Műfajok metszetében – a hatalomról
A politika világával már nagyon sokan próbálták megismertetni az
olvasót, érthetővé akarták tenni a közélet sokszor érthetetlen
jelenségeit, érdekessé tenni mindazt, amire sokan talán rezignáltan
legyintenek és elfordulnak attól. Az ismert szociálpszichológus, a
társadalomtudományok sokoldalú ismerője és ismertetője sokoldalú
monográfiában próbálta a hatalom mibenlétét és talán valamennyi
aspektusát – a szó pozitív értelmében – elmesélni olvasójának.
Bár valódi monográfiáról, szilárd tudományos
alapokkal rendelkező kötetről van szó, ami A hatalom anatómiája című
kötettel kapcsolatosan először megjegyzésre érdemes, az mégis az
olvasmányosság. Úgy is lehet olvasni, mint egy regényt, folyamatosan
egymásra épülő, érdekes szövegek, aligha tudja letenni az érdeklődő
olvasó, pedig végig nyilvánvaló, hogy a „cselekmény” nem valamiféle
megoldáshoz, végponthoz, megnyugtató katarzishoz vezet. Csepeli
György tizennégy fejezetben, azon belül aprólékosan tagolt
alfejezetekben magyaráz el minden olyan jelenséget, amellyel valóban
megfoghatóvá, elemezhetővé válik olvasója számára a kötet címében
szereplő, olykor misztikusan körbejárt fogalom, a hatalom mibenléte.
Meggyőz arról, hogy bár sokszor ruházták fel a hatalom képviselőit
természetfölötti eredettel (maga is sokat foglalkozik könyvében az
ilyen értelmezésekkel), nagyon is emberi, sőt a hétköznapjainkat
minduntalan érintő dologról van szó. Ezúttal helytálló az „anatómia”
kifejezés alkalmazása is, hiszen az eredetileg orvosi értelmű
szakkifejezést sok mindenre szoktuk használni, amit elemezni vagy
csak bemutatni akarunk. Csepeli könyve valóban anatómia, ha úgy
tetszik, élveboncolás, hiszen amit elemez, az nem más, mint az
emberek közötti kapcsolatok politika által meghatározott hálózata, a
múltból és jelenből egyaránt ismerős jelenségek precíz számbavétele,
adatolása és illusztrálása.
Munkája elején – tudós professzorhoz méltó módon –
megpróbálja csokorba gyűjteni a politika mibenlétével kapcsolatos
legfontosabb értelmezéseket az ókori görög filozófusoktól a modern
Nyugat gondolkodóiig, az emberi természettel kapcsolatos
felfogásokból kibontani a hatalom megértésének módozatait. Utóbbi
Csepeli bemutatásában logikusan kínálkozó ellentétpárokból építhető
fel (racionális – irracionális, pesszimizmus – optimizmus stb.), és
természetes módon szögezi le, hogy mindez elválaszthatatlan a
szabadság értékének gondolatától, amelynek mértéke a hatalom
jellegének talán legfontosabb indikátora is egyben. Részletesen
bemutatja a politikai antropológia önálló diszciplínává válásának
folyamatát, az ember „meghatározatlanságát”, az állam létrejöttét
(nem minden szervezett emberi közösség volt az), a politikai mező, a
politikai cselekvés stb. mibenlétét.
Munkája második részében olyan kérdéseket
boncolgat, mint például azt, hogy mi számít sikernek vagy kudarcnak
a politikában, mikor beszélhetünk rendről és mikor káoszról.
Különösen érdekes a politikusi személyiségjegyekkel foglalkozó
fejezet, amelyből mindenki megismerheti, hogyan válik az individuum
a hatalom alárendeltjévé, hogyan alakulnak ki torz vagy őrződnek meg
egészséges vonások egyes, akár történelmi személyiségek közé
emelkedő közéleti figurákban. Egy későbbi szövegrész a politikusi
szerepfelfogásokat boncolgatja. Gyakran használja a színpad
hasonlatot a politika világára, vagyis a hatalom birtokosait a
színpadra, a társadalmat pedig a nézőtérre képzelve, ugyanakkor nem
téveszti szem elől, hogy a közéletben a két szféra viszonya
bonyolultabb. A szociálpszichológiai elemzés mellett részletesen
foglalkozik a hatalom működési mechanizmusával, a különböző
kormányzási modellek mibenlétével, eredményességével és a
napjainkban már divatszerűen emlegetett politikai kommunikációval.
Olyan kérdéseket tárgyal, mint a manipuláció, a propaganda, a
botrány, a kampány stb. mibenléte, melyek mindegyikével minden
olvasója találkozhatott már anélkül, hogy a jelenséget pontosan
azonosítani tudná. (A szerző ezt tömören,
|
|
de alaposan megteszi.) A hatalom és a politika
kapcsolatrendszerében talán képtelenség a minden részletre kiterjedő
alaposság, a szerző mégis a teljesség igényével igyekszik fellépni –
összességében sikerrel.
