Néhány éve a Magyar Tudományban és vitarovatában
több elemzés is megjelent a tudomány jellegéről és határairól,
felülnézetben, filozófiai szempontból (pl. Kampis, 2012). Az
ismeretelmélet (episztemológia) a filozófiai megismerés feltételeit,
folyamatát és határait vizsgálja. Vajon alulnézetből hogy látszik a
(természet)tudományos megismerés folyamata?
A természetfilozófus és evolúcióbiológus, Ernst
Mayr This is Biology című könyvében három alapvető kérdés köré
csoportosította a megismerést a biológia területén: mi, hogyan és
miért? Ezeket az alapkérdéseket – megfelelő kontextusba helyezve –
fel lehet tenni a tudomány más területein is. A mi kérdése a
vizsgált objektum, jelenség szerkezetére irányul, és hogy miből mi
jön létre. Ez a kérdés az objektum stabilitását feltételezi. A
hogyan kérdése pedig egy folyamat, változás, mozgás, reakció
mechanizmusára irányul. Ez a kérdés átvezet a folyamat dinamikájára,
hajtóerejére és céljára, hogy miért működik, mi a funkciója és
rendeltetése. A három alapkérdés alkalmasnak mutatkozott a biológiai
megismerés jellegének és mélységének jellemzésére is. Alig néhány
évvel Charles Darwin jubileuma után nem meglepő, hogy Ernst Mayr
szerint Darwin evolúciós elmélete emelte a biológiát a
miért-tudományok szintjére (Mayr, 1997).
A tér, idő és komplexitás összefüggése
a három alapkérdéssel
A természettudományos ismeretszerzésnek vannak a természetben
általánosságban alig feltérképezett határai is: az objektumoknak
térben, a folyamatoknak pedig időbeli, tehát sebességkorlátai.
Vegyük először figyelembe az objektumok (mi) térbeli mérethatárait.
Egyfelől a „láthatatlanul” kicsi, másfelől az óriási, távoli vagy
megközelíthetetlen objektumok szerkezetét csak közvetetten lehet
feltárni, ami például a magfizika, illetve a csillagászat számára
jelent korlátozást. Másrészt, a hogyan folyamatok tudományos
vizsgálatát sebességük mindkét oldalról behatárolja. Ugyanis
alig(ha) lehet követni villámgyors vagy rendkívül lassú
folyamatokat. Például számos magfizikai és biofizikai folyamat igen
gyors. A másik véglet, hogy a csillagászati események évmilliókig
tarthatnak, sok geológiai és evolúciós folyamat pedig régen
befejeződött. Az igazán feltárható folyamatok úgymond
emberléptékűek, közepes sebesség- és időtartományba sorolhatók. A
természettudományos megismerésnek és magának a vizsgált objektumnak
vagy folyamatnak egyaránt vannak térben és időben határai. A kutató
a környezet hatásaitól elszigetelten igyekszik tanulmányozni
vizsgálati rendszerét. Csakhogy, ahogy áttérünk az alapvető fizikai
folyamatokról a kémiai, biológiai és egyre összetettebb rendszerek
vizsgálatára, mindinkább túlsúlyba kerülnek a környezettel való
kölcsönhatások. A természet determinisztikus törvényszerűségei által
meghatározott folyamatokat sztochasztikus (valószínűsíthető)
folyamatok váltják fel, amelyeket váratlan kölcsönhatások akár el is
fedhetnek. Tehát a vizsgálati rendszer, diszciplína komplexitása
nehezíti a hogyan és miért alapkérdések megválaszolását. Összegezve:
a természettudományos megismerés a komplexitás, tér és idő korlátait
feszegetve közelít céljához.
