Adatok nélkül Neked is
csak véleményed van.
Andreas Schleicher
az OECD Oktatási Mutatók
és Elemzések osztályának vezetője
Átestünk. Mindenki tudja. De mennyire?
Az utóbbi közel két évtizedben az oktatás jogszabályozási környezete
igen gyakran változott (1993, 1997, 1999, 2002, 2003 stb.). Talán
már elegendő idő telt el ahhoz, hogy mérleget vonjunk, felmérjük a
változtatások hatását, eredményességét. Úgy tűnik, egyértelműen
vesztes a természettudományos képzés. Ezt jelzi a munkaerőpiac
nehezen számszerűsíthető kielégítetlen igénye megfelelően képzett
természettudományos szakemberek iránt, vagy az az egyértelműen
számszerűsíthető tény, hogy erre a területre az államilag támogatott
keretszámnál kevesebb elsőhelyes jelentkező akadt. A válságot a
legmarkánsabban talán a természettudományos tanárképzést választó
hallgatók számának katasztrofális csökkenése jelezte (például Tél,
2010), ami már elérte az ingerküszöböt, és felvetette a tanárképzés
átalakításának lehetőségét. Mint látni fogjuk, a probléma sokkal
általánosabb, nemcsak a tanárképzést és ezen keresztül az utánpótlás
nevelésének kérdését érinti, hanem a felsőoktatás egészének
tudományterületi eloszlását. Ehhez meg kell vizsgálnunk a doktori
(PhD, DLA) képzéssel és az azt követő posztdoktori foglalkoztatással
kapcsolatos kérdéseket, azaz a „tanárok tanárainak” helyzetét. Az
utóbbival kezdem.
A Bolyai-ösztöndíjpályázatok
tudományterületi eloszlásáról
A Bolyai János Kutatói Ösztöndíjat a kormány 1997-ben alapította
kifejezetten a fiatal tehetséges kutatók anyagi támogatására, „a
kiemelkedő kutatási-fejlesztési teljesítmény ösztönzésére és
elismerésére”. A jelentkezés feltételéhez tartozik a már meglévő
PhD- vagy DLA-fokozat, és a 2002-től érvényes korhatár negyvenöt év.
Ennek megfelelően a jelentkezők a posztdoktorok
fiatal, legtehetségesebb részét alkotják, cél a
tudományos utánpótlás képzésében az MTA doktori fokozat
megszerzésének elősegítése. A pályázatok benyújtása és elbírálása az
MTA osztályainak megfelelő, tizenegy szakértői kollégium
közreműködésével történik: ez megkönnyíti az adatok
1. táblázatban definiált
tudományterületi analízisét.1
2010-ben a Bolyai-ösztöndíjra pályázók több mint
50%-a a PhD megszerzését követő négy éven belül adta be pályázatát.
Náluk a PhD elnyerésének időpontja széles koreloszlást mutat, az
ösztöndíjért először pályázók esetén ez a 27. évtől indul és
maximuma a társadalomtudomány területén a 32. életévnél, a
matematikai, természet- és műszaki tudományok területén pedig a 29.
életévnél található (az adott területen benyújtott pályázatok 17,
illetve 21%-a). Ettől valamelyest eltér az élettudományi terület PhD
szerzésének eloszlása: itt két maximum található a 28., illetve 32.
életévnél, amelyek a szóban forgó terület pályázatainak 15, illetve
18%-ának felelnek meg. A második maximum egyértelműen az orvosképzés
hosszabb átfutási idejének tulajdonítható.
2010-ben a benyújtott összes pályázat 46, 29 és
25%-a érkezett a társadalomtudomány, élettudomány és a matematikai,
természet- és műszaki tudomány területre. Ezek az arányok lényegesen
eltérnek az MTA nem akadémikus köztestületi tagjainak
tudományterületi arányaitól, amelyek 2009-ben a 12 759 tag között
30,4, 35,2 és 34,5% voltak. (PhD szükséges mind a köztestületi
tagság elnyeréséhez, mind a Bolyai-ösztöndíjra való pályázáshoz.) Az
MTA köztestületi tagok arányai figyelemreméltóan állandóak: annak
dacára, hogy az elmúlt tíz év során a tagok száma több mint 25%-kal
nőtt, csupán kevesebb mint 2%-kal nőtt a
társadalomtudományi területhez rendelhető tagok száma (2000-ben
a 9441 tag tudományterületi arányai 28,5, 35,9 és 35,6% voltak). Ha
eltekintünk az először 1998-ban elbírált, frissen beindult
Bolyai-ösztöndíjpályázatok számában mutatkozó kezdeti
tranziensektől, akkor az 1. ábrán
azt látjuk, hogy 2002-ben a benyújtott pályázatok számának
tudományterületi arányai lényegében a köztestületi tagok számának
arányait tükrözik. Figyelemreméltó, hogy ekkortájt a felsőoktatás
területén meghirdetett egyéb pályázatokra, a Békésy György
Posztdoktori Ösztöndíjra vagy a Széchenyi István Ösztöndíjra
benyújtott pályázatok számában hasonló arányok érvényesültek.
