Bevezetés
Az energiaellátás napjainkban, s a jövőben is a társadalom életének,
a gazdaság fejlődésének, s az élhető környezet fenntartásának egyik
kritikus eleme lesz. A tudomány számos megoldást kínál az
energiaigények kielégítésére, amelyek alkalmazásával különféle
stratégiák komponálhatók meg. Az ismert energetikai technológiák
alkalmazása nem azonos mértékben, de kivétel nélkül valamilyen
kockázattal, környezetterheléssel jár, még a zöldnek minősített
technológiák is. A kockázat és a haszon között kell megtalálni az
egyensúlyt, mégpedig a közérdek és a tudás alapján.
A tudomány eredményeinek alkalmazásából eredő
„kockázat–haszon–felelősség” probléma a XX. század közepétől a
fejlett világ egyre súlyosabb terhe, amelynek filozófiai, morális
feldolgozásán ma sem jutottunk túl. A dilemmát Friedrich Dürrenmatt
Fizikusok című komédiája több szempontból is jól szemlélteti
(Dürrenmatt, 1962). Fő mondandóként a haszon- és hatalomszerzés
eszközévé váló tudomány és a tudós lelkiismerete kontextusában, de
egy fontos, ám másodlagos mondandóként a laikus felhasználó
felelőtlensége vonatkozásában is. A drámabeli szanatóriumban – ahol
betegként az állítólagos Newton, Möbius és Einstein is megbújik –
Newton az eseményeket fürkésző Felügyelő fejére olvassa, hogy bár
nem ért a villamossághoz, mégis gond nélkül használja azt. Az
alkalmazók – mondja – úgy bánnak az elektromossággal, mint a
selyemfiú a nőjével: kihasználják, gépeket szerkesztenek, de ez már
függetlenedik a feltalálásához vezető felismeréstől, tudástól: „Így
aztán manapság minden szamár képes rá, hogy villanykörtével
világosságot gyújtson – vagy egy atombombát felrobbantson.” Az itt
abszurd módon megfogalmazott probléma gyökere szabadságunk
értelmezésében rejlik. II. János Pál pápát idézve: „…A rossz nem egy
ismeretlen erő, amely a világban valamilyen gépies jelleggel,
meghatározhatatlanul működik. A rossz az ember szabadságán keresztül
nyilvánul meg, és éppen ez az a képesség, amely az embert a föld
összes többi teremtményétől megkülönbözteti.” (II. János Pál, 2005).
Nyilvánvaló, az alkotó ember szabad, de a tudomány eredményeivel
önmaga korlátozásával rendelkezhet csak, s nem gáttalan, a gazdasági
tevékenység szabadságára hivatkozva, még akkor sem, ha mai világunk
szélsőségesen utilitarista is, s a haszonelvűséget hajlamosak
vagyunk végső racionális mozgatóként és felmentő érvként elfogadni.
A XX. században a szabadság, az alkotó, a
haszonszerző ember szabadsága, és az ezzel együtt megnyilvánuló
felelősség vagy épp annak hiánya leginkább a nukleáris energia
alkalmazását tekintve vált komplex etikai, társadalmi, politikai
problémává. A tudás–haszon–felelősség trinitás belső feszültségét és
ennek társadalmi hatásait a katonai alkalmazások, Hiroshima és
Nagaszaki, az atom- és hidrogénbomba-kísérletek, majd a polgári
alkalmazások balesetei, különösen a csernobili katasztrófa a
végletekig fokozta. Ezzel a nem csillapodó feszültséggel
magyarázható, hogy ma a köztudatban a 2011. március 11-i nagy
tóhokui földrengés és az azt követő szökőár közel húszezer
áldozatának története összemosódik a Fukusimai I. Atomerőműben a
szökőár nyomán bekövetkezett súlyos balesettel. Ez utóbbi ma már
szinte elfedi azt a tényt, hogy az áldozatokat nem az atomerőmű
balesete, hanem a szökőár szedte, bár végleges mérleget az utólagos
sztochasztikus radiológiai hatások vonatkozásában még nem lehet
vonni. A radioaktivitással kapcsolatos felfedezések fogadtatása a
XIX. század végén, a XX. század elején eufórikus volt. A nukleáris
energia katonai alkalmazásai, és a polgári alkalmazások során
történt balesetek olyan félelmeket keltettek, hogy például ma
egyértelműen kimutatható: a fukusimai baleset után súlyosabb
következményei vannak a sugárzástól való félelemnek és az
elszenvedett egzisztenciális veszteségek pszichés hatásainak, mint
magának a sugárzásnak.
