Bevezetés: az ufológia és az ufológusok
David Grinspoon amerikai csillagász meglehetősen gúnyos megjegyzése
szerint „az ufológia kiváló megoldás lenne az idegenek jelenlétének
elfedésére”, ha azok tényleg itt lennének, de szeretnék ezt
eltitkolni. Ennyire zavaróak ugyanis a populáris kultúra velük
kapcsolatos megnyilvánulásai (Grinspoon, 2003). Ami nem
szükségképpen jelenti, hogy kizárólag a média keltette hisztériáról
lenne szó; és azt sem, hogy a témával nem tudományos oldalról
kizárólag olyanok foglalkoznak, akik szándékosan torzítják el a
megfigyeléseket. Bár kétségtelenül szép számmal akadnak ilyenek,
hiba lenne összekeverni az ufológiát mint jelenséget az ufológiával
foglalkozó csoportok magatartásával, illetve magukat az
ufóészleléseket azzal a feltételezéssel, mely szerint idegenek
űrhajóiról van szó. Allen J. Hynek amerikai csillagász szerint,
akitől a „harmadik típusú találkozások” kifejezés is származik, a
jelenlegi helyzet „olyan, mintha azt kérdeznénk, hogy a sarki fény
intersztelláris kommunikáció-e, és mivel a megfigyelési adatok ezt
nem támasztják alá, ezért hallucinációnak, csalásnak, a túlfűtött
képzelet termékeinek tekintjük” a jelenséget (idézi: Michaud, 2007).
A témával kapcsolatban felvetődő egyik kérdés az,
hogy miközben már az 1950-es évekre lényegében egyértelművé vált,
hogy az extraterresztriális hipotézis nem igaz, és az ufójelenség
nem egy Földön kívüli civilizáció tevékenységére vezethető vissza,
aközben ez az idegen látogatók létébe vetett hit miért olyan
népszerű ma is, és ennek milyen történeti okai vannak. A másik pedig
az, hogy tudományos szempontból érdemes lehet-e mégis az
ufójelenséggel foglalkozni.
A kopernikuszi elv hibás használata
Jelenleg mind a Földön kívüli élet (asztrobiológia), mind pedig a
Földön kívüli értelem keresése (SETI, vagyis Search for
Extraterrestrial Intelligence) elfogadott tudományterületnek számít,
miközben mindkettő mögött az az egyelőre igazolatlan meggyőződés
húzódik meg, hogy az élet, illetve az intelligens élet átlagosnak
tekinthető az Univerzumban. Amennyiben az ilyen irányú kutatások
hosszú ideig sikertelenek lesznek, úgy azok akár az ufológia mai
státusába is átkerülhetnek majd – mint ahogy bizonyos értelemben az
ufológia esetében sem történt más, mint hogy nem sikerült
bebizonyítani, miszerint a feltételezett idegenek nem csupán
léteznek, de már a Földre is eljutottak.
Ami a földönkívüli civilizációk kutatásának
tudományos irányzatát illeti, Enrico Fermi 1950-ben fogalmazta meg
az ún. Fermi-kérdést, amely később Fermi-paradoxon néven vált
ismertté. Az általa feltett kérdés az volt, hogy „hol van mindenki”,
vagyis: ha a Föld átlagos bolygó, akkor az emberi civilizáció is az,
tehát létezniük kell nálunk idősebb/fejlettebb társadalmaknak is,
akik ugyanúgy terjeszkednek az Univerzumban, mint ahogyan mi is
szeretnénk. Ekkor viszont már itt kellene lenniük (Webb, 2002).
Persze ahelyett, hogy paradoxonra gondolnánk,
kiindulhatunk abból is, hogy Fermi rosszul megfogalmazott
hasonlattal élt, amikor azt tételezte fel, hogy az idegenek
céljaikat, illetve a társadalmuk jellegét tekintve is hasonlítanak
hozzánk. Ez ugyanis nem más, mint az ún. kopernikuszi vagy más néven
az átlagossági elv (Basalla, 2006) kiterjesztése a civilizációkra.
Ami azért problémás, mert egy, eredetileg a természettudományban
használt koncepciót próbál reflektálatlanul alkalmazni a
társadalomtudományokra.