2001-ben az előzőre 245, utóbbira 558 pályázatot nyújtottak be,
tudományterületi megoszlásuk pedig a következő volt: Tt: 27%,
illetve 30%; Ét: 36%, illetve 31%; MTMT 36%, illetve 39% (Engloner –
Tuka, 2003).
2005–2006-ig a Bolyai-ösztöndíjra benyújtott
pályázatok száma gyorsan, de egyenletesen nő a három
tudományterületen, hasonlóan a köztestületi tagok
számának változásához. A Bolyai-pályázatok számában ez a trend
lényegesen megváltozik 2005-2006 után: a társadalomtudományi
területen benyújtott pályázatok száma gyakorlatilag állandó marad,
míg a másik két tudományterületen benyújtott pályázatok száma
markánsan és hozzávetőleg azonos mértékben csökken – 2010-ben már
csupán a fele marad a korábban benyújtott pályázatoknak.
A 2. ábra azt
mutatja, hogy az egyes tudományterületekre jellemző trend a
tudományterület minden ágára hasonló, azaz nem a tudományterület
valamelyik ágában bekövetkezett anomális növekedés vagy csökkenés
okozza a tudományterületre benyújtott pályázatok
számának megfigyelt alakulását.
Az előzőekben vázolt trendek megértéséhez célszerű
megvizsgálni a PhD- és DLA-fokozatot szerzettek számának
tudományterületi eloszlását, miután ennek megléte a
Bolyai-ösztöndíjpályázat előfeltétele.
A PhD- és DLA-fokozatot szerzettek tudományterületi arányairól
A 3. ábra mutatja a fokozatot
szerzettek tudományterületi megoszlását. Itt és a továbbiakban
(amikor elkülönítésük lehetséges volt) csak az állami intézmények
adatai szerepelnek – pl. a hittudományokra vonatkozóak nem – és a
külföldiekre vonatkozó adatokat sem vettem figyelembe. Az egyetemi
doktori fokozatot a PhD (és DLA) 1993-ban váltotta fel mint az
egyetlen, elsőként megszerezhető, egyetemek által adományozott
tudományos fokozat. Ezt a korábbi „kisdoktori” fokozatot az
egyetemek bizonyos feltételek teljesülése esetén egy ideig
PhD-fokozattá minősíthették át, hasonló történt az 1997-ben megszűnt
MTA kandidátusi fokozattal. A fokozattal rendelkezőkkel kapcsolatos
adatokat különböző időpontokban gyűjtötte a Magyar Akkreditációs
Bizottság (MAB), az Oktatási Minisztérium (OKM), a Központi
Statisztikai Hivatal (KSH), jelenleg pedig a Magyar Ösztöndíj
Bizottság (MÖB). Ennek megfelelően már az évente fokozatot
szerzettek számának meghatározása sem könnyű feladat. A megadott
adatok gyakran keverednek aszerint, hogy egy adott évre vagy egy
adott tanévre vonatkoznak: például 1996 vagy 1996/1997 (a 3.
ábrán látható adatokat a tanév kezdetének megfelelő évnél
tüntettem fel). A helyzetet jól jellemzi, hogy a MAB honlapján több
táblázatban szereplő elnyert összes fokozatszám sem azonos az egyes
táblázatokban. 2001 után valamivel jobb a helyzet, az OKM
Statisztikai tájékoztató Felsőoktatás kiadványai már tartalmaznak
részletes adatokat, de itt is találhatók a szokásos statisztikai
pontatlanságokat meghaladó hiányosságok (pl. 2001/ 2002-ben az ELTE
Doktori Iskola 250 fővel szerepel a tudományágak részletezése nélkül
– amit az ELTE honlapján megtalálható, a tudományágak azonosítását
lehetővé tevő 141 főt tartalmazó adatbázis alapján extrapolációval
pótoltam – vagy pl. a BME-n 2003-ban csupán négy PhD-fokozatot
nyertek el? stb.). Az adatok megbízhatósága 2004-től jelentősen
javult. A 2000. után a 3. ábrán látható adatok ezekből a
kiadványokból, az egyes tudományágakra vonatkozó adatok
összegzéséből származnak. A 2000. előtti adatokat Fábri György
(2001) tanulmányából vettem. A 2000. év adatai nem szerepelnek az
ábrán, mivel ez évre csak részadatokat találtam.
