A magyarországi rajzoktatás kezdeteit az építés és
a kézműves mesterségek határozták meg. A 17. századi jezsuita
kolostoriskolákban szépírásra, zenére, geometriára, rajzra,
építészetre tanították rendjük ügyes kezű tagjait. A rajzoktatás
kezdetének másik fő színtere a céhes műhelyekben volt, ahol a
mesterségek műveléséhez szükséges ábrák és tervek készítését
sajátították el a tanoncok. Németország volt az első, ahol városi
iskolák keletkeztek, melyben a rajz mint önálló tantárgy szerepelt, ők
képezték az első tanítókat, akik módszeresen, meghatározott tanterv
szerint kezelték a rajzoktatást. Az osztrák Johann Ignaz von Felbiger
„rajzoktatási módszertana” 1765-ben készült, ebben a rajzi képzést
minden mesterségre való felkészítés alapjának tekinti, és a
kézügyesség fejlesztésére gyakorlatsort ír elő (Kerbs – Lebede, 1976).
A magyar rajzoktatást az első Ratio Educationis végrehajtási utasítása
intézményesítette 1777-ben, s az első magyar népiskolai
rajztanterveknek e praktikus rajzolás-tanítási módszerek voltak az
előképei. A „királyi rajztanítók” (magyar rajztanárképzés hiányában)
nagyobbrészt külföldi és hazai mérnökök, építészek, technikusok
voltak, csak kivételes esetekben találkozhatunk művész tanárral. A
rajz már első iskolai megjelenésekor „másodosztályú” tantárgy volt, „a
szabadkéz-rajzban és más ügyességekben való jártasságra […] azoknak
lesz szükségük, akik nem kívánnak a latin iskolába átlépni.” – írja a
Ratio Educationis.
A művészképzés első színhelye a Budai Rajzoló
Oskola (Schola Graphidis Budensis) volt, ahol 1778-tól, mintarajzok
utánzásával, gipszplasztikák másolásával vette kezdetét a magyar
képzőművészek nevelése. A művészképzés erősen hatott az iskolai
oktatásra, hiszen egyre több festőművész állt a katedrára, s a 18.
század végén megjelent a rajzoktatásban az iparos mellett a
képzőművész is mint követendő példa, s a művészeti akadémia mint
módszertani modell (Csőregh, 1991).
A rajz tantárgy tartalma és módszerei végső soron
attól függenek, milyen szerepmodellt követ a rajz oktatója. Az
irodalom és a visszaemlékezések tanúsága alapján úgy véljük, utóbbi
évszázadokban a következő szerepekből születtek a 19–20. századi
rajzpedagógiai modellek: a mérnöki ismereteken alapuló tantervet
felváltó technokrata paradigmája, a vizuális nyelvet tanulmányozó
„pictordoctus” tanulmányrajzok feladatsorán alapuló oktatási módszere,
a művész-pedagógus önkifejezésre törekvő
elképzelései. A két világháború között a nacionalista paradigma, a
szovjet rajzoktatás átvételével a politikai tartalmakon alapuló
rajztanítás, majd ismét a képi nyelv alapos megismerésére törekvő
művészetpedagógiai modell, végül napjaink irányzatai: a hagyományos
képzőművészeti nevelés mellett, azonos súllyal,
alaptantervi alternatívaként1 megjelenő
vizuális kommunikáció és környezetkultúra. 1995-től Vizuális kultúra a
tantárgy neve, amely a világ legkorszerűbb pedagógiai modelljét a
hasonló tartalmú amerikai és német tantervi reformokkal egy időben
honosítja meg (Kárpáti – Köves, 2001; Bodóczky, 2003; Pallag, 2006).
A „Vizuális kultúra”2
tanításakor újra kell értelmeznünk a ’művészet’ vagy még inkább a
’művészi’ fogalmát. Az angolszász művészetpedagógia Csíkszentmihályi
Mihály (1988) elmélete alapján értelmezi újra a kreativitás fogalmát.
