A kétnemű társadalomban
gazdasági-kulturális-társadalmi okok nyomán nők és férfiak különböző
előnyök és hátrányok alanyai. Egy humánus társadalom esélyt kínál
mindkét nem érvényesülésére, és megoldást keres mindkét nem
hátrányainak enyhítésére. A tanulmány arra keres választ, hogy a
nemzeti politikákat befolyásolni képes EU (valamint más nemzetközi
szervezetek) milyen koncepciót kínálnak a nők és a férfiak
társadalmi helyzetének javítására, esélyegyenlőségének
megteremtésére, és ez mennyire sikeres a gyakorlatban. Kutatásaim és
mindennapi tapasztalatom szerint a látszatra feltérképezett
területen kérdések sora megválaszolatlan.
Mainstream nőpolitikának nevezem a nemek
esélyegyenlőségének előmozdítását célzó nemzeti kormányok
határozatait és a feminista nőmozgalom fő iránymutatását befolyásoló
nemzetközi szervezetek (ENSZ, Európai Unió, Európai Parlament,
Nemzetközi Munkaügyi Hivatal) megfogalmazott céljait, javaslatait és
eszközrendszerét. Megközelítésemben a „mainstream nőpolitika”
zsákutca. Mert az esélyegyenlőség értelmezése pontatlan és zavaros.
Mert száműzi gondolatrendszeréből a nemek biológiai
meghatározottságát. Mert csak a női hátrányok felszámolására
érzékenyít. Mert csak a nők egy rétegének érdekvédelmére koncentrál.
Mert munkának csak a kereső munkát tekinti. Mert nem hasznosítja a
tudomány eredményeit. Mert figyelmen kívül hagyja a piaci
mechanizmusok működésének követelményét és hatásait. Mert
célmegjelölése a társadalmi összefüggésekből kiragadott. Mert
hiányzik a cél-eszköz összhang megteremtése. Mert a célkitűzések
teljesülése hiányának nincs semmilyen következménye. Kérdés, hogy mi
lehet a nemek társadalmi helyzetének javítását szolgáló politika,
ami mögé nők és férfiak tömegei felsorakoznak, felsorakoztathatók,
és ami a nemzet érdekét szolgálja?
1. Az esélyegyenlőség zavaros értelmezése
Egyenlőség, esélyegyenlőség, egyenjogúság, csak a felületes szemlélő
számára tisztázott fogalmak. Többnyire szinonímaként használják a
szakírók és a közvélemény egyaránt. Az Európa Tanács szerint „A
nemek egyenjogúsága a köz- és a magánélet minden területén a nemek
egyenlő arányú jelenlétét, azonos hatalommal való felruházását,
valamint egyenlő részvételét jelenti. A nemi egyenlőség a nemi
egyenlőtlenség ellentéte, és nem a nemi különbségé, célja pedig a
férfiak és nők maximális társadalmi szerepvállalásának
előmozdítása.” (Európa Tanács, 1998, 1.) A definíció sok
ellentmondást tartalmaz. Első része a nőkre és a férfiakra egyaránt
vonatkozik. E követelmény szerint a férfiak sem egyenjogúak, mert
jelenlétük a magánélet némely területén nem egyenlő arányú, nem
rendelkeznek azonos hatalommal, és nem vesznek részt egyenlő
mértékben a családi feladatokban. Ez azonban nem jelenik meg a
férfiak hátrányaként a nemzetközi határozatokban, ajánlásokban. A
meghatározás második része pedig csak a társadalmi szerepvállalásban
irányozza elő a maximális részvételt. És nem lehet tudni, hogy mit
jelent a maximális szerepvállalás. Problémát okoz az egyenlő arányú
jelenlét és részvétel követelménye is, ami ellentmond a nemek eltérő
fiziológiai adottságainak (nehéz fizikai munkák), és a nemek
igényeinek is (pályaorientációs gyakorlat).
Mélyedjünk el kissé az egyenlőség, esélyegyenlőség
fogalmában! Értelmezése terén rendkívül sok a zavar mind a
szakirodalomban, mind a hétköznapi diskurzusban. Az elmélet már a
görög demokráciaértelmezés óta küszködik az egyenlőség fogalom
magyarázatával. A megközelítések, publikációk száma felmérhetetlen.
Egyenlőséget vagy esélyegyenlőséget kíván a manistream nőpolitika?
Hol ezt, hol azt, hol mindkettőt, pedig a két fogalom nem azonos.
Induljunk el az alapoktól! Az egyenlőség talapzata
az emberi méltóság tiszteletben tartása – olvasható sok helyen –,
amit a magyar alkotmány is tartalmaz1
csakúgy, mint a törvény előtti egyenlőséget.2
Sőt külön megfogalmazza, hogy „A nők és a férfiak egyenjogúak.”
Az emberi méltóság és a törvény előtti egyenlőség jól hangzó
szlogen, ami a gyakorlatban a többségre nem érvényes. George Orwell
mutat rá a lényegre: vannak egyenlőek és egyenlőbbek (Orwell, 2005).
Az emberi méltóságot naponta tiporják sárba a bürokrácia különféle
útvesztői, a szűkülő forrásokkal rendelkező egészségügyi ellátás, a
szolgáltatók packázásai, a bankok sorsokat, életeket sem kímélő
hitelezési gyakorlata, a szegények, a hajléktalanok
kiszolgáltatottsága, és sorolhatjuk vég nélkül mindennapi
megaláztatásainkat. A törvény előtti egyenlőtlenséget látványosan
igazolja a parlamenti képviselőkkel és más politikai-kormányzati
vezetőkkel szemben alkalmazott kivételes bánásmód az egészségügyben,
a közhivatalokban, a rendőrségi igazoltatások stb. terén. Tévedések
elkerülése végett: nem csak Magyarországon. A probléma megkerülésére
megjelent a magyarázat, hogy az ember pusztán „emberi mivolta” miatt
egyenlő, ami nem cáfolja a fentieket, és amit sem az egyes ember,
sem a társalom intézményrendszere nem tud kezelni. Az
esélyegyenlőségi gyakorlat nem tud mit kezdeni az emberek eltérő
biológiai adottságaival és a társadalmi helyzetükből adódó
különbségekkel. Anélkül, hogy részletes elemzésbe bocsátkoznék (ami
célszerű lenne), felvillantom a fogalom körüli zavarokat.
Az egyenlőség, az esélyegyenlőség, az egyenjogúság
különböző fogalmak. A szakirodalom az esélyegyenlőség különböző
dimenzióit írja le, mint: jogi, politikai, gazdasági, kulturális
alapjavakhoz való hozzáférés stb. Ezzel azonban nem sokra megy a
többség. Önmagában az esélyek egyenlőségének ígérete nem garantál
sikert, mert az esély lehetőséget kínál, amit vagy beteljesít az
egyén, vagy sem. Adhatunk egyenlő esélyeket a különböző
adottságokkal, társadalmi háttérrel, akkumulált tőkével rendelkező
embereknek, az eredmény különböző lesz. Márpedig az egyén a
végeredményben érdekelt. Az emberek évezredes álma nem az esélyek
egyenlősége, hanem az eredmény egyenlősége, ami még rásegítéssel sem
érhető el a különböző dimenziók mentén strukturált társadalmakban.
A probléma további taglalása céljából
különböztessük meg a bemeneti és a kimeneti (eredmény) oldalon
elérendő célt. A zavar már abban is megmutatkozik, hogy az egyenlő
bánásmódról szóló törvények hol a „bemeneti esélyegyenlőség”, hol a
„kimeneti egyenlőség” követelményét fogalmazzák meg, holott a
kétfajta szemléletű egyenlőség nem valósítható meg együttesen.
Bármelyik oldalon biztosítjuk az esélyegyenlőséget, egyenlőtlenséget
teremtünk a másik oldalon. A nemzetközi szervezetek ajánlásaiban hol
az egyik, hol a másik, hol mindkét követelmény megjelenik, ami
teljesíthetetlen.
Két példával igazolom a felmerülő dilemmát,
egyrészt a munka világában, másrészt az oktatásban.
