A rendszeresen visszatérő természeti jelenségeket
már ókori elődeink is kapcsolatba hozták a csillagos égbolttal. A
megfigyelt állócsillagok és bolygók helyzetének változása alapján
időmértéket határoztak meg. A könnyebb azonosíthatóság kedvéért az
állócsillagok csoportjait csillagképekbe fogták össze, és ezeket a
jó megfigyelőképességükről ismert kaldeusok (az ókori Mezopotámiában
élt arámi néptörzs, amely az asszírok legyőzése után létrehozta az
Újbabiloni Birodalmat), valamint az egyiptomiak már a ma is
használatos nevükön emlegették. Tudták, hogy a Nap és a Hold az év,
illetve a hónapok során az állatöv csillagképein keresztül
vándorolnak, így hold- és napfogyatkozásokat tudtak előre jelezni és
megfigyelni.
Az éggömb tulajdonképpen a csillagkatalógus
grafikus alakja, nevezetesen a csillagos ég kicsinyített térképi
ábrázolása gömbfelületen. A csillagok és csillagképek az égi
glóbuszon kétféle módon ábrázolhatók. Az egyik lehetőség, ha úgy
mutatják őket, amint a Földről nézve felismerhetők. Ez a
geocentrikus kép. A másik, a jóval gyakoribb ábrázolási mód úgy
tünteti fel a csillagokat és csillagalakzatokat, amint egy hatalmas
gömb középpontjából vagy az univerzumon kívüli helyről nézve látnánk
azokat.
Éggömböt már az ókorból is ismerünk. Az elméleti
megalapozást a Kr. e. 6. században a milétoszi Anaximandrosz (Kr. e.
610–546) hozta létre, de a tulajdonképpeni feltaláló a knidoszi
Eudoxosz a Kr. e. 4. évszázadból. Az első fennmaradt emlék egy, az
időszámításunk előtti évszázadban készült márványszobor, amely a
görög mitológiában szereplő, az éggömböt a vállán tartó óriást
ábrázol. A világ legrégibb gömb formájában ábrázolt képét a térdeplő
Farnese Atlasz hordozza a vállán. Nevét onnan kapta, hogy eredetileg
a római Farnese-palotában állították ki. A 68 cm átmérőjű éggömböt
tartó szobor, amely egy korábbi, a Kr. e. 3. évszázadból származó,
de eltűnt mű mintájára készült, a nápolyi Nemzeti Múzeum
gyűjteményét gazdagítja. A gömbön néhány fokvonal és negyvenkét
csillagkép látható. (Merész fantáziájú kutatók szerint a
csillagképek a Kr. e. 300. év körüli égboltnak megfelelő helyzetet
mutatják, ezért a gömb Eudoxosz munkájának másolata.) Klaudiosz
Ptolemaiosz (Kr. u. kb. 100–kb. 160) a Kr. u. 1. század közepén az
Almageszt hetedik és nyolcadik fejezetében leírta az égi glóbuszt,
sőt annak alkalmazási lehetőségeit is, azonban a Római Birodalom
bukása véget vetett a Föld és az égbolt kutatásának is. Sok ismeret
feledésbe merült, de volt, amit átvettek az iszlám tudósok, és
kerülő úton aztán visszajutott az európai tudományos életbe.
A középkorban is használatosak voltak éggömbök, így
például a 6. században Leontius bizánci mechanikus készített
ilyeneket. Oktatási célokra használt éggömböt a Nagy Károly
(742–814) német-római császár udvarában működő ír barát, Alkuin
(735–804), a Sank Gallen-i Benedek-rendi szerzetes Notker Labeo (kb.
950–1022), valamint a szintén Benedek-rendi barát, Gerbert Aurillac
(kb. 945–1003), a későbbi II. Szilveszter pápa (ő küldte el István
királynak a magyar korona felső részét), amikor Reimsben
csillagászatot tanított. A 11. századtól kezdődően a muszlim
csillagászok is készítettek éggömböket. A fennmaradt legrégibb a
párizsi Nemzeti Könyvtár gyűjteményében található. Az 1080-as
évekből származó, 18 cm átmérőjű arab gömb szerzője ismeretlen. Az
egykori hatalmas arab birodalomból ismert többi tizenkét éggömb
közül, amelyek mind 1500 előtt készültek, feltétlenül említésre
érdemes a drezdai Matematikai–Fizikai Szalonban őrzött, 1279-ben
készült Mohamed ibn Muajjad al-Urdi-féle gömb. A 14 cm átmérőjű
éggömb gondosan cizellált, aranyból és ezüstből készült mestermunka.