Mielőtt az egyes tudományágak megismerhetőségét
elemeznénk, le kell szögezni, hogy az anyag szerkezete és a
természet folyamatai egységükben engedelmeskednek a természet
törvényszerűségeinek (Berényi, 2011). Mégis, a tudományos megismerés
antropomorf jellege, történelmileg kialakult rendszere és didaktikai
szempontok eredményeképpen tudományágakat különböztetünk meg. Az
előző századokban elkülönült diszciplínák azonban egyre inkább
összefonódnak, mindazonáltal átfedő határterületeik önállóságra
törekednek.
A természet- és élettudományok feltérképezése
Vajon a mi, hogyan és miért; ez a három egyszerűsítő, mégis
eredményes és általánosítható alapkérdés alkalmas-e a
természettudományos megismerés mélységének jellemzésére és a
diszciplínák összehasonlítására? Például mi a kémia tárgya? Atomok
közti kémiai kötések; kémiai elemek és vegyületek, reakciópartnerek
és termékeik szerkezete és tulajdonságai stb. A hogyan vizsgálja
magát a változást: a kémiai folyamatok, átalakulások,
kölcsönhatások, reakciók mechanizmusát. A kémiai folyamatok
hajtóerejére pedig (miért) a termodinamika törvényei adnak
magyarázatot: a szabadenergia csökkenésének igénye, ami entalpia és
entrópia változásokra bontható. Tehát a kémiai folyamatok hajtóereje
a fizikai kémia hídtudományában gyökerezik.
Eddig elsősorban alaptudományos (felfedező és
értelmező) megismerésről volt szó. A társadalom igényei alapján
azonban alkalmazott (például műszaki) tudományok születnek, és bővül
a mi tárgyköre. A miért pedig bonyolultabbá válik, tehát a
komplexitás nő. Ugyanis e folyamatok hajtóerejéhez nem csupán
immanens törvényszerűségek, hanem társadalmi igények is
hozzájárulnak. Legyen példa ismét a kémia. A természet kémiai
folyamatait tekintve a kémia alaptudomány. De alkalmazott tudomány
is, mert ma már túlsúlyban vannak a különböző célokra előállított
(mesterséges) szerves és szervetlen vegyületek (mi) és reakcióik
(hogyan). Ha az alkalmazás célja gyógyszerek előállítása, a miért
hajtóerőhöz hozzájárul egyrészt az ember igénye egészsége
helyreállítására, másrészt, valljuk be, a gyógyszeripar ettől
független, immanens profitérdekeltsége is.
Vizsgáljuk meg a megismerés jellegét más
tudományágakban is. Az alábbi elemzés áttekinthetősége céljából
feltüntettem a természet- és élettudományok néhány területét egy
koordinátarendszerben. A kétdimenziós ábrázolás előnyei miatt
párhuzamosan szerepelnek a méret- és időtartományok a vízszintes
tengelyen. Tehát egyrészt az a mérettartomány, amely az egyes
diszciplínák fő vizsgálati objektumait tartalmazza. Másrészt az az
időintervallum, amelyen belül egy diszciplína meghatározó folyamatai
végbemennek. A méret- és időtartományok az origótávolság
függvényében nőnek. A függőleges tengely egyrészt a diszciplína
magában való, immanens komplexitását jellemzi, másrészt a
diszciplínák megismerésének komplexitását is: gazdagságát és
mélységét. A megismerés komplexitásának dimenziókra bontása
erőltetett lenne a három kérdés alapján. Ezért az ordinátán
összevontan jelenik meg, párhuzamosan az immanens komplexitással. Az
ábrán ugyan a tudományterületek elhelyezése és elliptikus
kiterjedésük meglehetősen önkényes, de ez nem befolyásolja az
elemzés lényegét.
A magfizika az ábra bal szélére került, hiszen az
atommagot alkotó részecskék igen kicsinyek, és sok kölcsönhatásuk
gyors, rövid idő alatt lezajlik. A részecskék léte – a Higgs-bozon
kivételével – alighanem ismert. Sok gyors folyamat hogyan kérdése
azonban válaszra vár.