• Amennyiben egyenlő feltételeket teremtünk a
munkaerő-felvétel során (bemeneti oldal), különböző eredményekre
jutunk a kimeneti oldalon, például a teljesítménybérben
(diszkrimináció) az egyének eltérő képessége, szorgalma, törekvése,
teljesítménye stb. nyomán. Az azonos feltételek eltérő eredményre
vezetnek. Ha eredményegyenlőséget akarunk teremteni, például azonos
béreket fizetni, akkor az azonos képességű, szorgalmú, teljesítményű
munkavállalókat kell alkalmaznunk, kiesnek a rostán az ennél
gyengébben teljesítők (diszkrimináció a bemeneti oldalon).
• A feltételek azonossága az esélyegyenlőség
jegyében nem teremt egyenlőséget az iskolákban sem a különböző
adottságú tanulók körében, és másfajta egyenlőtlenséget teremt. A
kevésbé tehetséges gyerekek szintjén a tehetséges gyerek leépül, nem
biztosított képességei kibontakoztatása, tehát esélyei csorbulnak.
Melyik réteg esetén van szükség társadalmi segítségre, a feltételek
javítására, a megkülönböztető bánásmódra? Mindkét réteg esetében.
Szükség van a hátrányos helyzetű rétegek előnyben részesítésére a
hátrány mérséklése céljából, hogy élhessenek a mások számára
biztosított jogokkal, lehetőségekkel. És szükség van a tehetségek
megkülönböztető támogatására is, az egyenlő feltételeknek a képesség
kibontakozását korlátozó hatása miatt. Példánkban a tehetséges és
hátrányos helyzetben lévő gyerek számára egyaránt szükséges
megkülönböztető bánásmód (pozitív diszkrimináció) más-más jelleggel.
Ebben a megközelítésben az esélyegyenlőség nem azonos feltételeket,
hanem a képességeknek megfelelő érvényesülési lehetőség biztosítását
igényli (kommunisztikus elvárás), ami azonban eltérő végeredményre
vezet, amit diszkriminációnak tekint a mainstream nőpolitika.
A nemzetközi szakirodalmi kísérletek sem oldják meg
a dilemmát. Az egyenlőtlen társadalmi-gazdasági-kulturális
feltételek és az esélyegyenlőség követelményének összehangolása
céljából a fentiekhez hasonló megfontolásból megkülönböztetik az
esélyegyenlőség (equality) és az egyenlő esélyek (equity) fogalmát (URL2).
A hivatkozott forrás a vacsoramegosztás példáján mutatja be a két
fogalom különbségét. Az esélyegyenlőség (equality) biztosítása a
különféle javak egyenlő elosztását feltételezi, a mennyiségi
aspektust ragadja meg. A példában a vacsoraasztalnál mindenki
(felnőtt és gyermek) ugyanakkora adagot kap. Ez igazságtalan
szükségleti szempontból és erőforrás-pazarlással jár. Ha az adagot a
gyermek biológiai szükségleteire szabják, akkor a felnőtt szervezete
sínyli meg, ha a felnőtt szükségleteire alapozzák, akkor pazarlás,
mert a gyermek adagjának egy része kidobásra kerül. Az „equity” az
igazságosság jegyében a szükségletek szerinti elosztást jelenti, a
minőségi aspektust közvetíti. A példában a felnőttek vacsoraadagja
nagyobb, mint a gyermekeké, ami sérti az egyenlőségeszmét (URL2).
Bármelyik oldalról is közelítjük az
esélyegyenlőséget vagy egyenlő esélyeket, alapvető értelmezési és
gyakorlati problémák kerülnek felszínre a különböző biológiai,
gazdasági, társadalmi, kulturális feltételekkel rendelkező emberek
között. Mind az egyenlő elosztás, mind a szükségletek szerinti
elosztás történelmi kísérlete csődöt mondott. A volt „szocialista”
országok nivelláló gyakorlata elbukott, a kommunisztikus eszmék az
emberi természet sajátosságaira utaló vitákban és a gyakorlatban
véreztek el. Bárhogyan is közelítjük az esélyegyenlőség kérdését,
bizonyítható, hogy piacgazdaságokban, társadalmi rétegződésre épülő
rendszerekben sem az egyenlőség, sem az esélyegyenlőség nem
valósítható meg, legfeljebb mérsékelhetők a távolságok a társadalom
tagjai között. Nem küszöbölhető ki a diszkrimináció, mert valamelyik
oldalon szükségszerűen megjelenik.
A nemek közötti egyenlőség mérésére
(eredményszemléletben) különböző mutatókat alkalmaznak a
szakirodalomban. Általában a foglalkoztatottság szintjét, a
munkaerő-piaci szegregációt és a bérkülönbségeket használják, hol
külön-külön, hol együttesen. Catherine Hakim (2011) bizonyítja, hogy
egyik mutató sem alkalmas az egyenlőség mérésére. A legkülönbözőbb
szegregációs szintek mellett lehet magas vagy alacsony a bérrés, a
foglalkoztatás bővítése nemhogy csökkentené, hanem növeli a
szegregációt. A foglalkoztatás növelése és a szegregáció csökkentése
egymásnak ellentmondó célkitűzés – szerinte. Az Eurobarometer
felmérésében3 az Európai Unió
huszonhét tagállamában a bérkülönbségeket tekintik a legtöbben (38%)
a legfontosabb egyenlőtlenségi mutatónak, Magyarországon némileg
kevesebben (36%). A bérolló jelentős a nők rovására. Az Eurostat
szerint az Unió átlagában 2014-ben 16,1% volt. A megkérdezettek
egyharmada szerint (30% – Magyarországon 26%) a válság növelte a nők
bérhátrányát, és nehezítette a munka és a magánélet összehangolását
(European Parliament, 2013, 6, 9.).
A nemek közötti esélyegyenlőség mérésére a World
Economic Forum 2013-ban publikált anyaga négy mutatóból álló
esélyegyenlőségi indexet használt, és ennek alapján sorolta be az
országokat. A felvételben 136 ország szerepelt. Az index változóinak
négy csoportjában: gazdasági részvétel és lehetőségek, képzési
hozzáférés, egészség és túlélési esélyek, politikai felhatalmazás
tizennégy indikátorral közelítették a nemek esélyegyenlőségét (World
Economic Forum, 2013, 6.). Az index értelmezési tartománya 0-tól
(nincs egyenlőség) 1-ig (teljes egyenlőség) terjed. A legmagasabb
indexszel (0,8 feletti értékkel) jelenleg is a skandináv államok
rendelkeznek (Izland – 0,8731, Finnország – 0,8421, Norvégia –
0,8417, Svédország – 0,8129). Hazánk a 87. helyen szerepel. Jemen
foglalja el az utolsó helyet (0,6742) (World Economic Forum, 2013,
8.). Országunk helyezése 2000 óta folyamatosan romlott. A csökkenés
2006-hoz képest jelentős, az 55. helyről a 87. helyre csúsztunk le,
miközben az esélyegyenlőségi index némileg emelkedett. A relatív
romlást a nők politikai hatalomban való gyenge részvétele okozza. A
képzési hozzáférés és az egészségi helyzet terén kedvező a
helyezésünk, és nem történt jelentős változás az elmúlt évtizedben.
2. Az érdekek és eszközök birtoklása
közötti aszimmetria
Bizonyítás nélkül is belátható, hogy az uralkodó osztály soha nem
akart privilégiumai helyett egyenlőséget. Csak a nincsteleneket
lehet az egyenlőség ígéretével manipulálni. Az egyenlőség eszméje az
elnyomottak vágyálma, és az őket eszközként használó mozgalmak
jelszava. A francia forradalom és a kommunista rendszerek egyaránt
alapvető eszmeként hirdették az egyenlőséget, ez utóbbi
egalitariánus rendszer megvalósítását ígérte, s annak torz
gyakorlatának kiépítését kísérelte meg, sikertelenül.
Miközben az egyenlőség/esélyegyenlőség megteremtése
az elesettek igénye, a megvalósításhoz szükséges eszközöket
(hatalom, pénz, infrastruktúra) a hierarchia csúcsán lévők
birtokolják, akiknek nem érdeke ennek megteremtése. Önmagában az
érdekek és a rendelkezésre álló eszközök aszimmetriája
megmagyarázza, hogy miért nem sikerül lényegesen előrelépni az
esélyegyenlőség, közöttük a nemek esélyegyenlőségének
megteremtésében. Akár be is fejezhetnénk gondolatmenetünket. Ilyen
körülmények között az esélyegyenlőség ígérete a hatalmi játszma
eszköze, az esélytelenek manipulálására alkalmas ideológia.