A 3. ábra 1998-ig a matematikai,
természet- és műszaki tudományi terület dominanciáját mutatja. Ez
feltehetően az akkori szabályzások műterméke, az 1996–1998 között
mutatkozó, maximum nagy valószínűséggel a már említett „kisdoktori”
PhD-vé való átminősítéséből, illetve a kandidátusi fokozat
megszűnése miatt a korábban megszerzett kandidátusi fokozatok
PhD-ként való elismeréséből származik, és így nem jelent ténylegesen
újonnan belépő fokozatszerzőket. A területen később, 2001–2008
között viszonylag állandó számú PhD-t szereztek, ez is
valószínűsíti, hogy 1996 és 1998 között a MTMT-terület túlbecsült.
Tudományterületenként az újonnan PhD-fokozatot szerzők száma ekkor
még feltehetően közel azonos.
Az ábrából látható, hogy az 1999. évi tudományterületi arányok már
2001-ben jelentősen megváltoztak a társadalomtudomány javára, a
PhD-k számában 2001 és 2008 között megfigyelhető több mint 40%-os
növekedés kétharmada ehhez a területhez kötődik, egyharmada pedig az
élettudományokhoz, míg az MTMT stagnált. 2008-ban az arányok Tt:
51%; Ét: 34%; MTMT: 15%. A társadalomtudomány túlnyomóvá válását jól
érzékeltetik a MAB honlapján található összesített adatok: az ott
számon tartott 10 213 védésből 40% a Tt, 29% az Ét, 31% pedig a
MTMT-területen történt (továbbá 1460 védés tudományága nem
azonosított).
Az 1. és
3. ábra összehasonlítása mutatja, hogy a természettudományos
területen a Bolyai-ösztöndíjra benyújtott pályázatok száma úgy
csökken, hogy a PhD-k száma állandó, vagy kicsit nő. Ugyanekkor a
társadalomtudományi területen a PhD-k száma jelentősen növekedett,
de 2005–2006 után ez még nem járt együtt a
Bolyai-ösztöndíjpályázatok számának növekedésével (ami azt
valószínűsíti, hogy a PhD-fokozat megszerzése már betöltött állások
megtartásának feltételévé vált). Az 1. ábra 2002–2005
közötti felfelé tartó szakaszában (amely minden tudományterületre
hasonló) véleményem szerint jelentős szerepet játszhatott az 50%-os
kutatói béremelés, amely a Bolyai-ösztöndíjjal együtt tisztes
megélhetést biztosított a fiatal kutatóknak. Ennek hatása kb. 2006
körül amortizálódott, amit a természettudományi területeken a
tehetséges fiatalok el- és kivándorlása követett. Nyilvánvaló, hogy
a társadalomtudományok területén a mobilitás sokkal kisebb, továbbá
az ott végzett kutatások számára nem szükséges olyan méretű
infrastruktúra, mint a másik két területen. Ezzel magyarázható
szinten maradásuk és a másik két terület jelentős csökkenése, az
arányok nagyméretű eltolódása. Utóbbiban nem elhanyagolható az
infrastrukturális fejlesztések hosszú idejű elmaradása, azaz a
kutatási feltételek folyamatos rosszabbodása, ami a kutatások egyre
inkább elméletivé válásán, a kísérleti kutatások visszaszorulásán is
kimutatható. A jelentős tudományterületi változásokat legjobban az
európai adatokkal összevetve tudjuk értékelni.
A hazai tudományterületi arányok
összehasonlítása európai adatokkal
Ehhez röviden át kell tekintenünk az eddig használt, az MTA
tudományos osztályain alapuló tudományterületi osztályozás és az
oktatás egységes nemzetközi osztályozásának rendszerét (ISCED –
International Standard Classification of Education) érintő
különbségeket – utóbbi használata teszi lehetővé a nemzetközi
összehasonlítást. Az ISCED-rendszert 1975-ben fogadták el az UNESCO
Nemzetközi Oktatásügyi Konferenciáján, azóta többször módosították,
jelenleg az 1997-ben jóváhagyott változatot használjuk, amit néha
ISCED-97-tel is jelölnek. Ebben a rendszerben a PhD- és
DLA-képzésnek az ISCED 6 szint felel meg, míg a korábbi egyetemi
képzés az ISCED 5 szint (gyakran felbontva elméleti (5A) és
gyakorlatorientált (5B) programokra). Nyolc átfogó oktatási, képzési
szakterületet értelmeznek, amelyek általam használt tudományterületi
besorolását a II. táblázat tartalmazza (itt a Key Data on Higher
Education in Europe 2007 [2007] leegyszerűsített jelölési
konvencióját használom, az ISCED-97 kétjegyű kódszámain alapuló
szűkebb szakmai csoportok figyelembevétele nem szükséges az
alábbiakhoz).
