A Nemzeti Energiastratégia nemzetközi keretei
A huszadik század örökségeként maradt ránk a jövő tervszerű
alakításának szokása. A stratégiák, politikák sokasága rajzolja
elénk a szép jövőt, kínálja a megváltás, az önmegváltás biztos
módját. A túlkínálatban az segít tájékozódni, ha megvizsgáljuk,
vajon a felkínált stratégia valóban a közösség elképzelése-e arról,
miként kívánja megélni saját jövőjét. A stratégiát a közösség
legnemesebb céljai motiválják, ahogy meghatározza ezt az Európai
Unió szerződése: béke, az értékek megőrzése és a jólét
megvalósítása. Az élet materiális oldalát tekintve a közösség célja,
hogy mindenki tisztességesen éljen meg a munkájából, s őrizzük meg
értékeinket és a Földet utódainknak. A megvalósításához kell egy
koncepció: biztosítson a gazdaság magas szintű foglalkoztatottságot,
s legyen a munka könnyebb, tudásalapú, s korlátozzuk a jólétünk
káros hatásait. Ehhez eszközöket kell koncentrálni, és megalapozott
tervek formájában intézkedéseket kell tenni, így például – s ez
dolgozatunk tárgya – e stratégiai céloknak kell alárendelni az
energiaszektor fejlesztését. Itt újból egy kezdőponthoz jutunk. Az
energiaellátás terén a jövőt úgy képzeljük el, hogy az energia
mindenki számára elérhető, az ellátás biztonságos, és segíti a
gazdaság fejlődését, a termelés és fogyasztás takarékos, környezet-
és klímakímélő. Az EURÓPA 2020, Az intelligens, fenntartható és
inkluzív növekedés stratégiája című dokumentum az Európai Unió
alapszerződésében foglalt alapvetést konkretizálta és
technologizálta, koncentrálva bizonyos energetikai mutatókra,
mondván: 2020-ra legyen az emisszió a bázisévhez képest 20%-kal
kevesebb, a megújuló energiaforrások hányada az energiafogyasztásban
érje el a 20%-ot, és csökkentsük 20%-kal a teljes
energiafelhasználást (EU, 2010). A célok ilyen megfogalmazását az
Unió egyes vezetőinek politika-filozófiai beállítottságára lehet
visszavezetni, s e politikusok szellemi mentorainak, leginkább
Jeremy Rifkinnek befolyására. Ő az, aki a harmadik ipari forradalmat
vizionálja a megújulóenergia-felhasználás, az intelligens villamos
hálózatok által kollektivizált termelés és felhasználás, egy
energetikai internet, többek szerint egyfajta energetikai
kommunizmus formájában, mely grandiózus kísérletnek német vezetéssel
az Európai Unió a színtere (Rifkin, 2005, 2011). Rifkin szerint
akkor következtek be ipari forradalomként felfogható változások,
amikor az energiatermelés és a kommunikáció módja változott. Most az
internet és a megújulóenergia-felhasználás képezi az alapját a
minőségi változásnak, a harmadik ipari forradalomnak. Szerinte a
jövő építésének öt programpontja van: (1) a
megújulóenergia-felhasználás megvalósítása; (2) a lokális,
megosztott energiatermelés megvalósítása; (3) a (villamos)
energiatárolás megoldása a hidrogén-energetika és más módszerek
alkalmazásba vételével; (4) az okos villamos hálózatok kiépítése,
egyfajta energiainternet létrehozása, amelyben mindenki egyszerre
termelő és fogyasztó (producer+consumer=prosumer); (5) a közlekedés
átállítása villamos és üzemanyagcellás hajtásra. Ez a program egy új
ipari platformot, megatechnológiát hoz létre, amelyen új termelési
módok valósulnak meg. Társadalmi alapja e modellnek az autonómia, a
bizalom, a reflexivitás, s nemcsak az ötszázmillió uniós polgár
részvételét tekintve, hanem globális léptékben. A program nem
irreális. Léteznek műszaki megoldások, technológiák a fenntartható
energiaellátás megvalósítására, bár a technológiák némelyike
inkubációra, az ipari alkalmazáshoz fejlesztésre és támogatásra
szorul. Következésképp az Európa 2020… stratégia is csak állami
akarattal, s főleg finanszírozással valósítható meg. A megújuló
energia alapú villamosenergia-termelés terén a támogatás
elsődlegesen a termelés támogatásával történik: átvételi
ártámogatás, kötelező átvételi ár, forgalmazható zöld bizonyítvány,
zöldprémium-rendszer. A megújuló energia alapú fűtési és hűtési célú
energiatermelést beruházási támogatás, adókedvezmény vagy
kedvezményes hitel segíti. A szubvenciók piac- és energiarendszert
torzító hatásai már láthatóak különösen Németországban, amely
szubvenciós politikát már a legtekintélyesebb szakmai körök is
kritizálják. Az Unió szénmentes gazdaságának létrehozása 2050-re
addicionálisan mintegy évi 270 milliárd eurót, az Unió GDP-jének
1,5%-át igényli.