3. A nemek biológiai meghatározottságának eliminálása
Az egyén biológiai, pszichikai, társadalmi lény. Létének három
dimenziója egymással kölcsönhatásban határozza meg konkrét
megnyilvánulásait, igényeit, motivációit. A viszonylag stabil
biológiai, pszichikai adottságokkal rendelkező ember kerül különböző
társadalmi viszonyok közé, melyekben eltérő formában és mértékben
élheti meg biológiai és pszichikai lényét.
A mainstream nőpolitika a nemek közötti biológiai különbségeket
lényegtelennek tartja, célja, hogy a nők pontosan azt végezhessék,
mint a férfiak. Lehessenek katonák, rendőrök, politikusok. Mindazok,
amik hatalmat biztosítanak számukra. Nem tülekednek a bányász és más
nehéz fizikai, kellemetlen körülmények között végzett munkák felé.
Követelik, hogy a férfiak a szülés kivételével vegyék ki a részüket
minden gyermekgondozási és háztartási tevékenységből. A szoptatás
céljából sem fontos már az anyai jelenlét – mondják –, hiszen
cumisüvegből lehet tápszerrel etetni a csecsemőt, amit a férfiak is
meg tudnak csinálni. Nem veszik figyelembe azokat a vizsgálati
eredményeket, melyek szerint az anyatejes táplálás létfontosságú a
csecsemő fizikai, lelki egészsége, érzelmi biztonsága szempontjából.
És az anyai jelenlét is. Ellenzik a biológiailag is meghatározott
hagyományos nemek szerinti munkamegosztást, a hagyományos nemi
szerepeket. Kiveszik a babát a kislányok kezéből, puskával, autóval
helyettesítik, s mindezt az esélyegyenlőség jegyében. Jóllehet ezek
a játékok alapvető fontosságúak a felnőtt (apai, anyai) szerepek
elsajátításához, begyakorlásához.
A biológiai korlátok nem bonthatóak le káros
következmények nélkül, és a „nemtelen lét” nem járul hozzá az
egyének boldogulásához. Higgyünk Evelyn Sullerot-nak, a híres
francia szociológusnak, aki szerint: „A nő igenis nőnek születik, a
férfiétól eltérő, beprogramozott fizikai sorssal, és az e
különbségekhez kapcsolódó összes pszichológiai és társadalmi
következménnyel.” (Sullerot, 1983. 31.)
4. A női hátrányok kizárólagossága
A nemek biológiai meghatározottságát a mainstream nőpolitika nem
tudja kezelni. Bevezeti a gender, a társadalmi nem fogalmát, ezzel
azonban nem oldotta meg a nemek helyzetének valósághű elemzését. Már
a gender-definíciók is rendkívül sokfélék. A kutatók és mozgalmi
képviselők jelentős hányada a gendert mint a biológiai alapoktól
elvonatkoztatott társadalmi meghatározottságot jelenítik meg, vagy a
nők szinonimájaként használják (Scott, 2011). Közelebb visz a
megismeréshez a gendernek a nemek egymásra vonatkoztatott
megközelítése vagy társadalmi kapcsolatokként történő leírása. De
bárhogy is definiálják a gender fogalmat, a mainstream nőpolitika
azt főként a nőkre alkalmazza.
A mainstream genderpolitika kizárólag vagy túlnyomó
részben a nők hátrányával foglalkozik, annak felszámolására
törekszik, az esélyegyenlőség követelményét kizárólagosan vagy
főként a nőkre értelmezi.4
Nincs nemzetközi ajánlás a férfiak elleni diszkrimináció mindennemű
formájának megszűntetéséről, holott a nőkre van (CEDAW5).
Ezzel az egymásra utalt nemeket szembeállítja egymással,
együttműködés helyett a rivalizálás kultúráját teremti meg.
Nők és férfiak társadalmi szerepei, helyzete,
elhelyezkedése a társadalmi hierarchiában különböző, ebből
következően érdekeik és értékeik is eltérőek. A nemek
társadalmi-gazdasági helyzetének mindenkori jellemzőit az adott
ország történelmi tradíciói, demokratikus hagyományai, kulturális
karaktere, gazdasági fejlettsége, társadalmi munkamegosztásának
gyakorlata, a munkák piaci/munkaerő-piaci értékelése és a
mindezekkel összefüggő nemi szerepek határozzák meg. A
munkamegosztás változó rendszere különböző előnyöket kínál nők és
férfiak számára, és eltérő hátrányok talaja. Vannak területek, ahol
a nők vannak hátrányban, és vannak, ahol a férfiak – az
összehasonlítás kézenfekvő alapja mindig a másik nem. Biológiai és
társadalmi okok nyomán minden „nőkérdés” egyben „férfikérdés” is, a
nőkérdés hátterében mindig ott felesel a férfi és fordítva, írtam
sok évvel ezelőtt. A nőemancipáció az általános emberi emancipáció
része, amely magában foglalja a férfiak hátrányainak felismerését és
felszámolásának szándékát is.
A férfiak hozzáférése hangsúlyosabb a politikai és
gazdasági hatalmi pozíciókhoz. A hierarchia magasabb szintjeit a
férfiak birtokolják a politikában és a gazdaságban egyaránt.
Munkájuk anyagi-erkölcsi elismerése a nőkénél kedvezőbb.
Foglalkoztatási esélyük a nőkénél jobb, de könnyebben válnak
munkanélkülivé, és nehezebben viselik. Társadalmi szerepeik
kiteljesítése és megélése konfliktusok és stressz forrása. Az
egyedülálló férfiak szegényebbek, mint a nők.6
A családos férfiak válás esetén esélytelenek a gyermekelhelyezés
tekintetében, és ezzel együtt a közös lakás megtartásában, ami
hajléktalansághoz vezethet. Az életesélyek szempontjából
kedvezőtlenebb helyzetben vannak. A férfiak születéskor várható
átlagos élettartama lényegesen rövidebb, mint a nőké. Egészségi
állapotuk rosszabb. Már csak a „nővédelem” szempontjából is célszerű
szem előtt tartani, hogy a férfiak helyzetének romlása is a nőkre üt
vissza, a családfő talajvesztése a nőkre hárít nagy terheket. A
munkanélküliség és betegség miatt szerepet vesztett – olykor
alkoholizmusba menekülő – férfi helyett a nő tartja össze a
családot, és gazdálkodik a gyakran a fizikai lét újratermeléséhez
sem elegendő jövedelemmel.
Családi szinten a hatalomforrások megosztása terén
a férfiak a pénz hatalmát birtokolják mint családfenntartók, és mint
– általában – a magasabb jövedelemmel rendelkezők. Egyre gyakoribb
azonban, főként a férfiak magasabb szintű munkanélkülisége mellett,
hogy a nő keres többet a családban, vagy ő az egyetlen kereső (ami a
hagyományos szerepmegosztás felborulása miatt veszélyeket is
teremt). A férfiak vállalnak többet a kereső munka terén, magasabb
órateljesítménnyel, nehezebb munkakörülmények között. A háztartás
nem nyújt számukra társadalmilag elfogadott munkateret, ezért is
tűrik nehezebben a munkanélküliséget. Családi védőhálóban nem
részesülnek, a külvilági stresszt a gyermekgondozás lelki gazdagsága
nem kompenzálja.
A nők férfiaknál kedvezőtlenebb érdekérvényesítő
képessége a munkaerőpiacon jut érvényre. Mindazt, ami érték az
áruviszonyok közepette, a férfiaknál kisebb mértékben birtokolják:
intézményi hatalmi pozíciók, kereső munka, fizetés. Munkájuk
tekintélyes részét a háztartás kereteiben fejtik ki, amit a
társadalom sem anyagi, sem erkölcsi formában nem honorál. Vagy csak
társadalmi fontosságához mérten aránytalan mértékben a
családtámogatási rendszerek keretében. A szellem fejlesztése
tekintetében a nők ma már előnyösebb helyzetben vannak,
iskolázottságuk szintje a férfiakénál magasabb. Képességeik
hasznosítása a kereső szférában azonban a férfiakénál
korlátozottabb.
A nők a gyermekvállalás és a szex hatalmával
rendelkeznek. A családon belüli – férfiaknál kedvezőbb – pozíciójuk
hatalmi forrásaik érvényesítése, nyílt és látens hatalomgyakorlásuk
következménye. A családon belüli hagyományos háztartási és
családgondozási feladatok megosztása tekintetében munkaórákban mérve
a nők vállalnak többet. Kérdés, hogy milyen kritérium mentén
értékelhető a családon belüli munkamegosztás demokratizmusa? Csakis
a családi szereplők konszenzusa alapján. Nem egyformaságként, nem
munkaórákban mért egyezőségként, hanem a képességeknek,
készségeknek, igényeknek, megállapodásnak megfelelő elosztásként.
