Fundamentális és instrumentális preferenciák
Az ország kormányzásának alapvető céljaiban csaknem mindannyian
egyetértünk. Szeretnénk, ha tartós, kiegyensúlyozott fejlődés
köszöntene ránk, gyerekeink egyenlő eséllyel részesülnének magas
színvonalú oktatásban. Jó lenne, ha csökkenne a bűnözés, növekedne a
jogbiztonság, emelkedne az életszínvonal, jobban működne az
egészségügyi rendszer. Scott E. Page A különbözőség című művében
fundamentális preferenciáknak nevezi ezeket a célokat (Page, 2009).
Kevésbé idilli a kép, ha az alapvető célok elérésének eszközeivel
kapcsolatban kell közös nevezőre jutnunk. Vajon a piac láthatatlan
kezére bízzuk a rendszer hatékonyságát, vagy bürokratikus kontrollal
kell megakadályoznunk, hogy az elszabadult önérdek válságba taszítsa
az országot? Vajon a közoktatás színvonalának emelése a szegregáció
felszámolását követeli meg, vagy célszerűbb, ha az iskola homogén
csoportok igényeire és adottságaira szabott, korszerű pedagógiai
módszereket használ? Page instrumentális preferenciáknak nevezi azokat
az eszközöket, melyekkel az alapvető céljainkat szeretnénk
megvalósítani. Az ország állampolgárai – miközben általában
egyetértenek az alapvető célokkal – különbözőképpen vélekednek az
instrumentális preferenciákról. Mindannyian szeretnénk, ha csökkenne a
bűnözés, de eltérő véleménnyel vagyunk a halálbüntetés alkalmazásáról,
a személyi szabadságot korlátozó intézkedések pozitív vagy negatív
hatásairól. Mindannyian szeretnénk jobb iskolákat, de nincs
közmegegyezés az integrált oktatás előnyeiről és hátrányairól, a
tanári, tanulói teljesítmények értékelésének módszereiről, az
elszámoltathatóság és a tanári autonómia viszonyáról, a pedagógusok
kiválasztásának, képzésének és javadalmazásának mikéntjéről.
A kormányzat feladata, hogy a közpolitika különböző
területein az instrumentális preferenciák koherens, hatékony rendszert
alkossanak. Kérdés azonban, hogy mi módon állítható elő a különböző
szakpolitikai eszközök koherens, hatékony rendszere. Vannak problémák,
melyekben a józan ész, a tapasztalat, a puszta belátás, az életünk
során megtanult hüvelykujjszabályok jól eligazítanak bennünket. A
közpolitika művelése azonban bonyolult folyamat, ahol nem a
tökéletesen ismert összefüggésekre, hanem azok többé-kevésbé helytálló
interpretációjára, beavatkozásaink következményeire vonatkozó
jóslatokra, elegánsabban fogalmazva, prediktív modellekre
támaszkodunk. A mindennapi életben természetes, hogy értékeinknek,
érdekeinknek, meglévő ismereteinknek megfelelően értelmezzük az
előttünk álló feladatokhoz kapcsolódó jelenségeket, miközben
megérzéseinkre, közvélekedésekre, anekdotákra, nemritkán
előítéleteinkre hagyatkozunk. A jó kormányzás ezzel szemben az
ok-okozati összefüggések alapos ismeretére, a közpolitikai döntések
rövid és hosszú távú, szándékolt és nem szándékolt hatásainak gondos
elemzésére támaszkodik. A döntések előkészítőinek nem csupán arra kell
figyelniük, hogy valóban kiváltja-e a várt hatást az adott intézkedés,
hanem arra is, hogy milyen áron érjük el a kitűzött célokat, milyen
rövid és hosszú távú hozamai vannak az adott beavatkozás költségeinek.
A tényekre alapozott közpolitika tervezése és
gyakorlása során számos diszciplína eredményeire támaszkodhatunk.
Tény, hogy a közgazdaságtudomány fogalmi, elemzési apparátusa szinte
minden szakpolitikai területen teret nyert az elmúlt évek során. A
közgazdasági elemzések a közvélekedéssel ellentétben nem csupán a
költségek és hasznok – amúgy korántsem felesleges – összemérését
teszik lehetővé. Segítséget nyújtanak az emberi viselkedést
befolyásoló ösztönzők megértéséhez, a jogrend
működésével – a jogosultságok és felelősségek elosztásával – járó
következmények megismeréséhez, a társadalom és a gazdaság
intézményeiben működő hatásmechanizmusok, az okok és okozatok
láncolatának feltárásához, a hatások erősségének méréséhez és a nem
szándékolt mellékkövetkezmények kimutatásához.1
Az itt következő írás kiindulópontja egy sokak
által osztott alapvető cél: szeretnénk, ha Magyarország gyors,
fenntartható növekedési pályára lépne, és belátható időn belül tagja
lenne a legfejlettebb országok csoportjának. Válaszra váró kérdéseink
az instrumentális preferenciákhoz kapcsolódnak. Miképpen érhetjük el
az ország felzárkózását? Mi a szerepe az oktatási teljesítmények
javításának a gazdasági növekedés felgyorsításában? Hova koncentráljuk
erőforrásainkat, amikor a felzárkózást elősegítő oktatáspolitikai
intézkedésekről kell döntenünk? Milyen támpontokat adnak az
oktatáspolitika számára ezekben a döntésekben a közgazdaságtudományi
kutatások?
