Bizonyos számításoknál és elemzéseknél, főként, ha
azt az adatok és a módszerek lehetővé teszik, korrekciókat lehet
végrehajtani. Az MGI a nagykövetségek számánál például korrekciókat
alkalmaz az országok nagysága vonatkozásában, hiszen kis országok
nem képesek minden országgal közvetlen diplomáciai kapcsolatra.
A rangsorokban nagy súllyal esik latba az ország fejlettsége. Az
integráltságot tekinthetjük a fejlettség egyik indikátorának. A kis
országi előnynek leginkább az azonos fejlettségű országok között van
relevanciája. A rangsorok azt mutatják, hogy a kis fejletlen
országok egyáltalán nem előzik meg a nagy fejlett országokat.
A viszonylag sok országot lefedő és komplex megközelítésű KOF-index
számos összehasonlítást és elemzést tesz lehetővé.
Az indexekben előkelő helyet foglalnak el az európai kis fejlett
országok. A különböző években az első tíz hely állandó szereplői
olyan országok, mint Belgium, Luxemburg, Írország, Hollandia,
Finnország, Ausztria, Dánia, Svédország és Svájc (nem EU tag). A
2012-es KOF-indexben az első tíz között az 5. helyen az egyetlen nem
európai ország Szingapúr volt. Az UNIDO Összekapcsoltsági indexében
is ezek az országok szerepelnek az első helyeken.
A KOF-indexben Magyarország 8. helye előkelő
helyezésnek tekinthető. Az országok első 10%-ából (tizennyolc
ország) tizenöt fejlett EU-tagállam. Az első harmincöt országból
huszonnégy EU-tagállam, a listáról hiányzó Bulgária a 38., Litvánia
a 48. és Lettország az 50. helyen volt. Az EU mindenképpen a
világgazdaság leginkább globalizálódott és integrált régiója.
A KOF-indexeket elemezhetjük a KOF-indexben
elfoglalt helyük, valamint egy főre eső jövedelmeinek
összehasonlításával is. Ezek alapján egyértelmű, hogy a fejlettségi
és globalizációs szintek között van összefüggés. Legalábbis ez a
helyzet a főbb országcsoportok vonatkozásában. A globalizációs index
korrelál az általános jövedelemszintekkel. A fejlett országokra
magasabb globalizációs indexek jellemzőek, és ebben az évtizedek
során sem következtek be érdemi eltolódások. A OECD és a
legalacsonyabb jövedelmű országok globalizációs indexe között
1970-hez képest 2006-ban is megmaradt a nagyjából kétszeres
különbség.
Az EU-n belül viszont már nem egyértelmű a
rangsorokban az egyes régiók fejlettségi és teljesítményi
elkülönülése. Ha a rangsor felső 15 százalékpontos sávját vesszük
(93–78%), akkor abban az EU-centrum mellett szerepel mind az öt
közép-európai ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország,
Szlovákia és Szlovénia), valamint Észtország, de ezen kívül benne
vannak a dél-európai országok (Portugália, Ciprus, Spanyolország,
Görögország és Málta) is. Az adatokból levonható, hogy Magyarország
és a közép-európai régió többi országa az elmúlt időszakban a
globalizációnak igen magas szintjére jutott.
A nagyobb fejlettségi különbségek KOF 2012-es
indexében már tetten érhetőek, ha az indexeket nagyságrendekben
elemezzük. Az index első harmincöt országa között (75
százalékpontig) Japán kivételével valamennyi fejlett ország
szerepel. Ezt Japán (55.) sajátos világgazdasági orientációja és
illeszkedésének sajátos szerkezete (viszonylag zárt gazdasága)
magyarázza. A 75 és 50 százalékpont közötti sávban megtaláljuk
gyakorlatilag valamennyi feltörekvő országot, köztük több
latin-amerikai és afrikai országot is. A ponthatáron a 119. helyen
Sri Lankát találjuk. Az 50 százalékpont alatt fejlődő, többnyire
kevésbé fejlett országok helyezkednek el. A nagyobb klaszterek
képzésével tehát az egyes országcsoportok valóban jól elkülönülnek.
