2016-ban, amikor Zrínyi Miklós és bajtársai
hősies küzdelmének és Szigetvár elestének 450. évfordulójára
emlékezünk, vissza kell tekintenünk arra, hogy a szigetvári heroikus
fennköltség és az erre épülő népi, rendi és később nemzeti öntudat
vajon már a 16. század közepén megvolt-e? Esetleg már korábban is,
vagy csupán a költő Zrínyi Miklós találmánya? A Zrínyi-saga csupán a
17. századi korszellem és a magyar főúri rendi világ terméke
mediterrán és osztrák-német forrásvidékkel? Fontos e kérdések
megválaszolása, mert a Zrínyi-hagyomány szervesen beépült a 19.
századi magyar nemzettudatba, sőt annak egyik látványos és
szembeötlő szemöldökfája lett. Már régen kikerült a historikusok
kezéből, akik azonban különböző korszakokban igyekeztek ezt
fel-fellángoló küzdelmekben, többnyire az irodalomtörténészekkel
együttműködésben visszaszerezni: a Zrínyi-hagyomány gyeplőit
akadémiai kézben tartani. Remek elemző munkák születtek, és a múlt
ködéből egy olyan világ rubensi festménye sejlett fel – no, még
korántsem teljesen –, amely nagyszerű, szemet és szívet
gyönyörködtető. Tele van olyan részigazságokkal és összefüggésekkel,
amelyek magukban is értékek, de egyben olyan nemzeti tartóoszlopok
is, mint a klasszikus kultúrának a trójai háború, mint a
hollandoknak Michiel de Ruyter tengernagy 17. századi tettei, s mint
az osztrákoknak Bécs 1683. évi felmentése, hogy csak néhány példát
említsünk. A Zrínyiek veretes akadémiai feldolgozása Négyesy László
nyomán az 1980–90-es évek filoszainak érdeme, olyan iskolateremtő
professzoroké, mint Klaniczay Tibor, Szakály Ferenc, Perjés Géza,
Benda Kálmán és R. Várkonyi Ágnes, hogy csak azokat említsük, akik
már nincsenek közöttünk.
E hazában köztudott, hogy a költő Zrínyitől távol
állt a történelmi megközelítés, jóllehet minden bizonnyal ronggyá
olvasta Istvánffy Miklós 1622-ben megjelent históriáját (Pannoni
Historiarum de rebus Vngaricis), amelyből az 1566. év szinte minden
fontos részletét tudhatta. Ő azonban ezen felülemelkedett, és az
antikvitástól és a korabeli itáliai költőktől inspirálva remek
magyar eposzt írt, amelyet politikai írásai egészítenek ki. Műveinek
hatása alól még a múltképeket és a nemzeti hagyományt jó és/vagy
rossz szándékkal revideálni kívánó 21. századi magyar gondolkodás
sem tud kikerülni. Egyrészt azért, mert ha a szemöldökfát a nemzeti
tudat házából kivesszük, bedől a tető. Másrészt azért, mert a
Zrínyi-saga úgy hullott bele a magyarság Óperenciás-tengerébe, hogy
évszázadok óta képes újabb és újabb körkörös hullámokat elindítani,
s ezek tarajai szinte minden zegzugos öblöt elérnek, s olyan önálló
világokat hoztak és hoznak létre, amelyek sok esetben nem is tudnak
egymásról. Ez az egyszerre irodalmi, historikus és mitológiai
szövevény – kiegészülve a horvát és egyéb közép-európai
leágazásokkal – olyan erejű és olyan trükkös, hogy még a világháló
sem képes megzabolázni. Sőt a körkörös hullámoknak új mozgásteret
biztosít. Persze csak akkor, ha figyelünk a Wikipediára és más
felületekre, s kész vagyunk tudásunkat, felfedezéseinket a világ
különböző nyelvein egymással megosztani.
A magyar filosztársadalom jól tudja, hogy
hazánkban a Zrínyi-saga irodalmi percepciója erősebb, mint a
tudományos. Nemcsak azért, mert Zrínyi Miklós és Zrínyi Péter remek
tollú emberek voltak, s az ő koruktól nagyon távol állt a
pozitivista historizmus, hanem azért is, mert hatásuk modern
irodalmunkra Kazinczy Ferenctől (Szörényi, 2004) Illyés Gyuláig
(Molnár, 2009, 136–142.) hihetetlenül erős. Sőt, látszik ennek már
egy 21. századi vonulata is, mert az elmúlt hónapokban több jeles
költőnk is Zrínyi-verset írt. A két – Vörösmarty szavával élve
(Móser, 2016) – „voltat nézés” már megközelítéséből eredően is más.
