Mint az alcím is jelzi, az
elhangzott előadás a közelmúlt és a jelen pillanatfelvételén túl,
elsősorban a jövőre koncentrál.1 Bármilyen
aspektusból közelítünk is, ma már senki nem vitatja, hogy a könyv és a
sajtó az új- és legújabb kori Európa 20. századig zajló történetének
két fő médiuma, az európai kultúrtörténet integráns része. Múltjuk
feltárása mindenekelőtt Franciaországban, illetve Németországban és
Nagy-Britanniában mintegy száz, illetve hetven éve művelt, kiemelt
prioritást élvező kutatási irányzat.
Ami a hazai kutatásokat illeti, melyek tárgya az
előző évszázadok történésének feltárása, – itt
elsősorban a közvetlen előzményekre, a 17–18. századra utalva –
megállapítható, úgy a könyvtörténeti és a sajtótörténeti, mint az
olvasástörténeti kutatásokkal meglehetősen jól állunk. Sorozatok
születtek, több évszázad könyves kultúráját feldolgozó kézikönyvek
jelentek meg, egyes részkérdések tanulmányokban kerültek elemzésre, a
felvilágosodás korának sajtóját több aspektusból feldolgozó munkák
láttak napvilágot.2
Ugyanakkor a 19. század egészének feltárásáról ez
egyáltalán nem mondható el. Ennek számtalan oka említhető, itt azonban
elegendő arra utalni, hogy egészen 2007-ig e diszciplína kutatásának
önálló, intézményesített tudományos műhelye nem létezett. Paradox
helyzet állt elő. A hagyományosan létező irodalom- és
művelődéstörténeti és könyvtártudományi tanszékeken hosszú évtizedek
óta folyt és folyik könyv- és sajtótörténeti kutatás is.
Intézményesen, strukturálisan ez meglehetősen tarka, olykor esetleges
képet mutat, tovább cipelve a német tudományszervezési minta
örökségét. Megjegyzendő, hogy ez a helyzet Németországban is mind a
mai napig fennáll. Például e tudományterületek művelése a mainzi
egyetemen a történettudományhoz kapcsolódik, Münchenben a
germanisztikához, míg Lipcsében a kommunikáció- és médiatudományi
intézethez. Új jelenségként az elmúlt másfél évtizedben nálunk is
gombamódra szaporodtak az utolsó két évszázad média-
és kommunikációtörténetének oktatását felvállaló egyetemi és főiskolai
tanszékek. Ám ezekben az intézményekben elsősorban az írott és
elektronikus média számára képeznek újságírókat, szerkesztőket és
public relation-szakembereket. A történeti kérdések háttérbe
szorulnak, az empirikus kommunikáció és médiakutatás felé tolódik a
hangsúly.3
Ezt az ellentmondást, s a mögötte meghúzódó
tartalmi hiányt felismerve került kidolgozásra egy projekt, amely az
írott betű (a könyv és a sajtó) hosszú 19. századi
történetének szisztematikus vizsgálatára vállalkozik. Elsősorban
az 1850–1920 közötti időszakra koncentrálunk, mivel a tömegtermelés
megjelenésével a magyarországi kutatásokban itt jelentkeznek leginkább
deficitek. E célból alakult meg a Magyar Tudományos Akadémiához
tartozó Res libraria Hungariae Kutatócsoport 19. századi műhelye, mely
az Országos Széchényi Könyvtár támogatásával 2007-ben kezdte el
feltáró tevékenységét.4
A kidolgozott koncepció két alaptézist állít fel.
Egyik alapelvünk, hogy a könyv és a sajtó
történetét a társadalmi élet minden aspektusát felölelő, legszélesebb
értelemben vett társadalomtörténet részeként fogjuk fel – vagyis
tudatosan szakítani kívánunk a nemzetközi tendenciákkal szemben
Magyarországon még mindig élő gyakorlattal, hogy a könyv és a sajtó
története ritkán válik az integrált általános történet részévé. És ha
igen, akkor is elvágólag, elsősorban az irodalomtörténethez, a
politikatörténethez és az eszmetörténethez kapcsolódik. A sajtó pedig
legtöbbször forrásként, illusztrációként jelenik meg bizonyos
történeti folyamatok megvilágításához. Ezáltal a vele való
foglalkozást tartósan a történeti segédtudományok szerepkörére
kárhoztatják. A magyar sajtótörténet-írás máig legnagyobb
vállalkozásait a hagyományos leíró jelleg és tartalmi ismertetés
jellemzi. 1979-ben készült el A magyar sajtó története című
többszerzős kiadvány első kötete, mely 1705–1848 között dolgozta fel a
sajtó, főként az egyes lapok történetét. Majd 1985-ben két kötetben
napvilágot látott a folytatás az 1848–1867–1892 közötti periódusra
vonatkoztatva, mindkettő az Akadémiai Kiadó gondozásában. Hasonló
szellemben, bár az időhatárokat a 20. század közepéig kitolva készült
el a Magyar Újságírók Szövetségének megbízásából, eredetileg az
újságíró-utánpótlás képzését szolgáló, majd a média- és kommunikáció
szakos hallgatóknak szánt „kis magyar sajtótörténeti kézikönyv”, amely
azóta számtalan kiadásban, némileg bővített, de közel változatlan
szemlélettel és tartalommal jelent meg, és jelenleg is tankönyvként
funkcionál (Vö: Kókay, 1979; Buzinkay – Kókay, 2005; Kosáry – Németh
G.,1985; Buzinkay, 2006).