Az oktatás minősége és a gazdasági növekedés
A közgazdaságtan fontos feladata a gazdaság hosszú távú, fenntartható
növekedését meghatározó tényezők megismerése, a növekedés és a
hatótényezők között meglévő oksági mechanizmusok feltárása. Az
ok-okozati összefüggések lényeges információkkal szolgálnak a gazdaság
fejlődési képességét javító kormányzati intézkedésekhez. Az
oktatáspolitika képviselője kétségtelenül nehéz helyzetben van a
szűkös erőforrásokért folytatott versenyben, hiszen az oktatás
minőségét javító intézkedések gyakran rövid távú érdekeket sértenek,
és csak hosszú távon, egymásra épülő változások sorozatán keresztül
vezetnek el a kitűzött célokhoz. A tényekre alapozott közgazdasági
elemzések azonban meggyőző érveket adnak mindazok számára, akik az
oktatás elsőbbségét, az oktatási rendszer megújítását szorgalmazzák
(Fazekas et al., 2008).
A gazdasági növekedés és az oktatás minősége
közötti kapcsolat megértéséhez elengedhetetlen, hogy megfelelő
elméleti keretbe illesszük a kapcsolat meglétét és erősségét. Az
elmélet adja meg számunkra a modellbe sűrített valóság narratíváját, a
modell szerkezete és paraméterei pedig egzakt, mérhető, tesztelhető
formába sűrítik a fontos elméleti összefüggéseket. A közgazdaságtanban
az emberi tőke elmélete szolgál a leginkább használható kerettel az
oktatás minősége és a gazdasági növekedés közötti összefüggések
feltárásához. Bár a gazdaság növekedését az emberi tőke jellemzőivel
is magyarázó közgazdasági modelleknek számos variációja létezik, a
leggyakrabban használt modellek az endogén növekedési modellek
családjába tartoznak. Ezekben a modellekben a tudás, az emberi tőke
minősége a gazdasági fejlődés központi magyarázó tényezője. Az oktatás
folyamatosan növeli a gazdaság innovációs kapacitásait, segíti új
eszmék és új technológiák létrejöttét, így folyamatosan hozzájárul a
termelékenység emelkedéséhez. Az endogén növekedési modellek nem
csupán arra adnak választ, miért magasabb azoknak az országoknak a
teljesítménye, ahol fejlettebb az emberi tőke, de arra is magyarázatot
kínálnak, hogy hosszú távon miért gyorsabb a növekedésük.
Kétségtelen, hogy az emberi tőke fejlettsége és a
gazdasági növekedés kapcsolatára vonatkozó első empirikus vizsgálatok
nem mutattak ki szoros kapcsolatot a két változó között. Az is igaz,
hogy ezek az elemzések az oktatásra költött ráfordításokat, a
beiskolázási arányokat, a munkaképes korú népesség által elvégzett
iskolai osztályok számát használták az emberi tőke mérésére, jóllehet
ezek a mutatók nyilvánvalóan nem ragadták meg a gazdaság
rendelkezésére álló munkaerő minőségét, és nem vették figyelembe annak
demográfiai, oktatási, migrációs okokból bekövetkezett változását. A
legsúlyosabb probléma, hogy ezek a becslések nem vették figyelembe az
egyes országok iskolarendszerének minősége közötti hatalmas
szakadékot. Az elmúlt tíz évben vált lehetővé a közgazdászok számára,
hogy a kognitív képességek minőségét jelző mutatószámokat is
bevonjanak a növekedést meghatározó tényezők hatóerejének becslésébe.
A szakpolitika számára természetesen döntő
jelentőségű, hogy van-e valódi oksági kapcsolat a népesség
tudásszintje, szakértelme (kompetenciája) és a gazdasági teljesítmény
javulása között. Ha csupán arról van szó, hogy a tanulók tudását mérő
tesztek eredményei korrelálnak a növekedést befolyásoló valóságos
okokkal, akkor a teszteredmények javulása önmagában még nem vezet
gyorsabb gazdasági növekedéshez. A témára vonatkozó irodalomból
kiemelkednek Eric A. Hanushek és szerzőtársainak
elemzései, amelyekben összesítették a nemzetközi
kompetenciavizsgálatok eredményeit, és azokat egységes elméleti és
módszertani keretbe rendezve nem csupán a növekedés és a kognitív
képességek minősége közötti szoros oksági kapcsolat tényét
bizonyították, de a modellek adta keretek között számszerűsítették is
a sikeres és a nem megfelelően teljesítő oktatási rendszerek gazdasági
következményeit.2
A különböző országok gazdasági fejlődésére
természetesen az emberi tőke minősége mellett más tényezők is
(földrajzi helyzet, természeti erőforrások megléte vagy hiánya, az
országok intézményi és jogszabályi rendszere, a vállalkozói kultúra
fejlettsége, a korrupció szintje, a társadalmi tőke fejlettsége stb.)
hatással vannak. Hanushek és Woessmann (2010b) szisztematikusan
elemzik a szóba jöhető és mérhető okok hatásait. A becslési eredmények
szerint mindössze két olyan változócsoport van, amely az oktatás
minőségétől függetlenül viszonylag erős hatással van a hosszú távú
gazdasági növekedésre: 1. a tulajdon biztonságát szavatoló jogrendszer
léte és stabilitása, illetve 2. a gazdaság nyitottsága.
