I. Bevezetés
Az Országgyűlés – másfél évtizedes szakértői előkészítő munka után –
2013. február 11-i ülésnapján megalkotta a Polgári Törvénykönyvről
szóló 2013. évi V. törvényt (Vékás, 2013). Az elfogadott új kódex az
első olyan magánjogi törvénykönyv Magyarországon, amelyet
demokratikus körülmények között alkottak meg, és amely hatályba is
fog lépni. A hatálybalépés törvény által kitűzött időpontja 2014.
március 15.
A kormány egy új kódex szükségességét felismerve
1998-ban rendelte el egy új polgári törvénykönyv előkészítését;
szakértői bizottságokat hozott létre, és a felülvizsgálat „célját
egy korszerű, a nemzetközi gyakorlatnak és elvárásoknak megfelelő
polgári törvénykönyv megalkotásában határozta meg; olyan kódex
létrehozásában, amely a gazdaság alkotmányaként a civilisztika
alaptörvénye lesz”. A kormányhatározattól a kódex elfogadásáig
eltelt idő kétségtelenül jelentős hosszának helyes megítéléséhez
figyelembe kell venni a törvénykönyvben szabályozott életviszonyok
széles körét, a szabályozás összetett, szakmai vitákat kiváltó
jellegét és néhány kérdés politikai érzékenységét. A polgári
törvénykönyvek szabályozási köre hagyományosan átfogja a személy, a
család, a tulajdon, a magánjogi szerződés, a kártérítési felelősség,
az öröklés viszonyait – hogy csak említésszerűen utaljunk a
legfontosabb intézményekre. A kodifikáció szakmai bonyolultsága
mindenekelőtt a kódex rendszerképző jellegéből adódik. A
koncepcionális előkészítés során emellett komoly szakmai viták
alakultak ki tartalmi kérdésekkel kapcsolatos eltérő felfogások
ütközése miatt is. Külön nehézséget jelent manapság egy magánjogi
kódex megalkotásánál az Európai Unió törvényhozása, amely – például
a fogyasztóvédelmi szerződési jogban vagy a társasági jogban – a
tagállamok jogrendszerébe kötelezően átveendő szabályokat ír elő
(Vékás, 2001; Vékás 2008). Politikai, sőt ideológiai nézetek
elsősorban a család fogalmi határainak megvonása körül, főként a
házasságkötés nélkül élettársi viszonyban tartósan együttélő
személyek jogainak és kötelezettségeinek elismerése kapcsán kerültek
szembe egymással. Politikai tartalmat kapott ezen kívül a
véleménynyilvánítás szabadsága és a személyiségvédelem kollíziójának
néhány kérdése is. Nemzetközi összehasonlításban ugyanakkor nem
tekinthető hosszúnak a törvénykönyv megalkotására szánt idő. Európa
egyik nagyhagyományú jogállama, Hollandia új magánjogi kódexe
(Burgerlijk Wetboek, 1992) közel fél évszázad alatt készült el.
Tanulságos egy pillantást vetnünk a most lezárult
kodifikáció előtörténetére is (Vékás, 2013). Polgári átalakulásunk
történelmi kacskaringóit szemléletesen tükrözi ugyanis a magyar
polgári törvénykönyv megalkotásának viszontagságos története. A
polgári társadalmi rend megteremtésének hajnalán, az 1848-as
áprilisi törvények között a XV. törvénycikk rendelte el először „az
ősiség teljes és tökéletes eltörlésének alapján polgári
törvénykönyv” elkészítését, és „ezen törvénykönyv javaslatának a
legközelebbi országgyűlés elibe” terjesztését. A forradalom
eseményei és a szabadságharc bukása megakadályozta e nemes terv
megvalósítását, pedig a szakmai kompetenciát a kodifikációs
munkálatok vezetésével megbízott Szalay László személye (1836-tól az
MTA tagja) garantálta volna. A kiegyezés után megindult kodifikációs
munkálatok alapos jogösszehasonlító tudományos munkára épültek, és
már az 1871 és 1892 között készült résztervezetek is kiemelkedő
szellemi teljesítményt jelentettek. Kitűnő gyakorlati jogászok
mellett Akadémiánk jogász tagjai játszottak vezető szerepet
megalkotásukban: Hoffmann Pál (Általános rész, 1871), Apáthy István
(Kötelmi jog, 1882), Grosschmid Béni (Házassági jog, 1891). Az
igazságügy-miniszter által 1895. október 16-án kiküldött állandó
bizottság kapta a feladatot, hogy készítse el „a magánjog körébe
vágó és hazánkban érvényben levő törvényeknek, törvényes
szokásoknak, a már meglévő törvénytervezeteknek, a judikatúra és
irodalom termékeinek, valamint az idegen művelt államok
jogfejlődésének figyelembevételével és felhasználásával, a polgári
törvénykönyvnek egységes és rendszeres tervezetét.” 1900 és 1928
között több átfogó kódextervezet született. Ezek megalkotásában is
több akadémikus vett részt, így Szászy-Schwarz Gusztáv, Nagy Ferenc,
Szladits Károly, Kolosváry Bálint és Szászy Béla. Előbb az I.
