Nánay Bence A filozófia és a tudományok
címen írt vitaindító cikket a Magyar Tudomány 2011/12 számába
(Nánay, 2011). Cikkének célja tulajdonképpen a filozófia megmentése.
Nem kisebb tekintély, mint Stephen Hawking állítja ugyanis a
következőket: „A filozófia halott. Nem tartott lépést a tudományok
(különösen a fizika) legújabb fejleményeivel. A tudósok lettek mára a
felfedezés fáklyájának hordozói a világ megismerésében.” Megpróbálok
vitázni Nánay állításaival, aki a filozófiát megmenteni igyekezvén
maga is csak a sírt ássa, amelybe a hullát majd kíméletesen
leeresztjük. „Elméleti természettudománynak” akarja ugyanis tekinteni
a filozófiát, ami persze a filozófia soha nem volt. Vagy két
évszázadon keresztül az újkorban tudomány akart lenni, de nem tudott
megfelelni a tudományosság akkori kritériumainak sem.
Megpróbálok a szerzővel vitázni, mondottam, de
mindjárt ráébredtem: képtelenségnek tűnik, hogy vitázzunk egymással.
Minden értelmes vita alapfeltétele ugyanis, hogy a vitázó felek
találjanak valami közös alapot, melyről elindulva szembeszegezhetik
egymással érveiket. Közös alap híján olyan lenne a vita, mint egy
lovagi torna, ahol a lovagok két egymással össze nem függő porondon
táncoltatják paripáikat, s hiszik szembehelyezhetni dárdájukat a lovát
valahol másutt táncoltató ellenféllel.
Nánay Bence a filozófiát a világ megismerésének
tekinti, „a valóság felderítésének”, márpedig ha az (világon,
valóságon értvén a létezők mindenségét), akkor eleve vesztésre áll a
tudománnyal – amin Nánay a természettudományt érti – szemben. Mára a
tudomány a valóság egészét, a létezők mindenségét lefedi. Gondolom,
Nánay Bence is kihallja ebből Heidegger szavát, aki A filozófia vége
és a gondolkodás kezdete című híres esszéjében nagyjából azt állítja,
hogy a filozófia (korábban Heidegger még metafizikának nevezte), ha a
létezők mindenségének leírására vállalkozott, akkor befejezte
feladatát, sikeresen előkészítette a talajt a tudományok
számára. Elkezdhetünk hát gondolkodni, mert hát a tudomány,
állítja másutt a tudósok és minden józan ember megrökönyödésére
Heidegger, „nem gondolkodik”. A Magyar Tudomány hasábjain talán
illenék megmagyaráznom, hogyan vetemedhetett valaki arra, hogy ezt az
arcátlanságot állítsa. Lemondok erről a magyarázatról.1
Az olvasót mély tisztelettel Heidegger – különben ma már magyarul is
elérhető – Mit hívunk gondolkodásnak? című könyvéhez utalom
(Heidegger, 2008). Csak annyit mondanék: Martin Heidegger egy hosszú
élet számtalan súlyos élet-tévedéssel is terhelt kínlódása során
mindig a lét, sohasem a létezők titkait kereste. S végül is arra
jutott, hogy ő a maga részéről annak megfejthetetlen titkát keresi,
hogy (egyáltalán) vagyunk, nem pedig a – végül is nem olyan titokzatos
– „tőlünk idegen dolgokat” vizsgálja, azt, hogy azok, nevezetesen a
létezők – beleértve önmagunkat is, az emberi létezőt mint olyat –
hogyan vannak. Heidegger nyomán én sem hiszem, hogy a filozófia (a
gondolkodás) a világ megismerése, a valóság, a tőlünk idegen dolgok
felderítése lenne. Ha az, akkor tényleg halott. Nyugodjék békében!
De miért ne lehetne ez az ugyancsak furcsa
szüleménye európai létezésünknek, melyről éppenséggel a tudomány
gondolja úgy manapság, hogy nem gondolkodik, hiszen nem szolgál
számunkra hasznos ismeretekkel (mely állítással, ha a haszon fogalmát
úgy használom, ahogy ma majd’ mindenki, azaz anyagi javaink
gyarapodásaként, kénytelen vagyok mélységesen egyetérteni), valami
egészen mást céloz meg, mint a tudomány. A létet, mondja Heidegger.
Ezzel azonban igazán nem muszáj egyetérteni, még érteni sem muszáj az
állítást. Mi lenne, ha azt állítanám, hogy a filozófia az ént, az én
énemet keresi? Idézek néhány ismert gondolkodót.
1. Platón:
„– Mondd csak, Szókratész, nem innen valahonnan az Ilisszosz mellől
ragadta el a hagyomány szerint Boreasz Óreithüiát?
– Így mondják!
– Vajon nem éppen innen? Kellemesnek, tisztának és
átlátszónak mutatkozik itt a víz és alkalmasnak rá, hogy lányok
játsszanak mellette.
– Nem, hanem úgy két-három sztadionnal lejjebb,
ahol az Agre szentélyéhez kelünk át; ott oltára is áll Boreasznak.
