Titkosírás a kora újkori
Magyarországon
Az ismertetést rendhagyó módon a könyv utolsó fejezetével kezdeném
(A titkolózás terei), mert a téma komplex feldolgozása szempontjából
ez a könyv egyik legjelentősebb – de mindenképpen a leginkább
újszerű – része, amit a szerző már rögtön a (szélesebb értelemben
vett) kutatástörténeti bevezetőjében is nyilvánvalóvá tesz (Fehér
foltok a szakirodalomban). Titkosírásokról bizonyára mindenki
hallott már életében (bár arról, hogy van egy külön diszciplína, a
kriptológia, amely ennek a vizsgálatával foglalkozik, valószínűleg
már jóval kevesebben), de hogy kialakult egy nagyon fiatal
tudományág is, amely a „titok” természetével foglalkozik (secrecy;
tulajdonképpen még magyar megfelelője sem létezik – a szerző a
„titokkutatás”, „titkolózáskutatás” fogalmakat használja), arról
bizonyára szinte senki, mivel Magyarországon a témának még alig van
szakértője (a szerző az áttekintésében legalábbis nem utal hazai
szakirodalomra; a recenzió írója is csak véletlenül hallott egyszer
egy interjút egy magyar „pletykakutatóval”, amit első hallásra
abszurd szóösszetételnek vélt, az interjúalany intellektuális
felkészültsége azonban meggyőzte arról, hogy itt valamilyen új,
tudományos alapú megközelítésről lehet szó – nos, valószínűleg
részben éppen ahhoz a tudományterülethez kellene kapcsolnunk ezt a
kutatást is, mint amit Láng Benedek a könyvében most összefoglal).
Az említett bevezetőből ugyanis az az első
pillantásra meglepő tény derül ki: van két speciális tudományág,
amelynek a témája a „titok” (a kriptológia, azaz
„titkosítástudomány”, és a secrecy, azaz „titkolózáskutatás”), de a
két terület nem tud egymásról, nem veszi egymást figyelembe,
stílszerűen: gyakorlatilag egymás számára is „titok” a másik
létezése, kutatási eredményei… A közeledés azonban nyilván csak idő
kérdése, hiszen a „titokkutatás” rendkívül fiatal tudományág, a
szerző által idézett tanulmányok tanúsága szerint jobbára csak a
90-es évektől indult virágzásnak. Az azonnali „egymásra találást”
egyelőre még nyilván az is nehezíti, hogy míg a „titokkutatás”
társadalomtudományi terület, a kriptológia szakértői sokkal inkább
természettudományos, matematikai érdeklődésű elméleti szakemberek
(de sokszor kizárólag gyakorlatias „kódfejtők”). Láng Benedek könyve
ebből a szempontból feltehetőleg még a nemzetközi tudományos életben
is úttörő munkának tekinthető – azonban a magyar kriptológiai
irodalomban feltétlenül.
De rögtön folytathatjuk is az ismertetést a könyv
végén található két hatalmas táblázattal, hogy az olvasó lássa,
milyen hatalmas kutatómunkára, gyűjtésre alapozza a szerző
megállapításait. Ha jól számoltam, 50 oldalt és mintegy 280 tételt
számlál a fellelhető titkosíráskulcsok, és majdnem pontosan a
dupláját – 97 oldalt – és 795 tételt (1583 darabot) a rejtjelezett
levelek repertóriuma. Mindkét táblázat időrendben (a szimbolikus
1526-os és 1711-es dátumok jelölik ki a rejtjelezés használatának
különösen kedvező, zűrzavaros időszakot, amelyet visszamenőlegesen a
szándéka szerint a teljesség igényével, előrefelé viszont csak
esetlegesen lép túl a szerző) tárgyalja az emlékeket, melyeknek
minden lényeges paramétere megtalálható a rovatokban. A
repertóriumot Láng Benedek a szakirodalom beható ismeretében
állította össze, kiegészítve az abban fellelhető adatokat saját
kutatásaival, 170 újabb tétellel (340 levéllel). A két táblázat a
szerző által a kézirat lezárásáig ismert összes emléket listázza,
amely becslése szerint mind a titkosíráskulcsok, mind a közölt
emlékek esetében a tényleges szám mintegy 80%-át jelentheti. A
közöletlen forrásanyagban azonban még rengeteg levél lehet, a teljes
korabeli forrásanyag mintegy 1%-a.
