Bevezetés
Gyakran kerül szóba a több tudományterület képviselői részvételével
zajló műhelybeszélgetéseken, konferenciákon az a kérdés, hogyan,
miként lehet az ökoszisztéma-szolgáltatásokat értékelni. Már maga az
értékelés szó jelentése is vitát vált ki, a közgazdasági értékelés
pedig kiváltképp. Éppen ezért merül fel újra és újra a kérdés, miért
van szükség ezeknek a javaknak a közgazdasági megközelítésére, pénzben
való értékelésére? Ian J. Bateman és szerzőtársai (2005) a
következőképpen fogalmaznak: „Talán a leggyakrabban idézett definíció
szerint a közgazdász olyan valaki, aki mindennek ismeri az árát, de
semminek sem tudja az értékét”. A tanulmány egyik célja, hogy ezt a
téves nézetet eloszlassuk.
A közgazdaság-tudományi megközelítés abból indul
ki, hogy az értékeket az egyének preferenciáin keresztül mérhetjük,
így célja, hogy e preferenciákat kvantitatív módon is meghatározzuk.
Hiszen az ökoszisztéma-szolgáltatásoknak csak szűk hányada rendelkezik
piaci árral, amelyet gyakran azonosítunk azok értékével. A
szolgáltatások többsége viszont nem rendelkezik piaccal, pénzben
azokat nem fejezzük ki, így az olyan döntések során, ahol
költségekkel, bevételekkel számolunk, ezek a tételek egyszerűen
kimaradnak. Meg tudjuk-e mondani pontosan, milyen körülmények között,
milyen konkrét helyzetekben merül fel az igény az
ökoszisztéma-szolgáltatások hasznainak megjelenítésére? Amennyiben egy
szolgáltatást irreverzibilis változás fenyeget, nagy a bizonytalanság,
kockázat a változások kimenete tekintetében, akkor az elővigyázatosság
elvét kell alkalmazni, vagyis tekintet nélkül arra, mennyibe kerül az
adott szolgáltatás megőrzése, azt biztosítani kell. Ha ezek a
körülmények nem állnak fenn, akkor már alkalmazhatók a
közgazdaságtudomány eszközei, úgymint a költséghatékonyság-vizsgálat
vagy a költség-haszon elemzés. Az előbbi esetén a kitűzött cél
eléréséhez szükséges megőrzési/fejlesztési intézkedések költségeit
hasonlítjuk össze, és azt választjuk, amelyik a legkisebb költségek
mellett valósítható meg. Ez a megközelítés azonban nem számol az
esetleges hosszú távú, elsősorban társadalmi következményekkel,
legyenek ezek akár hasznok, akár veszteségek. Ilyenkor a
költség-haszon elemzés mindenképpen átfogóbb és teljesebb
megközelítésnek számít.
Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy az Európai
Unió törekvése is az, hogy az ökoszisztéma-szolgáltatások pénzbeli
értékelése részét képezze döntéseinknek, lásd például a Víz
Keretirányelvet.
A közgazdaság-tudományi perspektíva lehetőséget
teremt arra, hogy azokat a szolgáltatásokat, funkciókat is beárazzuk,
amelyek nem rendelkeznek piaccal és így árral sem, ennek következtében
számszerűen az értékéről sem mondhatunk semmit. Végső soron azt
keressük, mi egy-egy beavatkozás nettó társadalmi hasznossága.
Mit értékelünk? A teljes gazdasági érték
fogalma és jelentősége
A közgazdaságtudományi megközelítés kapcsán az első legfontosabb
kérdés az, mit is értékelünk? Az ökoszisztéma-szolgáltatások
definíciója körüli vitát kikerülve, legalább két megközelítést
vehetünk alapul. A Millennium Ecosystem Assessment (2005) gyakorlatias
oldalról fogalmazza meg a szolgáltatások körét, amelyekbe
beletartoznak az ellátó (a termékek formájában megjelenő
szolgáltatások, például a víz vagy az élelmiszer), a szabályozó
(minden, a természetben lejátszódó szabályozási jelenség, például a
klímaszabályozás), a kulturális (a lelki, szellemi gyarapodást segítő
funkciók) és a támogató (mindazon szolgáltatás, amelynek jelenléte
alapvető fontosságú a többi szolgáltatás biztosításához, például
biomassza termelés, talajképzés) funkciók. Ugyanakkor ez a dokumentum
is hasznosság alapján csoportosít.
