1935 nyarán a Fekete-erdő egyik kunyhójában
figyelemre méltó beszélgetőtársaság jött össze: egy Nobel-díjas
fizikus, egy világhírű orvos-biológus, egy nem kevésbé híres filozófus
és a beszélgetés fiatal feljegyzője, aki később maga is neves
fizikussá vált. E társaság (Werner Heisenberg, Viktor von Weizsäcker,
Martin Heidegger és Carl Friedrich von Weizsäcker) arról vitatkozott,
hogy mi a fizika, illetve hogy mi az orvostudomány. Heisenberg és
Viktor Weizsäcker kb. egy órán keresztül hevesen vitatkoztak
egymással, s úgy tűnt, hogy nem találnak közös platformot,
amikor is Heidegger – Carl Friedrich Weizsäcker
elbeszélése szerint – bekapcsolódott a beszélgetésbe, és képes volt
néhány mondattal úgy összefoglalni a két szembenálló álláspontot, hogy
mindkét fél nemcsak hogy egyet tudott érteni az összefoglalással,
hanem azt a bázist is megtalálták, melyen a vita értelmesen
folytatódni tudott (vö. Wisser, 1970, 13. sk.).
Heisenberg és Heidegger kapcsolata évtizedekig
fennmaradt,1 valódi párbeszéd alakult ki
közöttük a tudomány és a technika mibenlétét érintő alapkérdésekről.2
E kapcsolat filozófiai hátterét megvilágíthatja Carl Friedrich
Weizsäcker egyik írása (A modern elméleti fizika és Heidegger
filozófiája), amelyben nem kevesebbet állít, mint hogy Heidegger
hasonló fordulatot hozott a filozófiában, mint amilyet a
relativitáselmélet és a kvantummechanika a fizikában. Weizsäcker a
következő konklúzióval zárja a tanulmányát: „Annak a fizikusnak tehát,
aki azt kérdezi, hogy mi az atom, minden oka megvan, hogy ne ismételje
meg Descartes hibáját, a létet nem szabad egy egyedi létező kiragadott
sajátságaival jellemeznie, hanem a lét mibenlétének kérdésében
Heideggert kell követnie.” (Weizsäcker, 1980, 32.)
Hogy miért is idéztem fel ezeket a múlt századi
történéseket? Heidegger és Heisenberg évtizedeken átívelő párbeszéde a
fizika és a technika értelméről, illetve Weizsäcker
Heidegger-értelmezése Nánay Bence vitaindító cikkének (Filozófia és a
tudományok) olvastán idéződött fel bennem (vö. Nánay, 2011), amikor
Nánay két fizikus (Stephen Hawking, Leonard Mlodinow) 2010-ben
megjelent könyvének (Hawking – Mlodinow, 2010) néhány erős mondatából
messzemenő következtetéseket vont le a filozófia szerinte helyes
művelésének vonatkozásában.
Hawking és Mlodinow végső
kérdések, mint például „Milyen a valóság természete?”, felsorolásával
kezdi könyvét, aztán így folytatja: „Hagyományosan ezek a filozófia
körébe tartozó kérdések, azonban a filozófia halott. A filozófia nem
tartott lépést a modern természettudomány fejlődésével, legfőképpen a
fizikáéval nem. Ezért aztán a természettudósok váltak a felfedezés
fáklyavivőivé a tudás megszerzéséért folytatott küzdelemben.”3
A szerzőpáros szerint a fizika nagy filozófiai rejtélyeinek
megoldáshoz a kortárs filozófia már nem képes érdemlegesen
hozzájárulni, a fizika egyedül maradt e problémákkal, a filozófia
immár nem partner a világ megismerését célzó nagy vállalkozásban.
Nánay cikkében radikális megoldást
javasol a Hawkingék által diagnosztizált lemaradásra: váljon a
filozófia elméleti természettudománnyá! Szerinte ugyanis azért került
ki a kortárs filozófia a híres fizikusok látóteréből, mert az nem
hajlandó tudomásul venni, hogy kiindulópontjául egyedül a
természettudományok által nyújtott naprakész ismeretek szolgálhatnak,
sem az empíria nélküli fogalmi elemzés, sem a nyelvi analízis, sem
pedig valamiféle intuícióra alapozott filozófiai spekuláció nem jelent
életképes alternatívát.4 Nánay ezzel
előfeltételezi a természettudományok módszertani fölényét, hiszen az
általa felvázolt szereposztásban a filozófia szükségképpen utólag
érkezik, és a már a természettudományos feldolgozásmód által
prezentált „empíria” jelenti a kiindulópontot. Nánay végső soron a
filozófia önállóságát kérdőjelezi meg, s a kortárs filozófia
lemaradását úgy próbálja orvosolni, hogy teljes fegyverletételt
javasol: legyen a filozófia a természettudományok egyik alága,
mondhatjuk nyugodtan, szolgálóleánya.
