Levél a szerkesztőnek Kende Péter könyvéről
Kedves Sipos Júlia! Ön arra kért engem, hogy írjak ismertetőt Kende
Péter: Magyarság, zsidóság, emberiség című, a Kalligram Kiadónál
idén tavasszal megjelent könyvéről. Ez a kötet a szerző magyar
nyelvű munkásságából válogatott életműsorozat befejező darabja, s
indokoltnak tűnik ezt együttesen figyelembe venni. (Még 2013–14-ben
A kommunizmus és a magyar társadalom; Államiság a kommunizmus után;
Nemzetek és népek Kelet-Európában) A megjelent négy kötet esszéi
taglalják a kapitalizmus, a szocializmus, a magyar történelem,
Kelet-Európa, az államiság, a köztársaságiság, magyarság, zsidóság,
és még számos politikai eszme és tapasztalat feszítő kérdéseit. A
hosszú évtizedek során született, kritikusan újraolvasott és
jelzetten korrigált szövegeket áthatja a párizsi szem is, azaz
nemcsak itt élőként, hanem más nézőpontból is megfogalmazott,
jellemzően egyéni szemlélet. Ezért a tartalmi ismertetés – jobbára
csak bővített tartalomjegyzék – helyett inkább erről a szemléletről
írok. Hogy aztán ez megteszi-e tartalmi ismertetés helyett, azt
természetesen Önök döntik el.
Három kérdésben, ha vázlatosan is, szeretném
bemutatni ezt a bizonyos szemléletet. Az egyik a civil társadalom, a
másik a kollektív identitás, a harmadik pedig a republikánus
szabadelvűség kérdése. Ez ugyan csak három fogalom, de a róluk
alkotott véleménye, ahogy mondani szokták, mint cseppben a tenger,
tükrözi a szerző gondolkodását.
Kende Péter a civil társadalom kérdéskörének immár több évtizedes
elméleti és gyakorlati kálváriáját a mesebeli fehér bálnához
hasonlítja. Nálunk is sok szó esik róla, mindenki keresi, hol látni
vélik, hol a láthatáron túlra úszik. A sok beszédben azonban sok a
hiba, aminek elemzéséből még leginkább a politikai közbeszédünk
zavarosságára, iskolázatlanságára derül fény. A civil társadalom, az
úgynevezett civil szféra a magánszféra és a közszféra köztese, vagy
másként fogalmazva a magánember és az állam közötti politikai
közvetítő rendszer. Ez a fogalom az ókori Rómában, majd a
középkorban – ahogy Kende Péter írja – nemhogy nem különbözött,
hanem azonos volt a „politikai társadalommal”. A XVIII. században, a
felvilágosodás idején a civilség fogalma új elnevezéssel, polgári
társadalom néven az abszolutista, rendies állammal összefüggésben és
szemben merült fel, majd „másfél évszázadon át Csipkerózsika-álmát
aludta”, és csak a szovjet birodalmiság árnyékában ébredt fel – így
Magyarországon is –, mint a társadalmi önszerveződés kívánatossága.
Azóta beszélünk róla, s a sok beszéd hatására – jegyzi meg a szerző
kissé ironikusan – a nyugati demokráciák elemzői meghökkenve
észlelték, hogy bizony ők is civil társadalomban élnek –, amit amúgy
már észre se vettek, oly magától értetődőnek tekintették a
felvilágosodás óta. De míg Európa nyugati felében civil
társadalomként az állam politikai arcvonala mögött egy mélyen tagolt
hátország van, addig a mi térségeinkben a magánérdekek
önszerveződésére történelmileg alig-alig volt lehetőség az elnyomó
politikai erőszak miatt. De hiába nyíltak meg a rendszerváltással a
demokratikus önszerveződés lehetőségei, s alakult sok tízezer civil
szervezet, megmaradt a politikától való érzelmi iszonyodás, egyfajta
generális politikaellenesség –, aminek következtében a civil szféra
mint politikai közvetítőrendszer a fogalmaink zavarossága miatt
irányvesztett és határozatlan. Ezt tapasztalni a civil szervezetek
pártoktól való irtózásában is, azaz, hogy politikamentesen
szeretnének politikai befolyást nyerni, és ilyen szerepet
eljátszani. A szerző nem azt állítja, hogy egy társadalmi probléma
megoldása a helyes elmélkedéstől függ, azt viszont igen, hogy, ha
zavaros a politikafelfogásunk, ha tisztázatlanok a fogalmaink, akkor
céljaink kitűzése és eszközválasztásunk is alighanem csak hányaveti
és zavaros lesz. És tapasztalhatjuk, hogy nem csupán a hétköznapi
politizálgatásunk zavaros – mert az olyan amilyen – hanem benne a
politikai elemzők, de főként a közbeszédben mintaadó politikusok
szövegelése is lesújtóan differenciálatlan.