A nukleáris energia alkalmazásánál a társadalom
által vállalható kockázat és haszon egyensúlyát a szakszerű
szabályozás és a szigorú felügyelet biztosíthatja, az alkalmazók
hozzáértése és felelős magatartása mellett.
A tartalmilag adekvát és megfelelően érvényesített
szabályozás a fukusimai tragédiát követően azért került a figyelem
középpontjába, mert egy fejlett ország, Japán jog- és
intézményrendszere bizonyult kifogásolhatónak, ami részben oka volt
az atomerőmű sérülékenységének, részben pedig az elhárítás során
mutatta meg gyengeségeit (NAIIC, 2012).
Hazánkban a villamosenergia-ellátás mellőzhetetlen
tényezője a Paksi Atomerőmű. Politikai szándék és komoly
előkészületek vannak új atomerőmű építésére is. Az atomerőmű
blokkjainak üzemidejét meghosszabbítják, így a hazai
villamosenergia-teremlés közel felét – új erőmű építése nélkül is –
még hosszú ideig Paks adja.
Az alábbiakban a hazai nukleáris
villamosenergia-termelés társadalmi, jogi és műszaki alapkérdéseinek
összefüggéseivel foglalkozunk, kiemelve a nukleáris jog (Stoiber et
al., 2003) tizenegy alapelve közül a biztonság és a folyamatos
ellenőrzés elvét. Tesszük ezt, mert – függetlenül attól, miként
viszonyulunk a nukleáris energia alkalmazásához – értenünk kell,
hogy milyen kockázatot kell vállalni, illetve a szabályozás által
biztosítani ahhoz, hogy a nukleáris energia alkalmazásából eredő
hasznot élvezhessük; miként mérjük ezt a kockázatot, illetve a
biztonságot; s tudja-e ezt a társadalom ellenőrizni.
A nukleáris energia felelősségteljes alkalmazása
Kockázat és társadalmi kockázatfelfogás • Mint minden
szabályozásnak, a nukleáris energia alkalmazására vonatkozó
szabályozásnak is szabatos fogalmakkal kell operálnia. Az első
kérdés: mi a kockázat? A kockázat a kárt okozó esemény
bekövetkezésének valószínűsége, megszorozva az adott esemény által
okozott kár mértékével. Bár ez egy egyszerű szorzás, a szorzandót és
a szorzót csak bonyolult elemzésekkel lehet meghatározni, amelyek
nemcsak bonyolultak, hanem módszertanukat és eredményeiket tekintve
is egymásnak, és sokszor a tényeknek is ellentmondanak.
Példaként lássuk a három atomerőmű-baleset
jellemzőit, mint a kiterjedés, a kibocsátott aktivitás, az
evakuáltak és a halálesetek száma. A legsúlyosabb a csernobili
tragédia volt. A súlyos anyagi károk mellett itt volt a legnagyobb a
közvetlen halálesetek száma (30 fő) és a evakuálás mértéke (230 000
fő) is, s itt már a hosszú idejű hatások is egyértelműen
értékelhetők. A fukusimai tragédia közvetlen áldozatainak száma 3
fő, az evakuáltak száma 80 000, az anyagi kárt 20 és 60 milliárd
dollár közöttre becsülik. Nagy találgatás folyik, mi lenne, ha
másutt, például az 58 reaktort (63 GWe kapacitást) üzemeltető
Franciaországban történne súlyos atomerőmű-baleset. Ennek kárát
egyes szerzők a baleset súlyosságától és kezelhetőségétől függően
120–430 milliárd euróra becsülik (Pascucci-Cahen – Momal, 2012).