A repertórium 72 tétele (234 levél) máig
megfejtetlen, de ebből tizenhárom tétel (166 levél; kérdőjelesen
plusz négy) esetében azonban ismert a hozzá tartozó jelkulcs (azaz
éppen csak a dekódolást kellene elvégezni). Ez a statisztika ugyan
elsősorban csak a potenciális olvasóközönség elhanyagolható
hányadának (a gyakorlati kódfejtőknek) lehet érdekes; a téma
szempontjából azonban mégis kiemelkedő jelentőségű, mivel azt
mutatja e speciális olvasótábor számára, hogy a közölt emlékek
között a mai ismereteink szerint mindössze 68 (esetleg csak 64) –
azaz teljesen belátható mennyiségű – kora újkori levél vár
megfejtésre ahhoz, hogy (legalábbis pillanatnyilag) ne maradjon
semmilyen titok a korszak magyarországi rejtjelezésének a
történetében. Nem lehet tudni, milyen iramban fog haladni a jövőben
a még közöletlen emlékek felkutatása, de kívánatos volna, ha a
közülük megfejtésre várókkal a kódfejtők már szinkronban tudnának
dolgozni.
A szerző tudománytörténeti tájékozottsága (amelynek
alapossága révén ma őt tarthatjuk a téma egyik magyar szakértőjének)
miatt „borítékolható”, hogy a mű nemcsak a kriptológia, de a kora
újkori történelem- és művelődéstörténet-tudomány alapművévé fog
válni. Láng Benedek azonban emellett a gyakorlati kódfejtésben is
járatos, így kivételes érzékletességgel – amelyet alátámaszt a
gazdaságosan megválogatott huszonnyolc fekete-fehér, és hét színes
képmelléklet is – képes megvilágítani a laikus olvasó számára is a
rövid, de alapos és közérthető titkosítástörténeti bevezetője révén
(amelyet egyetlen olvasónak sem érdemes átugrania), hogy a kódfejtés
– de ahogyan azt a későbbi fejezetek számos, emberközelivé hozott
idézetéből kiderül, még az egyszerű dekódolás is – még a mai
hihetetlenül bonyolult kódolás viszonylatában sem egy egyszerű,
pusztán a mindenkori általános intelligencia által könnyen
elvégezhető tevékenység. Az említett 68 levél megfejtése tehát így
is hatalmas energiabefektetést fog kívánni a gyakorlati
kódfejtőktől.
|
|
A tudománytörténész szerzőnek nemcsak a
szakterületéből adódó elhivatottsága van a tudomány
népszerűsítésére, de különleges képessége is a látszólag mindenkit
zsigerileg izgalomba hozó, de tudományos megközelítésben nagyon is
száraz, és leginkább egyhangúnak mondható témák (mint az alkímia,
mágia és a titkosírások) élvezetes előadására. A könyvben is
megpróbálja fenntartani a lankadni készülő figyelmet (nyilvánvalóan
egy tudományos munka esetében nem feltétlenül szükséges kritérium az
olvasmányosság, azonban valószínűleg egyetlen olvasó sem fogja
bánni, ha ez mégis így van – és különösen az a laikus olvasótábor
nem, amelyet a téma izgalmas volta késztet majd a könyv
elolvasására), például a fejezetek témáinak tudatos
váltakoztatásával. Amikor az olvasó esetleg már kezdene fáradni a
rejtjelezés történetének, majd a fennmaradt rendszerek elemzésétől
(A rejtjelezés elmélete és gyakorlata Nyugat-Európában, Titkosírások
Magyarországon: a forrásanyag jellemzése), váratlanul és üdítően –
ugyanakkor teljesen logikus felépítésben – eleinknek (többek között
olyan közismert személyiségekről van szó, mint Balassi Bálint,
Zrínyi Miklós, Pázmány Péter, Thököly Imre, II. Rákóczi Ferenc vagy
Vak Bottyán) az esendő, emberközeli, ízes és sokszor humoros
levélidézeteivel megspékelt titkosírás-használati gyakorlatába
csöppen (A rejtjelezés működtetése). Mikorra pedig már lassan
„elkopik” a régies nyelv varázsa, és az olvasó kezdi fárasztónak
érezni, hogy szinte minden idézetet újra el kell olvasnia ahhoz,
hogy megértse, hogyan is kapcsolódik az a témához, újra egy
titkosírás-történeti fejezet következik, immár azonban általánosabb
szinten (A tudásátadás útjai). Amikor pedig éppen eleget megtudtunk
erről is, következik egy újabb „emberközeli” fejezet arról, hogy
konkrétan mit is titkoltak el eleink… (A titkolózás terei)
Kriptológiai szempontból a legfontosabb (már persze
ha a könyv mintegy felét kitevő hatalmas repertóriumot – mint
alapvetést – most figyelmen kívül hagyjuk) az az izgalmas
nyomozásnak is beillő fejezet (A tudásátadás útjai), amelyben a
szerző megpróbálja felderíteni a magyar kriptográfia eredetét.