világháború és a forradalmak akadályozták meg a törvénykönyv
elfogadását, és jórészt politikai okok állták útját az 1928-ban
elkészült Magánjogi Törvénykönyv Javaslat törvénnyé válásának is. Ez
utóbbi szakmai színvonalát is általános elismeréssel illették,
számos megoldását a bírói gyakorlat szokásjogi úton alkalmazta is,
de nem akarták, hogy egy polgári törvénykönyv megbontsa a Trianoni
Békeszerződés folytán más államokhoz került egykori országrészekkel
még részben meglévő magánjogi jogegységet.
A ma hatályos kódex, az 1959. évi IV. törvény egy
olyan korban – 1953 és 1959 között – fogant és született meg,
amelyben az uralkodó diktatórikus politikai hatalom és a lezajlott
államosítások szinte teljesen likvidálták a magánjogi vagyoni
forgalom és az emberi személyiség kibontakozásának természetes
társadalmi feltételeit, köztük a magántulajdont. Az adott
gazdasági-társadalmi és politikai körülmények közepette különösen
értékelnünk kell a kódex létrejöttét. A szakmailag nívós
törvénykönyv megalkotásában vezető szerepet játszottak a háború
előtti híres Szladits-iskola tagjai: Világhy Miklós és Eörsi Gyula
budapesti professzorok, akadémikusok, továbbá Kemenes Béla szegedi
egyetemi tanár. A kiemelkedő szakmai színvonalnak volt köszönhető,
hogy az 1959-es magyar törvénykönyv évtizedekkel élte túl az 1980-as
évek második felében megkezdődő és a rendszerváltozásban kiteljesedő
mélyreható gazdasági és társadalmi átalakulást. A korszak kódexei
közül a magyar törvény mellett egyedül az 1964-ben született lengyel
törvénykönyv mutathat fel ilyen sikert. Érthető mégis, hogy ezeket a
változásokat, amelyek eredményeként Magyarországon ismét
magántulajdonon alapuló piacgazdaság jött létre, a törvényhozónak
gyakori módosításokkal kellett követnie. A polgári jognak az
áruviszony elvont kategóriájára szabott és ezért absztrakt normái –
közismerten – lényeges gazdasági és társadalmi változások túlélésére
is képesek. Azt, hogy az 1959-es kódex alkotói mennyire kiváló
szakemberek, a magánjogot mélyen értő tudósok voltak, méltó módon
szimbolizálja az a tény, hogy a több mint másfélszáz kisebb-nagyobb
módosításnak több mint négyötöde a rendszerváltozás utáni időszakra
esik. A gazdaságban és a társadalomban lejátszódott folyamatok olyan
méretű és horderejű változásokat eredményeztek a magánjogi viszonyok
területén, hogy azok jogi rendezése átfogó reformot igényelt, és egy
új polgári törvénykönyv megalkotását tette szükségessé.
II. A magánjogi kodifikáció
jellegzetes vonásai és értéke
A magánjog mai értelemben vett kodifikációja a 19. század nagy
törvénykönyveivel vette kezdetét. A felvilágosodás szellemében
fogant két kódex: 1804-ben a Code civil (Code Napóleon), 1811-ben az
osztrák Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch (ABGB) indította a sort,
1896-ban a német törvény (BGB) csatlakozott hozzájuk. Mintájukat
alapul véve készültek azután Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában
a század, majd a 20. század törvénykönyvei (Hamza, 2009).
Részletekbe menő történeti szemle nélkül is megállapíthatjuk a
magánjogi kodifikáció legfontosabb jellegzetes vonásait és mai
értékét.
1. A kódexek egyik bevallott célja a normaanyag
értékelő felülvizsgálata, megújítása, a megváltozott
életviszonyokhoz igazítása és hosszabb időtartamra történő
rögzítése. A kodifikáció ebben az értelemben nem a jog sajátossága.
