Nánay Bence (2011) cikkében azt javasolja, „hogy a
filozófiát tekintsük elméleti természettudománynak”. Ezzel a
javaslattal leginkább azért nem értek egyet, mert kizárólagos: Nánay
úgy gondolja, hogy a filozófia minden más felfogása zsákutca. Lehet
persze a filozófiát úgy művelni, ahogy Nánay javasolja, de nem
szerencsés ezt az egyetlen üdvözítő útnak tekinteni. Én biztosan nem
tekintem annak, sőt: a filozófia művelésének kevéssé izgalmas és
gyümölcsöző módját látom benne. Mert lehet bár filozófiát így művelni,
de attól félek, akkor épp a filozófia tűnik el belőle. Amit viszont
ezzel szemben izgalmasnak és gyümölcsözőnek gondolok, az a filozófia
művelésének olyan módja, amelyet Nánay mint terméketlent utasít el,
s amelyet ő intuíció-alapú filozófiának nevez.
Lehetséges persze a filozófusra mint a tudósok
beszélgetőpartnerére tekinteni, aki a filozófiai kánon tanulmányozásán
pallérozott intelligenciáját ugyanazon kérdések vizsgálatára
mozgósítja, mint a természettudós. Csakhogy ha így látjuk a
filozófust, akkor lemondunk számos olyan filozófiai kérdés
tanulmányozásáról, amelyek a világ tudományossal szembeállított
manifeszt képéből fakadnak, abból a képből tehát, amely a
hétköznapokban használt fogalmiságunkon keresztül látható a világból
(lásd Sellars, 1963). És lemondunk arról is, hogy a tudományt
kívülről, mondjuk éppen a manifeszt képhez való viszonyában vegyük
szemügyre. Ezt a képet – amely a létezőkről és viszonyaikról egészen
másként fest, mint a tudományos – a filozófián kívül egyetlen más
diszciplína sem tanulmányozza. Anélkül tehát, hogy kitessékelném a
filozófiai fogalomalkotást és okoskodást a természettudományok
területéről, úgy gondolom, hogy a filozófia tulajdonképpeni
illetékességi területe a manifeszt kép tanulmányozása, s hogy erre
egyetlen más diszciplína sincs a filozófiához hasonlóan jól
felszerelkezve.
Mivel a világ manifeszt képe fogalmak és
nyelvhasználat révén konstituálódik, ezért a filozófiai vizsgálódás
természetszerűleg fogalmi-nyelvi vizsgálódás. Fogalmaink az
életformánkból fakadó gyakorlati (kognitív, morális, társadalmi stb.)
igények szerint alakulnak, s az egyes gyakorlatok eltérő igényeiben
gyökerező fogalmak között gyakran keletkeznek feszültségek, mivel
különböző gyakorlataink között gyakran egymással nehezen vagy nem
összeegyeztethető előfeltevések húzódnak meg. Ezek olykor jól, máskor
nehezebben artikulálhatók, de a filozófus feladata, hogy valamiképpen
az ezekből fakadó feszültségek feloldására törekedjen, s ebben a
törekvésében persze támaszkodhat akár a természettudományok
eredményeire is. Mivel azonban a feladat a fogalmi feszültségek
kezelésében áll, ezért a filozófia végső soron az intuícióhoz szól: a
kérdés az, mikor érezzük úgy, hogy a filozófus a fogalmak közötti
összefüggések olyan rendszerét tárta fel vagy konstruálta meg, amely
felold egy felismert feszültséget – s ezzel kielégíti intuíciónkat.
Ez a felfogás közel áll ahhoz, amelyet Nánay a
nyelv vizsgálatára alapozott filozófiának nevez. Megütközve olvastam
Nánay azon megállapítását, hogy ez a felfogás „feltételezi, hogy a
nyelv pontosan tükrözi a valóságot, azaz a nyelv pont ott és csak ott
tesz distinkciókat, ahol a valóságban distinkciók vannak.” Nos, ezt
biztosan nem feltételezi. Ahogy Ludwig Wittgenstein mondja például,
filozófiai problémáink forrása az, hogy „szavaink használatát nem
látjuk át”, s hogy nyelvi formáinkat félreértelmezzük (Wittgenstein,
1992, § 122 és 111) – szó sincs tehát arról, hogy a nyelvet
névértéken, reprezentációs látszatoknak megfelelően fogadnák el azok,
akik a filozófiát a nyelv vizsgálatára alapozzák. Az igaz ugyan, hogy
„[n]yelvünk először is egy képet ír le”, de a filozófiai feladat abban
jelentkezik, hogy „mi történjék a képpel, hogy hogyan kell használni”,
s ahol filozófiai problémára bukkanunk, ott kezdetben éppen „ez
homályban marad. De az azért világos, hogy ezt fel kell tárnunk, ha
meg akarjuk érteni az általunk használt kijelentés értelmét. A kép
azonban mentesíteni látszik bennünket a munka alól;
eleve utal egy bizonyos használatra. Így csinál bolondot belőlünk.”
