Szomszédok az új Ptk.-ban
Az új Ptk. 5:23. §-a kimondja, hogy a tulajdonos
a dolog használata során köteles tartózkodni minden olyan
magatartástól, amellyel másokat – különösen a szomszédokat –
szükségtelenül zavarná, vagy amellyel jogaik gyakorlását
veszélyeztetné. Ehhez a polgári jogi diszpozícióhoz továbbra is a
birtokvédelmi és a kártérítési szankciórendszer járul.
A két szankciórendszer közül megválasztható, hogy
melyik vezetne inkább eredményre. A diszpozícióhoz így szankció is
járul. Ezért környezetvédelmi magánjogi lex perfectá-ról
beszélhetünk. A szabályozás többé-kevésbé egyezik a korábbival.
Ekként a birtokvédelmi szankciórendszer vagy a kártérítési
szankciórendszer felhívható. A károkozónak azonban előre kellett
vagy kellett volna látnia a kárt. E nélkül hiányzik a kauzalitás. Az
ok-okozati összefüggés ilyetén hiányára az új Ptk. gyakorlatában
sokszor fognak hivatkozni a felek. Évek vagy évtizedek kellenek majd
a kazuisztika kialakulásához. A jogegységi határozatok, illetve a
joggyakorlat-elemzés végzi majd el a kazuisztika elsődleges szintű
absztrakcióját.
A Kúria által végzett absztrakció már az elvi
bírósági határozatok és az elvi bírósági döntések közzétételi
aktusával megindul. A joggyakorlat-elemző csoport összefoglaló
véleménye alapján a Kúria kollégiumvezetője jogegységi eljárást
indítványozhat, vagy jogalkotás kezdeményezése érdekében a Kúria
elnökén keresztül az Országos Bírósági Hivatal elnökéhez fordulhat.
Az elsődleges szintű, a bíróság által elvégzett absztrakció után a
jogtudomány és a jogalkotás is el fogja végezni a tudományos,
illetve kodifikációs szintű, tehát a másodlagos absztrakciót.
A környezetvédelmi magánjogi felelősség
alaptényállása, valamint a hozzá tartozó birtokvédelmi, továbbá
kártérítési szankciórendszer kiállta a joghasználat próbáját.
Némiképp új alapokra helyezve, de az eddigiek szerint folytatódhat
az új magyar polgári törvénykönyv szabályrendszere szerint is. A
környezetvédelmi magánjogi felelősség gyakorlati eredményeinek
hasznosítása talán csak ott marad el, hogy a kodifikáció során a
bírósági gyakorlatban kiforrott lex perfecta nem kap önálló
fejezetet a polgári jogi kódexen belül. Akár a dologi jogi könyvben,
akár a kötelmi jogi könyvben legalább egy §-ban érdemes volna
kitérni a környezetvédelmi magánjogi diszpozíció és szankció
rendszerére. Mindezt azért, hogy ne a bírósági gyakorlatból lehessen
csak kiolvasni, hanem a joghasználó laikus és a környezetvédelmi
magánjogban kevésbé jártas szakmabeli a Ptk. koherens szövegében a
bírósági kazuisztika ismerete nélkül is tájékozódhasson. Ez
előmozdítaná a jogbiztonságot is.
Állatok és emberek a szomszédban és másutt
A svájci ZGB (Schweizerisches
Zivilgesetzbuch), a német BGB (Bürgerliches Gesetzbuch)
és az osztrák ABGB (Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch) már
megfogalmazta, hogy az állatok nem dolgok. Az új magyar polgári
törvénykönyv 5:14. §-ának (3) bekezdése értelmében a dologra
vonatkozó szabályokat az állatokra a természetüknek megfelelő
eltéréseket megállapító törvényi rendelkezések figyelembevételével
kell alkalmazni. (Az új magyar Ptk.- ra vonatkozó törvényjavaslat
2012. decemberi szövegének állása szerint.) Az új Ptk.
hatálybalépésétől fogva a svájci, osztrák és német szabályozáshoz
hasonlóan kikerülnek az állatok a többi dolog általános fogalma
alól.