Érdekes, de egyben eléggé vitatható is, hogy a becslések szerint az
országimázs-veszteség a teljes kár közel felét tenné ki.
Összehasonlításul a szerzők az átlagos ipari baleseteket kétmilliárd
euró kárral jellemzik. Ám tudjuk, hogy súlyosságát tekintve a
fukusimai balesethez a mexikói-öbölbeli Deepwater
Horizon-olajszennyezés mint ipari baleset hasonlítható, s annak kára
– a jól mérhető és összehasonlítható kárelemeket számítva – 42
milliárd dollár (Fontevecchia, 2013), azaz nem kevesebb, mint a
Fukusima Daicsi atomerőmű balesetének kára. Eltekintve a nehezen
számszerűsíthető országimázs-veszteségtől, egy franciaországi súlyos
baleset is épp ilyen nagyságrendű károkat okoz. A hosszabb távon
jelentkező közegészségügyi hatások is összevethetőek, bár végleges
adatokról az utólagos hatások vonatkozásában még sem Fukusima, sem
pedig a Deepwater Horizon-olajszennyezés esetében sem lehet
beszélni. Az ambivalens viszonyokat a média viselkedése is jól
jelzi: A világsajtó a nagy tóhokui földrengésről és szökőárról a
harmadik évfordulón már szinte csak mint a fukusimai tragédia
harmadik évfordulójáról emlékezett meg, a 2010. április 20-i
Deepwater Horizon-olajszennyezésről pedig a média mára teljesen
megfeledkezett.
Mindezek után kicsit félő kimondani, hogy az
egységnyi villamos energiára vetítve az atomerőműveknek –
Csernobillal és Fukusimával együtt – mégis kisebb negatív impaktjuk
van, mint az összes hagyományos energetikai technológiának. A
bölcsőtől a sírig vett emisszió tekintetében pedig a nukleáris nem
rosszabb a zöld technológiáknál. Erre több tekintélyes forrást (IPCC
2012, IEA 2011) is idézhetünk a „bölcsőtől a sírig” számított
fajlagos kibocsátás tárgyában, melyek egyöntetűen igazolják, hogy a
víz-, a szél- és az atomerőművek teljes emissziója a legalacsonyabb,
melyhez képest még a fotoelektromos villamosenergia-termelés is
átlagban legalább négyszer magasabb emisszióval jár 1 kWh villamos
energiára vetítve.
Az atomerőművek biztonsága elsősorban műszaki
kérdés. A nagy tóhokui földrengés tizennégy atomerőművi blokkot
rázott meg, tragikus hatása csak a Fukusima Daicsi erőmű esetében
volt, ahol a szökőár veszélyét nyilvánvalóan alábecsülték. A
közelmúltban a Sandy hurrikán 175 kilométer óránkénti sebességgel
söpört végig az USA keleti partvidékén, ahol harmincnégy atomerőmű
üzemel. Ebből huszonnégy zavartalanul üzemelt a hurrikán ideje alatt
és után, hét éppen az éves főjavítás alatt volt, s három
biztonságosan leállt a hálózat sérülése miatt. S ez nem egyedülálló
esemény, hisz 2011-ben az Irene hurrikánt, 2005-ben a Katrinát,
2004-ben a Jeanne hurrikánt élték túl az atomerőművek. Az új
atomerőművek – a beruházási költségük jórészt emiatt magas –
védettek a természeti katasztrófáktól és az antropogén veszélyektől,
sőt akár a legnagyobb repülőgép, az Airbus 380 rázuhanásától.
