Az európai tehetségközpontok, köztük – elsőként –
egy budapesti központ létrehozásának az ötlete, igénye 2011-ben, a
magyar uniós elnökségi program részeként megrendezett
tehetségkonferencia zárónyilatkozatában jelent meg. A résztvevők
javasolták, hogy „a közös európai tehetségsegítő tevékenység
támogatása, összehangolása és nyomon követése érdekében Budapesten
jöjjön létre egy Európai Tehetségközpont”.
Az ötlettől a megvalósításig alig egy év telt el (a
központ megalapításáról 2012 februárjában a Nemzeti Tehetségsegítő
Tanács döntött) az aktívan 2012 júliusa óta működő Budapesti Európai
Tehetségközpont (EUTK) anyagi támogatását a Magyar Nemzeti
Tehetségprogram (NTP) vállalja fel. Az NTP-pályázatokon keresztül a
működés feltételeinek egy részét folyamatosan biztosítja, hiszen az
NTP-nek kiemelkedő célja többek közt a sikeres magyar tehetségsegítő
programok idegen nyelveken való megismertetése és megjelenítése, a
tehetségsegítés jó példáinak EU-adaptálásra való előkészítése, EU
Tehetségnapok, tehetségsegítő EU-együttműködések kezdeményezése és a
nemzetközi tapasztalatcserék támogatása.
Az EUTK tevékenységi körének kialakítása kezdettől
fogva az NTP-ben megfogalmazott célokkal összhangban történik.
Ugyanakkor a tevékenységek megvalósítása során szoros együttműködés
alakult ki az Európai és a Magyar Tehetségsegítő Tanács (NTT/ECHA)
egyéb programjaival is, hiszen az EUTK működése csak e két tanács
keretein belül értelmezhető. Többek között ide vezethető vissza,
hogy a központ munkáját több mint száz magyar és nemzetközi, a
tehetséggondozás területén dolgozó szakember segíti. Közülük
kiemelkedik a tanácsadó testület tagjainak – Magyarországról Prof.
Csermely Péter, az Egyesült Királyságból Prof. Joan Freeman, és a
hollandiai Dr. Lianne Hoogeveen – önkéntes munkája. A feladatok
teljesítéséhez minden esetben komoly mértékben hozzájárul a Magyar
Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) infrastruktúrája.
Nagyon távoli megközelítésben a központ
tevékenységét felfoghatjuk egyfajta Európa számára tett
jószolgálatként is. Fő feladatai közé tartozik az európai
tehetséghálózat megteremtésének elősegítése, aminek megvalósult,
gyakorlati példáját a magyar Tehetségpontok együttműködési modellje
adja. Ez a modell olyan jó gyakorlat, melyre – túlzás nélkül
állíthatjuk – világszerte kíváncsiak a szakértők, és adaptálását
számos ország elkezdte, fontolgatja. A központ egy-egy ország
számára segíti a magyar modell nemzeti szinteken való
megvalósulását. Ugyanakkor – mivel a hálózatosodás igénye mára már
nemcsak nemzeti oktatáspolitikák, hanem európai tehetséggondozók
közös céljaként is megjelent – a központ az európai tehetségsegítő
hálózat kialakításában is aktívan részt vesz.
Mit is jelent hálózatban gondolkodni?
Miért is lehet ez fontos Európának, Magyarországnak? Olyan ez, mint
az örkényi paprikakoszorú kérdése: „Ha sok cseresznyepaprikát
madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha viszont nem fűzzük
fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi,
éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú.” Milyen többlet rejlik
a koszorúban?
Egy jól működő hálózatnak számos olyan előnye van,
amely nyomán a hálózatba befektetett „energia” megtérül. A
tehetségtámogatás területére vetítve: felgyorsíthatja a
tehetségtámogatással kapcsolatos ismeretek, jó gyakorlatok
elterjedését, közös kutatásokat generálhat a szakterületen, amire a
tehetségekkel kapcsolatos témákban Európának égető szüksége lenne.
Az európai és nemzeteken belüli együttműködések új tehetségtámogató
formák és új típusú összefogások megjelenéséhez vezethetnek, ezt nap
mint nap láthatjuk a magyar példán keresztül is. Új tehetségtámogató
rendszerek új és más típusú tehetségek megtalálásának újabb
lehetőségeit rejtik magukban: ez az egyik leglényegesebb eleme a
tehetségbarát Európa felé vezető útnak. Egy tehetségbarát Európa
pedig záloga lehet a jelenleginél szerencsésebb struktúrájú európai
tehetségmenedzselésnek. Mindez segítheti a napjainkra oly jellemző
magas munkanélküliség mérséklését, a későbbiekben pedig a
tehetségeink Európában tartását, ami bizonyos szempontból
kontinensünk életbiztosítása is. Hiszen tanúi vagyunk tehetségeink
elvándorlásának, aminek hosszú távon beláthatatlan, euró
milliárdokban mérhető gazdasági következményei is lehetnek. Egy
európai tehetségtámogató hálózatnak a fentiek mellett számos más
értékes hozadéka is van.