Lehet, hogy az Európa 2020… stratégia vagy a
radikális német energiapolitika az igazi út egy jobb világ felé, s
egy új New Deal az akut gondokra. A dolog sikerét az idő fogja
eldönteni. Tény, hogy ennek a forradalmi kísérletnek egyelőre még
nem látszanak az európai élettérre gyakorolt kedvező hatásai,
legfeljebb a német gazdaságéra, igaz, ott is jelentős állami
szubvenciók árán, amit csak Németország engedhet meg magának.
Klímavédelem tekintetében is marginális a hozadéka, s nem
kompenzálja Kína és India, és más feltörekvő gazdaságok erőteljes
emissziónövekedését (IEA, 2012). Az, hogy belátható időn belül az
országok leépítik az energia- és kibocsátásintenzív termelést és
fogyasztást, s ezáltal az Unió karbonmentes gazdasága az élre tör –
a XX. század viharait s a XXI. század már megtapasztalt és
kirajzolódó viszonyait tekintve – igen történelmietlen víziónak
tűnik. Ilyen radikális váltás a jelenlegi erőtérben aligha várható,
s ezt a legutóbbi, a dohai klímakonferencia sikere sem teszi
valószínűvé.
Ma egyetlen ország sem tekinthető elszigeteltnek a
világ energiagazdasági folyamataitól. Az országok mozgásterét
energiaigényeik és gazdasági erejük mellett, s
legalább annyira, a kőolaj- és földgázkitermeléshez,
értékesítéshez fűződő érdekek és geopolitikai szándékok
befolyásolják. Az International Energy Agency 2011-ben egyértelműen
a földgáz új aranykorát vetítette elénk (IEA, 2011a). 2012-ben a
prognózis alig változott (IEA, 2012). Ma – a
megújulóenergia-felhasználás támogatott fejlesztése mellett1
– a földgáz és kőolaj nem konvencionális kitermelésének rohamos
növekedése határozza meg a világ energiagazdaságának perspektíváit,
amellett, hogy a fosszilis források felhasználása tovább növekszik,
s a szén (CO2-visszatartás nélküli) felhasználása pedig
nem, vagy nem a kívánatos mértékben csökken. Az
energiaszámla az importra szorulók számára nem fog csökkenni még
akkor sem, ha a földgáz ára elmozdul a kőolajétól. Új tényezőként az
USA 2020-ra a világ meghatározó olajtermelőjévé, Észak-Amerika pedig
2030-ra nettó olajexportőrré válik. Az USA olaj- és
földgáz-önellátásból származó előnye2
nemcsak a versenyképességében fog megnyilvánulni, hanem az
energiahordozók világkereskedelmének alakításában is. Mindemellett
az USA a földgázfogyasztás térnyerésével jelentős emissziócsökkenést
fog elérni. Egyes antinukleáris országokban csökkenni fog vagy
megszűnik a nukleáris energia termelése, míg más, pronukleáris
országokban fejlesztik azt, ami eredőben a nukleáris energia
alkalmazásának mérsékelt növekedését jelzi. A
nukleárisenergia-termelés leépítése a CO2-emissziót
befolyásolja. Japánban az atomerőművek leállításával évi 60 millió
tonnával nőtt a CO2-kibocsátás. Elsősorban az
importfüggőség csökkentésének szándéka magyarázza Finnország és több
kelet-közép-európai ország nukleáris energetikával kapcsolatos
politikáját.