Talán még eklatánsabban mutatkozik ez meg a
kollektív identitást, az úgynevezett identitáspolitikát illető
zagyva beszédnél, amire második példaként hívnám fel a figyelmet.
Kende Péter gyanakvással tekint az identitásfogalom unos-untalan
hangoztatására, mert ebben az azonosság és a kapcsolódás jelentése
keveredik –, és okoz hibás politikai célkitűzéseket. Véleménye
szerint az ember legfeljebb saját magával lehet azonos, kapcsolódni
viszont számos társadalmi irányba kapcsolódhat. Az, hogy a
személyiséglélektan tudományos és elemző identitásfogalma politikai
jelszóvá s adott esetekben intézményes és sajna legtöbb esetben
etnikai alapú identitáspolitikai fegyverré lett, sok bajt hoz a
fejünkre. Az identitáspolitika ugyanis – már az előíró jellegével
kifejtett morális nyomásával is – záródó, számos esetben pedig
kényszerközösségeket szül, amelyek erősen korlátozzák az egyén
szabadságát. A politikai erőcsoportok által folytatott
identitáspolitikák ugyanis sokszor arra futnak ki, hogy például
meghatározzák, ki a jó székely, ki a jó román, ki a jó magyar, ki a
jó zsidó stb. Erre pedig Kende Péter válasza az, hogy „Én se jó
zsidó, se jó magyar nem tudok lenni (de nem is akarok).” A módfelett
elterjedt mértékben tapasztalható kollektív identitás-obszesszió –
mondhatjuk – támadás lett a
|
|
társadalom mint integrált, köztársasági elvű
állampolgári közösség ellen és persze egy alkotmányos patriotizmusra
épülhető európai közösségiesedés ellen is.
A szerző kollektív identitással kapcsolatos
szemlélete konstruktívan bontakozik ki a magyar–zsidó
konfliktushalmazt illetően is. Álláspontja szerint a zsidóság
Magyarországon elgondolt és egykoron felületében kölcsönösen
gyakorolt asszimilációja nem sikerült, és nem is kívánatos, hogy
beolvadás-feloldódás formájában ez sikerüljön. Ő a beolvadás helyett
„tendenciális egységesülésről” szól. És ez nem csupán csak egyszerű
kívánalom, mert – ahogy hangsúlyozza – már a XX. századi
magyarországi történelem se írható le ennek a kölcsönös és pozitív
egymásra hatásnak a figyelembe vétele nélkül. Ebből az alapállásból
következik az is, hogy Kende Péter magyarságra és zsidóságra
vonatkozó értekező esszéi nem az antiszemitizmus jelenségére
súlyoznak, nem a vészkorszakkal kapcsolatos és a kölcsönös
indulatokat kiváltó felelősség méricskéléssel foglalkoznak
elsőrendűen, hanem azzal a „tendenciális összeolvadással”, amelyet
mindkét részről támogatandónak tart. Kétségtelen persze, hogy az
egységesülés felé lépő kulturális és politikai eredmények kölcsönös
erőfeszítéseket igényelnek, ami praktikusan azt is jelenti, vagy
jelentené, hogy láthatóvá kell tenni, hogy mi hordozza egyik és
másik részről is e tendenciákat, és azt is, hogy kik. Joggal rója
fel a szerző, hogy kulturálisan vagy közéletileg jelentős személyek
esetében lexikonjainkból és kézikönyveinkből hiányzik, ki milyen
származású, pedig ez hozzájárulhatna ahhoz, hogy a kölcsönös
közeledés-közelítés tudhatóbb legyen. De elég talán a Gerő András
Romsics Ignác elleni szerencsétlen kezdeményezésű és hatású
támadására emlékezni, ahol még az is Romsics Ignác bűnlajstromának
egyik tételévé lett, hogy nagy történészeink esetében egy írásában
feljegyezte a kinek-kinek egyéni szocializációjára alighanem
hatással levő katolikus, kálvinista vagy zsidó kultúrába való
beleszületését, ami szűkebb-tágabb körben valamikor köztudott volt.