A tehetségtámogató hálózat kialakításához
elsősorban egymás megismeréséből kiinduló, bizalmi alapokon álló
együttműködésre van szükség. Az egymás megismerését követheti az
erőforrások – mint például a jó gyakorlatok – megosztása, így nem
kell mindent mindenkinek újra „feltalálnia”. Tanulni lehet egymás
hibáiból, egymás sikerei adoptálhatók. Jó példa erre az elmúlt
másfél év során az EUTK-ba személyes tapasztalatcserére érkező, a
Tehetségpont hálózat felől érdeklődő, amerikai, cseh, japán, kínai,
lengyel, lett és szlovén kutatók, szakértők sora. De az elmúlt
másfél évben a központ munkatársai is közel ötven alkalommal
mutatták be a magyar példát szerte a világon. Az erőforrás-megosztás
mellett a közösség, a hasonló gondolkodás tudata is sokat jelent.
Hálózatban lenni érzelmi és strukturális támogatottság is egyben,
demonstrációja a hasonlóan gondolkodók/hasonló tevékenységet végzők
számának. Természetesen egy európai hálózat sikeréhez a szakemberek
és oktatáspolitikusok közös munkája elkerülhetetlen.
Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?
A hálózat kialakításának elősegítéséhez az egyik első lépés 2012
szeptemberében az EUTK honlapjának (URL1)
létrehozása volt. A honlap folyamatosan fejlődik mind grafikailag,
mind adatszerkezetében. Másfél év alatt közel hetven újságcikk
keretében hírt adott a legfontosabb nemzetközi tehetséggondozással
összefüggő eseményekről, a honlap alkalmassá vált az európai
tehetségtámogató tevékenységeket összegyűjtő térkép megjelenítésére
is. Ez a térkép kiváló forrásként szolgálja az alakuló európai
tehetséghálózatot. 2014 januárjára a térképhez a tehetséggondozók
huszonkilenc európai országból közel százötven különféle
tehetségtámogató tevékenységgel csatlakoztak (URL2).
Eleinte személyes megkeresések, a korábban kiépített kapcsolatok
álltak a megjelenített tevékenységek mögött, ma már a térkép
elkezdte önmagát építeni. Hetente érkeznek az újabb és újabb
adatlapok. Érdekes, hogy már az európai kontinensen kívüli országok
honlapra kerülési igénye is felébredt.
A térképen keresztül eddig szinte ismeretlen
kezdeményezéseknek, jó gyakorlatoknak is lehetőségük volt/van
presztízsértékű európai megjelenésre szert tenni. Egy-egy
tevékenység mellett feltüntetett adatok alapján lehetőség nyílik
arra, hogy európai tehetségtámogató intézmények/szakemberek vagy
tehetségek egymásra vagy éppen egy új tehetségtámogató tevékenységre
találjanak, kapcsolatokat építsenek ki. Erre utal a honlap
látogatottságának folyamatos növekedése is, havonta kb. ötszáz új
látogatóval többen keresik fel az oldalt. A weben helyet kapott egy
mára 214 tehetséggondozással összefüggő egyedülálló forrásközpont
is, ahol tehetséggondozással kapcsolatos könyvek, cikkek,
konferenciák stb. keresésére van lehetőség.