Az MTA osztályain alapuló osztályozással szemben az
ISCED-rendszerben új kategóriaként jelentkezik az A = tanárképzés,
oktatástudomány és a H = szolgáltatás. E két kategória elhagyása
csökkenti a társadalomtudomány MTA-definícióval meghatározott
részarányát, mert például az ISCED-ben önálló szolgáltatáshoz
tartozó hadtudomány az MTA-nál a IX. Gazdaság- és Jogtudományok
osztályához tartozik. Hasonló hatású az, hogy az ISCED önálló
tanárképzés, oktatástudomány kategóriája nem bontható szét a
tudományterületek között. Ehhez hasonló a természettudományok (D)
problémája: ebben az ISCED szerint szerepel az élettudományokhoz
rendelhető biológia is, amely az MTA osztályai szerint önálló
kategória (VIII. o.): így az ISCED szerint definiálható
tudományterületi felosztásban az élettudományhoz rendelhető terület
részaránya alábecsült a MTMT (MTA)-hez képest – ez már természetesen
nem befolyásolja a társadalomtudományi terület (ISCED) részarányát.
A különbségeket a 2007-ben végzett PhD- + DLA-hallgatók
tudományterületi eloszlásán mutatom be a 3. b. táblázatban.
Az MTA-definíció értelmében az ISCED-rendszerben megjelenő különálló
szolgáltatás (H) kategória 42 (4%) hallgatóját (a hadtudomány és a
katonai műszaki tudomány területéről) a társadalomtudományoknál
tartjuk számon. Az eltérések másik oka az ISCED szerinti 58 (5,5%)
fős tanárképzés, oktatástudomány (A) definiálatlan eloszlású
kategóriája és a biológia tudományágának ISCED szerinti
természettudományos besorolása. További kis eltérést okoz még,
hogy az MTA-definíció szerinti arányszámításban
nem szerepelnek a külföldi hallgatók. (Forrás: Magyar statisztikai
évkönyv 2007, 2008)
Hazánk PhD-képzésének összehasonlítása (Key Data on
Higher Education in Europe 2007, 2007) az európai országokéval azt
mutatja, hogy lemaradásunk az ISCED szerinti matematikai, természet-
és műszaki tudományok területen igen jelentős. A
4. ábrán látható néhány Magyarországhoz
hasonló lélekszámú országra (illetve a nemzetközi kapcsolataink
miatt kiemelkedő fontosságú Németországra) ezen PhD-hallgatók 25–35
év közötti lakossági számra normált aránya. Az ábrán
szereplő magyar adatok 1998–1999-es csökkenő része megfelel a 3.
ábránál diszkutált maximumból adódó csökkenésnek, és eredete is
valószínűleg hasonló. Az ábra világosan mutatja nemcsak lemaradásunk
mértékét (Svédországhoz képest több mint egy nagyságrend, a többi
országhoz képest harmad-hatod), hanem azt, hogy a nálunk
megfigyelhető stagnálás csak a jóval népesebb Németországra
jellemző, míg a többi kisebb ország az ingadozásokon túlmenő
mértékben növekszik.
Az 5. ábra azt
mutatja, hogy kilátásaink nem jobbak a következő évekre: itt a MTMT-
(ISCED) terület egyetemi és doktori hallgatóinak számát láthatjuk a
20–29 év közötti lakossági számhoz viszonyítva.
Elmaradásunk és az alig érzékelhető növekedés egyértelmű az
összehasonlításból. Magyarország az EU-n belül Görögországgal,
Ciprussal és Máltával együtt a legalacsonyabb számokkal rendelkezik
ebben a kategóriában – ahol utóbbi kettő esetén az országok kis
mérete magyarázat az e területen korlátozott egyetemi oktatásra.
Előzőekkel szemben a társadalomtudományi (ISCED)
terület részaránya európai összehasonlításban kiemelkedően magas,
mint az a 6. ábrán látható. Bár
európai trend, hogy ezen a területen a legmagasabb az egyetemi
végzettséget elnyerők aránya, a magyar arányt meghaladó, 50% feletti
aránnyal csak néhány ország: Bulgária, Lettország, Lengyelország,
Románia és Lichtenstein büszkélkedhet. Az is európai trend, hogy a
doktori fokozatot elnyerők körében ez már nem így van, részarányuk
30% köré csökken, és általában a matematika, természettudomány és
számítástechnika területén elnyert PhD-k száma lesz magasabb. Ezt a
trendet Magyarország nem követi, nálunk kiugróan magas marad a
társadalomtudományi területen elnyert PhD-k száma – Európában csak
Ausztria (0,8%-kal) és Románia (8,3%-kal) haladja meg a magyar
arányt.
A fent diszkutált, az európai átlagtól lényegesen
eltérő arányok eredete a felsőoktatás 1990 után kezdődő jelentős
mennyiségi fejlesztésének tulajdonítható. A kiváltó oka részben
demográfiai hullám okozta létszámnövekedés, részben a felsőoktatásra
vonatkozó megnövekedett társadalmi igény. 1990 és 2000 között a
felsőoktatásban részt vevő összes hallgató száma háromszorosára, a
nappali tagozaton tanulók száma 2,4-szeresére nőtt. A nappali
tagozaton a növekedés ezután sem állt meg, a 2008/2009 tanévben a
tanulók száma
|
|
1990/91-hez viszonyítva 3,2-szeres, míg az összes
hallgató száma a 2005/2006. évi 3,9-szeres maximumot követően – a
jellemző korosztály fogyásával is összefüggésben – csökken,
2008/2009-ben már csupán 3,5-szeres. (Európában ritka a hasonló
méretű növekedés: Franciaországban 1958 és 1968 között a hallgatói
létszám megháromszorozódott, amit a párizsi diáklázadás egyik
kiváltó okaként tartanak számon).