Az ilyesmi Kende Péter második, fogadott hazájában, amelyhez épp oly
erővel kapcsolódik – vállal identitást, ha úgy tetszik –, mint a
magyarhoz, ennek a nyilvános ismerete a dolgok természetéhez
tartozik. Az persze, hogy egy ilyen eljárás csökkenti vagy növeli-e
a csoportos előítéleteket, eleve el nem dönthető – de az áradó
identitásdivat idején aligha elkerülhető. A politikai prédikációval
és morális neheztelésekkel telített (és ami azzal jár: a mások
kirekesztésével átitatott) identitáspolitikák ellenében jobb lenne
tudomásul venni, hogy minden lényeges viszonylatunkban pluralitásra
vagyunk ítélve.
Harmadikként pedig a Kende Péter munkásságára oly
jellemző motívumot, a republikánus szabadelvűségről írottakat
szeretném kiemelni mint olyan összefüggést, amely életműve egészét
átitatja. A republikánus szabadelvűség első pillantásra persze
önellentmondásos szóösszetételnek tetszik, hiszen a közösségelvű
köztársaságiasság felületében ellentétes az egyéni szabadságot
igenlő és individualizmusra hajló szabadelvűséggel. A
republikanizmus és a szabadelvűség szép csengésű szavak ugyan (noha
a szabadelvűség szinonímájáról, a liberalizmusról ez most éppen nem
mondható), de ha valaki nem csak ismételgeti a köztársaság szót,
hanem bele is gondol, hamar feltárul, hogy jelentésében az egyéni
szabadság csak másodlagos. A történelmileg alakult republikanizmus
eszméjében a köztársaság üdve az elsődleges, és a köztársaságisági
erény az egyéni érdek háttérbe szorítását jelenti a közösség
oltárán; ez a szó jelentése, a gyakorlatban pedig a politikai
érvényesülése. Ehhez képest a modernkori liberalizmus az egyén
érdekérvényű törekvéseit és kényszernek érzett közösségeiből való
kilépését társadalmi mértékben konstruktívnak, felszabadulásnak,
értékesnek és kívánatosnak tételezi. Ezen a formális szembeálláson
nincs mit tagadni, és az elvek fundamentalista értelmezői szeretnek
is ezen nyargalni. De nem kötelező doktrinernek lenni.
Ahogy a szabadság és egyenlőség doktrinér
felfogásában az egyik csak a másik rovására érvényesülhet (ha nő a
szabadság, csökken az egyenlőség és fordítva), a nem doktriner
gyakorlatban épp az szokott bebizonyosodni, hogy minden belső
kollíziójukkal egyetemben a szabadság és egyenlőség csak valamilyen
mértékű, de együttes meglétük által érvényesülhetnek (ha nincs
szabadság, nincs egyenlőség se, és fordítva is így van). Kende Péter
pedig minden lehető vonatkozásban a doktrinérség vitatója. És épp ez
mutatkozik meg a republikánus szabadelvűség bemutatásában, avagy a
„szabadságelvű demokrácia” értelmezésében. Ez a termékeny
ellentmondások által is mozgósított gondolatiság jelenti
eszmefuttatásainak belső dinamikáját. És persze a mértéktartás és a
méltányosság, amikor (nem egy alkalommal) szabadelvű barátait
kénytelen óvni a „túl-liberalizmustól”.
Talán e három fogalom bemutatása elég ahhoz, hogy
sejtesse Kende Péter intellektuális stílusát. Amit viszont nem tudok
bemutatni, az a karteziánus világosságú gondolatformálás – ahhoz az
olvasónak kézbe kell vennie Kende Péter írásait.
Köszönöm az „ismertetőre” való felkérését és
üdvözlöm. (Kende Péter: Magyarság, zsidóság, emberiség. Budapest:
Pesti Kalligram Kft., 2015, 480 p.)
Gombár Csaba
|
|