Látható és láthatatlan világok
Új kötettel jelentkezett a szociológusként, kulturális
antropológusként és művelődéskutatóként egyaránt elismert Kapitány
házaspár. Illik pontosítani, mert a kötet csak részben új, hiszen ez
a Látható és láthatatlan világok az ezredfordulón címmel az Új
Mandátum Kiadónál 2000-ben megjelent (1998–1999-ben írt) könyvük
bővített, az időközben végbement változásokat is követő kiadása. A
kötet címe egész tudományos munkásságuk lényegét magába sűríti:
láthatóvá tenni, leírni, értelmezni a minket körülvevő, sokak
számára láthatatlan, hétköznapi világot. Kapitányék könyveinek
olvasásakor, ahogy ez esetben is, olyan érzésünk lehet, mint amikor
Edward T. Hall tudományos bestsellerét, a Rejtett dimenziók kötetét
lapozgatjuk, a hát, persze! felismerése. Nem az eddig ismeretlen
adatok és jelenségek megfigyelésében, összegyűjtésében és leírásában
kell keresnünk a kötet igazi értékét; az általunk (bárki által) már
érzékelt, észlelt, de még nem tudatosodott jelenségek
rendszerezésében, összefüggéseik, az ok-okozati kapcsolatok
bemutatásában van a könyv „nagyformátumúsága”.
A kötet a központi kérdést résztémákra
(fejezetekre) bontja, melyek között azonban megmarad az átjárás,
néhol pedig az ismétlés húzza alá az elmondottak jelentőségét. Így
az I. fejezetben (Szegénység – gazdagság…) leírtak egy része
visszaköszön a XIII. fejezetben (Összegzés – mi mindent hozott,
alakított át a kilencvenes évtized és a harmadik évezred eleje,
merre tart a világ?). Az eddigieken túl, helyet kap szorongásaink
tárgya, a gasztronómia és a test felértékelődése, a lakások és utcák
képe, ünneplési szokásaink, gyermekjátékaink, a családformák, azon
belül is a férfi és a női szerepek alakulása, az identitások
változása, az időbeliség és a térbeliség modelljei, a
tömegkommunikációban megjelenő tipikus magatartásformák, az
ezredfordulót követő művészet néhány jellegzetessége. A kötet az
egyes fejezeteken belül, az információ eredetének és fontosságának
figyelembevételével, három eltérő közlésmódot követ, melyek
egymásutániságukban, illetve az eltérő betűméretekben mutatkoznak. A
több mint tíz évvel ezelőtti kutatás megállapításai a fejezetek
elején olvashatóak, és a nagyobb betűméret különbözteti meg őket az
ezredforduló után tapasztaltak kisebb betűmérettel leírt részeitől.
Az új részek a törzsanyaghoz viszonyítva terjedelmileg eltérő
szerepűek, ha egy fejezeten belül kiemelésre érdemesek, akkor külön
alfejezetbe kerülnek. A lábjegyzetek íródtak a legkisebb betűkkel,
pedig egynémelyük akár önálló tanulmánynak is beillene, például a
versenyszellemmel foglalkozó 52. lábjegyzet a 42. oldal lapalján
kezdődik és a 44. oldalra is áthúzódik.
Az alig több mint hétoldalas bevezetés valójában a kötet elméleti
megalapozása, mely a vizsgálat kulcsszavának („világkép”) fogalmi
tisztázását, kutatásának módszertani javaslatát tartalmazza. A
szerzőknek ebben sikerült röviden, ám mégis meggyőzően érvelni
amellett, hogy „minden korszaknak megvannak azok a jellemzői,
amelyek valamilyen módon rajta hagyják nyomukat a nagytőkés
szemléletén éppúgy, mint a szegényparasztén, az öregén éppúgy, mint
a fiatalén, a nagyvárosi emberén éppúgy, mint a kis falu lakóján.