Felfogásunk szerint azonban ettől eltérően, a
könyv- és sajtótörténész territóriuma – Frédéric Barbier kifejezésével
élve – a történeti gondolkodás szinte minden vizsgálódási területével
érintkezik. A könyv és sajtó globális látásmóddal történő
megközelítése kívánatos, hogy a jövőben a társadalmi struktúrák és
hálózatok együttese termékeként és összetett társadalmi gyakorlat
tárgyaként jelenjen meg.
Másik alaptézisünk, hogy a könyvet és a sajtót a
kommunikációs folyamat mint rendszer átfogó perspektívájában szükséges
vizsgálni. Ez a megközelítési mód számos kérdés újragondolását veti
fel, és újak tömegét generálja. Meg kell határozni, hogy
Magyarországon a 19. század kommunikációs modellje miként illeszkedik
az előző évszázadok kommunikációs folyamataihoz, a kéziratos
kommunikációtól a gutenbergi forradalmon át az indusztrializáció
koráig. Miként járulnak hozzá a különböző médiumok a
polgári nyilvánosság kifejlődéséhez, meghaladásához, a média által
indukált új kommunikációs viselkedési kódok elterjedéséhez. Vagyis, az
új médiumok belépése miként befolyásolja az eddigieket, a régiek és
újak hogyan definiálják, pozicionálják önmagukat, miként változnak
lehetőségeik és jelentőségük, azaz miként tudjuk követni és
meghatározni a különböző médiumok alapmozgását.5
Elkerülve a lineáris leírás buktatóit, figyelembe kell venni az
évszázados felhalmozás, a folyamatosság és törés problematikáját.
Törekedni kell arra, hogy a kutatás nyomán kérdésfeltevéseinkkel
napjaink információs társadalmának jelenségei történeti távlatból is
értelmezhetők legyenek.
Ez a társadalomtörténeti paradigma új szemléleti
keretek felvázolását és megközelítési módok kidolgozását teszi
szükségessé. Melyek ennek megkerülhetetlen elemei, jellemző jegyei?
Programunk szerint – az eddigi felfogástól eltérően
– a könyv és sajtó története együttesen kezelendő, ugyanis a könyv és
sajtó történetének együttes kutatását számos, e területek endogén és
exogén fejlődésére egyaránt visszavezethető 19. századi tényező
indokolja. A könyv- és sajtóüzem működése még a fejlett nyugat-európai
cégeknél is hosszú ideig nem vált el, és fokozottan érvényes ez a
szerényebb tőkeerejű közép-európai vállalkozásokra. Például
Magyarországon a könyvkiadók a könyvek mellett napilapok kiadását,
nyomtatását is vállalták. A folytatásos regény az időszaki
sajtótermékek olvasók általi legkedveltebb és példányszámnövelő eleme
volt, mely később ugyanannál a kiadónál könyv alakban jelent meg, és
vált a könyvkiadás legsikeresebb részágazatává. Tehát a 19. század két
médiumának történetét a könyv és a nyomtatott sajtó egymás mellett
élésének, konkurenciaharcának és a sajtó önállósodásának történeteként
kívánatos leírni.
A másik specifikum Budapest, mint egy létrejövő
világvárosi médiacentrum szerepének kezelése. A közép-európai
példáktól némileg eltérően, ahol a fővárosok mellett jelentős
alközpontok alakultak ki, és éltek egymás mellett Csehországban,
Ausztriában (a Németország területi tagoltságából eredő példákat nem
is említve), Budapesten a kapitalizálódással a 19. század végére az
ország egyéb területeihez képest aránytalan üzemi, üzleti
koncentrálódás ment végbe. Ez érvényes a könyvkereskedelemre, a könyv-
és lapkiadásra és a nyomdaiparra is. Ezt a fajta szakmai koncentrációt
leginkább Franciaország példájához, benne Párizs súlyához lehet
hasonlítani. A század első felében virágzó vidéki kiadói-kereskedelmi
központok jelentősége részben politikai – közigazgatási szempontból –,
mint például a korábbi főváros, Pozsony esetében, – de főleg gazdasági
szempontból – Kassa, Debrecen példáját felidézve – a század végére
jelentősen csökkent. Vonzáskörzetük a szűkebb régión nem volt képes
túlterjedni, ami számos feszültség és érdekkonfliktus forrásává vált a
fővárosi és vidéki szakmák művelői között az új század elejére.
Például, ha a könyves bizományosi rendszert, hálózatot nézzük, a
statisztikából kiderül, hogy 1870-től a bizományosok között kizárólag
fővárosi kereskedők domináltak, ügyfeleik pedig a vidéki
könyvkereskedők közül kerültek ki.
A fentiekből következik, hogy a könyv- és
sajtótörténeti kutatásokat nem kívánjuk kizárólagosan a
társadalomtörténet kánonjainak megfeleltetni, és kétségtelen erőteljes
kapcsolódásai ellenére, a kommunikációtörténeti kutatásoknak sem.
Újszerűen kell megközelíteni kapcsolódásukat a politikatörténethez is,
az ideológiai, uralmi tényezők mellett, közigazgatási tényezőket, a
politikai részvétel kérdéseit is be kell vonni a vizsgálat körébe.
Gyakorlatilag, praktikusan ez számos szakterületen átnyúló
interdiszciplináris kutatást jelent, mind szemléletben, mind
módszerben. Ez előrevetít egyfajta szemléleti, módszertani és
szervezeti nyitottságot, együttműködést a különböző diszciplínák
művelőivel.
*
Téziseink három kutatási irányt meghatározó pilléren nyugszanak:
1. a termék (könyv, sajtó) előállításának
folyamata,
2. a terjesztés folyamata,
3. a produktum fogyasztása és visszhangja.
