Változatok az emlékezésre
Az előttünk fekvő két kötet – minden később tárgyalandó különbsége
ellenére – mély kapcsolatban áll egymással. Mindkettő eredeti
dokumentumokat is közlő tanulmánygyűjtemény, mindkettő a magyar
filozófiai múlt jeles alakjával foglalkozik, mindkettő a jelen
valamilyen érdekétől vezérelve fordul a maga választotta alak felé.
Együttes méltatásukba kezdve, induljunk el a két
utóbbi felől. Hogy tanulmánygyűjtemény a magyar filozófiai múlt
valamely jeles alakját válassza tárgyául, viszonyaink között
korántsem magától értetődő: éppen a hazai filozófia története iránt
az utóbbi időben örvendetesen megélénkült érdeklődésnek köszönhető.
Azt viszont, hogy a vállalkozások a jelen érdekétől vezérelve
fordulnak választott alakjaik felé, azt bizonyítja: a
kötetszerkesztők a hazai filozófia története iránt megélénkült
általános érdeklődés mellett mindkét esetben fölismertek ilyen külön
érdeket is. Ez az érdek, úgy tűnik föl, a Pauler Ákos filozófiájának
szentelt kötet esetében egyetemesebb, a Tankó Béla alakját megidéző
kötet esetében partikulárisabb: az előbbi a magyar filozófiai
hagyomány kiemelkedő, a mai bölcseleti szcéna befolyásolására is
méltó szereplőjeként tekint a saját hősére, az utóbbi ellenben a
helyi-debreceni filozófusképzés hagyományának megteremtőjeként,
rokonszenves tudóstanárként ábrázolja a magaválasztotta alakját. A
két vállalkozás, mutatis mutandis, a történetírás két nietzschei
típusának jegyében keletkezett – a múltnak egyfelől a monumentális,
másfelől az antikvárius szemléletét fedezhetjük föl bennük.
A két alak, bevezetésképp el kell mesélnünk,
valóban tökéletesen megfelel a kötetekben rájuk osztott szerepeknek.
Pauler Ákost és Tankó Bélát ugyan valóban összekapcsolja, hogy
mindketten a magyar bölcselet múltjának jeles és számontartásra
érdemes szereplői, mind kanonikus rangjuk, mind a rájuk irányuló
figyelem szempontjából azonban gyökeresen eltérő a helyzetük. Pauler
Ákos (1876–1933) a magyar filozófia egyetemes történetének egyik
legjelentősebb személyisége. Izgalmas gondolati fejlődésutat bejáró
gondolkodó, aki metafizikai velleitásokat eláruló kezdetek után a
pozitivizmustól a kantianizmuson és az újidealizmus különféle
irányzatain keresztül a logikai platonizmusig jut el, hogy azután a
teista metafizikához érkezzék meg. Kivételesen következetes
rendszerépítő, aki szisztematikus főművével a magyar filozófiai
irodalom leghibátlanabb alkotásainak egyikét alkotja meg. A maga
korának meghatározó intézményes pozícióit birtokló bölcselője: a két
háború közötti korszak első felének hazai filozófiája az ő nyomán
akár „Pauler-korszaknak” is minősíthető. Tankó Béla (1876–1946) a
hazai protestáns bölcselet jelese. A magyar filozófiai hagyomány
első rendszeralkotójaként ismert Böhm Károly tanítványaként indul, a
két háború közötti korszak protestáns filozófus-teológusnemzedékének
fontos alakjait tömörítő Kolozsvári Iskola tiszteletre méltó
tagjaként tartjuk számon. Noha a korszak ritka szerzőjeként az
angolszász bölcselettel is intenzív kapcsolatba kerül – tanulmányai
során az Edinburgh-i Egyetemen is hallgat néhány szemesztert –, nem
kívánja betölteni a korabeli bölcseleti horizont kitágítójának
szerepét. Konzervatív gondolkodóként század eleji, ortodox kantiánus
szemléletét töretlenül megőrzi a két háború között is, a szemlélet
előfeltevéseit nem hajlandó problematizálni az új irányok kihívása
nyomán sem. Egyfelől.