Vulgáris osztályszemlélettel vagy a politikát abszolutizáló
nézőpontból felvethető, hogy az ilyen világképfogalom elfedi a
lényeget, például hogy az egyes korszakokon belül igencsak eltérő a
hatalom, az ellenzék, illetve a „közvélemény” világképe. Ez igaz, s
kétségkívül vizsgálni kell a különbségeket, a különböző felfogások
viszonyát, de az is kétségtelen, hogy valamennyien a kor
kulcskérdéseire (a sajátos, korra jellemző ideálok, eszmények,
kategóriák, frazeológia, érzésvilág, jellemző magatartásformák,
stílus stb. együttesére) reflektálnak, ezekhez viszonyulnak, s ez
közös – a korra jellemző – elemeket visz a világképükbe.” (8.) Ezzel
az alapállással látszólag szembehelyezkednek a legmarkánsabban talán
Clifford Geertz által képviselt posztmodern tudományfelfogással,
mely a világról való minden tudást relativizál, s amely, ezért,
bevezeti az interpretív közösség fogalmát. El kell azonban fogadni,
hogy Kapitányék érvelése a maguk nézőpontjából logikus. (Ugyanígy
érveltek eltérő témákról írott könyveikben. Például, a
Magyarságszimbólumok [Budapest: Európai Folklór Intézet, 2002] című
könyvükben is, a magyar nemzeti karakter meghatározásánál
összeállítottak hét elemet, melyeket alapvetően fontosnak tartottak
a közös nemzeti karakterben, ám ott is hangsúlyozták: hogy melyik
elem válik fontosabbá a többihez képest, az személy- és
szituációfüggő.) A világképről írt elméleti bevezetőjük másik fontos
kérdése az időbeli változás problematikája. „…kérdés, hogy hol
húzzuk meg az egyes korokra jellemző világképek között a
korszakhatárokat?… Az adott korszakon belül mindig több alternatíva
merül fel, sosem eleve eldöntött, hogy melyik új mozzanat irradiál
és szerveződik világképpé. A változások – noha gyakran egy-egy jól
körülírható területről indulnak ki – rendszerint egyszerre több
területen gyökereznek: az egymással párhuzamosan zajló gazdasági,
politikai, ideológiai, tudományos, művészeti, etikai stb.
változások; az intézmények, a társadalmi gyakorlatok, szokások,
szemléletek átalakulásai, az új vagy új módon felmerülő célok,
eszmények, normák ilyenkor összetalálkoznak egy közös logikában,
amit az tesz lehetővé, hogy végül is egyetlen világban élünk, ahol
minden hat mindenre, s így a saját törvényeik irányította
alrendszerek sosem tudnak teljesen függetlenedni a többiektől.”
(8–9.) E részben, a változások logikájának értelmezése mellett
visszatér a „közös logika”, az alrendszerek fölötti összekapcsoló
tapasztalat és szemléletmód melletti érvelés. Ez távolabb áll a Karl
Marxtól, majd más formában Max Webertől származtatott,
osztálytagolódáson alapuló,
|
|
inkább a társadalom egészében rejlő különbségekre,
semmint a közös tudásra és tapasztalatra alapozott elképzelésektől.
Kapitányék tehát a korszellem és a világkép egységesítő hatásait
veszik alapul, úgy, hogy nem igazán foglalkoznak a kérdéssel: vajon
ki(k) vagy mi(k) irányítja/ják azt, honnan ered a változás? A 19.
század közepétől, Herbert Spencertől Émile Durkheimen át Alfred
Kroeberig, társadalomtudósok sora foglalkozott az egyének feletti
akarat, a „szuperorganikus” társadalom elméletével, de bizonyos
részrendszerek, mint az haute couture irányította nemzetközi divat
kivételével, a makrofolyamatok mibenlétéről – e tekintetben – vajmi
keveset tudunk. Talán csak az osztályalapú „kultúraépítés” folyamata
az, aminek gazdag kutatási eredményei jól ismertek, elég csak Orvar
Löfgren és Jonas Frykman, valamint a köréjük szerveződő svédországi,
lundi iskola szerepét kiemelnünk. Több olyan, az otthonnal, az
idővel, a természettel stb. kapcsolatos értékre és szemléletmódra
világítottak rá, amelyek mögött egészen konkrét társadalmi csoport,
a polgári középosztály nagyjából 1880 és 1920 között végbemenő,
egész nemzetre kiterjedő kultúraépítése játszódott le. A 2000-es
évek második felében lezajló világgazdasági válság családok
százezreit létbizonytalanságba taszító hatásai figyelmeztetnek arra,
hogy fokozottabban kell figyelnünk a konkrét emberi tapasztalatokon
túlmutató világok logikáira is. Kapitányék előadásaikban amúgy
többször is kifejtették véleményüket arról, hogy a korszellem, a
világkép változásának irányát a kortársak nem mindig érzékelik,
ugyanakkor a történelemnek vannak bizonyos törvényszerűségei,
például hogy a legválságosabbnak, legkaotikusabbnak megélt korszakok
mindig magukban hordozták a megújulás csíráit. A kötet persze nem
vállalkozik arra, hogy a változások jövőbeli irányait meghatározza,
megelégszik azzal, hogy a folyamatok jelen és közelmúltbeli
elmozdulásairól tájékoztasson.