De ennek ellenére lehet egymással párbeszédben lévő két autonóm
gondolatvilág is az íróké és a historikusoké? A választ erre csak
úgy tudjuk megadni, ha elmélkedésünket a mohácsi csata magyar
percepciójával kezdjük. A gyászéval, amely velünk él, s amelynek már
sajátos nyelve, sőt mitológiája van, amelyet máig tartó
hatásvilággal, kerek egységbe rakott Kő Pál szobrászművész, a
csatatér egyik részében megtalált tömegsíroknál, 1976-ban. De
nemcsak ez, hanem a csatához kötődő váteszi irodalmi és politikai
dörgedelmek, siralmak és próféciák is velünk élnek. Nemcsak úgy,
hogy Mohács, miként Szigetvár is, kötelező történelmi tananyag az
iskolákban, hanem úgy is, hogy a két végzetes esemény a modern
magyar nemzeti önképnek és történelmi tapasztalatnak is forrása, a
nemzeti tudatot megalapozó irodalmi és más művészeti alkotásoknak
pedig történelmileg is fontos témája.
Mohács leginkább annak az érzésnek a
megalapozója, hogy a Nyugat elárult bennünket, nem segített: egyedül
vagyunk. De megalapozója annak a veszedelmes magyar gondolatnak is,
hogy az ország vezetői mindig hibáztak, rosszul döntöttek, és nem
támaszkodtak a népre (Szakály, 1975; B. Szabó, 2006). Szigetvár
emlékezete ezzel szemben – jóllehet a küzdelemben éppoly véres
tragédia történt, mint Mohácsnál negyven évvel korábban – a Szigeti
veszedelemnek köszönhetően már korrekció: lehet emelt fővel is
veszíteni. (Fodor, 2016, 62–63.; lásd még Varga Szabolcs tanulmányát
e számunkban). Ez a gondolat hozta és hozza egy rendszerbe 18–19.
századi hősies vereségeinket 1956-tal. De miért nem vetült és vetül
ez ki a mohácsi csatára is, ahol a magyarság akkori főurai,
köznemesei és közrendűjei a török túlerővel halált megvető
bátorsággal küzdöttek? Éppúgy hősi halottak lettek, mint Szigetvár
vagy más erődök (Pétervárad, Temesvár, Drégely, Gyula stb.) bátor
védői. Miért van az, hogy Mohács a nemzeti bukás szimbóluma,
Szigetvár pedig „civitas invicta”? Megítélésem szerint leginkább
azért, mert a mohácsi tragédiát követő évszázad számos gondolkodója
– a költő Zrínyi Miklós, aki az 1640-es évek végén írta eposzát –
már széles nemzetközi összefüggésben is képes volt értelmezni a
középkori Magyar Királyság bukásának okait. Ehhez már megvolt az
olvasottsága, nemzetközi tapasztalata és az ezzel járó történelmi
rálátása, sőt reálpolitikai érzéke is. A Zrínyiász egyik legfőbb
üzenete az, hogy a magyarságot csak heroizmusa mentheti meg. A remek
hadvezér és költő ezzel persze nem örök áldozati báránnyá kívánta
tenni a magyarságot, hanem a hősiességet maradandó építőkövünkké
emelni. Fineszes, fegyelmezett és öntudatos nemzetet akart a
körülötte lévő rendi világban. Tudjuk, sokat kellett csalódnia, de
mégis olyat alkotott, ami máig hatóan maradandó lett. Pontosabban: a
„Szigeti veszedelem” nemzetformáló erővé vált a reformkorban. Ennek
szelleme megmaradt a dualizmusban is. Ahol sajátosan egyszerre volt
kurucos gyúanyag és a monarchiát összetartani kívánó (régi
hagyománnyal rendelkező) budapesti–bécsi–zágrábi–grazi–prágai
tartóoszlop. A két világháború között pedig a magyar talpra állást
kívánta segíteni a politikai és a katonai öntudat visszanyerésében.