A művészetpedagógus számára az alkotóképesség minden emberben meglévő
lehetőség, amelynek kibontakoztatásához megfelelő technikai kihívást
és inspirációt jelentő tevékenység és téma szükséges. Az alkotás
esztétikai minősége másodlagos: a lényeg az alkotó
folyamat, amely egyszerre tanulságos és katartikus az egyén számára
(Csíkszentmihalyi, 1988).
Napjainkban az immár idézőjelbe kívánkozó
„művészetoktatás” messze túlmegy a „szépművészetek” egyre rugalmasabbá
váló keretein is. Tananyagába emeli a köznapit és közönségest, a
hasznosat és önmagáért valót, a géppel készített képmást,3
és a nyomtatott másolatot éppúgy, mint az egyszeri és tárggyá nem váló
művészi gesztust és az utca „outsider” művészetét (Freedman, 2003). Az
„új képkorszak” (Peternák Miklós kifejezése) „gép-kép”-korszak,
amelyben megváltozott a képmás fogalma, alapvetően átalakult a kép és
valóság viszonya. A számítógéppel segített képalkotás mindennapivá
válásával beléptünk a posztfotografikus korba, ahol az interaktív
művészeti formák természetesek, a szimuláció bevett része a játéknak,
alkotásnak, kutatásnak és a Homo faber egyúttal Homo digitalis,
illetve Homo interneticus is.
Immár nem lehet az uralkodó képi stílus megtanulása
a cél, hiszen a 20. század első felében megszűntek a homogén
korstílusok, szertefoszlott az átfogó művészi világkép. A tantárgy a
nemzetközi gyakorlatban a 21. század első éveitől napjainkig uralkodó
irányzatát egy, az építészeti kritikából származó, majd a 20. század
utolsó harmadának „társadalmi közérzetét” definiáló fogalommal
posztmodern művészetpedagógiának szokás nevezni (Eisner – Day, 2004).
Ahogyan a posztmodern stílusirányzat újraértelmezi, és képi idézetként
használja a klasszikus művészet formakincsét, témáit és
ábrázolásmódjai, úgy emeli be tantervi programjába napjaink
„posztmodern” művészetoktatója Leonardo gondolatait éppúgy, mint a
Társadalmi Hálónak (Social Web) nevezett, közösségi informatikai
alkalmazásokat. A posztmodern művész rózsaszínre festett gipszből
mintáz ión oszlopot, amely úgy jelenik meg a homlokzaton, ahogyan a
gondolatok logikus sorában hirtelen felbukkan egy emlék: aktuális
funkciója nincs, jelentése annál gazdagabb. Az amerikai és
nyugat-európai kortárs vizuális nevelés elsősorban reflektál, kifejez,
értelmez, s csak másodsorban ábrázol.
Ez a „személyessé tétel” napjaink
művészetpedagógiájában egyre jelentősebb szerepet kap. Akárcsak a
tudomány, a művészet is áttekinthetetlenül gazdaggá és az iskolai
műveltségben követhetetlenül változatossá vált. A „megtanítandó”,
tehát a nemzeti emlékezet részévé váló művek, a vizuális
nyelvhasználatban fontos technikák és ábrázolásmódok kijelölésekor nem
hagyatkozhatunk közmegegyezésre. Az angolszász művészetpedagógia úgy
véli, a személyes relevanciájú művek, a tanulót foglalkoztató
problémák képi megoldásai vezetnek el egy intenzív, maradandó
kapcsolathoz a művészettel. A művek társadalmi problémákat dolgoznak
fel, ezért nevezik ezt az oktatási modellt a társadalmi
elkötelezettség (social engagement) művészetpedagógiájának is (Eisner
– Day, 2004, Freedman, 2010). A szöveg egyenértékű a képpel, és a
géppel segített alkotás éppoly természetes része az óráknak, mint az
évszázados népművészeti technika. Kortársaktól és klasszikus
mesterektől merít a tanuló, az elitkultúra jelképeiből és a csak az
egyén számára jelentős, köznapi jelekből, a tömegkultúra ikonjaiból
egyaránt építhet saját alkotást, melyet osztálytársaival és tanárával
megvitat, értelmez. A projektmódszer és a számítógéppel segített
kollaboratív tanulás, a konstruktivizmus és az élménypedagógia
egyaránt természetes része ennek az új „rajzpedagógiának”, amelynek
immár nem központi feladata a történeti ábrázolásmódok elsajátítása és
a művészettörténet lineáris bemutatása. Ehelyett az egyéni
alkotóképesség, a kreatív vizuális nyelvhasználat áll
a középpontban (Steers, 2009).
