következnie, s jelentős következményei vannak az
emberekre és intézményekre. A technikai fejlődés által az ember
uralni hiszi a tudást, de akármennyire is technikailag megalkotott
és szabályozott világban élünk, a természet szabályai határozzák meg
ezt a világot, és az elkövetkezőket is.
Analóg iskola
Nincs új a nap alatt. A tanítás nagymesterei mindig is a finom
hangolás mesterei voltak. A 20. század kezdetétől, a tömegoktatás
elterjedésekor is számos analóg iskola indult szembe az árral.
Például Maria Montessori már 1909-ben publikálta módszerét, amelyben
az egyéni fejlődési ütemet helyezte előtérbe. Magyarországon is
hamarosan megjelent ez a szemlélet. Nagy László és tanítványa,
Domokos Lászlóné nyomán az Új iskola valósította meg a finom
hangolású tanítást.
Rudolf Steiner 1919-ben létrehozhatta a
Waldorf-iskolát, és gyakorlattá tehette a szabadság pedagógiáját.
Németország után elsőként Magyarországon indult Waldorf-iskola
1926-ban. Mindkét emberközpontú európai iskola és egyéb hasonló
szemléletű tanítás párhuzamosan létezik az intézményközpontú,
formalizált oktatás mellett. Kiváló gyakorlatok állnak készen a 21.
század igényeinek megfelelő tanuláshoz.
Többek között a hazai helyzetre adaptált Komplex
Instrukciós Program a Hejőkeresztúri Modellben bizonyítja ezeknek a
gyakorlatoknak akár a jelen oktatási rendszerben való életképességét
is (Kovácsné Nagy, 2005).
Alexander Sutherland Neill 1921-ben indított
iskolakísérletével (Summerhill) viszont a gyerekekre figyelést odáig
fejlesztette, hogy a tanuló a saját tanulását irányíthatja. Vagyis
az iskola fejlesztő környezet, a kultúra adta lehetőség. A gyerek
pedig ehhez saját fejlődési potenciálját rendeli.
A digitális kor eszközei széles lehetőségeket adnak
az egyéni tanulási utak számára. Az iskola is, a nagy feladat, a
kulturális váltás mellé, megoldási módszereket kap a technikai
fejlődés által is. A jövő tanulásában az iskola szervező szerepet
játszik, és előtérbe kerül az önálló tanulás és a társas tanulás, és
így az egyéni fejlődési utak jobban járhatóvá válnak (Gyarmathy,
2012b).
Sokféle szintézisre kerülhet sor. A tanulás,
tanítás és a tudomány egyre jobban össze kell kapcsolódjon. Ennek
útjai is kezdenek formálódni, ahogy Z. Karvalics László és Vietorisz
Tamás (2007) tanulmánya is jelzi.
A továbblépés víziója (mélyvíz, csak úszóknak)
A tudások szintézise indult meg, és errefelé a szintézisre épülő
gondolkodással lehet továbblépni. Egy új szemléleti-gondolati sík
vezet új szemléleti-gondolati síkokra. Ez itt a feltételezések és
jóslatok birodalma, és így a jövő útjainak megrajzolásához tartozik.
A tanulásban/tanításban jól ismert Benjamin Bloom
(1956) rendszerének kognitív taxonómiája, az egyszerűbbtől a
bonyolultabb felé haladó szintek sorozata. Segíti megérteni a
tanulás egymásra épülő aspektusait, és ennek megfelelően a tananyag
felépítését. Bloom a következő szinteket különíti el:
• Megismerés – információk megszerzése;
• Megértés – információk értelmezése;
• Alkalmazás – információk használata;
• Elemzés – információk magyarázata;
• Szintézis – információk felhasználása valami új
megalkotásához;
• Értékelés – információk valamely kritériumon
alapuló megítélésének megalkotása.
Az első három szintet az oktatás alapvetőnek tartja
a tanulásban, a második három szint viszont egyelőre
elsősorban a kiemelkedő képességűek gondolkodásának fejlődésében
játszik szerepet. Az öndifferenciálásnak kiváló módja, ha a diákok
választhatnak, mely szinten dolgozzák fel a tananyagot. Mindegyik
szint sokféle tevékenységre ad alkalmat, és sokféle alkotás, kimenet
lehetséges (1. ábra).
A kognitív szinteket azonban nemcsak az egyéni
fejlődésben lehet így azonosítani. Bloom rendszere alapján az egyéni
gondolkodás fejlődésének megfeleltethető az emberiség
gondolkodásának fejlődése is. Ugyanazokat a szinteket járjuk végig.
Amit ugyanis Bloom leírt, mint kognitív szintek, azok az emberi
kultúra fejlődése által kínált szintek is.
Minden szint feltételezi az előzőeket, és minden
kultúra használja mindegyik szintnek megfelelő tevékenységet. A
különbség a gondolkodás szemléleti alapjaiban van. Minden korszakban
különböző lehet, hogy egy adott személy milyen gondolkodásmódban
tevékenykedik, de az általános gondolkodási keret jellemző az adott
kultúrára. A kultúra gondolkozásbeli egységet képez, sajátos
megismeréssel, sajátos logikával, sajátos információkezeléssel. A
digitális korszakban a szintézis kognitív szintjére lép az
emberiség.