Évente több mint kétezer embert ér halálos baleset
az energetikai iparban, s egyedül a fosszilis energetika
légszennyezése miatti rákos esetek száma millióra tehető, ezzel
szemben a nukleáris balesetek prompt és hetven évre vetített látens
fatalitása legalább két nagyságrenddel kisebb a csernobili és
fukusimai katasztrófát beleszámítva (OECD NEA 2010; IEEE 2011). Ám
míg a természetes radioaktív háttérsugárzás ténye is borzongást vált
ki, s a fukusimai kitelepítettek esetében is a pszichés hatás a
domináns, addig az üvegházhatású gázok kibocsátását szinte
közömbösen kezelik legtöbben, jóllehet ennek következményei is
közismertek.
A kockázat mértéke • Nyilvánvaló, hogy az
atomerőművek potenciális kockázata igen nagy, ami – a társadalom
érzékenységének megfelelően, de függetlenül a társadalom
kockázat-felfogásának következetlenségétől – különös kezelést
igényel.
Mondhatjuk, legyen a kockázat a lehető
legalacsonyabb. Ám ez a gazdasági tevékenység halálát jelentené,
mert bármikor lehet mondani, hogy „jó, de legyen a kockázat még
kisebb”. Ezért a gyakorlatban és a szabályozásban az ésszerűen
megvalósítható biztonság elvét alkalmazzák, azaz az adott kor
műszaki-tudományos színvonalán ésszerűen megvalósítható biztonságra
kell törekedni.
A kérdés, hogy hol van a kockázatnak az a bizonyos
alsó határa, amely már tűrhető. A társadalom kockázatfelfogása itt
nem segít, az nem képletek szerint működik, s nem is objektív, hisz
nyilvánvalóan nagy kockázattal járó tevékenységeket teljesen
tolerál, míg egyes kis kockázatúakat alig. Márpedig az ésszerűség és
a szabályozhatóság is nehezen képzelhető el számszerű kritériumok
nélkül.
A követelmény a nukleáris erőművek esetében úgy
szól: Legyen az individuális kockázat (prompt fatalitás) egy
nukleáris balesetből kisebb, mint egy tized százaléka (0,1%) annak,
aminek összességében az egyén ki van téve, azaz az atomerőmű
addíciója a teljes kockázathoz legyen marginális. Ez azt jelenti
például, hogy az atomerőmű okán a fatalitás legyen 5×10-7/év, s az
individuális látens rákhalál gyakorisága pedig 2×10-6/év. Ezt az új
atomerőművek esetében úgy biztosítják, hogy a zónasérülés
gyakoriságát 10-5/év, a nagy korai kibocsátásét pedig 10-7/év
értékben korlátozzák (US NRC 1990, IAEA 2001). A társadalmi kockázat
hányadában kifejezett követelmény és a közvetlen műszaki-biztonsági
mutató között bonyolult, az atomerőmű lehetséges baleseti
szcenárióinak, az aktivitás kikerülésének, terjedésének,
kihullásának, felvételének és egészségi hatásainak elemzése teremt
kapcsolatot, amely számos tudományág, mint reaktortechnika,
meteorológia, demográfia, sugárbiológia és orvostudomány e tárgyra
vonatkozó ismeretei integrálását jelenti.
A társadalmi ellenőrzés lehetősége • Könnyű belátni
tehát, hogy a biztonság fenti mérőszámait és azok, illetve a konkrét
atomerőmű műszaki jellemzői közötti kapcsolatot csak igen kevesen
értik. Jogos a kérdés: Korunkban megbízik-e a társadalom azokban,
akik ezt értik?
Belátható: a társadalmi ellenőrzéshez nem elég a
civil kurázsi, megfelelő műveltséggel is rendelkezni kell, s az
érdemi kontrollhoz magas szintű szaktudásra van szükség. Azt azonban
a laikusnak is értenie kellene, hogy mit is jelentenek ezek a
negatív hatványkitevős számok. Például, hogy a 10-4/év azt jelenti,
hogy egyszer tízezer év alatt biztosan előfordul az adott esemény.
