Az Orosz Tudományos Akadémia jelenleg hozzávetőleg
félezer kutatóintézetet tart fenn. A kutatók száma jelenleg is több
mint 55 ezer. Az akadémia költségvetése, pontosabban állami
költségvetési előirányzata az elmúlt évben, 2013-ban 67,8 milliárd
rubel volt. Ez az összeg körülbelül kétmilliárd amerikai (US)
dollárnak felel meg.
4. A reform leglényegesebb eleme, hogy az
akadémia és az akadémiához tartozó intézetek tulajdonát képező
vagyoni eszközök az újonnan létrehozott Tudományos Szervezetek
Szövetségi Ügynökségére (Hivatalára) szállnának át. További lényeges
eleme a reformnak (amelyet a reformról rendelkező törvény ki is
mond), hogy az Orosz Tudományos Akadémia egyesülne az Orosz
Mezőgazdasági Tudományos Akadémiával és az Orosz Orvostudományi
Akadémiával. Ily módon egyfajta megaakadémia jönne létre. Orosz
Állami Duma Tudományos és Technológiai Bizottságának egyik tagja,
Alekszander Degtyarijov a reformot egyenesen Nagy Péter cár
reformjához hasonlítja. Nézete szerint az Orosz Tudományos Akadémia
reformja, amely a tudományt a piacgazdaság követelményeihez
igazítja, az ország modernizációjának fontos eszköze.
Dmitrij Livanov, az Orosz Szövetségi Köztársaság
oktatási és tudományos ügyekért felelős minisztere néhány hónappal
korábban, 2013 szeptemberében annak a nézetnek adott kifejezést,
hogy a tudományos kutató függetlenségét a tudományos kutatás
területén maximális mértékben biztosítani kell. Hangsúlyozta
ugyanakkor azt, hogy az akadémia kereskedelmi (üzleti) és tulajdoni
funkcióit ‒ menedzsment ‒ az újonnan létrehozott Tudományos
Szervezetek Szövetségi Ügynökségének (Hivatalának) kell
ellenőriznie. Alekszander Degtyarijov szerint a tervezett reform nem
csökkentené az akadémia jogosítványait, mivel a kutatási pályázatok
érdemi elbírálása és a döntéshozatal továbbra is az akadémiát
illetné meg. A reform kérdésében Vlagyimir Putyin, az Orosz
Szövetségi Köztársaság elnöke is támogatóan foglalt állást. Fontos
kiemelni, hogy az Állami Tudományos és Oktatási Bizottság 2013.
december 20-án tartott ülésén az államfő az akadémia vagyona
átruházásának tárgyában a döntés elhalasztását (moratóriumot)
javasolta.
5. Említést érdemel, hogy az Orosz
Tudományos Akadémia és a központi kormányzat közötti konfliktus
2005-ben kezdődött. Dmitrij Livanov, aki ebben évben az Orosz
Szövetségi Köztársaság oktatási és tudományos ügyekért felelős
miniszterhelyettese (tehát még nem minisztere) volt, az akadémia
számára hivatalos formában új stratégiát, azaz működési kört
javasolt. Az utóbbi hónapokban a központi kormányzat részéről
bizonyos mértékű kompromisszumra való hajlandóság mutatkozik. Ennek
jele az, hogy az akadémia reformjáról rendelkező törvénytervezet
(projekt) néhány rendelkezését, szakaszát módosították. Kérdés, hogy
ez és a már korábban, 2013 októberében javasolt elhalasztás
(moratórium) valóban a reform felfüggesztését, pontosabban
elhalasztását jelenti-e.
Az Orosz Tudományos Akadémia tagjai többségének
körében nem csekély megütközést váltott ki az, hogy az államfő,
Vlagyimir Putyin, 2013 októberében a Tudományos Szervezetek
Szövetségi Ügynökségének (Hivatalának) élére a tudományos élettel
semmiféle kapcsolatban nem lévő „hivatalnok” Mihail Kotyukov
pénzügyminiszter-helyettest nevezte ki. Mihail Kotyukov kinevezésére
annak ellenére került sor, hogy Putyin elnök korábban ígéretet tett
arra, hogy erre a posztra a tudományos élet képviselőjét fogja
jelölni, illetve kinevezni. A legújabb (nem hivatalos) értesülések
szerint az Orosz Tudományos Akadémia 2013 májusában megválasztott új
elnöke, Vlagyimir Fortov, aki korábban a tervezett reform ellenzője
volt, a módosított reformot nem opponálja.
Kulcsszavak: akadémiai autonómia, akadémiai reform, akadémiai
törvénytervezet, Állami Tudományos és Oktatási Bizottság, Moszkvai
Állami Egyetem, statútum, Szovjet Tudományos Akadémia
|