Ez a felsőoktatási expanzió nem járt együtt a ráfordítások jelentős
növekedésével. A felsőfokú oktatásra fordított kiadás ebben az
időszakban végig a GDP 1%(±0,1%)-ának felel meg, ami megfelel az
európai átlagnak (ami nem mondható el például az állami
K+F-kiadásokról, amelyek az európai átlagnak kb. kétharmadát teszik
ki). Miután az oktatók számának növekedése sem haladta meg a 30%-ot
(a felsőoktatás főállású oktatóinak száma 1990-ben 17 302, 2008-ban
22 475), logikusan következik, hogy az oktatás korábbi színvonala
romlott, előtérbe kerültek az ún. „olcsó” képzési formák. 2006-ban
Magyarország, Lengyelország, Szlovákia és Törökország költötte a
legkevesebbet felsőoktatási hallgatónként az OECD-országok közül
(Education at a Glance 2009, 2009). Ezzel szükségszerűen együtt járt
a tudományterületi arányok drasztikus eltolódása, amit a 3.
táblázatban mutatok be. Itt az ISCED képzési területek szerint
látható az egyetemi, főiskolai szintű oktatásban részt vevő
hallgatók összes száma (3. a. = nappali + esti + levelező +
távoktatási tagozat) és a nappali tagozatos hallgatók száma (3. b)
tudományterületi megoszlásban a referenciaévnek
tekintett 1990-hez képest 2006-ban és 2009-ben (utóbbira csak a
százalékos arányok). A 3. b. táblázatban feltüntettem a
2007-ben végzett, egyetemi szintű oktatásban részt vett hallgatók és
az abban az évben PhD-t (vagy DLA-t) szerzett hallgatók
tudományterületi megoszlását is.
A felsőoktatás eltorzult arányai jól látszanak a
3. táblázat adataiban. A nappali
tagozaton tanárképzésben részt vevők száma és aránya látványosan
csökken minden tudományterületen. A társadalomtudományi terület
részaránya évtizedes skálán jóval 40% feletti, meghaladva az európai
átlagot. Ezen az utóbbi évek beavatkozási kísérletei (az államilag
támogatott nappali képzés keretszámainak kismértékű csökkentése) sem
változtatott érdemben. A kilencvenes évek elején a kezdeti
növekedést indokolta az ipar jelentős meggyengülése és a
közgazdászi, jogi végzettségűek iránt megnyilvánult fokozott
kereslet. Ezután öngerjesztő folyamat indult be, amelyet az
egyetemeknek a felvett hallgatók számán alapuló finanszírozása
erősített.
A finanszírozás mértékének emelése nélküli
hallgatói létszám növelés szükségszerűen vezet a hallgatókkal
szemben támasztott követelmények csökkenéséhez, bár itt vannak alsó,
nehezen átléphető korlátok. 2005-ben az OECD-országok közül csak két
országban (az értékelhetőek közül az Egyesült Államok és Új-Zéland)
volt magasabb Magyarországénál az egyetemi oktatást (tertiary
education) elkezdő, de be nem fejező, azaz végzettség nélkül
elhagyók aránya – az országok nagy többségére ez a mutató a mienknél
több mint 30%-kal alacsonyabb (Edudation at a Glance 2008, 2008).
Talán nem véletlen, hogy e két országban lényegesen többen
finanszírozzák a képzést magánerőből, mint nálunk. A 2007-ben az
egyetemi oktatásban végzett hallgatók számának eloszlása (3. b) is
alátámasztja azt a megfigyelést, hogy a természettudományos, orvosi,
mérnöki, informatikai területen lényegesen nagyobb a lemorzsolódás,
mint a társadalomtudományi területen. A társadalomtudományi
területen végzettek száma több mint duplája a másik két területen
végzettekének, azaz ezen a területen felvett nagyobb számú
hallgatóból arányaiban is több végez. Ez fokozottan igaz: ha
összehasonlítjuk az egy adott évben nappali tagozaton végzett
hallgatók számát az 5–6 évvel korábban felvettek számával, azaz
megpróbáljuk meghatározni az ezen időtartam alatt diplomát
szerzettek arányát az indulókéhoz képest, akkor azt látjuk, hogy az
1995-ös 70%-ot meghaladó arány 2008-ra kb. 20%-ot csökkent és
valamivel 50% feletti. Ez azt jelenti, hogy a nem
társadalomtudományi területeken nagyobb mértékű a lemorzsolódás
(természetesen nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy időközben a
kreditrendszer miatt a képzés időtartama is kitolódott). A nagyobb
lemorzsolódás oka részben a középiskolai természettudományos képzés
nem kielégítő volta (megfelelően képzett tanárok hiánya és alacsony
óraszám), részben a diplomaszerzés nehezen csökkenthető, „kemény”
kritériumai. Ezekben az adatokban jól nyomon követhető az arányok
eltorzulása okozta pozitív visszacsatolás: a természettudományos
területek csökkenő súlya további csökkenést eredményez az utánpótlás
számában és színvonalában.