(Wittgenstein, 1992, VII, 268.) Az persze világos, hogy a világ
valamely régiójáról a nyelvünk által vázolt kép használata egymással
inkonzisztens módokon konstruálható meg, s ezek a konstrukciók
különböző erényekkel és fogyatékosságokkal rendelkeznek,
különbözőképpen bírálhatók – és végső soron különbözőképpen vallanak
kudarcot.1 Hogy azonban ki melyiket
fogadja el olyannak, amely a fogalmi feszültségeket védhető módon
kezeli, és az összefüggéseket láttató módon tárja fel – nos, mindez
végső soron intuíció kérdése.
Magam Mentális fikcionalizmus (Demeter, 2008) című
könyvemben arra tettem kísérletet, hogy megmutassam: hétköznapi
mentális állapot tulajdonításaink nyelve – bár első pillantásra úgy
tűnik –, valójában nem ír le semmiféle mögöttes mentális valóságot, s
erre fogalmi-logikai sajátosságainál fogva nem is alkalmas. Ám ettől
függetlenül ez a nyelv alkalmas arra, hogy általa a társas világban
egymás viselkedését orientáljuk. A törekvésem az volt, hogy olyan
képet fessek, amely – népi pszichológiai gyakorlatunkat érintetlenül
hagyva – feloldja azokat a feszültségeket, amelyek egyrészről a népi
pszichológia gyakorlata és fogalmi jellegzetességei, másrészről az e
gyakorlattal szemben támasztott kognitív elvárások között feszülnek.
Az érvelés, és általában a könyvben festett kép elfogadhatósága
intuíciókon múlik, és persze – mint minden filozófiai elmélet –
támadható is.
Az érvelésben hivatkoztam olyan fogalmi
kapcsolatokra, amelyek a mentális állapot-tulajdonítások és az általuk
okságilag magyarázni vélt viselkedések között állnak fenn, mondván,
hogy e fogalmi kapcsolatok miatt itt valójában nincs oksági kapcsolat
mentális állapot és viselkedés között. Tőzsér János (2009a)
recenziójában egy ellenpéldát konstruált, amelyről válaszomban
igyekeztem megmutatni (Demeter, 2009), hogy valójában nem ellenpélda.
Tőzsért (2009b) ez a válasz azért nem győzte meg, mert szerinte, ha
igazam van, akkor az „Összeomlott a híd, mert felrobbantották” mondat
sem oksági kijelentés, hiszen „nyilvánvalóan fogalmi kapcsolat van a
híd összeomlása és felrobbantása között”, mivel a felrobbantás
részekre bomlást jelent, s ami részekre bomlik, az megsemmisül.
Csakhogy itt az intuícióink más irányba mutatnak. A felrobbantás és a
híd összeomlása között a kapcsolat nézetem szerint természeti
törvényre (vagy törvényekre) támaszkodik, és ezért oksági. Azt, hogy a
híd (ceteris paribus) összeomlik, ha felrobbantják onnan tudjuk, hogy
számtalanszor megfigyeltük, s éppenséggel lehetséges volna egy olyan
világ, ahol a felrobbantott híd nem összeomlik, hanem (mondjuk) Föld
körüli pályára áll. Magyarán: szerintem ebben az esetben valódi oksági
magyarázatról van szó, mert az állított kapcsolat törvény jellegű
empirikus általánosításra támaszkodik, és nem olyan fogalmi kapcsolat,
amely például a félelem és az elkerülő viselkedés között áll fenn.