A késői középkorban éggömböket Dél-Németországban
és Bécsben készítettek. Nicolaus Cusanus bíboros (1401–1464) az
1440-es években Nürnbergben szerzett be egy 17 cm átmérőjű éggömböt,
amely azonban csak negyvennégy csillagot ábrázol. Valószínű, hogy a
gömb 15. század első felében élt klosterneuburgi magiszter, Nicolaus
Heybech munkája. A gömböt Cusanus névadó szülővárosa, Kues róla
elnevezett múzeuma őrzi. (Cusanusnak, Brixen püspökének a magyar
térképtörténet-írásban is ismert a neve. Híres, 1454-ben (1439?)
szerkesztett kéziratos Közép-Európa-térképének 1507. évi kiadása
Magyarország és Erdély neve mellett huszonhárom magyar helységnevet
közöl hazánk területéről, de a térképen név nélkül még további
harminc településjel található.)
Bécsben működött a két kiváló csillagász, Georg
Peuerbach (1423–1461) és Johannes Regiomontanus (1436–1476)
tanítványa, Hans Dorn (1430/1440–1509) Domonkos-rendi szerzetes.
Tőle származik a krakkói Egyetemi Könyvtár gyűjteményében egy 1480
körül készített, 40 cm átmérőjű éggömb, amely feltehetőleg arab,
itáliai és német források alapján készült. Ennek a gömbnek első
birtokosaként említik Marcin Bylica z Ilkuszát (magyarosan Ilkusi
Márton) (1433–1493), aki Corvin Mátyás magyar király csillagásza
volt.
1493-ban Johannes Stöffler (1452–1531) tübingeni
matematikaprofesszor készített egy 48 cm átmérőjű, az égi pólusok
körül elforgatható, meglehetősen esetlen kinézésű, fémszalagokkal
összetartott éggömböt. A gömb a nürnbergi Germán Nemzeti Múzeum
tulajdona. Tekintélyes nürnbergi glóbuszépítő volt Georg Hartmann
(1489–1564), akitől két éggömb szegmensei maradtak meg, egy 20 cm-es
glóbuszé 1538-ból és egy 8 cm-esé 1547-ből. Napjainkban mindkettő a
müncheni Bajor Állami Könyvtár gyűjteményében található.
1551-ben Löwenben Gerard Mercator (1512–1594) a tíz
évvel korábbról származó földgömbjéhez egy hasonló nagyságú, 41 cm
átmérőjű éggömböt készített. A térképi kép a Regiomontanus által
feldolgozott ptolemaioszi csillagkatalógusra épült. Petrus Plancius
(1552–1622) németalföldi teológus 1598(?)-ból származó éggömbjén új,
részben a Biblián alapuló csillagképeket: zsiráfot, orrszarvút stb.
vezetett be. Még egy újdonsággal szolgált a gömb: ez a glóbusz
tartalmazta először azokat a délsarki csillagképeket is, amelyeket
az első jávai németalföldi expedíció alkalmából Pieter Dirkszoon
Keyser (1540–1596) és Frederick de Houtman (1571–1627) állított
össze. [Sajnos ez a Jodocus Hondius (1563–1612) metszette 35,5 cm
átmérőjű
|
|
szép gömb, amely a zerbsti gimnázium tulajdona
volt, a második világháború alatt elpusztult.] Ennek nyomán Willem
Janszoon Blaeu (1571–1638), aki mestere, Tycho Brahe (1546–1601)
csillagkatalógusát használta fel művéhez, indíttatva érezte magát
arra, hogy ezeket a konfigurációkat 1603-ban kiadott 34 cm átmérőjű
gömbjén ő is feltüntesse. Blaeu másik, 1616-ban kiadott 68 cm-es
nagy éggömbje olyan csillagképeket mutat be, amelyek dekoratív
kiképzésükben erősen emlékeztetnek az éppen akkor megtalált „Farnese
Atlaszra”.
A barokk korszakban különböző kísérletek történtek
arra, hogy a pogány antik képeket heraldikai vagy keresztény
képekkel helyettesítsék. Erhard Weigel (1625–1699), a jénai egyetem
matematikaprofesszora például éggömbjeit az európai uralkodóházak
címereivel díszítette, Amanzio Moroncelli (1652–1719) kozmográfustól
pedig – egy bécsi magángyűjteményben – egy olyan 48 cm átmérőjű
glóbusz származik, amelyen a Bibliából vett, felragasztott
csillagképek találhatók. Vincenzo Coronelli (1650–1718) velencei
ferencesrendi barát a 17. század végén 110 cm-es éggömbjének
különböző kiadásaira „geocentrikus” nézetben vitte fel a képeket,
többnyire barokk minta szerinti kövér alakokat.
A reneszánsz és barokk kor olyan kimódolt és vonzó
külsejű glóbuszórákat is szerkesztett, amelyek fő alkotórésze egy
éggömb volt. Ilyen eszközök híres előállítója volt Jost Bürgi (1552–
1632). Bürgi Sankt Gallen kanton egy kis falujában, Lichtensteigben
született, és mint református hitre áttért fiatalember, elhagyta
katolikus szülőfaluját. Strasbourgba ment, ahol kitanulta az
óraművességet. 1579-ben Kasselben a hesseni őrgróf szolgálatába
lépett. Az őrgróf, IV. Vilmos maga is elismert csillagász volt, aki
1560-ban palotájában csillagvizsgálót hozott létre. Ebben az
obszervatóriumban készített eszközöket és órákat Bürgi, köztük olyan
mesterműveket, mint óraszerkezettel forgatott éggömböt, valamint
1585 körül egy 72 cm átmérőjű réz éggömböt. 1604-től II. Rudolf
császár prágai udvarában dolgozott, ahol összebarátkozott Keplerrel.