A szigetvári főtéren 1878-ban felállított oroszlán szimbóluma lett
az új akaratnak és összefogásnak, különösen egy olyan városban,
amely 1918 novemberének közepétől 1921 nyaráig szerb megszállás
alatt állt. Nem a Zrínyi-örökség volt az oka, hogy a trianoni
békeszerződés szövegét, amely a mohácsi csatánál és a szigetvári
ostromnál is nagyobb tragédiát hozott, nem sikerült semmissé
tennünk, és annak aktáit porosodó levéltári iratkötegként hagyni az
utókorra. Sokkal inkább annak hiánya. A mohácsi csata 400.
évfordulójára készült kötet előszavát gróf Klebelsberg Kunó írta
mint a Magyar Történelmi Társulat akkori elnöke. „A Trianont átélt
generáció, éppen a tragikus helyzet párhuzamos voltánál fogva,
sokkal inkább meg tudja érteni és meg tudja becsülni a mohácsi hősök
áldozatkészségét, mint azok a korábbi nemzedékek, amelyek
Nagy-Magyarországban jó módban és megelégedettségben élhettek. A
világháború sokat szenvedett nemzedéke kegyeletes tisztelettel
emlékezik meg a mohácsi harctér hősi halottjairól.” (Lukinich, 1926,
9.) Klebelsberg Kunó 1932-ben elhunyt. Így bő évtized múltán nem
kellett átélnie az újabb sorscsapást, amikor megismétlődött az
1540-es évek vereségekkel, kudarcokkal, szenvedésekkel és
árulásokkal teljes világa. S így került a 20. század sajátos
köszönőviszonyba a 16.-kal.
A pártállami Magyarország a maga módján
továbbvitte a Zrínyi-hagyományt. A korabeli magyar történetírás több
személyisége részint saját meggyőződésből, részint megrendelésre,
máig hatóan felnagyította a Zrínyi família történetéből kihámozható
kurucosságot, összekeverve azt a magyar rendi öntudattal. A mohácsi
csata pedig szerintük azért lett a középkori magyar állam bukásának
szimbóluma, mert az uralkodó rétegek nemtörődömsége, önzése és
feudális kizsákmányolási érdekrendszere törvényszerűen vezetett a
vereséghez. Helyesen mutat rá B. Szabó János már idézett munkájában,
hogy az 1960–70-es években Nemeskürty István (Nemeskürty, 1966) és
Szakály Ferenc (Szakály, 1975) ellentétes előjellel nyúltak a
témához. Az irodalomtörténész Nemeskürty István elsődlegesen arra
mutatott rá, hogy a végzetes csata után még számos lehetősége lett
volna a magyarságnak a talpra álláshoz. Erre az útra azonban a
magyar vezető elit „rossz természete” és egyéb hibái miatt nem
tudott rálépni; alapozza Nemeskürty többnyire Bornemissza Péterre, a
16. századi prédikátorra és más forrásokra véleményét. Szakály ezzel
szemben arra hívta fel a figyelmet, hogy hazánknak a 16. század
elején a katonai-gazdasági képességek aszimmetriája okán esélye sem
volt a török hódítás kivédésére. Így kár okolni elődeinket
tétlenkedésért és széthúzásért, mert Magyarország egyedül nem
lehetett sikeres az Oszmán Birodalom ellen. A 15. században (de
részben még a mohácsi ütközet előestéjén is) egész Európában csodált
Magyar Királyság így leginkább külpolitikája és a korabeli Európának
a magyarétól eltérő érdekrendszere okán veszített, mutatott rá
Kosáry Domokos a Magyar külpolitika Mohács előtt című, 1978-ban
megjelent könyvében.
A fenti igazságokat a történész szakma nemcsak
elfogadta, hanem ennek talaján az elmúlt évtizedekben számos remek
munka született Kubinyi Andrásnak (Kubinyi, 2007) és iskolájának
köszönhetően, amely új színben tünteti fel a Jagelló-kort. Fodor Pál
pedig, több esetben folytatva a fiatalon elhunyt Barta Gábor
kutatásait is, feltárta a Magyarországgal kapcsolatos isztambuli
politika mozgatórúgóit, amelyek választ adnak arra, miért szakadt a
16. század közepén Magyarország három darabra, nem csupán
területileg, hanem politikailag is (Fodor, 2001; Fodor, 2015).