Hasonló értékelő tevékenység és annak rögzítése időről-időre
végbemegy az emberi együttélést szabályozó egyéb normák világában
is. Ez az értékelési folyamat kánonok kialakulásában és alkalmanként
kódexben történő rögzítésében csúcsosodik ki. A kánon szó antik
jelentése: „kötelező erejű és rögzített” szabály. A kánon kifejezést
az ókorban csak a társadalmi együttélést és közösségi cselekvést
szabályozó fundamentális jelentőségű normákra alkalmazták (Assmann,
1999). Manapság egyes szakmák vagy hivatásrendek etikai kódexéről is
beszélünk.
Kevésbé kötöttek és korlátozottabb hatókörrel
rendelkeznek, mégis hasonló értelemben foghatók fel az emberi
szellemi termékeket értékelő kánonok. Az irodalmi kánonok például
„valamely közösségben irányadónak tekintett alkotások és
értelmezések összességét” jelentik (Szegedy-Maszák, 1998). Az
irodalmi kánon megállapítja egy adott közösség irodalmi alkotásokra
vonatkozó aktuális értékrendjét és értelmezését; gyakran
irodalomtörténeti összefoglaló munkákban rögzített formában is
megjelenik, adott esetben az iskolai kötelező tananyagot is
kijelöli, vagy legalábbis döntően befolyásolja. Ugyanez az értékelő
normaképzés művészeti alkotásokkal kapcsolatban is megtörténik. Ez
utóbbira költői ihletésű, beszédes példát olvashatunk Dante Isteni
Színjátékában, amelynek részleteit Babits Mihály fordításában
idézzük. A Purgatórium Tizedik énekében (Purg. X. 28-93.) a költő és
lelki kísérője a tisztítótűz előszobájából a valódi purgatóriumba
lépnek. Vergilius a háromembernyi magasságú fehér márvány
sziklafalba vésett, Isten alkotta domborművekre hívja fel Dante
figyelmét; azok szépsége és drámai hatása mellett „nemcsak Poliklét,
de a Természet (is) szégyenben maradna”. A három reliefen az alázat
márványképei láthatók; egy-egy történetet (storia) beszélnek el
erről az emberi erényről, szembeállítva a gőgnek a teraszon
megjelenített példáival (Lansing, 2012). Az első kép – talán Giotto
Capella degli Scrovegni-beli freskórészletéből véve a mintát – az
egész reneszánsz festészet egyik legkedveltebb témáját, az angyali
üdvözlet Lukács evangéliumában (I. Rész, 28–38.) leírt jelenetét
ábrázolja „annyi édes bájjal, hogy nem is néznéd néma kőremeknek”. A
második képi történet Dávidot jeleníti meg a Sámuel II. Könyvében
(VI. Rész, 14–23.) szereplő jelenetben, amint „a Zsoltáros
föltürkőzve táncol” a frigyszekrény előtt, alázatosan, „s több volt
királynál, s kevesebb, e tánccal”. S végül a mozgalmas harmadik kép
és történet főszereplője a csapatai élén éppen csatába induló
Traianus császár. „Büszke ménje előtt egy özvegy állt; […] arcán
mély fájdalom, s szemében könnyek fénye”; védelmet kér a császártól
meggyilkolt fia ügyében. Traianus előbb a háború utánra akarja
halasztani az igazságtevést az özvegy panaszáról, de kis vonakodás
után megváltoztatja döntését, mert nem mehet addig a harcba, „míg
lelkemen adósság súlya van; itt tart a Könyör törvénye”. Dante
mindhárom reliefen a cselekményt, a történetet s a szereplők
„látható beszédének”, dialógusának érzékletes képi megjelenítését
emeli ki. Az örömhírt hozó Gábriel arkangyal „’Ave!’ – látszott
mondani néma szájjal”,…s Mária „mozdulata rávallott e szavakra:
’Ecce ancilla Dei’ – s oly találón, mint viasznyomás valamely
alakra”. A frigyládát „kísérők hét kórusra oszolnak; s ott két
érzékem küzködött” – mondja Dante; „az egyik szólt: ’Nem!’ – a
másik: ’De igen, dalolnak!’ S a tömjénfüstöt is, mely föltüremlik
köröskörül, sok jól utánzott ránccal, az orr tagadja, s a szemek
igenlik”. Traianus jelenete az alázatról és az igazságtételről pedig
a maga egészében egy antik görög tragédiába illő drámai párbeszéd az
özvegy és a császár között, akik előbb csak „szólni látszanak”, hogy
aztán tényleg beszéljenek. A három relief megszólaltatásával Dante –
a keresztény művészetben évszázadokon át kizárólagosan elfogadott
statikus és merev ikonfestészet helyett – saját korának történetet
elbeszélő, eseményt megjelenítő, jelenetet festő és egyben drámai
hatású szakrális képzőművészetét kodifikálja, méghozzá márványkőbe
vésve az új kánont (Nagel, 2009).
