A program önkéntes, és az is marad, ugyanis úgy
vélik, hogy minden kötelező adminisztratív lépés elnyomja az
érdeklődést és lelkesedést, és ennek következtében rontja a
elszámoltatási adatok minőségét.
A STAR METRICS-program alapelvei
A STAR METRICS-program három alapelvre épül. Ezek a következők:
1. Az elemzés és értékelés helyes
alapegységének a kiválasztása. A szövetségi ügynökségek feladatai közé
tartozik a támogatások (grantek) adminisztrálása, az ügynökségek új
nyilvántartási információs szerkezetének egy új konceptuális alapokra
való helyezése.
Az új mechanizmus szerint a program legmegfelelőbb
elemzési alapegysége maga a kutató, a kutatók, illetve a kutatók
klaszterei. A tudományos ráfordítások eredményei, haszna és
következményei ennek megfelelően az általuk létrehozott ismeretek
elfogadásán, bevezetésén, nyomkövetésén, terjesztésén és értékelésén
keresztül lesznek követhetőek és kimutathatók.
2. A már közhasználatban lévő korszerű
technológia igénybevétele. A digitális eljárások alapvető fejlődései
egyrészt alkalmazhatók a manuális jelentési és elszámolási igények
csökkentésére, másrészt az eredmények megfelelő rögzítésére, mindezzel
jelentősen jobbítva az adatok infrastruktúráját, minőségét,
megbízhatóságát és nyomon követését.
3. A tudományos közösséggel (egyetemekkel,
kutatóintézetekkel) való együttműködés. A tudományos szakterületeken
dolgozó kutatók ismerik és értik a legjobban saját kutatási
szakterületüket. Ebből kiindulva el kell fogadni, hogy ők a
legalkalmasabbak arra, hogy átlássák a megfelelő adatokat és méréseket
(metrics), amelyeket a szakterületükön elért ismeretek létrehozására,
elfogadására, terjesztésére és értékesítésére alkalmazni kell.
Gyakorlatilag a program első fázisa azonosítja
azokat a kutatókat, diplomásokat, egyetemi hallgatókat és
kutatási személyzetet, akiket a szövetségi
tudományos költségvetés tart el. Információt gyűjt a
megbízási és egyéb munkaszerződésekről, a működési költségekből
létrehozott állásokról. A STAR METRICS létesítésének második és
harmadik alapelvére építve a program együttműködik az intézményekkel a
fent említett információk elektronikus összegyűjtésében (3.
ábra).
A 4. ábra az
elektronikus adatgyűjtés folyamatábráját mutatja be. Az egész folyamat
alapötlete az, hogy a pénzügyi támogatások útját minden intézmény
saját adminisztratív rendszerén keresztül tudják nyomon követni. A
részt vevő intézmények a STAR METRICS által kért kulcsadatokat (4.
ábra) minimális erőfeszítéssel képesek elektronikusan
szolgáltatni.
A STAR METRICS-program
megvalósítási fázisai
A megvalósítás két fázisa a következő:
I. fázis (2009–11): Egységes, auditálható és
szabványosított indikátorok kialakítása már létező adatokból az ARRA-
és nem-ARRA-alapú kutatási költségek nyilvántartására és azok
felhasználására, az új állások létrehozására kutatási és termelési
intézményeknél.
II. fázis (2011–): Az I. fázis alapján és annak
eredményeként a II. fázis célkitűzései a következők:
Platform létrehozása, amely alapján átláthatóan és pontosan
viszonyíthatók az inputok az outputokhoz.
Annak a bonyolult és flexibilis dinamikának a jellemzése, amely
alapján a felfedezések és az innováció megjelenik a következő
területekre gyakorolt hatásában.
• ismeretek (publikációk, idézetek…)
• gazdasági (szabadalmak, spin off vállalkozások)
• munkaerő (foglalkoztatottság, mobilitás)
• társadalmi (egészségügy, környezet, energia)
Különböző forrásokból származó, autoritatív input
és output adatok összekapcsolása
Támogatott kutatók teljes karrierjének nyomon
követése.
Utóirat
E dolgozat végén feltétlenül hangsúlyoznunk kell, hogy a STAR
METRICS-program részben a gazdasági világválság nyomán nem túlságosan
régen felmerült, a tudományos kutatás költségeivel, értékével és
hasznával kapcsolatos (Braun, 2011) kérdésekre kíván válaszolni. Az
azokat részletesen tagoló elemzésben (COSEPUP, 2008) felvetett
problémák kezeléséhez, megvalósulásához kíván hozzájárulni. A
STAR-METRICS kezdetei még csak 2009-re nyúlnak vissza. Az eddig eltelt
idő csak az I. fázis elindítását és a II. fázis első lépését tette
lehetővé. Ezért nehéz megmondani, hogy milyen mértékben jelent ez a
program jelentős pozitív fordulatot az egyesült államokbeli tudományos
kutatások általános működésében és működtetésében.
Kulcsszavak: Egyesült Államok, versenyképesség, mérés, kutatók,
értékelés
IRODALOM
Anon (2009):
WEBCÍM >
ARRA – American Recovery and Reinvestment
Act, 2009. •
WEBCÍM >
Braun Tibor (2011): A tudományos kutatás
költségei, értéke és haszna. Pesszimista elemzésekről az Egyesült
Államokban és Angliában. Magyar Tudomány. 172, 90–93. •
WEBCÍM >
COSEPUP – Committee on Science,
Engineering and Public Policy (2007): Rising Above the Gathering
Storm: Energizing and Employing America for a Brighter Economic
Future. The National Academies Press, Washington, DC •
WEBCÍM >
Hind, Dan (2010): Time to Democratise
Science. New Scientist. 14 December. 2790, 26–27.
Jaffe, Adam (2011): In: Husbands-Fealing,
K. – Lane, J. – Marburger, J. – Shipp, S. – Valdez, B. (eds): Science
of Science Policy: A Handbook. Stanford University Press, Stanford,
Chapter 4-1
Lane, Julia – Bertuzzi, Stefano (2011):
Measuring the Results of Science Investments. Science. 331, 6018,
678–680. DOI: 10.1126/science.1201865 •
WEBCÍM >
Sarewitz, Daniel (2010): Double Trouble?
To Throw Cash at Science Is a Mistake. Nature. 468, 135.
doi:10.1038/468135a •
WEBCÍM >
|