Sajnos azonban a magyar közgondolkodás és a magyar történeti tudat
tápláló erői (tankönyvírók, könyvkiadók, a nyomtatott és
elektronikus médiumok meghatározó |
|
személyiségei) nem tudnak vagy nem akarnak
haladni ezzel a folyamattal, és a mohácsi csatával kapcsolatos
történelmi képet nem akarják élesíteni. Így az akadémiai és egyetemi
történésztársadalom, s velük együtt az irodalmárok és
művészettörténészek, hasonlóan a Karoling-renenszánsz korához,
amolyan 21. századi vivariumokba szorulnak vissza, s új kutatási
eredményeiket legfeljebb az egyetemi hallgatókkal oszthatják meg.
Nem kétséges, hogy hazánk hanyatlása 1526-ban, a
mohácsi csatatéren kezdődött. Vereségünk, halottaink nagy száma és
az ezzel járó gyász elhomályosította és ma is elhomályosítja a
megelőző évtizedek mulasztásait, gondolkodási korlátait, s a
számunkra végzetes külpolitikai evidenciák figyelmen kívül hagyását,
de eltereli a figyelmet arról is, hogy a magyar történelem a
tragédiát követően még másként, kedvezőbben – de rosszabbul – is
alakulhatott volna. A magyar történészek hiába mondanak bármit is a
Mohácshoz vezető okokról s az azt követő lehetséges utakról, a
magyar közgondolkozás és közbeszéd, sőt a magyar iskolai
történelemoktatás többnyire hallgat ezekről. Egyszerűbb ragaszkodni
a több évszázados mítoszokhoz, s ölbe tett kézzel nézni, hogy a
sorsdöntő csata helyrajza még mindig ismeretlen: a régészeknek az
egykori Földvár falu templomának romjait mint viszonyítási pontot
még mindig nem sikerült megtalálniuk, noha a korszerű geofizikai
vizsgálati lehetőségeket illetően az elmúlt évtizedekben nagy
áttörés történt. Az ok: a finanszírozás hiánya.
Mohács a magyar közgondolkodásban, különösen
irodalmunkban, váteszi sorscsapás lett, amelyet mi hoztunk a
fejünkre. A sors és/vagy a Jóisten mérte ránk bűneink miatt: a
bűnösöknek senki sem jött vagy jöhetett segíteni. (Tudjuk, hogy ez
nem így volt, de talán nem véletlen, hogy a csatatéren elesett közel
hatezer cseh és morva gyalogosnak még mindig nincs emlékműve.) A
baloldali és a népi gondolkodó világ ebbe még belevetítette és
belevetíti úrgyűlöletét is: más lett volna a helyzet, ha a jobbágyok
fegyvert kapnak, s a török seregre rontanak, mert a nép – mint a
németek elleni szovjet honvédő háborúban – mindig megvédi hazáját.
Mohács a legújabb történeti kutatások fényében
sokkal inkább heroikus thermopülai csata, mint gyászos vereség. Ha
irodalmi párhuzamot keresünk: Tomori Pál seregével úgy próbálta
megállítani az oszmán-török áradatot, mint Leónidasz spártai király
egykoron Xerxész perzsa király hatalmas hadát. Csak az utókor
sohasem nevezte Tomori Pált Leónidasznak. Azok, akik nem ismerték és
ismerik a történelmi részleteket, katonaruhába öltözött ferences
barátnak, vitézkedő kalocsai érseknek tartották és tartják ma is.
Csakhogy az igazság teljesen más: Tomori egész életében végvidéki
katona volt, a törökök elleni harcmodor egyik legjobb ismerője,
katonái között rettenthetetlen vezér. Emellett mélyen vallásos
katona, aki elfogadta a ferences regulát, s többnyire a szerzet
ruháját is magára öltötte, de ez sohasem akadályozta abban, hogy
oldalára kardot kössön. Kalocsai érseksége pedig azt szolgálta, hogy
az egyházmegye jövedelmeit a végvári védelemre lehessen fordítani.