– Még sose ötlött a szemembe. De mondd csak,
Zeuszra, Szókratész: hiszed, hogy igaz ez a mitikus elbeszélés?
– Ha a mai bölcsek módjára nem hinnék benne, nem
keltenék feltűnést; és szofista szokás szerint elmondanám, hogy
Boreasz szele sodorta le a közeli sziklákról a lányt, amint Pharmakeia
nimfával játszott, és minthogy ilyen véget ért, ezért mesélték róla,
hogy Boreasz ragadta el innen vagy Arész szirtjéről – mert ez a
szóbeszéd is járja, hogy onnan, s nem innen ragadta el. Én azonban,
Phaidrosz, egyébként kellemes időtöltésnek gondolom az ilyesmit, csak
éppen egy szörnyű okos, fáradhatatlan és nem túlságosan szerencsés
ember foglalatosságának – s nem egyéb okból, csupán azért, mert aztán
meg a hippokentauroszok alakját lesz kénytelen kijavítani, utána
Khimairáét, majd felé özönlik a Gorgók és Pégaszoszok tömege és egyéb
lehetetlen, csodás teremtmények különös sokasága. S ha az ember nem
hisz bennük, és mindegyiket valami természeti jelenségre próbálja
visszavezetni, mintegy paraszti, józan ésszel élve, ugyancsak sok
szabad időre lesz szüksége. Nekem bizony nincs időm az ilyesmire, s
ennek oka, barátom, a következő: még arra sem vagyok képes, hogy – a
delphoi felirat értelmében – ’megismerjem önmagamat’, s nevetségesnek
tartom, hogy amíg ebben tudatlan vagyok, tőlem idegen dolgokat
vizsgáljak. Ezért tehát búcsút mondva nekik, elhiszem, amit a
hagyomány tart róluk, és – mint az imént említettem – nem az ilyesmit,
hanem önmagamat vizsgálom: vajon valami szörnyeteg vagyok-e, aki
Tüphónnál is bonyolultabb és jobban okádja a tüzet, vagy pedig
szelídebb és egyszerűbb lény, akinek természeténél fogva valami isteni
és minden elvakultságtól mentes jelleg jutott osztályrészéül.”
(Platón, 1984. [229 C-230A], kiemelések tőlem – V. M.)
Valószínűtlen, hogy Platón a filozófia definícióját
kívánta volna imádott mestere szájába adni. Azt viszont, amit
Szókratész művelt, azt azért ma többnyire filozófiának tekintjük.
Márpedig Platón szerint Szókratész nem a tőle idegen dolgokat, hanem
önmagát vizsgálta. Furcsa, de ez igaznak tűnik.
|
|
2. Heidegger írja róla:
„Amennyiben az önmagát megvonóra vonatkozunk, akkor
a magát megvonóra, szólításának titokzatos és ezért változó
közeliségére való rámozdulásban vagyunk. Amennyiben egy ember
sajátosan ezen vonzásban van, akkor gondolkodik, legyen mégoly
messzire is az önmagát megvonótól, s maradjon a megvonás maga
bármennyire is homályban. Szókratész egész életében, egészen haláláig
semmi mást nem tett, mint hogy ennek az elmozdulásnak a huzatába állt
és abban benne maradt. Ezért ő a Napnyugat legtisztább gondolkodója.
Ezért nem írt semmit sem. Mert aki a gondolkodásból eredően írni kezd,
az vitathatatlanul azokhoz az emberekhez hasonlít, akik a túl erős
szél elől a szélárnyékba menekülnek. Egy még rejtőzködő történelem
titka, hogy miért kellett Szókratész után a Napnyugat valamennyi
gondolkodójának, függetlenül nagyságától, ilyen menekültté válnia…
Az előző órán azt mondottuk, hogy Szókratész a
Napnyugat legtisztább gondolkodója, követőinek a szélárnyékba kellett
húzódniok. Megdöbbenve kérdeznek vissza: mi a helyzet Platónnal,
Augustinusszal, Aquinói Tamással, Leibniz-cel, Kanttal, Nietzschével?
Szabad ezeket a gondolkodókat Szókratésszal szemben ennyire
lekicsinyelni? Nem hallották meg azonban, hogy hozzátettük: a
Napnyugat valamennyi gondolkodója, Szókratész után, »függetlenül
nagyságától«. Nem lehetetlen tehát, hogy valaki a legtisztább
gondolkodó, anélkül, hogy a legnagyobbakhoz tartoznék.”
Nem lehetséges vajon, hogy ez a magát megvonó, ami
nem állítja magát elénk, amint a létezők teszik, végezetül is én magam
volnék? Mert Heidegger azt is állítja, hogy „… ha az ember lényegére
kérdezünk, mi magunkra kérdezünk. […] olyan létezőre…, amelynek lenni
nekünk magunknak van feladva. […] A kérdés, hogy mi az ember, ha
valóban felteszik, az embert kifejezetten átadja saját
jelenvalólétének (– mondjuk az érthetőség kedvéért, saját létezésének
– V. M.)” (Heidegger, 2008)
Márpedig az ember lényegére kérdezni, az bizonyosan
valami más, mint az emberre mint létezőre kérdezni, ahogy mondjuk a
biológia, az antropológia vagy a pszichológia tudománya teszi. Hogy
mire gondolt Heidegger, amikor a magát megvonóról szólt, azt most
hagyjuk. De vajon az én, az én énem nem vonja-e meg magát vizsgáló
szemeimtől?