Ami a globális felmelegedés +2 Celsius-fokos
korlátozását illeti – az energiahatékonyság és a megújulók
hányadának rohamos növekedése ellenére – a 2050. évi cél kudarca
egyre inkább bezárva látszik a mai energetikai infrastruktúrában és
iparszerkezetben függetlenül attól, hogy az Európai Unió milyen
dekarbonizációs sikereket ér el 2050-re.
Az energiastratégia
Minden stratégia alapját, így a nemzeti energiastratégiáét is a
jelen reális értékelése adja meg. Ez enged leszámolni bizonyos
hiedelmekkel és manipulációkkal is.
Az egy főre jutó primer energiafogyasztás lehet a
pazarlás, de lehet a gazdaság fejlettségének jele is. Az egységnyi
GDP-re jutó energiafogyasztás jelzi a fejlettséget, minél kisebb,
annál jobb. Az egy főre jutó villamosenergia-fogyasztás pedig
általában a fejlettség mutatója. Kár lenne azt hinni, hogy hazánkban
az energiafogyasztás abszolút értelemben vett csökkentése az
üdvözítő cél. Nemzetközi összehasonlításban a magyar primer energia-
és villamosenergia-fogyasztás mérsékelt, sőt alacsony (Eurostat,
2012). Ausztria, Németország vagy akár Szlovákia egy főre jutó
energiafogyasztása még akkor is magasabb lesz, mint Magyarországé,
ha ezek az országok megvalósítják 2020-ra a 20%-os
fogyasztáscsökkentést. Ergo, a gazdasági-jóléti felzárkózásunknak
Európához a fogyasztás növekedésével kell járni, még akkor is, ha
egy GDP-egység megtermelésére fajlagosan egyre kevesebb energiát
használunk fel, s jelentős sikereket érünk el az energiatakarékosság
terén. Az nem jósolható meg, hogy a nemzetgazdaság fejlődésének
pontosan milyen éves üteme lesz, s az milyen éves
energiafelhasználást igényel, s ezen belül mennyivel lesz
hangsúlyosabb a villamosenergia-felhasználás. Arra kell készülni,
hogy hosszabb távon, az elkövetkező húsz évet tekintve, a gazdaság
növekedése lesz a jellemző, illetve arra, hogy az energetikai
infrastruktúra, mindenekelőtt az erőművi kapacitás kétharmada a
műszaki avulás miatt tíz-tizenöt éven belül megújításra szorul, s
így ezt a gazdasági fejlődéstől függetlenül is kezelni kell.
Nem köztudott, de energiafogyasztásunk fajlagos
üvegházhatású gáz kibocsátása alacsonyabb, mint Dániáé vagy
Németországé (Eurostat, 2012). Sem Ausztriától, sem Németországtól
nem vagyunk drámaian lemaradva a megújuló energiák felhasználása
terén, ha az ő mérlegükből kivonjuk a Magyarországon tabuként kezelt
vízerőműveket. Következésképp az energiaszektor „zöldítése”
prioritást élvez, de nem kell elnyomnia más szempontokat, mint pl. a
termelés önköltsége.
Magyarország jelentősen függ az energia-, s ezen
belül is az egy piacról származó földgázimporttól (Eurostat, 2012).
Ezen javítani kell, de nem az a lényeg, hogy abszolút értelemben
importfüggetlenek legyünk, hanem az, hogy az import kiszámíthatatlan
hatásaitól védettek, amire a diverzifikáció lehet a legjobb
megoldás.