Az állatok által előidézett károk megítélése is
részben új nézetet nyer. Emellett az állatok révén megvalósított
szomszédjogi zavarás kérdése sem veszít relevanciájából. A 41/2010
(II. 26.) kormányrendelet 14. §-ának (2) bekezdése kimondja, hogy a
kedvtelésből tartott állat számára szükséges, hogy természetes
viselkedésében ne zavarják; de a környező lakóközösség kialakult
élet- és szokásrendjét sem szabad tartósan és szükségtelenül
zavarni.
A közigazgatási szabályok be nem tartása nem
eredményez automatikusan szomszédjogi szükségtelen zavarást, de az
állattartásra kapott közigazgatási engedély sem mentesíti
automatikusan az állattartót a környezetvédelmi magánjogi
felelőssége alól. A zavarást szenvedő fél és a zavarásért felelős
fél közti érdekütközésből sokszor a zavarásért felelős fél kerül ki
„győztesen”, mivel az állatvédelmi érdek figyelembevételével a
zavarás már nem minősíthető „szükségtelen”-nek. A Kúria a Pfv. I.
22.358/2011. számú ügyben nemrég úgy fogalmazott, hogy a
szomszédjogi szabályok megsértésén alapuló birtokvédelmi perben
tekintetbe kell venni a szerzett jogok védelmének jogelvét is. Ez a
konkrét esetben azt jelentette, hogy, mivel az állattartó már sok
évvel azelőtt is kutyatenyésztéssel foglalkozott, mint hogy a
szomszéd odaköltözött volna, a felperesnek jogában állt volna nem
oda költözni. A jogeset arra világít rá, hogy otthonunk
kiválasztásakor előzetesen és alaposan járjuk körül a szomszédokat.
Fontos, hogy előre tájékozódjunk a leendő lakásunk környezetéről,
hiszen később már kevés sikerrel hivatkozhatunk „szükségtelen
zavarásra”. Az igazság- (és jog-)szolgáltatás inkább minősíti
túlérzékenynek a zavarást szenvedő felet, mint hogy felülírja a
szerzett jogok védelmének jogelvét.
Ki kell térni az állatok által előidézett károk
kérdéskörére is. Fontos, hogy az új Ptk. 6:560. §-a nem a „vad”,
hanem a „veszélyes” állat fogalmát használja. Ez a közjogi
szakszóhasználat átemelését jelenti a magánjogba. A veszélyes üzemi
felelősség továbbra is él. Az állat veszélyességét egyedenként kell
vizsgálni. Az állat faja nem jelent automatikusan polgári jogi
értelemben vett veszélyességet, s így nem von maga után
automatikusan veszélyes üzemi felelősséget.
A vadon élő állat által okozott kár beemelése a
polgári törvénykönyv bástyái mögé régi törekvés. Erre szerencsés
körülmények közt és helyes megfogalmazásban kerül sor az új Ptk.
6:561. §-ában. A felelősség természetesen veszélyes üzemi.
a.) Az új Ptk. szerint a vadon élő állat által
okozott kár megtérítéséért az a vadászatra jogosult tartozik
felelősséggel, akinek a vadászterületén a károkozás történt. Ha a
károkozás nem vadászterületen történt, a kárért az a vadászatra
jogosult tartozik felelősséggel, akinek a vadászterületéről a vad
kiváltott. A már meglévő gyakorlat szerint, ha ez sem állapítható
meg, akkor az a vadászatra jogosult felel, aki az adott vadfaj
vadászatára jogosult, és a legközelebb esik a vadászterülete. A
vadászatra jogosult mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy
a kárt ellenőrzési körén kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő. A
kártérítési követelés három év alatt évül el.
b.) Vadászati törvényünk, az 1996. évi LV.
törvény megfogalmazása szerint a vadászatra jogosult köteles
megtéríteni a károsultnak a gímszarvas, a dámszarvas, az őz, a
vaddisznó, valamint a muflon által a mezőgazdálkodásban és az
erdőgazdaságban, továbbá az őz, a mezei nyúl és a fácán által a
szőlőben, a gyümölcsösben, a szántóföldön, az erdősítésben, valamint
a csemetekertben okozott kár öt százalékot meghaladó részét. Ezt a
törvény vadkárnak nevezi. A vadkár megtérítésére az köteles, aki a
kárt okozó vad vadászatára jogosult, és akinek a vadászterületén a
károkozás bekövetkezett, illetve akinek a vadászterületéről a vad
kiváltott. A vadászatra jogosult a polgári törvénykönyvnek a
fokozott veszéllyel járó tevékenységre vonatkozó szabályai szerint
köteles megtéríteni a károsultnak a vad által a mező- és
erdőgazdálkodáson kívül másnak okozott kárt.