Mutatis mutandis ugyanezt a célt szolgálja a jogi
kodifikáció, mindenekelőtt a magánjogi kódexalkotás is:
korszakváltást jelez, az életviszonyok megváltozására reagál, és
hosszabb időre rögzíti az új korszak új normarendszerét.
2. Ezzel már jeleztük a magánjogi törvénykönyvek
másik fontos attribútumát: a rendszeralkotás igényét. Rainer Maria
Rilke így írt feleségének szóló levelében az 1907-es párizsi Őszi
Szalon retrospektív Cézanne-kiállításán látott Madame Cézanne vörös
karosszékben című portréról: „Mintha minden egyes részlet ismerné az
összes többit”. Egy kódex sikerének is egyik fő feltétele, hogy
minden normatétel – tartalmilag, fogalmilag és terminológiájában –
összhangban legyen a törvénykönyv többi rendelkezésével. Az új
Polgári Törvénykönyvben több mint 15 000 normatétel harmóniáját
kellett biztosítani. E követelmény megvalósításából adódó nehézségek
illusztrálására itt mindössze egyetlen példát említünk: a „dolog”
definiálásának következményeit a kódex szabályozási rendszerének
számos helyén (Menyhárd, 2007). A „dolog”, a tulajdonjog tárgya
fogalmának mikénti meghatározásától függ a birtok fogalma, a
birtokvédelem funkcióképessége, a birtokátruházás és a
tulajdonátruházás rendje, és e döntéssel összhangban kell
koncipiálni például a szavatosságot és az engedményezést is. A német
BGB és kiindulásképpen a svájci ZGB csak a birtokba vehető testi
tárgyakat tekinti dolognak, és hagyományosan ez a felfogása a magyar
magánjognak, így az új Polgári Törvénykönyvnek is. Ezzel szemben az
angolszász magánjogok a tulajdonjog fogalmát a szűkebb értelemben
vett dolgokon, azaz a birtokba vehető testi tárgyakon (ingókon és
ingatlanokon) kívül kiterjesztik a vagyonértékű forgalomképes
jogokra, az átruházható szerződési pozíciókra és a követelésekre is.
Hasonló eredményre jut a francia és az osztrák magánjog is, amelyek
szintén tágabb dologfogalommal operálnak. További kérdés, hogy ha
egy kódex (történetesen az új magyar Polgári Törvénykönyv) a szűkebb
értelemben vett dologfogalomra építi a tulajdonjog fogalmát, és
ennek megfelelően szétválasztja a tulajdonjog és az egyéb jogok
átruházásának rendjét, az ún. idegen dologbeli jogokat (például a
haszonélvezetet és a zálogjogot) kiterjesztheti-e jogokra és
követelésekre is. Végső soron a dologfogalom meghatározásától függ a
dologi és kötelmi jog külön kategóriaként történő kezelésének
értelme is. Ha a törvénykönyv a tulajdonjogot a szűkebb értelemben
felfogott dolgokra korlátozza, a kötelmi és dologi jogviszonyok
közötti megkülönböztetés – legalább viszonylagos – értelmet nyer,
széles dologfogalom mellett erről sem beszélhetünk.
A sikeres rendszeralkotás előnyeként említhetjük,
hogy a kellően absztrahált és egymással harmonizáló normák sokkal
inkább alkalmasak az életviszonyok gyors változásainak követésére,
mint az egymást sebesen kergető és a részletekben elvesző eseti
jogszabályok áttekinthetetlen tömege. A kódex az általános és
különös szabályok összehangolt rendjével, utaló normák
alkalmazásával rövidítésekre ad lehetőséget, és ezzel csökkenti a
szabályok számát. A jogbiztonság követelményét is hatékonyabban
szolgálja egy színvonalasan megalkotott törvénykönyv, mint a
törvényhozó napi buzgalma és a jogszabályok követhetetlen áradata.
Egy kódex szilárdabb kereteket biztosít a bíróságok jogfejlesztő
tevékenységéhez, az írott szabályok elkerülhetetlen hézagait kitöltő
szerepéhez. A 19. században alkotott klasszikus magánjogi
törvénykönyvek utóélete azt bizonyítja, hogy az életviszonyok
változása miatt szükséges korrekciókhoz amúgy sem kell mindig és
feltétlenül törvényhozói beavatkozás, a judikatúra képes a megfelelő
átértelmezésre. Törvényhozásra csak valódi társadalmi, etikai,
világnézeti változások miatt kell, hogy sor kerüljön. Világszerte
ilyen nagy horderejű kihívások elé állította például a családjogot a
20. század második felében végbement változások sora (Vékás, 2001).