Az Európai Unió országaiban az energiagazdaság
szerkezete és a termelés-felhasználás fejlesztési irányai is igen
jelentős mértékben az ország adottságaitól függenek, mintaként
aligha lehet másolni bármelyiket is, főleg nem azokat, amelyek
Magyarországnál sokkal többet képesek áldozni a
megújulóenergia-hasznosítás fejlesztésére, vagy ahol saját
szénvagyon van, vagy jelentős vízerőmű-potenciál és -kapacitások
vannak.
Az Európa 2020... céljai kötelező elemként, de
módosított mértékben jelennek meg a Széll Kálmán Tervben, s
nyilvánvalóan megjelennek a Nemzeti Energiastratégiában, s a
kapcsolódó stratégiákban, politikákban. Magyarország a
megújulóenergia-források részarányának 14,65%-ra növelését, 10%-os
teljes energiamegtakarítást, valamint az üvegházhatású gázok
kibocsátásának bázisévhez mért 10%-os csökkentését vállalta 2020-ig.
A nemzeti energiastratégiát azonban nem lehet ilyen
egysíkúan definiálni.
Az energiastratégia kiindulópontja, hogy az energia
legyen mindenki számára elérhető, az ellátás biztonságos, és segítse
a gazdaság fejlődését, a termelés és fogyasztás legyen takarékos,
környezet- és klímakímélő. Ehhez kell bevetni a pénzügyi, jogi,
oktatási képzési, kutatási eszközöket, amelyek megfelelően
motiválják az ágazat fejlesztésében részt vevőket a befektetések, a
kutatás-fejlesztés és az innováció területén, a fogyasztókat pedig
szokásaikban, viselkedésükben orientálják.
Az intézkedéseket konkrét rövid és középtávú
tervek, részstratégiák, programok határozzák meg, mint a
klímavédelmi intézkedéscsoport (dekarbonizációs útiterv és a zöld
közlekedési módok fejlesztése), a Magyarország Megújuló Energia
Hasznosítási Nemzeti Cselekvési Terve, a Környezet és Energia
Operatív Program, a Nemzeti Energiastratégia, a Nemzeti
Éghajlatváltozási Stratégia, az energiahatékonysági programok, az Új
Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer alprogramjai. A korántsem
teljes felsorolásból látható, hogy az energetikai tárgyú stratégiai,
politikai dokumentumok egyike csupán a Nemzeti Energiastratégia,
amely 2030-ig részletes javaslatokat tartalmaz a magyar
energiaszektor szereplői és a kormányzat számára, és felállítja a
2050-ig szóló útitervet is, amely illeszkedik az európai uniós
törekvésekhez. Az energiastratégia egyúttal szakpolitikai keretet
kíván teremteni, amelyben az energia- és klímapolitika összhangba
kerül a gazdasági fejlődés igényeivel.
A közlekedés, a lakossági és ipari hő- és
villamosenergia-fogyasztás, illetve az energiatermelés, -elosztás,
-kereskedelem együttesen képezik az energiaágazatot, melyet a
Nemzeti Energiastratégia átfogóan határoz meg. Jelen dolgozat
keretei szűkösek ahhoz, hogy e komplexum minden részletét
bemutassuk. Itt a villamosenergia-ipar fejlesztésének irányait
mutatjuk be példaként, amelyre a Nemzeti Energiastratégia
Atom–Szén–Zöld forgatókönyvet határoz meg.
A hazai szénvagyon kiaknázása ésszerű döntés, lévén
ez az egyedüli belső tartalék egy energetikai krízishelyzetben. A
jelenleg alkalmazott környezetvédelmi technológiákkal a szénerőműben
való felhasználása gazdaságos, hátránya a jelentős CO2-kibocsátás,
s a fejlesztést is az üvegházhatású gázok kibocsátásában vállaltak
betartása korlátozza. Új perspektívát nyit – egyelőre bizonytalan
távlatban – a széndioxid-leválasztási és -tárolási technológiák
alkalmazása, ami viszont lerontja a széntüzelés más technológiákhoz
viszonyított versenyképességét. A CO2 mélységi
|
|
tárolása legalább annyira kényes műszaki és etikai
(a gondot ráhagyjuk utódainkra) kérdés, mint a na+gyaktivitású
radioaktív hulladéké. Tapasztalhattuk, Magyarországon a
vörösiszap-katasztrófát megelőzően CO2-kitörés miatt
kellett falvakat kitelepíteni 1998-ban (Bencsik – Dercsényi, 2000).
