Előadásom apropója a Társadalom és Oktatás
könyvsorozatban Hagyomány és korszerűség. Oktatáspolitika
Magyarországon a 19–20. században címen – 2002-ben – megjelent
tanulmánykötetem. E kötetben a magyarországi oktatásügyi
modernizáció ellentmondásos, korszerűsítési törekvésekkel,
megtorpanásokkal és úttévesztésekkel jellemezhető folyamatait
próbáltam – több szempontú megközelítésekben – értelmezni. Ennek
szellemében vizsgáltam a történeti korszakonként változó
oktatáspolitikák köz- és társadalompolitikai meghatározottságát, az
egyensúlyelven alapuló, liberális eötvösi hagyományok és az etatista
törekvések tükröződését az oktatásügy jogi szabályozásában, a
tanügyigazgatás koncepcionális és szervezeti változásait, az iskolai
autonómiatörekvések, illetve a centralizáció dichotómiáját, az
iskolarendszer és -szervezet fenti céloknak alárendelt alakulását, a
tartalmi (tantervi) szabályozás jellegének változásait, a pedagógiai
professzió természetének alakulását a szakmai szuverenitás és a
teljes alárendeltség végletei között, valamint mindezen
változásoknak a nemzeti hagyományokhoz és a nemzetközi fejlődési
tendenciákhoz való viszonyát, azaz a hagyomány és a korszerűség
dialektikájának érvényesülését.
Ebben az összefüggésben teszem most vizsgálat
tárgyává napjaink oktatáspolitikáját, különös tekintettel a 2012-es
köznevelési törvény bevezetőjében hangsúlyozott, hivatkozási alapnak
nyilvánított haladó hagyományokra és nemzetközi fejlődési
tendenciákra.
A magyarországi közoktatási rendszer kialakulása és
fejlődése jól leírható a modern oktatási rendszerek ismérveivel.
Jellemzője – az 1777. évi Ratio Educationis-tól a 21. század első
évtizedéig – az oktatás expanzióját megalapozó tankötelezettség
bevezetése, majd fokozatos kiterjesztése (4–6 → 9 → 10 → 12 év), az
iskolarendszer ezzel – és a változó gazdasági–társadalmi igényekkel
– összefüggő szerkezetváltása (hat, majd nyolc évfolyamos „elemi”,
nép-, illetve általános iskola, valamint az ehhez több ponton – tíz,
tizennégy éves korban – kapcsolódó középfokú képzés és szakképzés),
a pedagógus mesterség szakmává válása, „professzionalizálódása”,
továbbá – történelmi korszakonként eltérő mértékben – az állam
fokozódó jelenléte, növekvő adminisztratív, illetve pénzügyi
befolyása. Oktatási rendszerünk fejlődése az útkeresések és az
időszakos megtorpanások ellenére egyenes vonalúnak mondható, némi
fáziskéséssel követte a nemzetközi fejlődési trendeket.
Amint erre, sokak véleményét osztva, már korábban
is utaltam, napjaink oktatáspolitikai elgondolásai egy rendies
társadalom anakronisztikus, a modern társadalomfejlődésnek
alapvonásaiban ellentmondó víziójából bonthatók ki, amelynek
lényegét „a nemzet felemelkedését” megalapozó, „egzisztenciálisan és
szellemileg önálló” középosztály megteremtése jelenti. A köznevelési
rendszer célja és alapvető feladata ennek az elősegítése. Ezt a célt
szolgálja a rendszer merev struktúrája: a nyolcosztályos általános
iskola törvényesítése, a belső és – az egyes iskolafokozatokhoz
igazodó – külső szelekciós mechanizmusok kiépítése.
Ebbe az irányba mutat az elkülönítő,
„felzárkóztató” osztályok szervezésének a lehetősége, a tanulóknak a
nyolcadik, újabb verziók szerint már a hetedik osztály végén
történő, pályaválasztási tanácsadásnak álcázott szűrése, a
középiskolai továbbtanulást – és a további életpályát is –
meghatározó szétválogatás, a lemaradók felzárkózását célzó
HÍD-program, valamint a teljes, érettségivel záruló középiskolát
követő kétlépcsős és szigorú szűrés visszaállítása, továbbá a
felsőoktatás kapacitásszűkítése is.
Az iskolarendszer elfogadhatatlan és elutasítandó
társadalompolitikai céljaira főképp az általános iskola lezárását
jelentő és a középfokú továbbtanulás lehetőségeit meghatározó
szelekciós eljárás beiktatása utal, amelynek kárvallottjai csak
redukált műveltségtartalmú, a termelőmunkára közvetlenül
felkészítő(?) iskolatípusban folytathatnák tanulmányaikat, –
kötelezően csak a leszállított tankötelezettség felső határáig: 16
éves korukig. Ez lényegében az unortodox gazdaságpolitika sajátos
fejlesztési, munkaerő-gazdálkodási céljaihoz igazodóan nem a
köznevelés, hanem a közmunkásnevelés „nemzeti” programja.
Az így átalakított oktatási rendszer ugyanakkor a
tehetséggondozás leszűkülő csatornái, a korai szelekciót jelentő,
„minőségelven” szervezett hat- és nyolcosztályos gimnáziumok révén
kiépíti, illetve megerősíti az iskolai (és a társadalmi!)
továbbhaladás „királyi útját”, – a politikai hatalomhoz lojális
köztisztviselői-értelmiségi réteg utánpótlásának megszervezése,
„kinevelése”
|
|
érdekében. Ebben a folyamatban kitüntetett szerepet
kap(hat)nak az állam iránt elkötelezett egyházak államilag
támogatott középiskolái.