A közgazdasági értékelés során más kategóriákat
használunk, a lényeg azonban nem változik: a teljes gazdasági érték
fogalma azt keresi, miért értékelik az emberek mint értékelők az
ökoszisztémákat, illetve azok szolgáltatásait. Ennek alapján a
használattal összefüggő és az attól független értékrészeket
különíthetjük el (Pearce – Turner, 1990).
A használattal kapcsolatosak között további három
értékrész szerepel: a közvetlen, a közvetett használattal összefüggő,
valamint a választási lehetőség értéke. Az elsőbe tartozik minden
olyan funkció, amely az adott szolgáltatás közvetlen használatából
származik, például hogy egy vizes élőhelyen különböző rekreációs
tevékenységeket folytathatunk, sétálhatunk, madárlesen vehetünk részt
stb., de a halászati tevékenység is ide tartozik. Ezeknek a
funkcióknak gyakran áruk is van, hiszen a halakat eladják a
keresleti-kínálati viszonyoknak megfelelő áron. A közvetett
használattal összefüggő értékrészek között találjuk a talajképzés
szolgáltatást, a zöld növények szén-dioxid-megkötő képességét, a vizes
élőhelyek teljes fajgazdagságát, amely nélkül a kereskedelmi halak sem
lennének életképesek az adott vízi közegben. Az ilyen jellegű
szolgáltatások már csak ritkán „beárazottak”. A harmadik komponens
azzal függ össze, hogy az adott élőhely vagy élőhely-szolgáltatás
megőrzésével jövőbeni elérhetőséget biztosíthatunk magunknak akkor is,
ha jelenleg semmilyen használat nem fűz bennünket az adott
szolgáltatáshoz.
A használattól független értékrész azon a
feltételezésen alapszik, hogy az emberek akkor is fontosnak, sőt
értékesnek tarthatnak valamit, ha sem ma, sem a jövőben nem kívánják
azt használni. Ugyanakkor értéket képvisel a számukra az, ha a jövőben
mások is hozzáférnek az adott szolgáltatáshoz, illetve azt az elvet
vallják, hogy minden létezőnek alapvető joga van a fennmaradáshoz. A
magyarázatokból is kiolvasható, hogy a használattal összefüggő
értékrészeket könnyebb pénzben meghatározni, ezek megragadására számos
eljárás képes, a használattól függetlenek számszerűsítése viszont
sokkal problematikusabb, de a környezetgazdászok szerint nem
lehetetlen. Problémát jelent, hogy csak a mai generáció tagjainak
preferenciáit vesszük figyelembe a közgazdasági értékelésnél, a jövő
generációk tagjaiét nem, épp ezért az elővigyázatosság elvének
alkalmazása az első feladatunk.
Amint látható, a teljes gazdasági értékben minden
funkció megtalálható, amit a Millennium Ecosystem Assessment is említ,
a közelítésmódjuk azonban eltérő. Véleményem szerint ennek kevés
jelentősége van a közgazdasági értékelés szemszögéből.
