bányászati körzetei: Bor, Majdanpek. A Vajdaság
viszonylagos ipari sikerei nem a modern feldolgozóiparban, hanem az
alacsony technológiai színvonalú, csak a volt jugoszláv piacokon
versenyképes iparágakban születtek (Nagy et al., 2009).
A termelő gazdaság leépülése által legerősebben
sújtott, ipari összeomláson keresztülment térségek
Bosznia-Hercegovina, Északkelet-Montenegró, Dél-Szerbia,
Északkelet-Macedónia és Koszovó területén találhatók, a periféria
perifériái. Itt a munkaerőpiacokat vizsgáló kutatások a formális
gazdaságba való visszatérés rendkívül alacsony fokát állapították meg.
Ez teljes termelő centrumok eltűnését vagy az ipari városok
hierarchiáján belüli visszaesését jelentette: Szerbián belül 2007-ben
tizenkilenc válságos helyzetű ipari központot azonosítottak, jórészt
az ország déli részében; közülük négy, Kragujevác, Leskovác, Bor és
Loznica különösen súlyos visszaesést élt át (Miletić et al., 2011).
A legsúlyosabb veszteségeket a konfliktuszónák
szenvedték el. Náluk bizonyos szempontból „posztindusztriális”
gazdaságról beszélhetünk, de csak a kifejezés végletesen eltorzult
értelmében: a termelés szinte teljes egészében eltűnt, a gazdaság
„sikertérségei” pedig az adminisztratív-bürokratikus központok, az
állami bürokrácia és a nemzetközi szervezetek székhelyei. Néhány
megmaradt bánya, feldolgozó- és élelmiszeripari üzem mellett csak
egyes tradicionális, már a szocializmus előtt is működő ipartípusok
(például kisebb kézműves iparágak) maradtak fenn, míg a feldolgozóipar
és az élelmiszeripar nagy része széthullott, és eltűnt.
A gazdasági integráció talán legérdekesebb, de
hosszabb távon legproblémásabb területét a hagyományos könnyűipar
jelenti, amely különösen nagy részarányban van jelen a legfejletlenebb
periférikus térségek gazdaságában, viszont tradicionálisan a globális
gazdasági integráció egyik motorja. A Nyugat-Balkán a textilipari
termelés alacsonyabb szegmenseibe (összeállítás, bérmunkára termelés)
kapcsolódott be; sem a saját márkák kialakítása és marketingje, sem az
önálló design nem erőssége, a közvetítő funkciókat külső szereplők,
gyakran háromszög-kereskedelmet kialakító görög és török vállalatok
látják el (Evgeniev, 2008).
A helyi gazdaságfejlesztés kihívásai
A helyi gazdaságfejlesztési gyakorlat és potenciál feltárása a
nyugat-balkáni országokban több tényező együttes vizsgálatát igényli.
Nem mindegy, hogy milyen kompetenciával és forrásokkal rendelkező köz-
és magánszereplők jelennek meg helyi szinten, vagy, hogy milyen
központi kormányzati források jutnak a helyi gazdaság fejlesztésére.
Az országon belüli területi különbségek, legyen szó akár a külföldi
tőke beáramlásáról, akár az etnikai összetételről, a háborús
„örökségekről”, az infrastrukturális helyzetről vagy a helyi gazdaság
ágazati szerkezetéről, teljesítőképességéről stb., egyenlőtlen
feltételeket teremtenek a helyi gazdaságfejlesztés számára.
Eltérőképpen alakulnak a helyi gazdaság- és vállalkozásfejlesztés
intézményei és állami, illetőleg donortámogatásai is.
Maga a koncepció, vagyis a lokális kezdeményezésekkel támogatott helyi
gazdaságfejlesztési gyakorlat meglehetősen elterjedt valamennyi
nyugat-balkáni országban. A bottom-up megközelítés térhódítása jórészt
a nemzetközi donorszervezetek és az egyes támogató országok
szerepvállalásának köszönhető, amelyek konkrét, sok esetben komplex
helyi gazdaságfejlesztési programokkal jelennek meg a térségben. Ezen
programok legfőbb hozadéka (a pénzügyi támogatások mellett) a jó
gyakorlatok, a tervezési szemlélet és a partnerségépítési követelmény
meghonosítása a régióban.