A csillagászat óriási objektumai és hosszantartó
folyamatai miatt az ábra túlsó (jobb) szélére tehető. A megismerés
rendkívüli módszertani nehézségei következtében az univerzum
összetétele (sötét anyag és sötét energia) és keletkezéstörténete
(ősrobbanás) hipotetikus. A miért kérdésére pedig hiányoznak a
teleológiai válaszok alternatívái.
A geológia tárgya a kutatás számára
megközelíthetőbb, és mérettartománya kisebb, mint a csillagászaté. A
Föld összetétele jobban ismert, és bár sok folyamat nagyon lassú,
mégis könnyebben rekonstruálható múltbeli, köztes- és végtermékei
(ásványok) alapján. A vulkánkitörés és földrengés gyors
folyamatainak magmatikus, illetve kéreglemez-tektonikai okai
ismertek, tehát fizikai hajtóereje is. De például az élővilágot is
felforgató geológiai folyamatok eseményei csak valószínűsíthetők
sztochasztikus modellezéssel a Föld belsejére vonatkozó adatok
ismerete nélkül. Összességében a geológia a csillagászattól balra és
feljebb helyezhető el az ábrán.
A légkörfizika tárgya az atmoszféra, amely a
megismerés számára még elérhetőbb, mint a geoszféra, és
mérettartománya még kisebb. A légkör gyors folyamatai az
emberléptékű sebességtartományhoz tartoznak, eseményei
valószínűsíthetők, de kaotikusak. A statisztikus fizika és
termodinamika törvényszerűségei érvényesek rájuk. Legfontosabb
hajtóerői: a gravitáció, a napsugárzás hőhatása és a Föld forgása,
amelyek a naprendszerben, tehát a csillagászatban gyökereznek. A
légkörfizika a geológiától balra és feljebb van az ábrán.
A meteorológiához tartoznak a légkörtudomány más
ágai is, és más diszciplínák is fokozzák komplexitását. A légkört
ugyanis geológiai folyamatok hozták létre, és összetétele a
bioszférával kölcsönhatásban változik. Az ősi cianobaktériumok, majd
a növények a légkör szén-dioxidját megkötötték és oxigént termelnek,
ami az aerob élet előfeltételét biztosította. Korunkban sajnos az
emberiség is hozzájárul a klímaváltozáshoz a légszennyezés, az
ózonpajzs megbontása és az üvegházhatás előidézésével. A
meteorológusok modellezik a rövid időjárási és hosszú klímaváltozási
folyamatokat, és a társadalmi igények kielégítésére egyre pontosabb
előjelzéseket szolgáltatnak. Összegezve, a meteorológia komplexitása
nagyobb, mert az atmoszféra folyamatai kölcsönhatásban állnak a
környező, természeti és társadalmi folyamatokkal. Ezért az ábrán a
légkörfizika fölé helyezhető.
A biológia emberléptékű objektumainak faj- és
szerkezetgazdagsága ismert, de a természet mikrovilágának nagy része
felfedezésre vár. A folyamatok sebessége szintén változatos. Az
élővilág evolúciójának hajtóerejét Darwin a természetes szelekcióra
vezette vissza, azóta elméletét az élő anyag szerkezetének genetikai
vizsgálata alátámasztotta. A biológia tárgyához tartoznak az egyre
kisebb szerkezeti egységek is: szervek, sejtek, sejtorganellumok
stb. A biomakromolekulák: nukleinsavak és fehérjék, már inkább a
biokémiához sorolhatók. Szerkezetük feltárásához fizikai műszerekre
és biofizikai módszerekre lett szükség, a mikroszkópiától a
röntgenkrisztallográfiáig. Az élő szervezetek belső és külső
(környezeti) kölcsönhatásainak feltárása (hogyan) különböző
szinteken történik (etológia, szövettan, sejttan, élettan). Számos
molekuláris élettani folyamat a másodperc tört része alatt zajlik
le. Megismerésükhöz szintén biofizikai módszerek szükségesek. A
fehérjék dinamikáját, funkcionális alakváltozásait például
magmágneses rezonancia (NMR) spektroszkópiával lehet feltárni. A
biomakromolekulák villámgyors állapotváltozásainak
pillanatfelvételeiből
|
|
rekonstruálható működésük folyamata. Számítógépes
(molekuladinamikai) szimulációval pedig a mikroszekundumnál rövidebb
(<10-6 s) átalakulások atomi szinten is modellezhetők. Napjainkban
derül ki, hogy a biofizikai módszerekkel feltárt gyors élettani
folyamatok hajtóereje (miért) gyenge, reverzibilis, fizikai-kémiai
kölcsönhatások hálózatának átrendeződésében rejlik. Vagyis a
biológiai mikrovilág részletes megismerése a kémia és fizika
irányába tolódik el. Jól illusztrálja ezt, hogy a kémiai
Nobel-díjakat egyre gyakrabban interdiszciplináris, biológiai
megismeréssel kapcsolatos felfedezésekért adják: 2000 óta már
tízszer! Bár élettani Nobel-díj is van, e tíz kémiai Nobel-díjból
négyszer élettani szerkezetek és működésük feltárását honorálták.