Az idő érzékeltetésére
|
|
pedig szolgáljon, hogy tízezer évvel ezelőtt volt a
jégkorszak. A 10-7/évnek megfelelő tízmillió év pedig olyan
időtávlat, amikor a Himalája kialakult. Mindezek ellenére, a
véletlen események természete olyan, hogy akár ebben a pillanatban
is bekövetkezhetnek.
S nemcsak a nukleáris területre érvényes, hogy a
fogyasztó, a laikus társadalom ellenőrzése szinte reménytelen,
inadekvát, hanem az olyan „puha” dolgokra is, mint a mindenki
megfigyelésére és manipulálására alkalmas információtechnológia vagy
a biotechnológia, a genetika eredményeinek alkalmazása.
Következésképp a hatékony társadalmi ellenőrzés
megvalósításához szaktudásra épített s intézményesített,
szabályozásra, felügyeletre és érvényesítésre van szükség, amely az
ipartól, az alkalmazóktól, a technológia promóciójától független, s
amely az alkalmazás minden fázisát szabályozza és felügyeli, ahogy
azt a nukleáris biztonságra vonatkozó 1994. évi, bécsi nemzetközi
konvenció megköveteli. Ez az intézményes szabályozás és érvényesítés
felöleli az atomerőmű esetében a telephely kiválasztását és
jellemzését, a tervezést, a létesítést, az üzemeltetést, beleértve a
leszerelést és a radioaktív hulladékok biztonságos elhelyezését
egyaránt. Mindez nem zárja ki a politikai és civil szervezetek
általi ellenőrzést, s feltételezi a transzparenciát, ahogy azt
például a magyar hatósági eljárásokban a közmeghallgatások, a
nyilvános hatósági honlapok, vagy legfelsőbb szinten az Országgyűlés
előtti rendszeres beszámolók biztosítják.
A biztonságra való tervezés • A biztonság a
szabályozás eminens elve. Az atomerőműveket igen kis valószínűségű
veszélyekre, meghibásodásokra tervezik. Ez azért szükséges, mert a
kockázatnak kicsinek kell lenni, s mivel az atomerőmű baleseteinek
következményei súlyosak, a baleset bekövetkezésének valószínűségét
kell drasztikusan csökkenteni. A fukusimai tragédia tanulsága újból
megerősítette, hogy felkészültnek kell lenni a legvalószínűtlenebb
eseményekre, a külső veszélyek fatális hatásaira, és az így
kialakuló súlyos balesetekre is.
A biztonságra történő tervezés figyelembe veszi a
telephelyi veszélyeket és körülményeket (mint a földrengés, a
meteorológiai szélsőségek), a technológia elemeinek meghibásodását,
s a belső veszélyek (mint a tűz, az elárasztás) hatásait. Ugyanakkor
– a biztonságra való tervezés mellett – egy gazdaságosan termelő
technológiát kell létrehozni. Magától értetődik, hogy a biztonságra
való tervezés elkerülhetetlen hatással van a bekerülési költségekre,
sőt meghatározó eleme azoknak.
Az atomerőműben megbízható műszaki megoldásokkal
kell rendelkezni az olyan természeti eredetű külső veszélyek
hatásaival szemben, amelyek éves gyakorisága egy százezred, azaz
százezer év alatt egyszer fordulnak elő. Az emberi tevékenységből
eredő veszélyek esetében ez a szűrési valószínűség egy tízmilliomod.
Egyes veszélyek előfordulásának valószínűségét nem is mérlegelik,
hanem bekövetkeztüket posztulálják, s a hatásukat figyelembe veszik.
Így az új atomerőműveket tervezni kell a jelenlegi legnagyobb légi
jármű, az Airbus 380 rázuhanásának elviselésére is.