Az írásbeliség előtti kultúra a megismerés és
megértés kultúrája. A tevékenységek döntő többsége ezeken a
szinteken történik. Az ősi keleti kultúrák elsősorban ezen a
kognitív szemléleten emelkedtek fel. A keleti logika például
bizonyító erejűnek tekinti, ha valamihez hasonló eset létezik. A
keleti bölcselet nagy mértékben a hasonlatokra épít.
Az írásbeliség, az alkalmazás és az elemzés
kultúrája, elsősorban a „nyugati kultúrában” tört utat. Megtanultuk
megvizsgálni és kategóriákba helyezni a világot. A 20. századra még
sokan emlékszünk. A gyakorlat, a kísérlet és a vizsgálat az alapja a
tudásnak. Kikutathatónak, megmagyarázhatónak, osztályokba
sorolhatónak tekintjük a világot. A tevékenységek jól illeszkednek a
Bloom-féle rendszernk ezen szintjeihez tartozó tevékenységekhez, a
gondolkodás szemléleti keretei megfelelnek az alkalmazás és elemzés
kereteinek (1. ábra).
A vizsgálati módszereink, a tudományos kutatás és
maga a digitális nemzedék olyan helyzetekig juttatott el minket,
amelyeket az eddigi megoldási kereteket használva
értelmezhetetlennek ítélünk meg. Egyre több a „hibajel”.
Egy következő szint kezd fejlődni a kognitív
rendszerben, a szintézis és vele hamarosan az értékelés képessége. A
digitális kor szülöttei, akik már egy más helyzetbe születnek, egyre
inkább az új gondolkodásmóddal fordulhatnak majd a problémák felé. A
kognitív tevékenységek közé felsorakozik a szintetizálásra,
átlátásra, összeillesztésre épülő hatékony feltételezés, képzelet,
átalakítás, jóslás és újítás mint problémamegoldási és tudományos
munkamód. A kritikai gondolkodás is kezd egyre többször, mint
lényeges fejlesztendő gondolkodási terület megjelenni. Ez a
holisztikus megközelítésben az értékelés területe.
A szintézis már megindult a tudományokban. A
korábban tiszta kategóriákba sorolt tudományterületek mellett egyre
több a határterület. Így, hogy az emberi tanulás/tanítás
kérdéskörénél maradjunk, van már például pszichopedagógia és
pedagógiai pszichológia, neuropszichológiai és pszichofiziológia,
szociálpszichológiai és szociálpedagógia, nemcsak fiziológia,
pedagógia, pszichológia, szociológia.
Az egyik tudományban szerzett ismereteket egészen
más területeken használják a tudósok. Például Csermely Péter és
munkatársai a hálózatok működésével kapcsolatos természettudományos
kutatásaik eredményeit a társadalmi folyamatokra adaptálták
(Csermely, 2008; Csermely et al., 2009). A szintetizáló gondolkodás
a tudományos problémamegoldásban és a tanulási folyamatok
átalakulása révén a mindennapokban is előtérbe kerül.
A problémamegoldó gondolkodás tágító-szűkítő
képletéhez hasonlóan az emberi kultúrák fejlődési rendjében is
pulzálás azonosítható. Az alkotó folyamat minden fázisában ugyanis
mindkét gondolkodási forma megjelenik, de eltérő arányban és
hangsúllyal. A lépés első felében a tágítás, az általánosítás, a
második felében a szűkítés, az elemzés a jellemzőbb (Gyarmathy,
2007).
Egy-egy kulturális váltás tehát két, egymással
majdnem párhuzamos szakaszban zajlik. Először átfogóbb, általánosabb
a gondolkodás, majd részletekben gazdagabb, rendezettebb lesz
mindez. A mostani átmeneti szakaszban éppen a tágító, befogadó irány
erősödik.
Az írásbeliség előtti kultúrákban, még a megértés
szekvenciálisabb, verbálisabb fázisában is, a holisztikus
gondolkodás volt a meghatározó, az írásbeliséget pedig a
szekvencialitás jellemzi, még a tágítás szakaszában is, amikor a
kísérletezés, a gyakorlat volt a vezető megközelítés. A digitális
kor a kétféle gondolkodás integrációját kívánja, vagyis a
holisztikus és a szekvenciális szemlélet egyszerre hatja át.
Nem szerencsés a fejlődési szinteket az analizáló
gondolkodásunkkal minősíteni. Az értékelést mint kognitív
tevékenységet, más gondolkodási keret teszi használható gondolkodási
móddá. Adott kultúra önmagában tökéletes egészet alkot, és önmagában
is alkalmas kiemelkedő szellemi teljesítményekre. Ha szintekről és
fejlődésről gondolkodunk is, szintetizáló gondolkodásmódban az
állítható, hogy a gondolkodási keret új helyszínt kapott.