Hazánkban (még) nem ilyen radikális a tantárgy
irányváltása (Gaul – Kárpáti, 1998; Bodóczky, 2003). A Nemzeti
Alaptanterv vagy a Kerettanterv „Vizuális kultúra” műveltségterülete a
képi nyelvhasználat valamennyi, az általános műveltség szempontjából
lényeges területébe bevezet.4 A Vizuális
kultúra műveltségterület oktatója a hagyományos képi nyelv megértését
és használatát is megtanítja, de az önkifejezés és ennek új útjai
egyre jelentősebb részt követelnek a tananyagban. Nálunk is teret
nyert a környezettudatos gondolkodásra, a mindennapi élet vizuális
problémáira fókuszáló. környezettudatos „öko-művészeti nevelés”, amely
főként Európa északi felén, Németországban, Hollandiában és Kanadában
hódít (Freedman, 2003).
Bodóczky István (2003) hasonlóan fogalmazza meg
gondolatait, amikor olyan rajzpedagógia mellett áll ki, amely a
mintakövetés helyett a problémamegoldásra összpontosít, a képzés
tartalmát műfaji, technikai stúdiumok helyett vizuális problémák köré
csoportosítja, keresve az alkalmazási lehetőségeket. Képzési
modelljében a legfőbb érték a problémaérzékenység, az adekvát
„válaszok” keresése (Bodóczky, 2003).
A vizuális nevelés értékelésében napjainkra
éppolyan jelentős paradigmaváltás történt, mint iskolai gyakorlatában.
A vizuális képességek kutatói egyaránt megkérdőjelezik a teszteléses
és a modell utáni ábrázoláson alapuló, akadémikus értékelést, mivel
mindkettőt összeegyeztethetetlennek tartják a művészi alkotás
egyediségével és szabadságával. Míg a kilencvenes években jelentős
nemzetközi szerzőgárdával készült irányadó munka a tervezés, ábrázolás
és konstruálás, s mindezekhez kapcsolódva a képi befogadás, műelemzés
és művészettörténeti tudás vizsgálatáról (Boughton et al., 1996),
addig a terület kutatási eredményeit bemutató, új nemzetközi
esztétikai nevelési kézikönyvben csak egy rövid fejezet foglalkozik az
értékeléssel (Haanstra – Schönau, 2007).
Nem könnyű ugyanis eldönteni, hogy a posztmodern,
környezettudatos vagy egyéb társadalmi elkötelezettségek mentén
szerveződő vizuális nevelési programnak mi lesz az eredménye, s ebből
mi az, ami a kortárs rajzpedagógiában értékelhető. Ez a tantárgy
inkább nevel, mint oktat, s a nevelés eredményét köztudottan csak
jóval az iskolaévek után lehet majd megítélni. (Akkor, amikor az
ízlésnevelésre már kevés az esély, hiszen megcsontosodott előítéletek
vezetik a szemet, s a munka világában talán legfontosabb vizuális
képességelem, a térszemlélet sem fejleszthető olyan hatásosan, mint
ahogyan azokban az iskolai években – 15–18 éves korig – amikor már nem
kötelező a rajztanítás.) A méréseket megalapozó képességdefiníciót
megnehezíti, hogy a „Vizuális kultúra” műveltségterület az egyre
csökkenő iskolai tanóraszámok ellenére igen ambiciózus tanterveinek
tanúsága szerint nemcsak jelentős mennyiségű tudást és technikai
készséget kíván megtanítani, hanem ezzel egyenrangú célnak tekinti a
művészettel kapcsolatos pozitív attitűdök kialakítását és az
ízlésformálást is (Kárpáti, 2005; Bodóczky, 2003).