Az új Ptk. csak ezt az utóbbi mondatba foglalt,
veszélyes üzemi szabályt emeli be a polgári jogi kódexbe. A mező- és
erdőgazdaságban okozott vadkár esetén alkalmazandó 95–5 %-os
kártelepítés nem került az új Ptk.-ba. A vadászati jog gyakorlására
jogosult személyek által előidézett vadászati kár, valamint a vad
elpusztításával okozott kár sem került az új Ptk. 6:561. §-ának
hatálya alá. Ez utóbbi három eset nem keletkeztet veszélyes üzemi
felelősséget.
A környezet védelme alapvetően nem jogi kérdés.
Egy jó értelemben vett jogállamban azonban a jogi szabályozás az
állam top-down expressziója. A társadalomban zajló szociális
ökológiai folyamatok a civil önkifejezés révén juthatnak el az
állami szabályozás aktoraihoz. A civil szféra aktivitása csak olyan
társadalomban képes hatni az állam környezetvédelmi szabályozására,
amely társadalom az államtól függetlenül, de az állammal
kölcsönhatásban működik. Az állam és a társadalom párbeszéde részben
jogi keretek között, részben a civil spontaneitás mentén zajlik. A
szociális ökológia igazán csak egy ilyen formában tevékenykedő
társadalomban tud kibontakozni. A társadalmat elnyelő államban a
szociális ökológia nem, vagy csupán szoros keretek közé szorítva
létezhet. A társadalmi jelenségek környezeti hatásai a demokratikus
jogállam sajátosságaiként értékelhetők. Az állam szabályozó
funkciója ekkor jól adja vissza a bottom-up törekvéseket.
A komplex környezetvédelmi felelősségtan a
környezetért viselt jogi felelősséget is magába foglalja. A jogon
túl azonban van szociális ökológia; vannak közgazdasági
megfontolások; természettudományos és bölcseleti aspektusok;
valamint számos más, a környezetvédelmet reguláló vagy orientáló
felelősségi rendszer.
Környezetvédelem a szerződésen kívüli felelősség új szabályai
szerint
Az új polgári törvénykönyv megalkotása számos
éven át tartott. Sikerek és kudarcok után ma már lehet tudni, hogy
az új polgári törvénykönyv alapján milyen változások várhatók a
környezetvédelmi magánjogban.
A szerződésen alapuló környezetvédelmi felelősség
alapvetően el fog térni az 1959. évi Ptk. normarendszerétől. A
szerződésen kívüli környezetvédelmi felelősség gyakorlata azonban
csaknem töretlenül folytatódhat. Az új Ptk. 6:532. §-ának (1)
bekezdése értelmében, aki fokozott veszéllyel járó tevékenységet
folytat, köteles az ebből eredő kárt megtéríteni. Mentesül a
felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok
idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül
esik. A (2) bekezdés szerint a veszélyes üzemi felelősség szabályai
szerint felel az is, aki az emberi környezetet veszélyeztető
magatartásával másnak kárt okoz. Az elévülésnek a bíróságok által
kimunkált gyakorlata továbbra is fennmarad. Tehát a veszélyes üzemi
felelősség három év alatt évül el, de összességében öt éven belül,
tehát a veszélyes üzemi felelősség elévülése után még további két
évig a szerződésen kívüli károkozás általános felelősségi szabályai
szerint felel a károkozó. Kimentési lehetőségei ez utóbbi két év
alatt lényegesen könnyebbek. Az új Ptk. 6:516. §-a szerint, aki
másnak jogellenesen kárt okoz, akkor mentesül a felelősség alól, ha
bizonyítja, hogy magatartása nem volt felróható. Az 1:4. § (1)
bekezdése kimondja, hogy a polgári jogi viszonyokban úgy kell
eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható. Aki nem
így jár el, az fő szabály szerint felróhatóan cselekszik. Azért csak
fő szabály szerint, mert az 1:4. § (1) bekezdése azzal a
tagmondattal kezdődik, hogy „ha e törvény (a Ptk.) eltérő
követelményt nem támaszt”. A 6:518. § értelmében nem állapítható meg
az okozati összefüggés azzal a kárral kapcsolatban, amelyet a
károkozó nem látott előre, és nem is kellett előre látnia.