Csepeli könyvének számos erényét lehetne
részletesebben is dicsérni. Elsősorban a hazai és nemzetközi
szakirodalomra bőségesen támaszkodó megalapozás, annak precíz
idézései és hivatkozásai mellett például a remekül alkalmazott
példákat. Minden egyes részlethez igyekezett egy-egy konkrét esetet,
személyiséget példaként felhozni, amely és aki jelentősen
hozzásegíti az olvasóját nemcsak a leírtak megértéséhez, hanem a
tájékozottságának gyarapításához is. A példák a mitológiától a görög
és római közéleti harcokon, a közép- és újkori történelmen át egész
a 20. század második feléig ívelnek – mintegy önmagában erősítve azt
a tendenciát, hogy Csepeli a mindenkori hatalom általánosan
érvényes, minden társadalmi, politikai szituációban aktualizálódó
elemzését tárja olvasói elé. Szintén a dicséretek között említsük
meg a szerző remek nyelvhasználatát. A főszövegben is gyakran fordul
az olvasóhoz, kérdést vagy felszólítást intéz hozzá,
elgondolkodtatja.
A közérthetőség, a világos szerkezet és a tartalmi
erények mellett Csepeli kötetének legfontosabb újdonsága elsősorban
a műfaji sokszínűség. Nehéz eldönteni, hogy társadalomtudományi
esszét tart-e kezében az olvasó, tanulmányfüzért,
tudománynépszerűsítő eszmefuttatást vagy épp tankönyvet. (Egyes,
fogalmakat tömören körüljáró részei még a lexikon- vagy
enciklopédia-jelleget is felidézik.) Mindegyik külön-külön is
igazolható lenne. Az előszóban maga is elismeri, hogy politikai
antropológiai témájú egyetemi előadásai kapcsán érlelődött meg benne
a témára vonatkozó ismereteinek összegzésére vonatkozó terv. Az
egyenletes fejezetbeosztás, a témakörök aprólékos áttekintése, a
tömör fogalmazás mellett a fejezeteket bevezető felütések
(„lead”-ek) kiindulópontokat rögzítenek, visszautalásokat
tartalmaznak, már elsajátított ismeretekre apellálnak, esetleg
szellemes metaforákkal irányítják a lényegre a figyelmet. (Például
amikor a kormányzás kapcsán a magyar nyelvben használatos „kormány”
szó jelentésárnyalatait veti össze.) Mindez jól használható
tankönyvvé, oktatási segédletté teheti Csepeli könyvét, hiszen a
társadalomtudományi szakokat hirdető felsőoktatási intézmények
hallgatói vélhetően szívesen készülnek segítségével vizsgára,
zárthelyi dolgozatra. A kötet ugyanis jóval több rövid, bemagolandó
definíciógyűjteménynél, de nem is riasztja könyvtárpolcot terhelő
vaskos méretével vagy túlbonyolított nyelvezetével a diákokat. De
legalább ennyire könnyen igazolható az is, hogy a kötet precíz, a
magyar nyelvű szakirodalomban nem ismert igényességgel megírt esszé.
Önálló gondolat- és elemzéssorozat, amelyet a szerző alapossága
fűzött egységes tanulmánnyá. Többféle nézőpontot alkalmaz, hol a
hatalom csúcsára, hol a hatalom intézkedéseit átélő (vagy
elszenvedő) társadalomra, vagy éppen az azt alkotó egyénre irányítja
az olvasó figyelmét, az elemzett jelenség jellegétől függően. De jó
szívvel ajánlható az oktatási vagy tudományos szférán kívül az
egyszerű érdeklődőnek is – remek és tanulságos olvasmány.
Érezhető, hogy a politika bonyolult világában
biztosan tájékozódó és olvasóját vezető szerző úgy igyekszik
beszélni a hatalom megszerzéséről, jó és rossz kormányzásról,
konfliktusok természetéről, médiáról stb., hogy minduntalan kerülni
igyekszik az aktualizálás amúgy kínálkozó lehetőségét. Közmondásos,
hogy a magyar közélet túlzottan „átpolitizált”, ráadásul gyakran
vált ki érzelmeket (fellángolást ugyanúgy, mint apatikus
elfordulást) az emberekből. Csepeli mindvégig szigorúan szakmai
alapon boncolja a hatalom működését és az azzal összefüggő
történéseket. Nem hibája, hanem épp erénye a munkájának, hogy
olvasója a segítségével mégis könnyen és pontosan azonosíthatja be a
mindenkori hatalom őt is körülvevő vagy megszólító jelenségeit.
(Csepeli György: A hatalom anatómiája. Budapest: Kossuth Kiadó,
2013, 208 p.)
Fazekas Csaba
egyetemi docens, Miskolci Egyetem
Bölcsészettudományi Kar Politikatudományi Intézet
|
|