Túl a komparatisztikán
A tanulmánykötet bevezetésének megfogalmazása szerint egy
módszertani váltást próbál meg illusztrálni. A magyar filozófia
múltjával foglalkozó kutatók mindeddig, úgymond, klasszikus
komparatisztikával közeledtek saját tárgyukhoz. Itt az ideje,
javasolja Mészáros András, hogy a tudományszak művelői igyekezzenek
kihasználni a posztkritikai irányzatokban kínálkozó módszertani
lehetőségeket. Vulgo: a történetírás régi, a pozitivizmustól örökölt
megoldásai helyett itt is tessék elővenni a „posztmodern” meg a
„poszt-posztmodern” módszertani arzenál kínálatát.
A szakterület kiemelkedő művelőjének alaposan
megfontolandó gondolata.
Mészáros András valóban a szakterület kiemelkedő
művelője. A pozsonyi professzor évtizedek óta elkötelezettje a
magyar filozófiatörténet föltárásának. Kutatásai középpontjában –
noha készített szisztematikus szerelemfilozófiai nagyesszét, és
irodalmi tanulmányköteteket is – a magyar/magyarországi bölcselet
19. századi története áll. Közelebbi érdeklődési területe
regionálisan a felső-magyarországi, religionálisan az evangélikus,
tematikusan pedig az iskolai filozófia. Említett búvárlatai
eredményeként tett közzé portrémonográfiát (Vandrák András
filozófiai rendszere, 1980), jelentkezett esszékötettel (A
marginalitás szelíd bája, 1994), készített átfogó kézikönyvet (A
filozófia Magyarországon a 19. század végéig, 2000), állított össze
lexikont (A felső-magyarországi iskolai filozófia lexikona, 2003).
Két fő művének, a kézikönyvnek és a lexikonnak szlovák nyelvű
változatát is publikálta (Školská filozofia v bývalom Hornom
Uhorsku, 2008; Dejiny maďarskej filozofie, 2013). Amit ez ügyekben
tudni lehet, Mészáros tudja; amit az érdeklődő tud, tőle tudhatja.
A módszertani váltás sürgetése pedig tényleg
megfontolandó gondolat. A magyar filozófia múltjának föltárására
irányuló kutatások, tudvalévően, az utóbbi néhány évtizedben
élénkültek meg. Noha a tudományszak művelése régi hagyományra
tekinthet vissza – a magyar filozófiatörténet első összefoglalói a
reformkori Akadémia pályadíj-kiírásai nyomán születtek –, a
diszciplína a nagy történeti társtudományokhoz képest szomorúan
elmaradottnak mondható. A helyzet, nyilvánvalóan, átfogóbban – a
távolabbi múlt örökségeként – a filozófiának a magyar kultúra
egészén belül játszott csekély szerepével, szűkebben – a közelebbi
múlt következményeként – a hazai bölcselet múltjának kutatását
illető ideológiai tiltásokkal függ össze. A megindult kutatások
ugyan az elmúlt két-három évtizedben számottevő eredményeket értek
el – konferenciakötetektől kézikönyvekig és tanulmánykötetektől
monográfiákig sok minden született –, az itt készülő munkák azonban
gyakran nem reflektáltak eléggé saját módszertani alapjaikra. Mintha
a magyar filozófiatörténet művelői hajlottak volna az egyszerűbb
megoldásokra: mondván, a mi munkánkat önmagában saját tárgya
legitimálja – hogy tudniillik ismeretlen filozófiákat és
filozófusokat teszünk vele ismertté –, az új metodológiai ötletek
után pedig szaladgáljanak csak az egyébként is ismert alakok
történeteit újramesélő irodalomtörténészek.
A Széttartó párhuzamok szerkezetileg egy hosszú
bevezető nagyesszét és nyolc, inkább karcsúnak mondható
esettanulmányt foglal magába. A bevezető nagyesszé nem csupán az
esettanulmányok módszertani alapjait világítja meg: nem csak azt
meséli el tehát, milyen metodológiai eljárásokat követve születtek
ezek a már elkészült dolgozatok. Nem, a bevezető átfogóbban, a
szakterület jövőbeli kutatásaira nézve is módszertani
javaslatcsomagokat állít össze. Ismertetésünkben ezért külön
kitérünk a bevezetőre, és csak röviden számolunk be az egyes
esettanulmányokról.
