Talentumok az „intelligens hálóban”
Az Intelligens háló… főcímmel megjelent gyűjteményes kötetnek az
alcíme igazít el bennünket a tartalom vonatkozásában: Fiatal kutatók
a Kárpát-medencében. Olyan külhoni fiatal kutatók dolgozatainak
gyűjteményéről van szó, akik első évjáratként részesültek három évig
az Edutus Főiskola keretében a szlovákiai Selye János Kollégium
örökébe lépett Collegium Talentum támogatásában. És így voltaképpen
a kötet a Collegium Talentum (a továbbiakban: CT) bemutatkozása is.
Az előszót a CT elnöke, dr. Kandikó József jegyzi, az utószót B.
Varga Judit oktatási igazgató, aki a kötet szerkesztője is. Mint az
Előszóból megtudjuk, a tanulmányok szerzői a program keretében
„…anyagi és szakmai segítséget kaptak tudományos kutatásukhoz,
doktori értekezésük elkészítéséhez, egyetemi oktatói-kutató pályájuk
megalapozásához.” A mostani bemutatkozás 23 első évjáratú
ösztöndíjas 22 tanulmányát tartalmazza, tizet a
társadalomtudományok, tizenkettőt a természettudományok és
élettudományok területéről. Változatos a tematika: a népi
gyógyítástól a fogászatig, az anyanyelvoktatástól a Facebook
oktatásbeli alkalmazásáig, az optimalizálástól a tőzsdeindexek
modellezéséig.
Az évenkénti húsz-harminc új ösztöndíjast a
környező országok jelentkezőiből válogatják szigorú szelekcióval,
vannak közöttük egyetemi hallgatók, de többségük már eljutott a
tudományos képzés MA vagy PhD fokozatára (és olyanok is vannak, akik
témájukat már nemzetközi intézményi szervezettségben kutathatják).
Munkájukat jeles tutorok irányítják és felügyelik, negyedévenként
pedig közös foglalkozásokon is részt vesznek. Az ösztöndíjon kívül
támogatást kapnak a nyelvtanuláshoz, konferenciarészvételhez,
térítést a kutatási és utazási költségekhez. A program egészének
felügyeletét és felelősségét a szintén jórészt „külhoniakból” álló
nemzetközi tanácsadó testület és igazgatótanács látja el. Ennek
bizonyára kulcsmozzanata az évenkénti pályázatok elbírálása, és
feltehetően az ösztöndíjasok és tutorok közös munkájának értékelése
is.
Ma sem igen lehet kétségbe vonni Sylvester János
1536-ban latin minta alapján leírt grammatikai példamondatát, hogy
„Az tudós mester tudós tanítványokat tészen”, és esetünkben ennek
fordítottját sem, hogy a tudós tanítványok a tudós mestert dicsérik.
Azaz ma már ennél általánosabban: a CT kedvezményezettjeinek kötetbe
foglalt eredményei áttételesen azt a szakmai környezetet is
minősítik, amelyben otthoni képzésük, tudományba való beavatásuk
történt: az iskolákat, a műhelyeket és a mestereket; az erősségek
mellett a nagy hiányokat és a gyengébb pontokat. Gaskó Noémi,
Mészáros Alpár Richárd, Nagy Erika, Sándor Bulcsú, Tyukodi Botond,
Kisfaludi-Bak Zsombor és Takács Petra tanulmánya a kolozsvári
matematikusokat, fizikusokat, mérnöktanárokat dicséri, a Márkus
Pálé, Lovász Gáboré és Demes Sándoré az ungvári mérnök- és
fizikusképzést, hasonló területeken a Beretka Sándoré a vajdaságit;
a tudományok másik oldalán Salló Szilárd dolgozata a kolozsvári
néprajzosokat, a Brutovszky Gabrielláé, a Szabó Rékáé, a Számel
Petráé, a pozsonyi és a nyitrai, míg a Vavrincsik Regináé az ungvári
bölcsészeket.
A pályájuk elején álló szerzők többet is
elárulhattak volna magukról, eddigi pályájukról, mint amit a kötet
végén olvashatunk. Írásaik sem egységesek ebből a szempontból:
többen fontosnak tartották (mint ahogy el is várható), hogy itt
közölt dolgozatukat pontosan beágyazzák mind átfogóbb munkájuk,
szakmai pályájuk menetébe, mind annak általánosabb diszciplináris
kontextusába, néhányan azonban erre nem fordítottak kellő figyelmet.
Legtöbben jól érzékelik még az elméleti és alapkutatási témáknál is
– és ez nagyon jó jel – a várható gyakorlati felhasználás,
hasznosulás fontosságát, az ezzel kapcsolatos közösségi elvárást,
némelyikük az egészen konkrét alkalmazás lehetőségeit is megjelöli
(például: Beretka Sándor, Bilász Boglárka, Brutovszky Gabriella,
Námesztovki Zsolt, Vickó Krisztina). Ebben az ő nemzedékük számára
érthetően nagyon sokat jelentenek az informatikai eszközök,
alkalmazások (az oktatásban is).
Nem kétséges, hogy a Collegium Talentumnak fontos
szerepe lehet a határon túli magyar tudományosság két nagy gondjának
enyhítésében. Az egyik az 1990 előtti három-négy évtizedben
kialakult nemzedéki hiány. Az elmúlt két és fél évtizedben felnőtt
és megfelelő pozíciókba is került egy új oktató- és kutatónemzedék.