3. Hadd idézzem még Fichtét is:
„Aki ténylegesen is csak a dolgok terméke, soha nem
fogja magát másképpen megpillantani, és igaza lesz mindaddig, amíg
csak önmagáról és a magához hasonlókról beszél. A dogmatikus alapelve:
hit a dolgokban, önmagukért; tehát közvetve, hit a szétesett és csak
az objektumok által összetartott önmagában. […] Aki azonban tudatára
jut önállóságának és függetlenségének mindattól, ami rajta kívül van –
és ezt csak az biztosíthatja, ha az ember mindentől függetlenül önmaga
teszi magát valamivé –, annak nincsen szüksége a dolgokra mint önmaga
támaszára, és nem is kellhetnek neki a dolgok, mert megszüntetik és
üres látszattá teszik önállóságát… Hite önmagában közvetlen. […] Hogy
milyen filozófiát választ az ember, attól függ tehát, hogy milyen
ember: mert a filozófiai rendszer nem valami élettelen gönc, melyet az
ember csak úgy félredob vagy újra előszed: élettel tölti meg azt az
ember lelke.” (Fichte, 1975, kiemelés tőlem – V. M.)
Szóval a filozófia megválasztása – és ez persze egy igen bonyolult
folyamat, annak a bizonyos titokzatos, magát kétségtelenül megvonó
énnek a műve, aki filozófiájának megválasztásával önmagát értelmezi.
4. Nietzsche aztán – az elmondottak fényében
talán már nem is meglepő – ezt állítja:
„Fokozatosan kiderült számomra, mi is volt eleddig
minden nagy filozófia: nem más, mint szerzőjének önvallomása, s
egyfajta akaratlan és észrevétlen mémoires; valamint az is, hogy a
morális (vagy moráltalan) szándékok alkották minden filozófiában azt a
voltaképpeni életcsírát, amelyből az egész növény sarjadt. Valóban, ha
az ember arra keres magyarázatot, hogyan jöttek voltaképpen létre
valamely filozófus legfélreesőbb metafizikai állításai, jól teszi (és
okosan), ha előbb mindig azt kérdezi: miféle morálra akar ez (azaz ő)
kilyukadni? Ennek megfelelően nem hiszem, hogy a ’megismerés ösztöne’
a filozófia atyja, hanem hogy valamely másik ösztön volt az, amelyik,
mint mindig és mindenütt, a megismerést (és a félreismerést!) mint
valami eszközt használta. […] a filozófuson nincs egyáltalán semmi
személytelen; legkivált pedig a morálja nyújt határozott és
meghatározó tanúbizonyságot arról, ki is ő …”(Nietzsche, 1995, [I/6.])
Bármit mondasz, filozófus, magadról árulkodsz,
lemezteleníted önmagad. Félre hát a filozófiával, beszéljünk inkább a
tőlünk idegen dolgokról, még magamról is úgy, mintha tőlem idegen
dolog volnék! Elég ebből a szemérmetlen magamutogatásból! – kiabál a
hasznosság világa. Én magam azonban nem szívesen mondanék le – valljam
be: nem is vagyok képes rá – erről az európai tradíció szülte
filozófiáról. Ha már egyszer a szubjektum, az én elé táruló
objektumvilág feltérképezése vált az európai ember számára a
legfontosabbá, kíváncsi vagyok arra is, ki is ez a feltérképező én.
Lehet persze a filozófiára másképp is tekinteni, de hogy a valóságot
derítené fel?
Kulcsszavak: filozófia, tudomány, a filozófia halála, a filozófia
mint tudomány, a filozófia mint memoár
IRODALOM
Fichte, Johann Gottlieb (1975): Versuch
einer neuen Darstellung der Wissenschaftslehre. Felix Meiner, Hamburg
•
WEBCÍM >
Heidegger, Martin (2008): Mit hívunk
gondolkodásnak? Gutenberg Tér. (Ford.: Vajda Mihály) Gond, Budapest
Nánay Bence (2011): A
Nietzsche, Friedrich (1995): Túl jón és
rosszon. Matúra Bölcselet. (Ford.:Tatár György) Ikon, Budapest
Platón (1984): Phaidrosz. (Ford.: Kövendi
Dénes) In: Platón összes művei. Bibliotheca Classica. Európa,
Budapest, II. 711–807.
Schwendtner Tibor (2000): Heidegger
tudományfelfogása. Gond–Osiris, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Schwendner Tibor írt egy
kitűnő könyvet Heidegger tudományfelfogása címen: Schwendtner, 2000.
<
|
|