A késedelmes jogérvényesítés kockázata tehát
három év után már a környezetében sérült személyt terheli. Ennek a
kockázatnak a korábbiak szerinti fenntartása a kodifikáció során
továbbra is szükségesnek látszott. A környezet védelme a károkozót
fokozott felelősségi szigorral sújtja, de a környezet védelme
nemcsak a károkozón múlhat. A túl későn, azaz a csak az általános
elévülési idő öt évén belül érvényesített környezetvédelmi magánjogi
igény a környezet fokozott veszélyeztetését is magában rejtheti.
Indokolt tehát az emberi környezetet veszélyeztető magatartás miatt
kárt szenvedőt az átlagosnál gyorsabb igényérvényesítésre
ösztönözni. Hogy ez az ösztönzés valóban a polgári jog szabályai
révén valósulna meg a leghatékonyabban, az az eddigi kazuisztika
szerint nem egyértelmű. Magyarországon a rule of law szabálya
érvényesül, ezért nem hibáztatható a jogalkotó, ha a joguralom
magánjogi eszközeit is a környezet védelmébe állítja. Szociális
ökológiai szempontból azonban ez a módszer nem mindig hatékony. A
társadalom jogkövető és környezetvédő attitűdje a polgári
törvénykönyv szabályrendszerétől sokszor eltérő normák mentén
alakul. A környezetvédelem az alkotmányos magánjogban kevésbé
érvényesül, mint az alaptörvény és a közjog más, közismert szabályai
mentén. Ezért is szorul háttérbe a környezetvédelmi magánjog
elmélete és gyakorlata a környezetvédelmi közjoggal szemben. |
|
Környezetvédelem a szerződéses felelősség
új szabályai szerint
A kontraktuális kártérítési felelősség az 1959.
évi Ptk.-ban foglaltakhoz képest objektiválódik, de nem
abszolutizálódik. Abszolút felelősségről továbbra sincs szó, mivel
lehetséges a kimentés. Az új polgári törvénykönyv 6:143. §-a
értelmében, aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz,
köteles azt megtéríteni. Akkor mentesül a felelősség alól, ha
bizonyítja, hogy
a.) a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül
eső körülmény okozta,
b.) amely körülmény a szerződéskötés időpontjában
nem volt előre látható;
c.) továbbá nem volt elvárható, hogy a körülményt
elkerülje, vagy a kárt elhárítsa.
A tapadó kárt teljes mértékben meg kell téríteni.
A tapadó kár az új Ptk. 6:144. §-ának (1) bekezdése értelmében a
szolgáltatás tárgyában bekövetkezett kárt jelenti. Ám a
következménykárt csak akkor kell teljes egészében megtéríteni, ha a
szerződésszegés szándékos volt [(3) bek.]. A (2) bekezdés szerint a
szerződésszegés következményeként a jogosult vagyonában keletkezett
egyéb károkat és az elmaradt vagyoni előnyt olyan mértékben kell
megtéríteni, amilyen mértékben a jogosult bizonyítja, hogy a kár
mint a szerződésszegés lehetséges következménye a szerződés
megkötésének időpontjában előre látható volt.