Istvánffy Miklós, aki 1538-ban született, minden bizonnyal
találkozott még olyanokkal, akik ott voltak az ütközetben. Tehát
személyes ismeretei is lehettek a történtekről. Históriájában az
egykori résztvevő, Brodarics István 1527-ben írt emlékiratát (Igaz
történet a magyarok és Szülejmán török császár mohácsi ütközetéről)
követi (Brodarics-emlékkönyv, 2011, 100–125.). Istvánffy nem vonja
kétségbe katonáink bátorságát és hősiességét, de történeti munkájába
betett egy olyan részt, amely egyértelműen bemutatja a magyar–török
katonai aszimmetriát. Már forrásokból is tudjuk, hogy a török
seregből többen átszöktek a magyar táborba. Ezek egyike volt Pekri
János, aki kényszerből lett korábban törökké. „Amikor megkérdezték
tőle – írja Istvánffy – mivel merné kecsegtetni őket (ti. Lajos
királyt és a vezéreket) a csata kimenetele felől, azt mondják, azt
válaszolta, hogy ő ugyan nem szívesen kelt félelmet vagy pánikot a
keresztény vitézek lelkében, de az ellenségnek oly nagy a száma,
hogyha mindegyiknek a kezét hátrakötnék is úgy, hogy sem kardot
rántani, sem fegyvert ragadva magát védelmezni nem tudná, oly kis
számú csapattal, amennyi a királynak van, három nap alatt se igen
tudnák valamennyit lekaszabolni és megölni.” (Mohács emlékezete,
1979, 107.) Istvánffynak több mint fél évszázad múltán már evidencia
volt a török erőfölény, amellyel a 16. század eleji magyarság még
nem mindig akart szembenézni, s idő kellett, és persze sok kudarc –
ezek egyike volt a mohácsi csata –, hogy megértsék, egyedül nincs
esélyünk: vagy külső segítséget keresünk – ezt csak a Habsburgok
biztosíthatták; vagy együttműködünk a szultánnal – miként azt
Szapolyai János és nyomában az erdélyi fejedelmek – tisztelet a
kivételnek – tették. Istvánffy ebben az első utat követte, s
hazánkra mint a „kereszténység védőpajzsára” tekintett.
A mohácsi ütközet a középkori Magyar Királyság
utolsó felvonulása, hadi mustrája, Európa-történeti értelemben is
jelentős csatája volt. Mindenki jelen volt, aki királyságunkban
karddal szolgálta a hazát. Aki nem éppen ott, az más királyi
paranccsal volt másutt vagy felvonulóban a dunai gyülekező helyhez.
De megérkezett a mohácsi síkra Cseh- és Morvaország, valamint
Szilézia és Lauschitz színe-java is: jöttek, hogy segítsék
királyukat, II. Lajost, akit a cseh történetírás Ludvík
Jagellonskýként tisztel. A mohácsi síkon elesett vitézek azonban nem
lettek milites invictii, legyőzhetetlen katonák, mint a
szigetváriak. Nekik nem adatott meg az erkölcsi győzelem
magasztossága. Az ő emlékük a bukás és a gyász. Holott a történelmi
igazság sok tekintetben más. A mohácsi csata a legújabb kutatások
tükrében a magyar katonai bátorságról, a veszélyben felmutatott
egységről, a túlerővel szembeni harc vállalásának méltóságáról szól.
Természetesen az 1566. évi szigetvári veszedelem
is vereség volt és gyászt hozó tragédia. De mindenkit, még a
törököket is, meglepett az a haláltmegvető bátorság, ahogyan a
szigeti védősereg harcolt. Ennek híre messze földre eljutott, de
fontos része lett a magyar–horvát–stájer népi és udvari epikus
hagyományoknak is. A költő Zrínyi Miklós ezt kapta örökül a
csáktornyai várban apja és nagyapja könyveivel és irataival, amelyet
képes volt eposszá gyúrni.
Előbb már szóltam arról, hogy egyes korok
Zrínyiász-felfogásai mások voltak. A jelenlegi trendet azok a
kutatások és összefoglalások határozzák meg, amelyek az 1980-90-es
években folytak, és a 2000-es évekre merőben új eredményeket hoztak.
Az irodalomtörténészek, majd a történészek olyan új Zrínyi-képekkel
álltak elő a família más és más nemzedékeit illetően is, amelyekben
kellő mélységet kapott a forráskritika, valamint a rendi magyar
világ belső és külső összefüggésrendszere (Bene – Hausner, 2007). Az
elmúlt évtizedek akadémiai kritikai hangja – különösen a költő
Zrínyi Miklósnak szentelt 2014. évi megemlékezéseken – nem
szürkítette, hanem inkább fényesítette a Zrínyiek és a Zrínyiász
máig ható szellemi hatásait. Az elmúlt években, nagyon helyesen,
több alkalommal is kimondták, hogy a Zrínyi-örökség nélkül s annak a
közbeszédben való megfelelő helye nélkül napjaink magyar
nemzettudata sem értelmezhető. A „Zrínyi Miklós – Szigetvár 1566”
emlékévnek is ez az elsődleges szerepe: van aktualitása az
összefogásra épülő magyar hősiességnek és helytállásnak.