Vagyis a kapitalista termelés–terjesztés–fogyasztás
racionális megszervezésének, gazdaságtanának feltárása, valamint a
termék társadalmi és kulturális hatásának kutatása. (Magától értetődő,
hogy ezek az alrendszerek önállóan csupán mint a kutatás irányát
meghatározó tényezők jelennek meg, a gyakorlati vizsgálat során
ezernyi szállal kapcsolódnak össze).
A termék előállítása, a termékinnováció
E kérdéskörön belül figyelembe kell venni – mint keretfeltétel
rendszert – a 19. századi Magyarországon végbemenő modernizáció
folyamatát, jellegzetességeit (a politikai-ideológiai-jogi tényezőket,
az indusztrializációt, az urbanizációt, a demográfiai jellemzőket, az
életmódot, szabadidőt, jövedelmi viszonyokat, az oktatás-képzés
rendszerében bekövetkezett változásokat). E tekintetben
támaszkodhatunk a legújabb gazdaság- és vállalkozástörténeti,
társadalomtörténeti, várostörténeti és művelődéstörténeti
kézikönyvekre, folyamatban lévő kutatási programokra. A cél, hogy
magyarázatát adjuk annak, miként teremtődött meg a század második
felében a modern, ipari méretű magyar nyelvű könyv- és újságkiadás, és
ennek létrejötte miként alakította az emberek hétköznapi életét,
kulturális szokásait.
E kérdéskomplexum keretében vizsgálandó a nyomdász,
a kiadó és a kereskedő viszonya, e viszonyrendszer átalakulása a
hosszú 19. század folyamán, a kiadó szerepe, kulcsfigurává történő
átértékelődése. Szükséges az előállítás, a kiadás vertikális
koncentrációt teremtő modelljének leírása (a kiadó véleményezi a
kéziratot, megteremti a kiadvány anyagi fedezetét, meghatározza a
példányszámot és a bekerülési költséget, nyomtat, terjeszt stb.).
Ennek részeként a könyv és az újság technikai előállításában
bekövetkezett fejlődés bemutatása (új papír- és nyomdaipari eljárások
magyarországi meghonosodása).
Vizsgálni kell a kiadvány struktúrájában,
funkciójában bekövetkező változásokat, a nyelvi összetételt, s ezen
összetevőkből meg kell határozni a hosszú 19. század (a latin és a
német mint közvetítő nyelv fokozatos visszaszorulását, a nemzeti
nyelven történő kiadás) trendjeit és ehhez kapcsolódva a kiadványok
tartalmi összefüggéseit. Miként vált a magyar nyelvű könyv- és
újságkiadás a nemzeti kultúra kohéziós erejévé, hogyan szolgálta az
egységes modern nemzetállam megteremtését? Feltáró jellegű kutatásokat
kell végeznünk a gazdasági, technikai, kulturális fejlettségi szint
(urbanizáció, alfabetizáció) és a könyv- és sajtókiadványok
összetételének, számának és példányszámának alakulása közötti
korreláció kimutatására.
Különböző időmetszetekben meg kell határozni a
nyomtatott sajtó domináns típusait. Kiemelt kutatási területként
szükséges kezelni a napilapok történetét. Politikai napilapok esetében
mindig az adott társadalmi-politikai kontextusban
(lehetőségek-korlátok-alkalmazkodás) kell behatóan elemezni a lapok
politikai irányultságát, a polgári jogállam kialakulásában, a
parlamentáris rendszer létrejöttében betöltött szerepüket,
hirdetéshordozó eszközként hozzájárulásukat a kapitalista piac
kiépüléséhez, kultúrateremtő és -szervező
tevékenységüket. El kell őket helyezni az előd és utódtípusok
folyamatában, továbbá vizsgálni kell, miként határozzák meg önmagukat,
s megjelenésük milyen funkciót lát el, milyen társadalmi reflexiót
vált ki.
2004-ben az OSZK-ban rendezett sajtótörténeti
konferencián Szajbély Mihály kísérletet tett a magyar sajtó
modellszerű mozgásának rövid leírására a kezdetektől a 19. század
közepéig bezárólag (Szajbély, 2005, 71–79.).6
Szajbély korszakolása szerint, mely nála egyben műfaji elhatárolódást
is jelent, az első periodikus kiadvány ún. referáló hírlaptípus volt.
Majd 1780–1795 között a hírlapoktól önállósodtak az okoskodás fórumai,
a folyóiratok. Az 1820-as években létrejött az első szépirodalmi
almanach (Aurora). Újabb etap az 1830-as években, amikor az ún.
referáló lapoktól elvált a véleményformáló pártsajtó (Jelenkor, Pesti
Hírlap), illetve a tudományos-enciklopédikus folyóiratoktól önállóvá
váltak az első enciklopédikus jellegű szórakoztató lapok, az ún.
divatlapok (Regélő-Honművész). A fejlődés újabb állomása, mikor az
1840-es években az enciklopédikus folyóiratoktól önállósodtak az
ismeretterjesztő szaklapok (például a Magyar Gazda), és az 1850-es
években a szakmai-tudományos lapok (Magyar Nyelvészet, Törvénykezési
Lapok, egyházi, iskolai lapok stb.)
Természetesen lehetne más lapokat is modellálni,
ettől eltérő időstruktúrákat felvázolni, de a kérdés alapvetően a
magyar sajtó intenzív differenciálódásával összefüggésben kezd igazán
izgalmassá válni, azaz a 1860-as évek közepétől. Ez a jövőre tekintve
kijelöli a feladatot, vagyis egyaránt foglalkozni kell a
legjelentősebb fővárosi és vidéki napilapok (pártpolitikai, független,
szenzáció, bulvár; nappali és esti kiadás), hetilapok és folyóiratok
altípusainak (szaklap, irodalmi, felekezeti, illusztrált szórakoztató,
humoros, gyermek-ifjúsági, munkás és egyéb réteglap) széles
skálájával.