A nukleáris energia hasznosítását hazánkban is,
mint a többi atomerőművet üzemeltető országban, az importtól való
függőség csökkentése, az ellátásbiztonság és az alacsony önköltség
motiválja. A paksi atomerőmű üzemidejének biztonságos
meghosszabbítása szinte ingyen van, miközben a termelés önköltsége
itt a legalacsonyabb. Az új atomerőmű, melyet az avuló erőművi
kapacitások pótlása tesz szükségessé, beruházásigényes projekt, de
egy kilowatt atomerőművi teljesítmény létesítése messze olcsóbb,
mint a CO2-visszatartással megvalósuló szénerőműé, vagy a
fotoelektromos-termelésé (EIA, 2013). Erre persze lehet az a válasz,
hogy a szélerőmű és a fotoelektromos villamosenergia-termelés
kibocsátás- és hulladékmentes, szemben a
nukleárisenergia-hasznosítással. Ez sajnos nem igaz. A teljes
élettartamot tekintve nincs emisszió- és hulladékmentes
energiatermelési technológia. Több tekintélyes forrást (lásd például
IPCC, 2012, IEA, 2011b) is idézhetünk a „bölcsőtől a sírig”
számított fajlagos kibocsátás tárgyában, melyek egyöntetűen
igazolják, a víz-, a szél- és az atomerőművek teljes emissziója a
legalacsonyabb, melyhez képest még a fotoelektromos
villamosenergia-termelés is átlagban legalább négyszer magasabb
emisszióval jár egy kWh-ra vetítve. Ellenérv a nukleáris energiával
szemben, hogy a technológia potenciálisan igen veszélyes. Ez
kétségkívül így van, de ezt a veszélyt – a többi energetikai
technológiával összehasonlítva – irracionális módon kezelik emberek.
Az atomerőművek biztonsága műszaki kérdés, amely megoldható és
megoldandó, ha erre szükség van, ahogy azt az Európai Unióban és
számos más országban végzett felülvizsgálatok igazolták (EU, 2012).
A Nagy Tohoku földrengés tizennégy atomerőművi blokkot rázott meg,
tragikus hatása a Fukushima Dai-ichi erőmű esetében volt, ahol a
szökőár veszélyét nyilvánvalóan alábecsülték. A közelmúltban a Sandy
hurrikán 175 kilométer óránkénti sebességgel végigsöpört az USA
keleti partvidékén, ahol harmincnégy atomerőmű üzemel. Ebből
huszonnégy zavartalanul üzemelt a hurrikán ideje alatt és után, hét
épp az éves főjavítás alatt volt, s három biztonságosan leállt a
hálózat sérülése miatt. S ez nem egyedülálló esemény, hisz 2011-ben
az Irene hurrikánt, 2005-ben a Katrinát, 2004-ben a Jeanne hurrikánt
élték túl az atomerőművek. Az új atomerőművek – a beruházási
költségük jórészt emiatt magas – védettek a természeti
katasztrófáktól és az antropogén veszélyektől. Évente több mint
kétezer embert ér halálos baleset az energetikai iparban, s egyedül
a fosszilis energetika légszennyezése miatti rákos esetek száma
millióra tehető, míg a nukleáris balesetek promt és hetven évre
vetített latens fatalitása legalább két nagyságrenddel kisebb a
csernobili és fukushimai katasztrófát beleszámítva (OECD NEA, 2010;
IEEE, 2011). Az üvegházhatású gázok kibocsátását pedig lényegében
közömbösen kezelik az emberek, jóllehet ennek következményei
közismertek. A nyilvánvaló fenntartások ellenére az atomenergetika
szerepe a XXI. században minden mértékadó nemzetközi forrás szerint
megkerülhetetlennek látszik (EIA, 2012), ahogy az ésszerű választás
hazánkban is (lásd még Katona, 2010).