Úgy vélem, hogy Nánay javaslatával tévúton jár.
Valószínűleg jól látja ugyan, hogy a mai filozófia szenved, kevésbé
képes olyan önálló kezdeményezésekkel előállni, melyek
megkerülhetetlenné teszik a világrejtélyek megoldásáról szóló
vitákban, a diagnózisa azonban alapvetően elhibázott. Szerintem
ugyanis a mai filozófia egyik legnagyobb problémája éppen az, hogy
mindenáron hasonlítani szeretne a részletproblémákat ragyogóan megoldó
szaktudományokhoz. A filozófusok manapság, még leírni is szörnyű,
jórészt specialisták: a szkeptikus argumentumok, az agy–elme probléma
vagy egy filozófiatörténeti részproblematika szakértői. Csakhogy a
filozófia, ameddig megérdemelte a nevét, nem részproblémák kutatója, s
nem is más tudományok által nyújtott, már feldolgozott ismeretek
továbbkalapálója volt, hanem olyan megismerő vállalkozás, amely az
egészre irányul. E filozófia számára a kérdés például a tudományosság
maga, így természetesen figyel a természettudományokra, de nem azért,
hogy az asztalról lehullott morzsákból építkezzen, hanem azért, hogy
önmagát, saját szempontjait képviselje – és akkor érdemes lesz
odafigyelni arra, amit mond.
Ha Hawking és Heisenberg szituációját összevetjük
és feltesszük a kérdést, hogy Hawking miért nem talál
filozófus társat a végső kérdéseihez, és Heisenberg számára mért volt
a filozófia nagyon is eleven, akkor könnyen láthatóvá válik, hogy
miért tarthatatlan Nánay javaslata.
Heidegger éppen hogy nem azért volt érdekes
beszélgetőpartner Heisenberg számára, mert az a filozófiája
kidolgozása során a kor természettudományos eredményeiből indult ki,5
hanem elsősorban azért, mert a filozófia legalapvetőbb kérdéseit
(Miként egzisztál az ember a világban? Mi a lét? Lehetséges-e a
létezés sokféleségét egységes perspektívából megragadni? – és így
tovább) a maguk belső logikája szerint próbálta kifejteni és
megválaszolni. Csak a gondolkodói következetesség és radikalitás adhat
magyarázatot arra, hogy a fizikus Heisenberg és a filozófus Heidegger
a húszas évek közepén olyannyira hasonló látásmóddal közelítette meg a
saját problematikáját. A két megközelítésmód összecsendülésének oka
nem egymás másolásában vagy követésében, hanem egy kor szituációjából
kiinduló önálló és radikális gondolkodás következetességében rejlik.
Nézzük, mit ír a mátrixmechanika kidolgozója az új
fizika felfogásmódjáról: „Ezért a világ általánosan szokásos
felosztása szubjektumra és objektumra, belső és külső világra, testre
és lélekre, nehézségre vezet. Így természettudományban is a kutatás
tárgya többé nem a természet mint olyan, hanem az emberi
kérdésfelvetéseknek kitett természet és ennyiben az ember itt is újból
önmagával találkozik. […] a Descartes-féle res cogitans és res extensa
közti különbségtétel többé nem alkalmas arra, hogy segítségével a
modern természettudományokat megértsük (Heisenberg, 1967, 33., 37.).
Heidegger a húszas évek közepén megírt Lét és
idő-ben és más írásaiban kifejezetten hangsúlyozza, hogy az emberi
megismerés problematikáját alapvetően félreértjük, ha úgy írjuk azt
le, mintha a „szubjektum belsejéből”, „benső »szférájából«” próbálnánk
„egy »másikba és külsőbe«” eljutni, azt a „szubjektum és objektum
közötti viszonyként” akarjuk értelmezni (Heidegger, 1993, 60.,
magyarul: 80.); ehelyett abból kell kiindulnunk, hogy a „megismerés a
világban-való-lét egyik létmódja” (Heidegger, 1993, 61., magyarul: 80,
vö. még Heidegger, 1979, 217. sk.). Heidegger a szubjektum–objektum
viszony megkülönböztetésének tradicionális eredetét Descartes
filozófiájában, a res cogitans és res extensa karteziánus
megkülönböztetésében látja (vö. Heidegger 1993: 19. §), melyet a Lét
és idő-ben nagyszabású kritikának vetett alá: „Descartes nemcsak
ontológiailag hibás meghatározását adja a világnak, hanem
interpretációja és annak fundamentumai oda vezettek,
hogy átugrik a világ fenoménje […] felett.” (Heidegger, 1993, 95.,
magyarul: 118.)