A biztonságra való tervezés a mélységi védelem elve
alapján történik. A kiindulás a hibás működés megelőzése megfelelő
tervezéssel, minőséggel és megbízhatósággal. Az ötödik szint az,
amelyet a fukusimai tragédia tanulsága tett igen fontossá. Azaz,
legyen bármilyen kis valószínűsége egy katasztrófának, súlyos
balesetnek, az soha sem zárható ki teljes bizonyossággal, tehát jó
előre fel kell készülni az elhárításra, s nem elég biztonsági
elemzésekkel igazolni, hogy az esemény, a baleset valószínűsége
elhanyagolható. Ezért kellenek Pakson például súlyosbaleset-kezelő
dízelgenerátorok a blokkonként három üzemzavari dízelgenerátor
mellett, sőt ezért kell a Duna mellett még független
hűtővízforrásról is gondoskodni. Magyarországon a
súlyosbaleset-kezelés az ezredforduló óta a biztonságnövelés
központi feladata, így például a baleset során keletkező hidrogén
kezelése már a fukusimai tragédia előtt jórészt megoldott volt a
Paksi Atomerőműben. Ennek az előrelátásnak volt köszönhető, hogy a
Paksi Atomerőmű megfelelt az EU által kezdeményezett Célzott
Biztonsági Felülvizsgálaton, s teljesítette az
üzemidő-hosszabbításra vonatkozó biztonsági normákat is.
Jogosan kérdezhetjük, vajon a Fukusimai
Atomerőművet nem tervezték-e az említett kis valószínűségi
eseményekre? Tervezték, ám egy adott kor követelményei és ismeretei
szintjén. S itt kell szólni a folyamatos ellenőrzés elvéről, amely
együtt jár a biztonság folyamatos növelésével is.
A folyamatos felügyelet és átfogó biztonsági
felülvizsgálatok • A nukleáris energia alkalmazásának minden aktusa
hatósági engedélyekhez kötött tevékenység, s folyamatos felügyelet
tárgya, ahogy azt az atomenergiáról szóló törvény (1996. évi CXVI.
törvény) előírja: atomenergia alkalmazása kizárólag a
jogszabályokban meghatározott engedélyek birtokában és rendszeres
hatósági ellenőrzés mellett történhet. Ez kardinális kérdés az új
atomerőmű létesítésének előkészítésére vonatkozó politikai döntést
tekintve, hisz ez egyértelműen megszabja a politikai döntés
milyenségét és tárgyát. Ez elvi, politikai egyetértést fejezhet ki
egy új atomerőmű létesítését tekintve, ám ezt követően már konkrét
hatósági szabályozás és érvényesítés tárgyát képezik a létesítés
érdemi előkészületei.
A biztonság folyamatos és rendszeres ellenőrzésének
legfontosabb eleme az időszakos biztonsági felülvizsgálat.
Az időszakos biztonsági felülvizsgálatok gyakorlata
a pennsylvaniai Three Mile Island Atomerőműben 1979-ben történt
balesetet követő rendkívüli biztonsági felülvizsgálatra vezethető
vissza. A csernobili tragédia után az iparág még inkább erősödött, s
nemzetközivé vált az üzemeltetők önkéntes önellenőrzésének és a jó
gyakorlat elterjesztésének folyamata. Magyarországon az időszakos
biztonsági felülvizsgálatok rendszerét a 4/1993 (VI.15.)
tárcanélküli miniszteri rendelet vezette be, a felülvizsgálatot
kezdetben tizenkettő, jelenleg tízévenként kell végrehajtani. Ma az
Atomtörvény szerint ez a követelmény így hangzik: „Az engedélyesnek
és az atomenergia-felügyeleti szervnek a nukleáris létesítmények
nukleáris biztonságát, a nukleáris biztonsági követelmények
teljesítését, a kockázat mértékét, a létesítést és az üzembe
helyezést megelőzően, valamint – figyelembe véve az üzemi
tapasztalatokat és a biztonsággal kapcsolatos új ismereteket – a
teljes üzemidő alatt (időszakos biztonsági felülvizsgálat és
jelentés keretében) rendszeres időközönként teljes körűen elemeznie,
értékelnie kell, és annak eredményét a honlapján nyilvánosságra kell
hoznia.”