Helyesek az energiastratégia preferenciái, amelyek
a fenntarthatóság irányába mutatnak: energiatakarékosság,
energiahatékonyság, megújulóenergia-források kihasználása. Az
energiatakarékosság és a hatékonyság növelése alapvető érdeke a
fogyasztónak, ám mindkettő beruházást, fejlesztést igényel, melyek
megtérülése hosszú távú, s amihez tőke és támogatás kell. A megújuló
energiaforrások kihasználása is alapvetően a rendelkezésre álló
állami támogatás kérdése. Ennek pedig a gazdaság teljesítménye és a
társadalom teherviselő képessége mindenkor határt szab. A befektetők
megújuló kapacitásokba történő invesztícióit leginkább az motiválja,
hogy nem akarnak kimaradni az állami támogatások kiaknázásából.
A megújuló energia hasznosításának műszaki
feltételei is vannak, ezek további fejlesztéseket és beruházásokat
igényelnek. A villamosenergia-rendszer csak korlátozottan tud
befogadni nem szabályozható termelőket, mint a szélerőművek és
fotoelektromos áramtermelők, mindaddig, amíg az okos hálózat ki nem
épül, és nem oldjuk meg a villamosenergia-tárolást. Ma
Németországban a legjelentősebb fejlesztést épp ezért a
villamosenergia-hálózat igényli (27,5–42,5 milliárd euró, lásd DENA,
2012). A hálózat átfogó fejlesztése idővel hazánkban is
elkerülhetetlen lesz. Szivattyús tározókkal megoldható a tárolás
problémája, és kisimítható a szél és a napsütés egyenetlensége, ha
nem épp azok tiltakoznának a szivattyús tározók ellen, akik
egyébként a zöld energetikáért harcolnak. Vannak a jövőben
kiaknázható szinergiák is, mint a közlekedés villamosítása és a
villamosenergia-tárolás között. Hazánk jelentős geotermikus
potenciállal rendelkezik, amely a műszaki-gazdasági lehetőségek
szerint feltétlenül kiaknázandó. Hazánkban a biomassza hasznosítása
a legjelentősebb, ami bár megújuló, de kibocsátásintenzív
technológia, csak a CO2-körforgás révén minősíthető
emissziómentesnek. A biomassza intenzív termelése lényegében
monokultúrás és iparszerű, annak minden ökológiai hátrányaival.
Tetszetős érv a megújuló források hasznosítása
mellett a foglalkoztatottságra gyakorolt pozitív hatás. 2010-ig a
világon a zöld energetika mintegy 3,5 millió munkahelyet teremtett,
döntően Brazíliában, Kínában, Németországban és az USA-ban, de a
jelentős megújuló energetikával bíró Spanyolországnak már csak
néhány tízezret (IEA, 2011b). A hazai foglalkoztatási gondokon a
megújuló források kihasználásának fejlesztése nem segít, munkát az a
technológiát birtokló és gyártó országoknak ad. A biomassza-termelés
élőmunkaigénye számottevő lenne, de az iparszerű termelés éppoly
kevés munkahelyet biztosít, mint az iparszerű mezőgazdaság.