2012-ben a 187. helyen álló Kelet-Timor (23,44
pont) és Belgium között mintegy négyszeres volt a különbség.
1990-ben a két szélső érték közötti különbség ötszörös (Belgium és
Egyenlítői Guinea) volt. A globalizáció és az egy főre eső GDP
közötti különbségek talán kissé mérséklődtek, de semmiképpen nem
szignifikánsan.
Az országok között nagy eltérések vannak a
globalizáció különböző dimenzióit illetően. A KOF 2012-es politikai
globalizációs rangsorát Olaszország és Franciaország vezeti, de a
gazdasági rangsorhoz képest több tíz hellyel előbbre sorolódik az
Egyesült Királyság, Németország vagy az Egyesült Államok. A
politikai rangsorban a 8. helyen Lengyelország van (gazdaságiban a
40. helyen), míg Magyarország a gazdasági 7. helyével szemben a
politikai rangsorban a 21. helyen áll. A MGI általános rangsorban
Írország a 1. helyen van, de érdekes, hogy a politikai integrációt
illetően az ország csak a 67. helyet foglalja el, s alacsonyabb a
besorolása a környezeti integráció vonatkozásában is. A politikai
integrációban a listát Franciaország vezeti, s az Egyesült
Királyság, Oroszország és Németország követi. Ilyen vonatkozásban
nemcsak az ország nagysága, hanem nagyhatalmi pozíciói is
kifejeződnek. Az indexekben a gazdasági dimenzió túlsúlyban van a
többivel szemben. Ez azt jelenti, hogy például a kulturális
dimenziók, amelyeket sokan fontosnak tartanak, nem kapnak megfelelő
hangsúlyt.
4. Néhány kritikai megjegyzés
A globalizációs indexekkel és rangsorokkal kapcsolatosan rögtön
felmerül a jogos kérdés, mennyiben tekinthetők valóságosnak,
mennyiben tükrözik ténylegesen az adott országok globális
integrációjának szintjét. Ez mindenekelőtt a paraméterek gondos
kiválasztásán, azok megbízható és megfelelő számszerűsítésén és
szakszerű aggregálásán múlnak. Nagy gondot okoz a megfelelő és
megbízható statisztikai adatok összegyűjtése, s főként azok
összehasonlíthatósága. Tekintettel az országok nagy számára,
többnyire meglehetősen heterogén adatokkal kell dolgozni, hiszen
csak részben állnak összehasonlító nemzetközi statisztikai adatok
rendelkezésre. A különféle nemzetközi intézmények (OECD, IMF,
Világbank vagy Eurostat) rendelkeznek saját adatbázisokkal és
statisztikai adatokkal, de azok gyakran (eltérő források és
értelmezési-számítási módszerek miatt) nem összehasonlíthatóak.
Bizonyos adatok bizonyos országokra hiányoznak. A felhasznált adatok
és információk sem egyneműek, az indexekben a publikált statisztikai
adatok mellett megjelennek saját becslések, szociológiai vagy egyéb
felmérések.
Nagy eltérések lehetnek a paraméterek kiválasztásán
túl a mérési és aggregálási, főként súlyozási módszerek
vonatkozásában. Nem mindegy, hogy egyszerű vagy súlyozott átlagolást
alkalmaznak, s a súlyozást milyen elvek vagy paraméterek
megválasztásával végzik. Országok között a leggyakoribb a GDP- vagy
lakosságarányos súlyok megválasztása, de más lehetőségek (az Ernst &
Young módszere) is adódhatnak. A rangsorolás számos önkényes elemet
tartalmazhat, ami nyilván meghatározhatja a végeredményt, s komoly
torzulások veszélyét hordja magában. Az indexszámítások módszertani
és technikai problémáinak (a választott paraméterek fontosságának
megítélése, statisztikai adatok „normalizálása” vagy a súlyok és
átlagolási módszerek megválasztása) értékelésére és kritikájára nem
térünk ki.