Behatóan kell vizsgálni az újság előállításának
időstruktúráját, e téren a hosszú 19. század folyamán bekövetkezett
radikális változásokkal összefüggésben indokolt bemutatni a távközlési
forradalom eszközeit és az információgyűjtés intézményesedését, a
hírforgalom és hírkereskedelem önálló iparággá való növekedését,
stratégiai, pénzügyi specializálódásának jelentőségét,
bekapcsolódásunkat a Monarchia és az európai hírügynökségek
vérkeringésébe. Mindezeknek a lapkészítésre gyakorolt hatását, a
szerkesztőségekben és nyomdákban a munkafolyamatok felgyorsulását, a
tömegtájékoztatás kiépülését, a közvélemény kialakulásának folyamatát,
manipulációját is fel kell tárni.
Mind a könyv-, mind a sajtótörténeten belül
szükséges bemutatni a specializálódás mértékét, jellemzőit. Nem
elhanyagolható a szabványosítás, a sorozatok, a szerzői jogok, az
utánnyomás, a kalózkiadások problematikája sem.
Kiemelten kezelendő a könyv- és újságkiadó cégek,
kiadói székházak története mint tőkés üzem működése. A korporatív
céhes iparűzéstől és kereskedelemtől a családi vállalkozáson át, a
részvénytársaságok működéséig vezető út, az üzleti koncentráció
folyamatának megrajzolása. A század utolsó harmadától a tőkeigény
tényező felértékelődését, a bankok, hitelintézetek befolyásának
vizsgálatát is el kell végezni. A termékinnováció kutatásának
elengedhetetlen részét képezi a vállalkozásban részt vevő személyek
bemutatása: egyrészt a vállalkozói karrierminták feltárása, másrészt a
vállalkozásban részt vevő személyzet kvantitatív és kvalitatív
vizsgálata, a professzionalizálódás feltárása, e értelmiségi
foglalkozási csoportok társadalomtörténeti helyének megállapítása, az
egyéni karrierpályák megrajzolása. Különös tekintettel az újságíró
szakma kialakulására, a benne résztvevőkre. Ezen a téren Sipos Balázs
tett úttörő lépéseket e szakmai csoport két világháború közti
működésének feltárásával (Sipos, 2004). Azonban már a századfordulóra
egy közel ezerfős csoport kialakulásáról van szó, melynek
prozopográfiai vizsgálata olyan társadalomtörténeti összefüggésekre is
rávilágíthat, mint hogy milyen mértékű a csoport önrekrutációja,
fluktuációja, s mennyire érvényes a korabeli közkeletű vélekedés, hogy
köreikben zsidó túlsúly jellemző.
A terjesztés, a disztribúció
(A szállítás, forgalmazás és értékesítés módjai)
Hangsúlyozott kutatási irány a könyvvel, sajtóval való kereskedés,
mint a könyv és sajtó előállítási folyamatának középső, közvetítő
láncszeme. Vizsgálandó, mint gazdasági ágazat, mint a szellemi,
irodalmi élet javainak közvetítője, terjesztője. Vagyis a kereskedelem
kettős funkciójának bemutatása, amely az elmúlt évtizedek külföldi
kultúrtörténeti és irodalomszociológiai kutatásainak sikeres
irányzata. Az elmúlt időszakban e területen magyar nyelven is több
összegző kézikönyv, tanulmány született, vagy megjelenés előtt áll,
melyek fontos építőkövei lehetnek a ma még töredékes összképnek
(Kiemelendő: Kókay, 1997).
A század második felében tömegtermelésre történő
fokozatos áttérés alapvető változásokat indít az értékesítési
rendszerek gyakorlatában. Ami a kutatásban a továbblépés irányait
illeti, elsőrendű fontossággal bír az országos, nemzeti könyv- és
újságpiac (nyomtatványpiac) megteremtődésének és kiteljesedésének
bemutatása, a koncentráció folyamatának, a tömegpiac ismérveinek (a
hír és az áruk szabad áramlása, a keresleti piacot miként váltja fel a
kínálati piac) leírása. A változások tényezőjeként figyelembe kell
venni a politikai struktúrát, az állami intézkedések eszköztárát; a
tiltás és a szabályozás politikai, jogi, adminisztrációs, gazdasági
befolyásoló technikáit, a dereguláció mértékét, a modernizálódó
munkafeltételeket, az infrastruktúrát (vasút, posta) és
|
|
a potenciális olvasótábort. Be kell mutatni a
kulturális közvetítők helyzetének átalakulását, az irodalmi tér
újjászerveződését.
Fontos behatóan elemezni azt a kérdést, hogy a
modern magyar könyvkiadást az ipari forradalom térhódítása és a
technikai újítások alapozták-e meg, vagy a legújabb gazdaságtörténeti
kutatások nyomán a piac és a kereslet bővülése időben megelőzte-e a
technikai innovációt? Kutatandó a termékek előállítási költségeinek
csökkenése, e célból a könyvek kiadásának időszaki sajtótermékekkel
párosított piacra juttatásának mechanizmusa, elterjedése.
Különböző időmetszetekben és területi megoszlásban
fel kell tárni a hálózatként szerveződő könyv- és újságpiac működési
funkcióit (értékesítési technikák, elszámolási rendszerek, rabatt).