A mérce az időszakos biztonsági felülvizsgálatnál az ismeretek és a
követelmények, aktuális szintje. S itt hangsúlyozni kell a
műszaki-tudományos fejlődés szerepét. Míg a szabályozás morális
indítéka örök – „Óvd, ami megteremtetett!” – a műszaki-tudományos
ismeretek elég gyorsan változnak. Ez a változékonyság akár
csökkentheti is a társadalom bizalmát, de épp az ismeretek
gyarapodása miatt kell az atomerőmű biztonságát a rendszeres
fejlesztés tárgyának tekinteni.
A tízévenkénti átfogó biztonsági értékelés nemcsak
az atomerőmű biztonságának növelésére, az aktuális ismereteknek és
követelményeknek való megfelelésre kötelezi az üzemeltetőt, hanem
forrása a szabályozás fejlesztésének is, hisz a szabályozás
fejlesztése, a biztonság növelése és az üzemzavarok megelőzése
egymással összefüggő tevékenységek.
Japánban nem volt kötelező az időszakos biztonsági
felülvizsgálat, bár a chilei, majd különösen a 2004. évi
indiai-óceáni szökőár után vizsgálták az atomerőművek szökőárral
szembeni biztonságát, s a tárgyra vonatkozó szabályozást is. Az
atomerőműveket ért földrengések után pedig a földrengés-biztonság
felülvizsgálatát végezték el. Mégis, ahogy a japán és a nemzetközi
elemzők is megállapították, nem volt megfelelő szabályozás sem a
szökőárral, sem az elárasztással szembeni biztonság területén. A
konténment teljes tönkremenetelét okozó hidrogénrobbanás egyik oka
az volt, hogy a japánok nem vették figyelembe a konténment-lefúvatás
terén nyert nemzetközi tapasztalatokat, bevezetett módosításokat. A
fukusimai tragédia előtt a japán hatóság és az ipar egyaránt
kizárhatónak tartották a súlyos baleseteket, s lényegében nem is
készültek rá. Mindezekben szerepet játszott a japán psziché és
tradíció, ami miatt a fukusimai tragédia több vonatkozásban is „Made
in Japan”-nak minősíthető (NAIIC 2012). Ezt itt nincs mód elemezni.
A legfőbb tanulság az, hogy a prevenciónak gyakorlatilag ki kell
zárni a súlyos baleset kialakulásának lehetőségét, de ennek ellenére
fel kell készülni a súlyos balesetek kezelésére, továbbá a
biztonságot rendszeresen ellenőrizni, s a kor technikai szintjén
folyamatosan növelni kell.
Bár ezek az elvek és követelmények már szinte
évtizedek óta a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség szisztematikus és
teljes körű normarendszerének alapját képezték, az Európai Unió
2013-ban kodifikálta ezeket (Európai Bizottság, 2013). A közösségi
központosító szándékok ma egyre erőteljesebbek, érdekes módon épp az
antinukleáris országok törekvései miatt. Eléggé nyilvánvaló, hogy a
szabályozás és a felügyelet jogával annak kell rendelkezni, aki
felelőssé is tehető. Úgy tűnik, ez ma nem Brüsszel, hanem a
nukleáris energetikával rendelkező államok.