Az indexben megjelenő szoros sorrendeket több okból
is fenntartásokkal kell kezelni. A rangsorokból rögtön szembe tűnik,
hogy az indexben megjelenő arányokban viszonylag kicsik a
különbségek, több országot is esetenként tized százalékpontok
választanak el egymástól. Az egyes rangsorokban országok tucatjai
között messze a hibahatáron belüli különbségek vannak, ami
problematikussá teszi a sorrendek realitását.
Nyilvánvaló, hogy a paraméterek vagy a módszerek
már akár kisebb mértékű módosításával is radikális változásokat
lehet elérni a sorrendekben. A 2012-es rangsorban Magyarország a
87,38 százalékponttal a 8. helyen állott. Magyarország mögött a 13.
helyen Csehország mindössze 1,62 százalékponttal maradt le. Ha az 5%
körüli hibahatárral számolunk, abba belefér a 22. helyen rangsorolt
Németország is. A 10 százalékpontos különbségbe a 28. helyen álló
Szlovéniával Magyarország mögött húsz ország sorakozott fel.
A rangsorok kialakítása bizonyos társadalmi
igényeknek felel meg, hiszen azok egyfajta szépségversenyt
jelentenek, ami megfelel mind a kormányok, mind a média
érdeklődésének. A rangsorolások problémája, hogy az átlagolásokkal
lényeges különbségek egyszerűen eltűnnek, s a súlyok
megváltoztatásával a sorrendek akár drasztikusan átrendeződhetnek.
Ez csökkenheti az elemzések értékét, s főként gazdaságpolitikai
felhasználhatóságát (elátlagolt problémák).
A globalizációs indexek számítását komoly korlátaik
és a velük kapcsolatos fenntartások ellenére hasznosnak és
indokoltnak ítélhetjük. „A globalizáció kvantifikálása bonyolult
feladat, figyelemmel komplexitására és többdimenziós voltára. Mégis
érdemes megkísérelni, mivel az ilyen mérés nagyban hozzájárulhat az
egész globalizációs vitához. A globalizációs index nemcsak
elmélyítheti a koncepcionális megértését, hanem benyomásokkal
szolgálhat az országok viszonylagos helyzetéről és kiterjedéséről,
és további kutatást tehet lehetővé a globalizáció és más olyan
jelenségek, mint a szegénység, a fejlődés vagy a gazdasági növekedés
között.” (Vujakovic, 2009, 3.)
Ha megalapozott és komoly üzleti vagy
gazdaságpolitikai döntésekre és intézkedésekre nem is alkalmasak, de
döntéseikben orientálhatnak kormányokat, nemzetközi intézményeket és
befektetőket. „A tudományos elemzésen túl a globalizációs indexeket
az üzleti elemzésekben, a tömeg- és szakmédiában, valamint a
politikai körökben használják. Az üzleti elemzésekben az indexeket
felhasználhatják a beruházási környezetbe, valamint a növekedés
folyó fejleményeibe való betekintésre. Segíthetik az üzleti köröket
a globális környezetük megértésében, amiben éppen működnek… A
politikai körök számára a globalizációs indexek olyan
világkitekintéssel szolgálnak, amely megvilágítja azokat a globális
összefüggéseket, amelyeken belül a politikacsinálók dolgoznak.”
(Dreher et al., 2010, 166.) Az indexek kidolgozása és kritikája
hozzájárult a globalizációval kapcsolatos elméletek és értelmezések
finomításához, új megközelítések kereséséhez.
A jogos kritikai megjegyzések a vizsgált
paraméterek erőteljesen szelektáltságához, a szűkös és egyoldalú
tartalmi megközelítésekhez, fontos dimenziók (például kulturális
vagy földrajzi) elhanyagolásához, a vitatható módszertani
kérdésekhez egyaránt kapcsolódnak. Bizonyos mutatók nem egyértelmű
kategorizálása is gondot okozhat. Szociális címszó alatt szerepelnek
például olyan paraméterek, mint a hallgatói mobilitás vagy az
újságok és könyvek nemzetközi kereskedelme, holott inkább a
kulturális kapcsolódásokat jelzik.