Az energetikai ágazat beruházásai adhatnak munkát,
s az ágazat maga is foglalkoztató, de a fentiek azt mutatják, nem ez
a döntő. Az energiastratégiának a gazdaság versenyképességét kell
szolgálnia, mert akkor fejlődhet a gazdaság, és az növeli a
foglalkoztatottságot. Ehhez ésszerűen olcsó és biztonságos
energiaellátás kell. Ezért nem valósítható meg a megújuló
technológiák állami szubvenciókkal segített fejlesztése a gazdaságos
energiaellátás ellenében, hisz akkor nem lesz forrásuk a
szubvencióknak. Nyilvánvaló, hogy a megújuló technológiák még sokáig
nem fogják kiváltani a fosszilis és a nukleáris energiatermelést. A
földgáz a legtisztább fosszilis erőművi tüzelőanyag, s az ipar és a
háztartások hőigényét is célszerűen ki lehet elégíteni vele. A
korszerű földgáztüzelésű villamoserőművek hatásfoka, különösen
kombinált villamos- és hőenergia-hasznosítás esetén igen magas. A
beruházások piaci alapon valósulnak meg. A földgázra épülő
energetikai beruházások terén a legkisebb az állam szerepe, bár a
gáztározók és távvezetékek létesítése, az optimális
földgáz-kereskedelem (kedvező hosszú távú szerződések), az egyoldalú
importfüggőség oldása határozott állami szerepvállalást igényel.
Záró észrevételek az Energiastratégiához
Mint a bevezetőben hangsúlyoztuk, az igazi stratégia a közösség
szándékát kívánja megvalósítani. Joggal kérdezhetjük, hogy az Európa
2020… stratégia vagy akár a Nemzeti Energiastratégia mennyire fejezi
ki a közösség szándékát. Ilyen szakpolitikai kérdésekben nehéz
valóságos társadalmi vitát folytatni, a pártok és mozgalmak
megnyilatkozásai, vitái pedig oly mértékben átpolitizáltak, hogy
abban elsikkadhat az igazság, s tán még a köz érdeke is. A köz
akaratának megnyilvánulásai ambivalensek lehetnek. A közakarat tette
Ausztriát atomerőmű-ellenessé, jóllehet az indulat nem az épp
elkészült atomerőmű, hanem Bruno Kreisky kancellár ellen dúlt.
2012-ben a litván ellenzék hívei a megszorítások ellen tiltakozva
leszavazták az új atomerőmű építését is. Németország antinukleáris,
zöld energiapolitikája biztosnak tűnő társadalmi alapokon nyugszik,
de éppily biztos alapon nyugszik a némettől gyökeresen eltérő
francia energiapolitika, amelyben ugyan a nukleáris dominancia
várhatóan gyengülni fog, mégis meghatározó módon arra épül.
A társadalmi konszenzus elérése és a közérdek
felismerése a fenntartható energiagazdaság ügyében nem politikai,
hanem nevelési-oktatási kérdés. Ez segít abban, hogy a társadalom
vállalja a fenntartható energetika létrehozását szolgáló
áldozatokat, hiszen az csak állami szerepvállalás, támogatások és
korlátozások rendszerével valósítható meg. Csak az oktatás-nevelés
segíthet abban, hogy a polgár különbséget tudjon tenni a saját
érdekei és a manipuláció, a médiában megjelenő felelőtlen és gyakran
hamis állítások, sőt szamárságok között. Ennél is fontosabb: a
nevelés-oktatás segíthet abban, hogy a túlfogyasztó/pazarló
életfelfogást felváltsa egy új, amelyben a jólét megvalósítása és a
környezet, a klíma védelme egyensúlyban van. A kvóták és
szénfillérek, adók, különadók és büntetések eddig nem zöldítették ki
a gazdaságot. Ma a fejlett ipari országok még éppúgy élen járnak az
energiafogyasztásban s a kibocsátásokban, mint korábban, s a
feltörekvők meg számolatlanul ömlesztik ki a káros anyagokat. A
megújuló energiák hasznosítása lehet az önmegváltás hittétele, de
hatástalan a modern gazdaság és társadalom közegében.
Az energiastratégia megvalósításához szükséges
eszközök, intézkedések akkor nevezhetők adekvátnak, ha a nemzet más
stratégiai intézkedéseivel szinergiában vannak. Kell lenni egy
keretnek, amely lehetne a tervezetben létező Nemzeti Fenntartható
Fejlődési Keretstratégia, amely a stratégiák, útitervek, politikák
közötti koherenciát biztosítaná legalább a koncepciók szintjén. A
rövid távú intézkedések szintjén ilyen szerepe a Nemzeti Reform
Programnak lenne.