A tudományterületi arányok változásának van egy
rejtett, statisztikailag nehezen nyomon követhető komponense, ami az
interdiszciplináris területeken mutatkozik meg. Példaként
említhetőek a különböző földrajzi egységekhez rendelt szociológiai
kutatások, vagy figyelemreméltó a fizika és szociológia („társadalmi
fizika”) kapcsolata, amikor a statisztikus fizika módszereit
használják a szociális csoportokban fellépő kollektív jelenségek
leírására, a matematikai hálózatkutatás és a vállalaton belüli
csoportképzés vizsgálatára. E vizsgálatok eredményei a szociológia
területén jelentkeznek, s feltehetően fontosak annak kvantitatívvá
tételében. A tudományterületek vonatkozásában viszont igen gyakran a
felhasznált metodika miatt természettudományi besorolást kapnak, így
hozzájárulnak e terület arányának felülbecsüléséhez.
Az alulfinanszírozás további következménye: jelentős elméleti hányad
a természettudomány területén
Mint láttuk, a felsőoktatás átlagos európai tudományterületi
arányaitól való lényeges eltérésünk egyik döntő oka a hallgatók
számához képesti tartós alulfinanszírozottság. Ez az
alulfinanszírozottság régóta jelen van a kutatások területén, és
közvetlen következménye az elméleti jellegű témák számának
megnövekedése a kísérletiekhez képest. Ennek magyarázata az, hogy az
ilyen típusú kutatásokban lehet legegyszerűbben megkerülni a
leromlott infrastruktúra okozta nehézségeket, az eredményeket
elsősorban a kutató képességei határozzák meg. A következőkben a
matematikai, természet- és műszaki tudományok (biológia nélkül)
területével fogok foglalkozni, és elméleti jellegű témának tekintem
az elméleti magyarázatokon túlmenően a szimulációkkal,
modellezéssel, adatbázisok létrehozásával kapcsolatos kutatásokat
vagy a már említett szociológiai jellegű földrajzi kutatásokat.
A MTMT-területen 2010-ben Bolyai-ösztöndíjra
benyújtott érvényes pályázatokon belül az elméleti/kísérleti
pályázatok aránya 50–50%. Egyedül a kémia az, ahol a kísérleti
pályázatok száma jelentős: huszonháromból csak három tekinthető
elméleti jellegűnek.
A hazai kutatások számára elengedhetetlen az OTKA
által biztosított finanszírozás. Odaítélésük hazai körülmények
között a legátláthatóbbak közé tartozik.
2010 januárjában a műszaki- és természettudomány
területén 57 kutatási pályázat (a következőkben csak ezekkel
foglalkozom) kapott átlagosan 4,2 millió Ft/év támogatást. A
támogatott pályázatok között többségben találhatók az elméleti
jellegűek a kísérletiekkel szemben: az arány kb. 32:25 (azt a néhány
esetet, amikor együtt fordul elő mindkét jellemző, 0,5-ös
szorzófaktorral vettem figyelembe). A kísérleti pályázatok
támogatottsága (4,8 mFt/év) alig magasabb, mint a matematika
elhagyásával számított elméleti jellegű kutatási pályázatok
támogatottsága: 4,1 mFt/év (egy matematikai pályázatra átlagosan 2,3
mFt/év támogatás jut). Mindenképpen elgondolkodtató az, hogy a
jelentős anyag- és eszközigényt mutató kísérleti kutatások
támogatottsága az elméleti kutatások támogatottsága környékén mozog
– ez azt jelenti, hogy a kísérleti kutatások alulfinanszírozottak.
Emiatt a támogatásukra fordított teljes összeg (124 mFt/év) nem
meglepő módon alig több, mint az elméleti jellegű kutatások
támogatása (117 mFt/év). Ez olyan káros trend, amelynek megfordítása
sürgős teendő, mert a kísérleti kutatások számának jelentős
csökkenéséhez, későbbi megszűnéséhez vezethet.
Figyelemreméltó, hogy az elméleti jellegű kutatások átlagos
támogatása jelentősen meghaladja a matematikai kutatásokét, annak
majdnem kétszerese. A valószínű magyarázat a személyi állomány
növelésében keresendő: új kutatók bevonása az elméleti jellegű
kutatások területén. Fennáll egy öngerjesztő folyamat beindulásának
lehetősége.