Az átlagossági elv szélsőségesen eltúlzott és naiv
kiterjesztésére példa az is, amikor a Star Trek című sci-fiben Spock
édesanyja földi nő, az apja viszont vulkáni férfi, mintha csak két
különböző emberi rasszhoz tartoznának, noha igazából valószínűbb,
hogy az emberek képesek szaporodási közösségre lépni a hozzájuk
evolúciós szemszögből nézve meglehetősen közel álló polipokkal vagy
kalmárokkal, mint az, hogy egy idegen bolygó lakosaival. Hasonló
megfontolások alapján utasíthatóak el azok a történetek is,
melyekben az idegenek nőket rabolnak el és erőszakolnak meg
(Pickover, 1998). És ismét csak a kopernikuszi elv reflektálatlan
kiterjesztésére vezethető vissza az a meggyőződés, mely szerint a
Föld csupán egy a többi, hozzá nagyon nagy mértékben hasonlító
bolygó közül, noha logikailag ez sem szükségszerű. Márpedig a 17.
századtól az egész további történetet is nagymértékben befolyásolva
ez a felfogás vált meghatározóvá.
Földszerű bolygók és karbonsovinizmus
Korábban az arisztotelészi fizika nem igazán tette lehetővé annak a
kérdésnek a felvetését, hogy vannak-e a Földön kívül értelmes
lények. Ugyanis abból indult ki, hogy egyfelől a „Hold fölötti”
világot nem a Földön előforduló elemek (föld, víz, levegő, tűz),
hanem az éter jellemzi; másfelől: az egyes elemek mindegyikének
megvan a maga természetes helye, ahová visszatérni törekszik. És
mivel az alapvetően földelemű dolgok a Földhöz tartanak, ezért
lehetetlen, hogy más, a miénkhez hasonló égi testek létezzenek.
Elvégre nem maradhattak volna meg a Holdon túli régiókban.
Nagyjából Galilei korában, a 17. század elején
viszont kezdték úgy gondolni, hogy az egész Világmindenséget
ugyanazok az elemek, illetve fizikai szabályszerűségek jellemzik, és
eközben a földi törvények írják le az égi testek viselkedését is,
nem pedig fordítva. Tehát képesek vagyunk az egész Univerzumra
érvényes kísérleteket végezni anélkül, hogy el kellene hagynunk
bolygónk felszínét (ez nagyon hatékony tudományos elvnek bizonyult)
(Dick, 1982). Innét már nem is nehéz arra a következtésre jutni,
hogy a többi égitest is lakható – elvégre más szempontokból is
ugyanolyanok, mint az általunk lakott Föld.
A „földszerűség” fogalmát kiterjesztve a 17. század
végén Bernard Le Bovier de Fontenelle, a Francia Akadémia titkára
már nem csupán a bolygókat, de az üstökösöket is benépesítő értelmes
lényekről is írt; William Herschel, az Uránusz felfedezője pedig a
Napot is lakhatónak vélte (Crowe, 1986). Bizonyos értelemben a
„lakható zónák” és a földszerű exobolygók keresése sem más, mint
ennek a feltételezett hasonlóságon alapuló felfogásnak a
továbbélése, noha ma már nem teszünk automatikusan egyenlőségjelet
bizonyos fizikai körülmények megléte, illetve az értelmes élet
szükségszerű megjelenése között. Ugyanis legalább a 19. század vége
óta ismételten felvetődött az a kérdés, hogy meddig terjedhetnek a
hasonlóságok, és egy idegen helyen kialakuló (intelligens) életforma
például szükségképpen ugyanazokon a kémiai elemeken alapul-e, mint a
miénk, vagy pedig karbonsovinizmus abból kiindulni, hogy mindenütt a
mi biokémiánk a meghatározó.
Viszont amikor az űrkutatás kezdetén önálló
tudományként létrejött az asztrobiológia, az egyik kérdés az volt,
hogy megfertőzhet-e minket egy visszatérő űrszonda vagy űrhajós
valamilyen földönkívüli kórokozóval, és az esetleges védekezésre
való felkészülés szükségképpen a karbonsoviniszta megközelítést
erősítette. Amit még elfogadhatóbbá tett, hogy egyelőre egyetlen
működő példát ismerünk az életre: a földit (Sagan, 1975), és ez
persze szénalapú.