|
|
Azt látjuk tehát, hogy a húszas években Heidegger
alapvető filozófiai kérdések újragondolásával került a korabeli
élvonalbeli természettudományos szemléletváltás közelébe, nyugodtan
állíthatjuk Weizsäckerrel, hogy azt hajtotta végre a filozófiában,
amit Heisenberg és társai a kvantummechanikában.6
Mindezt úgy tette meg, hogy elvi ellensége volt a filozófia
önfeladásának, sőt ebben az időszakban a filozófiát olyan
eredettudománynak fogta föl, amely kérdésfeltevéseivel elébe ugrik a
szaktudományoknak, ahelyett, hogy az eredményeiket majmolva a
nyomukban lihegne: a filozófia „mintegy előreugrik (vorspringen) egy
meghatározott létterületre, azt a létszerkezetében legelőször feltárja
és a kinyert struktúrákat mint a kérdezés áttekinthető kijelöléseit a
pozitív tudományok számára rendelkezésre bocsátja. […] A tudományok
ilyen megalapozása alapvetően különbözik az utánuk sántikáló
»logikától«, amely egy tudomány véletlenszerű állapotát e tudomány
»módszere« alapján vizsgálja.” (Heidegger, 1993, 10., magyarul: 26.)
Heidegger szembeállítása a vitánk szempontjából
igen figyelemreméltó. A kérdés az, hogy miként kapcsolódhat a
filozófia a szaktudományokhoz, miként válhat e kapcsolat produktívvá a
felek számára. Érdemes-e a tudományok mai eredményeit és persze
hallgatólagosan azok módszertanát elfogadva tovább filozofálni, és így
bizonyítani a szaktudományok képviselői számára, hogy mennyire
haladott állapotban van a filozófia. Heidegger úgy véli, hogy a
filozofálás ezen módja alkalmatlan arra, hogy ténylegesen legyen
mondanivalónk a szaktudományok képviselői számára. Egy helyütt a
fenomenológia új eljárásmódját taglalva éppen azt emeli ki, hogy most
már nem kell a filozófiának „általánosabban és rosszabbul mondania
azt, amit a szaktudományok pontosabban és jobban mondtak.” (Heidegger,
1992/93, 160. sk.)
Nánay javaslata, mely szerint legyen a filozófia
elméleti természettudomány, pontosan ezzel a következménnyel járna:
ahelyett, hogy a filozófia a maga módján a saját dolgát művelné,
általánosabban és rosszabbul mondaná azt, amit a szaktudományok
pontosabban és jobban tudnak mondani. A szerző fontosnak tartja, hogy
egy filozófus „minden héten megnézze, van-e valami
érdekes a Science-ben vagy a Nature-ben”, aztán ezekből az
érdekességekből indulhat ki a filozófiai vizsgálódás. Magam részéről
viszont úgy gondolom, hogy egy vérbeli természettudós kevés dologtól
jöhet ki annyira a sodrából, mint egy természettudományos
eredményekkel felékesített elméleti-filozófiai eszmefuttatástól, ha az
nem tükröz beható jártasságot az illető természettudományban7
– lehet, hogy Hawking éppen ilyen eszmefuttatásokat olvasott, mikor
megállapította a filozófia halálát?
A filozófia számára szerintem csak az a járható út,
ha a saját módszertanával keresi meg azokat az elemi belátásokat,
adottságokat, melyeket kiindulópontként használhat, s aztán ismét csak
a saját lépéstörvényei szerint dolgozza ki elméleteit. A filozófia a
kezdetektől napjainkig mindig is plurális volt, egyidejűleg nagyon
különböző, egymást elvileg kizáró kiindulópontokból és egymással nem
összeegyeztethető módszertannal dolgoztak ki a filozófusok
elméleteket, és képviseltek életmódokat, melyek újra és újra
ösztönzően hatottak a kultúra más ágaira, köztük a
természettudományokra is. A filozófia halálát valójában éppen az
jelentené, ha lemondana az önállóságáról, vagy ha elveszne a
filozófiát lényegileg jellemző pluralizmus.
A tanulmány a TÁMOP-4.2.2/ B-10/1-2010-0008 jelű projekt részeként –
az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében – az Európai Unió
támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával
valósult meg.
Kulcsszavak: Heidegger, Heisenberg, fenomenológia, kvantummechanika
IRODALOM
Carson, Cathryn (2010): Science as
Instrumental Reason: Heidegger, Habermas, Heisenberg. Continental
Philosophy Review. 42, 4, 483–509.