Jóllehet az EU-csatlakozás előtt álló Horvátország
több tekintetben is kilóg a sorból – pozitív irányban –, általános
probléma a térségben a gazdaság alacsony teljesítménye, a fekete- és
szürkegazdaság elterjedtsége, a korrupció magas szintje és a fejletlen
fejlesztési és vállalkozásösztönzési intézményrendszer. A KKV-k
fejlődését akadályozó tényezők között említhetjük még a jogi környezet
hiányosságait, a fejletlen vállalkozói kultúrát és üzleti etikát, az
importlobbi dominanciáját, a technológiai lemaradást, a
decentralizáció hiányát, a monetáris, hitelezési és fiskális politikák
fejetlenségét, valamint az adaptációs stratégiák kezdetlegességét.
Több országban komoly munkaerőexport is nehezíti a gazdasági
teljesítmény fokozódását, miközben a hazautalások erős nemzetgazdasági
hatással bírnak. Nem véletlenül emlegetik a térséget Európa
szuperperifériájaként (Bartlett, 2009; Dubarle – Proto, 2010). A helyi
vállalkozások versenyképessége a nemzetközi és még inkább a hazai
piacokon rendkívül rossz, s ezen egy fejlettebb vállalkozás- és
innovációs fejlesztési intézményrendszer, valamint egy hatékonyabb
KKV-támogatási szisztéma (decentralizáció, hatáskör-definiálás)
segíthetne.
Valamennyi balkáni ország rendelkezik a kis- és
középvállalkozások fejlesztését célul tűző nemzeti stratégiával.
Ezekben többségben azokra a hiányosságokra próbálnak programokat
megfogalmazni, amelyek a helyi vállalkozások, s ezek döntően kis- és
középvállalkozások (KKV-k), versenyképességét rontják. Szinte
mindegyik stratégiában ott találjuk az innováció- és a
technológiafejlesztés, a klaszterépítés és a KKV-fejlesztési
intézményrendszer kiépítésének követelményét, az ipari parkok és
vállalkozási övezetek létrehozását. A világgazdasági válság után
megfogalmazott, aktualizált KKV-stratégiák mindegyike tehát azt
mutatja, hogy a nyugat-balkáni államok a gazdaságfejlesztés terén egy
újabb szakaszba léptek. Most már nemcsak várják a külföldi tőkét,
hanem ezeket a befektetéseket is orientálni szeretnék (támogatásokkal,
engedélyekkel, kiépített infrastruktúrával, jogi szabályozással),
mégpedig a hazai vállalkozások versenyképességének fokozása érdekében.
A kiépítetlen adminisztratív kapacitás, a szükséges
intézmények hiánya, a jogi szabályozás lassúsága és a tényleges
decentralizáció elmaradása ugyanakkor megakadályozza, hogy a helyi
adminisztráció kiutat keressen a leszakadó térsége, települése
számára. A mérhetetlen szegénység közepette lehetetlen közösségi célok
érdekében megmozgatni a társadalmat, egyéb esetekben is nehéz
„intézményesült” partnert találni, a helyi vállalkozók
forráshiányosak, a multinacionális és/vagy külföldi cégek többségben
kötődéshiányosak. A területi közigazgatási egységekkel rendelkező
országokban rendszerint önálló vagy több térséget átfogó regionális
fejlesztési ügynökségek segítik a helyi gazdaság fejlesztését; a
fragmentált településrendszerekben azonban a kis önkormányzatoknál
hiányzó kapacitások egyértelműen gátolják a sikeres helyi
kezdeményezéseket, a helyi erőforrások mobilizálását.