A szimulációs elemzések szerint a tanulók
kompetenciaszintjének emelése hosszú távon jelentős növekedési
többletet eredményez a gazdaságban. Az ötven országra normált
kompetenciamutatóban mért egy szórásegységnyi különbség a gazdasági
növekedés közel két százalékpontos eltérésével jár együtt. A
kompetenciaeredményeket javító oktatási reformok hatása természetesen
nem érzékelhető egyik pillanatról a másikra. A szerzők azt
feltételezték, hogy a vizsgált országokban bevezetendő oktatási
reformok húsz év alatt valósulnak meg. A munkaerőpiacra belépő
kohorszok egy-egy évben a teljes népesség 2,5 százalékát teszik ki,
így negyven évig tart, amíg az új, magasabb átlagos kompetenciaszint a
munkaerő-állomány minden korcsoportjában jellemző lesz. A szerzők –
figyelembe véve, hogy a most megszülető gyermekek várható élettartama
az OECD-országokban 79 év – erre az időtávra kumulálták a
kompetenciaszintek növekedéséből eredő hatásokat. Az előző negyven év
adatai alapján feltételezték, hogy oktatási reformok nélkül az
OECD-országok évi másfél százalékkal növekednek, és megbecsülték, hogy
az oktatási teljesítmények javulásának hatására milyen növekedési
pályát futnak be az egyes országok. Ez alapján megbecsülhető, hogy egy
2010-ben elindított oktatási reform összességében jelenértéken a GDP-t
mennyivel növeli. A szimulációs eredmények szerint egy negyed
szórásegységnyi növekedés összesen huszonöt százalékkal emeli a GDP-t.
Ha az OECD-országok mindegyike elérné a finnek PISA-eredményeit – ez
átlagosan fél szórásegységnyi javulást jelent – a GDP 79 évre
számított többletnövekedése évi 0,87 százalék lenne. Magyarország
esetében a finn eredmények eléréséből számított többletnövekedés ehhez
hasonló nagyságú: évi 0,88 százalék.
Sok ez, vagy kevés? Egyrészt sok, hiszen a tények
azt mutatják, hogy az oktatási rendszerek minőségét befolyásoló mai jó
vagy rossz döntés hosszú távú, kumulált következményei méretükben
messze felülmúlják a rövid távú gazdasági ciklusok hatásait. Az
átlagos kompetenciaszint országok között mért különbségei mögött
jelentős részben belső: regionális, etnika, társadalmi-gazdasági
különbségekhez kapcsolódó, eltérő oktatási rendszerekhez köthető
teljesítménykülönbségek húzódnak meg. Az elemzések rámutatnak arra,
milyen súlyos gazdasági következményei vannak, ha az oktatási
rendszerek egy része nem képes megfelelő tudással, szakértelemmel
ellátni egy-egy országon belül a diákok jól meghatározható csoportjait
(McKinsey, 2009). Másrészt, az eredmények alapján nyilvánvaló, hogy a
javuló kompetenciateljesítmények nyomán várható többletnövekedés
önmagában nem elegendő ahhoz, hogy érdemben
csökkenjen a különbség a szegény és a gazdag országok között. Tudnunk
kell, hogy a Hanushek-féle becslések és szimulációk, és a rájuk is
támaszkodó McKinsey-féle számítások is a fejlett OECD-országok adatain
alapszanak, s valójában azt vizsgálják, hogy a fejlett piacgazdasági
intézményrendszert működtető államok hosszú távon milyen
többletnövekedési potenciálra tehetnek szert oktatási teljesítményük
javításával.3 Számunkra azonban éppen az a
fontos kérdés, hogy milyen szerepe lehet az oktatási teljesítmény
javításának a középtávú konvergencia sikerében akkor, ha nem 79, hanem
tíz–tizenöt éven belül szeretnénk felzárkózni a legfejlettebb
országokhoz. E cél eléréséhez pedig a GDP-nek nem 0,8, hanem három
százalékos növekedési többletére lenne szükségünk. Lehetséges ez? Ha
igen, milyen szerepe lehet az oktatási teljesítmények javításának a
gazdasági teljesítmények konvergenciájában?
Konvergencia, polarizáció és járadékvadászat
A fejlett országokhoz való gyors felzárkózás elképzelhetetlen gyors és
mélyreható gazdaságszerkezeti átalakulás, technológiai fejlődés és
termelékenységnövekedés nélkül. Ennek során nagy tömegben szűnnek meg
az alacsony termelékenységű, alacsony tudásigényű munkahelyek,
miközben gyorsan és nagy tömegben jönnek létre magas termelékenységű,
magas tudásigényű állások. Különösképpen gyors volt ez a folyamat a
rendszerváltó országokban, ahol az állami tulajdonú vállalatok
összeomlása miatt egyrészt tömeges állásvesztés történt, másrészt a
magántulajdon, a vállalkozás szabadsága, a hatalmas mennyiségben
beáramló külföldi működőtőke gyors technikai fejlődést és
összességében nettó munkahelyteremtést eredményezett (Kőrösi, 2009).
Azok a növekedési elméletek és empirikus vizsgálatok, amelyek
figyelembe vették a fejlett technológiák diffúziójára épülő gyors
gazdasági fejlődés és az oktatás színvonalának kapcsolatát, az oktatás
minőségének erőteljes pozitív hatását mutatták ki ezeken a területeken
is. Mivel Magyarország már a rendszerváltás előtt is viszonylag jó
eredményeket ért el a kompetenciavizsgálatokban, arra lehetett
számítani, hogy a fejlett piacgazdaságok jogi, intézményi rendszerének
rendszerváltást követő kiépítésével belátható időn belül utoléri a
hasonló vagy akár rosszabb kompetenciaeredményeket felmutató
legfejlettebb országokat. Mint tudjuk, ez nem következett be. A
kudarcnak természetesen több oka is volt. Itt két olyan tényezőt
emelek ki, melyek az elmúlt két évtizedben súlyosan torzították az
emberi tőke és a gazdasági növekedés kapcsolatát. Az egyik a
társadalom polarizációja, a másik a járadékvadászat terjedése.