A paleokontakt-hipotézis példája
Ha a kopernikuszi elvet kiterjesztve abból indulunk ki, hogy a
Világmindenség más részein is kialakulhat értelmes élet, akkor
indokoltnak tűnhet azt feltételezni, hogy ez más bolygókon korábban
is megtörténhetett, mint nálunk – miként azt az ún.
paleokontakt-hipotézis is feltétezi. Ennek a fogadtatása témánk
szempontjából jellemzőnek tekinthető. Ugyanis az 1950-es években
tudományos elképzelésként indult, amikor az orosz származású
amerikai matematikus, Matest M. Agrest azt vetette fel, hogy egy
idegen civilizáció képviselői talán már a történelem előtti időkben
itt jártak. Elvégre a kopernikuszi elv továbbviteleként
feltételezhető, hogy nem csupán térben, de időben sincs kitüntetett
helyünk, ami egyébként összhangban van a Fermi-paradoxon azon
feltételezésével, hogy léteznek nálunk jóval idősebb civilizációk.
Viszont a paleokontakt-hipotézis ennek ellenére is
gyorsan elfogadhatatlanná vált a tudomány számára. Részben azért,
mert Erich von Däniken és mások még jobban lejáratták, mint
amennyire a földönkívüliek aktuális jelenlétét tényként kezelő
ufóhívők az idegen civilizációk kutatását. De talán még ennél is
fontosabb, hogy az állítólagos földönkívüliek múltbéli
tevékenységére utaló nyomokra mindig lehetett magyarázatot találni
anélkül is, hogy idegen látogatókat kellett volna feltételezni.
Jellemző, hogy amikor a NASA 2014-ben tanulmánykötetet adott ki az
archeológia, az antropológia és a csillagközi kommunikáció
lehetséges kapcsolatairól, akkor a paleokontakt-hipotézist meg sem
említették. Pedig valószínűnek látszik, hogy ha akár egy
feltételezett civilizációtól származó jeleket fognánk, akár tárgyi
emlékekre bukkannánk, úgy ezek értelmezése leginkább ahhoz a
régészeti munkához hasonlítana, mint amikor hiányos és
többféleképpen értelmezhető információk alapján megpróbálunk egy
idegen kultúrát rekonstruálni (Johnson, 2010). Az pedig más kérdés,
hogy mivel eredetileg csillagászok foglalkoztak vele, ezért ma is
inkább hozzájuk tartozónak tekintjük a földönkívüli civilizációk
kutatását. Némi túlzással valahogy úgy, mintha abból indulnánk ki,
hogy a repülőgép-tervezők értenek legjobban a légi felvételek
kiértékeléséhez.
Társintelligenciák, istenek, delfinek
Természetesen nem csak az újkori tudományossághoz, illetve a
kopernikuszi elvhez kapcsolódó háttere van annak a mindmáig élő
feltételezésnek, hogy nem vagyunk egyedül, és amely az ufológia
meggyőződésének is alapjául szolgál. A tudománytörténész John Henry
megfogalmazásával élve „az ókori civilizációk a dolgokat egy
szappanopera, nem pedig a tudomány fogalmaival ragadták meg” (Henry,
2012), és az isteneket is emberszerű entitásoknak képzelték. A
középkorban a platóni–arisztotelészi hagyományokon alapuló scala
naturae (kb. létezők nagy láncolata) pedig egy, az élettelen
dolgoktól, mint amilyen az ásványok, egészen az Istenig terjedő
skálát jelentett, melyen nemcsak nálunk alacsonyabb, de nálunk
magasabb „intelligenciájú” lények is helyet kaptak a démonoktól meg
az ördögöktől az angyalokig bezárólag. A tudománytörténész George
Basalla egyenesen úgy véli, hogy a 17. századtól – a fentebb
említett kopernikuszi analógián alapuló megközelítés mellett – ez is
alapvető szerepet játszott abban, hogy a korábbi, „magasabb rendű”
lények helyét az idegen bolygók feltételezett lakói foglalták el
(Basalla, 2006) ahelyett, hogy „civilizálatlan” vadembereknek”
képzelték volna őket.
Ezt egészíti ki, hogy még a 19. század végén, a 20.
század elején is afféle „proletár vallási mozgalomként” volt jelen a
spiritizmus, és bizonyos értelemben nem meglepő, hogy másokkal
együtt Sir Arthur Conan Doyle-t is olyan könnyen becsapta két
kislány az ún. Cottingley-i tündérekről készített „fényképekkel”.