Napjainkban, az Egyesült Államokban a
képességkutatásban élen járó, a terület fejlődésére meghatározó
befolyást gyakorló szakmai közösségben ódivatúvá vált a standardokon
alapuló pedagógiai értékelés. A posztmodern amerikai
művészetpedagógiai irányzat feleslegesnek ítéli az alkotási
folyamat részletes feltárását, mivel a tanulók iskolai tevékenységét
lényegében azonosnak tartja a művészi alkotással. A mértékadó kutatók
szerint egyedi művek születnek, melyeket a tanár és a diák közötti
párbeszédben megvalósuló értékelésével lehet csak minősíteni
(Freedman, 2010). A teszteléses vizsga a négyévenkénti országos
mérésekben5 fennmaradt, de mivel jelentős
kutató nem vesz részt ebben az értékelési munkában, a feladatok
minősége és pedagógiai jelentősége egyaránt vitatható (Haanstra –
Schönau, 2007). A kortárs amerikai mérési gyakorlat a vizuális nevelés
területén az egyéni teljesítmény kritériumorientált,
képességvizsgálatokon alapuló feladatokkal történő értékelése helyett
jórészt a tanulói elképzelések megvitatásában merül ki. A tanár
feladata, hogy az elkészült művet megértse, elfogadja, és
értékelésével támogassa a tanuló önkifejezési képességeinek
kibontakoztatását (Eisner – Day, 2004).
A 20. század hetvenes–nyolcvanas éveiben, a
nemzetközi művészetpedagógiában világszerte elterjedtek a más
tantárgyakhoz hasonló,
|
|
tesztfeladatokból álló mérőeszközök, melyek ma is
használatosak, akkor is, ha jelentőségük csökkent (Steers, 2009). A
múlt század kilencvenes éveinek legnépszerűbb értékelési módszere az
akadémikus művészképzésből átvett, a kutatás és tervezés, a vizuális
gondolkodás útjait dokumentáló „folyamat-portfolió” (Gardner, 1996).
Számos kutatás – köztük magyar vizsgálatok is – igazolták, hogy a
portfólióba gyűjtött, az alkotó munkanaplójának szövegével
összevethető művek kiképzett szakértőkkel végzett, zsűrizéses
értékelése ugyanolyan megbízható, mint a tesztelés (Kárpáti et al,
1998). A legjobb, az átlagos és a gyenge feladatmegoldásokat
tartalmazó portfóliókból megbízható értékelési segédeszköz
fejleszthető, s a szempontokat illusztráló mintaművek (benchmarks)
segítségével az értékelés tovább finomítható. A Nemzetközi Rajzi
Érettségi (International Baccalaureate Program in Art Education)
világszerte alkalmazza ezt a vizsgáztatási módot. Magyarországon ezen
alapul az esztétikai nevelés körébe tartozó tárgyak közül egyedül
országos tanulmányi versenyként elismert és felvételi pluszpontokkal
honorált Országos Középiskolai Vizuális Nevelési Tanulmányi Verseny.
A mérendő tartalom meghatározására és értékelésére jelenleg
Magyarországon az egyetlen formális vizsga az érettségi, amely – az
alapműveltségi vizsga és a projektmódszerrel kapcsolatos kísérletek
hatására – alkotó és elemző, illetve komplex vizsgatípusokat is
tartalmaz (Pallag, 2006). A vizsga formájában és tartalmában egyaránt
megfelel a kilencvenes évek végi nemzetközi
művészetpedagógia-értékelési kultúrának (Boughton et al., 1996). A
jelenlegi gyakorlatból az angol GPCE-vizsgára és az észak-európai
országokban elterjedt projektvizsgára hasonlít (Steers, 2009). A
„Vizuális kultúra” tantárgytanterveinek nem mindig egyértelmű
követelményeit alakították képességleírássá és mérési feladatokká.
Egy-egy fontos részképességet, ilyen például a konstruáló képesség
(Gaul, 2008) és a térszemlélet (Séra et al., 2002), külön kutatások
tártak fel, melyek a vizuális nevelés tantárgyközi
relevanciáját, a műszaki közép- és felsőoktatás sikerességére
gyakorolt közvetlen hatását igazolták.