Számos olyan paramétert elhanyagol, vagy nem vesz
figyelembe, amelynek a globalizáltság szempontjából jelentősége
lenne (például a természeti erőforrásokkal vagy akár a nukleáris
fegyverekkel való rendelkezés, idegennyelvtudás, nemzetközi
hitelkártyák elterjedtsége, nemzetközi légitársaságok, amelyeknek az
ország repülési célpontja stb.).
Több indexnek hiányossága, hogy a kapcsolatok
intenzitására koncentrál, miközben azok kiterjedtségét (például
földrajzi) elhanyagolja. Magyarország a KOF Gazdasági globalizációs
indexében a 7. helyet foglalja el. Közben a magyar kereskedelmi
kapcsolatok 80%-a az EU-országokra koncentrálódik, s gyakorlatilag
hiányoznak a kereskedelmi kapcsolatai Afrikával vagy
Latin-Amerikával. Globális kiterjedtségről ilyen körülmények között
aligha beszélhetünk. „Amikor a (nemzetközi) áramlásokat a
globalizáció mutatóiként használják, a távolság és a megoszlás
számít; szükséges a regionális és a globális hatókör
megkülönböztetése.” (De Lombaerde et al., 2008, 176.)
Súlyos kritikai megjegyzés, hogy a globalizációs
indexek országcentrikusak, s valójában az országok közötti
„nemzetköziesedést” vagy „liberalizálást” mérik. Az elemzések,
amelyek „a nemzeti államot veszik elemzési egységükként”,
óhatatlanul nem a globalizációt, hanem a nemzetköziesedést
tanulmányozzák (Dreher et al., 2010, 182.).
A globalizáció méréséhez nemzetek vagy területek
feletti (szupraterritoriális) mutatókra lenne szükség. Ezek
hiányoznak, így olyan kérdések, mint a globális környezeti
problémák, a kulturális átalakulás vagy a globális tudatosság,
kimaradnak az elemzésből. A megoldás olyan tematikus megközelítés
lenne, ami mérné például a területek vagy nemzetek feletti (túli)
intézményeket vagy politikákat (globális civil szervezetek) vagy a
társadalmi rétegződéseket (globális felső rétegek és lokális alsó
osztályok).
Az is nyilvánvaló, hogy a kapcsolatok
intenzitásának mérése önmagában nem elegendő. A kapcsolatok építése
közben függési viszonyok keletkeznek, s általános hatásuk rendkívül
szerteágazó lehet. A turizmust hiba lenne csak személyek mozgásaként
regisztrálni, hiszen a keletkező kapcsolatok befolyásolják a
résztvevők álláspontját és ismereteit, hozzásegítenek a különböző
kultúrák megértéséhez. A gazdasági kapcsolatok függést és
prosperitást egyaránt generálnak.
Az országcentrikusság helyett sokak szerint a
kapcsolatokra kellene koncentrálni. A problémát maguk az index (KOF)
szerkesztői is érzékelik: „Korunk globalizációját a nemzetek közötti
kölcsönhatások intenzívvé válásaként határozhatjuk meg, ami
transznacionális struktúrák létrejöttét eredményezi.” (Dreher et
al., 2010, 168) Az utóbbiról keveset tudunk meg. A hálózatosodás
mérése és az összekapcsoltsági indexek ilyen szempontból bizonyos
előrelépést jelentenek, de az elemzés dimenzióit korlátozottan
terjesztik ki, s továbbra is egyedül csak az orientálásra
alkalmasak.
Az indexek nem adnak teljes képet, vagy
korlátozottan tájékoztatnak a globális világgazdaság szerkezetéről.
Mint láttuk, az országcentrikus közelítések következtében a nagy
országok leértékelődnek, valós világgazdasági súlyuk és szerepük
elsikkad.
A KOF globalizációs rangsorában az Egyesült Államok
35., a gazdasági globalizáció tekintetében pedig mindössze a 79.
helyre sorolódik, miközben az Egyesült Államok a világ globális
nagyhatalma. Az USA adja a világ GDP-jének mintegy negyedét, a
világkereskedelemn 14%-át. A legnagyobb tőkebefektető a világon, s a
legnagyobb tőkefogadó ország is. A külföldi tőkebefektetései mintegy
egyharmaddal haladják meg az országban befektetett külföldi tőkét.