Összegezve, az élettan és biokémia gyors és
egyszerűbb folyamatai meglehetős önállóságot élveznek, és
fizikai-kémiai alapokra vezethetők vissza. A biológiai evolúció
folyamatai viszont lassúak és összetettek. Elválaszthatatlanok a
természeti környezet hatásaitól: a litoszféra (föld), hidroszféra,
atmoszféra és a bioszféra kölcsönhatásaitól. A biológiai evolúció
hajtóereje, a természetes szelekció, a bioszférában kialakult élet
komplexitásában rejtőzik. A gyors és lassú folyamatok együtteseként,
a biológia hosszabb ellipszis formájában jelenik meg az ábrán. A bal
oldali nyíl pedig a biológiai megismerésnek a mikrovilág irányába
való terjeszkedésére utal.
A biológia alaptudományos megismerésének köszönhető
számos alkalmazott tudomány: például a biotechnológia és
orvostudományok létrejötte. A szerteágazó orvostudományoknak
társadalmi igény kielégítése a céljuk: az ember számára kóros
élettani folyamatok megismerése és az egészség helyreállítása.
Hajtóerejük többrétű, és komplexitásuk nagyobb. Ezért az ábrán az
orvostudományok a biológia fölé kerültek.
A biológiából kivált idegtudományt érdemes kiemelni
nagyfokú komplexitása miatt. A neuroanatómia és neuro(bio)kémia
vizsgálja az idegrendszer szerkezetét és vegyületeit. Az
idegsejthálózatok villámgyors kommunikációját az idegélettan
(neurofiziológia) biofizikai módszerekkel képes feltárni. Az
idegtudományhoz tartoznak azok az érzelmi, kognitív és viselkedési
folyamatok is, amelyeken a pszichológia alapul. Kórélettani
folyamataira orvostudományi ágazat épül. E komplex mechanizmusok
megismerésére a társadalmi igény nagy, de belső hajtóerői alig
ismertek.
A tudományos megismerés elmélyülésével és
komplexitása feltárásával együtt minden diszciplína értelemszerűen
felfelé halad a mellékelt ábrán. A természet- és élettudományok
piramisszerű elhelyezkedése azt tükrözi, hogy az emberléptékű
objektumok és folyamatok megismerése lehetséges leginkább, az ábra
középső, függőleges sávjában. Másrészt az ember elsősorban magát és
a vele kölcsönható környezetet igyekszik megismerni. Ezek
következménye a megismerés nagyobb komplexitása a középső sávban.