A vázolt problémák lehetséges megoldása az
infrastrukturális OTKA pályázati lehetőségek visszaállítása, a
létszám növelésének külön pályázati formában történő kezelése és
preferencia az értékelés hibáján belül azonos szintű kísérleti
pályázatok számára.
Tanulságos az összehasonlítás a többi
tudományterület támogatási adataival. A társadalom- és
bölcsészettudomány területen az OTKA ugyanekkor nyolcvanegy
pályázatot részesített támogatásban, átlagosan 3,0 mFt/év összeggel.
Ehhez (és a műszaki- és természettudomány átlagos 4,2 mFt/év
pályázati támogatottságához) képest kiugróan magas az élettudományok
59 pályázatának átlagos támogatottsága: 6,3 mFt/év. Ha
összehasonlítjuk a három terület összesített támogatási arányait,
akkor azt látjuk, hogy a társadalom- és bölcsészettudomány
részesedése 241 mFt/év (28%), az élettudományoké 374 mFt/év (44%),
míg a műszaki- és természettudományé ennek kevesebb, mint
kétharmada, csupán 241 mFt/év (28%). Ezek az arányok lényegesen
eltérnek a fent diszkutált tudományterületi arányoktól, és egyedüli
igazolásuk a beérkezett támogatási igények összege.
Összefoglalás
Az előzőekben olyan adatokat láthattunk, amelyek azt mutatják, hogy
a magyarországi felsőoktatás tudományterületi arányai az évtizedet
meghaladó skálán lényegesen eltértek az európai trendektől. Ennek
oka az elégtelen finanszírozás, illetve a finanszírozás nem
megfelelő felhasználása. Ez a bemeneti oldal igénye szerinti
szabályozást jelentette, amely öngerjesztő folyamatokat indított be.
A kilencvenes évek elejei demográfiai hullám és a rendszerváltás
együttes hatása az európai trendekhez hasonlóan megnövelte a
keresletet a felsőfokú végzettség iránt. Kielégítése legegyszerűbben
és legolcsóbban a társadalomtudományi terület növelésével volt
megvalósítható, amely ekkor alátámasztható volt a piac ez iránt
megnövekedett igényével, az ipar összeroppanásával, és egybeesett a
leendő hallgatók egy részének könnyebben megszerezhető oklevél
iránti óhajával. Nyilvánvaló, hogy a költségesebb, időigényes
módszer új, a megnövekedett igényeknek megfelelő oktatási formák
kidolgozása, bevezetése lett volna. Ehelyett a jelentősen
megnövekedett létszámú hallgatóság a létező rendszerbe került, amit
ez természetesen szétfeszített. Az egyszerű, de hosszú távon
veszteséges megoldás az egyetemeknek a hallgatók száma alapján
történő állami finanszírozása volt. Ez az egyetemeket a minél
nagyobb hallgatószámban tette érdekeltté. A hallgatók számában
történt hatalmas növekedést nem követte a ráfordítások növelése, így
a lehetséges tartalékok kimerülése után szükségszerű az oktatás
színvonalának és a hallgatókkal szemben támasztott
minimálkövetelmények csökkenése. Ennek azonban vannak alsó korlátai,
így az oktatást be nem fejezők vagy csak hosszabb idő eltelte után
befejezők számának növekedése várható és figyelhető meg. Az eleve
forráshiányos rendszer ezáltal egyúttal pazarló is, részben az
európai igényektől eltérő szerkezete, arányai, részben a
lemorzsolódók relatíve nagy száma miatt. A pazarlás másik formája a
~hároméves (korábbi főiskolai, most BSc) és ~öt–hatéves (egyetemi,
MSc) oktatási formák átgondolatlan összevonásából adódik.
Nyilvánvaló, hogy utóbbi esetben mélyebb alapozás szükséges, mint
ami az oktatást három év múltán BSc-fokozattal elhagyók számára
optimális, és fordítva, a korábban kilépők jogosan kifogásolhatják a
számukra szükségtelen (esetleg követhetetlen) tárgyak oktatását. A
rendszer egyszerre nyújt redundáns és hiányos oktatást.