A volt szocialista országokban
|
|
pedig a magántulajdonjog elismerése és a
piacgazdaság követelményei tették szükségessé a törvényhozói
beavatkozást, adott esetben a magánjogi kodifikációt.
III. A magánjogi kodifikáció hatása
a társadalmi viszonyokra
A jogalkotásnak a társadalmi viszonyokra gyakorolt hatását –
különösen a politikusok – szeretik eltúlozni. Indokolt az óvatosság
a magánjogi kodifikáció társadalmi következményeinek megítélésénél
is. Erre tanítanak a történelem tanulságos példái.
1. Kemény Zsigmond Forradalom után (1850) című
tanulmányában egyetértéssel idézi Jeremy Bentham véleményét, aki
szerint „a legnagyobb közjogi változások, a legáltalánosabb
forradalmak az osztály és a szukcesszió kérdéséből támadnak.
Hosszabb időt véve mértékül, a magánjog rendezése határozza el, hogy
egy állam minő alkotmánnyal bírjon, s hogy az arisztokrácia,
demokrácia vagy szocializmus és a mindent feloszlató elméletek
vegyék át a közügyek vezénylését” (Kemény, 1982). Ez a megállapítás
igaz, de itt a „magánjog rendezése” alatt nem a jogalanyok
horizontális viszonyait rendező magánjogi szabályokat: a magánjogi
kodifikáció tulajdonképpeni tárgyát, hanem a társadalmi
berendezkedés alapját jelentő tulajdoni viszonyok mikénti rendezését
értjük. A tulajdoni berendezkedés jogi alapjait ugyanis sohasem
magánjogi szabályok, hanem közjogi törvények fektetik le. Így volt
ez a Kemény szeme előtt lebegő 1848-as áprilisi törvényekben is. A
polgári társadalom alapjainak lerakásához, nem utolsósorban a
Széchenyi István által is követelt üzletszerű hitelélet
megindulásához és hatékony hitelbiztosítéki jog megteremtéséhez
feudális kötöttségektől mentes, árujellegű, forgalomképes
földtulajdon létrehozására volt szükség. Mindezek érdekében elsőként
közjogi természetű törvényeket kellett alkotni. Az 1848. évi IX.
törvénycikk az úrbéri szolgáltatások eltörléséről, azaz a
jobbágyfelszabadításról és az örökváltság (kártalanítás) kilátásba
helyezéséről rendelkezett, a XV. törvénycikk pedig az ősiséget
törölte el. S mint említettük, ez utóbbi törvény rendelte el külön
polgári törvénykönyv megalkotását is.
Közjogi és magánjogi szabályozás társadalmi hatását
vizsgálva hasonló következtetésre juthatunk a közelmúlt
történelmének példái alapján is. Sem a 20. század közepén alkotott,
tömeges államosítást jelentő drasztikus törvények, sem az ellenkező
irányban ható 1990 utáni privatizációs törvények nem tartoznak a
magánjoghoz, és így nem képezik a magánjogi kodifikáció tárgyát sem.
Ezek mind közjogi törvények. Az előbbiek egyenesen a magánjog
létalapját: a magántulajdont szüntették meg, az utóbbiak pedig –
jól-rosszul – azt állították vissza.
A társadalmi berendezkedés alapjait is érintő
hatása lehet a törvényes öröklés magánjogi szabályozásának, adott
esetben az erre vonatkozó magánjogi kodifikációnak. Ilyen
következménye volt a 19. század elején alkotott klasszikus
törvénykönyveknek, amelyek eltörölték az elsőszülött gyermek
privilegizált törvényes öröklési státusát, és ezzel közvetlenül
járultak hozzá a nagybirtokok lebontásához. Jogos büszkeséggel írta
Napóleon bátyjának, Josephnek, a nápolyi királynak (1806–1808) a
következőket: „Vezesd be Nápolyban a Code civilt, és ami nem szít
hozzád (tudniillik a nagybirtok), rövid pár év alatt bomlásnak
indul. Ez jó a Code civilben, […] ez fogantatá velem a kódexet. S
ezért mondta egy angol diplomata: a franciák megpuhultak örökösödési
rendszerük miatt” (idézi: Grosschmid, 1901). Az örökösödési rend
természetesen csak közvetett módon érinti a társadalom alapjait,
hiszen örökölni a magántulajdonban tartható vagyontárgyakat lehet. A
tulajdoni berendezkedés megteremtése pedig – amint az imént röviden
kifejtettük – közjogi normák feladata.