A rendkívül szubtilis, sűrű szövésű bevezető – a
magyar filozófiatörténet ügyében évek óta a legelgondolkodtatóbb
szöveg – azt fejtegeti, hogy amit így-úgy már eddig is tudtunk a
magunk tárgyáról, azt az új megközelítések segítségével képesek
leszünk jobban megérteni. A régi, 1918 előtti Magyarország
filozófiájának sokféleképp tagolt; nyelvi, nemzetiségi, vallási és
intézményes megosztottságokat magában foglaló világát eddig is
bonyolult erőtérnek láttuk. Az erőteret a maga irányzataival és
szakaszaival, a hagyományos filológiától örökölt komparatisztika
fogalmai szervezték: a kauzális kapcsolatokat szem előtt tartó
befogadással, recepció és kreativitás éles szembeállításával,
kanonikus és a kánonon kívüli szövegek határozott
megkülönböztetésével, pretextus és poszttextus világos
dichotómiájával. De vajon nem járnánk-e jobban, ha megpróbálnánk
játékba hozni az irodalom- és kultúratudomány néhány újabb
eredményét – a posztkolonialista elméletektől az újhistorizmuson
keresztül az intertextualitás elméletéig? Csak néhány kérdést
fölidézve a szerző lucidus javaslatai közül. Vajon az idegen
filozófiák magyarországi befogadásának folyamatában nem játszanak-e
fontos szerepet az interkulturális eltérések, diametrálisan
ellentétes pozíciókat eredményezve, mondjuk, a magyar és a szlovák
Hegel-recepcióban – hogy tudniillik a magyar „nemzeti filozófia”
határozottan antihegeliánus, ellenben a szlovák egyértelműen
hegeliánus lesz? Amikor Kant filozófiájának monarchiabeli betiltása
ellenére az evangélikus gimnáziumokban csöndben továbbterjednek a
kanti
|
|
gondolatok, nos, ez a folyamat nem értelmezhető a
szubverziónak az újhistorizmusban bevezetett fogalma segítségével? A
filozófia kanonikus művei, illetve a populáris irodalomba meg a
zsurnalizmusba leszivárgó megnyilvánulásai nem képeznek-e egymástól
elválaszthatatlan tereket, nem kell-e hát a jelenleginél nagyobb
figyelemben részesíteni a hazai gondolkodás kvázi-filozófiai
szövegeit is? Nem kapjuk-e meg a hazai filozófiai recepció
összetettebb képét, ha az értelmezése során a bölcseleti szövegek
egymásutánisága helyett a szövegköziség fogalmát próbáljuk meg
alkalmazni?
A nyolc esettanulmány közül az első négy a magyar
hagyományon belül marad, a második négy közép-európai kontextusba
helyezi értelmezett szövegeit. A két XVIII–XIX. századi paptanár,
Bielek László és Endrődy János munkásságát összevető esszé a
piarista felvilágosodás szakirodalmi közhelyének tételét
dekonstruálja: érvelése szerint, bár Bielek elutasítóbb és
ideologikusabb, Endrődy pedig talán megértőbb és filozofikusabb a
felvilágosodással szemben, alapvetően mindketten a skolasztikus
tanok követőjének mutatkoznak. A századforduló két nyitrai
neotomistája, Franciscy Lajos és Mihálovics Ede kettősportréja
irányzatuk harmadrangú képviselőinek ítéli őket: a korabeli
filozófia és tudományosság eredményeit elutasító, a skolasztikus
realizmus vélt biztonságába zárkózó szereplőként ábrázolva őket. A
Szelényi Ödön apriori-fogalmának és Böhm Károly virtuális
vallásfilozófiájának szentelt tanulmány az evangélikus hagyomány és
a filozófiatörténeti kánon kapcsolatát tematizálja: a századforduló
szolid tudóstanárának és a hazai kánon meghatározó alakjának
vallásbölcseleti gondolatait összevetve a böhmi axiológia
vallásfilozófiai irrelevanciája mellett érvel, és vitatja Böhm
„evangélikus gondolkodó” minősítését. A Madáchok családi
házitanítójáról, Borsody Miklósról készített arckép a
Madách-filológia túlértékelő beállítását bírálja: Borsodyt a
korabeli gimnáziumi filozófiatanárok egyikének minősíti, akinek a
gimnáziumi évkönyvben megjelent egyetlen bölcseleti dolgozata nem
emelkedik ki a hasonló tanulmányok átlagából, és aki nemigen lehet a
Tragédia Kierkegaard-reminiszcenciáinak forrása.