A rendszerváltást követő szerkezeti átalakulás
munkapiaci következményeit igen részletesen tárgyalja Köllő János
(2009). Elvesztik állásukat, tartósan kiszorulnak a foglalkoztatásból
azok, akik nem rendelkeznek az új gazdasági szerkezet által igényelt
tudással, kompetenciával, miközben növekednek a magasabb képzettség, a
nagyobb kompetencia hozamai. A tömeges méretű munkaerőpiaci kiszorulás
társadalmi kirekesztettséghez, súlyos területi lepusztuláshoz,
gazdasági és társadalmi hátrányok intergenerációs felhalmozódásához,
társadalmi feszültségek kiéleződéséhez, végül az ország
versenyképességének romlásához vezet. Az elmúlt húsz év magyarországi
fejleményei azt bizonyítják, hogy ez a súlyos társadalmi probléma
pusztán foglalkoztatáspolitikai, szociálpolitikai és
fejlesztéspolitikai eszközökkel nem kezelhető. Az inaktivitás és
tartós munkanélküliség egyéni és társadalmi következményeit a múló
idő, a munkából kiszorult népesség „kiöregedése” sem oldja meg. A
tartós munkanélküliség, az elszegényedés nem csupán az életminőség
romlásával jár, képtelenné teszi az érintett családokat, közösségeket
arra, hogy megfelelően felkészítsék gyermekeiket az iskolai és később
a munkapiaci követelmények teljesítésére. A családi háttér a legtöbb
országban nagyon erőteljesen hat az iskolai teljesítményre és a
későbbi életkilátásokra (várható életkereset, foglalkoztatás
valószínűsége, egészségi állapot, várható élettartam). Ezért a
felzárkózó gazdaságokban különösen fontos, hogy az iskola képes legyen
kiegyenlíteni a családi szocializációs hátrányokat, az új, innovatív
gazdaság által igényelt tudást minden gyermek számára át kell adnia.
Sajnos pontosan ez az a két terület, ahol a magyar oktatási rendszer
különösképpen gyengén teljesít. Ismeretes, hogy az OECD-országok
között Magyarországon határozza meg leginkább a gyermekek
teljesítményét a családok szocializációs háttere és az iskolák
minősége. Itt nem hivatkozhatunk csupán a múlt átkos örökségére, a
rendszerváltás elkerülhetetlen társadalmi költségeire. Éppen a
legutóbbi PISA-eredmények bizonyították, hogy a volt szocialista
országok között is vannak olyanok, amelyek lényegesen javították
kompetenciaeredményeiket, és képesek jobban ellensúlyozni a családi
szocializációs hátrányokat.
Az ország az elmúlt évtizedekben rendelkezésére
álló erőforrásokat nem megfelelően hasznosította a felzárkózás
érdekében. Ebben jelentős szerepet játszottak a járadékvadászok, akik
nem a szociálpolitika, foglalkoztatáspolitika, fejlesztéspolitika,
oktatási rendszer minőségét javító szakpolitikai reformokban, hanem a
jövedelmek újraelosztása során megszerezhető járadékok növelésében
voltak érdekeltek. A közgazdasági elemzések járadékvadászaton a
jövedelemszerzés olyan módját értik, amelyet a gazdaság szereplői, a
cégek, szervezetek, intézmények, egyének a gazdasági vagy politikai
környezet manipulálásával, hatalmi befolyással, nem pedig a törvények
és intézmények által szabályozott gazdasági tranzakciókkal valósítanak
meg. Mancur Olson (1987) bizonyította először, hogy a járadékvadászat
következtében halmozódó torzítások jelentősen csökkentik a gazdasági
növekedést. Különösképpen kritikus ez a jelenség a felzárkózási
periódusban. Ha az átalakuló társadalom stabil jogi intézményi
rendszere nem korlátozza hatékonyan a járadékvadászat lehetőségeit,
akkor az amúgy képzett, megfelelő kompetenciával rendelkezők – sőt
éppen a tehetségesebbek, a képzettebbek – jelentős részben nem a
vállalkozásokba, nem a technológiai fejlődés húzó ágazataiba, hanem a
járadékvadászat szempontjából leginkább vonzó területekre áramlanak.
Murphy (2009) elméleti és empirikus bizonyítékát adja annak, hogy
miképpen jelenik meg a járadékvadászat a felsőfokú képzés
szerkezetében – például a jogászok és a mérnökök arányában –, és a
képzési szerkezetre gyakorolt hatása miként befolyásolja negatívan a
gazdaság növekedési ütemét. Jól mutatja ezt a tendenciát a
magyarországi felsőoktatás képzési szerkezetének alakulása, így
például a mérnöki, természettudományi szakok létszámának csökkenése, a
tanárképzésben megfigyelhető kontraszelekció.
Termelési függvények, tudásgyárak,
21. századi kompetenciakövetelmények
Milyen tényezők határozzák meg leginkább a közoktatás eredményességét
a különböző országokban? A közgazdasági elemzésekben használt
termelési függvények analógiájára kétféle módon is próbálkozhatunk a
fenti kérdés megválaszolásával. Nemzetközi összehasonlító
vizsgálatokat végzünk, és megvizsgáljuk, hogy 1. a mért
kompetenciaszint-különbségek milyen, általunk fontosnak tartott – az
egyes országok oktatási rendszereit jellemző – tényezőkkel vannak
szoros kapcsolatban; 2. egy-egy országon, országcsoporton belül a
kompetenciaszintek változását milyen tényezők befolyásolták leginkább
egy-egy periódusban.