Egyértelmű, hogy az új Ptk. az előreláthatóság
két külön esetével dolgozik. A fenti b) pontban szereplő
előreláthatóság arra vonatkozik, hogy a szerződésszegést okozó
körülmény előre látható volt-e. A következménykár esetében viszont
az a kérdés, hogy a kár lehetséges bekövetkezése előre látható
volt-e. Ez az előreláthatósággal kapcsolatos differenciáltság a
gyakorlatban kell, hogy kiforrjon. A dogmatika a kazuisztikából
meríthet majd az előreláthatóság pontos meghatározásakor. Ezzel a
bírói jogformálás előtt egy újabb szabad tér nyílik. A polgári
törvénykönyv megalkotói láthatóan törekedtek a jogfogalmi
precizitásra, ugyanakkor nem akarták elvenni a jogalkalmazótól a jog
gyakorlathoz igazítását. Az új Ptk. dogmatikája részben eltér az
1959. évi Ptk. dogmatikájától, de a jogalkotó továbbra sem akarja
kivenni a gyakorló jogászok kezéből az értelmező-alakító
jogalkalmazás lehetőségét. Ez a megoldás egyébiránt a társadalomnak
a joggal szemben támasztott mindenkori igényeit is érvényesülni
engedi.
Egyéb felvetések az új Ptk. kapcsán
A környezetvédelmi magánjogot fogalmi
alkatrészeiből a lex parsimoniae (Ockham borotvája) mentén
érdemes összerakni. A már meglévő dogmatikai fogalmakból össze lehet
állítani anélkül, hogy idegennek tűnő alkatrészeket kellene
felhasználni. Ez pedig a környezetvédelmi magánjognak a magyar
jogrendbeli létjogosultságát jelenti.
A környezetvédelmi magánjog fogalma értelmezhető
tágan és szűken is. Tágabb értelemben minden, ami magánjog és a
környezettel kapcsolatos, beletartozik a fogalomba. Szűkebb
értelmezésben a környezetvédelmi magánjog a magántulajdonban lévő
természeti értékekkel kapcsolatos vagyoni és személyi viszonyokat
rendezi. Új polgári törvénykönyvünk a 2:43. §-ban nevesített
személyiségi jogok között a természet védelméhez és az egészséges
környezethez való jogot nem említi. A végül hatályba nem lépett
2009. évi CXX. törvény 2:77. §-a kimondta, hogy a személyhez fűződő
jog megsértését jelenti a természet és az egészséges környezet
védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megszegése, ha az a
társadalom, annak csoportjai vagy a személyek életkörülményeinek
romlásában kifejeződő sérelem bekövetkezését okozza. Mindazonáltal –
külön a polgári törvénykönyvben nem nevesített személyiségi jogként
– a bírósági gyakorlat kifejlesztheti. A természet védelméről szóló
1996. évi LIII. törvény 81. §-ának értelmében a 2009. évi CXX.
törvény 2:77. §-ában foglalt jog jelenleg is érvényesíthető. Igaz, a
természetvédelmi törvény a nem vagyoni kárról szól, míg a Ptk.
szerint ez a sérelemdíj volna. A sérelemdíjra való jogosultság
megállapításához pedig a jogsértés tényén kívül további hátrány
bekövetkeztét nem kell bizonyítani. A sérelemdíj mértékét a bíróság
állapítja meg. A természetvédelmi törvény úgy rendelkezik, hogy a
kárt elsősorban természetben kell megtéríteni. Ez nem vagyoni kár
esetén gyakorlatilag lehetetlen. Az új Ptk. 6:524. §-a értelmében a
kárt elsősorban pénzben kell megtéríteni. További lényeges
különbség, hogy a természetvédelmi törvény a Ptk. veszélyes üzemi
felelősségéhez utal, míg a 2009. évi CXX. törvény 2:77. §-a a
személyekről szóló könyvnek a személyhez fűződő jogokról szóló
harmadik részében található.
A környezetvédelmi magánjogra – mint tudományra
és mint szabályrendszerre – éppen annyira szüksége van a
jogbiztonságot kereső társadalomnak, a gazdasági szférának és az
államnak, mint környezetvédelmi büntetőjogra, környezetvédelmi
közigazgatási jogra vagy környezetvédelmi alkotmányjogra.