A hálózatépítésnek részint eszköze, részint
eredménye is a jó tehetségsegítő gyakorlatok megismerése,
bemutatása. A központ az elmúlt másfél évben a nemzetközi
tapasztalatcseréhez magyar és külföldi tehetségsegítő jó gyakorlatok
könyvekbe szerkesztve vagy önálló tanulmányként való publikálásával
is hozzájárult. 2012-ben elkészült a Nemzetközi Horizontok második
kötete, melyben három kontinens kilenc tehetségsegítő jó gyakorlata
került bemutatásra, olyan részletességgel, hogy adaptálhatóvá váljon
a gyakorlatok egésze vagy egy-egy eleme. Jelentős vállalkozás volt a
Kárpát-medencei tehetségsegítésről készített körkép is, amely a
határon túli magyarok kilenc jó gyakorlatát is tartalmazta. A
tanulmányoknak, könyveknek
|
|
szintén a honlap ad megjelenési lehetőséget; az itt
(URL3)
megtalálható jó gyakorlatok számos esetben – a nemzetközi
szakirodalomban is – hiánypótló munkák. Ki kell emelnünk, hogy
szinte minden jó gyakorlat leírása mögött a személyes
kapcsolatfelvétel fontos szerepet játszott. Közel hatvan külföldi
szakértő segítette önkéntes alapon a jó gyakorlatírók munkáját,
fogadta a központ kutatóit, vagy nyújtott e-mailes/telefonos
felvilágosítást. Arra is volt példa, hogy külföldi kutatók saját
tanulmánnyal jelentkeztek (Vietnam, Szaúd-Arábia). Több alkalommal
volt lehetőségük a munkatársaknak, kutatóknak vagy diákoknak, hogy
külföldi tanulmányutakon vegyenek részt. Jó példa erre a
Finnországba látogató, diákokból és mentorokból álló csapat közös,
fafeldolgozó mesteriskolákat történő látogatása.
A tevékenységtérképen a tevékenységek feltüntetése
csupán az első lépés, ez a későbbiekben Európai Tehetségpontok vagy
éppen Európai Tehetségközpontok rendszerének a bemutatására is
alkalmas lesz. Persze mindehhez szükséges az, hogy az európai
hálózatban majdan részt vevő hálózati pontok (Európai
Tehetségpontok) és csomópontok (Európai Tehetségközpontok)
kritériumrendszere kialakuljon. A kritériumrendszer kialakításában
való részvétel, az ezzel kapcsolatos koordinációs tevékenység
lebonyolítása, szakértőkkel való egyeztetés, az alakuló
kritériumrendszer bemutatása Európa-szerte szintén a központ
feladatai közé tartozik. A cél, hogy kikristályosodjon egy minden
ország számára elfogadható konszenzus a tehetséghálózat olyan
struktúrájú felépítésével kapcsolatban, amelyben az Európai
Tehetségtanácsnak (ECHA) kiemelkedő szerepe lesz. A
kritériumrendszert bemutató EUTK-kiadvány (Towards a European Talent
Support Network) elkerült a legrangosabb európai szakértőkhöz,
döntéshozókhoz, közkinccsé vált Európában.
A központ hálózatfejlesztő munkájának másik oldala
a 2012 telén elindult lobbitevékenység. Ez eleinte Gál Kinga
EP-képviselő asszony által beterjesztett, többek közt az európai
tehetséggondozó hálózat kialakításáról is szóló, WD 34/2012 sz.
írásbeli nyilatkozatnak az EP-képviselők körében való
megismertetéséhez, a képviselők aláírásáért folytatott
kampánymunkához kapcsolódott. A lobbitevékenység kiemelkedő eseménye
volt – a részint az EUTK által szervezett – az Európai Parlamentben
történő, 2013 januárjában tartott, a tehetséggondozás fontosságáról
és az európai hálózatról szóló nyilvános meghallgatás. Ezen Csermely
Péter professzor a hazai eredményeket bemutatva az európai
tehetséghálózat kialakításának jövőbeli terveiről beszélhetett. A
34/2012-es nyilatkozat 2013-ban tizenkilenc év óta először vetette
fel az európai parlamenti képviselők számára a tehetséggondozás
ügyét; nagyszámú aláírás (178 képviselő) biztosította, hogy a
nyilatkozat betöltse „hivatását”, felhívja a döntéshozók figyelmét a
tehetségtámogatásnak az innováció elősegítésében, és a társadalmi
mobilitásban betöltött szerepére. Lehetőséget adott arra is, hogy
Csermely Péter találkozzon az EU soros elnökségét betöltő írek
oktatási miniszterével, Ruairi Quinn-nel, majd számos uniós
oktatáspolitikussal.
A hálózatépítés ismét másik oldala a különösen a
közép-európai térségben és a határon túli magyarok körében elinduló
együttműködéseket támogató rendezvények szervezése vagy az azokon
való részvétel. Közép-európai tehetséggondozók találkozója,
kutatással, együttműködéssel kapcsolatos megbeszélések is fémjelzik
a központ munkáját, ami nyomán uniós pályázatok, új együttműködések
születtek, vagy éppen számos országban helyi hálózatfejlesztő munka
indult el (Lettország, Csehország, Románia stb.).