A 20. század közepén megjelenő
mesterségesintelligencia-kutatás szintén a lehetséges
„társintelligenciák” kérdéséhez kapcsolható (mely
társintelligenciákat ezúttal mi hoznánk létre). És az sem véletlen,
hogy az a Charles L. Lilly nevű amerikai kutató, aki a 60-as években
azt vetette, fel, hogy az ember által készített számítógépek egy idő
után önálló életformává válhatnak, valamivel korábban az első, az
idegen civilizációk kutatásáról szóló Green Bank-i SETI-konferencia
nyitó előadásában arról beszélt, hogy 1980-as évekre nem csupán a
földönkívüliekkel sikerül majd felvennünk a kapcsolatot, de a
delfinekkel is képesek leszünk kommunikálni. Ami azt bizonyítaná,
hogy a magas szintű értelem egyáltalán nem kivétel, hanem
törvényszerűség (Michaud, 2007). Ez számos, a konferencián részt
vevő kutató számára olyannyira meggyőzőnek tűnt, és még egy
Delfinrendet (Order of Dolphins) is létrehoztak.
Mindent egybevetve tehát inkább az lenne a meglepő,
ha ilyen előzmények után a 20. században nem lett volna általános az
a meggyőződés, hogy rajtunk kívül léteznek más értelmes lények is a
Világmindenségben – és az ufológia persze ennek a gondolatnak egy
sajátos formájú továbbvitele.
Az ufológia kezdetei
Már Kepler arról írt a 17. század elején, hogy a Hold is lakott,
sőt, oda is utaztatta a főhősét. Daniel Defoe pedig száz évvel
később azzal a gondolattal is eljátszott A konszolidátor című
regényében, hogy a holdiak számára mi vagyunk a holdlakók, ám arra
egészen a H. G. Wells-féle 1898-as Világok harcá-ig kellett várni,
hogy az idegenek is felkeressenek minket. Vagyis, bár viszonylag
gazdag Hold-, illetve űrutazási irodalom alakult, és a 19. század
eleje óta többször felmerült az is, hogy valamiképpen üzenetet
küldhetnénk „nekik” (Crowe, 1986), az, hogy ők is ellátogathatnának
hozzánk, csupán meglehetősen késői elképzelés.
Az egyik első, mai értelemben vett ufóészlelésre is
csak 1896–97-ben került sor a texasi Aurorában – igaz, akkor rögtön
azzal kapcsolatos híresztelések is megjelentek, hogy egy idegen
szenvedett balesetet (mint ahogy majd állítólag a II. világháború
után, az ún. roswelli incidenssel kapcsolatban is ez vetődik majd
fel). Itt a halott pilóta mellett, aki szemmel láthatóan „nem a mi
világunk lakója” volt, a Dallas Morning News című helyi lap
beszámolója szerint hieroglif írást is találtak volna.
Már ekkor megjelent egy összeesküvés-elmélet arról,
hogy a kormány titokban fejlesztett, irányított léghajója semmisült
meg, az viszont, hogy egy földönkívüli űrhajó zuhant volna le, nem
vált népszerűvé. Jellemző, hogy Percival Lowell amerikai csillagász,
aki éppen ekkoriban hangoztatta, valóságos tudományos „marsőrületet”
váltva ki ezzel, hogy a Vörös bolygón látni vélt „csatornarendszer”
mesterséges eredetű, és odaát magas szintű technikai civilizáció
létezik, nem hivatkozott a szerencsétlenül járt „ufonautára” a saját
elméletét alátámasztandó (Dick, 1996). Talán mert nem tűnt a számára
hitelesnek a történet.
Az amerikai ufóészlelések egyik újabb hulláma
1947-ben akkor kezdődött, amikor az üzletember Kenneth Arnold
repülés közben ezer mérföld/óra sebességgel mozgó, „korong alakú”
tárgyakat vélt látni. Erről a Gallup felmérése szerint az emberek 90
százaléka hallott – viszont leginkább beugratásnak vagy optikai
illúziónak vélte.