A környezetvédelmi magánjog formális megnevezés
nélkül is jelen volt a magyar jogrendben (akárcsak más, fejlett
országokban). A jogterület szabályainak gyakorlati alkalmazhatósága
sokkal fontosabb a jogállami keretek között, mint a tudományos
konceptualizálás. Alaptörvényünk zöldjogi megfogalmazása az
alkotmányos magánjog szintjén is elismeri a környezetvédelmi
magánjog létjogosultságát. Akkor is, ha az egészséges környezethez
fűződő alapjogon (XXI. cikk) és a testi-lelki egészséghez fűződő
jogon (XX. cikk) túlra kell tekinteni az alkotmányos alapok
keresésekor. Például az alaptörvény XIII. cikkébe foglalt, a
tulajdonhoz való jogra stb.
A környezetvédelem a társas létezés egyik
megnyilvánulási formája. S mint ilyen, rendezettséget igényel. A
társadalmi folyamatok makroszinten csak akkor lesznek megérthetők és
szabályozhatók, ha a mikroszintű folyamatokból kirajzolódnak a
szociális ökológiai irányvonalak. Ehhez idő kell. Az individuális
környezetvédelmi beállítottság csak akkor szabályozható általános
jelleggel, ha a joghasználó egyének környezethez viszonyulása
többé-kevésbé hasonló. Természettudományos vagy filozófiai, etikai
vagy egyéb módon befolyásolni lehet a társadalom egyes tagjainak
kollektív magatartását és viszonyulását. Ekkor léphet a jogalkotás
előterébe a környezetvédelmi közjog. Szemben az abszolút
szerkezetűnek nevezhető közjoggal, a környezetvédelmi magánjog
elsősorban relatív szerkezetű jogviszonyokat rendez. (A személyhez
fűződő jogok abszolút szerkezetűek.) Ez a jogi relativizmus főleg a
kontraktuális szabadságból, de a környezetvédelmi magánjogban még
inkább a kvázi deliktuális felelősségből ered.
A környezetvédelmi magánjog csak akkor jut
szerephez egy adott jogrenden belül, ha a környezetvédelem
fontossága már közismert tény. A magántulajdonban lévő természeti
értékek védelme a környezetvédelem magasabb szintjét jelenti. Ezen a
szinten a környezetvédelem nyilvánvalóságát nem kell a
jogalkalmazónak megindokolnia. A kérdés az, hogy az emberi környezet
veszélyeztetésével kárt okozót rövid időn belül reparációra lehet-e
késztetni. Ha az emberi környezet veszélyeztetésével való károkozás
és a reparáció között kellően rövid idő telik el, egy töretlen
polgári jogi joggyakorlat nemcsak a magánjogi érdekeket lesz képes
megvédeni, de az emberi környezet veszélyeztetésétől is
visszatarthatja a társadalom tagjait. Ezzel a környezetvédelmi
magánjog kollektív hasznosság tekintetében is felveheti a versenyt a
környezetvédelmi közjoggal.
A jogalap nélküli gazdagodás
mint kötelemkeletkeztető tény
Az új polgári törvénykönyv 6:2. §-ának (1)
bekezdése értelmében kötelem keletkezhet – különösen – szerződésből,
károkozásból, személyiségi vagy dologi jog megsértéséből, egyoldalú
jognyilatkozatból, értékpapírból, jogalap nélküli gazdagodásból,
megbízás nélküli ügyvitelből és utaló magatartásból.
Ezen kötelemkeletkeztető tények közül a
fentiekben tárgyaltak mellett ki kell még emelni a jogalap nélküli
gazdagodást. Az új Ptk. 6:577. §-ának (1) bekezdése értelmében, aki
másnak a rovására jogalap nélkül jut vagyoni előnyhöz, köteles ezt
az előnyt visszatéríteni. A barnamezős beruházások kapcsán a nem
tisztázott „részletek” jogalap nélküli gazdagodáshoz vezethetnek,
amelyből kötelem keletkezik. A barnamezős beruházások lényege, hogy
a környezeti károkkal és esetleg rendezetlen tulajdoni viszonyokkal
terhelt területet azért vásárolja meg a vevő alacsony áron, hogy a
problémák rendezése után magasabb áron adhassa el. Ekkor nem lehet
eltekinteni a beruházás barnamezős jellegétől. A jogalap nélküli
gazdagodásnál ez utóbbi faktort is figyelembe kell venni. Főleg
azért, mert a barnamezős beruházásokat professzionális, profitra
törekvő beruházók végzik. Ők pedig az átlagos polgárnál nagyobb
környezeti és gazdasági hozzáértéssel, valamint erősebb
jogérvényesítő kapacitással állnak a kérdéshez.