Most a CT ösztöndíjasai ennek a folytonosságát, természetes rendjét
biztosíthatják, pótolhatják a még meglévő jelentős hiányokat. És
mint a kötet alapján tapasztalható, máris ezt teszik. A másik, ennél
|
|
nehezebben enyhíthető gond a korábbi
elszigeteltséggel, az államhiányos állapotból eredő
szabályozatlansággal és a szubkritikus kutatói létszámmal,
intézményhiánnyal összefüggő belterjesség, amely nem tiszteli
kellőképpen a szakmai illetőséget, kompetenciát, és amely a
folyamatos dialógus és kritika hiányában nem képes kialakítani az
értékek valódi rendjét. Ez a fiatalok beilleszkedését is
megnehezíti. Ennek ellenében működik a CT „hálója”, amely jelentős
előrelépés a közös Kárpát-medencei képzési és kutatási térség
alakításában. Ez az a határtalanítás, amelyre
támogatáspolitikájával, kapcsolatrendszerével, presztízsével az
Akadémia is törekszik.
A közös térség vagy a háló azonban önmagában nem
szünteti meg a belterjességet. Kellő figyelem hiányában a rendszer
maga is belterjes lehet (noha a hallgatók többsége már
megtapasztalhatta a kiterjedt szakmai kapcsolatokkal velejáró
nyitottságot), sőt a magyar–magyar kapcsolatokra is kiterjedhet.
Nagyon fontos, és el is várható az egyes fiatal kutatók helyzetének
megértése, ez azonban a tisztán szakmai kapcsolatokban nem jelenthet
folyamatos elnéző viszonyulást. Ennek jeleit és veszélyeit erdélyi
szerepeimben magam is tapasztalhattam. A tehetséggondozásnak az is
fontos része, hogy az abban részt vevők szokjanak hozzá a
nyitottsághoz, az eltérő vélemények ütköztetéséhez, a kritikához és
a kritikus vélemények elfogadásához. Ebben a vonatkozásban gondolni
lehetne például arra, hogy a bizonyára sorra kerülő további
köteteket ne föltétlenül csak a tutorok lektorálják.
Nagyon fontos szerepe lehet a CT hálójának a külső
régiókban továbbra is tapasztalható szaknyelvi hiányok és
„szétfejlődések” megszüntetésében, a magyar szaknyelvek
határtalanításában, egységesítésében. A kötet tanulmányaiból és a
szerzőkre vonatkozó információkból csak következtetni lehet a nagyon
változatos nyelvi életutakra. Azon kívül, hogy a CT kiemelten
támogatja és elvárja az idegennyelv-tanulást, egyáltalán nem
érdektelen, hogy ki milyen nyelvben szocializálódott, milyen nyelven
végezte tanulmányait alsóbb és felsőbb szinten, most milyen nyelvi
környezetekben dolgozik, milyen nyelven kell(ett) megírnia doktori
dolgozatát. Mindez azért is fontos, mert ennek a nemzedéknek is
feladata és felelőssége van a magyar szaknyelvek megőrzésében,
gondozásában.
A kötetnek és a várható folytatásnak, általában a
magyar nyelvű publikálásnak ilyen szerepe is van. B. Varga Judit az
Utószóban kissé mentegetőzve írja: „Az érthetőség és az olvashatóság
érdekében elvégzett stilisztikai változtatások természetesen a
szerzők mondanivalóját és az általuk közölni kívánt lényegi
információkat nem érinthették.” Ez csak finom jelzése annak, ami
természetes és szükséges része a tudományos képzésnek. A szakmai
tudás, az elért eredmények bemutatását ugyanis korlátozza a
megfelelő nyelvi, szaknyelvi kompetencia hiánya. A kellő kompetencia
írásban adekvát szövegalkotást, fogalmazást, helyes írás jelent,
szóbeli előadásban retorikai ismereteket feltételez. Mindezeket
pedig kétféleképpen lehet fejleszteni: folyamatos gyakorlással és
javítással. Ennek van egy, az értekező szöveggel kapcsolatos
stilisztikai vetülete, egy olyan elvárás, hogy a szöveg legyen
maximálisan explicit (pontosan érthető) és minimálisan redundáns, és
feleljen meg stilárisan is az illető magyar szaknyelv gyakorlatának.
A tanulmányok jórészt megfelelnek ezeknek az igényeknek, némelyek
egészen kiválóak, professzionálisak. De vannak esszéisztikusabbak,
és vannak szövegükben kevésbé koherensek, töredezettebbek. Vannak
szerzők, akiknek magyar nyelvű tudományos képzéshez is szerencséjük
volt, a magyar terminológiát is jól ismerik, némelyiküknek azonban
ebben is vannak nehézségei. Ebből a meggondolásból véleményem
szerint a magyar nyelvű publikálásra készülő dolgozatokat szaknyelvi
szempontból is lektoráltatni kellene (a kölcsönös lektoráltatást
egyébként évek óta más területeken is szorgalmazzuk, nem sok
eredménnyel).
A Collegium Talentum programja határozott válasz
arra a külhoni közösségeket foglalkoztató hamis dilemmára, hogy mi a
követendő egy fiatal számára: az önmegvalósítás vagy a
közösségszolgálat? A dilemmát többnyire az előbbi ellenében szokás
hangoztatni. Nyilvánvaló azonban, hogy közösségét is csak az
szolgálhatja igazán, aki képességeiben megvalósítja, kiteljesíti
önmagát. Egyébként közösségi jelenléte csak a statisztikai
jelenlétre szűkülhet. Pedig közösségeinknek nem erre van szükségük.
(B. Varga Judit szerkesztő: Intelligens háló... Fiatal kutatók a
Kárpát-medencében. Tatabánya: Edutus Főiskola, 2014, 264 p.)
Péntek János
az MTA külső tagja, professor emeritus,
Kolozsvár
|
|