Végigböngészi például a rejtjelezést is használó főúri családok
rekonstruált könyvtárait, hogy a korszak meghatározó tudományos
kriptográfiai munkáira bukkanjon (elsősorban A kriptográfia
tudományának kézikönyvei című alfejezetben). Ez a kutatása azonban
legalább annyira alapvetőnek tűnik egy új szempont alkalmazásában,
mint a fentebb említett szociológiai jellegű elemzései (egyáltalán:
a szerző olyan sokoldalúan és átgondoltan elemzi a fantáziát
egyébként alig megmozgató, többnyire száraz tényanyagot, hogy az
olvasó emlékezetében az egész könyv egyetlen izgalmas nyomozásként
marad meg). A fejezet bevezetőjében egy bekezdés erejéig ugyan kitér
ennek az ugyancsak új kutatási területnek az ismertetésére (magyar
szakirodalmat sajnos itt sem tud említeni), azonban a megközelítés
alkalmazásának az újdonságát itt kevésbé teszi nyilvánvalóvá. A
kriptológia tudományának tekintetében azonban nyilvánvaló (mivel
hasonló vizsgálatokra nem tud példát felhozni a nemzetközi
szakirodalomból), hogy ismét úttörő kutatásokkal állunk szemben.
Sajnos azonban a fejezet mindegyik feltevése negatív eredménnyel
zárul…
A kriptológiai szempontú megközelítés azonban
valójában az egész könyvön végigvonul (de tulajdonképpen az
elsősorban a „titokkutatás” szempontjai szerint megírt záró fejezet
egyfajta felvezetéseként jelen lévő utalások révén ugyanez mondható
el ez utóbbi megközelítésről is, azaz a szerző a könyvben végig
tudatosan törekszik a két tudományág nézőpontjainak egymáshoz való
közelítésére). Fontos adalékokkal szolgál ebben a tekintetben (is) a
Titkosírások Magyarországon: a forrásanyag jellemzése és A
rejtjelezés működtetése című fejezetekben, továbbá A titkolózás
terei fejezet Politikai kommunikáció alfejezetében. Nem tudom
megítélni, hogy a magyar secrecy kutatás milyen új szempontokból
fogja tudni még vizsgálni a kérdést, az azonban nyilvánvaló, hogy a
kriptológiai megközelítés tekintetében maradtak még „fehér foltok”.
Mivel A tudásátadás útjai fejezetben felvetett lehetőségek
vizsgálata nem hozott eredményt, alighanem megkerülhetetlenné válik
a későbbi kutatás számára a rejtjelezés merőben technikai alapú,
szisztematikus elemzése, azaz maguk a rejtjelek térben és időben
kibontakozó „családfájának” összeállítása. Az így kialakult, merőben
kriptológiai szempontú, térbeli és időbeli diagramnak azonban
nyilván csak akkor lenne értelmezhető magyarázata, ha ezzel
párhuzamosan a rejtjelhasználatnak az a szociológiai jellegű
vizsgálata – amelynek az alapvetését a szerző a könyvében már meg is
tette – is hasonló tér- és időbeli hálózatot eredményezne. Ebben az
esetben pedig „csupán” egy olyan tudósra lenne szükség, aki mindkét
területet átlátja, és a diagramokat képes „fedésbe hozni” (vagy
ideális esetben a két elemzést eleve koordinálná, hogy azok egy
közös kutatómunka keretében valósulhassanak meg). Nyilvánvaló
azonban, hogy egy ilyen jellegű komplex kutatás esetén is maradnának
még elvarratlan szálak, kifelé mutató „vektorok”, mivelhogy a
titkosítás technikája sajnos Magyarországról egyértelműen külföldre
mutat. Ezeket a pontokat csak akkor lehetne teljes bizonyossággal az
eredetükkel összekapcsolni, ha ott is ilyen megalapozott
vizsgálatokra támaszkodhatnánk. Egy ilyesféle komplex kutatásnak a
rejtjelezés nagy múltú (valószínűleg átláthatatlan gazdagságú)
területein azonban a józan becslések szerint jóval kevesebb esélye
van. A könyvben bemutatott vizsgálat azonban bizonyára hatással
lenne a nemzetközi kutatásra is. Azonban már Láng Benedek alapvetése
is nemzetközileg elérhető változatért kiált… (Láng Benedek:
Titkosírás a kora újkori Magyarországon. Budapest: Balassi Kiadó,
2015, 335 p.)
Tokai Gábor
művészettörténész, Szépművészeti Múzeum –
Magyar Nemzeti Galéria
|
|