Ugyanakkor a felsőoktatás tömegesedésének
munkaerőpiaci hatását, a túlképzést már a 70-es években felismerték
(pl. Freeman, 1976). Ennek ellenére a fejlett és fejlődő országok
nagyobb részében a felsőoktatás-politika a jövő tudásalapú
gazdaságának feltételeként közelít a felsőoktatási részvétel
bővüléséhez. Csak az országok szűk körére jellemző, hogy a
felsőoktatást a rövid távú munkaerő-piaci szükségletek
kiszolgálójaként értelmezik.
Tömegesedés – és ezzel túlképzés – tehát van, és a
felsőoktatás aligha szűkíthető már le a gazdaság rövid távú
felsőfokú szakemberigényére. A legfejlettebb országokban a
felnövekvő nemzedék fele, s hamarosan kétharmada, háromnegyede
szerez diplomát.
Tömegesedés, minőség, kvázi túlképzés •
Természetesen a felsőoktatás tömegesedésének ára van. A
tömegesedéssel törvényszerűen csökken a kibocsátott diplomások
átlagos minősége – azaz képességeik szintjének átlaga. A
felsőoktatás expanziójával a diplomakövetelmények lefelé szélesednek
ki. Az „alul lévő” diplomák nem sokkal magasabb színvonalúak, mint
egy-két generációval korábban egy érettségi volt. Végül is az ő
képességeik csak kvázi felsőfokúak. A kvázi felsőfokú végzettség
fogalmával más értelmet nyer a túlképzés. Hiszen azon diplomások
középfokú vagy alacsonyabb képzettséget igénylő munkakörökben való
foglalkoztatása, akiknek diplomájához alacsony képességi szint
társul, lényegében csak kvázi túlképzettségnek vagy kvázi
alulfoglalkoztatásnak értelmezhető. Aligha tévedünk nagyot, ha a
közismert nemzetközi tendenciákat – a diplomát nem igénylő ISCO-
(International Standard Classification of Occupations) kategóriákban
foglalkoztatott egyre nagyobb arányú diplomás arányokat – lényegében
kvázi alulfoglalkoztatásnak tekintjük.
A kétszintű képzés • A diplomák tömegesedésének van
egy másik következménye is. Az expanzió és a hagyományos szűk,
speciális szakképzést nyújtó felsőoktatás súlyos ellentmondásba
kerül. A kétszintű képzés bevezetése (a bolognai folyamat) oldja meg
ezt az ellentmondást, azzal, hogy a felsőfokú képzés első szakasza
előszakképzéssé válik, s a régi értelemben vett szűk, felsőfokú
szakképzés feljebb tolódik, a mesterképzésbe.
Könyvünkben a korábbi szűk szakképzettséget nyújtó,
kétutas felsőoktatás túlképzési problémáira mutattunk rá. A
kétszintű képzés gyökeresen megváltoztatja a helyzetet.
A munkaerő-piacra lépő alapdiplomások szakmai végzettsége elég
általános ahhoz, hogy ha nem, vagy nem teljesen szakirányuknak vagy
végzettségszintjüknek megfelelően helyezkednek el, részint nem vész
kárba sok feleslegesen tanult mély szakmai ismeret, részint gyorsan,
az elhelyezkedésnek megfelelően korrigálhatóak és kiegészíthetőek az
ismeretek. A széles, értelmiségképzés jellegű alapképzés tehát akkor
sem okoz nagy veszteséget (pénzben, erőfeszítésben stb.) ha a
tömeges kibocsátás miatt nem, vagy csak kis mértékben hasznosul. És
akik mélyebb szakismeretet akarnak, vagy szakmájukban helyezkednek
el, és munkájukhoz mélyebb szakismeretre, specializációra van
szükségük, azok mesterképzésben tanulnak tovább. Persze a
„középiskolásodó” felsőoktatási alapképzésre épülő mesterképzés csak
akkor lesz képes a gazdaság és a tudomány számára is szükséges
felsőfokú szakemberképzés feladatait ellátni, ha sokszínűen
differenciálódik.
Az oktatáspolitika akut betegségei
A Tudásgyár vagy papírgyár című könyv befejezésként azt
hangsúlyozza, hogy „az oktatás átfogó korszerűsítése csak a
kormányzó és az ellenzéki pártok közös támogatásán alapuló nemzeti
program alapján hajtható végre.” A helyzet itt sem változott.
A felsőoktatási törvények • A hazai felsőoktatási
törvények változása két aspektusból jellemzi jól a
felsőoktatás-politikát. Részint a törvénymódosítások száma az
oktatáspolitika stabilitásáról nyújt képet, részint a módosításoknak
az autonómiára gyakorolt hatása a centralizációt, az autonómiát
jellemzi.
Fontos hozzátenni, hogy 1990 és 2011 között az
alkotmányban az egyetemi autonómiának más meghatározása volt
érvényben, mint azt követően. A 2011-ben elfogadott Alaptörvény
leszűkítette az egyetemi autonómiát, kiemelve abból a
szervezetalakítást és a gazdálkodást.