Arnold 1952-re azért könyvet is megjelentetett
Raymond A. Palmer közreműködésével, aki akkoriban az Amazing Stories
című SF-magazin szerkesztője volt, és miközben nem választotta el az
írásaiban a képzeletet a valóságtól, aközben meg
|
|
volt győződve arról, hogy az extraterresztriális
hipotézis igaz, és valóban idegenek szoktak a Földre látogatni.
Viszont szerinte a kormány titkolózik (mint ahogy a II. világháború
idején hónapokon át valóban eltitkolta, hogy a japánok ember
nélküli, szabadon repülő ballonokról bombázzák az USA-t).
Ufók? „Felejtsék el!”
Az újkori ufológia története tehát nem egy tudományos publikációval,
hanem egy médiaszenzációval kezdődött. Allan J. Hynek szerint ez
többek között azért is figyelemre méltó, mert az utóbbi
évszázadokban mindössze két olyan elmélet jelent meg, amely képes
volt szélesebb tömegekben is szélsőséges indulatokat kiváltani. Az
evolúciós elmélet „felülről”, a tudományos körökből érkezett, az
ufóhipotézis viszont inkább alulról jövő „népi kezdeményezés”, még
akkor is, ha egy időre a hivatalos szervek is bekapcsolódtak a
vizsgálódásba, miután 1948 elején felmerült, hogy Thomas Mantell
amerikai pilóta talán egy ufóval összeütközve halt meg.
Ekkor a korábbi, szkeptikus hozzáállás egy időre
megváltozott, és mivel legalábbis elképzelhetőnek tűnt, hogy nem
csupán földönkívüli eredetű, de az emberiségre is veszélyes
jelenségről van szó, az amerikai légierő egymás után több kutatási
programot is elindított.
Az első a Project Sign volt, és az egy év múlva
elkészülő zárójelentés függelékében James A. Lipp a RAND (Research
and Development Corporation) nevű amerikai agytröszttől arra a
következtetésre jutott, hogy még ha idegen eredetű lenne is az
ufójelenség, akkor is valószínűbb, hogy a látogatók egy másik
naprendszerből származnak, mint az, hogy a Marsról, amelyen
feltehetően nincs magasabb rendű élet. Egy ilyen távoli látogatáshoz
viszont az emberiség számára ismeretlen meghajtásra lenne szükség;
mindent egybevetve pedig, ha a dolog lehetséges is, akkor is
felettébb valószínűtlen, mondta Lipp.
Vagyis már ez a vizsgálat is komoly fenntartásokkal
kezelte azt a feltételezést, hogy az ufójelenség egy idegen
civilizáció látogatására lenne visszavezethető; az igazi
szemléletváltást pedig az 1948 végén elindított Project Grudge
jelentette. Ennek már tagja volt Hynek is, és a programban
tanácsadóként dolgozó Nobel-díjas kémikus, Irving Langmuir egyenesen
azt javasolta az Air Force-nak, hogy „felejtsék el” a földönkívüli
eredet hipotézisét (Dick, 1996), mert az ismert adatok szerint semmi
sem szól mellette. 1952-ben a csillagász Donald H. Menzel is arra a
következtetésre jutott, hogy csak akkor lenne érdemes ismét
foglalkozni vele, ha nem lenne egyszerűbb magyarázat. Egy, a CIA
által felkért, öt tudósból álló bizottság is arra a következtetésre
jutott, hogy nincs „ufóveszély” (bár azt a kérdést nyitva hagyták,
hogy milyen jelenség húzódhat meg a megfigyelések mögött).
Amivel kapcsolatban két dolgot érdemes kiemelni.
Egyrészt, hogy az eredeti kérdés a légierő, illetve a kormány
számára az volt, hogy szembe kell-e nézni valamiféle idegen eredetű
fenyegetéssel, és az 1950-es évek elejére egyértelműen arra a
következtetésre jutottak, hogy nem. Ezt az álláspontot azóta sem
kellett felülvizsgálniuk.
Másrészt hasonlóképpen ma is úgy gondoljuk, hogy az
ufójelenségek magyarázataként az extraterresztriális eredet nem
állja meg a helyét. Ezzel egyébként a légierő nem mint tudományos
problémával, hanem csupán mint az egyik olyan, lehetséges
magyarázattal foglalkozott, amelynek védelmi vonatkozásai is vannak.