2. A magánjogi törvénykönyvalkotás és kodifikáció
előbbiekben körülhatárolt társadalmi szerepének illusztrálására a
„jogképesség” fogalmának megalkotását és alkalmazását hozzuk fel
példaként. A jogképesség elvont kategóriája alapvető előfeltétele a
magánjogi szabályozásnak. A polgári magántulajdonra épülő
társadalmak a tulajdonosi minőség lehetőségét fejezik ki absztrakt
formában ezzel a kategóriával. Az 1811-es osztrák kódex a
felvilágosodás fogalomkészletével ezt a következőképpen fogalmazza
meg: „Minden embernek veleszületett jogai vannak, amelyek már a
józan észből is következnek, és ezért minden ember személynek
tekintendő”. A 20. század magánjogtudománya erre a kategóriára
építve dolgozta ki a személyiség magánjogi védelmét. A magyar
kódextervezetek közül már az 1915-ös ún. Bizottsági tervezet
kimondta a következőket: „Mindenkinek joga van ahhoz, hogy törvény
és mások jogainak korlátai között személyiségét szabadon
érvényesíthesse, és hogy őt abban senki ne gátolja.”
3. A magánjogi kodifikáció fontos szerepet játszhat
államok, államszövetségek egységének megteremtésében,
megszilárdításában.
a) A 19. században közjogilag már egységes
nemzetállamok: Franciaország, Olaszország, Németország valódi belső
homogenitásának megteremtéséhez elengedhetetlen volt a partikulás
magánjogi rendszerek megszüntetése. Ennek leghatékonyabb eszköze a
magánjogi kodifikáció volt. Ezt a szerepet tulajdoníthatjuk a Code
civilnek, az első olasz Codice civilenek (1865) és a német BGB-nek
egyaránt. Ezeknek a kódexeknek a létrejöttében egyik fő mozgató
tényező volt a nemzetállami egység megteremtése. Hasonló szerepet
játszott az állami egység megteremtésében a közös magánjogi
törvénykönyv a nem nemzeti alapon szerveződött államokban is: a
kantonális berendezkedésű Svájcban (1883, 1911) vagy a viszonylagos
önállósággal rendelkező részállamokat egyesítő Habsburg Birodalomban
is.
b) A Habsburg birodalmi jogegységesítésnek külön
említést érdemlő fejezete az osztrák magánjogi törvénykönyv (ABGB)
és Magyarország viszonya (Vékás, 2011). Ez a kapcsolat szerencsétlen
csillagzat alatt kezdődött: a Bach-korszakban császári pátens
vezette be Magyarországon 1853. május 1-i (Erdélyben szeptember 1-i)
hatállyal az 1811-ben alkotott osztrák polgári törvénykönyvet. Ez a
törvénykönyv korszerű magánjogot kodifikált. Ha nem is tekinthető
annyira sikerültnek, mint kortársa, a polgári forradalom
lendületében 1804-ben született francia Code civil, mindenképpen
sokkal alkalmasabb jogi keretet biztosíthatott volna a hazai polgári
átalakuláshoz, mint az akkori magyar jog. Az oktrojált hatályba
léptetés azonban rányomta bélyegét az osztrák kódex magyarországi
sorsára. A szabadságharc megtorlásának jajszavai közepette a
magyarok a kódexre is úgy tekintettek, mint az idegen hatalom
erőszakának egyik eszközére. Várták az alkalmat, hogy lerázzák
magukról a kényszerrel bevezetett idegen törvényt, és visszatérjenek
saját, évszázadok alatt szervesen fejlődött, bár a kezdődő polgári
kor igényeinek kielégítésére elégtelen magánjogukhoz. Az 1859-es
Solferino melletti súlyos vereség után meggyengült császári hatalom
egyezségre kényszerült Magyarországgal. Az 1861-ben kibocsátott
Októberi Diploma jelentette az első lépést a kiegyezéshez.