(A térképészet területén is fontosat alkotott, ő a redukcióskörző
feltalálója.)
A 17. század közepétől az amszterdami Valk Kiadó
éggömbjeihez már Johannes Hevelius (1611–1687) csillagkatalógusát
használta alapként, és átvette az abban ajánlott új képeket, például
a vadászkutyákat, a kis oroszlánt és a gyíkot. Franciaországban
pedig – a neves geodéta-térképész, Jean Dominique Cassini
(1625–1712) által buzdított – Nicolas Bion (1652–1733) a legújabb
mérési eredményeket felhasználva szerkesztett éggömböt.
A 18. század legpontosabb glóbuszait Johann Gabriel
Doppelmayer (1677–1750) nürnbergi matematikus és csillagász
készítette. Az 1728-ból származó 32 cm-es éggömbjei a francia
jezsuita Ignace Gaston Pardies (1636– 1673) munkája nyomán a
legnevezetesebb üstökösök pályáját is bemutatják. Doppelmayer műveit
vette mintaképül a tiroli Peter Anich (1723–1766) a 100 cm átmérőjű
1756-os és a 20 cm átmérőjű 1759-es éggömbjeihez. A földmérőként
1744-ben Oroszországban kozák lándzsától életét vesztő Georg Moritz
Lowitztól (1722–1774) egy olyan 12 cm átmérőjű éggömb származik,
amely a csillagképeket a greenwichi csillagvizsgáló első igazgatója,
a királyi csillagász John Flamsteed (1646– 1719) által szerkesztett
Historia Coelestis Britannica (Brit égi történet) szerint tünteti
fel.
A francia Joseph-Jérôme Lalande (1732–1807)
1775-ben készített 31 cm átmérőjű éggömbje a déli égbolt új
konfigurációit olyan formában tartalmazta, amint azt Nicolas Louis
de Lacaille abbé (1713–1762) javasolta. (Lacaille abbé kiváló
geodéta is volt, 1739–1740 között például a Francia Tudományos
Akadémia megbízásából a párizsi meridián mérések felülvizsgálatát
vezette.)
A 19. század fordulóján Németországban Johann Elert
Bode csillagász (1747–1826) módszertani változtatást hajtott végre
az éggömbök csillagkép-ábrázolásán. 1804-ben szerkesztett 31 cm
átmérőjű glóbuszán a csillagjelek erősen kitűnnek a csak vékony
vonalakkal megrajzolt csillagképekkel szemben. Ez a törekvés
folytatódott a következőkben, míg azután a képszerű ábrázolást
egészen elhagyták, és a konstellációkat csak a délkörök és a
szélességi körök mentén futó pontozott határvonalakkal jelezték. Ezt
a módszert alkalmazta a párizsi Charles Dien (1809–1870) 1840-ben
készített 31 cm átmérőjű glóbuszán.
Itt kapcsolódunk a magyar térképtörténet-íráshoz. A
reformkor hazafias légkörében Batthyány Kázmér gróf felajánlotta,
hogy azokat az iskolákat, amelyekben a „földiratot nagyobb
terjedelemben tanítják”, magyar föld- és éggömbökkel fogja ellátni.
Egy külföldön tanult, Amerikát megjárt csillagász-földrajzost, Nagy
Károlyt kérte fel a Dien által készített glóbuszok magyarítására. Az
1840-ben elkészült gömböket negyvennégy iskola kapta meg ajándékba.
A gömbökhöz, oktatásban való felhasználásuk elősegítésére, Vállas
Antal akadémikus (1809–1869) használati utasítást írt. Ez az első
magyar nyelvű csillagászati-földrajzi, térképészeti tárgyú könyv.
A 19. század második felében az éggömbök
jelentősége erősen lecsökkent, mert már azzal is felhagytak, hogy a
földgömbök kísérőjeként szerepeltessék. Az éggömbkészítés új hulláma
száz évvel később, a 20. század második felében kezdődött, amikor a
világűrkutatás irányította újra a figyelmet az égi glóbuszokra – de
ez már napjaink történetébe nyúlik…
Kulcsszavak: csillagkatalógus, csillagkép, antik kép és
keresztény kép, csillagjel, csillagóra
IRODALOM
Becker, Werner (1968): Vom alten Bild der
Welt. Koehler/Armalang, Leipzig
Harms, Hans (1962): Künstler des
Kartenbildes. E. Völker, Oldenburg
Klinghammer István (1998): A föld- és
éggömbök története. ELTE Eötvös, Budapest
Muris, Oswald – Saarmann, Gert (1961): Der
Globus im Wandel der Zeiten. Columbus, Berlin
|
|