Jogalap nélküli gazdagodásra hivatkozni
természetesen csak akkor lehet, ha nincs más jogviszony, melynek
szabályai alapján a kommutatív igazságosság helyreállítható lenne.
Az új Ptk. 6:577. §-ának (2) bekezdése szerint
nem köteles visszatéríteni a jogalap nélküli gazdagodást, aki attól
a visszakövetelés előtt felróhatóan elesett; kivéve, ha számolnia
kellett a visszatérítési kötelezettséggel, vagy attól a
visszakövetelés előtt elesett; kivéve, ha rosszhiszeműen jutott a
gazdagodáshoz.
„Lépcsőházi” gondolatok
Az új polgári törvénykönyv és a környezetvédelem
összefüggésrendszere már ma átlátható és világos. A környezetvédelmi
magánjog nem igényelt súlyos változtatásokat. A polgári jogi alapok
eddig is megfelelően szolgálták a környezet védelmét.
A dogmatikai és felelősségtani változások nem
elsődlegesen a környezet védelme érdekében kerültek az új polgári
törvénykönyv szövegébe. Mindazonáltal szociális ökológiai
aspektusból is megalapozottak. A professzionális szembenállások
végigkísérték a Ptk.-kodifikáció hosszú útját. Ez azonban így
természetes. Későbbi módosítások is várhatók, hiszen a hazai polgári
jogi jogalkotásban is kialakult valamiféle kettősség. Nagyjából két,
egymással nem ellentétes, de különböző polgári jogi jogalkotói
szándék létezik. A 2009. évi CXX. törvény nem a várhatóan hamarosan
elfogadásra kerülő és még ebben a kormányzati ciklusban hatályba
lépő jogalkotói szándékot testesítette meg.
A két különböző jogalkotói szándék mindegyike
fontosnak tekinti az objektív természeti értékek mellett a
szubjektív természeti értékek védelmét is. Az, hogy a „környezet”
szó hányszor fordul elő a Ptk.-ban, nem mérvadó. A jogalkotó a
környezet védelmét szolgálhatja expressis verbis
környezetvédelmi rendelkezésekkel, ugyanakkor a Ptk. szabályaihoz
utaló zöldjogi normák útján is lehet környezetvédelmi magánjogot
alkotni.
Kulcsszavak: új
Ptk., környezetvédelem, környezetjog, szociális ökológia, állatok
által okozott károk, szerződéses felelősség, szerződésen kívüli
felelősség, környezetvédelmi magánjog, jogalap nélküli gazdagodás,
barnamezős beruházások
IRODALOM
Bihari Ottó (1982): A tulajdonjog
alkotmányjogi kifejeződésének problémái. Jogtudományi Közlöny.
37, 5, 338–342.
Harmathy Attila (2000): A polgári jog a
századfordulón. Jogtudományi Közlöny. 55, 4, 117–125.
Harmathy Attila (2002): Hungarian Civil
Law since 1990. Acta Juridica Hungarica. 43, 1–2, 1–22. •
WEBCÍM
Harmathy Attila (2010): Jogpolitika –
polgári jog. Magyar Jog. 57, 12, 705–719.
Palánkai Tibor (2007): A globális
átalakulás kihívásai – elkerülhetők-e a kataklizmák? Magyar
Tudomány. 167, 2, 204–225. •
WEBCÍM
Palánkai Tibor (2009): Nemzet és
globalizáció. Magyar Tudomány. 170, 4, 441–459. •
WEBCÍM
Peschka Vilmos (2001): The Removal of
Ethical and Moral Content from Tort Liability. Acta Juridica
Hungarica. 42, 3–4, 133–148.
Vékás Lajos (2011): Történeti
visszapillantás a magyar magánjog kodifikációjára. Jogtudományi
Közlöny. 66, 5, 261–268.
Vékás Lajos (2011): Az új Ptk. nem lesz
az „önzés bibliája”. Ügyvédek Lapja. 50, 1, 2–5. |
|