A nemzetközi összehasonlító vizsgálatok általában
három fő csoportba osztják a diákok
|
|
eredményeit meghatározó tényezőket. 1. A tanulók
egyéni, családi hátterét jellemző változók, például a szülők iskolai
végzettsége, a család jövedelmi viszonyai, a tanulási folyamatot
segítő környezeti impulzusok megléte vagy hiánya. 2. Az iskolák
minőségét befolyásoló tényezők, például az oktatási ráfordítások
mértéke, az átlagos osztálylétszámok nagysága, az iskolák
felszereltsége, a tanárok képzettsége, gyakorlati ideje, bérezési
viszonyai. 3. Az oktatás intézményi jellemzői, például a diákok
tudásának értékelése, a tanári teljesítmények elszámoltathatósága, az
iskolai autonómia, az oktatási intézmények közötti verseny megléte, a
különböző iskolatípusokba való beiskolázás ideje, a lemorzsolódás
jellemzői, a kora gyerekkori fejlesztés intézményei.
Az elmúlt években keresztmetszeti és longitudinális
empirikus elemzések tömegét végezték el annak érdekében, hogy
igazolják, teszteljék, számszerűsítsék a feltételezett
összefüggéseket. Az eredmények azt mutatják, hogy a legtöbb országban
a diákok eredményeit nagyon erősen befolyásolják az egyéni, családi
háttér jellemzői. Az iskola fontos feladata, hogy kiegyenlítse az
eltérő szocializációs háttérből adódó különbségeket, és minden
gyermeket ellásson a szükséges értékekkel, ismeretekkel,
kompetenciával a sikeres élethez, a munkapiacon való boldoguláshoz. A
különböző országok iskolarendszerei igen eltérően teljesítenek e
tekintetben. Köztudott, hogy Magyarországon nagyok az eltérések a
tanulók gazdasági, szociális hátterében, és az iskola a legkevésbé
képes kompenzálni az egyre növekvő családi szocializációs hátrányokat.
Különösen fontosak ebből a szempontból Kertesi Gábor és Kézdi Gábor
(2011) frissen publikált vizsgálatai a roma és nem roma tanulók
teszteredményeinek különbségeit meghatározó tényezőkről. A
szórásegységben mért teszteredmény-különbségek Magyarországon nagyon
hasonlítanak ahhoz, amit fekete és fehér tanulók között mértek az
Egyesült Államokban a 80-as évek elején. Az egészség, az otthoni
nevelési környezet és az iskola a teszteredmények etnikai
különbségeinek nagy részét megmagyarázzák. Az egészségi körülményekben
és az otthoni nevelési környezetben meglevő, jelentős mértékű etnikai
különbségek ugyanakkor teljes mértékben betudhatók a szülők iskolai
végzettségében és a család jövedelmi viszonyaiban meglévő
különbségeknek.
Az elemzések azt mutatják, hogy önmagukban az
iskolarendszerbe invesztált erőforrások (például infrastrukturális
beruházások, osztálylétszámok csökkentése) nem befolyásolják
jelentősen a diákok teljesítményét, az intézményi hatások viszont
nagyon erősek. Az iskola minősége nagyon is befolyásolja a diákok
teljesítményét, elsősorban a tanárok minőségén és a teljesítményt
meghatározó intézményi struktúrán keresztül. A legsikeresebb
iskolarendszerekben az elszámoltathatóság, a külső, független kontroll
párosul a jó minőségű iskolai vezetéssel és a tanítás tartalmára,
módszereire, a személyi döntésekre vonatkozó kiterjedt iskolai
autonómiával.
A teszteredményeket leginkább befolyásoló tényezők
megismerése segíti a szakpolitikai beavatkozások tervezését, nem
pótolja azonban a beavatkozások eredményeinek szisztematikus
vizsgálatát. Különösen fontos a longitudinális vizsgálatok elvégzése,
amelyek megbízhatóan képesek elemezni a különböző országokban
végrehajtott oktatási reformok eredményeit. Vizsgálnunk kell, hogy
milyen költségei és hozamai vannak az oktatási expanziónak, a
gyermekek családi, szocializációs hátrányait kompenzáló kora
gyerekkori fejlesztési programoknak, az iskolai lemorzsolódást
csökkentő eszközöknek, az iskolarendszer fejlesztését szolgáló
inputoknak, az intézményi rendszer átalakításának, a tanárok minőségét
javító oktatási, ösztönzési, ellenőrzési, támogatási intézkedéseknek.
A szükséges döntések meghozatalában természetesen fontos segítséget
kaphatunk korábbi kormányzati beavatkozások hatásainak szisztematikus
elemzéséből, és nagyon hasznos lehet, ha elemezzük a
sikeres oktatási reformok tapasztalatait (Mourshed et al., 2010). Az
alkalmazott közgazdaságtan gazdag módszertant dolgozott ki annak
érdekében, hogy korrekt mintavételi és adatelemzési technikák álljanak
rendelkezésünkre ezen a területen. A gondot legtöbbször nem a
módszertani ismeretek, sokkal inkább a megfelelő adatok hiánya okozza.4
Bár a gazdaság fejlődése szempontjából oly fontos
kognitív ismeretek fő forrása kétségtelenül az iskola, a család, a
tágabb társadalmi környezet, a munkahely meghatározó szerepet játszik
a tudás megszerzésében és fejlesztésében. Ezért különösképpen fontosak
azok a közgazdasági elemzések, amelyek a tudás akkumulációját az
életciklus egészére kiterjedő elméleti keretbe illesztve képesek
vizsgálni. A hosszú időtávot átfogó elemzési keret nem csupán azért
lényeges, mert beavatkozásaink következményei gyakorta csak évek
multán bontakoznak ki, hanem azért is, mert a beavatkozások egymásra
épülnek: amit nem teszünk meg az életciklus egy adott szakaszában, azt
később már nem, vagy csak sokkal nagyobb költségekkel érhetjük el.