A térség valamennyi országára jellemző a hatalmas
területi különbségek és speciális kezelést igénylő térségek (etnikai
szerkezet, háborús veszteségek, gazdasági elmaradottság,
mélyszegénység, nehéz megközelítés stb.) jelenléte. A nemzeti
politikák jórészt kiemelten próbálják kezelni ezeket a különleges
területeket, a támogatások és a források célba juttatása azonban
sokszor sikertelen (a fejlettebb térségek a projektgenerálásban és a
forrásleszívásban is sikeresebbek).
Minden nyugat-balkáni államban megfigyelhető a
befektetések adókedvezményekkel és mentességekkel való ösztönzése és a
foglalkoztatás-bővítés különböző módozatú „elismerése”
(járulékkedvezmény, adókedvezmény stb.). A támogatáspolitika
rendszerint nem tesz különbséget hazai vagy külföldi vállalkozások
között, noha bizonyos területeken azért vannak korlátozások a
külföldiek tulajdonszerzését vagy gazdasági tevékenységét illetően
(például Bosznia-Hercegovinában a fegyvergyártásban és -forgalmazásban
nem szerezhet többségi tulajdont külföldi befektető). A vállalkozások
száma minden nyugat-balkáni országban növekvő tendenciát mutat. Ezek a
vállalkozások – átalakuló gazdaságokról lévén szó – ugyanakkor
meglehetősen vegyes képet mutatnak. A magas vállalkozási
hajlandósággal rendelkezők egy-egy jó ötlete által életre hívott
egységek mellett rendre ott találjuk a kényszervállalkozásokat is, a
„kifehérítésre” váró vállalkozásokról már nem is beszélve. A balkáni
államok vállalkozás-, fejlesztés- és támogatáspolitikájának tehát
ezekre a tényezőkre egyaránt oda kell figyelnie (Hofer, 2010).
Több országban regionális és helyi fejlesztési
szervezetek is támogatják a sikeres fejlesztéseket, ám teljes körű
kiépítettségük és jelenlétük még a térség legfejlettebb országában,
Horvátországban sem jellemző, csak a gazdagabb megyék és városok
képesek fenntartani helyi fejlesztési ügynökséget. Montenegróban
például az ország fejletlenebb térségeiben tizenegy helyi vállalkozói
központ egészíti ki a centralizált intézményrendszert. Albániában csak
három kerületben működik helyi gazdaságfejlesztési szervezet, melyeket
nemzetközi szervezetek hívtak életre.
Bosznia-Hercegovinában európai uniós támogatással hoztak létre öt
regionális fejlesztési ügynökséget (a gazdasági régiófelosztás
szerint). A Szerb Köztársaságban az önálló KKV-fejlesztési ügynökség
munkáját négy regionális és húsz helyi fejlesztési szervezet segíti
(2. táblázat).
Összefoglalás
A Nyugat-Balkán rendszerváltás utáni területi átalakulását a korábban
is számottevő, a szocializmus alatt sem csökkenő területi
különbségeinek növekedése fémjelezte. A politikai-gazdasági tér új
széttagolódásának időszakában az országos eltérések bizonyultak
meghatározónak, de növekedett a belső területi különbségek, történelmi
választóvonalak szerepe is. Míg az 1990 utáni évtizedben a korábbi
termelő struktúrák felbomlása volt meghatározó, az ezredfordulót
követően fokozatosan elindultak az újraszerveződés és az európai
gazdasági térbe való beilleszkedés folyamatai. Mindez akár országos,
akár regionális és helyi léptékben jelentős eltérésekkel valósult meg;
a területi különbségek nem csökkentek számottevően, és az ágazatok
eltérő alkalmazkodási képességével együtt a gazdaság európai
integrációjának eltérő formáihoz vezettek. A tudásalapú gazdaság
feltételei egyedül Horvátországban állnak közel a visegrádi
országokéhoz, máshol viszont alapvetően gyengék, és a belső
erőforrásokra alapozott fejlődésre sem nyílik reális, széles
területeket dinamizálni képes lehetőség. A versenyképesség forrásain
belül a költségelőny meghatározó, ezzel pedig az alacsony
hozzáadottérték-tartalmú, munkaintenzív iparágak kerülnek túlsúlyba az
iparszerkezeten belül. Bár a foglalkoztatás és az értéktermelés
szerkezetében emelkedik a szolgáltatások jelentősége, a fővárosok
kivételével nem beszélhetünk modern, versenyképes szolgáltatásalapú
gazdaságok működéséről. Az állami politikákon túl a regionális
politika és a helyi gazdaságfejlesztés eszközeire lesz szükség ahhoz,
hogy a Nyugat-Balkán gazdasági terei felzárkózzanak a visegrádi
országok fejlődési pályájához, és a növekedés ne csak a szűk
centrumok, hanem tágabb környezetük és a súlyos gondokkal küzdő
perifériák gazdasági problémáira is megoldást kínáljon.