Egyidejűleg rendelkezett a császár arról is, hogy „a magyar nemzet
jogfelfogásának megfelelő alapon működő ideiglenes
igazságszolgáltatási rendszert kell létrehozni”. Ennek érdekében
gróf Apponyi Györgynek, az 1860-ban visszaállított Curia elnökének
vezetésével nagy létszámú bizottságot küldött ki. Az így megalakult
Országbírói Értekezleten a Curia és a Hétszemélyes Tábla bíráin
kívül egyetemi tanárok, politikusok és ügyvédek vettek részt. A
konferencia 1861. január 22. és március 4. között ülésezett, és
arról kellett döntenie, hogy miként állíttassék helyre, illetve
egészíttessék ki a régi magyar jog. Noha az Országbírói Értekezlet
által kiküldött előkészítő szakértői albizottság az osztrák
törvénykönyv ideiglenes hatályban tartására tett javaslatot, az
értekezleten részt vevők többsége visszaállította hatályába a régi
magyar magánjogot, és – néhány kivétellel – hatályon kívül helyezte
az osztrák kódex szabályait a kapcsolódó törvények többségével
együtt. Ez a döntés nem vonatkozott Erdélyre, ahol az osztrák
törvénykönyv hatályban maradt. Az Országbírói Értekezleten
elfogadott Ideiglenes Törvénykezési Szabályok a polgári törvénykönyv
megalkotásáig maradtak volna hatályban. Az ideiglenes rendelkezések
kibocsátásához az Országgyűlés mindkét háza hozzájárult, de – azok
ideiglenességét hangsúlyozandó – formális parlamenti elfogadásra nem
került sor. A császár hozzájárulása után a Curia 1861. június 23-i
ülésén kihirdették az ily módon megalkotott rendelkezéseket, azokat
közzétették a hivatalos lapban, és írásban közölték a bíróságokkal.
Az Ideiglenes Törvénykezési Szabályok 1861. július 23-án léptek
életbe, és többségük – rácáfolva az ideiglenesség fennen
hangoztatott szándékára – kereken száz évig, 1960. május elsejéig
hatályban volt. Mégis, 1861-ben a régi magyar magánjog hatályát csak
elvben állították teljesen vissza. Fontos császári pátenseket,
például az 1852-es ősiségi pátens egyes részeit, továbbá bizonyos
ausztriai törvényi szabályokat, mint például a szellemi tulajdon
védelmét szolgáló rendelkezéseket fenntartották hatályukban. A
legjelentősebb és egyben a legmaradandóbb hatású hatályában
fenntartott osztrák jogszabály az 1855. december 15-én kibocsátott
telekkönyvi rendtartás volt. Az osztrák telekkönyvi rendszer a maga
alapvető elveivel (közhitelesség, konstitutívitás stb.) lényegét
tekintve 1973-ig változatlanul érvényesült, sőt fő vonalaiban máig
él Magyarországon. A telekkönyvi rendtartás szabályaival együtt
hatályban maradtak magának az osztrák törvénykönyvnek azon
rendelkezései is, amelyek összefüggtek a rendtartással, és a
bejegyzett ingatlan tulajdonjogának telekkönyvi elidegenítését,
illetve megszerzését érintették. Ráadásul az osztrák magánjogi kódex
befolyása még évtizedeken át távolról sem korlátozódott az
ingatlanok dologi jogára (Szladits, 1941). A bíróságok – tartalmilag
– rendszeresen alkalmazták az osztrák törvénykönyv rendelkezéseit
ingók dologi jogi problémáinak megoldásához és kötelmi jogi
kérdéseknél is. Új kommentárok is megjelentek a maga egészében már
évek óta hatályban nem lévő törvénykönyvhöz, és az még a két
világháború között is az egyetemi jogi oktatás részét képezte.
c) Az imént tárgyaltakhoz hasonló gyökerű, de
ellenkező előjelű jelenség: a független állami létet megszilárdító
magánjogi kodifikáció tanúi voltunk a Szovjetunió felbomlásakor. Az
önállóságukat ismét elnyert államok függetlenségüket saját magánjogi
kódex megalkotásával is meg kívánták erősíteni. Ezért siettek a
20–21. század fordulóján magánjogi kódexet alkotni a függetlenné
vált egykori tagköztársaságok, különösen a balti államok. Észtország
és Litvánia új magánjogi törvénykönyvet alkotott, Lettország a
szovjet megszállás előtti kódexét újította fel, és léptette ismét
hatályba.
d) Az Európai Unió szintén elindult az egységes
magánjog megteremtésének útján. Az Unió szervei – irányelvekkel és
rendeletekkel – egyelőre csak a magánjog egyes részterületein
(szellemi alkotások joga, védjegyjog, társasági jog,
fogyasztóvédelmi szerződési jog) harmonizálják a tagállamok jogát;
határozott törekvésük viszont a szélesebb körben megvalósítandó
jogegységesítés, mindenekelőtt a szerződési jogban. E célkitűzés
megvalósítása érdekében nemzetközi tudóscsoportok alapozó
tervezeteket is készítettek: Principle of European Contract Law,
Draft Common Frame of Reference, és elkészült egy uniós
rendelettervezet (CESL) is. Az Európai Unió egységes magánjogának
megvalósítása mindezekkel együtt ma még csak nagyon távlati
lehetőségként kezelhető.