Még mindig a címben szereplő témakörnél maradva,
további kérdésként vetődik fel, konkrétan mit tudunk számszerűsíteni
azon kívül, hogy a teljes gazdasági érték minél nagyobb hányadát
kívánjuk pénzben kifejezni. Ahogy korábban már említettük, a
közgazdasági megközelítés az egyének preferenciáira épít. A
preferenciák azonban nem határozhatók meg számszerűen, ha csak
általánosságban beszélünk azokról. Ebből következően csak egy vagy
több, de mindenképpen adott változással összefüggő preferenciát
vagyunk képesek becsülni. A közgazdasági értékelés alapeleme tehát a
referenciaszintek meghatározása: honnan indulunk, és a program végére
hová jutunk. Így tehát nem lehet azt megmondani, mennyit ér a Duna
vagy a Balaton, arra azonban már kísérletet teszünk, hogy az adott
felszíni víz minőségjavításának értékét megbecsüljük. A változás
konkretizálásánál arra is figyelni kell, hogy két, egyébként
ugyanolyan mértékű változás sem tekinthető egyenértékűnek. Itt két
dolog számít: a kiinduló szint és a változás minősége. Ha egy erdős
területre gondolunk, az előbbi azt jelenti, hogy az
ökoszisztéma-szolgáltatások értékét illetően egyáltalán nem mindegy,
hogy az erdős terület növelésének célját egy 10%-os erdősültségű vagy
egy 70%-os erdősültségű területen kívánjuk-e megvalósítani. Ugyanaz a
10%-os növekedés az első esetben sokkal jelentősebb fejlődést
eredményez. Ha azt feltételezzük, hogy az erdős területek arányának
növelése 20%-os, az egyik esetben azonban egy egybefüggő erdőt
alakítunk ki, a másodikban pedig egy mozaikosat, akkor a két változás
minőségében jelent mást, így értékük is eltérő lehet.
Módszertani lehetőségek a közgazdasági értékelésre,
esettanulmányokon keresztül
Az ökoszisztéma-szolgáltatásokban bekövetkező változások értékelésének
számos módja lehetséges a környezetgazdasági szakirodalom szerint. Az
egyik csoportba olyan eljárások tartoznak, amelyek a fejlesztés
költségeivel azonosítják annak hasznait. Ezek a módszerek nem az
egyéni preferenciák alapján becsülik az értéket, így
közgazdaságilag nem tekinthetők elméletileg megalapozottaknak, viszont
alapinformációk szolgáltatására jók egy-egy döntéshozatal során.
Az eljárások elméletileg is helyes csoportját azok
alkotják, amelyek keresleti görbét becsülnek, így a kinyilvánított
preferencia eljárások és a feltárt preferencia eljárások. A
gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az emberek fizetési hajlandóságát1
(WTP – willingness to pay) keressük egy adott változással
kapcsolatban. Jelen tanulmányban két, azonos kategóriába, a feltárt
preferencia eljárások közé sorolt módszert kívánunk részletesebben
bemutatni két hazai esettanulmányon keresztül: a feltételes értékelést
és a feltételes választást.
A feltételes értékelés alkalmazása
szélsőséges vízjárással sújtott kistérségekben
A feltételes értékelés (CVM – contingent valuation method) a
legrégebbi (részletes leírását lásd Mitchell and Carson, 1989;
Marjainé Szerényi, 2005) és ezáltal módszertanilag a legkidolgozottabb
feltárt preferencia eljárás. Direkt módszer, vagyis a fizetési
hajlandóságot közvetlenül kérdezi meg az emberektől, így mindig
kérdőíves felmérést takar. Mivel a legjobban ezt a módszert ismerik, a
kutatásokat még mindig ennek a módszernek az alkalmazása vezeti. A CVM
által értékelhető javak köre szinte korlátlan, mivel
hipotetikus jellegéből adódóan bármilyen változást leírhatunk a
kérdőívben, olyanokat is, amelyek még nem történtek meg. Fontos
azonban, hogy lehetőség szerint hihető legyen a vizsgált változás. A
feltételes értékeléssel csak egy program egészét értékelhetjük, annak
komponenseit külön-külön nem.
A módszerrel a közelmúltban értékeltük azt, hogy a lakosság milyen
preferenciákkal, fizetési hajlandósággal rendelkezik a természetközeli
területek arányának növelésével kapcsolatban,2
ami az egyik alkalmazkodási eszköz lehet a folyók menti szélsőséges
vízjárási események tompítására,
|
|
kiegyensúlyozására, hiszen az árvizek hatalmas
vízmennyiségének helyben, a természetben való tározása csökkenti az
aszályos időszakok vízhiányát és a káros következmények súlyosságát. A
kérdőíves felmérést három kistérségben, Nagykörű, Bereg és Homokhátság
településeinek lakosai körében hajtottuk végre 2010 májusában.