A felsőoktatási törvénymódosítások tanulságai • A
rendszerváltás óta elfogadott három felsőoktatási törvényt az elmúlt
huszonkét év alatt közel százszor módosították. Az 1993-as törvény
kicsit több mint százezer karakter terjedelmű volt, a mai 2011-es
közel négyszázezer karakter. Különösen 2006 után vett nagy
lendületet a törvénymódosítási kedv, amikortól évente átlag hatszor
módosították az éppen aktuális felsőoktatási törvényt. A
törvénymódosítások kormányciklusról kormányciklusra igen jelentős
oktatáspolitikai irányváltásokat hoztak. Egyértelmű, hogy a hazai
felsőoktatás-politikában nincs hosszú távú, összefüggő koncepció. A
különböző kormányok koncepciói egymással inkább versengenek, mintsem
egymásra épülnének.
A felsőoktatási törvényekben az államszocialista
időszak ideológiai és munkaerő-piaci megközelítése után a 90-es évek
végéig a felsőoktatás elé elsődleges célként a fejlett országok
felsőoktatási mintáit és az expanziót állították. A 2000-es évek
elején az első Orbán-kormány a felsőoktatás új céljaként a
versenyképes munkaerő képzését emeli ki. Az őket váltó baloldali
kormányok is a nemzetközi versenyképességet hangsúlyozzák, majd a
munkaerő-piaci igények kielégítését. A második és harmadik
Orbán-kormány ismét erősen ideológiai megközelítést fogalmaz meg. A
gazdasági haladást és a nemzet szellemi fejlődését, valamint a
munkaerő-piaci igények szolgálatát. Ez utóbbi az indokolásban ugyan
nem jelenik meg, de az államilag támogatott helyek elosztásában
követett elvek és a megfogalmazott stratégiák alapján egyértelmű.
A hazai felsőoktatás feladatmeghatározásában egy
elég egyértelmű átalakulási ív látszik: a 90-es évek társadalmi
indíttatású felsőoktatás-célkitűzését, először a gazdasági
versenyképességet szolgáló, majd a munkaerő-piaci igények
kielégítését megjelölő célkitűzés váltja fel. Ezzel együtt egyre
erőteljesebb lesz az állami irányítás, és egyre szűkebb körű az
intézményi autonómia. Ha az OECD ( 2003) által azonosított
autonómiaindikátorok alapján elemezzük a törvénymódosításokat 1994
és 2014 között, egyértelműen látszik az autonómia szűkülése.
Az állam által a felsőoktatási intézmények számára
biztosított autonómia legtöbbször örökölt jogok, tradíciók,
törvényhozói szándék és társadalmi kultúra keveréke, ami mindenhol
változott valamennyit (Fielden, 2008, 18.). A tömegessé vált
felsőoktatás egyre fontosabbá válik a politikai szféra számára: a
kormányzati szerveknek mind nagyobb aggodalmat jelent az egyre
növekvő, felsőoktatással kapcsolatos kiadás, ezért minden eddiginél
jobban érdekeltté válik a kormányzat, hogy befolyásolja a
felsőoktatási intézmények termékkínálatát mind a hallgatók, mind
pedig a kutatások tekintetében (Kogan – Bleiklie, 2007).
A hazai felsőoktatás-politika a rendszerváltást
követő 25 évben végigrohant azon a fejlődési pályán, amelyen a
fejlett országok felsőoktatása több mint fél évszázad alatt járt be,
egy viszonylag lassú, szerves fejlődés során, ahol a változásoknak
megvan a kiforrási idejük.
A hazai oktatáspolitikai száguldás feszültségekkel,
sok kiforratlan elképzelés erőltetésével, kapkodással járt, s ebben
az elmúlt másfél évtizedben sem volt változás.
Kulcsszavak: pedagóguspálya elnőiesedése, pedagógusbérezés,
felsőoktatás tömegesedése, túlképzés, kétszintű képzés,
felsőoktatás-politika
IRODALOM
Falussy Béla – Zoltánka Viktor (1989): Az
általános- és középiskolai pedagógusok időfelhasználása, életmódja
1986/1987. I–II. KSH—Oktatáskutató Intézet, Budapest
Fielden, J. (2008): Global Trends In
University Governance. (Education Working Paper Series 9) The World
Bank, Washington •
WEBCÍM
Freeman, Richard B. (1976): The
Overeducated American. Academic Press, New York
hvg.hu (2014): Megkérdeztük a tanároktól,
hogy vannak. Nem jól! Nagyon nem jól! HVG. július 9. •
WEBCÍM
Kogan, Maurice – Bleiklie, Ivar (2007):
Organization and Governance of Universities. Higher Education
Policy. 20, 4 •
WEBCÍM
OECD (2003): Education Policy Analysis –
2003 Edition. OECD •
WEBCÍM
OECD (2011): Literacy for Life: Further
Results from the Adult Literacy and Life Skills Survey. Second
International ALL Report.
OECD, Statistics Canada •
WEBCÍM
OECD (2012): Education at a Glance 2012:
OECD Indicators, OECD Publishing •
WEBCÍM
Polónyi István – Timár János (2001):
Tudásgyár vagy papírgyár. Új Mandátum, Budapest
|