Visszatekintve a természet- és élettudományok
elemzésére, a gyors folyamatok autonómiáját növeli kis
mérettartományban, hogy a kevés komponensnek alig van esélye zavaró
környezeti kölcsönhatásokra kis térben és rövid idő alatt. Nemcsak a
kémia, hanem a biokémia, biofizika és biológia mikrovilágának gyors
molekuláris folyamatai is visszavezethetőnek tűnnek fizikai-kémiai
kölcsönhatásokra és termodinamikai hajtóerőkre. Ezzel szemben a
geoszféra és atmoszféra robusztus és lassú folyamatainak hajtóerői
egy nagyobb mérettartományú környező rendszerből, a Naprendszerből
erednek. Általánosítva, a sokkomponensű, nagyméretű rendszerek
hosszabb idő alatt egyre inkább környezetük hatásai alá kerülnek.
Az ábra középső függőleges sávjában, a mikro- és
makrovilág közé helyezhetők el az élettudományok és tárgyuk, az
élővilág. Nagy komplexitás esetén önszerveződő rendszerek jöhetnek
létre, amelyeket homeosztázis stabilizál. Ezek a rendszerek
részleges autonómiára tehetnek szert; közvetlen környezetükkel való
interakció és kommunikáció révén pedig specializálódnak és
hálózatokba rendeződnek (sejtek és szervek). Az idegrendszer
összehangoló, integráló hatása alatt önálló élőlényekké
szerveződnek, amelyek képesek magukat reprodukálni (fajfenntartás),
valamint a külső környezettel együttműködni és alkalmazkodni
(etológia). Összegezve, a komplex önszerveződés az élővilág
evolúciójához vezet.
Paratudományok
A tudomány történetét szemlélve tanulságos a megismerés néhány
útvesztőjét (Beck, 2004) elemezni. Elfogadott nézet, hogy az
alkímiát a modern kémia akkor váltotta fel, amikor Antoine Lavoisier
megcáfolta az égés flogiszton elméletét. Az égés folyamán észlelt
anyagcsökkenést az alkimisták flogisztonok távozásával magyarázták.
Lavoisier viszont igazolta az ellenkező folyamatot: hogy az éghető
anyag a levegő oxigénjével vegyül. Vagyis helyesen értelmezte, hogy
mi és hogyan keletkezett. Mindazonáltal számos eredmény
elvitathatatlan a kísérletező alkimistáktól. De kudarcra voltak
ítélve, amikor az alkalmazott kutatás célja aranycsinálás, tehát
fémek átváltoztatása volt, mert a magfizika területére tévedtek.
Úgyszintén irreális cél volt a bölcsek köve, a halhatatlanságot
biztosító elixír és az élet mesterséges létrehozása, mert
mindegyikkel alkalmazott tudományuk határait kívánták áthágni.
A csillagászattal (asztronómia) szemben az
asztrológia paratudomány, amely megalapozatlan miért kérdésekre
próbál válaszolni. Amikor az égitestek megfigyeléséből az emberek
jellemére és sorsára következtet, a pszichológia és futurológia
területére téved. Vagyis lelki alkatunk hajtóerejét távoli
világokból eredezteti.
A homeopátiából a terápiás hatóanyag hiányzik, az
örökmozgóban pedig a mechanikai hajtóerő hibádzik. Vagyis: a
tudományos megismerés kudarcra van ítélve, ha 1) alapkérdéseit
helytelenül értelmezi; 2) a komplexitást alulbecsüli; 3) alkalmazási
céljai illetékességi területén kívül esnek és határsértők.
Bölcsészettudományok
Próbát teszek a bölcsészettudományok néhány ágának felszínes
elemzésére is, hogy rámutathassak eltérő jellegükre. Míg a
természet- és élettudományok területén a megismerés nagy részben
empirikus és induktív, a bölcsészettudományok ismeretszerzése
gyakrabban ellentétes irányból kényszerül kiindulni; hipotetikus, a
priori és deduktív. Ezek a tudományágak ugyanis nehezen kezelhető,
sokkomponensű rendszerek, amelyek komplexitása nagyobb. Egyébként az
ábrán nem is tüntethetők fel, minthogy jellemzően elvont fogalmakkal
foglalkoznak, amelyekre a mérettartomány értelmezhetetlen.