Összesen 325 ember került a mintába. A kérdőív alapvetően három fő
részből tevődött össze: egy rész általános attitűdbeli kérdésekre
fókuszált, egy másik a cselekvési és fizetési hajlandóságot vizsgálta
a természetközeli területek arányának növelésével kapcsolatosan, a
harmadik fő blokkban pedig a válaszadók saját
társadalmi-gazdasági-környezeti attitűdjeiket mutathatták be részben a
jelenre, részben pedig a jövőre vonatkozóan. Természetesen
társadalmi-gazdasági jellemzőkre is rákérdeztünk.
A módszer első lépése a hipotetikus piac
kialakítása, amelynek során bemutatjuk az értékelt
ökoszisztéma-szolgáltatás (jószág) jelenlegi jellemzőit, majd azt a
programot, amelyet véghez kívánunk vinni, és amelynek megvalósításához
a lakossági (hipotetikus) hozzájárulást is kérjük. A három
kistérségben döntő részben ugyanazt a programot használtuk, a
minimális eltérés abból adódott, hogy alkalmazkodnunk kellett a
mintaterületek sajátosságaihoz, hogy minél élethűbb és hihetőbb legyen
a program. A változás mértéke azonban mindenhol megegyezett. A
kérdőívben először mindhárom kistérségre vonatkozóan rövid leírást
adtunk a földhasználat jelenlegi helyzetéről. Ezután egy olyan
programot vázoltunk fel, amelynek lényege a tájhasználat-váltás lenne,
és egy ún. Tiszai Fejlesztési Központ segítségével valósulna meg. A
három területen a jellemzők változását az alábbiak szerint fogalmaztuk
meg: mozaikosabb táj alakulna ki, kevesebb lenne az aszály, az árvizek
gyakorisága és súlyossága csökkenne, illetve nőne a természetközeli
területek aránya (10%-ról 30%-ra). A válaszadók azt az információt
kapták, hogy a program megvalósulása részben állami segítséggel,
részben a helyi lakosok hozzájárulásával valósulhatna csak meg. A
konkrét fizetési hajlandóságra a következőképp kérdeztünk rá: „Mekkora
lenne az a maximális összeg, amit hajlandó lenne az Ön háztartása 10
éven keresztül évenként befizetni annak érdekében, hogy
Nagykörű/Homokhátság/Bereg térségében a vízgazdálkodás
kiegyensúlyozott rendszerét a tájhasználat-váltással megvalósítsuk?
Válaszánál vegye figyelembe, hogy jövedelmét számos egyéb célra is
fordíthatja!”
A szakirodalom által meghatározott módszertani
megfontolások (pl. a zéró WTP-vel rendelkezők vizsgálata) után a
fizetési hajlandóság (WTP) becslése a fő feladat, amely esetünkben
évente és háztartásonként a teljes mintában 8738
Ft-nak adódott, ez az átlagos éves nettó jövedelem 0,547%-a. Az
átlagok tekintetében különbséget találtunk a kistérségek között: a
Homokhátsági kistérség lakói 11 211 Ft-ot ajánlottak fel éves szinten,
ami szignifikánsan magasabb a két másik kistérség WTP-jénél, a
nagykörűiek 7 347 Ft-ot fizetnének, míg a beregiek felajánlása a
legalacsonyabb, 6 612 Ft (e két utóbbi nem tér el egymástól
statisztikai értelemben) (1. ábra).
A szignifikáns különbség eltűnik, amennyiben a
jövedelemhez viszonyított arányokat hasonlítjuk össze (bár a sorrend
az eredeti marad): Homokhátságban az éves jövedelmük 0,62%-át,
Nagykörűben 0,50%-át, míg a Beregben 0,49%-át ajánlották fel a
természetközeli területek arányának növelésére, illetve a
tájhasználat-váltási programra. Az eredmények alapján, az érintettek
számának figyelembevételével meghatározhatjuk, hogy összességében
milyen hasznot jelent a program megvalósítása a lakosság számára
(aggregálás).