A szegedi neveléstudományi kutató műhelyben Csapó
Benő vezetésével jelenleg folyó, diagnosztikus mérések kidolgozását
célzó kutatási programban helyet kapott a vizuális képességek kutatása
is. Ezzel biztosítható, hogy nálunk se szakadjon meg a vizuális
képesség tudományos igényű vizsgálatának hagyománya.6
Az alkotó és befogadó képességrendszer leírásával, értékelésével, majd
a feltárt fejlesztési problémákat megoldani segítő pedagógiai modellek
kidolgozásával és kipróbálásával kutatjuk a vizuális képesség csoport
összetevőit és működését. Ha világosan előttünk áll a fejlődési út,
amelyet az „új képkorszak” ikonikus informatikai
kultúráján nevelkedett hat-tizenkét évesek bejárnak, talán sikerül
meghaladnunk a művészetpedagógiát körüllengő, az óvodások,
kisiskolások csinos rajzocskákat kedvelő „gyermekművészeti”
elképzeléseket éppúgy, mint a „készségtárgy” státust. Ennek a szónak
nincs nemzetközi szakirodalmi megfelelője,7
másutt az esztétikai nevelés vagy művészetpedagógia körébe tartozik ez
a műveltségterület. Az oktatás pedig nem ér véget a kiskamasz korban,
hiszen ekkorra nem zárul le, sőt, inkább a tizenhárom-tizennégy
éveseknél veszi kezdetét a vizuális képességek fejlődése.
A kamaszkultúrát sokan vizsgálják, s a kutatásokból
a vizuális kommunikáció térnyerése olvasható ki (Gaul – Kárpáti, 1998;
Kárpáti, 2005, Gaul, 2008). A képi kifejezésnek a kisgyermekkorhoz
hasonlóan kitüntetett korszaka a 12–18. életévig terjedő kamaszkor,
bár a kifejezés médiumainak jelentős része ekkor már a tárgykultúra és
a környezetkultúra körébe tartozik. Kutatásaink és
oktató munkánk alapján úgy véljük, a kamaszok képi szimbolizációs
aktivitása, énkifejező tevékenysége a korábbi évekhez képest nem
csökken, sőt, a könnyen hozzáférhető, rugalmas és inspiráló képalkotó
technikák bővülésével a korábbihoz képest jelentősen nő. Az „új
képkorszak” gyermekei, a negyedik internet-generáció8
számára a vizuális nyelv a gondolatok, ismeretek és hangulatok
közlésének természetes módja. A kamaszmunkák esztétikumának
megértéséhez azonban nem feltétlenül a klasszikus művészeti értékek,
sokkal inkább a kortárs alkotók esztétikai elvei és stílusirányzatai
adnak kulcsot. A kamaszkorban nem kevésbé fontos kifejezési forma a
vizuális nyelv, mint a korábbi „gyermekművészeti” korszakok
bármelyikében. Vizsgálata, interpretációja más eszközöket kíván,
ahogyan szerepe is bővül. Fejlesztése azonban a tizenéves korban is
éppolyan lényeges, mint az óvodás és kisiskolás korosztálynál.
Tizenöt-tizennyolc éves korban fejleszthető a leghatásosabban a
térszemlélet és a színkompozíció, ekkor érthetők meg a jelalkotás és a
szimbólumképzés módszerei. Ez a korosztály képes befogadni és
alkalmazni a tervezés és konstruálás mindennapi életben is
nélkülözhetetlen technikáit vagy a művészettörténet fogalmi rendszerét
is.
A „gyermekrajz”, mint a mentális fejlődés tükre,
mint a pedagógiai eljárásokat minősítő végeredmény, mint a sajátos
művészi minőség hordozója, mint az alkotói életművek háttere, mint a
vizuális ábrázoló- és befogadóképesség fejlődésének dokumentuma, nem
átmeneti jelenség. Nem „múlik el” a kisgyermekkor végén. A 21.
században, a vizuális kommunikáció uralkodóvá válásakor nem érdemes
abbahagyni a fejlesztését hasznosabbnak tűnő ismeretek megszerzése
érdekében. Végső soron ez a hatékony és élményszerű, élethosszig tartó
vizuális képességfejlesztés kortárs pedagógiánk egyik legnagyobb
kihívása.