A történettudomány az emberiség történetének
eseményeit és a társadalmak szerkezetét feltárva (mi), a társadalmak
keletkezéstörténetét és működésmódját vizsgálja. Ezeket a
folyamatokat a természeti környezet kölcsönhatásai is nagymértékben
befolyásolják (Marosán, 2006). A társadalmi hajtóerőknek nagyon sok
összetevőjük van, amelyek fő komponense és eredője nehezen
határozható meg. A történelmi materializmus a hajtóerőt a termelési
módok fejlődésében és az osztályharcban vélte megtalálni. A
létfenntartásért és az anyagi erőforrásokért való küzdelem a
biológiában gyökerezik, a hatalomvágy pedig a pszichológiában. A
közösségek együttműködése és önfenntartó törekvése viszont, akárcsak
a vallás és ideológia, társadalomlélektani forrásokból merít.
Az eddigiek, a paratudományos kitérő kivételével,
ténytudományokra vonatkoztak. A filozófia, akárcsak a matematikai
megismerés, elméleti jellegű és logikán alapul. A filozófia
esztétika ága az ókor óta a szépség természetével foglalkozik.
Központi kérdéseinek célja, hogy egy művészeti alkotás milyen
érzéseket vált ki és miért szép. Az esztétika tárgya és alapfogalmai
világosak, viszont pszichológiai folyamatai – a szép érzése,
katarzis, ízlés, értékrend, humor stb. – meglehetősen
tisztázatlanok. Deduktív ismeretszerzésével az esztétika elsősorban
miért tudománynak tetszik, amelynél a folyamatok (hogyan)
pszichológiai mechanizmusa feltárás alatt áll. Tehát a hogyan előtt
a miért kérdésre adott válaszai elég megalapozatlanok. Félő, hogy
néhány ilyen sommás, túlegyszerűsítő értékelés ellenérzéseket vált
ki az érintett tudományterületek kutatóinak egy részében, de nem
tudtam ellenállni a késztetésnek egy ilyen összehasonlító elemzésre.
Egyébként ezeket az alapkérdéseket nemcsak a biológiában, hanem
informatikai rendszerek filozófiai megismerésére is feltették
(Müller – Urbach, 2013).
Ennek az ismeretelmélkedésnek egyik, szerényebb
célja, hogy egy természettudományos kutató, körülnézve saját
látókörében, megpróbálja elhelyezni kutatási területét a
társtudományok közös térképén; valamint három egyszerűsítő, és a
tudományterületek összehasonlítására alkalmasnak tűnő kérdés alapján
elemezze jellegüket, határaikat és perspektívájukat. A másik,
ambiciózusabb cél, hogy ezt az elemzési módozatot megossza a
tudományos közösséggel; hogy aki érdemesnek találja, más nézőpontból
véleményt nyilvánítson róla. Hiszen végül is valahogy így válik
teljessé a kérdések kérdése, hogy merre tart a tudományos
megismerés.
Kulcsszavak: ismeretelmélet, tudományos megismerés alapkérdései
és hajtóereje, komplexitás, méret- és időtartomány, paratudomány
IRODALOM
Beck Mihály (2004): Parajelenségek és
paratudományok. Vince, Budapest
Berényi Dénes (2011): Határok nélküli
tudomány. Magyar Tudomány. 3, 340–346. •
WEBCÍM
Kampis György (2012): Mi a tudomány? És mi
nem az? Magyar Tudomány. 10, 1268–1269. •
WEBCÍM
Marosán György (2006): Hogyan készül a
történelem? Money-Plan, Budapest
Mayr, Ernst (1997): This is Biology: The
Science of the Living World. Belknap Press of Harvard University
Press, Cambridge, MA, USA
Müller, Benjamin – Urbach, Nils
(2013): The Why, What, and How of Theories in IS Research. In:
Thirty Fourth International Conference on Information Systems, Milan
2013 •
WEBCÍM
|
|