Meg kell adni a terjesztési hálózat tipológiáját, vizsgálni szükséges
a vásári, házaló értékesítést, a könyvkereskedelem különböző
szektorait; a szortimentet, a kiadói könyvkereskedés befolyásának
növekedését, az antikvár kereskedelmet, zenemű-kereskedelmet, a
kolportázst, és a bizományosi üzletet, valamint a részüzletet mint két
közép-európai jellegzetességet. Be kell mutatni, hogy a század utolsó
harmadában miként lép ki a nagyvárosokban a hagyományos kereskedelem a
zárt térből, hogyan hódítja meg a semleges köztereket (utcai könyves-
és újságkioszkok, pályaudvari árusok, rikkancsok). Vizsgálni kell a
folyamatban részt vevő személyek szerepkörét, hogy miként változik a
könyvkereskedő fogalma, és az új típusú kiadó-vállalkozónak a
terjesztésben elnyert kulcspozícióját. Valamint a kizárólagosan
szállításra, terjesztésre szakosodott irodák, vállalkozások
megjelenését.
Be kell mutatni a termék marketingjét mint a
kialakuló tömegpiac elengedhetetlen elemét; az új piaci terjesztési
technikák, a reklámtevékenység elterjedését: az újsághirdetést,
plakátokat, nyomdai, kereskedői, kiadói könyvjegyzékeket,
újságkatalógusokat, az éves előfizetési rendszereket, a hirdetési
irodák működését, a kirakatok, az üzletberendezések átalakulását, a
kiadói székházakban működő kiadóhivatalokat mint a közvetlen
közönségkapcsolat eszközeit, és mindezek hatását a fogyasztásra.
A professzionalizáció folyamatának részét képezi az
előállításra, kiadásra, terjesztésre vonatkozó szakmai, érdekvédelmi
és jóléti szervezetek kiépülésének vizsgálata mint a szakmai
munkafeltételek meghatározásának, a konfliktusforrások és
érdekellentétek kezelésének (Budapest–vidék), a szakmai-etikai kódexek
kialakításának, a szakmai utánpótlás nevelésének intézményesített
formái. Mindezen kérdéskörök vizsgálata során rá kell világítani, hogy
a Magyarországon lejátszódó folyamatok miként illeszkednek az európai
trendekhez, melyek a nemzeti, regionális, lokális sajátosságok.
A produktum fogyasztása és befogadása
(recepció és olvasástörténet)
E kutatási alprogram fókuszában leegyszerűsítve arra keresünk választ,
ki, hol, mikor, mit olvas. Egy adott korszakban a könyv és újság
használati módjainak, típusainak és az azokhoz tapadó jelentések
feltárása a könyvészeti kutatások egyik legnehezebben megragadható
ága. Az olvasás a jelenben zajló, meglehetősen szubjektív gyakorlat.
Az olvasók ritkán számolnak be ilyen irányú tevékenységükről,
legtöbbször csak közvetett forrásokra támaszkodhatunk.
A folyamat megértéséhez vizsgálni szükséges az
olvasó és az olvasás szocio-kulturális tényezőit, az olvasandó
termékhez való hozzájutás körülményeit, esélyeit, az olvasási
szükségletek és szokások változásait. Az olvasó társadalmi-kulturális
pozícióinak meghatározásához figyelembe kell venni demográfiai
tényezőket (élettartam, nemek), lakóhelyi megoszlást (város-vidék),
réteg- és jövedelmi helyzetet, szakmai-felekezeti megoszlást, az
alfabetizáció és iskolázottság mértékét mint új fogyasztási és
olvasási szokásokat generáló tényezőket.
Az olvasási szükségletek és szokások a modern
polgári liberális állam és bürokrácia változó igényeinek
figyelembevételével, a társadalmi nyilvánosság fogalmának habermasi
értelmezésével és meghaladásával írhatóak le. A korszak kulcskérdése:
miként válik a sajtó a modern magyar közvélemény szócsövévé,
visszhangjává. Az olvasóközönség kiszélesedését, a 19. század olvasási
gyakorlatát kifejezetten úgy kell bemutatni, mint az extenzív
olvasásra történő fokozatos átállást. Ebben az értelemben is
kiemelkedő szerepet játszanak az időszaki sajtótermékek, melyek eleve
extenzív olvasást igényelnek.
A fogyasztási tendenciák megállapítása, a
változások nyomon követése makro- és mikroanalízis kombinációjával
tárható fel. Az eladott könyvek jegyzéke, a könyv- és újságolvasás
privát, nyilvános és félnyilvános közösségi tereinek
(magánkönyvtárak, olvasókörök, kávéházak, klubok, kaszinók,
kölcsönkönyvtárak, iskolai könyvtárak, városi- és községi könyvtárak)
működésének, állományának és olvasói összetételének vizsgálata visz
közelebb ehhez. A kutatásnak ki kell terjednie a társadalmi
rétegződéssel összefüggésben ízlésszociológiai vizsgálatokra, annak
megállapítására, hogy a közönség részéről milyen választási, ízlésbeli
preferenciák éltek egymás mellett.7
*
A hármas kutatási erővonal perspektívájában az alapkutatásokhoz
szükségessé válik az időstruktúrák kijelölése, az eddigi kutatások
módszertanának kiszélesítése; új forráscsoportok bevonása és
megszólaltatása.
A kutatás időhatárait a magyar fejlődési modell
elemei határolják be. A projekt a braudeli értelemben vett hosszú 19.
század lefedését tűzi ki célul, de alapul véve a fenti kutatási
irányelveket (az iparszerű könyv- és újságkiadás megjelenését) az
1850–1920 közötti időszakra fókuszál. Ezen belül a vizsgálat céljára
két alkorszakot különít el. Az első fejlődési szakasz 1850–70, a
második 1870–1920; az időhatárok flexibilisen kezelendők.
Módszertant tekintve, a mikro- és makrotörténeti
megközelítés mellett, a komparatisztikára tevődnek a hangsúlyok.