2011-ben az amerikai külföldi tőkebefektetések az ország GDP-jének
19,4%-át tették ki. Ez az arány Hollandia esetében 68% volt.
Ugyanebben az évben Hollandia külföldi tőkebefektetéseinek állománya
569 milliárd dollár volt, amit a 2908 milliárd dollár amerikai
külföldi tőkeállomány több mint ötszörösen haladt meg. Az indexek
szerint Hollandia globalizáltabb az USA-nál, de világgazdasági
szerepe és hatása lényegesen kisebb.
Az amerikai dollár vezető nemzetközi kulcsvaluta, a
világkereskedelem nagy része (mintegy 40%-a) dollárban bonyolódik, s
a világ valutatartalékainak 2010-ben 61,5%-át dollárban (26,6%-át
Euróban) tartották. Különleges szerepet játszik a nemzetközi
olajkereskedelemben, a nemzetközi tőzsdéken az olaj árát dollárban
jegyzik. A dollár bankjegyek mintegy kétharmada az USA-n kívül van
forgalomban. Az Egyesült Államok elsőszámú katonai hatalom, Afrika
kivételével a többi kontinensen mintegy huszonnyolc országban
rendelkezik katonai támaszponttal (légi, tengerészeti stb.). Ha a
globálisan integrálódó világgazdaság belső jellemzőit és szerkezetét
próbáljuk megrajzolni, akkor abban az Egyesült Államok kiemelt
helyet foglalna el. Az indexek hasonlóképpen mélyen alulértékelik
Kína globális világgazdasági jelentőségét és szerepét.
5. Néhány levonható következtetés
A különböző évek globalizációs listájából több fontos következtetést
vonhatunk le, például olyan folyamatokra, mint a globalizáció
dinamikája, a társadalmi átalakulások vagy a válságok hatása.
A főbb országcsoportok 1970 és 2006 közötti
elemzése azt mutatja, hogy a fejlettség sorrendjében az indexek
növekedése is eltér. A legnagyobb dinamikát a legkevésbé fejlett
országok mutatták, míg a fejlett OECD-országok indexe a leglassabban
emelkedett. Különösen érvényes ez a 2000–2006 közötti években,
amikor az utóbbi országcsoport indexe gyakorlatilag változatlan
maradt. Ez arra utal, hogy a legfejlettebb országok már az
ezredfordulóra eljutottak a globalizáció bizonyos „telítődési”
fokára. (Legalábbis az alkalmazott paraméterek alapján.)
Az 1990 és 2012 közötti mintegy két évtizedben a
KOF-indexek szerint a táblázatban felsorolt harminchárom ország
közül kilenc mintegy 15–20 százalékponttal (tekinthető mediánnak)
növelte globalizációs indexét. Ugyanakkor a legfejlettebb országok
(Belgium, Hollandia, Svédország, Dánia, Svájc, Finnország vagy az
Egyesült Államok) indexe kevesebb, mint 10 százalékponttal nőtt, s
ebbe a kategóriába sorolható számos afrikai fejlődő ország (Burkina
Faso, Botswana, Etiópia, Gabon, Guinea, Namíbia vagy Sierra Leone)
is. Kiemelkedően javítottak a pozícióikon (25 százalékpont felett) a
volt szocialista országok, közöttük 30 pont körüli javulást ért el
Bulgária, Lengyelország, Oroszország, valamint Görögország, s a
csúcsot 41 százalékponttal Románia produkálta. Tekintettel arra,
hogy Románia rendelkezett az egyik leginkább központosított és zárt
tervgazdasági rendszerrel, ez nem meglepő eredmény. Átlag felett
globalizálódott Dél-Afrika, Kína és Törökország.