De könnyű nagyobb respektusú szerzőt találni annak
illusztrálására, hogy a fogalmi intuíciók divergálhatnak úgy, hogy az
általuk támogatott filozófiai álláspont elfogadhatóságát lényegileg
befolyásolják. David Hume (2007, 2.2.6.6) egy helyen a következőképpen
fogalmaz: „Ha a természetnek úgy tetszett volna, a szeretet váltaná ki
azt a hatást, amelyet most a gyűlölet, és a gyűlölet azt, amelyet most
a szeretet. A magam részéről nem látok ellentmondást abban a
feltételezésben, hogy bajt kívánunk annak, akit szeretünk, s
boldogságot annak, akit gyűlölünk.” Hume
|
|
empirikusan feltárt és ezért kontingens, ám
aktuális világunkban kivételek nélküli, és ezért természeti törvény
jellegű kapcsolatnak látja szeretet és jóakarat kapcsolatát. Az én
intuícióm itt újfent más irányba húz. Szerintem ugyanis ez a kapcsolat
fogalmi: semmilyen világban sem lehet szeretet az az érzés, amely
állandóan azzal jár együtt, hogy bajt kívánunk annak, akire ez az
érzés irányul. A rosszakarat fogalmilag nem lehet a szeretet
megnyilvánulása.
Hogy miként döntünk ebben vagy a fentebbi
kérdésben, befolyásolja, hogy miként konstruáljuk meg más fogalmak
összefüggéseit, azaz, ha bizonyos összefüggéseket rögzítettünk, abból
további összefüggések következnek, így a konstrukció
nem lesz teljesen önkényes. De az az alap, amelyen a filozófiai
konstrukció nyugszik, végül is a fogalmi intuíció – intuíció fogalmak
összefüggéseiről és tartalmáról. S ezért valójában csúsztatás, amikor
Nánay az intuíciók filozófiai relevanciáját egy empirikusan
tesztelhető intuíció megbízhatatlanságával próbálja illusztrálni:2
fogalmi intuícióink nem tesztelhetők empirikusan. Hogyan is nézne ki
mondjuk Hume tézisének empirikus ellenőrzése?
Gary Gutting (2010) kiváló új könyvében az
analitikus filozófia legjelentősebb teljesítményeit tekinti át Willard
Van Orman Quine-tól Richard Rorty-ig, hogy választ találjon a
filozófiai tudás mibenlétét firtató kérdésre. A Gutting által levont
tanulság az, hogy a filozófiai tevékenység prefilozofikus intuícióktól
indul, s a filozófusok ezeket az intuíciókat argumentatív „perszuazív
elaboráció” során filozófiai képekké finomítják, melyek elfogadása
ismét csak intuíció kérdése. E folyamat során a filozófusok feltárják,
hogy mire lehet jutni bizonyos fogalmakkal, mennyire lehet őket
világossá tenni, és hogy miként viszonyulnak más fogalmakhoz. A
végeredmény tehát egy kép fogalmaink összefüggéseiről és belőlük
összeálló gondolatainkról, amelyet vagy meggyőzőnek és világosnak
talál valaki, vagy nem, ez utóbbi esetben – ha részt kíván venni a
filozófiai vállalkozásban – érvekkel igyekszik alátámasztani ellenkező
intuícióját, de az érvek – mint Gutting rámutat – ritkán, és a valóban
érdekes és problematikus esetekben egyáltalán nem konkluzívak. Inkább
mint „intuíciópumpák” működnek, amelyek egy filozófiai kép részleteit
próbálják meggyőzővé tenni, s ha egy-egy filozófus olykor sikerrel
jár, és meggyőz bennünket arról, hogy a diskurzus valamely területét
másként szemléljük, akkor éppenséggel intuícióinkat hangolja újra.
Így, miként Hume (2007, 1.3.8.12) diagnózisa ezzel egybecsengően
tartja: „Nemcsak a költészetben és a zenében kell ízlésünket és
érzéseinket követnünk, hanem a filozófiában is. […] Ha az egyik
érvelést előnyben részesítem a másikkal szemben, akkor csupán aszerint
döntök így, hogy melyiküknek a hatását érzem erősebbnek.”
De a nyers intuíciónak önmagában nincs filozófiai
értéke – éppenséggel az intuícióhoz kapcsolt „perszuazív elaboráció“
és a végeredményként felmutatott kép az, amely filozófiai értékkel
bír. Ezért – és nem a Nánay által kifogásolt intuíció-központúság
miatt – értek egyet Nánay negatív ítéletével napjaink kísérleti
filozófiájáról. Filozófiailag érdektelen, hogy a többség filozófiailag
csiszolatlan fogalmi intuíciója mit sugall – már csak azért is, mert
közelebbről szemügyre véve, ezek az intuíciók gyakran egymással is
összeegyeztethetetlennek bizonyulnak, s összeegyeztetésük (mondjuk
fogalmaink filozófiai elemzésével és revíziójával) eminens filozófiai
feladat. A filozófiai érték nem demokratikus döntés kérdése: az
érdekes az, hogy intuíciók, még ha senki más nem osztja is őket,
hogyan fejleszthetők filozófiai képpé. S egy filozófiai képnek sem
egyetlen lehetséges erénye, hogy sokan találják meggyőzőnek –
ugyanekkora erény, ha potenciális alternatívát mutat, vagy ha
leküzdendő kihívást jelent meggyőződéseinkkel szemben.