Ami a családban részt vevők hatalmi viszonyain, szokásain vagy
konszenzusán alapulva érvényesül, vagy sérül. Amihez nem sok köze
van a külvilágnak. Vannak családok, ahol a férfiak főznek, és a nők
szerelnek. És nem patriarchális vagy matriarchális elnyomás miatt,
hanem mert erre képesek, ehhez van kedvük, ebben állapodtak meg, így
jó mindkét félnek, így működik a kapcsolat.
Az apák kiszorulása-kiszorítása a családi
feladatokból a férfiaknak sem kedvező, de főként nem a gyermekeknek.
Kutatások igazolják, hogy az apák jelenléte a családban a gyermek/ek
érzelmi fejlődése szempontjából nem nélkülözhető. Léder László
pszichológus idézte az Apátlan Amerika című könyvet (1995), amelyben
a szerző kimutatta, hogy a bűnözés, a különböző pszichés betegségek
rizikója többszörös azoknál, akik apátlan társadalomban nőnek fel. A
gyermekek egészséges fejlődéséhez szükség van az anyai és az apai
mintára egyaránt. Léder vitatja azt a felfogást, miszerint az anya a
megengedő, a szeretetteljes, az apa a fegyelmező (Ranschburg Jenő).
Szerinte mindkét szülőnek szeretetet is kell adnia és szabályoznia
is kell. Fontos, hogy az apa minőségi időt töltsön a gyermekkel, aki
a játékosságot képviseli, hogy a gyermek kommunikációt, empátiát,
érzelmi kontrollt tanuljon (URL3).
A feminizmus – főként annak radikális áramlata – a
nők esélyegyenlősége követelésének jegyében bizonyos területeken
férfi érdekeket sért. Ez nem maradhatott visszhang nélkül. A
reakciók két irányban teljesedtek ki: a férfitudományok (men’s
studies),7 és az
antifeminista mozgalom kifejlődésének engedtek teret. Az ellenállás
gyakran latens módon jut kifejezésre, abban, hogy a férfiak nem
támogatják a női esélyegyenlőség ügyét, nem működnek partnerként
közre a női esélyegyenlőség korlátainak lebontásában. Ezért
rendkívül időszerűek és hasznosak a két nem együttműködését segítő
kezdeményezések.
A férfitudomány (men’s studies) a kilencvenes évek
közepén tette meg kezdeti bizonytalankodó lépéseit. Peking volt az
első a női világkonferenciák sorában, ahol a férfiak önálló
munkacsoportot szerveztek. Az első férfi világkonferenciának pedig
Ausztrália adott otthont 1996-ban. Azóta semmi hír a fejleményekről.
Az antifeminista mozgalom a legkülönbözőbb helyeken és formákban,
változó erőséggel és hangerővel jut felszínre, ma még kevésbé
szervezett. A hetvenes években Hernádi Miklós a férfiak
gyermekelhelyezési jogáért szállt síkra, az „anyaszívű apák”
érdekvédelmi szervezeteként létrehozta az Elvált Apák Egyesületét.8
Bíró Dávid (1982) nagy vitát kiváltó cikkében a
férfihalandóságot a domináns nők térnyerésére vezette vissza.9
2011. októberben indult az internetes Férfihang antifeminista
férfimagazin. Csuzi Attila ötletgazda lapindító elgondolása szerint
a magazin olyan író-olvasó közösségé formálódó portállá válhat,
amely a férfitársadalmat érintő és érdeklő társadalmi problémákról
és szórakoztató kérdésekről szól. Megfogalmazásában: „nem csak arról
kellene szót ejtenünk, hogy miért érezhetik magukat rosszul a
férfiak a feministák szájíze szerinti társadalomban, hanem” a
férfiakat foglalkoztató kérdésekről, a férfiak „családi, jogi,
mentálhigiénés, szexuális és életmódproblémáinak” megoldásáról. A
lapban való közlés egyetlen feltétele „az alapjaiban férfiközpontú,
avagy férfi-pozitív gondolkodásmód.” (Csuzi, 2011)
5. A nők homogén tömegként való kezelése
A mainstream nőpolitika a nőket homogén tömegként kezeli. Pedig a
nők társadalma sem homogén, hanem számtalan dimenzió mentén
strukturált, az egyes nőrétegek érdekei jelentősen különböznek. A
magasan képzett nők például inkább vállalnak sorsközösséget
hasonlóan képzett férfiakkal, semmint perifériára sodródott,
írástudatlan nőkkel. Kérdés: megfogalmazható-e olyan közös érdek,
amely köré a nők egységesen felsorakozhatnak? A válasz a közös női
sorsban keresendő. A közös sors a biológiai létük és az ebből fakadó
jellemzők. A női érdekek közös halmaza ebben a szférában
fogalmazható meg. Ezért találnak jobban egymásra a különböző
társadalmi helyzetű nők a testükkel való rendelkezés, és az anyaság
különböző kérdéseiben. Közös sors még az azonos
társadalmi-foglalkozási csoporton belüli hátrányos társadalmi
helyzet a jobb pozícióban levőkhöz (férfiakhoz) viszonyítva. Az
eltérő társadalmi réteghez tartozás azonban megosztja a
nőtársadalmat, és kérdés, hogy mennyire tudnak azonosulni, mennyire
szolidárisak nőtársaik őket nem, vagy másként érintő problémáival.
A nőket a társadalmi munkamegosztásban elfoglalt
helyüknek és szerepüknek megfelelően három karriertípusba sorolom.
Mindhárom formának vannak előnyei és hátrányai.
• A „családi karrier” a családgondozásra,
háztartásra berendezkedett nők munkatapasztalatainak sorával
jellemezhető. A politikai hatalomban való részvétel iránt ritkán
támasztanak igényt.
• A „munkaerő-piaci karrier” elsődlegességét
preferáló karrier esetében a kereső munka kap prioritást az egyéni
életpálya teljes hosszán. A szülést követően az e karriert választó
nők nem, vagy rövid ideig veszik igénybe a fizetett gyermekgondozási
rendszereket. Körükben találhatók nagyobb arányban azok a nők, akik
karrierjüket a politikában képzelik el kiteljesíteni.
• A „kettős kötődésű” karrier a családi karriert és
a munkaerő-piaci karriert egyaránt preferáló nőket jellemzi. Ők a
kereső munka és a családi feladatok párhuzamos teljesítését tekintik
életpályacélnak. A kétfajta feladat fontossága
társadalmi-foglalkozási rétegenként eltérő. A kettős szerep
összehangolása munkaköri feladatoktól függően különböző nehézséget
okoz, ezért vállalják szívesen az e réteghez tartozó nők a kötetlen
vagy rugalmas munkaidőt, a hosszú nyári szabadságot. Felsőfokú
végzettséggel rendelkező képviselőik egy része politikai pozíciót
vállal, gyakran a gyermek/ek felnevelését követően. Ha kisgyermekük
van, különösen nehéz feladat elé állítja őket a politikai pozíció
korlátlan idő- és feladatéhsége.
Vizsgálataim szerint e három karriertípus jelen van
a gazdasági fejlettség minden szintjén és az ipari forradalmak
korától kezdve a történelmi fejlődés minden fázisában, a társadalmi
berendezkedéstől függetlenül. A három karriertípus jelenléte és
súlya, az egyes típusokhoz tartozó nők aránya és annak változása
történelmi korok, a gazdasági fejlettség különböző szakaszai, és az
iskolázottság különböző szintjei szerint eltérő. Az egyes típusokhoz
tartozó nők aránya jól jellemzi az adott országban a nők társadalmi
helyzetének egyik fontos vetületét: a kereső munkához való viszonyt.10
A társadalmi-gazdasági fejlődéssel párhuzamosan
|
|
a „kettős kötődésű” karrierpályát választó, vagy
arra kényszerülő nők aránya minden országban emelkedik.
Magyarországon az egykeresős családmodell az anyagi létfeltételek
szempontjából életképtelen, szűk körre jellemző.
