Ki volt a mestere?
Magyarországon az intézményes muzikológusképzésnek a budapesti
Zeneakadémia ad otthont – amióta ilyesmi létezik, azaz 1951 óta. A
szak arculatát Szabolcsi Bence határozta meg. Nem
állíthatom, hogy Szabolcsi a szó legszemélyesebb
értelmében mesterem lett volna – ha a fogalomhoz hozzátartoznak a
kabócák cirpelésétől kísért közös séták és beszélgetések Akadémosz
ligetében. Mikor tinédzserként iskolájába léphettem, az alapító már
hetvenedik évéhez közeledett, és a hallgatókkal többnyire csak az
anyag – a történelem és a zene – médiumán keresztül kommunikált,
szóban és zongoraszóban. Játék és magyarázat közben sokszor
kérdezett, s ha egyikünk-másikunk helyes választ adott a kérdésre,
bátorítóan rávillantotta szemüvegét: ezzel mintegy közösséget
vállalt velünk, és arra ösztönzött, hogy komótos sétánál merészebb
léptű kalandokra induljunk Akadémiában, a szellemi ligetben, melyet
megnyitott előttünk. Ebben az értelemben máig hálásan nevezem
Szabolcsi Bencét mesteremnek.
Mi volt az az eredmény munkája során,
amelyre igazán büszke?
Köztudott, hogy az újabb magyar zenetörténet a 19. században vette
kezdetét, egyfelől a nemzeti zenei stílus kialakulásával, másfelől a
polgári zenei nyilvánosság születésével és az intézményrendszer
megalapozásával. Kevésbé ismert, hogy modern kottakiadások teljes
hiányában a legújabb időkig e nagy korszak legjelentősebb műveiről
is lehetetlenség volt tárgyilagos véleményt formálni. Ezen áldatlan
helyzeten enyhítendő kezdeményeztem az MTA Zenetudományi Intézet
igazgatójaként az 1990-es évek második felében Erkel Ferenc
operáinak kritikai kiadását. A 2000-es évtizedben meg is jelent a
három első mű – Bátori Mária, Hunyadi László, Bánk bán –
partitúrája, sok ezer oldalon, összesen nyolc nagyalakú kötetben; a
Dózsa György publikációja jövőre várható. Aki ismeri az efféle munka
bonyolult voltát, és tisztában van hatalmas költségeivel, ezt az
erkölcsi és gyakorlati sikert valóságos csodának fogja tartani.
Magányos kutató vagy inkább csapatjátékos?
Tudományos pályám feltételeit kezdettől máig a Zenetudományi Intézet
biztosította. Tevékenységem sok területén élveztem az intézményes
keretek előnyeit. 19. és 20. századi magyar zenetörténeti kutatásaim
eredményességéhez nagyban hozzájárult a társkutatókkal való
inspiráló együttműködés, nem beszélve a segítségről, amelyet a
„hangyamunkában” – tömeges forráscsoportok feltárásában – az intézet
nyújtott. A történeti és művészettudományokban azonban a
végeredményt a kutató magányosan önti formába – hacsak az írógéppel,
újabban számítógéppel folytatott termékeny dialógusát nem tekintjük
csapatjátéknak.
|