Másrészt beavatkozásaink következményei igen szerteágazók. Így például
a kora gyerekkori fejlesztés eredményei kihatnak a várható
jövedelmekre, a bűnözési hajlandóságra, az egészségi állapotra, az
állampolgári attitűdökre. Az elmúlt években számos empirikus elemzés
ebbe az elméleti keretbe illesztve mutatta ki a különböző
oktatáspolitikai intézkedések egyéni és társadalmi hozamait.
Az empirikus közgazdasági elemzések azt mutatják,
hogy az iskolázottság növekedésének önmagában is hatalmas egyéni és
társadalmi hozamai vannak. A növekvő iskolázottság növekvő
életkeresetekkel jár, és erős szignifikáns hatása van a foglalkoztatás
és a munkanélküliség valószínűségére. Az OECD elemzései szerint
Magyarországon kirívóan magas a felsőfokú végzettség kereseti hozama,
és a végzettség emelkedésével gyorsan nő a foglalkoztatás
valószínűsége. Magyarország – hasonlóan más volt szocialista
országokhoz – ebből a szempontból is az „outlierek”, a kilógók közé
tartozik. A felsőfokú végzettségű férfiak foglalkoztatási rátája több
mint harminc százalékkal haladja meg az alacsonyabb végzettségűek
foglalkoztatási rátáját. Még inkább meggyőzőek az adatok, ha a
közvetlen munkapiaci hatások mellett a közvetett gazdasági és
társadalmi hozamokat is figyelembe vesszük. Az iskolázottság
emelkedésével csökken a bűnözés valószínűsége, növekszik a várható,
egészségben megélt élettartam. Ezek a hatások nem csupán az egyének,
hanem az egész társadalom számára számszerűsíthető haszonnal járnak.
Növekednek az állam adóbevételei, miközben csökkennek a várható állami
kiadások.
Az oktatási rendszernek a születés pillanatától
segítenie kell a gyermeket az iskolára való felkészülésben, az iskola
által tanított ismeretek és képességek sikeres megszerzésében, az
élethosszig tartó tanulás képességének elsajátításában és
fejlesztésében. Az államnak azonban kétségtelenül döntenie kell arról,
hogy az oktatásra fordítható véges erőforrásait hol és hogyan
használja fel. Ehhez a döntéshez az oktatáspolitika a neveléstudomány
eredményei mellett mindinkább számíthat az interdiszciplináris
kutatások, például a közgazdaságtan, és az agy tanulási folyamatait
kutató neurológiai kutatások egymást erősítő eredményeire. Jó példa
erre a közgazdasági Nobel-díjas James J. Heckman munkássága, aki nem
csupán elemzéseiben támaszkodik más tudományágak, mindenekelőtt az
agykutatás eredményeire, de kezdeményezője és aktív résztvevője is
volt az oktatáspolitika számára ajánlásokat megfogalmazó
interdiszciplináris szakértői csoportoknak. Ő és társai számos
elemzésben hívták fel a figyelmet arra, hogy bár az oktatási rendszer
számtalan elemét kell javítanunk, a hátrányos helyzetű gyermekek
fejlesztését szolgáló kora gyerekkori programok hozamai kiemelkedőek
más fejlesztési programok hozamaival összehasonlítva. A racionális
közgazdasági kalkuláció nem gyengíti, sőt erősíti a gyermekek kora
gyerekkori fejlesztéséhez és oktatásához kapcsolódó méltányossági
szempontokat. „Kevés olyan társadalompolitikai kezdeményezést
ismerünk, amelyről elmondhatnánk, hogy nemcsak a méltányosságot és a
társadalmi igazságosságot segíti elő, de a gazdaság és a társadalom
működésének hatékonyságát is előmozdítja. A hátrányos helyzetű
gyermekek oktatására irányuló programok ilyen kezdeményezéseknek
tekinthetők.” (Heckmann, 2006, 2.)
Nem könnyíti meg az oktatáspolitikusok helyzetét,
hogy az oktatási reformok kimunkálása során a döntések kidolgozóinak
gyorsan mozgó célt kell eltalálniuk. Miközben növelni kell a gyengén
teljesítő egyének és csoportok alapvető kompetenciaszintjeit,
biztosítani kell a kiemelkedő tehetségű tanulók fejlődését,
csökkenteni kell az iskolai lemorzsolódás mértékét, az iskolának
alkalmazkodnia kell a XXI. századi gazdaság átalakuló
követelményeihez. A globalizáció, az innovációs folyamatok
felgyorsulása drámai hatással van az iskolarendszer által közvetítendő
tudás tartalmára. Azok az ismeretek, készségek,
amelyekkel a ma iskolába kerülő gyerekeknek majd az iskolarendszerből
a munkapiacra kikerülve rendelkezniük kell, jelentős részben ma még
nem léteznek. Nem csupán az iskola által közvetített tudástartalomnak
kell követnie ezt a folyamatot, hanem a pedagógiai módszereknek, az
oktatás tárgyi feltételeinek és a mérés és értékelés módszertanának
is.5
A jelenlegi pénzügyi és gazdasági válság
tapasztalatai alapján is elmondható, hogy a közgazdaságtudománynak nem
erőssége a ritka és váratlan eseményeket tartalmazó
eloszlások elemzésén alapuló előrejelzés. A munkaerőpiac keresleti és
kínálati oldalán zajló hosszú távú folyamatok azonban kevésbé vannak
kitéve előre nem látható, a rendszer egészét befolyásoló
sokkhatásoknak. A munkaerő-kereslet szerkezetében lezajló változások
előre jelezhetők, és az oktatáspolitika számára nagyon is releváns
információkkal szolgálnak.6 Ezen a ponton
is szorosan összekapcsolódnak az ország gazdaságpolitikáját megalapozó
közgazdasági stratégiai elemzések és az oktatáspolitika stratégiai
megalapozása. Ha a kormányzat innovációkra, magas technológiai szintű
termelésre és fejlesztésre alapozó, és nem a járadékvadászok igényeit
kielégítő gazdaságfejlesztési stratégiát kíván követni, akkor ennek
összhangban kell lennie a XXI. századi oktatási követelményeknek
megfelelő sikeres stratégiával. Ez természetesen azt is jelenti, hogy
egy ország csak akkor vállalkozhat innovatív fejlesztési stratégián
alapuló tartós gazdasági növekedésre, ha képes rá, hogy oktatási
rendszere ellássa a diákokat és a felnőttképzésben részt vevőket a
tudás alapú gazdaságban szükséges ismeretekkel és kompetenciákkal.