Hasonló következtetésre jut Catherine Hakim (2011),
aki hat ország11 1998–2005
közötti időszakra végzett felmérésére alapozva elemzi a háromféle
karriertípus (családorientált, adaptív, munkaorientált) nemek
szerinti különbségeit. Ahol rendelkezésre álltak a nemek szerinti
adatok, ott egyértelműen igazolt a gyakorlatból ismert jelenség,
hogy a férfiak között lényegesen magasabb a munkaorientált
karriertípus, mint a nők körében. (Evidencia, ami a nemek társadalmi
szerepeiből következik.) A szórványos adatokból az is kiderül, hogy
a részmunkaidőben dolgozó nők körében magasabb az adaptív karriert
követők, és alacsonyabb a munkaorientált karrierben gondolkodók
aránya, mint a teljes munkaidőben dolgozó nők soraiban.
Mindhárom karrierformának vannak előnyei és
hátrányai. A „családi karrierre” berendezkedett nők számára előnyt
jelent, hogy az otthon falai védelmet nyújtanak a versenyszféra
követelményeitől, stresszeitől. Időkorlát nem nehezíti a
családgondozási-háztartási feladatok ellátását. Hátránya a gyenge
társadalmi elismerés és az önálló jövedelem hiányával összefüggő
kiszolgáltatottság, amelyről a hatvanas–hetvenes években sokat
cikkezett a szépirodalom és a szakirodalom. Evidencia, hogy a
társadalom perifériájára sodródás, a szegények közé kerülés esélye a
kereső munkával nem rendelkezők soraiban a legnagyobb, főként, ha
gyermekek eltartásáról is gondoskodik a család. A fogyasztói
társadalomban, ahol a pénz „szentség”, ahol a létfenntartás
kényszerén túl mindent, beleértve az emberi kapcsolatokat is, átsző
a pénz mindenhatósága, ennek a karriernek kicsi a társadalmi
presztízse.
A munkaerő-piaci kirekesztettség az információs
társadalomban különösen nagy veszélyt jelent, ahol a megszerzett
ismeretek elavulása a korábbiaknál gyorsabb, ahol a társadalmi
integrációhoz szükséges új ismeretek rohamosan bővülnek. A
háztartásbeliek újratermelődésével fel kell figyelni az új-régi
jelenségre: az egyedül maradt, a társadalmi-munkaerő-piaci
integrációra nem képes, megélhetési forrással, nyugdíjjal nem
rendelkező nők veszélyeztetettségére. A csökkenő állami gondoskodás
és a másokért felelősséget nem vállaló hedonista életvezetés miatt e
réteg magára maradása és ellehetetlenülésének veszélye ma nagyobb,
mint a korábbi évtizedekben.
A „munkaerő-piaci karrierre” berendezkedett nők
számára előnyt kínál az önálló (gyakran átlagot meghaladó)
jövedelem, a munka nyújtotta belső jutalom, az önmegvalósítás
lehetősége, az előmenetel a szakértői és vezetői ranglétrán, a
társadalmi kapcsolatok széles köre, a presztízsszimbólumok
birtoklása. Hátránya kedvezőtlen munkaerő-piaci viszonyok mellett az
elhelyezkedési nehézségek, a munkanélküliség fenyegetettsége, a
munka túlhajtásának kedvezőtlen következményei (munkaalkoholizmus,
stressz, kiégés). A munkaerő-piaci karriert választó gyermekes nők
esetében gondot jelent a családi szerep zavartalan ellátása.
Esetükben a hatékony társadalmi integráció feltétele a
gyermekelhelyezés megoldása magán jelleggel vagy intézményi
keretekben.
A „kettős kötődésű karrier” előnye az előbbi két
karrierút egyoldalúságának feloldása, mivel a nők mindkét szerepe
iránti igényt kielégíti. A karrierstratégia előnye a szerepek
közötti váltás lehetősége. A munkanélküliségi fenyegetettség nem
annyira erőteljes, mint a kizárólag kereső munkára építő nők vagy a
férfiak esetében. A munkanélküliség ellen biztonságos hátteret
nyújtanak a családi-háztartási keretek. A „kettős kötődésű karriert”
választó nők többségére a munkahelyi karrier megszakítottsága
jellemző. A családos nők rövidebb-hosszabb ideig felfüggesztik vagy
véglegesen feladják munkahelyi életpályájukat a gyermekszülés,
gyermekgondozás miatt. A munkahelyi életpálya folytonosságának
hiánya korlátozza a nők előmenetelét, és hozzájárul a
keresetkülönbség állandósulásához. A hagyományos kétmaximumpontos
női karriermodell12 mellett
jelen van az egyes életszakaszokat átfedő modell, a patchwork
foglalkoztatás, amelyre a kiskori gyermekgondozás mellett
párhuzamosan végzett keresőmunka jellemző. Erre nálunk példát a
gyermekgondozás melletti munkavállalás kínál (a gyermek egyéves
korát követően).
A „kettős kötődésű karrierű” nők esetében a karrier
és a családi teendők összehangolása az életpálya menedzselésének
legkritikusabb eleme. Az e csoportba tartozó nők a kereső munka és
az otthoni feladatok összehangolását művészi fokon végzik. A kettős
kötődésű karrier örök dilemmája a túlterheltség, a kevés szabadidő,
ezzel összefüggésben, a képzésben való részvétel, a kapcsolatépítés
korlátozottsága, amely az élethosszig tartó képzés követelménye
közepette a szakmai lemaradás veszélyével jár. Főként a kisgyermek
nevelésének követelménye ütközik a kereső munkával, amely sokszor a
munkahelyi karrier átmeneti vagy végleges feladását eredményezi. A
kereső munka megszakításával e réteg jelentős része átmenetileg vagy
véglegesen a szegények közé kerül. Hogy sikerül-e kiemelkedniük a
szegénységből, az a munkaerő-piaci reintegráció esélyétől függ.
Újabb tendencia – amely elsőként az Egyesült Államokban jelent meg
–, hogy a kettős kötődésű karrierre igényt tartó, magasan képzett
nők időben előbbre hozzák a munkahelyi karriert, majd ezt követően
alapítanak családot és szülnek gyermeke/ke/t, sokszor a szülőképes
kor végső határán. Ez a változás is hozzájárul a termékenységi ráta
csökkenéséhez.
A kettős kötődésű karriert vállaló nők másik nagy
kockázata a munkaerő-piaci reintegráció nehézsége. A
munkaerő-piacról rövidebb-hosszabb időre kiszorulók visszakerülési
esélye az információs társadalomban rosszabb, mint korábban volt. Az
újbóli munkavállalás során a nők veszítenek munkaerő-piaci
pozíciójukból. A negyven-negyvenöt éven felüli nők
érdekérvényesítési esélye és munkaerő-piaci pozíciója egyébként is
gyenge, és elhelyezkedésük még akkor is majdnem lehetetlen, ha
folyamatos munkaviszony mellett veszítik el állásukat. Lényegesen
nehezebb a munkaerő-piacról hosszabb időre kivált nők
reintegrációja, vagy azok integrációja, akiknek soha nem volt
állásuk. A tíz–tizenöt évre a háztartás szervezésére,
családgondozásra berendezkedett nők reintegrációs kockázatát növeli,
hogy megszerzett ismereteik elavulnak.
6. A kereső nők érdekvédelmének prioritása
A nők különböző társadalmi csoportjainak érdekei nem kapnak azonos
hangsúlyt a mainstream nőpolitikában. A foglalkoztatás bővítése, a
kereső nők érdekvédelme szinte kizárólagos. A női foglalkoztatás
növelésének igénye makrogazdasági követelményekből ered, az egyéni
érdeket szolgáló „választási szabadság” a különféle
munkaerő-értékesítési stratégiák között nem valósul meg, de még
napirendre sem kerül. A felszín mögé tekintve, joggal vélelmezhető,
hogy a foglalkoztatás bővítése nem kizárólag, sőt nem is
elsődlegesen a nők érdekeit szolgálja, semmint a munkaerő-piaci
követelményeknek tesz eleget, a szűkülő nyugdíjkasszához járul
hozzá.
