemzetközi kutatási projektben
vett részt (AEROCARB, CHIOTTO, CarboEurope, CarboEurope-IP, GEOMON,
IMECC stb.). A Szent István Egyetem ökológiai mérőhelyei Bugacon,
illetve a Mátrában ugyancsak nem ismeretlenek a nemzetközi kutatási
projekteknek (GREENGRASS, CARBOMONT stb.) köszönhetően (Nagy et al.,
2007; Pintér et al., 2008). Magyarország szívesen fogadott tagja
lenne az ICOS-mérőhálózatnak, mivel olyan földrajzi régióból
szolgáltatna elismert szakmai tradíciókkal is hitelesített adatokat,
amelyben más mérőállomások egyelőre nem működnek (1. ábra). Az itt
nyerhető mérési adatok nélkül Európa jelentős részére (elsősorban
Délkelet-Európára) vonatkozóan nőne a számított adatok
bizonytalansága, romlana az európai üvegházgázmérleg meghatározási
pontossága.
Magyarország alapvető érdeke, hogy területén
nemzetközileg hitelesnek elfogadott mérések folyjanak, amelyekre
hazai és nemzetközi környezetpolitikai állásfoglalásait, döntéseit
alapíthatja, amelyek alapján érdemben beleszólhat az európai
környezetstratégia alakításába, és amelyekre vitás esetben
támaszkodhat. Az európai tudományos tevékenységbe való aktív
bekapcsolódás lehetővé teszi az első kézből való azonnali
információhozzáférést, a hazai szakértelem fenntartását és
fejlesztését, valamint egy olyan infrastruktúra fenntartását, amely
nemzetközi kutatási pályázatokhoz is alapul szolgálhat. Az ICOS-ba
való bekapcsolódás iránt több hazai intézmény is érdeklődik. Az
elmúlt másfél évben tájékoztatást kapott róla a Környezetvédelmi és
Vízügyi Minisztérium, az MTA néhány bizottsága, és a
NEKIFUT-programon keresztül az ESFRI-projektek hazai gazdája, a
Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal is. A pozitív fogadtatás
ellenére hivatalos kapcsolatfelvételre Magyarország és az ICOS
között e sorok írásáig (2010. november) még nem került sor.
Kulcsszavak: üvegházhatás, éghajlatváltozás,
mérőhálózat, kutatási infrastruktúra, ESFRI
IRODALOM
Haszpra L. – Barcza Z. – Hidy
D. – Szilágyi I. – Dlugokencky, E. – Tans, P. (2008): Trends and
Temporal Variations of Major Greenhouse Gases at a Rural Site in
Central Europe. Atmospheric Environment. 42, 8707–8716.
IPCC (2006): 2006 IPCC
Guidelines for National Greenhouse Gas Inventories. (Eds.:
Eggleston, H. S., Miwa, K., Ngara, T., Tanabe, K.), IGES, Hayama,
Japan
Nagy Z. – Pintér K. – Czóbel
Sz. – Balogh J. – Horváth L. – Fóti Sz. – Barcza Z. – Weidinger T. –
Csintalan Zs. – Dinh, N. Q. – Grosz B. – Tuba, Z. (2007): The Carbon
Budget of a Semiarid Grassland in a Wet and a Dry Year in Hungary.
Agriculture, Ecosystems and Environment. 121, 21–29.
Pintér K. – Nagy Z. – Barcza
Z. – Balogh J. – Czóbel Sz. – Csintalan Zs. – Tuba Z. (2008):
Interannual Variability of Grasslands’ Carbon Balance Depends on
Soil Type. Community Ecology. 9, 43–48.
LÁBJEGYZETEK
1 Belgium,
Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország,
Hollandia, Németország, Spanyolország, Svájc, Svédország
<
2
WEBCÍM >
<
|
|