Másfelől: az egymástól eltérő kanonikus rangot
viszonylag pontosan tükrözi az eltérő figyelem is, amellyel az újabb
kutatások a két gondolkodó felé fordulnak. A korábban évtizedekig
elhallgatott és méltatlan támadásoknak kitett Pauler megtalálta a
maga avatott kutatóját: a pécsi professzor, Somos Róbert életrajzi
keretbe ágyazott, hősének gondolkodását az „osztrák filozófia”
hagyományában elhelyező műelemző nagymonográfiája (Pauler Ákos élete
és filozófiája, 1999) az új keletű kutatások kiemelkedő darabjának
számít. Tőle eltérően Tankó nem részesült sajátos figyelemben és nem
lett önálló kutatások tárgya: a vele foglalkozó, szórványos
közlemények kizárólag Böhm-tanítványként, a mondott protestáns
csoportosulás tagjaként emlékeznek meg az alakjáról.
A Pauler-kötet alapját egy, két évvel korábbi
konferencia előadásai képezik. A nagyalakú, keménytáblás, színes
fotókkal illusztrált, elegáns kötetet az Akadémia Filozófiai
Intézete adta ki. A gesztusban lehetetlen nem észrevennünk a
tudománypolitikai igazodás megnyilvánulását. A néhány éve a
kormányzati körök kíméletlen ideológiai-politikai támadását
elszenvedett filozófusszakma meghatározó tudományos intézménye most
jónak látja, hogy egyrészt saját, „nemzeti” filozófiai hagyomány
megidézésére vállalkozzon, másrészt – és különösen – ennek a
„nemzeti” hagyománynak az uralkodó ideológiával tökéletesen
kompatibilis – elkötelezetten idealista, mélyen keresztény, az
ellenforradalmi rendszer eszmei megalapozásában is fontos szerepet
játszó – alakját mutassa föl. A kötet egész fölépítése a vallásos
konzervatív Pauler megidézésére fut ki: Pauler nemzeti könyvtárban
őrzött, kéziratos
|
|
óriásnaplójának lenyűgöző, több ezer oldalas
anyagából kizárólag a filozófus „fohászait” választja ki – Pauler az
adott évet lezáró, az isteni kegyelemnek hálát adó bejegyzéseit
közli. A maga meghatározta feladatot a kötet következetesen
teljesíti. A túlnyomórészt színvonalas tanulmányok megbízhatóan
számolnak be Pauler rendszerének alapjairól és egyes ágazatairól,
abszolútumfogalmáról és kortársi gondolkodókhoz fűző
kapcsolódásairól. Néhány kiemelkedő tanulmány mellett – mint amilyen
elsősorban Somos Róbert dolgozata a pauleri ideológiafogalomról vagy
Kormos József esszéje Pauler Arisztotelész-képéről – csak néhány,
alacsonyabb regiszterbe süllyedő kontribúció zavarja az összképet,
mint amilyen, mondjuk, az igehirdetésbe tévedő Zimányi Ágnesé, a
publicisztikai közhelyekkel operáló Kis Attiláé, vagy, ez a
legszomorúbb, a frusztrált ideologikus gyűlölködésnek hangot adó
Hoppál Bulcsúé. A Pauler kortársai főcímmel közölt, Szűcs Olga
jegyezte Bergyajev-portré szövegében pedig a magyar filozófusnak még
csak a neve sem fordul elő. A XIX. század utolsó negyedében és a XX.
század első harmadában működő Paulernek, igaz, éppenséggel számos
kortársa akadt. Vajon miért pont szegény Bergyajev szerepel itt
közülük? Ez, sajnos, a kötetszerkesztés valódi rejtélye marad.