Meghaladva az eddigi gyakorlatot, a 19. századi magyar könyv- és
sajtótörténetet a nemzeti kereteken túllépve, az európai könyv- és
sajtótörténetbe ágyazva, – mindenekelőtt a Habsburg
Birodalom részeként, figyelembe véve a németországi kapcsolati hálót
is –, célszerű elhelyezni. Vagyis, a modern könyv- és sajtótörténetnél
nem kizárólagosan a nemzeti és államhatárokat kell kiindulópontként
figyelembe venni, hanem legfőképpen a strukturálisan és funkcionálisan
összetartozó elemeket. Ez természetesen messze nemcsak módszertani,
hanem szemléleti kérdés is.8
Az összehasonlító módszer kétségtelen előnye, hogy
rávilágíthat a különbségek és azonosságok logikája mentén az egyes
régiók eltérő fejlődési modelljeire. Ezáltal a nemzeti fejlődési pálya
megrajzolását is pontosíthatja. Például a nemzeti sajátosságok, az
egyediség jelenségei viszonylagossá válnak, új dimenzióba kerülhetnek,
a könyv- és újságkiadás és a nemzeti identitás közötti eddig
megrajzolt, eddig meglehetősen egyenes irányú ideologikus kapcsolat
átértékelődhet. Alkalmazásával a nemzeti kánonok, sematizmusok
elkerülhetők, újraértelmezhetővé válnak.
Ami a forrásbázist illeti, elengedhetetlen a
megfelelő bibliográfiai háttér. A Nemzeti Könyvtárban épülőfélben
vannak a korszakra vonatkozó magyarországi és külföldön nyomtatott
magyar nyelvű, valamint a hazánkban megjelent idegen nyelvű könyvek és
sajtótermékek online megjelenésű retrospektív bibliográfiái. Ezek
tartalmazni fogják a magyarországi és külföldi magyar
nyelvű könyvek történeti adatbázisát 1801–1920 között, továbbá a
magyarországi és külföldi magyar nyelvű hírlapok és folyóiratok
adatbázisát 1705–1985 között. Amíg elkészül, addig is tájékozódhatunk,
hiszen 2009. januárjától az Országos Széchényi
Könyvtár honlapján elérhető az eddig már nyomtatott formában megjelent
bibliográfiák teljes tartalma.9 Ez egészül
ki a szintén a Nemzeti Könyvtárban készülő nyomdai adatbázissal, az
ún. Clavissal (Clavis Typographorum Regionis Carpathicae), mely közel
ötszáz évet felölelve az egész Kárpát-medencében működött nyomdák,
nyomdászok és nyomdahelyek adatait tartalmazza.10
A könyv- és sajtótörténet tipológiájához az első
durvább megközelítésű erővonalat a statisztika képviseli. Ennek
magában kell foglalnia a könyv és a sajtó, valamint az egyéb
nyomtatott termékek statisztikáját (a kiadványok számát,
példányszámát, tematikai, nyelvi megoszlását, a dominancia
megállapítását, az ellentmondásos adatok kontrollforrások bevonása
általi feloldását), a termelési struktúrák statisztikáját (nyomdák,
kiadók), a terjesztő hálózat statisztikáját (kereskedések), valamint a
termelési és terjesztési folyamatban részt vevő személyek
statisztikáját, és a könyvtárak statisztikáját. A könyv és az újság
történetének egykorú statisztikáit azonban szigorú forráskritika
mellett használhatjuk fel, elsősorban a termékek számának, nyelvi
összetételének megállapításakor, problematikusabb példányszámok
megállapításakor. Feltétlen szükséges, hogy az ellentmondásos adatokat
kontrollforrások bevonásával oldjuk fel, a különböző adatfelvételi
módszerrel dolgozó statisztikákat kompatibilissé tegyük. Az ehhez
szükséges módszertan kidolgozása megkerülhetetlen feladat.
Ám a finomabb mikroszintű elemzésekhez
elengedhetetlen az irodalmi és politikatörténeti megközelítésen túl, a
gazdasági-, társadalomtörténeti és kultúrtörténeti irányultságból
eredően új vagy kellően ki nem aknázott levéltári és kézirattári
forráscsoportok bevonása a kutatásba. Ilyenek lehetnek a cenzurális
akták, privilégiumok, koncessziók, cégbírósági iratok, üzleti
körlevelek, kiadók és szerkesztőségek iratanyaga, előfizetési listák,
körkérdések, közvélemény-kutatások, szakmai, testületi, egyesületi
iratanyagok, periratok, adóívek, végrendeletek, hagyatéki leltárak,
anyakönyvek, banki iratok, minisztériumi iratanyagok, személyes
dokumentumok: (levél, memoár, napló), képi dokumentációs anyagok (a
fametszettől a fényképig). E forráscsoportok szisztematikus feltárása
a Res libraria Hungariae Kutatócsoport részéről megkezdődött, és erre
alapozva elindult egy adatbázis építése. Az adatbázis tartalmazni
fogja az alábbi relációkat: az intézmény nevét, (a dokumentum
lelőhelye), az elérési utat (levéltári iktatószám), a dokumentum
tárgyleírását, a tárgyévet, tárgytípust (pl. alapszabály, illeték
stb.), a közreműködő személyeket, testületeket, azok foglalkozását, a
dokumentumban fellelhető helyiségneveket, a kiadvány típusát, valamint
a dokumentumról készült fotót. Ezután következik az így kinyert szöveg
feldolgozása és kiértékelése.
Meggyőződésünk, hogy ezáltal hasznos
történeti-politikai, gazdaságtörténeti, kultúrtörténeti, könyv- és
sajtótörténeti, életrajzi tudáskontextust nyerhetünk. A fent számba
vett kutatási irányvonalak és az adatbázisok, bibliográfiák együttese
előreláthatólag hosszú évtizedekre új utakat rajzolna ki és
tudásbázist szolgáltatna a kutatás számára.