Kulcsszavak: esztétikai nevelés, vizuális képességek, vizuális
kultúra, tehetséggondozás, értékelés
IRODALOM
Bodóczky István (2003): A vizuális nevelés
megújítása, új paradigmája. Új Pedagógiai Szemle. 7–8. • http:// •
WEBCÍM >
Boughton, Doug – Eisner, E. W. – Ligtvoet,
J. (eds.) (1996): Evaluation and Assessment of Visual Arts Education:
International Perspectives. Teachers College Press, NY, •
WEBCÍM >
Csíkszentmihályi Mihály (1988): Society,
Culture, and Person: A Systems View of Creativity. In: Stemberg,
Robert (ed.): The Nature of Creativity: Contemporary Psychological
Perspectives. Cambridge University Press, Cambridge, 325–339.
Csőregh Éva (1991) Rajzoktatásunk
története. Eidos füzetek 5. Magyar Rajztanárok Országos Egyesülete,
Budapest
Eisner, Elliot – Day, Michael (eds.)
(2004): Handbook of Research and Policy in Arts Education. Lawrence
Erlbaum Associates, New Jersey, 585–604.
Freedman, Kerry (2003): Teaching Visual
Culture. Teachers College Press, New York •
WEBCÍM >
Freedman, Kerry (2010): Rethinking
Creativity; A Definition to Support Contemporary Practice. Art
Education. 63, 2, 8–15. •
WEBCÍM >
Gardner, Howard (1996):The Assessment of
Student Learning in the Arts, In: Boughton, Doug – Eisner, E. W. –
Ligtvoet, J. (eds.) (1996): Evaluation and Assessment of Visual Arts
Education: International Perspectives. Teachers College Press, NY,
131–155. •
WEBCÍM >
Gaul Emil (2008): A magyar fiatalok
életformájáról és ízléséről a sziget-kutatások alapján. Kultúra és
közösség. XII, 1, 73–83. •
WEBCÍM >
Gaul Emil – Kárpáti Andrea (1998): A
tervezőképesség értékelése projekt módszerrel 12–16 éves tanulók
körében. In: Varga Lajos – Budai Ágnes (szerk.): Közoktatás-kutatás
1996–1997. Művelődési és Közoktatási Minisztérium, Budapest, 321–349.
Haanstra, Folkert – Schönau, Diederik
(2007): Evaluation Research in Visual Arts Education. In: Bressler,
Liora (ed.): International Handbook of Research in Arts Education.
Springer Netherlands, Amsterdam, 427–444. •
WEBCÍM >
Kárpáti Andrea (2005): A kamaszok vizuális
nyelve. Akadémiai, Budapest
Kárpáti Andrea – Köves Szilvia (szerk.)
(2001): Rajztanítás a XIX. századi Magyarországon. Magyar
Iparművészeti Egyetem, Budapest
Kárpáti Andrea – Zempléni A. – Verhelst,
N. – Velduijzen, N. – Schönau, D. (1998): Expert Agreement in Judging
Art Projects – A Myth or Reality? Studies in Educational Evaluation.
24, 4, 385–404.
Kerbs, Diethart – Lebede, Gudrun (1976):
Historische Kunstpädagogik: Quellenlage, Forschungsstand,
Dokumentation. DuMont, Köln
Nagy László (1905): Fejezetek a
gyermekrajzok lélektanából. Singer és Wolfner, Budapest
Pallag Andrea (2006): A megújult érettségi
vizsga lehetőségei a rajz és vizuális kultúra tantárgy számára. In:
Horváth Zsuzsa – Lukács Judit (szerk.): Új érettségi Magyarországon.
Honnan, hová, hogyan? Egy folyamat állomásai. Országos Közoktatási
Intézet, Budapest, •
WEBCÍM >
Séra László – Kárpáti A. – Gulyás J.
(2002): A térszemlélet. A vizuális-téri képességek pszichológiája,
fejlesztése és mérése. Comenius, Pécs
Steers, John (2009): Creativity:
Delusions, Realities, Opportunities and Challenges, International
Journal of Art and Design Education. 28, 2, 126–138.