A dinamikában az egyes összetevők különböző
szerepet játszhatnak. A külföldi tőkebefektetések gyorsabban nőnek,
mint a kereskedelem, s többnyire mindent meghaladóan nő az
internethasználat. Ez az egyes országok közötti viszonyok
átrendeződésében is megmutatkozhat. A kétezres évtizedben az
internet az egyik gyorsító volt; itt kiemelkedtek India, Brazília
vagy Kína növekedési számai.
A képet, főként a dinamikákat illetően, tovább
árnyalhatjuk, ha csak a gazdasági globalizációt vizsgáljuk. A
gazdasági globalizáció esetében inkább beszélhetünk a paraméterek
megbízhatóságáról, s a változások mögött valamivel mérhetőbb
gazdasági folyamatok dinamikája húzódik meg.
Az eddigiekben a rendszerváltásokra való
tekintettel az elemzés kiinduló évének 1990-et vettük. A gazdasági
globalizációnál ezt nem tehetjük meg, mert több rendszerváltó állam
esetében (Szovjetunió, Jugoszlávia, Csehszlovákia) az utódállamokra
hiányoznak az 1990-es adatok. Ezért az 1994-es évet választottuk
kiinduló évnek. Ez a folyamatokat erősen torzítja, hiszen Közép- és
Kelet-Európában a radikális külgazdasági nyitás éppen az 1989 és
1994 közötti években zajlott. Némi eltéréssel hasonló történt a
dél-európai országokban is, annyi különbséggel, hogy ezek az
országok már az 1980-as években EK-tagokká váltak. A gazdasági
globalizáció adatai tükrözik a nyitás és az integráció első
időszakának folyamatait.
Az 1970 és 1989 közötti két évtized a volt
szocialista országok számára a válság és a világgazdasági
visszaszorulás kritikus időszaka. Ez tükröződik a globalizációs
indexeikben is. Az index 1980 és 1989 között Magyarország és Románia
esetében csökken, és egyedül Bulgária növeli mutatóját, főként az
időszakban bevezetett bizonyos reformok következtében. 1970-ben
Magyarország indexe még magasabb a spanyolnál (ebben persze az
ország nagyságkülönbségét figyelembe kell venni), majd 1989-re
Spanyolország elhúz, és mintegy 14 százalékpont előnybe kerül
Magyarországgal szemben. 1970-ben Görögország és Portugália 9
százalékpontos előnye 1989-re 15, illetve 18 százalékpontra ugrik.
Ami a volt szocialista országok esetében 1989 után történt, az a
dél-európai új tagoknál már 1980 után bekövetkezik.
Magyarország külgazdasági nyitottsága (intézményi
és gazdaságpolitikai) 1994-re elérte az OECD-országok szintjét, ez a
gazdasági globalizációs indexét is radikálisan módosította. Ez a
nyitás Bulgária és Románia esetében némileg késett, a lengyel
mutatót viszont egyéb reálgazdasági paraméterek befolyásolták.
Magyarország a dél-európai partnereihez képest már 1994-re
fokozatosan felzárkózik, hátránya Spanyolországhoz és Portugáliához
mintegy 7, Görögországhoz képest pedig alig több mint 1
százalékpontra mérséklődik.
A gazdasági globalizációnál még inkább szembe tűnik
a fejlett országok „globalizációs telítődése”, ami az index
mérsékelt növekedésében (2–5 százalékpont), sőt esetenként éppen már
csökkenésében (Luxemburg vagy Svájc) fejeződik ki. Az új keleti
tagországok viszont az 1994 és 2012 közötti időszakban 24–29
százalékpont közötti növekedést értek el. A csúcsot ezúttal is
Románia produkálta közel 36 százalékponttal, de a magyar 28% is
kiemelkedik, hiszen a változás az 1989 és 2012 közötti időszakra
mintegy 44 százalékpontra adódik össze. Megállapítható, hogy a
folyamat különösen dinamikus volt az 1990-es években, egészen a
2000-es évek első feléig.
Vizsgálati évként külön megkülönböztetjük 2004-et.