A XIX. századi szlovák evangélikus
lelkész-filozófus, Pavel Hečko magyar nyelven megjelent írásának
visszhangtalanságára magyarázatot kereső mikrofilológiai tanulmány a
reformkorban kiformálódó két „nemzeti filozófia” egymástól eltérő
intézményes hátterének elemzéséhez jut el: beállítása szerint az
önálló filozófiai intézményekkel rendelkező, a vallástól
emancipálódó magyar, és a saját intézmények híján működő,
vallásos-messianisztikus szlovák bölcselet, úgymond, szükségképpen
elbeszél egymás mellett. Szontagh Gusztávnak a cseh Augustin Smetana
német nyelvű könyvéről írott recenzióját értékelő dolgozat a
formálódó magyar és cseh „nemzeti filozófiák” hasonló
inkongruenciájáról számol be: a magyar „nemzeti filozófia”
antispekulativitását hangsúlyozó Szontagh szükségképpen formál
lesújtó véleményt a kortársi idealista rendszerfilozófiákra
támaszkodó Smetanáról. A késmárki filozófiatanár, Johann Samuel
Steiner munkásságát a magyarországi friesiánus hagyományon belül
elhelyező írás a Steinert szimpla Fries-epigonként minősítő
beállításokkal vitatkozik: a mesterüket követve kiterjedt nemzetközi
tudományos hálózatba szerveződő friesiánusok munkáit intertextuális
összefüggésekbe állítva a magyarországi tanítványokat éppenséggel
határozottan eredeti szerzőknek ítéli. A három XIX. századi magyar
filozófiatankönyv plágiumesetének utánanyomozó tanulmány a befogadás
lehetséges módozatainak aprólékos számbavételével bizonytalanítja el
a könnyelmű ítélkezést: a magyar Pauer Imre, az osztrák Robert
Zimmermann és a német Heinrich Ahrens tankönyve körül kirobbant
botrányok ismét csak intertextuális elemzésével a magyar
filozófiatörténet mint recepciótörténet árnyaltabb képét rajzolva
meg.
Mészáros a maga tudóspályájának összegző szakaszát
éli, ehhez képest most, legfrissebb könyvében, íme, újra akár
pályakezdő kutatónak is életfeladatot nyújtó programot terjesztett
elő önmaga számára. A bevezetésben elárulja: a módszertani
újraalapozás szükséglete szlovák kollégáival folytatott szakmai
beszélgetései nyomán fogalmazódott meg benne. Hogy ami „nekünk”, „a
mi számunkra” evidens, korántsem evidens viszont „nekik”, az „ő
számukra”. A filozófiatörténet nyelve közös nyelv lenne, a
kulturális választóvonalak mégis akadályozzák a teljes megértést.
Ahogy Mészáros egy cseh szólást idéz: „nestejnorodost stejnorodého”
– a homogenitásban is heterogenitás rejtőzik. Ez, a „homogenitás
heterogenitása” az, aminek a föltárásához és megértéséhez a
klasszikus komparatisztikán túli eljárások alkalmazására van
szükség. A kötet hátsó borítóján a lektorok egyike, Mester Béla úgy
vélekedik, hogy az itt körvonalazódó szemléleti fordulat nem csupán
a jeles szerző munkásságában, hanem az egész kutatási terület
művelésében új távlatokat nyithat meg. Abban a tágabb értelemben is,
tehetjük hozzá mi, hogy Mészáros kötete nyomán a magyar
filozófiatörténet valamennyi korszakának és problémájának művelője
köteles lesz végiggondolni a maga módszertani előföltevéseit.
(Mészáros András: Széttartó párhuzamok: Esettanulmányok a magyar
filozófia történetéből. Pozsony–Dunaszerdahely: Kalligram, 2014)
Perecz László
filozófiatörténész
|
|