LÁBJEGYZETEK
1 A magyar
rajz-tantervekben a Nemzeti Alaptanterv megjelenéséig kizárólag a
képzőművészet és építészet oktatása szerepelt. Az igen kis óraszámú
tantárgy szűkös időkeretébe néhány iparművészeti és népművészeti tárgy
fért még bele. A NAT-ban Vizuális kultúrára változott a
műveltségterület neve, s a korszerű tartalomleírás három fő témakörben
határozza meg a tananyagot: a képzőművészet mellett a környezetkultúra
és a vizuális kommunikáció is megjelenik. A rugalmassá vált tantárgyi
keretek között több száz magyar általános és középiskolában oktatják
ma (például) a formatervezés vagy a géppel segített képalkotás
technikáit és esztétikáját.
<
2 A vizuális kultúra
kifejezés Magyarországon Miklós Pál 1975-ben megjelent Vizuális
kultúra című tanulmánya, majd 1976-ban azonos címmel kiadott könyve
alapján jelent meg előbb az esztétikai és művészetkritikai, majd a
80-as évektől a művészetpedagógiai szakirodalomban. Lényege, hogy a
vizuális nyelv használatát nem csak a művészetben, hanem a mindennapi
életben is megfigyeli, a művészetben megjelenő nyelvi és
stílusváltozásokat itt is felfedezi és értelmezi.
<
3 Napjaink
multimédia-művészetének elméleti, történeti és pedagógiai kutatásáról
ad áttekintést a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszéke
(vezető: Peternák Miklós) gondozásában működő, magyar portál.
WEBCÍM >
| <
4 A Nemzeti Alaptanterv
1995-ben alapvetően megváltoztatja a korábban képzőművészetre
koncentráló tantárgy tartalmát. A „Vizuális kultúra”
műveltségterületen belül négy műveltségtartalom elkülönülten jelenik
meg: 1. vizuális nyelv, 2. képzőművészet, 3. vizuális kommunikáció, 4.
tárgy- és környezetkultúra. A 2–4. tartalmi egységek önálló
tantárgynévként is szerepelnek, egyértelműen jelezve egy-egy helyi
tanterv oktatási hangsúlyait.
<
5 Más tantárgyakhoz
hasonlóan a vizuális nevelés (Art Education) értékelését is a National
Education Association (NEA, http://www.nea.org/) végzi. A vizuális
nevelés feladatainak kidolgozását a National Endowment for the Arts
(NEA,
WEBCÍM >)
látja el.
<
6 A Szegedi
Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja vezetésével zajlik a
TÁMOP-3.1.9-08/2009- 0001 pályázat által támogatott Diagnosztikus
mérések fejlesztése című program. A kutatás az egyéni tanulói
igényeket kielégítő, diagnosztikus és személyre szóló visszajelzést
biztosító mérési rendszer magyarországi kiépítését kívánja megalapozni
(WEBCÍM
>). Ennek keretében Kárpáti Andrea és
Gaul Emil koordinálásával egy szakértői csoport elkészítette a
vizuális képesség tevékenységrendszerének leírását, kidolgozott
mintegy 240, ennek mérésére alkalmas feladatot, és jelenleg ezek
kipróbálását végzi.
<
7 Az angol, német és
francia szakirodalomban legalábbis e sorok írója nem talált ilyen
megfogalmazást. Az ének-zene, a rajz és a dráma tantárgyait művészeti
tárgyakként (arts disciplines, künstlerische Fächer, les disciplines
de l’art) vagy az esztétikai nevelés területeiként (areas of aesthetic
education, Fachbereich Ästhetische Erziehung, les disciplines
esthétiques) szokás emlegetni.
<
8 A negyedik
netnemzedéknek már a szülei is számítógép használókként nőttek fel.
Nekik természetes, hogy géppel segítve kommunikáljanak, a telefonjukat
fényképezésre használják, és az interneten rendelkezésre álló
ábrázolásokat saját képükre és hasonlatosságukra formálják át.
<
|
|