A megoldás a jelenlegi rendszer gyökeres
megváltoztatását igényli, beleértve a finanszírozást is. Fel kell
hagyni a jelenleg szokásos, a beérkezett igényeken alapuló, csak a
bemeneti oldalra figyelő modellel, és át kell térni a kimenő oldal
teljesítményét, a megszerzett végzettségek számát figyelembe vevő
szabályozásra. Természetesen gondoskodni kell az oklevelek
színvonalának kvázi-egyenértékűségéről, a devalváció elkerüléséről –
ezt egy több egyetemet képviselő és külső (MTA) szakértőkből álló
bizottság (MAB-jellegű) biztosíthatja. Az egyetemek ilyen jellegű
finanszírozása javítaná a minőségi oktatást, a hallgatókkal szemben
szigorúbb követelményeket támasztana, csökkentené a pazarlást, és
megakadályozná az öngerjesztő folyamatok beindulását. Mindez az
államilag támogatott oktatásra vonatkozik, a (jelenleg nem
számottevő) magánerős részvétel korlátozása szükségtelen. A
szabályozás megváltoztatása alapos, hosszú távra átgondolt
oktatáspolitikát tételez fel, amely az igények pontosabb felmérését,
az európai trendek jobb követését, a végzett hallgatók pályájának a
jelenlegi (virtuális) követésénél lényegesen pontosabb ismeretét
tételezi fel.
A bevezetésben említett természettudományos
tanárképzés és hallgatói létszámprobléma csupán a jéghegy csúcsa,
azonnali tüneti kezelése béremeléssel, óraszámnöveléssel,
felzárkóztató tanfolyamokkal átmenetileg megoldható, bár a tényleges
javuláshoz közel másfél évtized szükséges. Az igazi problémát, az
eltorzult tudományterületi arányok mielőbbi rendbetételét csak
átgondolt oktatáspolitika oldhatja meg.
Köszönetnyilvánítás. Megköszönöm Galamb Veronika,
Maurer Gyöngyvér és Tuka Katalin segítségét a statisztikai adatok
gyűjtésében. Hálás vagyok Faigel Gyulának, Kamarás Katalinnak,
Kemény Tamásnak, Kiss Lászlónak és Kollár Jánosnak a kézirat
kritikai diszkussziójáért, Kaptás Dénesnek a technikai segítségéért.
Kulcsszavak: tudományterületi arányok,
társadalomtudomány, élettudomány, matematikai, természet- és műszaki
tudományok, felsőoktatás, PhD és DLA
IRODALOM
Education at a Glance 2007:
OECD Indicators. (2007) OECD,
WEBCÍM >
Education at a Glance 2008:
OECD Indicators. (2008) OECD, WEBCÍM
>
Education at a Glance 2009:
OECD Indicators. (2009) OECD,
WEBCÍM >
Engloner Gyula – Tuka Katalin
(szerk.) (2003): Kutatás és fejlesztés a felsőoktatásban 2000–2002
között. Az Oktatási Minisztérium felsőoktatási tudományos ügyekért
felelős főosztályának jelentése a 2000–2002 között a felsőoktatási
kutatás-fejlesztés érdekében végzett munkájáról. Oktatási
Minisztérium, Budapest
Fábri György (2001): Mit
tudunk a doktoráltakról? Helyzetfelmérő és módszertani tanulmány a
Felsőoktatási és Tudományos Tanács számára a PhD-fokozattal
rendelkezők életpálya-esélyeinek kutatásához. Budapest,
WEBCÍM >
Key Data on Education in
Europe 2009. Eurostat,
WEBCÍM >
Key Data on Higher Education
in Europe 2007. Eurostat,
WEBCÍM >
Magyar statisztikai évkönyv
2007. (2008) KSH, Bp.
Magyar statisztikai évkönyv
2008. (2009) KSH, Bp.
Oktatás-statisztikai évkönyv
2006/2007. (2007) Oktatási és Kulturális Minisztérium Fejlesztési
Főosztály Statisztikai Osztály, Budapest
WEBCÍM >
Oktatás-statisztikai évkönyv
2007/2008. (2008) Oktatási és Kulturális Minisztérium, Fejlesztési
Főosztály, Statisztikai Osztály, Budapest
WEBCÍM >
Oktatás-statisztikai évkönyv
2008/2009. (2009) Oktatási és Kulturális Minisztérium, Közigazgatási
Koordinációs Főosztály, Statisztikai Osztály
WEBCÍM >
Statisztikai tájékoztató,
Felsőoktatás. 2001/2002; 2002/2003; 2003/2004; 2004/2005, 2005/2006.
Oktatási Minisztérium Közgazdasági Főosztály Statisztikai Osztály,
Bp.
WEBCÍM >
WEBCÍM >
WEBCÍM >
WEBCÍM >
WEBCÍM >
Tél Tamás (2010): Bologna vagy
tanárképzés? Fizikai Szemle. 3, 100–104. és az itt megadott
hivatkozások.
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1
A következőkben a matematikai, természet- és műszaki tudományok
(MTMT) elnevezést és jelölést fogom használni arra a területre,
amelyet az MTA-n korábban matematika és élettelen természettudományi
területnek neveztek. Ezen nemzetközileg elterjedten használt
kategória tartalmilag a biológiai tudományok eltérő besorolásában
különbözik az MTA tudományterületi felosztásától, ott a biológia az
élettudományi területhez, míg a nemzetközi használatban a
természettudományhoz sorolódik. Erre a különbségtételre a megfelelő
helyeken rendszeresen utalok.
<
|
|