Az anakronisztikus társadalompolitikai célokat
szolgáló oktatási (ellen)reform lényegéből fakadóan feltételezte és
megkövetelte a központilag meghatározandó ideológiai–politikai
szempontok – érdekek és értékek – közvetítésére hivatott
iskolarendszer csaknem teljes körű államosítását. Ennek a
törekvésnek történeti előképe és követendő mintája egyfelől az
1930-as évek Hóman-féle tanügyi centralizációja, az iskolák 1919
utáni második, burkolt államosítása, másfelől az 1948-as bolsevik
típusú szekularizáció, amely – a félreértéseket elkerülendő –
nemcsak az egyházi, alapítványi stb., hanem a községi, önkormányzati
iskolák „állami kezelésbe vételéről” is rendelkezett. Pedig a
2012-es köznevelési törvény alapján jórészt felszámolásra került
önkormányzatiság a modern, polgári társadalomszervezés klasszikus
modellje, a magyar közoktatási rendszer szervezésének és
irányításának Eötvös Józsefig visszanyúló – kétségtelenül reformra,
de nem felszámolásra szoruló – alapértéke. A törvény Eötvös nevével
és szellemével együtt zárójelbe tette, megtagadta ezt. Az
önkormányzatiság elvének, az iskolafenntartás jogának durva
korlátozását jelenti továbbá az önkormányzati intézmények egy
részének gazdasági és erkölcsi nyomással kikényszerített
„visszaegyházasítása” is, ami – más helyi lehetőségek híján – súlyos
aggályokat kelthet a lelkiismereti és vallásszabadság érvényesülését
illetően is. E tekintetben elég csupán a törvénynek az egyházi
iskolák tanulóira és pedagógusaira vonatkozó rendelkezéseire utalni.
Az államosított, végletesen központosított
iskolarendszer logikájából törvényszerűen következik a tartalmi
(tantervi) szabályozás központilag meghatározott, előírt „értékeket”
közvetítő, alternatívákat nem tűrő, kötelező jellege, valamint „a
valódi nemzeti középosztállyá” váló pedagógustársadalom szakmai
alárendelése, szellemi-erkölcsi kiszolgáltatottsága, a központi
ellenőrzésnek és értékelésnek az iskolai munka, a
pedagógustevékenység minden mozzanatára, sőt a magánszférára is
kiterjedő aprólékossága és körmönfontsága. A cserébe kínált „egy tál
lencse” pedig a homályos életpályamodell és a majdani anyagi
felemelkedés megalapozatlan, szemfényvesztő ígérete.
Az oktatásfejlődés, -fejlesztés közelmúltbeli
nemzetközi tapasztalatai a kilenc-tíz évfolyamos komprehenzív
jellegű, azaz nem elkülönítő alap- és alsó középfokú, valamint a
két–három évfolyamos, differenciálódó, illetve differenciáló felső
középfokú képzésre tagolható iskolaszerkezet dinamikus térhódítására
és – ezzel összefüggésben – a jelenleg általában még kilenc-tízéves
időtartamú tankötelezettség kiterjesztésére hívják fel a figyelmet.
Több európai országban – Belgium, Hollandia, Nagy-Britannia – a
tankötelezettség már ma is tizenkét évig tart.
Az átalakuló iskolarendszerben nagy hangsúlyt kap
az ún. „alapozó szakasz”, amelynek időkerete – a hagyományos
három-négy évfolyamos alsó tagozattal szemben – öt-hat évfolyamra
bővül. Ezt a változást az iskola alapozó funkciójának tágabb
értelmezése indokolja.
Aligha szorul bizonyításra, hogy mindezen feladatok
szétfeszítik a hagyományos időkereteket, indokolttá, szükségessé
teszik az alapozó szakasz és ennek folytán az alapfokú képzés
időtartamának megnövelését.
Elsősorban ez az érv szól már ma az általános
iskola továbbfejlesztése, kilenc, netán tíz évfolyamossá bővítése
mellett. Az optimálisan hat évfolyamos alapozó szakaszra épülhet,
ugyanis egy differenciáltabb, az egyéni képességekkel és a tanulók
érdeklődésével számoló, a pályaorientációt is magába foglaló, ám
hangsúlyozottan komprehenzív jellegű három–négyéves alsó-középfokú,
majd a specializáció széles skáláját felölelő, két–hároméves
felső-középfokú képzés. Ez az ún. skandináv modell, amit az elmúlt
években tanulmányi eredményekkel is igazolhatóan sikerrel követett
Lengyelország és a három balti állam.
A fő irány tehát egy iskolázottabb,
„műveltségalapú”, demokratikus társadalom megteremtése, ami a
gazdasági-társadalmi modernizáció és a versenyképesség egyedüli
biztosítéka a 21. században. A jelenleg hatályos köznevelési törvény
társadalom- és oktatáspolitikai céljai ezzel nyilvánvalóan
ellentétesek. Megvalósulásuk a magyar oktatásügy múltba forduló,
haladásellenes ellenreformját jelenti.
Kulcsszavak: oktatáspolitika, nemzetközi minták, hosszú trendek,
2012-es köznevelési törvény
|
|