Szűk körű a munka értelmezése, kizárólag a kereső
munkát tekintik munkának, jóllehet a munka agy, ideg, izom
összehangolt tevékenysége. Mint ilyen, a háztartási munka is munka a
javából. Sőt olyan szervezési, tervezési tevékenységet tartalmaz,
ami a nőket munkaerő-piaci tevékenységük eredményes végzésére
készíti fel. A háztartás ellátását, a gyermekgondozást végző nők és
férfiak hatalmas mennyiségű munkát végeznek, számítások szerint
(pontatlanul, de a nagyságrendet érzékeltetően) az iparban kifejtett
munkaóráknak megfelelő mennyiséget. A mainstream nőpolitikai
megközelítés szerint azonban csak a kereső nő dolgozik. A különböző
felmérésekben (a Központi Statisztikai Hivatal felméréseiben is)
akként teszik fel a kérdést a nőknek (csak a nőknek), hogy
dolgozna-e ha megtehetné, hogy nem vállal munkát?
A kereső munkát, az önálló keresetet nélkülöző, a háztartásra
berendezkedett nők helyzete legalább annyi figyelmet érdemelne, mint
a kereső nőké. A háztartási-gyermeknevelési feladatokat ellátó nők
érdekvédelmének elhanyagolása a mainstream nőpolitika vétke. A
társadalom számára legfontosabb tevékenység folyik a
családi-háztartási keretek között, a jövő generációk fizikai,
szellemi állapota formálódik itt. Szűkebb látókörű megközelítéssel
is belátható e terep fontossága, ahol a jelen generációk tagjainak
jövőbeli eltartói készülnek fel a munkaerő-piaci karrierre. Az anyai
szerep trónfosztása, és nem kellő megbecsülése hozzájárul
kedvezőtlen népesedési viszonyainkhoz. A jelenlegi kormány a
családot stratégiája prioritásai között kezeli, aminek kedvező
hatásai kezdenek kibontakozni.
A háztartási és családgondozási feladatokból a nők
még napjainkban is nagyobb arányban veszik ki részüket, mint a
férfiak.13 Nem a
hagyományos szerepmegosztás továbbélése a probléma, mint azt a
mainstream nőpolitika hangsúlyozza, hanem az otthoni feladatok
ellátásának megkönnyítéséhez rendelkezésre álló társadalmi
feltételek elégtelensége. A családon belüli munkamegosztást ugyanis
a családokra célszerű bízni. A családi feladatok ellátásának
megkönnyítése pedig a társadalomra is ró kötelezettséget,
függetlenül, hogy a feladatot a nő vagy a férfi látja el. A családi
feladatok jó színvonalú ellátása a munkaerő/népesség fizikai és
szellemi újratermelésében ugyanis nem magán-, hanem közügy. A kettős
feladat összehangolásához (akár nő, akár férfi a címzett) szükséges
feltételekről gyakran és hosszan értekezik a mainstream nőpolitika,
anélkül, hogy hathatós intézkedések megtételét kényszerítené ki a
kormányoktól. Célokat fogalmaz meg, amelyek végrehajtásához
nincsenek meg a szükséges anyagi feltételek (például
gyermekintézményi hálózat fejlesztése – főként a vidéki
településeken). Magyarországon a rendszerváltás az ígéretek ellenére
nem hozta meg azt az anyagi felemelkedést (sőt, a szegénység
mélységeibe taszított jelentős tömegeket!), hogy a családok
támogatása a szükséges mértéket elérné. A jelenlegi magyar kormány
családtámogatási intézkedései elismerésre méltóak, de az évek óta
felhalmozott hiányosságokat nem képes áthidalni, a rászabadított
válságok, erőforrás-kivonás, illegális bevándorlás erőforrás-elszívó
hatásait nem tudja kompenzálni.
7. A tudományos eredmények negligálása
A mainstream nőpolitika olyan követeléseket is megfogalmaz, amelyek
valóságtartalmát, tényszerűségét tudományos kutatások cáfolják.
Ilyen követelmény a munkaerő-piaci szegregáció csökkentésének, netán
megszüntetésének, a sztereotípiák felszámolásának, a nemi szerepek
közelítésének igénye, az egyenlő értékű munka fogalmának
alkalmazása.
A munkaerő-piaci szegregáció csökkentésének igénye
a nemek eltérő biológiai adottságai miatt és piacgazdasági
körülmények közepette irreális elvárás. Nők és férfiak foglalkozási
koncentrációja a világon mindenütt jelentős, és erőteljes
pályaorientáció, valamint ösztönzés mellett is a nők és férfiak
többsége előnyben részesíti a saját nemet tömörítő foglalkozásokat.
A társadalom munkaképességének optimális hasznosítása azt
feltételezi, hogy nők és férfiak foglalkoztatása képességeik,
fiziológiai adottságaik figyelembevételével történjék. Mivel nők és
férfiak képességei, adottságai különböznek egymástól, a nemek
szerinti foglalkozási elkülönülés a kétnemű társadalom természetes
következménye. A nők a tisztább, a kedvezőbb munkakörülményeket
nyújtó foglalkozásokat választják. Nem akarnak bányászok vagy
ólomöntők lenni. A kialakult foglalkozási struktúra a nők számára
fiziológiai adottságaik és elvárásaik szempontjából kedvező. Nincs
akadálya annak, hogy valaki a „hagyományosan nőiesnek vagy
férfiasnak” vélt foglalkozástól eltérő pályát válasszon. Nem az a
probléma, hogy az egyes ágazatokban/foglalkozásokban nők vagy
férfiak dolgoznak, hanem az, hogy a munkaerő-piaci mechanizmusok
értékítélete szerint társadalmi hátránnyá formálhatók egyes (főként
női) foglalkozások. A munkaerő-piac működése nyomán a nők által
tömegesen végzett tevékenységek ugyanis leértékelődnek, és fordítva:
azok a foglalkozások nyílnak meg a nők tömeges beáramlása előtt,
amelyek – egymással összefüggő technikai, gazdasági, társadalmi okok
következményeként – leértékelődnek (kontraszelektív mechanizmus).
A foglalkozási elkülönülést a munkaerőpiac működési
mechanizmusai tartják fenn, amit a szocializáció folyamata átörökít
és megerősít. A nőket nagyobb arányban foglalkoztató – feminizált –
foglalkozások úgy hatolnak be a társadalom tudatába és rögzülnek,
mint eleve nőinek rendelt foglalkozások. Janne Tienari ezt a
jelenséget önmagát beteljesítő folyamatnak nevezi (Tienari, 1999,
16.). A szocializáció közvetíti és újratermeli a munkamegosztás
során rögzült értékeket, amit a gyakorlatban a lányok
pályairányultsága valósít meg. Hazai és nemzetközi tapasztalatok
szerint többségük – még erőteljes propaganda és pályairányítás
ellenére is14 –
hagyományosan nőinek ítélt foglalkozást választ. Ehhez van kedve,
ezt csinálja szívese/bbe/n.
Az ágazatok, foglalkozások elnőiesedése fokozatosan
bontakozik ki, a folyamat csupán történelmi távlatokban ragadható
meg. Iránya a rendszerváltásig visszafordíthatatlan tendenciaként
hatott, mivel a férfiak visszaáramlására a feminizált ágazatokba nem
kínált példát a foglalkoztatás eddigi története. A nemek szerinti
szegregáció merev folyamat, a reszegregáció még erőteljes
szerkezetátalakulás esetén sem következik be (Tienari, 1999, 15).
Ebből a szempontból is egyedülálló jelenség tanúi lehetünk az
átalakuló kelet- és közép-európai országokban. A rendszerváltást
követően a piacgazdaság kiépülésével, a piaci mechanizmusok
térnyerésével, az elnőiesedett foglalkozások, szakmák (pénzügyek,
számvitel) iránt keletkezett nagy munkaerő-kereslet nyomán ezek a
foglalkozások felértékelődtek. A kedvezőbb kereseti viszonyok, a
foglalkozások javuló presztízse megmozdította a mobil férfi
munkaerőt, s megkezdődött a férfiak visszaáramlása ezekbe a
foglalkozásokba. A korábban érvényes kontraszelekcióval ellentétes
kumulatív folyamat vette kezdetét. A foglalkozás kereseti és
presztízs feltételeinek javulásával a férfiak beáramlása
felgyorsult. A pályára lépés nehézségei a nők számára erősödtek, a
foglalkozások nők előtti zártsága fokozódott, kiszorultak a korábban
e szférákban vezető pozíciót betöltő nők. A jelenség ma már a
fejlett piacgazdaságokban is megfigyelhető. Amerikai elemzés szerint
a férfiak növekvő arányban lépnek be a korábban nők által uralt
foglalkozásokba (oktatás, gondozás), az állások stabilitása miatt.