Zárszó
Tény, hogy ma a társadalom viszonya a nukleáris energetikához
ambivalens. Ám az is tény, hogy a kockázatok ellenére az emberiség
nem, csak egyes országok mondtak le a nukleáris energia
villamosenergia-ipari alkalmazásáról. Az alkalmazás feltétele, hogy
szabadságunkban mi, alkalmazók korlátozzuk magunkat a felelősségünk
tudatában, s a szabályok, illetve a szakmailag felkészült, a
szabályokat megfogalmazni, fejleszteni és érvényesíteni tudó
hatósági rendszerek pedig kívülről korlátozzanak, hogy
• a nukleáris energiát csak a köz javára
használjuk,
• az alkalmazás kockázatát a mindenkori legjobb
tudásunk szerint minimalizáljuk,
• felkészüljünk minden eshetőségre, az igen kis
valószínűségű balesetek következményeinek elhárítására is, hisz a
kockázat nullára nem csökkenthető.
Mindehhez szükség van a társadalom figyelmére, a
társadaloméra, amely nem csak élvezi a javakat, hanem tudatában van
minden ezzel járó hatásnak és kockázatnak, rendelkezik megfelelő
ismeretekkel és műveltséggel, hogy a saját felelősségét megérthesse,
s jogait gyakorolhassa.
Kulcsszavak: atomerőmű, nukleáris biztonság, baleset, kockázat,
közérdek, felelősség, szabályozás, nukleáris jog, emisszió, mélységi
védelem, időszakos biztonsági felülvizsgálat
IRODALOM
Dürrenmatt, Friedrich ([1962] 2012):
Fizikusok. In: Ungvári Tamás színműfordításai. Scolar, Budapest
Európai Bizottság (2013): A TANÁCS
IRÁNYELVE, a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági közösségi
keretrendszerének létrehozásáról szóló 2009/71/EURATOM irányelv
módosításáról. Javaslat, 2013/0340 (NLE), Brüsszel
Fontevecchia, Augustino (2013): BP
Fighting A Two Front War As Macondo Continues To Bite And Production
Drops. 1 February •
WEBCÍM
IAEA (1994): Nuclear Safety Series No.
50-SG-O12, Periodic Nuclear Safety Review of Operational Operational
Nuclear Power Plants. Vienna
IAEA (2001): Safety Assessment and
Verification for Nuclear Power Plants: Safety Guide. IAEA Safety
Standards Series NS-G-1.2. International Atomic Energy Agency,
Vienna •
WEBCÍM
IEA (2011): Deploying Renewables 2011 –
Best and Future Policy Practice. International Energy Agency •
WEBCÍM
IEEE (2011): IEEE Spectrum Special Report:
Fukushima and the Future of Nuclear Power (Prachi Patel, Three Mile
Island, Chernobyl, and Fukushima—A Comparison of Three Nuclear
Reactor Calamities Reveals Some Key Differences), November 2011 •
WEBCÍM
IPCC (2012): Renewable Energy Sources and
Climate Change Mitigation, Special Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change. Cambridge University Press, New York •
WEBCÍM
II. János Pál pápa (2005): Üzenet a béke
38. világnapjára, 2005. január 1. •
WEBCÍM
NAIIC (2012): The National Diet of Japan.
The Official Report of the Fukushima Nuclear Accident, Independent
Investigation Commission, Executive Summary •
WEBCÍM
OECD NEA (2010): Comparing Nuclear
Accident Risks with Those from Other Energy Sources. OECD 2010 NEA
No. 6861. •
WEBCÍM
OECD (2011): OECD Factbook 2011–2012:
Economic, Environmental and Social Statistics. DOI:
10.1787/factbook-2011-en •
WEBCÍM
Pascucci-Cahen, Ludivine – Momal, Patrick
(2012): Massive Radiological Releases Profoundly Differ from
Controlled Releases. 2012 EUROSAFE Forum, Brussels, 5–6 November
2012. •
WEBCÍM
Stoiber, Carlton – Baer, Alec et al.
(2003): Handbook on Nuclear Law. International Atomic Energy Agency,
Vienna •
WEBCÍM
US NRC (1990): Severe Accident Risks: An
Assessment for Five U.S. Nuclear Power Plants. Rep. NUREG-1150.
Vols. 1–3. USNRC, Washington, DC •
WEBCÍM
|
|