Kulcsszavak: könyv- és sajtótörténet mint társadalomtörténet,
könyv- és sajtótörténet mint kommunikációtörténet, termékinnováció,
disztribúció, recepciótörténet, forráskutatás, adatbázis-építés
IRODALOM
Buzinkay Géza – Kókay György (szerk.)
(2005): A magyar sajtó története I. A kezdetektől a fordulat évéig.
Ráció, Budapest
Buzinkay Géza (2006): Die ungarische
politische Presse. In: Rumpler, Helmut – Urbanitsch, Peter (Hrgs.):
Die Habsburgermonarchie 1848-1918. Bd. VIII/2. 1895-1976. Verlag der
Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien
Ferenczyné Wendelin Lídia (összeáll.)
(2010): A magyarországi hírlapok és folyóiratok bibliográfiája
1921–1944. I–-III. köt. Budapest
Frank, R. Peter – Frimmel, Johannes
(2008): Buchwesen in Wien 1750–1850. Kommentiertes Verzeichnis der
Buchdrucker, Buchhändler und Verleger. Harrassowitz, Wiesbaden •
WEBCÍM >
Frimmel, Johannes (2009): Buchgeschichte
im Zentrum Europas: Ungarn, Tschechien, die Slowakei, Slowenien,
Kroatien, die Schweiz, Österreich. In: Barbier, Frédéric – István
Monok (éd.): Cinquante ans d’histoire du livre del’apparation du livre
(1958) á 2008. Bilan et projets. L’Europe en réseaux: contribution á
l’histoire de la culture écrite 1650-1918. Vol. V. Országos Széchényi
Könyvtár, Budapest, 183–197.
Gyáni Gábor (2006): Sajtótörténet a
társadalomtörténész szempontjából. Médiakutató. tavasz, 57–64. •
WEBCÍM >
Hudi József (2009): Könyv és társadalom.
Könyvkultúra és művelődés a XVIII–XIX. századi Veszprém megyében.
Gondolat, Budapest
Kókay György (1997): A könyvkereskedelem
Magyarországon. Balassi, Budapest
Kókay György (szerk.) (1979): A magyar
sajtó története 1705–1848. I. köt. Akadémiai, Budapest
Kókay György (1983): Könyv, sajtó és
irodalom a felvilágosodás korában. Akadémiai, Budapest
Kosáry Domokos – Németh G. Béla (szerk.)
(1985): A magyar sajtó története 1848–1892. II. köt. Akadémiai,
Budapest
Lipták Dorottya (2009): Zum Konzept einer
historisch-sozialwissenschaftlichen buch-und pressewissenschaftlichen
Forschung in Ungarn. In: Barbier, Frédéric – István Monok (éd.):
Cinquante ans d’histoire du livre del’apparation du livre (1958) á
2008. Bilan et projets. L’Europe en réseaux: contribution á l’histoire
de la culture écrite 1650-1918. Vol. V. Országos Széchényi Könyvtár,
Budapest, 253–268.
Lipták Dorottya (2001): Verlagswesen,
Bücherkunde-und Buchgeschichtsforschungen in Ungarn gestern und heute.
In: Referate und Protokolle der Deutschen Buchwissenschaftlichen
Gesellschaft. Bd. 2. Harrassowitz, Wiesbaden, 10–24.
Madas Edit – Monok István (2003): A
könyvkultúra Magyarországon a kezdetektől 1800-ig. Balassi, Budapest
Monok István (2010): A magánkönyvtárak és
az olvasás a korai újkorban. Vázlat az elmúlt 50 év európai
kutatástörténetéről. Magyar Könyvszemle. 141–157.
Monok István (2008): A kora újkori
Magyarország olvasmányműveltségéről. Részmérleg egy hosszú alapkutatás
eredményeiről. In: Hegyi Ádám – Simon Melinda (szerk.): „Apró
cseppekből lesz a zápor.” Bakonyi Géza emlékkönyv. SZEK JGYF Kiadó,
Szeged, 23–43.
Nyíri Kristóf: Bevezetés (1998): In: Nyíri
Kristóf – Szécsi Gábor (szerk.): Szóbeliség és írásbeliség: A
kommunikációs technológiák története Homérosztól Heideggerig. Áron,
Budapest •
WEBCÍM >
Sipos Balázs (2004): A politikai újságírás
mint hivatás. Nyilvánosság, polgári sajtó és a hírlapírók a Horthy
korszak első felében. Napvilág, Budapest
Sipos Balázs (2000): Sajtó és tudomány. A
sajtókutatás története és intézményesülése Magyarországon a II.
világháborúig. Múltunk. 2, 154–200.
Szajbély Mihály (2005): A médiatörténet és
a sajtótörténet viszonyáról. Médiakutató. tavasz, 71–79. •
WEBCÍM >
Széchenyi Ágnes (2004): A huszadik század
hiányzó sajtótörténete – adósságlista és javaslat. Magyar Tudomány.
10. 1150-1163. •
WEBCÍM >
LÁBJEGYZETEK
1 A tanulmány az MTA Res
libraria Hungariae Kutatócsoport kutatási programjának keretében
készült. Plenáris előadás formájában elhangzott a Hajnal István
Társadalomtörténeti Kör 2009. augusztusi, miskolci konferenciáján.
Idegen nyelvű változata megjelent a Lucien Febvre & Henri-Jean Martin
L’Apparation du livre című művének 50. évfordulójára szentelt
tanulmánykötetben (Lipták, 2009, 253–268.)