A Kárpát-medencei térség tehetségsegítő hálózatának
fejlesztése is szerves, sőt kiemelt eleme az európai
tehetségtámogató hálózat kialakításának. A határon túli
Tehetségpontokkal való együttműködés az elmúlt másfél évben igen
változatos formában valósult meg. A korábban említett könyv
bemutatójával összekapcsolt határon túli tehetségsegítők
konferenciáján keresztül különböző határon túliak számára szervezett
műhelymunkákon, előadásokon át az erdélyi tehetségsegítők
kerekasztal beszélgetéséig. Külön említést érdemel a határon túli
tehetségnapok támogatása, az azokon való részvétel, szakmai
előadások tartása (például: Vajdasági Tehetségnap, Nyilas Misi
Tehetségnap, beregszászi 2. Kárpátaljai Tehetségnap stb.).
Az európai hálózat kialakításával szorosan
összefügg a Magyarországon 2006 óta épülő, úgynevezett
tehetségpont-hálózatmodell nemzetközi megismertetése is, ami többek
közt a jelenleg kialakuló európai hálózatos gondolkodás egyik
mintájául szolgál. Az elmúlt másfél évben nemzetközi és hazai
konferenciákon tartott előadások, műhelymunkák és magas rangú
európai döntéshozókkal történt megbeszélések kapcsán vagy hazánkba
látogató delegációk körében közel ötven alkalommal mutattuk be a
hazai tehetségpont-hálózatmodellt. Ezek között az alkalmak között
szerepelnek a tehetséggondozó szakma legrangosabb külföldi
konferenciái is: European Council of High Ability (ECHA) – 2012;
International Conference on Talent Development and Excellence
(ICTDE) – 2013; World Council for Gifted and Talented Children
(WCGTC) – 2013. Természetesen a magyar hálózatmodell bemutatásával
kapcsolatban mindig megjelentek az európai hálózat kialakításának
tervei, tervezett kritériumai. A Tehetségpont modell mellett minden
olyan jó gyakorlat terjesztését és bemutatását is felvállalja a
központ, ami iránt érdeklődés mutatkozik a külföldi szakértők felől.
Ilyen például a korai tehetségazonosítás egyik, Magyarországon
kifejlesztett jó gyakorlata, az ún. Kíváncsi láda is, melynek
megismertetésére a központ több hazai és külföldi műhelymunkát
szervezett.
Mintaadó tevékenység
A központ munkája Európában egyfajta mintaadó tevékenység is. A
központ megmutatja, hogy a jelenleg alakulófélben lévő
tehetségtámogató hálózathoz milyen módon, milyen tevékenységekkel
tud egy Európai Tehetségközpont hozzájárulni. A központ megpróbálja
felhívni a tehetséggondozók és döntéshozók figyelmét arra, hogy az
európai tehetséghálózat megteremtésének elősegítése minden európai
ország közös érdeke is. A központ távlati célja – a magyar
együttműködési modell sikeréből kiindulva –, hogy hozzájáruljon
európai szervezetek, szakemberek egy nyitott, rugalmas, Európa
országain átívelő hálózatba szervezéséhez, keretet és lehetőséget
adjon az elszigetelten, rejtetten vagy már megszerveződött
hálózatokban működő tehetséggondozóknak egy olyan közös munkához,
ami biztosítja, hogy a tehetségek támogatásának fontossága megfelelő
hangsúlyt kapjon minden európai államban.
Már ez alatt a másfél év alatt is érzékelhető volt,
hogy az épülő európai tehetségsegítő hálózat révén a témához
kapcsolódó információk megosztása gyorsul, a tehetséggondozásban
érdekelt társadalmi szereplők könnyebben találják meg egymást.
A Budapesti Európai Tehetségközpont mintaadó
tevékenységének fontos eleme, hogy inspirálja a hasonló célokat
kitűző hálózati csomópontok létrejöttét, hogy minél több Európai
Tehetségközpont és Tehetségpont gazdagítsa a tehetségtérképet.
A Budapesti Európai Tehetségközpont elmúlt másfél
éves tevékenykedésének ars poeticáját egy Csíkszentmihályi Mihálytól
vett idézetben ragadhatjuk meg legjobban: „óriási különbséget jelent
a gyerekek szempontjából, hogy olyan környezetben élnek-e, ahol a
tehetséget értékelik, és mindent megtesznek a fejlesztéséért, vagy
olyanban, ahol a tehetséget hagyják parlagon heverni.”
Fuszek Csilla
igazgató
Kulcsszavak: tehetséggondozás, Tehetségsegítő Tanács, nemzetközi
tehetségtámogatási hálózat, Tehetségpont modell
|
|