A feltételes értékelésnek számos előnye van
általánosságban, illetve a többi eljáráshoz viszonyítva is. Az egyik
legfontosabb, hogy ezt az eljárást ismerjük módszertanilag leginkább,
így azt is tudhatjuk, milyen torzulások léphetnek fel, és ezek ellen
hogyan lehet védekezni. Képes a teljes gazdasági érték egészének
meghatározására –, igaz, csak a felvázolt programra vonatkozóan –,
tehát a használattól független értékrészek mérésére is alkalmas.
Fontos, hogy az eljárás segítségével bármilyen jószágot és annak
bármiféle fejlesztési alternatíváját értékelhetjük, ez az eljárás
hipotetikus jellegéből adódik. Természetesen, ha a program közel áll a
valósághoz, az emberek is nagyobb bizalommal lesznek a program iránt.
Ex ante és ex post értékelésre egyaránt alkalmas. Hátrányai között
kell megemlíteni, hogy nem csak a program hipotetikus, hanem a
felajánlott összeg befizetése is, amely tény felfelé torzíthatja az
eredményeket.
A feltételes választás alkalmazása az ökológiai szolgáltatások
helyreállításának vizsgálatában
A feltételes választás a környezeti javak értékelésében csak a ’90-es
évek közepétől vált egyre inkább népszerűvé. Indirekt eljárás, vagyis
nem közvetlenül kérdez rá a kiderítendő fizetési hajlandóságra, hanem
olyan szituációk elé állítja a megkérdezetteket, ahol helyzetek közül
választhatnak, mégpedig úgy, hogy mindig egy ár is szerepel a leírt
helyzetben. Tehát a válaszadó egy csomagot választ ki preferenciáinak
megfelelően, amelyben a vizsgált jószág különböző jellemzői, valamint
egy ár is szerepel. Ebből az is következik, hogy a feltételes
választás képes egy természeti jószág egyes jellemzőinek (akár
szolgáltatásainak) értékét külön-külön is becsülni, és ebben a
tekintetben nagyobb lehetőséget jelent az ökoszisztéma-szolgáltatások
értékelésében. Hasonlóan a feltételes értékeléshez, a módszer a javak
igen széles körét képes értékelni hipotetikus
jellegéből adódóan. Ebből következően – a feltételes értékeléshez
hasonlóan – a teljes gazdasági érték legnagyobb részének, benne a
használattól független értékrész becslésére is alkalmas.
Egy hazai kutatást az Által-ér vízgyűjtőjén
hajtottuk végre 2008 novembere és 2009 januárja között, összesen 471
helyi lakos megkérdezésével.3 A feltételes
választásban három jellemzőt választottunk: a vízminőséget (közepes,
jó és kiváló szintekkel), az árvíz gyakoriságának jellemzőjét (5, 25,
50 és 100 évenként egyszer előforduló helyzetekkel),
valamint egy költségtényezőt (a vízszámla havi adott összeggel
történő emelésével: 50, 200, 650 és 1000 Ft-os összegekkel). Összesen
32 választási helyzetet alakítottunk ki, amelyek mindegyikében
szerepelt a status quo, vagyis annak lehetősége, hogy a válaszadó a
jelenlegi helyzetet választhassa zéró összegű fizetés mellett (egy
konkrét választási helyzet látható a 2.
táblázatban). Minden megkérdezett négy választási helyzet elé
került.
Az eredmények szerint a helyi lakosság zéró
fizetési hajlandósággal rendelkezik az árvíz gyakoriságának
csökkentése iránt. A vízminőség változásával kapcsolatban már pozitív
a WTP-jük: a közepesről jóra történő javulás 21,2 euró/háztartás/ év,
míg a közepesről kiválóra javulás értéke (implicit ára) 42,5
euró/háztartás/év. Az eredményekből kiszámítható az a hasznosság, amit
az egyes programelemek megvalósulása jelent a lakosság számára: a
jellemzőkből különböző forgatókönyvek alakíthatók ki (például a
vízminőség közepesről jóra változik, az árvíz gyakorisága pedig 5
évről 50 évenként egyszeri előfordulásra csökken), amelyekhez elvileg
teljes érték rendelhető (a mi esetünkben nincs értelme ennek a
forgatókönyv-képzésnek, mivel az egyik jellemzőt a lakosok nem
értékelték semmire, az elvi lehetőség azonban adott).