Bár Fermi ekkoriban fogalmazta meg a Fermi-kérdést, és bár a
következő évtizedekben mind elfogadottabbá vált a Földön kívüli élet
és értelmes élet lehetősége is, vagyis a tudományos világtól sem
volt idegen a földönkívüli civilizációk létének feltételezése, azóta
sem merült fel komoly formában, hogy az ufológiát az idegen
civilizációk keresése „itthon történő” alkategóriájának kellene
tekinteni.
Ami viszont nem jelenti azt, hogy a média
érdeklődése csökkent volna – különösen, miután Donald Keyhoe
amerikai tengerészeti repülőnavigátor, aki korábban számos
tudományos-fantasztikus művet is közzétett, az 1950-es évek elején
megjelentette A repülő csészealjak valódiak című írását. Ez minden
idők egyik legolvasottabb magazincikke lett, és könyv alakban
félmillió példányban kelt el. Eszerint az ufójelenség valóban az
idegenek látogatására vezethető vissza. És mivel a hivatalos szervek
visszatartottak bizonyos információkat (Keyhoe szerint azért, hogy
ne keltsenek pánikot), ezért a téma iránt érdeklődő laikusoknak nem
volt más választásuk, mint „komplementer ufómegfigyelő hálózatokat”
kialakítani (Dick, 1996).
A tudományos álláspontok árnyalatai
De azért akkoriban volt némi tudományos érdeklődés is. Hynek már
1953-ban hajlott arra a feltételezésre, hogy az ufójelenségek egy
részére nincs elfogadható tudományos magyarázat (ez nem persze nem
azonos azzal az állítással, hogy idegen látogatókkal lenne dolgunk),
és ezért folytatni kell a kutatásokat; és Jacques F. Vallee francia
csillagász is hasonló álláspontra helyezkedett. Sőt, az 1960-as
években a tudományos tájkép megváltozásával (lásd a SETI
megjelenése), illetve egy újabb ufóészlelési hullám hatására és a
kongresszus nyomására a korábbi projektek folytatásaként beindult a
Project Bluebook is, amelynek 56 323 oldalnyi anyaga online is
elérhető.
Majd pedig két év vizsgálódás után, 1968-ra a
Condon-bizottság is közzétette a rendelkezésre álló „hivatalos” és
„magánészlelések” alapján a jelentését, ami szintén megtalálható az
interneten, és aminek az volt az ufológusok számára kiábrándító
konklúziója, hogy az ufójelenségek vizsgálata valószínűleg nem viszi
előre a tudományt, és bár minden bizonnyal léteznek földönkívüli
civilizációk, ezek nem vették fel velünk a kapcsolatot. Úgyhogy az
Air Force 1970-re ki is szállt a kutatásból; a kongresszus egyre
inkább a vietnami háborúval volt elfoglalva; a hivatalos kormányzati
álláspont pedig változatlanul az maradt, hogy az ufójelenségnek
semmi köze sincs az extraterresztriális hipotézishez.
Ekkoriban a tudományos közösségen belül három,
korántsem azonos súlyú álláspont létezett. 1900 körül, Lowell és a
marscsatornákkal kapcsolatos viták idején voltak, akik optikai
illúziónak, mások természeti jelenségnek; ismét mások pedig értelmes
lények tevékenysége nyomainak vélték a megfigyelt (ám a valóságban
nem létező) felszíni alakzatokat. Ami arra példa, hogy olykor akár
még a kor tudományosságával összhangban lévő megközelítés alapján is
gyökeresen eltérő következtetéseket lehet levonni. Ám ez nem jelenti
azt, hogy bármilyen értelmezés elfogadható. Még ha nem lenne is
tudományos magyarázat az ufójelenségre, sem lenne szükségszerű, hogy
az ufológusok álláspontját fogadjuk el.
Mindenesetre az ufókkal kapcsolatos vitákból is az
derült ki, mint az állítólagos marscsatornák esetében: hogy „a
tudományon belül számos kultúra létezik” (Dick, 1996).
Mind Menzel, mind a Condon-bizottságot vezető
fizikus, Edward Condon, mind pedig számos szakember úgy vélte, hogy
nincs mit vizsgálni, mert a kérdés már eldőlt. James McDonald
légkörfizikus viszont a másik szélsőséget képviselve azt
hangoztatta, hogy ez „korunk legnagyobb tudományos problémája”.