2000 és 2010 között a férfiak foglalkoztatási növekményének közel
egyharmadát ezek a foglalkozások teszik ki (Goudreau, 2012).
A mainstream nőpolitika tévesen értelmezi a
sztereotípiák fogalmát, és ezek felszámolását tűzi ki célul. A
szegregáció mérséklésének eszközeként uniós és hazai ajánlások
egyaránt a sztereotípiák felszámolását jelölik meg. Pedig ha
változást akarunk elérni a nemekről alkotott nézetekben, akkor nem a
sztereotípiákat, hanem a sztereotípiák alapjául szolgáló gyakorlatot
indokolt célba venni (ha indokolt). Nem a sztereotípia – mint
semleges információfeldolgozási módszer – a probléma, hanem a
sztereotípiákhoz tapadó értékítélet/előítélet, valamint az, ha az
egyéneket érintő döntés a sztereotípiák alapján történik.
Nemzetközi és hazai tapasztalatok szerint a nők és
férfiak komplementer szerepének lazítása az elmúlt évtizedekben nem
vezetett eredményre sem társadalmi, sem egyéni szempontból. Az
emberek nem lettek sem hatékonyabbak, sem boldogabbak. A kényszerből
vállalt szerepcserében férfiak és nők nehezen találják meg a
helyüket; a szerepbizonytalanság káros következményei az emberi
kapcsolatok romlásában, a szocializáció és a családi funkciók
zavaraiban, párkapcsolati és szexuális problémákban jutnak
kifejezésre. A szerepcsere felborítja a szokásrendet, minek nyomán a
férfiak elveszítik az önértékelésüket és önbizalmukat tápláló
társadalmi-családi státuszukat, ami akár pszichoszomatikus
megbetegedések forrásává válhat, és szexuális zavarokat okozhat. A
kényszerek ezúttal sem célravezetők, ebben a kérdésben is a párok
döntési kompetenciáját célszerű meghagyni. A döntésük
megvalósításához szükséges feltételek kialakítása azonban a köz
feladata, ami segítheti az egészséges családi és társadalmi kohézió
megteremtését. A globalizált erőtérben egyre erőszakosabban
érvényesülő fogyasztói társadalomban sokkal inkább atomizált,
könnyen manipulálható tömegre van szükség, semmint harmonikusan
működő családokra. Hosszabb távon és a felszín mögé tekintve azonban
látható, hogy a gazdasági és társadalmi zavarok egyre inkább arra
irányítják a figyelmet, hogy a családi kohézió megerősítése, a
családi és munkahelyi feltételek jobb összehangolása egyúttal a
gazdaság hatékonyabb működésének feltétele.
9. A piaci mechanizmusok működésének figyelmen kívül hagyása
A fentiekből látható, hogy a munkaerő-piaci szegregáció kialakulása
és fennmaradása a munkaerő-piaci mechanizmusok része és feltétele. A
női munkaerő egyensúlyteremtő szerepe, bár csökkenőben, de továbbra
is a munkaerő-piaci egyensúly feltétele. Továbblépve a szokványos
szakirodalmi megközelítéseken, vizsgálataim szerint a nők
munkaerő-piaci egyensúlyteremtő funkciója nem merül ki abban a
folyamatban, hogy a női munkaerő-kínálat a mindenkori
munkaerő-kereslethez igazodik. A női munkaerő lényegesen fontosabb
szerepet játszik a munkaerő-struktúra átalakulásában. A
foglalkoztatási szerkezet változását a munkaerő-piaci mechanizmusok
közvetítik; ebben a folyamatban a munkahelyi struktúra átalakulása
vezényli a folyamatot. A munkahelyi struktúra átrendeződését követő
és közvetítő foglalkozási presztízsrangsor változása, és az ezzel
összefüggő mobilitás az elnőiesedés folyamatában és az ezt
elősegítő, ezzel összefonódó kontraszelekciós mechanizmusban
összegeződik. A folyamat létrehozza és fenntartja a munkaerőpiac
nemek szerinti szegregációját. A nők társadalmi helyzetüknél fogva
alkalmasak a munkaerő-piaci egyensúlyteremtő és struktúraátalakító
szerep betöltésére. A munkaerő-piaci mechanizmusok működése szerepet
játszik a nemek szerinti bérkülönbség megjelenésében és tartós
jelenlétében. Kérdés, hogy miként lehet és célszerű-e a
munkaerő-piaci mechanizmusokat korlátozni. Az is kérdés, ha a nők
férfiakkal azonos szerepet töltenek be a munkaerő-piacon, akkor
melyik réteg veszi át az egyensúlyteremtő és struktúraátalakító
szerepet? A mainstream nőpolitikai követelményekben és javaslatokban
ezek a kérdések fel sem merülnek. Némely politikus ezt a szerepet a
migránsoknak szánja. Akik azonban iskolai végzettségük,
szakképzettségük, nyelvismeretük, eltérő gyökereik miatt erre nem
alkalmasak.
10. Hiányos cél- és eszközrendszer,
következménynélküliség
A mainstream nőpolitika a társadalmi összefüggésekből kiragadva
öncélként jelenik meg. Semmilyen „magasabb rendű” célhoz nem
kötődik. Nem tagozódik be a társadalmi célhierarchiába, struktúrába.
Ezért nem vezet sehová, ezért csekély a női (és férfi) szolidaritás,
ezért gyenge a tömegeket mozgósító ereje. A mainstream nőpolitika
tanácstalanságát és ötlettelenségét igazolja, hogy húsz év
elteltével is célként a Pekingi cselekvési programot (1995)
tételezi. De a célként megfogalmazott elvárások megvalósításának
eszközrendszere is hiányos, és szembemegy a működő társadalmi
mechanizmusokkal, a piacgazdasági játékszabályokkal. Azoknak a
kezében, döntési szférájában találhatók a szükséges eszközök
(hatalom, pénzügyi feltételek), akik nem érdekeltek sem a nők és a
férfiak közötti az esélyegyenlőség megteremtésében, sem semmilyen
más társadalmi réteg felemelésében. Még a megfogalmazott mainstream
„célokra” sem állnak rendelkezésre a pénzügyi feltételek, a
megszorítások elsősorban azokban a szférákban történnek (oktatás,
egészségügy, szociális ellátás), ahol némi elmozdulás
kikényszeríthető lenne.
Az elvárások formálisak, a bürokrácia burjánzásának
nyitnak tág teret. A skandináv államok kivételével a stratégiákban
megfogalmazott elvek a gyakorlatban korlátozottan érvényesülnek.
Sérül az egyenlő bánásmód elve, és a mainstreaming-szemlélet.15
A fajsúlyos kérdések (nemek szerinti bérrés, horizontális és
vertikális mobilitási korlátok, diszkrimináció jelenléte társadalmi
szinten és a munkahelyeken, kereső munka és magánélet
összehangolása, sztereotípiák kezelése, munkaerő-piaci szegregáció
értelmezése) évtizedek óta megoldatlanok.
A „célok” végrehajtásának elmaradásához nem fűződik
semmilyen következmény. Miközben a költségvetési egyensúly hiányának
szankcionálása meglehetősen drasztikus, a nemi alapú diszkrimináció
felett szemet huny az Unió. Sőt a jelenkori válság visszavetette az
esélyegyenlőségi kérdések iránti korábbi érdeklődést, a figyelem a
pénzügyi, költségvetési egyensúly irányába tolódott el. Az Európa
2020 stratégiában az esélyegyenlőség mint prioritás nem szerepel.
Kérdés egyáltalán, hol helyezkedik el a nemek közötti
esélyegyenlőség követelménye a társadalmi problémák halmazában?
Végezetül…
Sok ezer oldal szakirodalom tanulmányozásából számomra az a
következtetés adódik, hogy vagy meg sem fogalmazódnak lényeges
kérdések, vagy felszínes, sommás válaszok születnek. Ki-ki érdeke,
értékválasztása, pártelkötelezettsége szerint érvel. Az emberek –
nők és férfiak – többsége pedig érdektelen. Mert tömegek
megmozdítása csak alapvető társadalmi célok, a tömegek mindennapjait
érintő problémák megfogalmazásával eredményes. Kérdés, hogy mi az
alapvető cél, amely a többség érdekeivel találkozik? Ami mögé nők és
férfiak tömegei felsorakoznak, felsorakoztathatók? Történelmi
tapasztalatok és tragédiák fényében szemlélve a hosszú távú
társadalmi cél a népesség egészséges fizikai, szellemi és lelki
állapotának fenntartása és fejlesztése lehet. Mélységesen egyetértek
Giscard d’Estaing-nel: „Egy-egy nemzet politikai hanyatlása vagy
fejlődése […] belső tényezőkön, vagyis a népesség alkotó, újító
önszervező képességén múlik.” (Giscard d’Estaing, 2002, 12.,
kiemelés: K. K.)