A Nemzeti Energiastratégia fő célkitűzései
megítélésünk szerint helyesek, a szükséges intézkedések levezethetők
belőlük, s a végeredmény egy koherens, a kitűzött céloknak megfelelő
energiarendszer lehet. Megvalósítását minősíteni ma aligha szabad.
Az eddig elért és a rövid távon várható eredményeket, de a hosszabb
távú reményeket is elfedik a 2008 óta húzódó válság hatásai. Bár a
remény nem stratégia, ebben a pillanatban csak remélhetjük, hogy a
válság utáni gazdaság jó környezetet nyújt az energiastratégia
céljainak megvalósításához, s viszont, az energiastratégia jól
szolgálja a gazdaság és a köz érdekeit.
Kulcsszavak: fenntartható fejlődés, megújuló energia, nukleáris
energia, villamosenergia-ipar, klímavédelem, ellátásbiztonság,
energiatakarékosság
IRODALOM
Bencsik István – Dercsényi László (2000):
Szén-dioxid gáz kitörésének elhárítása és tapasztalatai. Kőolaj és
Földgáz. 33, 133, 5–6. 49–54. •
WEBCÍM
DENA (2012): Deutsche Energieagentur –
Verteilnetzstudie. •
WEBCÍM
EIA (2013): Annual Energy Outlook 2013
U.S. DoE Energy Information Administration. •
WEBCÍM
EU (2010): EURÓPA 2020 Az intelligens,
fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája. Európai Bizottság,
Brüsszel, 2010.3.3. COM(2010) 2020 végleges, •
WEBCÍM
EU (2012): Communication from the
Commission to the Council and the European Parliament on the
comprehensive risk and safety assessments (“stress tests”) of
nuclear power plants in the European Union and related activities.
Brussels, 4.10.2012 •
WEBCÍM
Eurostat (2012) •
WEBCÍM
IEA (2011a): Are We Entering a Golden Age
of Gas? Special Report, World Energy Outlook 2011, International
Energy Agency •
WEBCÍM
IEA (2011b): Deploying Renewables: Best
and Future Policy Practice. International Energy Agency, ISBN
978-92-64-12490-5
IEA (2012): World Energy Outlook 2012. International Energy Agency,
ISBN 978-92-64-18084-0
IEEE (2011): Patel, Prachi: Three Mile
Island, Chernobyl, and Fukushima—A Comparison of Three Nuclear
Reactor Calamities Reveals Some Key Differences). 31 October 2011.
In: IEEE Spectrum Special Report: Fukushima and the Future of
Nuclear Power •
WEBCÍM
IPCC (2012): Renewable Energy Sources and
Climate Change Mitigation, Special Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change, Cambridge University Press, ISBN
978-1-107-60710-1, •
WEBCÍM
Katona Tamás J. (2010): Nuclear Power
Generation as a Reasonable Option for Energy Strategies. In:
Tsvetkov, Pavel V. (ed.): Nuclear Power. Sciyo, 1–16. ISBN
978-953-307-110-7 •
WEBCÍM
OECD NEA (2010): Comparing Nuclear
Accident Risks with Those from Other Energy Sources. OECD 2010 NEA
No. 6861, ISBN 978-92-64-99122-4 •
WEBCÍM
Rifkin Jeremy (2005): The European Dream:
How Europe’s Vision of the Future Is Quietly Eclipsing the American
Dream. Tarcher, ISBN 978-1585424351 •
WEBCÍM
Rifkin Jeremy (2011): The Third Industrial
Revolution: How Lateral Power Is Transforming Energy, the Economy,
and the World. Palgrave Macmillan, ISBN 978-0230115217
LÁBJEGYZET
1 88 milliárd USD 2011-ben
és várhatóan 240 milliárd USD 2035-ben.
<
2 A földgáz már ma is
ötször olcsóbb az USA-ban, mint az EU-ban, s nyolcszor olcsóbb, mint
Japánban.
<
|
|