Hynek, Sagan, az AIAA (Amerikai Repülési és Űrrepülési Intézet) és
néhányan mások pedig úgy gondolták, hogy a felmerülő tudományos és
metodológiai nehézségek ellenére is hasznos lenne a további
vizsgálódás. Akár azért, mert miként Hynek egy, a Science című
folyóiratnak írt levelében fogalmazott, a légierő anyagaiban nincs
bizonyíték arra, hogy az ufójelenség földönkívüli eredetű lenne – de
arra sincs, hogy egyes esetekben nem lehet az (Dick, 1996). Akár
pedig azért, mert ha elvetjük is az extraterresztriális
magyarázatot, a jelenséget vizsgálva azért még juthatunk új
tudományos eredményekre.
Meteorok és ufológusok
McDonald felvetésére a csillagász Gerald P. Kuiper azt válaszolta,
hogy ha egy kísérlet cáfolni látszik az energiamegmaradás törvényét,
akkor a kísérlet hibás, és az ufók esetében feltehetően az a
problémák forrása, hogy rendszerint eseti és képzetlen megfigyelők
adatai állnak csak a rendelkezésünkre (ami az ufóészlelések
természetéből is következik).
A dolgot tovább bonyolítja, hogy miként a SETI
történetéről könyvet író David Swift megállapítja, az ufókutatók
adott esetben sok „puha adattal” rendelkezhetnek ugyan, ám sem
kielégítő hipotézisük, sem pedig megfelelő észlelési technológiák
nincsenek (Michaud, 2007), és ezért az eredményeik tudományos
szempontból értékelhetetlenek. Ráadásul, legalábbis nehéz egy amúgy
jóhiszemű ufóészlelővel érdemi vitát folytatni, aki nem ismeri a
tudományos metodológiát, és kizárólag azzal érvel, hogy „de hiszen a
saját szememmel láttam”.
A fizikus Brian Ridley szerint általánosabb szinten
az jelent problémát, hogy „a természet gazdagságából csupán azt
vonjuk ki és tesszük közzé, ami megismételhető. A tudományos tudás
olyan speciális absztrakció, amelynek… nincs mit kezdenie az
egyedivel, noha a természet az egyedi, megismételhetetlen események
gazdag tárháza” (Ridley, 2001).
Eközben a legtöbb tudományos kutató távol is tartja
magát a témától. Túl azon, hogy valószínűleg nem szeretne
kilátástalan vitákba keveredni laikusokkal, az is problémát jelent,
hogy mivel a modern tudomány nem fogadta be az ufológiát mint
legitim kutatási programot, ezért rendszerint nincs sok esély arra,
hogy valaki egy elismert folyóiratban publikáljon a témáról. Ami
viszont mintegy automatikusan oda vezet, hogy ha a tudósok nem
foglalkoznak az ufológiával, akkor csak a laikusok fognak
foglalkozni vele.
Kérdés persze, hogy a tudomány szegényebbé válik-e
emiatt, és ezen a ponton több különböző feltételezésből indulhatunk
ki. Az egyik szerint bár Hynek azt állítja, hogy léteznek a szokásos
médiahisztérián, félreértéseken stb. túlmutató, tudományos
szempontból is értékelhető megfigyelések, ezeket lényegében mérési
hibaként kezelhetjük. Ugyanis az összes észlelés olyan túlnyomóan
nagy részére sikerült tudományosan meggyőző magyarázatot találni,
hogy a maradékkal nem érdemes foglalkoznunk – elvégre megfelelő
energiabefektetéssel minden bizonnyal azokra is találnánk választ.
Hynek viszont úgy véli, hogy nincs lezárva a
történet, ugyanis nem hagyhatjuk figyelmen kívül az észlelések nagy
számát, illetve a meg nem magyarázott eseteket (Hynek, 1972). Amihez
az asztrofizikus Peter Sturrock azt teszi hozzá, hogy a
Condon-bizottság az egyes esetek vizsgálatára koncentrált, és ez
nagyjából annyira meggyőző megoldás, mintha egyes esetek alapján
próbálnánk meg a csillagfejlődés szabályait kideríteni. Tehát még az
is elképzelhető, hogy „fenomenológiai tűz rejtőzik az ufóészlelések
füstje mögött” (idézi: Dick, 1996).