Ahogyan a problémamegoldás során is minden
szakaszban az akkor szükséges tágítás és szűkítés történik, úgy az
emberiség kultúrái is, az adott korszakban szükségszerű szemléleti
keretet építik fel. Nem jobb vagy rosszabb, alacsonyabb vagy
magasabb szintű, hanem az adott helyzetnek megfelelő.
Az emberiségre vonatkozóan, használható attitűd
használható egyének esetén is. Minden egyén saját helyzetének
megfelelő kognitív működésben tökéletes. Ha változtatni szeretnénk,
nem elsősorban az egyént kell megszerelni, hanem a helyzetén kell
változtatni. Ez automatikusan megváltoztatja a kognitív kereteit,
változtatási lehetőséget teremt. Lényegében ez a valódi tanítás és
fejlesztés.
Kulcsszavak: digitális kultúra, tanulás, tanítás, tudomány,
szintetizáló gondolkodás, diszlexia, neurológiai alapú
teljesítményzavarok
IRODALOM
Bloom, Benjamin S. (1956): Taxonomy of
Educational Objectives: The Classification of Educational Goals.
Longman, White Plains
Castells, Manuel (1996): The Rise of
Network Society. (The Information Age. Economy, Society and Culture.
Vol. I.) Blackwell, Cambridge, MA–Oxford, UK
Chang, Edward F. – Merzenich, Michael M.
(2003): Environmental Noise Retards Auditory Cortical Development.
Science. 300, 5618, 498–502. • DOI: 10.1126/science.1082163 •
WEBCÍM
Chi, Richard P. – Snyder, Allan W.
(2011) : Facilitate Insight by Non-Invasive Brain Stimulation. PLoS
ONE. 6(2): e16655. • DOI:10.1371/journal.pone. 0016655 •
WEBCÍM
Csermely Péter (2008) Creative Elements:
Network-based Predictions of Active Centres in Proteins, Cellular
and Social Networks. Trends in Biochemical Sciences. 33, 569–576. •
WEBCÍM
Csermely Péter – Kovács I. – Mihalik Á. –
Nánási T. – Palotai R. – Rák Á. – Szalay M. (2009): Hogyan küzdik le
a válságokat a biológiai hálózatok, és mit tanulhatunk el tőlük?
Magyar Tudomány. 170, 1381– 1390. •
WEBCÍM
Fehér Péter – Hornyák Zsolt (2010):
Netgeneráció: tényleg más a miénk? (1. rész) •
WEBCÍM 2010. 07. 01.
Goody, Jack I. – Watt, Ian (1968): The
Consequences of Literacy. in: Goody, Jack (ed.): Literacy in
Traditional Societies. New York, Cambridge University Press, 27–68.
•
WEBCÍM
Gyarmathy Éva (2007): A tehetség – Háttere
és gondozásának gyakorlata. ELTE, Budapest
Gyarmathy Éva (2009): Atipikus agy és a
tehetség I. – Tehetség és a neurológia hátterű teljesítményzavarok
valamint az Asperger szindróma. Pszichológia. 29, 4, 377–390. •
WEBCÍM
Gyarmathy Éva (2012a): Ki van kulturális
lemaradásban? In: Digitális Nemzedék Konferencia Tanulmánykötet.
ELTE. 9–16. •
WEBCÍM
Gyarmathy Éva (2012b): Diszlexia a
digitális korszakban. Műszaki, Budapest
Gyarmathy Éva – Kucsák Julianna (2013): A digitális bennszülöttek
képességprofilja. Iskolakultúra. 6, 43–53. •
WEBCÍM
Hajnal István (1982): Írásbeliség,
intellektuális réteg és európai fejlődés. Medvetánc. 2, 2–3,
321–352. részletek •
WEBCÍM
Kovácsné dr. Nagy Emese (2005): A társas
interakció mint tudásgyarapító tényező a heterogén osztályokban.
Iskolakultúra. 15, 5, 16–25.
Mérő László (2007): A pénz evolúciója.
Tericum, Budapest
Prensky, Marc (2001): Digital Natives, Digital Immigrants. On the
Horizon. 9, 5, October. MCB University Press •
WEBCÍM
Small, Garry – Vorgan, Gigi (2008):
iBrain. Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind.
Harper Collins, New York
Tapscott, Don (2001): Digitális
gyermekkor. Az internetgeneráció felemelkedése. Információs
Társadalom kicsiknek és nagyon nagyoknak. Kossuth, Budapest
Z. Karvalics László – Vietorisz Tamás
(2007): „Milliónyi kis tudáskazán”. Az oktatás átalakítása és a
fenntartható világba való átmenet. Eszmélet 75. ősz, 5–36.
LÁBJEGYZET
* A tanulmány a 2012
szeptemberében beadott akadémiai doktori téziseken alapszik.
<
1 A digit latinul azt
jelenti: ujj. A számolás-mérés legfontosabb egysége, mert az ujjon
nemcsak számolni lehet, de mértékadó is, lásd az „ujj (hüvelyk)”
mértékegységként való használatát.
<
2 Javaslom a predigitális
kövület elnevezést.
<
|