A Tankó-kötet a Debreceni Egyetem „tudós
professzorainak” emléket állító kötetsorozat darabja. Ahogy a másik
esetben láttuk, a kötetszerkesztők – ezt a kötetet két szerkesztő is
jegyzi – itt is határozott koncepciót érvényesítenek. A szándék
nyilvánvalóan a filozófusképzés helyi hagyományainak fölmutatása. A
kommunizmus időszakában általában is aggályos színvonalú
filozófiaoktatás, tudvalévően, épp a Debreceni Egyetemen számított
különösen elszomorítónak: a város protestáns örökségének közvetlen
támadásra építő, vulgáris „valláskritika” állt a középpontjában. A
filozófusképzés 1989–1990 utáni újjáindítása nyomán, a
„Vajda-iskola” létrejöttének köszönhetően, az egyetem ismét jelentős
filozófiai műhellyé vált. A kötet nyilvánvaló törekvése, hogy ez a
műhely fölvillantsa az egyetemi filozófia háború előtti
hagyományait. Amely hagyományok középpontjában, egyértelműen, Tankó
áll: az egyetem megalakulásától kezdve évtizedeken keresztül, az
egész két háború közötti korszakon átívelve, a bölcselet nagyhatású
professzora, a húszas években a kar dékánja, a harmincas években az
egyetem rektora. Minthogy tőle, az ő tanulmányaiból semmi sem
olvasható új kiadásban, itt az értelmezés mellett nyilvánvalóan
nagyobb szerephez kell jusson a közvetlen szerzői megszólalás. A
kötet így tanulmányok és dokumentumok mellett Tankó-szövegeket is
hoz: a filozófia problémájának és a szabadság fogalmának szentelt
tanulmányát, illetve a dékáni és a rektori megnyitó beszédét. Az
egyébként kiegyensúlyozott színvonalú – a szerkesztők egyikétől,
Valastyán Tamástól pedig kiemelkedő kontribúciót is közlő –
válogatáshoz két megjegyzés fűzhető. Az „autonóm filozofálást”
emlegető kötetcím érthető, de némiképp megtévesztő: a tanulmányok
elvégre olyan szerzőről beszélnek, akinek munkásságát meghatározó
erővel befolyásolja a református felekezeti indítás, és akinek
sajátképpen bölcseleti fejtegetéseiben is összefonódik egymással a
filozófiai és a vallási érvelés – aki tehát a filozófiát éppen nem
tekinti teljesen autonóm kultúrterületnek. A kötet végén szereplő
„válogatott bibliográfia” pedig maga a megtestesült katasztrófa:
zavarosan keveredik benne a Tankó-bibliográfia a Tankó-értelmezések
bibliográfiájával, az utóbbi körben ötletszerűen váltogatva a
műcímekre és a szerzői nevekre épülő fölsorolást. Készítője – ki
lehetett? – nem hogy nem próbálkozott korábban hasonló
összeállítással: a jelek szerint mintha még nem is igen találkozott
volna effélével.
A két könyvről végül hadd szóljunk ismét együtt. A
maga dokumentumválogatása körében mindkét kötet hoz leveleket is. A
Pauler-kötet Böhm Károly Paulerhez intézett leveleiből közöl
válogatást: az idős professzor a filozófiai társaság fiatal
főtitkárához írott leveleiben a társaság folyóiratában megjelentetni
szándékozott tanulmányának technikai részleteit tárgyalja, és a
filozófiai közélet aktuális nézeteltéréseit vitatja. A Tankó-kötet
Tankónak Keller Imréhez, a Böhm-emlékkönyv szerkesztőjéhez küldött
leveleiből ad mutatványt: a gondolkodó a mesteréről írandó, az
emlékkönyvbe szánt tanulmányának késlekedése miatt szabadkozik
bennük. A kétféle válogatásban szereplő leveleket alig néhány év
választja el egymástól: a múlt század elejének irigylésre méltóan
működni látszó filozófiai életébe nyújtanak rendkívül érdekes
bepillantást. A két kötet főszereplőjét már így-úgy ismerő olvasó
számára a két levelezés igazi szellemi csemege. Ma még csak
reményünket fejezhetjük ki, hogy valamikor az efféle dokumentumok
szisztematikus közléséhez is eljut majd a hazai filozófiai múlt
kutatása. (Frenyó Zoltán szerkesztő: Pauler Ákos filozófiája.
Budapest: MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont Filozófiai Intézet,
2014; Gáspár László – Valastyán Tamás szerkesztők: Az autonóm
filozofálás jegyében: Tankó Béla redivivus [A Debreceni Egyetem
tudós professzorai III.] Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2012)
Perecz László
filozófiatörténész
|
|