Kulcsszavak: gazdaságszerkezet, területi különbségek,
tercierizáció, ipar, helyi gazdaságfejlesztés, regionális politika,
Nyugat-Balkán
IRODALOM
Bartlett, Will (2009): Economic
Development in the European Super-periphery: Evidence from the Western
Balkans. Economic Annals/Ekonomski Anali. 181, 21–44.
DOI:10.2298/EKA0981021B •
WEBCÍM >
Dubarle, Patrick – Proto, Alessandra
(2010): Kis- és középvállalatok, magánvállalkozások. In: Horváth Gyula
– Hajdú Zoltán (szerk.): Regionális átalakulási folyamatok a
Nyugat-Balkán országaiban. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs,
490–526.
Evgeniev, Evgeni (2008): Industrial and
Firm Upgrading in the European Periphery. The Textile and Clothing
Industry in Turkey and Bulgaria. Professor Marin Drinov Academic
Publishing House, Sofia
Gál Zoltán (2010): A Nyugat-Balkán
bankszektora. In: Horváth Gyula – Hajdú Zoltán (szerk.): Regionális
átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán országaiban. MTA Regionális
Kutatások Központja, Pécs, 453–70.
Hofer Andrea (2010): Helyi
gazdaságfejlesztés. In: Horváth Gyula – Hajdú Zoltán (szerk.):
Regionális átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán országaiban. MTA
Regionális Kutatások Kp., Pécs, 490–526.
Kovács Teréz (2010): A Balkán
mezőgazdasága. In: Horváth Gyula – Hajdú Zoltán (szerk.): Regionális
átalakulási folyamatok a Nyugat-Balkán országaiban. MTA Regionális
Kutatások Kp., Pécs, 384–409.
Miletić, Radmila – Lukić, V. – Miljanović,
D. (2011): Deindustrialization and Structural Changes in Commuting
Flows in Serbia. Forum Geografic. 2, 244–254. DOI:
10.5775/fg.2067-4635.2011.009.d •
WEBCÍM >
Nagy Imre – Miletić, R. – Todorovic, M.
(2009): Szerbia regionális fejlődésének alapvető jellemzői. Tér és
Társadalom. 3, 173–198. •
WEBCÍM >
Rácz Szilárd (2011): Déli szomszédsági
városhálózatok és hatások. In: Cieger András (szerk.): Terek, tervek,
történetek. Az identitás történetének térbeli keretei 2. Atelier,
Budapest, 211–237.
Schönfelder, Bruno (2005): The Impact of
the War 1991–1995 on the Croatian Economy. A Contribution to the
Analysis of War Economies. Economic Annals/Ekonomski Anali. 166, 7–31.
DOI:10.2298/EKA0566007S •
WEBCÍM >
Stiperski, Zoran – Lončar, Jelena (2008):
Changes in Levels of Economic Development Among the States Formed in
the Area of Former Yugoslavia. Croatian Geographical Bulletin/
Hrvatski Geografski Glasnik. 2, 5–32. •
WEBCÍM >
Sucháček, Jan (2008): Territorial
Development Reconsidered. VŠB – Technical University of Ostrava, The
Faculty of Economics, Ostrava •
WEBCÍM >
URL1: EUROSTAT
URL2: World Bank Knowledge Assessment
Methodology
|