A filozófia kognitív értéke – Nánayval és a
kísérleti filozófusokkal ellentétben – nézetem szerint azon múlik
tehát, hogy milyen fogalmi összefüggéseket tud feltárni, mert mint
Wittgenstein (1992, § 122) mondja: „Az áttekinthető ábrázolás
közvetítésével jön létre a megértés, amely éppen azt jelenti, hogy
»látjuk az összefüggéseket«. Ezért olyan fontos, hogy köztes tagokat
találjunk, illetve kitaláljunk.” Ez a munka – azaz a különböző
fogalmiságokon átszűrve látott és ezért töredezett világunkban
összefüggéseket találni és konstruálni, így azokat filozófiai képpé
szervezve a megértés lehetséges útjait vázolni – legalább annyira
(sőt, nézetem szerint: inkább) filozófiai tevékenység, mint a
természettudományok kérdésein töprengeni. Az is világos persze, hogy a
filozófia művelésének ez a módja sokkal kötetlenebb és sokkal kevésbé
specializálódott, mint a szaktudományok, és éppen ezért sokkal
személyesebb is. Mint Georg Simmel (2004, 578.) egy helyen találóan
rámutat, a művészettörténet egyik tanulsága az, hogy a
differenciálódás gátja a szubjektivitás kifejeződésének: erre a
művésznek sokkal kisebb tere nyílik például a zongora, mint a kevésbé
differenciált hegedű esetében. Hasonló a helyzet tudomány és filozófia
relációjában is: éppen differenciáltalansága, azaz nem szaktudományos
jellege miatt lehet képes a filozófia arra, hogy a világot másként,
más összefüggések rendszerében láttassa, mint ahogy azt akár a
manifeszt, akár a tudományos kép fogalmain keresztül reflektálatlanul
látni tudjuk. Nem látom, milyen kognitív haszna lenne, ha erről a
törekvésről lemondanánk, sőt: hogy a tulajdonképpeni filozófiai
tevékenység miként élhetné túl, ha Nánay javaslata valóban érvényre
jutna.
Kulcsszavak: filozófia, intuíció, manifeszt kép, fogalomelemzés
IRODALOM
Demeter Tamás (2008): Mentális
fikcionalizmus. Gondolat, Budapest
Demeter Tamás (2009): Akkor tehát miért is
ne? BUKSZ. 21, 2, 103–104. •
WEBCÍM >
Gutting, Gary (2010): What Philosophers
Know. CUP, Cambridge
David Hume (2007): Értekezés az emberi
természetről. Akadémiai, Budapest
Kripke, Saul (2007): Megnevezés és
szükségszerűség. Akadémiai, Budapest
Nánay Bence (2011): A filozófia és a
tudományok – vitaindító. Magyar Tudomány. 172, 12, 1493–1498. •
WEBCÍM >
Sellars, Wilfrid (1963): Philosophy and
the Scientific Image of Man. In Science, Perception and Reality.
Routledge & Kegan Paul, London
Simmel, Georg (2004): A pénz filozófiája.
Osiris, Budapest
Tőzsér János (2009a): Legyünk-e mentális
fikcionalisták? BUKSZ. 21, 1, 29–33. •
WEBCÍM >
Tőzsér János (2009b): Viszontválasz
Demeter Tamásnak. BUKSZ. 21, 2, 104–105. •
WEBCÍM >
Wittgenstein, Ludwig (1992): Filozófiai
vizsgálódások. Atlantisz, Budapest
LÁBJEGYZETEK
1 Ahogy Saul Kripke (2007,
45) egy általa kritizált elmélet kapcsán megfogalmazott találó
diagnózisa tartja: „Ez remek elmélet, tényleg az. Az egyetlen hibája
valószínűleg minden filozófiai elmélet közös hibája. Tudniillik hogy
téves. Azzal gyanúsíthatnának, hogy én is egy elmélettel szeretnék
előállni. Remélem, hogy nem így van, mert ha igen, biztos vagyok
benne, hogy az is téves lenne”.
<
2 Egyébiránt arról sem
vagyok meggyőződve, hogy itt valóban sokak által osztott intuícióról
van szó, de ez a gondolatmenetem szempontjából mellékes.
<
|
|