A feltételes választás kiválóan alkalmas az
ökoszisztéma-szolgáltatások értékelésére, a feltételes értékeléssel
szemben is számos előnye van, a jövőben az eljárás egyre gyakoribb
alkalmazására számíthatunk.
Következtetések
Magyarországon a nem piaci javak, köztük az
ökoszisztéma-szolgáltatások közgazdasági értékelése tizenöt éves
múltra tekint vissza, amelynek során többféle eljárást is alkalmaztak.
Rendelkezünk tehát némi tapasztalattal, ám az értékelési esetek száma
nagyon alacsony. Hogy a költség-haszon elemzéseket e szolgáltatások
figyelembevételével tudjuk végrehajtani, sokkal nagyobb számú esetre,
eredményre van szükség. Az ez irányú kutatások bővülésével
remélhetőleg az eredmények elfogadottsága és megértése is javulni fog.
Kulcsszavak: közgazdasági értékelés, ökoszisztéma-szolgáltatás,
feltételes értékelés, feltételes választás, vizes élőhelyek
IRODALOM
Bateman, Ian J. – Lover Andrew A. –
Brainard, Julii S. (2005): Applied Environmental Economics. A GIS
Approach to Cost-Benefit Analysis. Cambridge University Press
Brouwer, Roy – Barton, D. – Bateman, Ian
Brander, L. – Georgiou, S. – Martín-Ortega, J. – Navrud, S. –
Pulido-Velazquez, M. – Schaafsma, M. – Wagtendonk A. (2009): Economic
Valuation of Environmental and Resource Costs and Benefits in the
Water Framework Directive: Technical Guidelines for Practitioners.
Institute for Environmental Studies, VU University Amsterdam, the
Netherlands, Manuscript •
WEBCÍM >
Marjainé Szerényi Zsuzsanna (2005): A
feltételes értékelés alkalmazhatósága Magyarországon. Akadémiai,
Budapest
Marjainé Szerényi Zsuzsanna – Kerekes S. –
Flachner Zs. – Simon M. (2011): Az ökoszisztéma-szolgáltatások
közgazdasági értékelésének egy lehetősége egy hazai esettanulmányon
keresztül. In: Flachner Zsuzsanna – Nagy Gergely (szerk.): Kölcsön a
természettől - természeti szolgáltatások módszertani kérdései és hazai
esettanulmányok. Kiadás alatt.
Millennium Ecosystem Assessment (2005):
Ecosystems and Human Well-being: Biodiversity Synthesis. World
Resources Institute, Washington, DC, •
WEBCÍM >
Mitchell, Robert Cameron – Carson, Richard
T. (1989): Using Surveys to Value Public Goods: The Contingent
Valuation Method. Resources for the Future, Washington DC
Pearce, David W. – Turner, R. Kerry
(1990): Economics of Natural Resources and the Environment. The Johns
Hopkins University Press, Baltimore
LÁBJEGYZETEK
1 A fizetési hajlandóság
mellett az emberek elfogadási hajlandóságát (WTA – willingness to
accept) is vizsgálhatjuk, ennek azonban nincs jelentősége a témánk
szempontjából, így attól eltekintünk.
<
2 A kutatás az alábbi
projekt keretében zajlott: Szélsőséges területi vízkészlet-kockázatok
hatékony, fenntartható kezelési alternatívái közép és hosszútávra
(WateRisk), TECH_08_A4/2-2008-0169.
<
3 A kutatás a Development
& Testing Practical Guidelines for the Assessment of Environmental and
Resource Costs and Benefits in the WFD (AquaMoney) (SSPI-022723) című
nemzetközi kutatás keretében zajlott, hazai részről Kerekes Sándor
professzor vezetésével. (Részleteket lásd: Brouwer et al., 2009)
<
|
|