A XXI. század gazdasága által megkövetelt
kompetenciákat talán Tony Wagner fogalmazta meg legfrappánsabban A
globális teljesítményhiány című könyvében (Wagner, 2008). A szerző
megfogalmazásában minden fiatalnak rendelkeznie kell azzal a
túlélőkészlettel, amellyel sikeres lehet egy folyamatos innovációra
építő tudásgazdaságban. Ez a készlet a következő elemekből áll: a
kritikai gondolkodás képessége, az együttműködés és vezetés képessége,
alkalmazkodóképesség új körülményekhez és feladatokhoz,
hatékony szóbeli és írásbeli kommunikáció, az információkhoz való
hatékony hozzáférés és feldolgozás, képzelőerő és a megszokottól
eltérő látásmód. Az oktatástudomány és a gyakorló pedagógusok
feladata, hogy megtalálják és alkalmazzák azokat a módszereket,
amelyekkel ezek a képességek/készségek fejleszthetők és értékelhetők.
De még ezen a területen is van tere az interdiszciplináris
megközelítéseknek. Jól mutatják ezt például az ATC21S-projekt7
eredményei, amelyben a telekommunikációs világcégek számos ország
kormányával, vezető kutatóintézeteivel, szakmai és civil
szervezeteivel közösen dolgozták ki a XXI. századi kompetenciák
mérésére és értékelésére alkalmas módszereket. Hogy a különböző
országok iskolarendszerei mennyire lesznek hatékonyak a XXI. századi
követelményeknek megfelelő oktatásban, és a megszerzett ismereteknek
milyen egyéni és társadalmi hozamai lesznek a jövőben, azt többek
között a jövő közgazdasági kutatásai fogják kimutatni. A hosszú távú
hozamok számszerűsítése nagyon fontos feladata lesz a következő évek
közgazdasági kutatásainak.
*
Összefoglalás helyett szeretnék két, a közgazdasági gondolkodás
oktatáspolitikában történő térnyerésével kapcsolatos gyakori
ellenvetésre reflektálni.
1. Az iskola nem profitorientált tudásgyár, az
oktatást nem lehet termelési függvényekkel elemezni, az iskola
feladata messze túlmutat a munkapiaci helytállásra való felkészítésen,
hiszen az iskolának értékeket, erkölcsi normákat is közvetítenie kell.
Valóban kérdés, hogy a közgazdasági gondolkodás
térnyerése, a ráfordítások és hasznok mérlegelése nem szorítja-e
háttérbe az értékek átadásának, a méltányosság és igazságosság
érvényesítésének nemes szempontjait az oktatáspolitika formálása
során. A válasz egyértelmű nem! Ellenkezőleg, éppen a közgazdasági
elemzések hívják fel figyelmünket arra, hogy versenyképes gazdaság nem
csupán tárgyi ismeretekkel, készségekkel rendelkező állampolgárokra,
hanem kooperációra képes, értékek által vezérelt, művelt, több
szempont mérlegelésére, eltérő perspektívák figyelembevételére képes
emberekre építhet. Éppen a modern gazdaság igényeinek megértése
segíthet abban, hogy az iskola meghaladja a múlt század gyakorlatán
alapuló képzési rendszert, és innovációra, egy egész életen át való
tanulásra képes állampolgárokat neveljen. Nem utolsósorban a
közgazdasági elemzések eredményei igazítanak el bennünket abban, hogy
az ország erőforrásait ne a járadékvadászok étvágyának kielégítésére,
ne a szociális függőség újratermelésére pazaroljuk, hanem lássuk el a
kora gyerekkori fejlesztő intézményeket, az óvodákat, az iskolákat és
az egyetemeket azokkal az eszközökkel, ismeretekkel, intézményi
feltételekkel, amelyekkel képesek a szülőkkel, a helyi társadalommal,
a vállalkozókkal együttműködve minden gyermeket, függetlenül azok
származásától, lakóhelyétől, XXI. századi kompetenciákkal, sikeres,
boldog életre felkészítő értékekkel ellátni.
2. A cipész maradjon meg a kaptafánál, az
oktatáspolitikai javaslatok kidolgozását az oktatás, a pedagógiai
gyakorlat elméleti és gyakorlati területein jártas pedagógusokra kell
bízni.