A kötetben hangsúlyos szerepet kap a határ kérdése.
Nem úgy, hogy a világkép mintáinak társadalmon belüli csoport- és
határképző szerepét elemzi, hanem úgy, hogy a határok elmosódására,
képlékenységére hoz megannyi példát. Milyen is a Kapitányék
érzékelte és közvetítette kortárs világ? Mindenekelőtt tele van
végletes ellentmondásokkal. Olyan dichotómiák mentén szerveződik a
korszellem, mint globális és lokális, szellemi-spirituális és
anyagi, egészséges és egészségtelen, hagyományos és modern vagy
„bent” és „kint”. E végletek közé húzott határok azonban nem
vezetnek a társadalmi csoportképződés megmerevedett állapotához. Épp
ellenkezőleg, a határok feloldódnak, s bármelyikünk életére
egyszerre hathatnak a korábban vagylagosnak tekintett világok. A
VIII. fejezetben (Identitások és határelmosódások) részletes
jellemzést találunk a nemek, a korcsoportok, az élő és az élettelen
vagy a különböző kultúrák közötti határ elmosódására. A kötet
hangsúlya a makrotendenciák, az elmozdulások megállapításán van:
Kapitányék tehát eleve lemondtak a minták konkrét társadalmi
kontextusának, társadalomszerveződésre gyakorolt hatásának
bemutatásáról.
A kötet az érdeklődő nagyközönségnek, és nem csak a
szűkebb (társadalom- és kultúratudományi) szakmának íródott. Talán
ezért sem tartották Kapitányék fontosnak, hogy az adatgazdag kötet
kutatásmódszertani hátteréről írjanak – ellentétben például a
korábban már említett Magyarságszimbólumokkal. Nem írtak arról, hogy
a kutatásuk során milyen kvantitatív és kvalitatív adatgyűjtési
technikákat alkalmaztak. Megelégedtek azzal, hogy a bevezetésben egy
adott korszak világképének vizsgálatához standard kutatási útmutatót
írnak le, melynek célja, hogy bárki ezek alapján elvégezhesse a
kutatást egy szűkebb mintán vagy egy más időpontban. „Könyvünkkel
együtt (egy lehetséges) példáját is kívánjuk adni a saját kor
elemzésének: hasonló módon – persze további szempontokkal szinte
korlátlanul bővíthetően – bármely korszak világképelemzésébe
belefoghatunk.” (13.) A „látható és láthatatlan világok” alkalmat ad
arra is, hogy az olvasó önvizsgálatot tartson. Mennyiben vagyunk
konformisták vagy éppen nonkonformisták a világkép általános
alakulásával kapcsolatban? Felismerjük-e, bevalljuk-e, hogy
fogyasztási szokásainkban, életvezetési stratégiáinkban bizony az
aktuális korszellem a meghatározó? Tudunk-e, akarunk-e nemet mondani
a „trendire”, a „divatra”. Önazonosságunkat mennyiben határozza meg,
hogy e mintakövetési gyakorlatban, másokhoz képest milyen helyzetet
foglalunk el?
A Kapitány-házaspár új kötete szervesen illeszkedik
eddigi tudományos- és publikációs tevékenységükbe: a mindennapi,
minket körülvevő világ látszólag mindenki által megtapasztalt
jelenségeit gyűjtötték csokorba, mutatták ki a közöttük meglévő
oksági kapcsolatokat, s bizonyították azt, hogy nem egy közülük
bizony láthatatlan marad a benne élők számára is. Ahogy a minket
körülvevő, hétköznapi tárgyaknak és tárgyegyütteseknek 1980-as
években fellendülő kutatása (például, Magyarországon Hofer Tamás és
S. Nagy Katalin, vagy külföldön Arjun Appadurai vagy
Csíkszentmihályi Mihály), úgy Kapitányéknak a szokásokra és
értékválasztásokra fókuszáló kutatásai is egymással összefüggenek,
és szerveződnek tudományos iskolává. A közelmúlt változásainak
nyomon követésére alkalmas megismételt kutatás – a korábbi vizsgálat
szövegkorpuszára épülő – eredménye nem csupán a társtudományok
szakmai reflexióira, hanem szélesebb társadalmi érdeklődésre is
bizton számíthat. (Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor: Látható és
láthatatlan világok az ezredfordulón és utána. Budapest, Typotex,
2013)
Bali János
néprajzkutató, Eötvös Loránd
Tudományegyetem
|
|