Ez egyrészt az EU keleti kibővülésének az éve, másrészt 2004 után
meglehetősen ellentmondásos folyamatoknak lehetünk tanúi. A 2004 és
2008 közötti időszakban 148 országot felölelő KOF Gazdasági
globalizációs index ötven ország esetében csökkent, s ezek közül
tizennégy az EU akkori huszonöt országára jutott. Ezek között volt
Csehország, Észtország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia is.
A többi EU-országé is csak minimális mértékben emelkedett, egyedül
Bulgária és Románia tűnt ki a sorból a 7 százalékpont körüli
növekedésével. Érdekes módon mind az előretörő, mind a visszaszoruló
országok között több kiugró (5 százalékpont feletti) változás is
volt, ami bizonyos mértékig a sorrendeket is átrendezte. Az
indexlistán Grúzia 18, Guinea és Venezuela 15, Montenegró 14, Peru
12, Macedónia és Vietnam 10, Bosznia-Hercegovina és Szerbia 9,
Nigéria és Ukrajna 8, India és Honduras 7, Costa Rica, Guatemala,
Mongólia, Togo és Tunézia 6, Dél-Afrika, Kuvait és Ecuador 5
százalékponttal lépett előre. Közben négy év alatt Argentína 10, a
Fülöp-szigetek, Ghána és Etiópia, Haiti 7, Kolumbia 6, Csád és
Botswana 5 százalékpontot vesztett.
Az EU számára kétségtelenül jelentős dinamizáló
hatással járt az 1990-es évektől a keleti piacok megnyílása. Az
1990-es évek elejétől ehhez nagyban hozzájárultak a társulási
szerződések, amelyek eredményeként a 2000-es évek elejére
megvalósult a szabadkereskedelem és a teljes konvertibilitás. A
tagjelöltek 2004-re, a belépés időpontjára, az egységes piac
intézkedéseinek nagy részét is fokozatosan átvették. Az 1994 és 2004
közötti időszakot a működőtőke-befektetések dinamikus növekedése
jellemezte a régióban. 2004-től a teljes jogú tagság már nem
jelentett különösebb új lehetőséget a gazdasági kapcsolatok
növelésére.
A táblázat adatai bizonyos következtetésekre ad
lehetőséget a 2008 utáni válság hatásait illetően is. A válságot
jelzi, hogy a 2008 és 2012-es években a KOF által vizsgált 148
ország közül ötvenegy gazdasági globalizáció indexe csökkent. Az
országok többségére a változások minimálisak voltak (1–2
százalékpont körüli), mind a csökkenéseket, mind az emelkedéseket
illetően. Az EU huszonhét országa közül tizenkettő állt a vesztesek
oldalán, közöttük Lettország (11 százalékponttal) és Litvánia (8.44
százalékponttal) indexe drámai mértékben csökkent, de nagyobb
csökkenést szenvedett el Szlovénia (4.5 százalékpont), Finnország (3
százalékpont) és Bulgária (2.5 százalékpont). A válság ellenére
jelentősen javította indexét a volt Szovjetunió néhány köztársasága
(Oroszország és Ukrajna 5, Fehéroroszország 4, Kazahsztán 3
százalékponttal), de Mongólia 8, Niger 6, Algéria, Gabon, Guinea,
Kamerun és Zimbabwe 5, Csád, Irán és a Kongói Demokratikus
Köztársaság pedig 4 százalékponttal léptek előre a rangsorban. A
javulások esetenként néhány tized százalékpontosak voltak, vagy
éppen kompenzálták az előző évek visszaesését (Magyarország,
Lengyelország, Svédország vagy Svájc). Érdekes a kínai gazdasági
globalizációs index 2004 utáni csökkenése (2012-ig mintegy 3
százalékponttal), ami nem teljesen vág egybe az elmúlt évek
világgazdasági folyamataival. Ha torzulásokkal is, de az indexek
alakulása jelzi, hogy a válságok közvetlenül nem kedveznek a
globalizáció folyamatának. Más kérdés, hogy a hosszabb távú
strukturális átalakulások nem képzelhetőek el az integráció
erősítése nélkül.