Valóban, nem hatékonyabb-e ha az egyes
szakpolitikai döntések előkészítésében az adott szakterülethez
leginkább értő szakemberek foglalkoznak? Itt visszakanyarodnék a Scott
Page korábban idézett könyvének legfontosabb üzenetéhez. Page
matematikus közgazdászként nagyon bonyolult rendszerek működésével,
nagyon bonyolult problémák sikeres megoldásának hatékony módszereivel
foglalkozik. A könyvben bemutatott elemzések egyértelműen
alátámasztják, hogy nagyon bonyolult problémák megoldása során az
eltérő perspektívával, eltérő látásmóddal, eltérő elemzési
apparátussal rendelkező csoportok sokkal sikeresebbek, mint az adott
szakterülethez egyébként kiválóan értő szakértőkből álló homogén
csoportok. Ez az összefüggés a különböző diszciplínák együttműködésére
is igaz. Nem azért kell együttműködni a tőlünk eltérő látásmóddal,
fogalmi, elemzési apparátussal rendelkező szakemberekkel, mert így
tisztességes, hanem mert ez a fajta kooperáció előfeltétele annak,
hogy sikeresen megoldjuk a bonyolult problémákat, hogy az oktatási
rendszer megújítása érdekében a közösen elfogadott fundamentális
preferenciák irányába mutató innovációkra legyünk képesek.
Kulcsszavak: közgazdaságtan, oktatás-gazdaságtan, oktatáspolitika
IRODALOM
Fazekas Károly – Köllő J. – Varga J.
(2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Ecostat,
Budapest •
WEBCÍM >
Hanushek, Eric A. – Woessmann, Ludger
(2010a): The High Cost of Low Educational Performance: The Long-run
Economic Impact Of Improving PISA Outcomes. OECD. Paris •
WEBCÍM >
Hanushek, Eric A. – Woessmann, Ludger
(2010b): The Economics of International Differences in Educational
Achievement (April 2010). NBER Working Paper Series. No. w15949. •
WEBCÍM >
Heckman, James J. (2006): Investing in
Disadvantaged Young Children is an Economically Efficient Policy.
Forum on Building the Economic Case for Investments in Preschool,
Committee for Economic Development/The Pew Charitable Trusts/PNC
Financial Services Group •
WEBCÍM >
Kerekasztal-beszélgetés (2009): A
közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában:
Kerekasztal-beszélgetés a „Zöld könyv a magyar közoktatás
megújításáért” című kiadványról. Új Pedagógiai Szemle 59, 3, 37–58. •
WEBCÍM >
Kertesi Gábor – Kézdi Gábor (2010): The
Roma/non-Roma Test Score Gap in Hungary. American Economic Review,
Papers and Proceedings. 101, 3, •
WEBCÍM >
doi=10.1257/aer.101. 3.519
Kézdi Gábor – Surányi Éva (2010):
Mintavétel és elemzési módszerek az oktatási integrációs program
hatásvizsgálatában, és a hatásvizsgálatból levonható következtetések.
Magyar Tudomány Online, Htm. 7, •
WEBCÍM >
Köllő János (2009): A pálya szélén:
Iskolázatlan munkanélküliek a posztszocialista gazdaságban. Osiris,
Bp.
Kőrösi Gábor (2009): Munkahelyteremtés és
-rombolás. Munkaügyi Szemle. 53, 3, 4–6.
McKinsey & Company (2009): The Economic
Impact of the Achievement Gap in America’s Schools. McKinsey &
Company, Social Sector Office. •
WEBCÍM >
Mourshed, Mona – Barber, M. – Chijioke, C.
(2010): How the World’s Most Improved School Systems Keep Getting
Better. McKinsey&Company. •
WEBCÍM >
Murphy, Kevin M. (2009): A
tehetségallokáció hatása a növekedésre. In: Murphy, Kevin M.: Hódító
közgazdaságtan. Aliena–Rajk László Szakkollégium, Budapest, 9–38.
Olson, Mancur (1987): Nemzetek
felemelkedése és hanyatlása. Gazdasági növekedés, stagfláció és
társadalmi korlátok. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest
Page, Scott E. (2009): The Difference. How
the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and
Societies. Princeton University Press, Princeton and Oxford •
WEBCÍM >
Wagner, Tony (2008): The Global Achivement
Gap. Basic Books. New York •
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1 Lásd például Kertesi
Gábor előadását az Országos Köznevelési Tanács által szervezett A
közgazdasági szemlélet szerepe a közoktatás megújításában c.
kerekasztal-beszélgetés során (Kerekasztal-beszélgetés, 2009).
<
2 Eric A. Hanushek és
Ludger Woessmann (2010a) ötven ország gazdasági növekedési adatait
vizsgálta 1960 és 2000 között. A szerzőpáros a különböző időpontokban
és országokban végrehajtott kompetencia-felmérések eredményeit a
PISA-felmérések skálájára normálták, és az így létrehozott mutatóval
becsülték az egy főre jutó GDP növekedési ütemének különbségeit, majd
a kapott paraméterek alapján szimulálták a kompetenciaszintek
eltéréseinek gazdasági következményeit.
<
3 Hanushekék regressziós
számításaikból kihagyták az adatbázisukban szereplő tizenöt volt
szocialista országot, mivel úgy vélték, hogy a rendszerváltó országok
jogi, intézményi, társadalmi folyamatai súlyosan torzítják a növekedés
és az emberi tőke minősége között a piacgazdaságokban érvényesülő
kapcsolatot.
<
4 A korrekt
hatásvizsgálatok követelményeibe és buktatóiba alapos betekintést ad
egy, a Magyar Tudományban megjelent cikk nyomán kialakult polémia.
(Kézdi – Surányi, 2010)
<
5 Felsorolunk néhányat a
XXI. századi követelmények azonosításával és oktatásával foglalkozó
interdiszciplináris programok közül: Partnership for 21st Century
Skills (WEBCÍM
>), 21st Century Schools (WEBCÍM
>)
<
6 Ilyen kutatás például
Magyarországon az MTA KTI által vezetett TÁMOP 2.3.2.
Munkaerő-keresleti folyamatok előrejelzése, munkaerő-piaci
előrejelzések készítése, szerkezetváltási folyamatok előrejelzése •
WEBCÍM >
|
<
7
WEBCÍM >
| <
|
|