„Ha e kapunak boltíveit s jobbról és balra, az
alsó és felső kapukereteken lévő márványmunkát
leírnánk, könyvünkben hátramaradnánk. Magas kapu ez, mintha a kapuk
kapuja volna. E kapun bemenvén, nyolcvan lépcsőjű tágas kőlépcsőn a
király tanácstermébe jutunk. Magas dívánhkáne1
ez, melynek nincs párja a világon. Tiszta szemakuszi márvány fölé
különféle kámeleon festéket készítettek, s valódi khinai házhoz
hasonlít. A falakon lévő különös és csodás festmények bámulatot
keltenek. A nagy dívánhkáne földjét különféle vésett, gyönyörű
márvánnyal rakták le, hogy az hasonlíthatatlan. E régi épületnek
némely helyei öt-, hat-, hétméteres kastélyhoz hasonlók, s minden
kastélynak kupoláján egy-egy arany gömb áll, innen nevezik ezt Kizil
Elma (piros alma) palotájának…”
„Magyarország szilárd erődítményű és erős bástyájú
fővárosának vagyis Buda várának leírása” és még sok magyar város és
vár, tartományok és járások, templomok, kolostorok, kutak, fürdők,
hidak, népkonyhák és bazárok, portyák, hadjáratok és mozgósítások,
vendégség, étkezés, ruházat és a mindennapi élet megannyi jelenetének
ábrázolása Evlija Cselebitől maradt ránk. És jó, hogy ránk maradt,
mert például a törökkori Budin, azaz Buda várának s a hódoltságkori
Magyarország még oly sok szegletének egyetlen leírója, a hódoltság
hétköznapjainak szinte egyetlen krónikása ez a török világutazó.
Eredeti nevén nem ismerjük. Az evliya szó szentet,
szentéletűt jelent, valószínűleg nagyra tartott tanítómestere nevét
választotta írói név gyanánt; a çelebi pedig a tanult embereknek
kijáró megszólítás volt. Életéről is csak annyit tudunk, amennyit ő
maga mond-mesél magáról. Négyszáz esztendeje, 1611-ben született
Isztambulban. 117 évet megélt édesapja − aki Szülejmán szultán mellett
részt vett a szigetvári hadjáratban − jó nevelésben részesítette.
Katonai iskolát is végzett, elkísérte IV. Murádot egy hadjáratba, de
nem maradt szpáhi, mert az apja házában megfordulók elbeszélései
felébresztették benne az utazási vágyat, s egy álom végképp új irányt
szabott életének. Első lépésként bebarangolta Isztambult, aztán
Bursa következett, majd İzmit, Trabzon és egyre
táguló körökben a hatalmas Oszmán Birodalom, később Ausztria,
Egyiptom, Szudán, Etiópia, Kréta, Dagesztán tájait járta − felsorolni
is nehéz útjainak állomásait. Hol fontos leveleket hozott és vitt, hol
hadjáratokhoz csatlakozott, de ami a legfontosabb: a hely és az idő
gondos megjelölésével feljegyzett mindent, amit figyelemre méltónak
vélt. Az eredmény a tízkötetes Szejahatnáme,2
az Utazások könyve az első jelentős török prózai művek egyike, s
műfajteremtő példa a török irodalomban. Méltatói különösen sokra
tartják népi szólásoktól, élőnyelvi fordulatoktól eleven stílusát.
Szavahihetőségét olykor vitatják ugyan, holott amikor ideje és módja
van, hihetetlen pontosságra törekszik. Pécs várát és a főtéren álló
mecsetet például így írja le:
„Alacsony dombszerű hegy szélénél négyszög alakú,
erős kőépítésű szép vár, amelynek alapkövei mind olyan nagyok, mint
egy elefánt termete. Egészen faragott kőből van
építve. Fala egyszeres és alacsony, de vastag és széles fal, magassága
húsz rőf; köröskörül mély és széles árok van, mely építészeti rőfökkel
teljes nyolcvan rőf szélességű, kettős, mély árok; ez árok közepének
egészen a fenekén halformára összegyülemlett föld van, mely a várat
körülfogja… Gázi Kászim pasa dsámija igen tetszetős és szép, ezért
nagy sokaság látogatja. Hosszában és szélességében száz lépés. Művészi
mimberje,3 mihrábja,4
a müezzinek máhfilja5 és egy drágakövekkel
kirakott kürszije6 van, melyet szóval
elmondani és leírni nem lehet. Egy kerekes magas kupolája van, mely
mintha az ég esztergályosának kezéből került volna ki.”
Ötven esztendőt töltött utazással, és hatalmas
művének jelentős része, mintegy tizede szól a nagy
|