IV. Rezümé
A magánjogi kodifikáció római jogi gyökerekre is visszanyúló, az
európai kontinensen a 19. században kialakult jogalkotási módszer,
amely a horizontális életviszonyokat szabályozó normák átfogó,
egységes rendszerének megalkotását tűzi ki célul. A magánjogi
jogalkotásnak ez a módszere az európai minták alapján elterjedt más
földrészeken is, elsősorban Latin-Amerikában. Ezzel szemben az angol
magánjog és nyomában az Amerikai Egyesült Államok, Kanada (Québec
kivételével), Ausztrália és az egykori ázsiai és afrikai angol
gyarmatok magánjogai hagyományosan nem élnek a kódexalkotás
eszközével, sőt jelentős részben nem is törvényalkotta, hanem bírói
precedensekben megjelenő jogot alkotnak. Nem kodifikáltak a
skandináv magánjogok sem. Magyarország 1848 óta a magánjog
kodifikációjára törekedett, de erre – politikai akadályok miatt – a
magántulajdonra támaszkodó piacgazdaság feltételei között csak
2013-ban kerülhetett sor. A magánjogi kodifikáció csak kivételes
történelmi korokban, rendszerint társadalmi forradalmak idején
érinti a tulajdoni berendezkedés alapjait, és akkor is csak
korlátozott mértékben és közvetett módon, például az öröklési rend
meghatározásával befolyásolja az alapstruktúrákat. Annál jelentősebb
a magánjog és a magánjogi kodifikáció szerepe a polgári társadalom
hétköznapjaiban: lefekteti, és rendszerbe foglalva megszilárdítja a
jogalanyok (az emberek és szervezeteik) egymás közötti, rendkívül
szerteágazó személyi és vagyoni kapcsolatainak jogi normáit, és e
körben jelentősen hozzájárul a jogbiztonsághoz. Az itt vázolt
összefüggésrendszerben lehet és kell értékelni az új magyar Polgári
Törvénykönyv megalkotásának jelentőségét és várható társadalmi
hatását.
Kulcsszavak: magánjogi kodifikáció, kódex, polgári törvénykönyv,
kánon, Code civil, német BGB, osztrák ABGB
IRODALOM
Assmann, Jan (1999): A kánon – a fogalom
tisztázása. In: Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz,
Budapest
Grosschmid Béni (1901): Magánjogi
tanulmányok. Politzer Zsigmond és Fia, Budapest
Hamza Gábor (2009): Entstehung und
Entwicklung der modernen Privatrechtsordnungen und die
römischrechtliche Tradition. Eötvös Univ. Verlag, Budapest
Kemény Zsigmond (1982): Forradalom után. In: Kemény Zsigmond:
Változatok a történelemre. Szépirodalmi, Budapest
Lansing, Richard (szerk.) (2010): The
Dante Encyclopedia. Garland Publishing, New York
Menyhárd Attila (2007): Dologi jog.
Osiris, Budapest
Nagel, Ivan (2009): Gemälde und Drama –
Giotto Masaccio Leonardo. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main
Schmidt, Karsten (1985): Die Zukunft der
Kodifikationsidee: Rechtsprechung, Wissenschaft und Gesetzgebung vor
den Gesetzeswerken des geltenden Rechts. C. F. Müller Verlag,
Heidelberg
Szegedy-Maszák Mihály (1998): Irodalmi
kánonok. Csokonai, Debrecen
Szladits Károly (1941): A magyar magánjog
I. Grill Károly, Budapest
Vékás Lajos (2001): Az új Polgári
Törvénykönyv elméleti előkérdései. HVG-ORAC, Budapest
Vékás Lajos (2008): Parerga. Dolgozatok az
új Polgári Törvénykönyv tervezetéhez. HVG-ORAC, Budapest
Vékás Lajos (2011): Az osztrák Polgári
Törvénykönyv hatása a magyar magánjog fejlődésére, in: Rácz Lajos
(szerk.): A német-osztrák jogterület klasszikus magánjogi
kodifikációi. Martin Opitz Kiadó, Budapest
Vékás Lajos (szerk.) (2013): A Polgári
Törvénykönyv magyarázatokkal. Complex Kiadó, Budapest
Wieacker, Franz (1954): Aufstieg, Blüte
und Krisis der Kodifikationsidee. In: Festschrift Boehmer.
Roerscheid Verlag, Bonn
Wieacker, Franz (1974): Der Kampf des 19.
Jahrhunderts um die Nationalgesetzbücher. In: uő:
Industriegesellschaft und Privatrechtsordnung. Fischer Athenäum
Verlag, Frankfurt am Main
LÁBJEGYZET
* Az MTA Gazdaság- és
Jogtudományok osztálya 2013. május 17-én tartott tudományos ülésén
elhangzott előadás szerkesztett változata.
<
|
|