Ráadásul ismerünk arra is példát, mondja Hynek,
amikor a „népi megfigyelések” bizonyultak helyesnek. A 19. század
elején az „égből hulló” kövekről szóló beszámolókat a tudományos
világ olyannyira elutasította, hogy Thomas Jefferson amerikai elnök,
aki érdeklődött a természettudományok iránt, egyenesen azt mondta,
inkább hajlandó elhinni a hazudozó megfigyelők, mint egy ilyen,
teljességgel valószínűtlen jelenség létét. Ma viszont már senki sem
vonja kétségbe, hogy vannak meteoritok (Symposium, 1968).
Erre viszont akár azt is válaszolhatjuk, hogy
abból, hogy akadt olyan természeti jelenség, amelyről a korabeli
tudomány nem akar tudomást venni, nem következik, hogy aki egy
hasonlóképpen a tudomány által elutasított jelenséget vél
megfigyelni, annak igaza van. Csupán az, hogy akár igaza is lehet.
És Hynek hasonlatával szemben az is felhozható, hogy a tudomány az
1800-as években végül nem azt igazolta, hogy „kövek potyognak az
égből”, hanem egy olyan jelenséget, amit az „utca embere” kőesőként
írt le.
Amit azért érdemes kiemelni, mert ha feltételezzük,
hogy vannak még megmagyarázatlan kérdések az ufómegfigyelésekkel
kapcsolatban, az is kiderülhet, hogy ezek a régóta elutasított
extraterresztriális hipotézis alátámasztása helyett ugyanúgy valami
egészen más jelenséghez vezetnek el, mint a „kőeső” a meteoritokhoz.
Hivatkozhatnánk arra is, hogy a mai szemmel tudománytalannak
minősülő alkímia és az asztrológia demisztifikációja például a
tudományosan megalapozott kémia és asztronómia létrejöttét
eredményezte (Dick, 1996), és elvileg nem zárható ki, hogy most is
valami hasonló történne. Bár az is könnyen elképzelhető, hogy nem,
és akkor az ufológia végül csupán egy furcsa tudománytörténeti
kitérőnek bizonyul majd.
Kulcsszavak: ufológia, SETI, tudománytörténet, földönkívüli élet,
extraterresztriális hipotézis
FONTOSABB FORRÁSOK
Basalla, George (2006): Civilized Life in
the Universe. Oxford University Press, Oxford
Dick, Steven J. (1982): Plurality of
Worlds: The Origins of the Extraterrestrial Life Debate from
Democritus to Kant. Cambridge University Press, Cambridge
Crowe, Michael J. (1986): The
Extraterrestrial Life Debate 1750–1900: The Idea of a Plurality of
Worlds from Kant to Lowell. Cambridge University Press, Cambridge
Dick, Steven J. (1996): The Biological
Universe. The Twentieth Century Extraterrestrial Life Debate.
Cambridge University Press, Cambridge
Grinspoon, David (2003): Lonely Planets.
The Natural Philosophy of Alien Life. Harper Collins, New York
Henry, John (2012): A Short History of
Scientific Thought. Palgrave Macmillan, New York
Hynek, Allan J. (1972): The UFO
Experience: The Scientific Enquiry. Corgi, London
Johnson, Matthew (2010): Archaelogical
Theory. An Introduction. Wiley – Blackwell, Oxford
Michaud, Michael A. G. (2007): Contact
with Alien Civilizations. Our Hopes and Fears about Encountering
Extraterrestrials. Copernicus Books, New York
Pickover, Clifford: (1998): The Science of
Aliens. Basic Books, New York
Ridley, Brian K. (2001): On Science.
Routledge, New York
Sagan, Carl: (1975): Cosmic Connection. An
Extraterrestrial Perspective. Dell Publishing, New York
Symposium on Unidentified Flying Objects
Hearings before the Committee on Science and Astronautics US. House
of Representatives. Ninetieth Congress Second Session July 29, 1968
[No. 7). Printed for the use of the Committee on Science and
Astronautics. U.S. Government Printing Office, Washington, 1968 •
WEBCÍM
Webb, Stephen: (2002): If the Universe Is
Teeming with Aliens ... WHERE IS EVERYBODY?: Fifty Solutions to the
Fermi Paradox and the Problem of Extraterrestrial Life. Copernicus
Books, New York
|
|