Ebben a folyamatban a család szerepe meghatározó,
amely a népesség újratermelésének/bővítésének alapzata, s amely a
felnövekvő generációk fizikai, szellemi és lelki állapotának
minőségéért felel. Ezen társadalmi főcél teljesülésének követelménye
a nemek – biológiai sorsa által behatárolt – esélyegyenlősége, amely
biztosítja a felek közötti egészséges és harmonikus
kapcsolatrendszert, ami a család fenntartásának és eredményes
működésének alapvető feltétele. Esélyegyenlőség nem egymás ellen,
hanem egymásért és a jövő generációkért. Tudatában kell lennünk
annak, hogy a jelenlegi társadalmi környezet, a piacgazdaság nem a
humánus értékek köré szerveződik. Társadalmi problémáink forrása
rendszerjellegű: a humánus elvárások és a piaci/munkaerőpiaci
mechanizmusok ütközésének eredménye. A jövő fontos kérdése, hogy
sikerül-e a konfliktust feloldani, milyen mértékben és milyen módon?
Választ csak a jelenlegi mainstream logikától elszakadva lehet/ne
megválaszolni, tudományos kutatások talaján. Amire sem szándék, sem
anyagi forrás nincs.
Kulcsszavak: nemek, nők, férfiak, esélyegyenlőség, munkaerőpiac,
szegregáció, munka, karrier, háztartás, család, gyermekvállalás
IRODALOM
Bíró Dávid (1982): A teremtés koronái és a
gyengébb nem. Valóság. 9, 62–70.
Csuzi Attila (2011): Lapindító köszöntő.
Férfihang. 2011. október 9. •
WEBCÍM
Európa Tanács (1998): Elméleti keretek,
módszertan és sikeres gyakorlati alkalmazások. Végső jelentés a
Mainstreaming Szakértői Csoport tevékenységéről. (EG-S-MS)
Strasbourg, 1998. május. •
WEBCÍM
European Parliament (2013): 8 March 2013:
International Women’s Day Women and Gender Inequalities in the
Context of the Crisis. European Parliament Eurobarometer Flash
survey (EB Flash 371) Directorate-Generale for Communication, Public
Opinion Monitoring Unit Brussels, 26 February. •
WEBCÍM
Giscard d’Estaing, Valéry (2002): A
franciák. Reflexiók egy nép sorsáról. (Fordította Vargyas Zoltán)
Európa, Budapest
Goudreau, Jenna (2012): Best Jobs for
Women in 2012. •
WEBCÍM
Hakim, Catherine (2011): Feminist Myths
and Magic Medicine. Institut for Policy Rechearch, Evanston,
Illinois
Központi Statisztikai Hivatal (2012): A
társadalmi kirekesztődés nemzetközi összehasonlítására szolgáló
indikátorok, 2011. Statisztikai Tükör. 6, 72, 1–11. •
WEBCÍM
Lakatos Miklós (2013): A foglalkoztatottak
időfelhasználása az ingázás és a munkába járás idejének tükrében.
(Műhelytanulmányok 3) Központi Statisztikai Hivatal, Budapest •
WEBCÍM
Orwell, George (2005): Állatfarm.
(Fordította Szíjgyártó László) Európa, Budapest
Scott, Joan (2001): Társadalmi nem
(Gender): a történeti elemzés hasznos kategórája. In: Wallach Scott,
Joan (szerk.): Van-e a nőknek történelmük? (Fordította Greskovits
Endre) Balassi, Budapest, 129–161.
Sullerot, Evelyne (1983): A női nem.
Tények és kérdőjelek. (Fordította Faragó Klára, Gáti Tibor, Tölgyesi
Miklós) Gondolat, Budapest
Tienari, Janne (1999): The First Wave
Washed up on Shore: Reform, Feminization and Gender Resegregation.
Gender, Work and Organization. 6, 1, 1–19.
DOI: 10.1111/1468-0432.00065
World Economic Forum (2013): The Global
Gender Gap Report 2013. World Economic Forum, Geneva •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 „Valljuk, hogy az emberi
lét alapja az emberi méltóság.” Nemzeti hitvallás. (URL1)
<
2 „A törvény előtt
mindenki egyenlő.” (XV. cikk (1). (URL1)
3 XV. cikk (3). (URL1)
<
3 A telefonos felmérést
2013. február 4. és 7. között végezték az Európai Unió huszonhét
tagállamának 25 556 polgára körében (European Parliament, 2013).
<
4 Az éppen aktuális példa:
A nők életkortól függetlenül teljes öregségi nyugdíjra jogosultak,
ameny-nyiben van minimum negyven év igazolható jogosultsági idejük.
A férfiak azonos elbírálására irányuló népszavazási kezdeményezést
az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította, a Kúria
elutasította.
<
5 Convention of the
Elimination of all Forms of Discrimination Against Women. (A nők
elleni diszkrimináció minden formájának megszüntetéséről szóló
megállapodás.)
<
6 2008-ban az egyedülálló
férfiak 22,6%-a, 2011-ben 23,6%-a volt jövedelmi szegény. A nők
hasonló mutatói 11,4% és 12,2% (Központi Statisztikai Hivatal, 2012,
3.).
<
7 Hazai kiváló képviselője
Tamási Erzsébet.
<
8 Az Elvált Apák
Érdekvédelmi Egyesületének jelenlegi elnöke dr. Hegedűs István. Az
egyesület célja, hogy „támaszt és segítséget nyújtson a gyermeküktől
külön élő édesapáknak és gyermekeiknek”. Támogatja a harmonikus
családi életet, és küzd az ezt szolgáló családjogi törvény és
joggyakorlat átalakításáért, az „egyenlő szülői felügyeleti jog
biztosításáért” mindkét szülő számára. Ingyenes jogi tanácsadást
kínál (URL4).
<
9 Bíró Dávid a
radikál-feminizmushoz hasonló hibát követett el kérdésfelvetésében.
A tényszerű megfigyelést, hogy a férfiszerepek elvesztése egészségi
problémákat okoz és hozzájárul a férfiak halandóságához, a nők
rovására írta. Holott a szerepváltozásoknak társadalmi hátterük van,
a szerepcsere okozta problémák társadalmi eredetűek, megoldásuk csak
a társadalom segítségével, közreműködésével lehet hatékony. Az
egyénre, a másik nemre hárított felelősség csak a nemek
szembeállítására alkalmas; ezt teszi a radikál-feminizmus és a
férfimozgalom radikális szárnya.
<
10 Korábbi munkáimban a
női foglalkoztatás történelmileg kialakult típusait az iparosítás
előtti társadalmi viszonyok, az iparosítás gyakorlata és a
társadalmi berendezkedés függvényében mutattam be. E tényezők
rendszerében a foglalkoztatás négy típusa különült el egymástól: a
naturálgazdálkodást folytató harmadik világ, a tőkés országok egy-
és kétmaximumpontos, valamint a korábbi szocialista országok
folyamatos foglalkoztatási gyakorlata.
<
11 Belgium (flamand),
Cseh Köztársaság, Egyesült Királyság, Németország, Spanyolország,
Svédország.
<
12 A „kétmaximumpontos”
foglalkoztatásban a munkaerő-piaci szerepet felváltja a családi
szerep dominanciája, majd az ismételt munkaerő-piaci reintegráció.
<
13 A 2009–2010-ben
végzett időmérleg-vizsgálat tapasztalatai szerint a háztartási,
házkörüli munkákra 2,5-szer több időt fordítottak a nők, a
„hagyományos (női) háztartási munkákra” 5,5-ször, gyermekgondozásra
1,3-szor többet (Lakatos, 2013. 66–67.).
<
14 Erre a svéd
tapasztalatok nyújtják a legjobb példát.
<
15 A „gender
mainstreaming”, azt a követelményt fogalmazza meg, hogy minden
döntésnél mérlegeljék a döntéseknek a nemekre gyakorolt hatását.
<
|
|