Nem kétséges, hogy a Zrínyi-örökség ellenálló,
többnyire honvédő jellegű. A pártállamban pedig a fennálló
rendszerrel való szembefeszülést is jelentette. A pártapparátus
bármennyire akarta is, képtelen volt a Zrínyi-hagyományt úgy
aktualizálni, hogy a hallgatóságnak ne jelentse azt, amit magától
értetődően jelentenie kell. Napjainkban már nyilvánvalóan régen
elveszítette ezt a jellegét. De Zrínyi Miklós írásainak lelkisége
(„mert bizonyára az mi sebünk senkinek úgy nem fáj mint minékünk,
senki nem érzi nyavalyánkat, ugy mint mi”; Zrínyi, 1981, 21) aligha,
mivel velünk él mind a Himnuszban, mind a Szózatban.
Készült az NKFIH K 116270 számú, Szigetvár és Turbék politikai,
katonai és szakrális szerepe az oszmán-Habsburg nagyhatalmi
vetélkedésben és a magyarországi török berendezkedésben – tények és
emlékezet című projektje keretében.
Kulcsszavak: Mohács, Szigetvár, Zrínyi-hagyomány, történetírás és
nemzeti emlékezet
IRODALOM
Bene Sándor – Hausner Gábor (szerk.)
(2007): A Zrínyiek a magyar és horvát históriában. Zrínyi, Budapest
Brodarics-emlékkönyv (2011):
Brodarics-emlékkönyv. Egy különleges pártváltás a mohácsi csata
után. Magyar Országos Levéltár, Budapest •
http://tinyurl.com/h8yc8ra
B. Szabó János (2006): A mohácsi csata. (Corvina Tudástár) Corvina,
Budapest
B. Szabó János (szerk.) (2006): Mohács.
(Nemzet és emlékezet) Osiris, Budapest
Fodor Pál (2001): A szultán és az
aranyalma. Tanulmányok az oszmán-török történelemről. Balassi,
Budapest
Fodor Pál (2015): The Unbearable Weight
of Empire. The Ottomans in Central Europe – A Failed Attempt at
Universal Monarchy (1390–1566). MTA BTK, Bp.
Fodor Pál (2016): Szigetvár, 1566. In:
Móser Zoltán: A voltat nézni kegyelmesen. Napkút, Budapest, 58–63.
Kosáry Domokos (1978): Magyar
külpolitika Mohács előtt. (Gyorsuló idő) Magvető, Budapest
Kubinyi András (2007): Nándorfehérvártól
Mohácsig. A Mátyás és a Jagelló-kor hadtörténete. (A Hadtörténeti
Intézet és Múzeum könyvtára) Argumentum, Budapest
Mohács emlékezete (1979): Katona Tamás
(szerk.): Mohács emlékezete. A mohácsi csatára vonatkozó
legfontosabb magyar, nyugati és török források. A csatahely
régészeti feltárásának eredményei. Európa, Budapest
Lukinich Imre (szerk.) (1926): Mohácsi
emlékkönyv 1526. Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest
Molnár Imre (2009): Hódolat a szigeti
Zrínyieknek (Egy Illyés-vers keletkezése). In: Molnár Imre:
Válogatott írásai. (Szerk. Ravazdi László) (Szigetvári Várbaráti Kör
Kiskönyvtára, 30.) Szigetvári Várbaráti Kör, Szigetvár, 136–142.
Móser Zoltán (2016): A voltat nézni
kegyelmesen. Napkút, Budapest
Nemeskürty István: Ez történt Mohács
után. Szépirodalmi, Budapest
Szakály Ferenc (1975): A mohácsi csata.
(Sorsdöntő történelmi napok, 2.) Akadémiai, Budapest
Szörényi László (2004): „Álmaim is
voltak…” Tanulmányok a XIX. századi magyar irodalomról. Akadémiai,
Budapest
Zrínyi Miklós (1981): Az török áfium
ellen való orvosság. (Az előszót és a jegyzeteket írta Szigethy
Gábor) (Gondolkodó magyarok) Magvető, Budapest •
WEBCÍM
|
|