<
2 Nem célunk, hogy az
általunk felvetett hazai kutatási irányok és témák esetében kapcsolódó
bibliográfiai adatokkal szolgáljunk. Válogatásunkban kizárólag arra
szorítkozunk, hogy egy-egy korszakot összegző vagy emblematikus
alkotásokra hivatkozzunk, illetve az általunk megjelölt kutatási
irányokhoz illeszkedő új tudományos eredményeket közzétevő néhány
releváns tanulmányra irányítsuk a figyelmet. Ami a legújabb külföldi
kutatási irányzatokat és azok eredményeit illeti, arról a szerző egy
másik, sajtó alatt lévő tanulmánya szól (Madas – Monok, 2003; Monok,
2010, 141–157.; Kókay, 1983; Lipták, 2001, 10–24.).
<
3 Vö: Budapesti Műszaki
Egyetem Szociológiai és Kommunikáció Tanszék •
WEBCÍM >;
Eötvös Loránd Tudományegyetem Művészetelméleti és médiakutatási
Intézet •
WEBCÍM >;
Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola •
WEBCÍM >;
Budapesti Gazdasági Főiskola •
WEBCÍM >;
Zsigmond Király Főiskola •
WEBCÍM >;
Szegedi Egyetem Kommunikáció-és Médiatudományi Tanszék •
WEBCÍM >;
Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció-és Médiatudományi Tanszék •
WEBCÍM >;
Budapesti Corvinus Egyetem •
WEBCÍM >;
Pázmány Péter Katolikus Egyetem •
WEBCÍM >
Kodolányi János Főiskola Kommunikáció–és Médiatudományi Tanszék •
WEBCÍM >;
Eszterházy Károly Főiskola Kommunikáció–és Médiatudományi Tanszék •
WEBCÍM >;
Dunaújvárosi Főiskola http://portal.duf.hu/main; Nyugat- Magyarországi
Egyetem Kommunikáció-és Médiatudományi Tanszék •
WEBCÍM >
E területeten folyó kutatások fontos publikálási fóruma a Médiakutató
médiaelméleti folyóirat (2000–), mely időnként történeti tanulmányokat
is közöl.
<
4
WEBCÍM >
19. századi Könyv- és Sajtótörténeti Műhely
<
5 Hazai viszonylatban a
különböző médiumok történetének filozófiai alapokon nyugvó
beágyazottságával elsőként Nyíri Kristóf projektje foglalkozott (Nyíri
2008). Az irodalomtudomány kultúrtudományokhoz, különböző médiumokhoz
való viszonyát ért új kihívásokat vizsgálja az ELTE Általános
Irodalomtudományi Kutatócsoportjának programja, az ahhoz kapcsolódó
Ráció – Tudomány sorozatban. Sorozatszerkesztő: Bednanics Gábor és
Bengi László.
<
6 Ugyanezen a konferencián
a sajtótörténet helyzetét Gyáni Gábor a társadalomtörténet
nézőpontjából elemezte (Gyáni, 2006, 57–64.; Sípos, 2000, 154–200.;
Széchenyi, 2004, 1150–1163.).
<
7 Az előző évszázadok
olvasáskultúrájára lásd jelzésszerűen: Monok, 2008, a 19. századra,
Hudi, 2009.
<
8 Ennek alátámasztására
egyetlen példa: az 1990-es évek végén osztrák részről Peter R. Frank
irányításával elindult az ún. Thopographieprojekt, mely közép-európai
összefogással a Habsburg Birodalom könyves központjainak feltárását
tűzte ki célul. Az osztrák részről az időhatárokat minden régióra
egységesen 1750–1850 között húzták meg. Elsőként a bécsi kötet jelent
meg, melynek tanulsága Bécs–Budapest példáját összehasonlítva, hogy
nálunk cirka harminc-ötven év fáziseltolódás észlelhető. A készülő
Budapest-kötetnél a források alapján a bécsi anyaghoz képest a
fejlődési tendenciát figyelembe véve indokolt lenne az időhatárok el-
és kitolása. Vagyis, nálunk inkább az 1750–1850 közötti korszaknak az
1800–1840–1870 közötti periódus feleltethető meg (Frank – Frimmel,
2008). A könyv- és sajtótörténeti kutatások európai, különösen
közép-európai kontextusba helyezésének szükségességéről lásd továbbá
Henri-Jean Martin Histoire du livre című műve megjelenésének 50.
évfordulójára rendezett konferencia előadásainak gyűjteményes kötetét,
különös tekintettel Johannes Frimmel tanulmányára (Frimmel,
2009,183–197.).
<
9
WEBCÍM >
Az MNB-linkre klikkelve tizenegy nyelven tájékozódhatunk az egykorú és
kurrens bibliográfiákról digitalizált formában. A baloldali mezőben
találhatók és tartalmilag elérhetők a Magyarországon már nyomtatott
változatban megjelent könyv- és sajtóbibliográfiák. Többek között a
sajtóbibliográfia az 1705–1867 közötti periódusra, mely a történelmi
Magyarország területén kiadott és nyomtatott magyar és idegen nyelvű
(túlnyomórészt német) hírlapokat és folyóiratok adatait tartalmazza
részletes címleírással, szekunder irodalommal, lelőhellyel és egyéb
mutatókkal kiegészítve. A jobboldali mezőben a kurrens és a készülő
bibliográfiákról nyerhetünk információkat. Valamint megtalálható az
egyelőre csak könyv formátumban megjelent legújabb, a Ferenczyné
Wendelin Lídia által összeállított, a két világháború korszakát lefedő
sajtóbibliográfia (Ferenczyné Wendelin, 2010)
<
10
WEBCÍM >
| <
|
|