Hawking, Stephen – Mlodinow, Leonard
(2010): The Grand Designe. Bantam Books, New York, magyarul: A nagy
terv. (ford. Both Előd) Akkord, Budapest, 2011
Heidegger, Martin (1954): Vorträge und
Aufsätze. Neske, Pfullingen
Heidegger, Martin (1979): Prolegomena zur
Geschichte des Zeitbegriffs. Hrsg. von P. Jaeger. Klostermann,
Frankfurt am Main
Heidegger, Martin (1993): Sein und Zeit.
Niemeyer, Tübingen, magyarul: Lét és idő. (ford. Vajda Mihály,
Angyalosi Gergely, Bacsó Béla, Kardos András, Orosz István) Osiris,
Budapest, 2001
Heidegger, Martin (1992/93): Wilhelm
Diltheys Forschungsarbeit und der gegenwärtige Kampf um eine
historische Weltanschauung. In: Rodi, Frithjof (Hrsg.):
Dilthey Jahrbuch für Philosophie und
Geschichte der Geisteswissenschaften. Vandenboeck & Ruprecht,
Göttingen, 8, 143–180.
Heisenberg, Werner (1967): A mai fizika
világképe. In: Heisenberg, Werner Válogatott tanulmányok. ford. Morlin
Zoltán) Gondolat, Budapest, 17–67.
Nánay Bence (2011): A filozófia és a
tudományok. Magyar Tudomány. 12, 1493–1498.
Pöggeler, Otto (1993): The Hermeneutics of
the Technological World: The Heidegger-Heisenberg Dispute.
International Journal of Philosophical Studies. March, 21–48.
Schiemann, Gregor (2008): Werner
Heisenberg. Beck, München
Weizsäcker, Carl Friedrich von (1980): A
modern elméleti fizika és Heidegger filozófiája. In: Weizsäcker, Carl
Friedrich von: Válogatott tanulmányok. (ford. Csermák Kálmán)
Gondolat, Budapest, 29–32.
Wisser, Richard (Hrsg.) (1970): Martin
Heidegger im Gespräch. Alber, Freiburg/München
LÁBJEGYZET
1 Sokat elmond a
kapcsolatról, hogy Heidegger volt az egyetlen nem természettudós
Heisenbergnek azon a listáján, akik számára a könyveit ajándékként el
szokta küldeni, és ő pedig jó néhány szöveget tanulmányozott
Heideggertől (vö. Carson, 2010, 491.).
<
2 Például Heidegger a Die
Frage nach der Technik című előadásában kifejezetten reagál
Heisenbergnek a modern fizikát és technikát érintő gondolataira
(Heidegger, 1954, 31., vö. még Pöggeler, 1993, Schiemann, 2008, 122.,
Carson, 2010, 492. skk.).
<
3 Hawking – Mlodinow,
2010, 5., magyarul: 11. – a magyar fordító valószínűleg túl erősnek
találhatta a „filozófia halott” kijelentést, ezért azt kihagyta a
magyar kiadásból.
<
4 Cikkemben nem elemzem
azt a kérdést, hogy Nánay felsorolása mennyire teljes, ugyanakkor
nyilvánvaló, hogy a fenomenológia mint tapasztalatanalízis kiesik a
megfontolandó alternatívák köréből.
<
5 Persze Heideggernek
voltak ugyan releváns természettudományos ismeretei, az egyetemen is
tanult természettudományokat és húszas években figyelemmel kísérte a
forradalmi változásokat a fizikában, matematikában, mégsem mondhatjuk
azonban, hogy a természettudományos módszer segítségével előállított
ismereteket használt volna a filozófiai gondolatmenetéhez
kiindulópontként, ez szerinte módszertani szempontból nonszensz lett
volna.
<
6 A „világban-való-lét”
(In-der-Welt-sein) fogalmának bevezetése mellett utalnunk kell arra a
kritikára, melyet Heidegger a dologi lét mértékadóvá tétele ellen
fejtett ki: szerinte ugyanis a korabeli, illetve az egész modern
filozófiai gondolkodás a dologi létezés mintájára próbálta minden
létező létmódját fölfogni, ezzel szemben azonban a filozófus azt
javasolja, hogy figyeljünk föl arra, hogy a különböző létezők típusai
mennyire más módon „vannak”, s eszerint is próbáljuk megismerni őket.
A kvantummechanika sem volt képes az elemi részecskéket a
makroszkopikus dolgok létmódjának mintájára elgondolni – Heidegger
olyan ontológiát dolgozott ki, amely jól illeszkedett az ebből adódó
problematikához.
<
7 Meggyőződésem szerint a
legújabb Nature vagy Science nem pótolhatja azt a csak évek kemény
munkájával kialakítható jártasságot és érzéket, melyet egy
természettudományos szak elvégzésével lehet csak megszerezni. Ha
valaki elméleti természettudományt szeretni művelni, akkor szerintem
először természettudóssá kell képeznie magát, anélkül nem megy.
<
|
|