Összefoglalásként megállapítható, hogy az indexek
nagyrészt alkalmatlanok a globalizáció komplex folyamatainak és
szerkezetének azonosítására és elemzésére, a belső összefüggések
feltárására, s olyan diagnózisra, amely a felelős és kompetens
beavatkozáshoz és cselekvéshez szükséges lenne, legyen szó
vállalati, nemzetgazdasági vagy nemzetközi szintről. Mint Parisa
Samimi és munkatársai megállapítják: „nincs egyetlen olyan
szuperindex, amely valamennyi követelménynek megfelelne” (Parisa et
al., 212, 31.). Mégis a globalizációs indexek végső soron hasznosak,
hiszen vitákat generáltak, hozzájárultak bizonyos kérdések
felvetéséhez és tisztázásához, s megfelelő kritikai fenntartások
mellett döntéseket és politikákat orientálhatnak a különböző
szinteken.
Kulcsszavak: globalizáció és globális integráció, integráció
mérési kísérletei, globális integráció értelmezései, fejlődési
jellemzői
IRODALOM
Bhagwati, Jagdish N. (2004): In Defence of
Globalization. Council on Foreign Relations, Oxford University Press
•
WEBCÍM
Bisley, Nick (2007): Rethinking
Globalization. Palgrave Macmillan, New York
De Lombaerde, Philippe L. – Lelio
Lapadre, Pasquale (2008): The World Is Not Flat. Implications for
the Construction of Global Indicators. World Economics. 9, 4 •
WEBCÍM
Dreher, Axel – Gaston N. – Marteins, P. –
Van Boxem, L. (2010): Measuring Globalization – Opening the Black
Box. A Critical Analysis of Globalization Indices. Journal of
Globalization Studies. 1, 1, May •
WEBCÍM
Duernecker, Georg – Meyer, M. –
Vega-Redondo, F. (2012): Beign Close to Grow Faster: A Network-based
Empirical Analysis of Economic Globalization. (EUI Working Papers
ECO 2012/05) European University Institute •
WEBCÍM
Ernst & Young (2012): The World Is Bumpy.
Globalization and the New Strategies for Growth. EYGM.Limited.. •
WEBCÍM
European Commission, Directorate-General
for Economic and Financial Affairs (2009): Five Years of an Enlarged
EU. Economic Achievements and Challenges. (European Economy 1)
Giddens, Anthony (1996): Essential Matter:
Globalization Excerpts from a Keynote Address at the UNRISD
Conference on Globalisation and Citizenship. 1 December 1996 •
WEBCÍM
Held, David et al. (2005): Global
Transformations. Polity Press, Cambridge
KOF Economic Globalization Indices. 1994,
2004, 2008, 2012
KOF Index of Globalization 2010. Press
Release, Friday, 22 January 2010. KOF (Konjunkturforschung), Swiss
Economic Institute, Swiss Federal Institute of Technology, Zürich
Lechner, Frank J. – Boli, John (eds.).
(2005): The Globalization Reader. Blackwell, Malden
Palánkai Tibor – Kengyel Á. – Kutasi G. –
Benczes I. – Nagy S. Gy. (2011): A globális és regionális integráció
gazdaságtana. Akadémiai, Budapest
Parisa, Samimi – Lim, G. C. – Buang, A. A.
(2012): A Critical Review on Synthetic Globalization Indexes.
International Journal of Fundamental Psychology & Social Sciences.
2, 1, Malaysia, Skudai, Johor •
WEBCÍM
Scholte, Jan Aart (2008): Defining
Globalisation. The World Economy. (Blackwell, Oxford) 31, 11,
1471–1502.
Szentes Tamás (2007): Globalizáció,
kölcsönös függőségek a világgazdaságban. In: Blahó András és
munkaközössége: Világgazdaságtan. Akadémiai, Budapest
UNIDO Report (2011): Networks for
Prosperity. Összefoglaló. VIENNA, 14 November 2011. •
WEBCÍM
Vujakovic, Petra (2009): How to Measure
Globalisation. A New Globalisation Index (NGI) WIFO. Working Papers,
No 343. December •
WEBCÍM
UNCTAD (2013): World Investment Report.
United Nations •
http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2013_en.pdf
|